Minikino 8,56 Kvm oppgradering av rom.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har du fått testet inuke 6000,,.

    Vurderer denne litt selv til sub bruk.
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Hei.

    Har ikke fått den enda. Men jeg har testet inuke 3000 i mono på min stereo integrity HT18. Der virket den veldig bra, men nå er vel ikke min sub den mest tungdrevne og den sto i portet kasse.
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Idag kom det et par pakker. Nå er lysten stor til og starte med bygging av kasser. Men denne gangen skal jeg ikke ha noe hastverk. Forsterkeren til subber har foreløpig ankomst dato 1/8 så jeg har mildt sagt god tid.

    Tvillingbroren er på plass :-D
    Vis vedlegget 326878




    Vis vedlegget 326879

    12 stk 6,5" element på plass.
    Ribbon diskantene kommer i egen pakke da de var utsolgt når jeg bestilte.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Idag kom det et par pakker. Nå er lysten stor til og starte med bygging av kasser. Men denne gangen skal jeg ikke ha noe hastverk. Forsterkeren til subber har foreløpig ankomst dato 1/8 så jeg har mildt sagt god tid.

    Tvillingbroren er på plass :-D

    12 stk 6,5" element på plass.
    Ribbon diskantene kommer i egen pakke da de var utsolgt når jeg bestilte.
    Grattis med mye "stæsj" Marson. Er det SI HT18 driver du har der?
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Takk for det :)

    Ja det er HT18 driver.
    Akkurat ja, da får HT18 driverne langt bedre innpakning enn det HST18 driverne får (fikk levert her rett før helgen) :)
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Går tregt framover her i kinorommet.
    Har holdt på utfor huset med ny altan/utbygg av garasje så ting tar tid.

    Vis vedlegget 327775


    Men mdf platene er kommet i garasjen i det minste
    Vis vedlegget 327776

    De var tunge det er sikkert. Nå mangler det bare 18 mm OSB og litt gips.
    Men skal først gjøre ferdig "lenestolgruppen" før jeg starter med høyttalere.

    Vis vedlegget 327777
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Takk for det :)

    Ja det er HT18 driver.
    Akkurat ja, da får HT18 driverne langt bedre innpakning enn det HST18 driverne får (fikk levert her rett før helgen) :)

    Gratulerer :) Har du hatt HT18 før eller gikk du rett til HST18?
    Mange takk! Hopper i det med begge beina og bind for øynene på HST18 ;)
    Håper å få startet sånn smått med bygging om ikke så altfor lenge. Valgte HST da jeg er litt begrenset på plass med tanke på størrelsen på kassen, ellers hadde jeg nok valgt HT selv.
    Du er tydeligvis fornøyd med SI siden du valgte å kjøpe det igjen, og det lover bra :)
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Ja det skal bli spennende å høre hva du synes om de :-D
    Men ser Data-Bass har testet begge disse i samme lukket kabinettet 57x57x57 cm. Men skal du ha lukket kabinett?
    Jeg skal prøve med samme mål som data-bass prøvde på mine to.

    Rommet mitt er jo bare 8.56 kvm så en ht18 var egentlig nok i det lille rommet. Men du vet oppgraderings spøkelset kom en tur innom, og siden musikk lytting har blitt en større del nå ønsker jeg litt mer tight bass. Så satser på to stk med lukket kabinett mot den en ene med porter som jeg har idag .
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Ja det skal bli spennende å høre hva du synes om de :-D
    Men ser Data-Bass har testet begge disse i samme lukket kabinettet 57x57x57 cm. Men skal du ha lukket kabinett?
    Jeg skal prøve med samme mål som data-bass prøvde på mine to.

    Rommet mitt er jo bare 8.56 kvm så en ht18 var egentlig nok i det lille rommet. Men du vet oppgraderings spøkelset kom en tur innom, og siden musikk lytting har blitt en større del nå ønsker jeg litt mer tight bass. Så satser på to stk med lukket kabinett mot den en ene med porter som jeg har idag .
    Yes, funderer på kanskje å starte en tråd selv etterhvert med det jeg skal pusle med, får se an litt (om ikke får du høre det her i din tråd eventuelt) :)

    Ja Ricci bruker vel stort sett samme kabinettet om han kan ja. Jepp, er lukket kasse jeg skal ha. Tipper jeg havner på ca 1 cu ft mindre kasse enn det Ricci testet den med.
    Hehe ja jeg er rimelig hardt begrenset på rom størrelse selv og har ca 1.5 kvm mer enn deg bare, så det var litt av årsaken til at jeg ville ha en driver som har grei sensitivitet i de laverer frekvensene i mindre kasse.
    Skjønner, er tilhenger av tørr og fin bass selv. Hehehe oppgraderings spøkelse kjenner jeg så altfor godt til ;)

    Lenge til du starter med byggingen? Du har jo haug med andre elementer som skal opp også :)
     
    Sist redigert:

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Yes, funderer på kanskje å starte en tråd selv etterhvert med det jeg skal pusle med, får se an litt (om ikke får du høre det her i din tråd eventuelt) :)

    Ja det må du gjøre. Det blir spennende siden du også har en "mindre" kino som meg :)



    Ja Ricci bruker vel stort sett samme kabinettet om han kan ja. Jepp, er lukket kasse jeg skal ha. Tipper jeg havner på ca 1 cu ft mindre kasse enn det Ricci testet den med.
    Hehe ja jeg er rimelig hardt begrenset på rom størrelse selv og har ca 1.5 kvm mer enn deg bare, så det var litt av årsaken til at jeg ville ha en driver som har grei sensitivitet i de laverer frekvensene i mindre kasse.
    Skjønner, er tilhenger av tørr og fin bass selv. Hehehe oppgraderings spøkelse kjenner jeg så altfor godt til ;)

    Lenge til du starter med byggingen? Du har jo haug med andre elementer som skal opp også :)
    Hmmm. jeg skal faktisk prøve simulering med mine element i en så liten kasse også. jo mer plass jeg kan spare jo bedre. Ja ikke sant ser den.

    Håper og få startet litt til neste helg. Ja 5 kabinetter tar fort tid :)
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Bør være mulig å putte driverne dine i 3 cu ft kasse også, men da kanskje temme den pukkelen som du får med EQ eventuelt....med mindre du liker den da (de fleste legger jo til en housecurve uansett):)
    Ja er jo mye annet stæsj som skal være der også, så da teller man centimeter og til og med millimetere for å få ting til å gå opp mht plassen man har til rådighet. :)

    Her har du en simulering av både HST og HT i samme kasse med 1k watt inn.
    Vis vedlegget 327916

    Oi allerede til neste helg ja skjønner.
     
    Sist redigert:

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Ja ser der. Takk for simuleringen. HST'en har en fin kurve der ja. Ampen jeg skal bruke har jo dsp så kan vel klare noe der.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Ja ser der. Takk for simuleringen. HST'en har en fin kurve der ja. Ampen jeg skal bruke har jo dsp så kan vel klare noe der.
    Bare hyggelig! :)

    Ja stemmer du har DSP i ampen, da bør det være muligheter for å gjøre litt tilpasninger. Har selv lagt in housecurve på oppsettet mitt i dag og det er ikke veldig langt unna responsen du får med driveren din i 3 cu ft kasse (riktignok ift simuleringen og ikke hvordan responsen faktisk blir i rommet ditt).
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Står bare og venter
    Vis vedlegget 328288






    Måling av bredde i front. 247 cm fra vegg til vegg, ikke mye å skryte av....

    Vis vedlegget 328286


    Forsterker "racken" på 50 cm må egentlig stå framme da det ikke er noe annen plass. Men dette er et litt umulig regnestykke nå.

    Vis vedlegget 328287


    Planen "var" og ha 3 stk lave ca 75 cm høye gulvstående fronter. En i hvert hjørne og en i midten. 2 stk subber en mot venstre front og en mot høyre front. Slik at det blir frontV. sub, frontS. sub og frontH.

    Dette gir meg 34 "ledige" cm mellom senterH og hver sub (34 cm til venstre og 34 cm til høyre).

    Hva skal jeg da gjøre med forsterkerene!?!? Pga den "nye" Recliner sofaen har jeg ingen annen plass i rommet ledig..
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Da er endelig mål på fronter ferdige. Selve kassen blir 73cm høy, 23cm bred og 30cm dyp. Så må jeg lage en topp til diskanten. diskanten er 10 cm høy så høyde med gummifot skal bli ca 84 cm høy. Lerret er 84,5 cm høyt så dette blir akkurat klaring.
     

    cb_600

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    413
    Antall liker
    352
    Sted
    Stokke
    Torget vurderinger
    12
    Fin kinotråd du har Marson, er ikke så altfor mange av dem her på sentralen. :)

    Spørsmål, hvorfor har du dempet så mye mot betong gulvet?
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Fin kinotråd du har Marson, er ikke så altfor mange av dem her på sentralen. :)

    Spørsmål, hvorfor har du dempet så mye mot betong gulvet?
    Takk for det :)

    Går ut fra at du mener under bygging av rommet!?! Dette er et "romirom" bygget på flyttende gulv. Det er for og avkoble rommet totalt fra resten av huset.
     

    cb_600

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    413
    Antall liker
    352
    Sted
    Stokke
    Torget vurderinger
    12
    Ja det var gulvet fra byggingen jeg tenkte på. Gir det gode resultater med rom i rom? Klarer det å isolere lyden til kun kinorommet?
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Jeg har ikke kommet helt i "mål" med rommet. Har to luftkanaler som ikke er "lydtett" fra huset. Skal gjøre noe forsøk på de når tiden er der. Mitt største problem er 3 soverom som blir ca rett overfor kinorommet.

    Lyden er betydelig dempet. Men jeg får enda vibrasjon opp i andre etasje, og vokal høres når jeg ser film høyt. Jeg vet ikke hvor mye luftekanalene har og si på vibrasjonen..
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Sitter å ser på forsterker til frontene nå. Vil helst ha PA amp med tanke på pris / effekt forholdet. Ettersom tanken er med tid og få 3 stk forsterkere til frontene og bruke aktiv deling med minidsp så ser jeg etter en rimelig forsterker med grei effekt. Crown er jo fristende men blir noe dyr på 3 stk.

    Er denne Crown jeg har sett på: XLS 1000 | Crown Audio - Professional Power Amplifiers

    Har også sett på disse som er litt mer rimelig:
    LD Systems | XS 700 Denne er jo vifteløs i tillegg..
    Behringer: REFERENCE AMPLIFIER A500
    LD Systems | DJ 500

    Finner ikke direkte så mange tester om disse...
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Ser nå at jeg tok feil av LD Systems | XS 700 den er viftekjølt. Men den hakket under var uten vifte.
    Men ser også denne har THD på < 0,1 % mens
    LD Systems | DJ 500 er oppgitt til 0,05 %.

    Men dette er jo billig amper så vet ikke hvordan lyden vil bli av de. Men at denne: DJ 500 er A/B forsterker...
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Prøver meg litt fram på designet. Det blir en kjedelig høyttaler pga plass. Men har lyst og gjøre noe med toppen..

    Vis vedlegget 328656

    Kansje lage det buet inn helt opp mot diskant.

    Vis vedlegget 328657

    Eller buet bare halvveis opp.

    Tanken er og ha frontplaten hel fra bunn til topp. Men resten blir bare kassen til bass/mid element. Har tenkt og lage en slags bue på baksiden av diskanten i topp som høyre del av tegningen viser.
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Har fått kuttet frontplatene til gulvhøyt. nå. Men fant ut at sirkelsagen er på dødens vei. Så skal se på ny før jeg fortsetter.
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Til tynne plater fungert platen bare liggende utmerket. Men på den tykke og glatte mdf'en beveget den seg litt. Så da blir det klemmer som er beregnet for skinnen imorgen og forhåpentlig får jeg da kuttet frontene ferdig.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    mdf-platene skal være rimelig godt kuttet altså, men det hender de bøyer seg litt, de kommer jo i ganske store flak.

    har ikke prøvd dykksagen din, men kjenner du noe slark i sagen når den er montert? hvis det er slark da, så skal det jo veldig lite vibrasjoner til for at det blir litt off.

    er nok lurt å kikke på en grovstøvsuger også. er ikke noe særlig å få masse støv i skinna, hvis det er noe slark, så kan det medvirke til å putte sagen litt off.

    man får også kjøpt sånne antiskli-knotter som man kan putte under møbler og den slags. sånne får man kjøpt de fleste steder, kanskje på europris. er normalt å bruke det under diverse småtterier som ikke skal skli.
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    God morgen. Da er det endelig tid for videre bygging.

    Støvsuger er handlet inn.

    Skal lage front, bunn, topp platene idag. Og kansje få bynt på noen avstivere. Dette er iallefall målet..
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Da var det noen dager siden siste oppdatering. Har ikke fått gjort noe særlig i det siste. Men har startet litt idag igjen.

    Har tømt rommet i front og satte inn kassene bare for og se på plassen som blir igjen.

    Vis vedlegget 330871


    Vis vedlegget 330867




    Dette blir spennende, gleder meg virkelig til testing av lyden.
    Jeg får bare 84 cm ledig plass imellom frontene så forsterker rack må flyttes. Så da vurdere jeg spørsmålet om å bygge portet subber eller om jeg skal gå for lukket som jeg hadde bestemt meg for. Jeg har jo prøvd elementet i lukket kasse og det spilte jo bra, men det manglet det lille på bunn. Men nå har jeg jo 2 stk og forsterker med dsp så skal vel klare og gjøre det brukbart i lukket selv til film.



    Vis vedlegget 330868

    Forsterkeren er i hus :)


    Plukket om opp disse på et hotell i Sverige av alle plasser.

    Vis vedlegget 330869
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Etter litt mer nøyaktig beregning og simulering havner jeg på 35,91 total volum, minus element og forsterkning så ender det på ca 33 liter som er ned mot det minste forslått volum for disse elementene. F3 havner på 66,89 Hz.
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Har fått frest ut nedsenking til elementene. Dette var ikke helt lett når jeg allerede hadde frest ut hullene. Men det gikk.

    Vis vedlegget 331930


    Har også fått frest ut baksiden av baffel slik at elementene får litt mer åpen luftvei bak seg.
    Vis vedlegget 331933


    Bare for å vise litt hva forskjellen blir.
    Vis vedlegget 331931
    Dette er elementet bare rett på platen uten nedsenking.



    Vis vedlegget 331932
    Her er det både nedsenking og frest ut på baksiden. Gir betydelig mer luft bak elementene


    Hadde såklart glemt og kjøpe islagsmuttere. Så når de er på plass kan jeg endelig lime på frontene til resten av kassene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn