MiniDSP

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.912
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Nei. Nanodigien opererer med flere bits internt. Du kan dempe input i den, så du ikke overstyrer ved korreksjon.

    Johan-Kr
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Da er gutten i gang med integrering av subwoofere med Minidsp 4x10 HD. I denne forbindelse har jeg noen spørsmål som jeg håper noen kan svare kort og brutalt på. :)

    1. Når man skal kalibrere lydnivå mellom høyttalere og subwooferne, skal man kalibrere venstre og høyre fronthøyttaler separat til 75 dB eller kombinert?

    2. Fremgangsmåten for å integrere flere subwoofere ser jeg varierer utifra hvor man leser. Minidsp sier selv at man først måler én subwoofer, eq'er den til å være flatest mulig før man slår på høyttalerne og finner delefrekvens.
    Første forsøk i går gjorde jeg ved å ha på begge subwooferne og høyttalerne samtidig mens jeg brukte RTA for å finne jevnest respons rundt x-over. Hva anbefales her?

    3. Spiller det noen rolle hvor volumknotten på subwooferne står før man bruker Minidsp til å justere nivået på dem?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da er gutten i gang med integrering av subwoofere med Minidsp 4x10 HD. I denne forbindelse har jeg noen spørsmål som jeg håper noen kan svare kort og brutalt på. :)

    1. Når man skal kalibrere lydnivå mellom høyttalere og subwooferne, skal man kalibrere venstre og høyre fronthøyttaler separat til 75 dB eller kombinert?

    2. Fremgangsmåten for å integrere flere subwoofere ser jeg varierer utifra hvor man leser. Minidsp sier selv at man først måler én subwoofer, eq'er den til å være flatest mulig før man slår på høyttalerne og finner delefrekvens.
    Første forsøk i går gjorde jeg ved å ha på begge subwooferne og høyttalerne samtidig mens jeg brukte RTA for å finne jevnest respons rundt x-over. Hva anbefales her?

    3. Spiller det noen rolle hvor volumknotten på subwooferne står før man bruker Minidsp til å justere nivået på dem?
    Hei. Er det reciver eller stereo oppsett du skal justere inn. Spørr da det er noe ulik fremgangsmåte i min bok for dette.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da ville Jeg gjort det på denne måten.
    Sett mik i sweetspot.. Spill av på den ene høyttaleren pink noise til du leser 75db. Bruk litt tid med kombinasjon RTA og sveip til å finne den plasseringen som gir jevnest kurve. Mute så høyttaleren.

    Gjør det samme med subb. En og en om du har flere. Pass på at delefilter er på max eller er slått av på subben. Fasen på subben på null.
    Har du en subb så vil det svært ofte vere best å sette den på frontvegg mellom høyttalerene. Men dette varierer.

    Mute så subben og spill av pink noise igjen og se at begge høyttalerene spiller 75 db. Hva de spiller er ikke så farlig, bare de spiller like høyt. Mute så høyttalerene og spill pink noise på subb. Og juster volum på subben til du får samme spl nivå som på en høyttaler.

    Nå skal du ikke røre volum på pre eller på subb fremover.

    Neste er å se på delay. Siden høyttalerene er mest sannsynlig nermere deg enn subb. Så må de justeres i tid. Avstanden mellom subb og høyttaler skal settes inn i delay på høyttalerene utgang på 2x4. Feks. Høyttalerene er 300cm fra deg og subb er 450cm. Da skal du sette inn 150cm i minidsp. Start deretter RTA og prøv deg frem med ulike delefrekvenser og bratthet. Har du DIRAC på minidsp-en?

    Dette vil ta tid å justere. Men er du tilmodig nok så vil det etterhvert sitte.

    Når du har funnet delibgspunktet og bratthet så kan du justere EQ. Jeg får nesten alltid best resultat under 500hz ved å justere EQ globalt. Dvs på input EQ punktene. Oppover i frekvens så kan du EQ-e hver høyttaler for seg og subb for seg. Legg gjerne inn en lowshelf på subb.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Takker og bukker, Retep, det hjelper veldig :)
    Fikk meg tidenes sjokk nå nettopp mens jeg rotet med delefrekvenser. Kom borti et eller annet og vips spilte høyttalere og begge subbene på voldsomt volum på resonansfrekvensen i rommet. Var sikker på hele blokken skulle rase ned :D

    Forøvrig noe drit at jeg ikke kan forsinke digitalt ut til høyttalerne, det forklarer hvorfor jeg sliter med å få kontroll rundt delefrekvensen. Heldigvis kan jeg forsinke dette direkte i de aktive høyttalerne. I'm on it!
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Flott forklaring Retep. Orker du å skrive en for surround også da det er her jeg teor jeg har mest å hente?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Høhøh, populær hos naboene nå vil jeg tru...
    uhell.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Flott forklaring Retep. Orker du å skrive en for surround også da det er her jeg teor jeg har mest å hente?
    Jepp, må bare komme meg på en pc. Mye mer omfattende. En eller flere subber?
    Har du REW og mulighet til å bruke det?
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Supert! Jeg har to tapped horn og to midbasser til frontene, de siste med minidsp 2x4 dirac og hornene med Inuke dsp.

    Coolio: du kan fint forsinke digitalt i Mini dsp.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Coolio, da tror jeg du må se på oppsettet av mic og rew igjen. AT du kan måle 145db med de ved 60Hz har jeg virkelig ikke trua på... Ikke for å vere vanskelig men. Her er det noe galt med mic oppsettet ditt
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Supert! Jeg har to tapped horn og to midbasser til frontene, de siste med minidsp 2x4 dirac og hornene med Inuke dsp.

    Coolio: du kan fint forsinke digitalt i Mini dsp.
    Tenker du at jeg skal skrive en how to med oppsett av høyttaleren din også eller skal jeg ta det fra ferdig høyttaler. Har du egne subber til LFE sporet?
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Supert! Jeg har to tapped horn og to midbasser til frontene, de siste med minidsp 2x4 dirac og hornene med Inuke dsp.

    Coolio: du kan fint forsinke digitalt i Mini dsp.
    Tenker du at jeg skal skrive en how to med oppsett av høyttaleren din også eller skal jeg ta det fra ferdig høyttaler. Har du egne subber til LFE sporet?
    Hvis du gidder hadde jo det vært konge, føler at jeg famler litt i blinde...

    Dagens oppsett er slik:

    Frontene(DTQWT) spiller fullfrekvent via 2X4hd og har hjelp av to stk 2x8" i lukkede kasser fra 50hz og ned, alt dirigert av Dirac, mens hornene (Lilwrecker 15") spiller kun LFE opp til 80hz.

    Jeg tror hornsubene kunne ha spilt sammen med frontene ganske bra, men jeg syns ikke jeg får de til å spille godt nok til det.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Fant ut av det, kunne laste ned plug-in til 10x10 HD og der kan man justere delay på de digitale utgangene også.

    Retep; Når to subber og høyttalerne kombinert spiller på den ene 25 dB-resonansfrekvensen med full guff, da vart det jordskjelv, gitt. Om mic'en er nøyaktig på sånt volum er jo tvilsomt, men jeg har aldri opplevd makan til spetakkel iallefall ;)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Supert! Jeg har to tapped horn og to midbasser til frontene, de siste med minidsp 2x4 dirac og hornene med Inuke dsp.

    Coolio: du kan fint forsinke digitalt i Mini dsp.
    Tenker du at jeg skal skrive en how to med oppsett av høyttaleren din også eller skal jeg ta det fra ferdig høyttaler. Har du egne subber til LFE sporet?
    Hvis du gidder hadde jo det vært konge, føler at jeg famler litt i blinde...

    Dagens oppsett er slik:

    Frontene(DTQWT) spiller fullfrekvent via 2X4hd og har hjelp av to stk 2x8" i lukkede kasser fra 50hz og ned, alt dirigert av Dirac, mens hornene (Lilwrecker 15") spiller kun LFE opp til 80hz.

    Jeg tror hornsubene kunne ha spilt sammen med frontene ganske bra, men jeg syns ikke jeg får de til å spille godt nok til det.
    Dirac fra 2x4-en? Og hornsubbene er koblet rett i reciver/kinopre?
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Supert! Jeg har to tapped horn og to midbasser til frontene, de siste med minidsp 2x4 dirac og hornene med Inuke dsp.

    Coolio: du kan fint forsinke digitalt i Mini dsp.
    Tenker du at jeg skal skrive en how to med oppsett av høyttaleren din også eller skal jeg ta det fra ferdig høyttaler. Har du egne subber til LFE sporet?
    Hvis du gidder hadde jo det vært konge, føler at jeg famler litt i blinde...

    Dagens oppsett er slik:

    Frontene(DTQWT) spiller fullfrekvent via 2X4hd og har hjelp av to stk 2x8" i lukkede kasser fra 50hz og ned, alt dirigert av Dirac, mens hornene (Lilwrecker 15") spiller kun LFE opp til 80hz.

    Jeg tror hornsubene kunne ha spilt sammen med frontene ganske bra, men jeg syns ikke jeg får de til å spille godt nok til det.
    Dirac fra 2x4-en? Og hornsubbene er koblet rett i reciver/kinopre?
    Ja og ja, via en inuke3000dsp.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Usikker på om dette er stedet å spørre ... uansett, har nå hatt minidsp 2x4hd dirac live i systemet ei lita stund og fått hørt en god del på musikk via cd-spiller (med rør). Jeg får fryktelig varm/mørk lyd med dette oppsettet, både fra DAC, Cd-spiller og rett fra forforsterkeren ... skyldes dette minidsp? Delt på 160hz mellom subber og fronter nå.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.912
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det er antakeligvis relatert til målkurven til Dirac - mao hvilken ideell frekvensgang den styrer mot.

    Jeg har miniDSP, men ikke Dirac, så jeg er usikker på hvordan du endrer målkurve på sistnevnte.

    Johan-Kr
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Noen som har testet Operdrc DA-8 ? Vurderer å prøve noe slikt, da også som pre. Noen andre alternativ ?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.912
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har en OpenDRC DA 8. Den fungerer fint, men har et par bakdeler:
    - Den suser litt, men på normale høyttalere (88-90 dB følsomhet) er det ikke noe problem.
    - Kun en digital inngang, men du kan modifisere boksen litt og koble til en AN-FP analoginngang, og svitsje mellom forskjellige configer.

    Alternativ løsning er f.eks. Hypex DLCP. Litt dårligere programvare, men bedre maskinvare.

    Fordel til DA8 kontra DLCP: DA8 støtter FIR, og programvaren er vesentlig enklere å få til.

    Johan-Kr
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.576
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det er maks 2048 taps per kanal, som gir relativt dårlig oppløsning i bassen.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.912
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Om du kjører den som en 2x2 får du 6144 taps pr kanal - bare å kjøpe en plugin til $10.

    Det jeg gjorde var å benytte FIR til frekvenser over 200Hz, og så bruke IIR under.

    Johan-Kr
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.576
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hvis det er tillfelle hjelper det en del. Jeg leste bare det som står i brukermanualen:
    These numbers are conventionally referred to as "taps." The OpenDRC-DA8 can compute 9400 taps when run at
    48 kHz, and 3400 taps when run at 96 kHz. These taps can be distributed as you wish across the eight output
    channels, with the limitation that each output channel must have 6 or more taps and can have no more than
    2048 taps.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Ok, den er ganske grei da med andre ord. opendrc må vel bestilles fra Minidsp.
    Jeg trenger egentli bare en digital inngang slik det er nå, men gjerne USB siden jeg bruker Pc med Tidal på

    Hypex DLCP har keg sett litt på tidligere også, den øå kanskje kjøpes brukt ?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.912
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Du har to muligheter: Bygg selv, eller kjøp brukt ferdigbygd. Kit til DLCP kjøper du fra DIYclassd.com. Du trenger dlcp, psu og add-on-sett. Kabinett bestiller du fra Modushop.
    Jeg fikk en tilbud jeg ikke kunne si nei til - ferdigbygd DLCP for langt under halv pris.

    Opendrc bestiller du enklest fra Minidsp.com.

    Om du vil prøve OpenDRC, kunne du kanskje fått låne min for å ta en titt.

    Johan-Kr
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.912
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hvis det er tillfelle hjelper det en del. Jeg leste bare det som står i brukermanualen:
    These numbers are conventionally referred to as "taps." The OpenDRC-DA8 can compute 9400 taps when run at
    48 kHz, and 3400 taps when run at 96 kHz. These taps can be distributed as you wish across the eight output
    channels, with the limitation that each output channel must have 6 or more taps and can have no more than
    2048 taps.
    Alle OpenDRCene bruker samme DSP-kortet (MiniSharc), bare med forskjellige IO-kort og forskjellig plugin.

    En 2x2 har stereo inn og stereo ut, og maks 6144 taps pr kanal. DA 8 har de begrensingene du nevner. Merk at 2x2 ikke benytter seg av digital inn på kortet, men må ha et IO-kort. Da blir det enten ren digital inn/ut eller analog inn/ut.

    Johan-Kr
     

    fagerheim

    Medlem
    Ble medlem
    20.06.2010
    Innlegg
    28
    Antall liker
    27
    Torget vurderinger
    3
    Etter at utstyret har ligget nå nedpakket i 3 år, har jeg glemt hvordan det skal kobles riktig på minidsp'n..
    Noen her med tips hvordan det skal kobles riktig?

    Bilde2.jpg

    Neutrik speakon på anawiev forsterkeren (B) = Går til midtmellomtone og midtbass på LX521
    Neutrik speakon på anawiev forsterkeren (T) = Går til diskant på LX521
    Phoneix Out 1 og 2 xlr adapter på minidsp'n = Går til Holton 800L forstekerene

    Så jeg prøver å følge tidligere eier's hurtig guide, men sliter litt ettersom jeg bruker seperat forsterker på bassene.
    Prøvde meg på dette oppsettet mellom minidsp'n og anawiev forsterkeren
    B = Phoenix Out 1 xlr til holton forsterker | B = Høyre rød inngang på anawiev forsterkeren med rca
    B = Phoenix Out 2 xlr til holton forsterker | B = Venstre svart inngang på anawiev forsterkeren med rca
    M = Går på M på anawiev forsterkeren med RCA | D = Går på D på anawiev forsterkeren
    M = Går på M på anawiev forsterkeren med RCA | D = Går på D på anawiev forsterkeren

    Håper noen forstod hva jeg prøver å forklare
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.862
    Antall liker
    10.691
    Torget vurderinger
    10
    Sliter litt med installasjon av UMIK-2 på PC.

    Det jeg trenger er å forsikre meg om at jeg har siste driverversjon, at kalibreringsfilen jeg har lastet ned (810-1416) har havnet på rett plass og ikke minst at UMIKen er stilt inn korrekt?

    1.jpg
    2.jpg
    3.jpg
    4.jpg
    5.jpg
    6.jpg
    9.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn