miniDSP Flex Eight. Ytelse. Modding?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Etter å ha behandlet lytterommet med diverse demping og Helholtz ressonator, ble resultatet veldig bra. Men målinger viste fortsatt litt for mye bass og en øvre mellomtone som ble litt for pågående på mange innspillinger.

    Har strittet imot lenge, men etter minidsp flex kom på markedet ble det for fristende til å la være å bevege seg inn i dsp verden.

    Resultatet etter forsiktig dsp’ing, er blitt supert. Bassen sitter nå som ei kule, og mellomtonen likedan (ble faktisk dratt ned 6db).

    Har du ett bra utgangspunkt, kan resultatet bli meeeget bra med denne lille tassen på bildet.
    36E4D562-6D03-44FC-9F4A-B365E934A7EE.jpeg
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.551
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Er det noe forskjell om en bruker usb, toslink eller coax?
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Har og bestillt flex 8. Skal brukes på mine 2 veis Celestion axi2050 i SEOS 30 og Altec 515 i VOT (828) eller Altec 620 kabinetter, med en eller to JBL 2242H subber. Hvis jeg får det til vil det være et “budget“ superanlegg. ;)
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Er det noe forskjell om en bruker usb, toslink eller coax?
    Ja, kort fortalt.
    USB benytter asynkron overføring (unntatt første generasjon). Dvs med asynkron så er man ikke påvirket av klokkedrift og jitter fra avsenderen.
    Coax og toslink som er synkron er dermed avhengig av sender enhetens klokkekvalitet.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.551
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ja, kort fortalt.
    USB benytter asynkron overføring (unntatt første generasjon). Dvs med asynkron så er man ikke påvirket av klokkedrift og jitter fra avsenderen.
    Coax og toslink som er synkron er dermed avhengig av sender enhetens klokkekvalitet.
    Tusen takk for informasjonen 👍
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Ja, kort fortalt.
    USB benytter asynkron overføring (unntatt første generasjon). Dvs med asynkron så er man ikke påvirket av klokkedrift og jitter fra avsenderen.
    Coax og toslink som er synkron er dermed avhengig av sender enhetens klokkekvalitet.
    hva er klokke kvalitet? Har Sonos connect god klokke kvalitet eller ikke.
    Reagerte på lav gain Coax i Flex vs 2x10Hd, men i 2x10 benyttet jeg analog utgang
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Ja, kort fortalt.
    USB benytter asynkron overføring (unntatt første generasjon). Dvs med asynkron så er man ikke påvirket av klokkedrift og jitter fra avsenderen.
    Coax og toslink som er synkron er dermed avhengig av sender enhetens klokkekvalitet.
    Det er riktig, men ESS DACen 9028 har en funksjon som gjør at den reklokker S/PDIF dataene også. Jitter fra avsender kanselleres. Men hvis klokken går konstant 5% for fort kan det ikke fikses.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Ja, kort fortalt.
    USB benytter asynkron overføring (unntatt første generasjon). Dvs med asynkron så er man ikke påvirket av klokkedrift og jitter fra avsenderen.
    Coax og toslink som er synkron er dermed avhengig av sender enhetens klokkekvalitet.
    Betyr dette at om jeg f.eks bruker toslink fra TV til flex 8
    .... sannsynligvis gir ræva lyd?
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    @Armand
    Jeg ser det er en del "støy" som følge av DSP av signalet med MiniDSP sine enheter her i denne testen under.
    Er dette noe av det du opplevde og rapporterte til MniDSP?

     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.480
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Interessante målinger og det kommer endel betrakninger underveis.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Interessant.
    Flex Eight bruker samme DSP som 2x4HD (SHARC ADSP21489) så det er jo potensiale for at det samme kan forekomme på Flex Eight. Jeg så ikke dette på mine målinger, men så kjørte jo jeg målinger uten at det var satt på noe filter av noe slag. Jeg målte med andre ord kun et signal "rett gjennom".
    Flex Eight bruker en helt annen DAC, men det er jo tvilsomt at denne skal ha noe med dette å gjøre siden testen @mk1classic viser til ble gjort på den digitale utgangen.
    Jeg skal se hva jeg finner ut en dag jeg har tid til å fikle med dette.
     

    wgh52

    Medlem
    Ble medlem
    08.02.2023
    Innlegg
    5
    Antall liker
    9
    Sted
    Schweitenkirchen
    Hei!
    Jeg er ny her i forumet og registrerte meg her på grunn av Flex Eight. Jeg er fra Tyskland og håper det er akseptabelt at jeg skriver og leser her ved hjelp av et oversettelsesprogram.

    Mitt spørsmål:
    Bortsett fra målingene... Har noen lagt merke til noen hørbare effekter av støyøkning ved bruk av filtre?

    Hilsen til Norge!
    Winfried

    PS: Jeg planlegger en ADC prosjekt for Flex Eight og ville gjøre uten Bluetooth. Jeg har allerede en PCM1804 ADC fra Audiophonics.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.384
    Antall liker
    20.789
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hører ikke støy fra min Flex Eight og jeg bruker en hel haug filtre.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker minimalt med filtering. Ingen støy fra Flex Eight på meget effektive horn.
     

    wgh52

    Medlem
    Ble medlem
    08.02.2023
    Innlegg
    5
    Antall liker
    9
    Sted
    Schweitenkirchen
    Hyggelig at du kommer tilbake til deg så fort!

    Jeg er for tiden vurderer / bestemmer seg for å kjøpe Flex Eight som en erstatning for den aldrende DEQX PDC-2.6p (fordi jeg ønsker å bygge en fireveis system). Hva er din mening om dette?

    Hilsener
    Winfried
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.384
    Antall liker
    20.789
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker min Flex Eight i et komplekst fireveissystem som spiller ut fra en langside i et L-formet rom på 48 kvadratmeter. Det har treveis dipoler som opererer under dipolpeaken (inspirert av Siegfried Linkwitz (https://www.linkwitzlab.com/) og Rudolf Finke (http://www.dipolplus.de/)) pluss små lukkede subwoofere. Jeg har en tråd om anlegget mitt, og du kan se delefiltere, driverindividuelle, og globale innstillinger avbildet her:
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Når jeg blir stor, skal jeg kanskje kjøpe fleks åtte.
    Hvis man er flink, tror jeg det går an å få til god lyd med begrensede midler.
    Taim vil sjåv.
     

    wgh52

    Medlem
    Ble medlem
    08.02.2023
    Innlegg
    5
    Antall liker
    9
    Sted
    Schweitenkirchen
    Valentino,

    Takk for linken! En interessant lesning! Ja, jeg presenterer løsningen i mitt 4-veis prosjekt på en tilsvarende kompleks måte. Det er fint at EQ-nummeret var tilstrekkelig.

    Hilsener
    Winfried
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    PS: Jeg planlegger en ADC prosjekt for Flex Eight og ville gjøre uten Bluetooth. Jeg har allerede en PCM1804 ADC fra Audiophonics.
    Du kan bruke en Flex digi før flex eight til å gi deg analoge inputs.

    Du kan da legge en evnt Dirac på Flex Digi og kun kjøre delefilter på Flex eight.

    Johan-Kr
     

    wgh52

    Medlem
    Ble medlem
    08.02.2023
    Innlegg
    5
    Antall liker
    9
    Sted
    Schweitenkirchen
    Du kan bruke en Flex digi før flex eight til å gi deg analoge inputs.
    Du kan da legge en evnt Dirac på Flex Digi og kun kjøre delefilter på Flex eight.
    Johan-Kr
    Hei Johan,

    Jeg har allerede vurdert ideen om å bytte en Flex foran Flex Eight. Dette støttes av AD-konverteringen og filterutvidelsen EQ og FIR. Men det er også noen punkter mot det:
    1. Jeg vil ikke bruke Dirac og 48kHz samplingsfrekvensen, som vil bli fulgt av en 96kHz, det vil si to ASRC-er for digitale kilder.
    2. To klokkedomener koblet til SPDIF øker risikoen for jitter
    3. Dette alternativet vil være ganske dyrt
    4. Audiophonics ADC kan kobles til Flex Eight eksternt med SPDIF, Toslink eller internt (min foretrukne) slave I2S.

    Så jeg planlegger å jobbe med Audiophonics ADC og en Flex Eight først. Flex Eight har 100 IIR EQs pluss frekvensoverganger pluss 2048 FIR Taps. Hvis det ikke er nok, vil jeg vurdere cascading Flex og Flex Eight.

    Hilsener
    Winfried
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Når jeg blir stor, skal jeg kanskje kjøpe fleks åtte.
    Hvis man er flink, tror jeg det går an å få til god lyd med begrensede midler.
    Taim vil sjåv.
    Man behøver ikke engang at være flink :)
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Hei!
    Jeg er ny her i forumet og registrerte meg her på grunn av Flex Eight. Jeg er fra Tyskland og håper det er akseptabelt at jeg skriver og leser her ved hjelp av et oversettelsesprogram.

    Mitt spørsmål:
    Bortsett fra målingene... Har noen lagt merke til noen hørbare effekter av støyøkning ved bruk av filtre?

    Hilsen til Norge!
    Winfried

    PS: Jeg planlegger en ADC prosjekt for Flex Eight og ville gjøre uten Bluetooth. Jeg har allerede en PCM1804 ADC fra Audiophonics.
    Wilkommen!
     

    wgh52

    Medlem
    Ble medlem
    08.02.2023
    Innlegg
    5
    Antall liker
    9
    Sted
    Schweitenkirchen
    Kjære venner i Norge,

    Tusen takk for den innsiktsfulle videoen, da det sannsynligvis kan føre til lagring av FIR kraner for andre applikasjoner, som er releant for meg!

    Jeg har nyheter å rapportere:

    Systemløsningen for 4-veis høyttaler er nå fundamentalt endret, og jeg kommer ikke til å bruke Flex Eight. Hovedårsaken er ikke mangelen på ADC, men de for få FIR-kranene til å kunne bruke Acourate effektivt.

    Hva jeg vil gjøre:
    - Analog Digital Converter
    - 4-veis valgdeltakelse
    - IIR EQ-filter for linearisering av chassis per bane
    - FIR total utjevning med så mange kraner som mulig for å bruke Acourate filtre
    - DAC-er i høyttaleren

    Denne konstellasjonen eksisterer ikke fra miniDSP i en enhet, og så kom jeg opp med en arbeidsdeling:
    - En nanoDIGI fungerer som en IIR crossover (med IIR EQs for chassislinearisering)
    - En openDRC fungerer som 24/48 FIR DSP med 6144 FIR trykk per kanal
    - To Khadas Tone bord DAC-er styrer effektforsterkerne i hver boks

    I tillegg: Siden jeg har flere digitale kilder (CD, MD, Streamer, TV,...), bruker jeg en SPDIF-bryter CAS2. V3-SE, som styrer openDRC. PCM1804 Phono ADC forblir ekstern for tiden (med egen strømforsyning) og kjører 24/96 via SPDIF-bryteren.

    Det virker for meg at jeg får bedre til målet mitt når det gjelder funksjon og ytelse, og når det gjelder kostnad, ligner det på Flex Eight (billigere med forbrukerenheter).

    Takk igjen for interessante forslag her!
    Varm påskehilsen,
    Winfried
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    652
    Antall liker
    677
    Sted
    Rogaland
    når man ser målinger som viser peak -60dB , referer til Armand sine målinger på første side, slikt er vel da ansett som ikke hørbar eller relevant støy i det hele tatt?
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    når man ser målinger som viser peak -60dB , referer til Armand sine målinger på første side, slikt er vel da ansett som ikke hørbar eller relevant støy i det hele tatt?
    -60dBV er godt hørbart.
    Alle de peakene ved 1kHz man ser på målingene er er faktisk signal jeg sender inn og som skal være der. Volumkontroll i MiniDSP er satt til -80dB
    1681064955293.png


    Det er hvor langt ned de andre er som betyr noe. Disse ligger på -110dB og lavere.

    Generelt kan man si at hvis et signal er lavere enn -110dBV så er det ikke hørbart.

    Det er også viktig å kunne tolke disse målingene jeg har lagt ut. De er litt forskjellige alle sammen, og man må lese det som står for hver måling skal de gi mening.
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    652
    Antall liker
    677
    Sted
    Rogaland
    Takk for svar

    Dette er en impulsrespons måling , signal impuls på -80dB på utgangene . Ikke hva man hører ut av høyttaleren, om jeg forstår riktig

    Har forundret meg over enkelte forsterkere som viser minus tegn på displayet når man justerer volumet, mener marantz receiver gjør dette. Jeg justerte til -15 for greit lyttevolum hvis jeg husker riktig. Men da er det kanskje dB av signalet som vises?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Takk for svar

    Dette er en impulsrespons måling , signal impuls på -80dB på utgangene . Ikke hva man hører ut av høyttaleren, om jeg forstår riktig

    Har forundret meg over enkelte forsterkere som viser minus tegn på displayet når man justerer volumet, mener marantz receiver gjør dette. Jeg justerte til -15 for greit lyttevolum hvis jeg husker riktig. Men da er det kanskje dB av signalet som vises?
    Nei, en impulsmåling er noe annet. Dette er det som kommer ut når man sender en fast tone på 1kHz inn.

    Noen forsterkere og for-forsterkere viser dB.
    For forsterkere så er dette da -dB i forhold til maksimalt volum. 0dB vil da være maks.
    For for-forsterkere er det hva som komme ut i forhold til hva som sendes inn. F.eks:
    * Hvis display viser 0dB så vil signalet ut være på 1,0 volt hvis signalet inn er 1 volt.
    * Hvis display viser -6dB så vil signalet ut være på 0,5 volt hvis signalet inn er 1 volt.
    * Hvis display viser +6dB så vil signalet ut være på 2,0 volt hvis signalet inn er 1 volt.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn