MiniDsp 2x4 på TAD 2402 kloner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Tar alltid i mot gode råd,velger å pakke dette bort til jeg har de kondisene hengende på + polen

    Oks81 - har lest om følsomheten og gain oppå filteret, har satt laskene rett ettersom jeg bruker preamp

    når man velger filter typ- hva er forskjellen på "BW" og "LR" og hvordan vet en hva en skal bruke.
    ser at kurven stuper brattere når større tall velges- hvordan vet man hva som skal velges?
    hvis f.eks 24db/oct velges- skal det da stå samme på lav og høy driver? Eller kan det være forskjellig?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Lurt! Få tak i kondiser så du slipper ulykke! :)

    LR = Linkwitz Riley
    BT = Butterworth

    google er din venn! ;)

    Jeg har med LR lik highpass og lowpass.

    Når du kommer i gang slik jeg beskrev i mitt forrige innlegg, så må du begynne å måle samtidig som du justerer DSP.
    Dette får du hjelp til når du har komt igang.


    db/oct = hvor bratt en deler.
    6dB/oct = 1.ordens
    12dB/oct = 2.ordens
    osv.

    6dB/oct betyr at lyden demper seg 6desibel pr oktav.
    google er din venn ;)
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Deleflanker må være symmetriske for å summere rett. Dvs samme AKUSTISKE avrulling på höypass og lavpass. Det er dermed ikke gitt at du kan sette like HP og LP elektrisk da den faktiske responsen er summen av elementets naturlige avrulling og det elektriske filteret. Dvs hvis hornet ruller av med 12dB/okt fra 800hz og nedover, og du setter et 24dB/okt filter i minidsp er sannslynligvis den akustiske deleflanken 36dB/okt. Dvs noe helt annet enn du önsket.

    Derfor er det viktig å identifisere den naturlige avrullingen för du setter steilhet på deleflanker i dsp eller et analogt filter. Önsker du 24dB/okt deling mot bassene med en driver som ruller av med 12dB/okt fra önsket delefrekvens, er et 12dB elektrisk filter den rette medusin da summen av elektrisk og akustisk er 24dB/okt. Samme gjelder for bassen, men de fleste gode 15" er lineære eller med lett stigende respons i området 500-800hz, og 24dB elektrisk tilsvarer oftest det samme akustisk.

    Her er targetkurver i måleprogrammet din beste venn.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    En kan sikkert øse masse info til trosse no, men tenker det kan vere lurt at han bare kommer i gang med basic og så får info steg for steg fremover til han er oppe å gå :)

    Kan du måleprogram trosse? hva mic har du og hva måleprogram?
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Det flotte med dette forumet er at det oser av kompetanse, og det er mange som er villige til å dele, fikk nylig erfare det når jeg demonterte og monterte TAD driveren etter hjelp her inne.
    Det var ikke rare jobben sett i ettertid, men når du står oppi det hele og ikke vet hva du driver med;) er det ikke barebare å Google til seg alt.

    Dette med filter målinger eq osv er et komplisert virvarr når en overhode ikke har peiling.
    Sitte å plundre litt, samtidig få hjelp til dette bit for bit er meget lærerikt, spennende og interessant.

    Oks81- Har tatt 5 målinger med rew og har minidsp mikken- thats it
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Bra! :)


    Har selv REW og UMIK1. Kjenner ikke noe annet. Men jeg er ikke ekspert, andre er nok flinkere enn meg :)
    Bare veit at det kan bli mye info i begynnelsen. Tenkte derfor enkelt at du skal bare få det til å spille i første omgang :)
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Den som spør får svar ;)

    Å sette korrekte, summerende og faseriktige deleflanker er en kunst, og mye av magien i en vellydende taler ligger der. Jeg mener det er pri 1 når en begynner med aktiv deling.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Den som spør får svar ;)

    Å sette korrekte, summerende og faseriktige deleflanker er en kunst, og mye av magien i en vellydende taler ligger der. Jeg mener det er pri 1 når en begynner med aktiv deling.
    Du har nok helt rett i det ;) Det var et bra innlegg du kom med!
    Selv har jeg egentlig jobbet for lite med deling enda til å få det helt skikkelig :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.835
    Torget vurderinger
    23
    Da har jeg målt 4 stk. TAD TD-4001 - dette er uåpnede dønn originale kjøpt nye 16 Ohms utgaver. 7,8-7,9 Ohm alle.
    Målte også div. TAD, JBL og Altec drivere, alle 8 ohm og de varierte fra drøye 5 til 6,8 Ohm.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Kjekt å vite hvor jeg får kjøpt nye elementer når gnistene slår og blårøyken siger ut fra trehorna:eek:

    pleier drivere å måle mindre motstand med noe bruk?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.835
    Torget vurderinger
    23
    Det har jeg ingen erfaring med faktisk - men det er ingen grunn til dette med mindre en eller annen defekt forårsaker noe slikt, eller noe så banalt som oksydering og dårlig kontakt på terminalene når det gjøres målinger.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oen

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Da har jeg målt 4 stk. TAD TD-4001 - dette er uåpnede dønn originale kjøpt nye 16 Ohms utgaver. 7,8-7,9 Ohm alle.
    Målte også div. TAD, JBL og Altec drivere, alle 8 ohm og de varierte fra drøye 5 til 6,8 Ohm.
    Jeg er grønn på dette må jeg innrømme, men hvordan kan det være at en driver er 16 Ohm når det måles 7-8 Ohm? Er det ikke 16 Ohm i virkeligheten? Eller er det målemetoden som er feil?
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Ser at mine drivere på 16 Ohm måler rundt samma område også.

    8$_57.jpg
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.791
    Antall liker
    2.350
    Sted
    Portugal
    Da har jeg målt 4 stk. TAD TD-4001 - dette er uåpnede dønn originale kjøpt nye 16 Ohms utgaver. 7,8-7,9 Ohm alle.
    Målte også div. TAD, JBL og Altec drivere, alle 8 ohm og de varierte fra drøye 5 til 6,8 Ohm.
    Jeg er grønn på dette må jeg innrømme, men hvordan kan det være at en driver er 16 Ohm når det måles 7-8 Ohm? Er det ikke 16 Ohm i virkeligheten? Eller er det målemetoden som er feil?
    Målemetoden er feil.

    Når du måler med ohm meter er det likespenningsmotstanden som vises.
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Da har jeg målt 4 stk. TAD TD-4001 - dette er uåpnede dønn originale kjøpt nye 16 Ohms utgaver. 7,8-7,9 Ohm alle.
    Målte også div. TAD, JBL og Altec drivere, alle 8 ohm og de varierte fra drøye 5 til 6,8 Ohm.
    Jeg er grønn på dette må jeg innrømme, men hvordan kan det være at en driver er 16 Ohm når det måles 7-8 Ohm? Er det ikke 16 Ohm i virkeligheten? Eller er det målemetoden som er feil?
    Målemetoden er feil.

    Når du måler med ohm meter er det likespenningsmotstanden som vises.
    Aaahhh. Takk :)
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Eg vil sei du bør legge den "passive delinga" minimum ein oktav under delefrekvensen du har tenkt i det aktive filteret, for at kondensatoren ikkje skal påvirke allverdens. Om ikkje blir ting straks ein del vanskeligare. Så om du har tenkt på minimum 500Hz, så ville eg hatt ein kondis som ga max 250Hz delefrekvens.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    OK - kan du forklare litt nærmere på kondisstørrelsen- jeg vet jo ikke helt eksakt men la os si frekvensen ligger mellom 500-600hz

    har akkurat bestilt Jantzen 47uf på dynabel, men har vel enda noen sekunder å avbestille før den går på posten

    image.jpg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    JBL linken jeg viste til er beregnet på dette at kondensator ikke skal ødelegge for delefrekvens satt i DSP.
    Du har en 16ohm driver. Laveste deling er nevnt til 500Hz. Da skal du ha en kondensator med verdi litt under 50uF.
    47uF virker da for meg som et godt valg! Bestill og kjør på sier jeg! ;) Bestill over natt så du får greia opp å gå i morgen! ;)
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    For driver med 16 Ohm impedance fungerer 47uF som 6dB filter ved ca. 200 Hz
    -m
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    For driver med 16 Ohm impedance fungerer 47uF som 6dB filter ved ca. 200 Hz
    -m
    Dvs at man godt kan bruke en litt mindre kondensator. Beskyttelses-delingen bør være på halvparten av aktuell delefrekvens. Selv har jeg 80 uF på 8 ohms drivere som deles rundt 550 Hz.
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Og siden det er fredag ; Salige herr Ohm setter utvilsomt pris på at du bruker stor bokstav når du skriver
    navnet hans. Han er sikkert lei av å til stadighet spinne rundt.
    Det samme gjelder nok for herrene Bel Farad og Hertz
    M
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    For driver med 16 Ohm impedance fungerer 47uF som 6dB filter ved ca. 200 Hz
    -m
    Dvs at man godt kan bruke en litt mindre kondensator. Beskyttelses-delingen bør være på halvparten av aktuell delefrekvens. Selv har jeg 80 uF på 8 ohms drivere som deles rundt 550 Hz.
    16 ohm med 47uF = 210Hz
    8 ohm med 80uF = 250Hz

    Det blir flisespikkeri etter min mening. Meningen med kondensatoren er å beskytte mot "power on thump" som noen forsterkere har.
    47uF burde holde rikelig etter min mening! :)

    Er det 2" drivere disse TADene??
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Ja- 2"

    Betyr vel i realiteten at 47uf er for stort.

    skal jeg leke mellom 500-600hz skulle vel verdien ligge rundt 35-40

    vet ikke hvor kritisk dette er, regner ikke med at dere bytter kondis når dere leker med div delinger
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    En kondis som er litt for stor er jo bare ca 300milliarder ganger bedre beskyttelse enn å spille uten!
    Nei, det er ikke så kritisk det her i mine øyene. Nå har du fått info og innsikt til å vurdere litt selv også trosse! Gå etter magefølelsen og JBL skjemaet.
    Da kommer du i mål! :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.835
    Torget vurderinger
    23
    Da har jeg målt 4 stk. TAD TD-4001 - dette er uåpnede dønn originale kjøpt nye 16 Ohms utgaver. 7,8-7,9 Ohm alle.
    Målte også div. TAD, JBL og Altec drivere, alle 8 ohm og de varierte fra drøye 5 til 6,8 Ohm.
    Jeg er grønn på dette må jeg innrømme, men hvordan kan det være at en driver er 16 Ohm når det måles 7-8 Ohm? Er det ikke 16 Ohm i virkeligheten? Eller er det målemetoden som er feil?
    Målemetoden er feil.

    Når du måler med ohm meter er det likespenningsmotstanden som vises.

    Målemetoden er ikke "feil" - men det er ikke impedansen som vises, det er som du sier DC motstanden (batteriet i måleinstrumentene er jo DC) som måles og den verdien er jo ikke det samme som impedanse som kan inneholde reaktive eller kapasitive elementer og som er relevant ved avspilling av musikk (signalet fra forsterkeren er AC eller vekselspenning). Vist verdi er lavere enn oppgitt impedanse, og avviket varierer med type driver/element en måler. Jeg sjekket f.eks. 15" basselementer med 16 Ohm impedanse og de målte rundt 10,8 - 10,9 Ohm.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    At et høyttalerelement har oppgitt f.eks 8ohm impedanse betyr et det er gjennomsnitlig 8ohm.

    Her et eksempel på impedanskurve fra Eminence Alpha 15" som er nominelt 8ohm (den lyserosa streken):

    Alpha_15A.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.835
    Torget vurderinger
    23
    Det er korrekt - og måler du det elementet med et standard batteridrevet måleinstrument så finner du DC-motstanden (altså den Ohmske motstanden i element/koblingsklemmer), og den verdien er en god del lavere enn oppgitt impedanse, gjerne 5-6 Ohm.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Skal vi ta hele impedanstrekanten og pytagoras mens vi er i gang..?? ;)
    Men spørs om ikke grensen for matnyttig er nådd...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.835
    Torget vurderinger
    23
    Py ta go' rass kan vi ta senere!
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Hadde en 7uf kondis liggende,så tar sjansen på å måle driveren i hornet

    image.jpg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    En 7uF kondis på 16ohm komp driver vil fungere som et 6dB/oct høypassfilter som deler ved 1400Hz........
    Slakt en radio, stjel hos naboen, hva som helst, men du må nok ha en kondis med større verdi. :)
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    her er driveren med horn, kan vi finne den akustiske avrullingen her da Johoo, mye greier over 12k,

    6.jpg
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Er den målingen med 7uF? Det vil forvirre bildet i forhold til driverens naturlige avrulling, men du ser det er betydelig brattere etter 500hz som er sikkert der hornladningen avtar. Fallet er minst 24dB/okt og mulig et förste ordens elektrisk delefilter ved 500hz (BW 6dB/okt i minidsp) vil gi deg akustisk 4 ordens og vil summere fint med bassen din som er da antageligvis delt med 4 ordens elektrisk = 4 ordens akustisk. (pröv LR 24dB/okt i minidsp)

    Dette er vill spekulasjon fra min side, men jeg hadde prövd det i förste omgang. For å fintune dette MÅ du måle og sammenligne med en targetkurve. Blir helt feil med den kondensatorenen, men kanskje for skummelt å pröve uten

    Kan du ta en råmåling av bassen?
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    jeg skal mple bassene etterpå.

    Jeg ser jeg jugde for dere, cappen er på 5,6uf- trodde på en måte at en kunne bekrefte eller avkrefte en gan for alle om dette elementet er på 16Ohm eller ei ved å se en dipp i det aktuelle området for den kondisen.

    ved en 5,6uf kondis skal utslaget komme på 1770hz hvis elementet er 16ohm- ca 3500hz hvis elementet er 8 ohm.

    jeg ser ingen konkret 5db fall på noen av frekvensene,se bilder

    9.jpg
    8.jpg
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    :eek:
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Måling Trosse.jpg


    Rød strek viser hva den lille kondisen gjør. Grønn strek viser sånn noenlunde hvordan det ville sett ut uten kondis/større kondis.
    Ut i fra målingene så oppfører dette seg mye mer som et 16ohms element enn et 8ohms synest jeg :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ja...skreiv mens du la ut... :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn