MiniDsp 2x4 på TAD 2402 kloner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    ah- vi ser at det starter rundt 1700, da er det bekreftet at driveren er 16 ohm.
    Du ser db forskjellen på grafene ,det er rett å slett for at jeg ikke har potmeter på forsterker.

    her er en simulering av bassen
    12.jpg
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Nei da YoHoo. det er ikke SÅ fali når en vei hva en driver med:p
    her er compdriveren uten kondensator
    13.jpg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har tidligere fått to tips angående måling.
    -Til venstre, ha 5dB mellom strekene
    -Bruk 1/6 RTA måling (mener jeg det var....)
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    takk Oks81-ser mer oversiktlig ut nå

    1.jpg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Bra! :)

    Sett delefrekvenser etter anbefaling tidligere.

    Så justerer du gain.
    Juster slik at det blir noenlunde fornuftig.
    Forslag til target sånn i første omgang, ca 10dB demping fra 40Hz til 15kHz. Er bare for å komme i gang, så finjusterer du dette senere :)

    Måling trosse.jpg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Kanskje litt enklere slik:

    Måling Trosse.jpg


    Dempe hornet omtrent 10dB så peak ved 14kHz treffer den grønne linjen
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hvordan går det emd målingene..?
    Hva 15" basser er det du har?

    :)
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Blir ikke minidsp ratting før tidligst mandag når jeg har 47uf kondisene

    jeg har disse bassene
    TAD -1601b

    image.jpg
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Blir morro å få koblet opp i morgen og prøve minidsp.
    Ganske fete de cap' ene, håper kvaliteten på Jantzen en Ok til disse driverne

    image.jpeg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Sikkert bra greier! :)
    Selv tok jeg bare noe jeg hadde liggende, 68uF Bennic billige kjøpt hos Dynabel. 68uF siden jeg har 8ohm kompr.drivere.

    Når du får DSP opp å gå, og om du får audiofil paranoia så kan du legge inn parallelt en kondis til Janzen, en slik Silmic greie eller hva det heter....
    Hornlyd veit hva jeg mener :)
    Selv er jeg ikke så opptatt av slikt, hopper gjerne i kontainer etter deler :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Jeg bruker også blå Jantzen som beskyttelseskondis.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Om ikke annet, så er vel faktisk kondensator en dings som har noe å si på lydgjengivelse når brukt slik som her :)
    Men hva heter de små kondisene som du har brukt i passive filtre tidligere Hornlyd?
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Klart disse kondisene er superkritisle når det gjelder kvalitet og lydpåvirkning, er det et sted kvaliteten bør være god så er det vel som her der de henger rett på elementet.
    Jeg kjenner ikke til Jantzen, men det var de "kjappeste" kondisene jeg fikk tak i, til prisen synes jeg de bør holde en god kvalitet.

    Ja hva er den dingsen for noe Hornlyd?

    image.jpg
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Kjekt å vite hvor jeg får kjøpt nye elementer når gnistene slår og blårøyken siger ut fra trehorna:eek:

    pleier drivere å måle mindre motstand med noe bruk?
    Jeg kom over dette spørsmålet, og jeg vet ikke om det er besvart tidligere i tråden...

    DC-motstanden til en driver er rimelig konstant. Den er direkte ekvivalent til motstanden i vikletråden i spolen og helt uavhengig av alt annet. Det betyr at når man først har beregnet spoletrådens motstand så skal denne forbli den samme uansett hva slags motor man setter den inn i, hva slags membraner osv man monterer på, før og etter at man magnetiserer motoren osv.

    Dersom man opplever at motstanden faller eller stiger i løpet av driverens levetid er det gjerne et sikkert tegn på at noe er alvorlig galt.

    DC-motstanden kan ligge tett opp mot den nominelle impedansklasifiseringen, men også i noen tilfeller helt nede i rundt halve. Det betyr at en 8 ohms driver i prinsippet kan ha en DC-motstand mellom 4 og 8 ohm, men vanligst mellom 5,6 og 7,2 ohm, altså 70-90% av den oppgitte impedansen. Ser vi på Seas LROY vs LRO4Y så har de disse verdiene:

    DriverL26ROYL26RO4Y
    Le (induktans)0,53 mH3,85 mH
    Rdc (resistans)3,1 ohm3,3 ohm
    Zlo (laveste impedans over Fs)4 ohm5 ohm
    Z/500 (impedans ved 500Hz5 ohm10 ohm
    Feature2 lags talespole4 lags talespole

    Det er med andre ord veldig avhengig av induktansen på driveren hva slags DC-motstand man vil legge seg på i forhold til den nominelle impedansen. Dette er et designvalg man blant annet tar på bakgrunn av samspill med filter, bruk av flere drivere i parallell osv. Jeg har jobbet en stund med en mellomtone der Rdc foreløpig er lagt på 19 ohm. Den vil i såfall bli ratet til 24 ohm blant annet på grunn av ekstremt lav induktans.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Klart disse kondisene er superkritisle når det gjelder kvalitet og lydpåvirkning, er det et sted kvaliteten bør være god så er det vel som her der de henger rett på elementet.
    Jeg kjenner ikke til Jantzen, men det var de "kjappeste" kondisene jeg fikk tak i, til prisen synes jeg de bør holde en god kvalitet.

    Ja hva er den dingsen for noe Hornlyd?

    Vis vedlegget 400515

    Det er en bitteliten kondensator. Noen mener at det gir en lydmessig gevinst å bypasse (koble over/parallelt) kondensatorer av middels kvalitet.

    Vishay MKP 1837 - diyAudio


    Det sies også at en diger kondis langt nedenfor faktisk delefrekvens hvertfall ikke påvirker signalet. Det du kan gjøre er å montere en bypass bryter over kondisen som du slår på etter at anlegget er skrudd på og høre om du hører forskjell. Noe du garantert ikke gjør.

    Jeg har aldri hørt forskjell på kondiser, kabler, plugger, innspilling av høyttalere, kalde eller varme forsterkere. Digre luftspoler skjønner jeg poenget med, spoler er en flaskehals, her bør man bla opp litt kroner i passive konstruksoner.

    Jantzen blå kondiser er av god kvalitet med lite "motstand" og god nøyaktighet. Det bør være tilstrekkelig. Tror emokid også bruker slike til beskyttelse i sitt ex-Ale system.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    snickers-
    det er nevn lengre opp i tråden og det er kommet et forslag som sier at spolen kan ha subbet og således slitt av isolasjon så enkelte viklinger liker kortsluttet, og således måler membran mindre en den skal gjøre.

    Teoretisk er jo dette en mulighet, men jeg ser det som veldig merkelig at begge drivere har akkurat samme skade, for de måler helt likt.
    La oss si det er kortsluttede viklinger, og elementet måler 0,3 ohm mindre en normalt, hvorledes vil det utarte seg på driveren eller lydmessig? vil hele elementet forandre lydsteuktur, eller forsvinner visse frekvenser- hva vil skje?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Når begge måler likt er det sikkert OK. Glem bekymringen inntil videre. Låter det bra når du er ferdig så skal du bare kose deg.

    Få systemet opp å gå med en god transparent DSP og med gode forsterkere. Har du jalla 2x4 med analog inn kommer du aldri i mål. Spør Johoo om den nye 2x4HD holder mål i oppsettet ditt.

    Plasser både Gøyttalerne og deg selv fornuftig i rommet (der hvor noder gjør minst ugang) og ratt inn Gøyttalerne. Kikk på 8x12 sine absorbenter på gulvet, har tro på slike på sånne monitorer som du har hvor det er litt avstand fra bass til gulv. De kan du ta frem når du lytter og pakke bort ellers. Koster et par 100 lapper.

    Kjør toveis og glem diskant. Har selv hatt JBL 2446 uten beryllium i TAD klone og har hørt potensialet. Er sikker på at det blir ekstremt god lyd hos deg og ihht Sluket låter TAD4001 aller aller best i nettopp dette hornet. Er litt positivt misunnelig på enkelheten og kvaliteten på TAD monitorene dine. Alt blir så ekstremt mye enklere. Dette MÅ du lande :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Enig med Hornlyd, lite sannsynlig at du har samme feil på to drivere. Toleranseforskjeller i tykkelsen på trådene for eksempel er mer sannsynlig, eventuelt ulike måleinstrumenter som ikke måler likt.

    Har du et slikt problem vil jeg tro det høres veldig godt, og det er nummeret før driveren går opp i røyk.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.519
    Antall liker
    102.844
    Torget vurderinger
    23
    Den eneste sammenfallende feilen på to drivere jeg har vært borti er når noen har blåst begge. Får inderlig håpe du slipper akkurat det....

    Men kom nå for helsike i gang med å spille musikk da!!! :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Jeg har vært borti andre sammenfallende feil. For eksempel at begge er feilkonstruerte... eller satt sammen av en orangutang...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.519
    Antall liker
    102.844
    Torget vurderinger
    23
    Var borti noen forsterkere en gang - åpenbart klasset inn i begge de avdelingene du refererer til.... hadde en slags Batman-aktig logo på fronten, lignet litt på en stammetatovering :D
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Klart disse kondisene er superkritisle når det gjelder kvalitet og lydpåvirkning, er det et sted kvaliteten bør være god så er det vel som her der de henger rett på elementet.
    Jeg kjenner ikke til Jantzen, men det var de "kjappeste" kondisene jeg fikk tak i, til prisen synes jeg de bør holde en god kvalitet.

    Ja hva er den dingsen for noe Hornlyd?

    Vis vedlegget 400515

    Det er en bitteliten kondensator. Noen mener at det gir en lydmessig gevinst å bypasse (koble over/parallelt) kondensatorer av middels kvalitet.

    Vishay MKP 1837 - diyAudio


    Det sies også at en diger kondis langt nedenfor faktisk delefrekvens hvertfall ikke påvirker signalet. Det du kan gjøre er å montere en bypass bryter over kondisen som du slår på etter at anlegget er skrudd på og høre om du hører forskjell. Noe du garantert ikke gjør.

    Jeg har aldri hørt forskjell på kondiser, kabler, plugger, innspilling av høyttalere, kalde eller varme forsterkere. Digre luftspoler skjønner jeg poenget med, spoler er en flaskehals, her bør man bla opp litt kroner i passive konstruksoner.

    Jantzen blå kondiser er av god kvalitet med lite "motstand" og god nøyaktighet. Det bør være tilstrekkelig. Tror emokid også bruker slike til beskyttelse i sitt ex-Ale system.
    Takk!! Jaggu bra jeg jeg holder meg til å leite i kontaineren etter deler, og det skal jeg fortsette med :)
    Jeg falt heller aldri for å prøve Vishay trikset. Det må ha vert et svakt øyeblikk for deg! ;)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Trosse: Siden du måler likt på begge kompr.driverne så er jeg ca 99,7% sikker på at disse er helt i orden! :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Var borti noen forsterkere en gang - åpenbart klasset inn i begge de avdelingene du refererer til.... hadde en slags Batman-aktig logo på fronten, lignet litt på en stammetatovering :D
    Turte ikke like denne jeg.... :)

    Snickers: når de andre er fæle med deg så er du velkommen innom i OK OB tråden min og lære en innkompetent tulling å ratte DSP.
    Da har du arbeid i årevis! ;)
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Sitter å ser på forslaget om deling og forslag til delefiltertype fra YoHoo lengre oppe i tråden.
    Forslaget er BW 6 db ved 500HZ-

    ser at den kurven eller avrullingen er veldig slapp, er ikke dette kritisk for driverne som helst ikke bør spille dypere en 400HZ ?

    image.jpeg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg bruker som sagt 48dB LR. Men har lite erfaring her. Cluet er å begynne og så må du bli god på måling.
    God på måling så fikser du deling 100% senere :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Still inn på 24 dB Linkwitz ved 600Hz og juster mot 24 dB akkustisk. Dvs det du måler 1,5 meter unna on axis pekende mot underkant horn.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Og kjøp 2x4HD sporenstreks ;)
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    48db LB er jo helt i andre enden og den bratteste avrullingen vi har mulighet for Oks81

    yoHoo foreslo BW 6 i forbindelse med driveren og hornets akustiske avrullingen og at totalen da skulle matche bassene som er stilt inn på filtertype LR 24d.

    Men Jeg er bare redd jeg overbelaster compdriveren ved den slakke avrullingen på BW 6

    Oka81- hvordan og hvorfor har du valgt 48 LR?
    skal på Clasern og kjøpe en lang ledning så jeg får tatt en måling-
    skal jeg måle totalen, eller driver for driver etter deling i minidsp?
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Begynte med 24db LR, men fikk bedre måling med 48dB LR. Har ikke jobbet så mye videre med deling etter dette :)
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.887
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ville begynt med innstillingene som matcher TAD sitt originale delefilter, dvs deling -36db @ 650Hz for bass og -12db @650Hz for komp. driver. Tatt en måling av høyttaleren fra 20 til 20kHz som reference. I tillegg har du fra tidligere vist målinger av "naturlig avrunding" for både bass og komp. driver samt en måling for komp. driver med beskyttelses kondensator.

    TAD anbefaler -12db @600Hz, men du ønsker å ennå gå lavere. Dvs du bør øke steilheten for delefilteret på komp. driveren for å unngå skade på denne ved lavere frekvenser, men samtidig må du passe på matchingen av overgang rundt delefrekvensen for både elektrisk og akustisk avrunding.

    Enten så setter du deg ned med målingene av bass og komp driver med beskyttelse hvor du regner ut hvor mye den totale akustiske og elektrisk dempningen blir i området du ønsker, eller så tar du en serie med målinger hvor du prøver systematisk ved forskjellig steilhet og fase på basselementets deling oppover.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    trosse:
    Du har no fått flere valg angående deling. Hva som er riktigst har jeg rett og slett ikke peiling på!

    Anbefaling: Sett en delefrekvens og med steilhet etter hva du tror er best. Få anlegget opp å gå.
    Du treffer uansett garantert ikke på første forsøk. Du må sikkert forandre på noe!

    Så skal du gjøre deg kjent med måling og DSP, prøve deg litt frem og tilbake. Du skal også lese deg litt opp på det her, samtidig som du kan få enkle tips.
    Etterhvert som tiden går og du blir dyktig på det her, så finner du delefrekvens og EQ punkter som passer deg, anlegget og ditt rom.

    Men først må du bare trakke i myra, og få det opp å gå!

    Hva kompr.driver tåler veit jeg ikke. Men om du ikke deler slakkere 24dB og under 500Hz bør du i mine øyne være sånn ca 2000% sikker på at det ikke går til helv.... ;)


    Mvh
    oks som selv er helt i startgropa... :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    48db LB er jo helt i andre enden og den bratteste avrullingen vi har mulighet for Oks81

    yoHoo foreslo BW 6 i forbindelse med driveren og hornets akustiske avrullingen og at totalen da skulle matche bassene som er stilt inn på filtertype LR 24d.

    Men Jeg er bare redd jeg overbelaster compdriveren ved den slakke avrullingen på BW 6

    Oka81- hvordan og hvorfor har du valgt 48 LR?
    skal på Clasern og kjøpe en lang ledning så jeg får tatt en måling-
    skal jeg måle totalen, eller driver for driver etter deling i minidsp?
    Såg dette først no... :)
    Synest du skal bare sette deling først, så tilpasse gain sånn noenlunde. Du må sikkert dempe hornet.

    Så ville jeg målt driver for driver, konentrer deg om en høyttaler først. Legg ut målinger her så får du hjelp av de erfarne.

    Spill litt musikk, selv om det kanskje ikke låter så veldig bra sånn helt med en gang.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Har rotet endel med denne i dag, sen er bare ikke stabil som Hornlyd sier, gain og headrom på horna forsvinner også, jeg gidder ikke kødde mer med mini dap 2x4 uten HD.
    Har koblet opp Bedringer filter igjen bare for å få spilt litt, det låter mye tøffere og dynamisk en mini dsp, Selv om horna spiller for høyt og det ikke er optimalt og uten eq muligheter.
    Må få et ordentlig filter før jeg fortsetter.:eek:
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Når jeg skriver 24 dB så mener jeg akkustisk og ikke elektrisk/elektronisk.

    Dvs target kurven du ratter inn. Linkwitz Riley 24 og 48dB er de eneste som er fasekorrekte.
    Ulempen med 48 dB er at forskjellen mellom pappbass og kompresjonsdriver kanskje høres bedre i overgangen.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Har rotet endel med denne i dag, sen er bare ikke stabil som Hornlyd sier, gain og headrom på horna forsvinner også, jeg gidder ikke kødde mer med mini dap 2x4 uten HD.
    Har koblet opp Bedringer filter igjen bare for å få spilt litt, det låter mye tøffere og dynamisk en mini dsp, Selv om horna spiller for høyt og det ikke er optimalt og uten eq muligheter.
    Må få et ordentlig filter før jeg fortsetter.:eek:
    Er 2x4 som du har sjuk? :)
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Den har i alle fal blinkesyken,reine snutebilen.

    Har lest at de gamle minidsp ikke fungerer optimalt på nyere PC
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ok!
    Blinkesjuke kan kureres med litt olje....

    Blinlysolje.jpg


    Om det ikke fungerer så er nok Hornlyd sitt råd til å følge :)
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Tok en rask sveip på kveldens siste låt- på passe volum:cool:

    ser ut som klonen klarer rundt 30hz på brukbart nivå



    image.jpeg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn