Mikrodynamikk og andre greier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.431
    Antall liker
    35.223
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Uff, jeg så ikke at du hadde noen kabler å koble til med, i den ellers så godt opplyste profilen av så mye utstyr som du har.
    og da regnet jeg med at det ikke kunne være tilkoblet, eller er det en annen grunn til at det ikke står noe om kabler?
    Det var jo et bra voksent svar vil jeg si....
    Kabler har ikke noe å si på lyden, derfor gidder jeg ikke å ta det med.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.189
    Antall liker
    2.660
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Er d så fali da gutter . )
    Denne tråden skulle jo vært død for lenge siden ,,,,, og microdynamikken "
    Litt ironi og morsom heter tok det hele seg opp litt igjen,,, men så tynger allvoret enkelt her selv om ingen ufine ting er sagt ? Har fulgt med litt ,, men mistet tråden da microdynamikken forsvant . )

    Jeg er sikker på at ved en event fysisk , så skulle det ikke blitt så alvorlig som tekstet ord kan bli
    Kansje til og med bli beste venner ,,, som en annen godt har formulert det er jo bare en hobbi ,, og vi vil jo bare ha best lyd ,,,, hvordan ,,,, får bli til hver og enkelt , det er ingen direkte ens fasit
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.189
    Antall liker
    2.660
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Av og til,,,, da er det eneste rette, hvis alle andre alterna tiver blir feil

    Min beste kompis og jeg hatet hverandre bare for hvordan vi så ut , Ett tilfeldig treff og en havarert MC snudde allt
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    566
    Antall liker
    672
    Det er vel noe av problemet med å delta i forum som dette, dvs at man må gjøre noen tolkinger av det som blir skrevet og det som ikke blir skrevet/opplyst.
    For meg er det helt innlysende at utstyr som er oppgitt i signaturen og som er avhengig av kabling, også er kablet sammen uten at merke og teknisk beskrivelse av kablene nødvendigvis er med der. For andre er det tydeligvis ikke like enkelt.

    Synes ellers i slike tråder som dette at et nyttig verktøy er å prøve å forstå de tekniske størrelseforholdene (skalering) og hvor mye det kan påvirke det vi hører.
    Det er f.eks. ikke vanskelig å måle forskjeller på kabler, men når forskjellen er ~-140dB eller lavere, dvs langt under hva som er mulig å høre med normal frisk hørsel, mens andelen som aktiv jobbende elektronikk for ikke å snakke om lytterom og høyttalere er så uendelig mye større så blir det hele ganske latterlig.

    Hvor mye vil f.eks. en 10cm sideveis forflytning av hode føre til av nivå forandring og opplevd stereoperspektiv for enkelte høyttaler konstruksjoner. Ta et oppsett med de klassiske QUAD ESL57 som eksempel. På disse er diskant seksjonen buet lans en vertikal akse, men ganske så plane langs en horisontal akse, dette betyr at den sideveis utstrålingen fra diskanten blir meget liten. Med riktig toe-in vil Sweet spot bli meget smalt slik at man nesten får isolert en diskant til å spille pr øre. Dette kan gi en fantastisk opplevd 3D følelse, men hode må nærmest plasseres i en skrustikke for å få dette til. Det er vel også få 100% friske Quad ESL57 der ute så de er kanskje ikke like interessant lenger.

    Når det gjelder akustikken i lytterommet, hvor mange ganger større effekt har ikke den over lyden man hører i forhold til kabling?

    Dere som har god kontroll på akustikk og lytteroms målingen kan sikkert svare bedre på dette, men skulle ikke forundre meg mye om vi snakker flere millioner ganger større forskjeller enn hva forskjellige fungerende kabler (de som overfører audio signaler og de som overfører 220-240 50Hz AC) noensinne kan skryte på seg.

    Ellers etter å ha lest tråden er min konklusjon at Mikrodynamikk er et vanskelig tema der det er flere misforståelser ute å går enn en god forståelse av ordet.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn