Mid-fi i et lite hus nord i London

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.768
    Antall liker
    14.562
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Har du fått triampingen opp å gå? Lytteinntrykk og bilder er påkrevd ;)
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.694
    Antall liker
    10.004
    Sted
    London
    Det kommer, det kommer :D
    Jeg har hatt hendene fulle med full jobb, barnebursdag (uten andre unger, med dessverre med ex-kona på besøk), hjemmeskole for tre unger (ingen retur til skole her - muligens ikke før september) og litt finvær med obligatorisk fulle dager ute i skog og mark - vi har nå lov til å reise vekk fra nabolaget for å få daglig trim.

    Jeg venter også på ett sett banan-plugger som håper blir levert i dag eller i morgen
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.768
    Antall liker
    14.562
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Det kommer, det kommer :D
    Jeg har hatt hendene fulle med full jobb, barnebursdag (uten andre unger, med dessverre med ex-kona på besøk), hjemmeskole for tre unger (ingen retur til skole her - muligens ikke før september) og litt finvær med obligatorisk fulle dager ute i skog og mark - vi har nå lov til å reise vekk fra nabolaget for å få daglig trim.

    Jeg venter også på ett sett banan-plugger som håper blir levert i dag eller i morgen
    Utrolig ubeleilig når livet kommer i veien for hifi, samme problemet her i huset.
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.694
    Antall liker
    10.004
    Sted
    London
    Har en jobb jeg må gjøre - sette inn nye høyttalerterminaler i høyttalerne. Så boremaskin, skrujern og fastnøkkel Blir nok mine venner en stund denne helga...
    5EA4A5F6-18F3-41BC-B40D-34AEDFD483A0.jpeg
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.694
    Antall liker
    10.004
    Sted
    London
    One down, one to go....
    (Hvilken sang og band?)

    Dessverre virker det som den ene forskerkeren har gått i kortslutningsmodus, så må åpne høyttaleren og sjekke hva som har skjedd..
    D4DD4F7A-3FB0-4F2E-9878-6F03921D67CD.jpeg
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.694
    Antall liker
    10.004
    Sted
    London
    Ting å tenke på - disse låter bedre enn Ellam på noen typer musikk. Stemmer er luftige og organiske, og alt annet enn bass er der det skal være. Hadde det ikke vært for bassen i de vanlige høyttalerne, hadde jeg lett levd med dette oppsettet
    Må kanskje i tenkeboksen rundt dette
    44CFDB2B-B6E2-4BA1-B8F7-6862D6AB6949.jpeg
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Kjører du pre/power? Har du sett Troels sitt tips med en liten kondis i signalveien mellom pre og power, beregnet etter inngangsimpedans på effekttrinnet og ønsket delefrekvens?

    Gir ett første ordens filter til frontene. Plugger du porten så har du nok andre ordens akustisk høypassfilter. Forholdsvis lett å integrere en sub eller to til det.
    Evt Troels sine bassmoduler. Det kunne nok blitt knalltøft.

    Hva vil du si er den største styrken til disse mini mini-monitorene? Blir litt nysgjerrig for de fleste høyttalere jeg har hørt med 5 tommers Scanspeak Revelator mid/bass har spilt meget bra....
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.694
    Antall liker
    10.004
    Sted
    London
    Kjører du pre/power? Har du sett Troels sitt tips med en liten kondis i signalveien mellom pre og power, beregnet etter inngangsimpedans på effekttrinnet og ønsket delefrekvens?

    Gir ett første ordens filter til frontene. Plugger du porten så har du nok andre ordens akustisk høypassfilter. Forholdsvis lett å integrere en sub eller to til det.
    Evt Troels sine bassmoduler. Det kunne nok blitt knalltøft.

    Hva vil du si er den største styrken til disse mini mini-monitorene? Blir litt nysgjerrig for de fleste høyttalere jeg har hørt med 5 tommers Scanspeak Revelator mid/bass har spilt meget bra....
    Jeg har i dag integrert + power. Så filter er mulig. Har også tenkt på sub for å hjelpe i bunnen
    Problemet er ikke Revelatpr, men med ScanSpeak diskanten. Den er for ullen / stille / diffus. Vet ikke helt hva jeg skal kalle det. Seas diskanten er akkurat slik jeg liker den. Jeg har prøvd å skifte motstand i diskanten på ScanSpeak, men fikk lyttetretthet da.
    Neste ting jeg skal prøve i sommer, er å løfte dem opp 10 cm. Diskanten i Seas er så mye høyere opp, og selv om ScanSpeak lener 4% bakover, hjelper det ikke nok.
    Hadde kontakt med han som eide de orginale ScanSpeak som Troels hadde på siden sin, og han byttet til en metalldiskant senere. Men har ikke lengre noen kontaktinfo for han...
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.694
    Antall liker
    10.004
    Sted
    London
    Fant denne da vi ryddet i platesamlinga. Veldig støvete og litt sliten, men fullt ut spillbar. Må ha kjøpt den i en bruktbutikk en gang for lenge siden...
    8255C502-50A2-4BF5-AA34-ED395303315A.jpeg
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.908
    Antall liker
    1.915
    Sted
    Sortland
    Clapton glitrer på tittel-låta, liker du den kommer du til å elske denne:
    1591992654711.png

    Ser du har (og har hatt) Yamaha - jeg leser litt rundt og det skal visst være en 'typisk' Yamaha-lyd? Er dette bare en myte eller kjenner du deg igjen i beskrivelsen?
    God helg fra Sortland (y) ;)
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.694
    Antall liker
    10.004
    Sted
    London
    Clapton glitrer på tittel-låta, liker du den kommer du til å elske denne:
    Vis vedlegget 645684
    Ser du har (og har hatt) Yamaha - jeg leser litt rundt og det skal visst være en 'typisk' Yamaha-lyd? Er dette bare en myte eller kjenner du deg igjen i beskrivelsen?
    God helg fra Sortland (y) ;)
    Denne skal lyttes til! Takker for tipset!
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.694
    Antall liker
    10.004
    Sted
    London
    Download TV
    Ser på Download TV. De sender gamle festivalopptak hele helga, da festivalen er kansellert i år. Slår meg at jeg har sett maaaange av disse bandene - på Download.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.908
    Antall liker
    1.915
    Sted
    Sortland
    Begynte å nynne på åpnings-strofene fra Clapton... må sette den på nå :D
    ..og jeg liker egentlig ikke blues... :sneaky:
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.694
    Antall liker
    10.004
    Sted
    London
    Dette låter bare utrolig bra!! Lytter til en CD med deLillos nå, og jeg kan høre "størrelsen" på studio-rommet hvor vokalen ble tatt opp. Noen sanger har stort rom følelse, mens andre har lite og godt dempet rom følelse. Nittenåttifire er en låt hvor lyden gir inntrykk av mye demping og mindre rom. Klarer ikke slå av musikken....
    A0D26647-A1D2-43EC-88B7-1343DEF8C3C0.jpeg
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.694
    Antall liker
    10.004
    Sted
    London
    Moro når det klaffer! Nyt godlyden!
    Ja! Helt merkelig hvordan bi-amping har dratt ut stereoperspektiv og dybde. Kjørte på med REM, Tears For Fears og Prince nå i kveld, og sitter som et skudd!
    Men nå trengs råd om 15-20 liters basskasse som kan passe som stativ for knøttene. Helst SEAS, ogkan være lukket kasse. Hvis refleks, trenger jeg hjelp til kalkulering av portlengde og bredde
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.694
    Antall liker
    10.004
    Sted
    London
    Etter enda ei musikkfylt helg kan jeg bare gjenta meg selv. De små Seas høyttalerne drevet av Cyrus er bare fantastisk. Utrolig å høre lyden av gitarstrenger slik de skal høres ut gjennom dem.
    Og Blackberry Smoke leverer som alltid!
    8027CD6C-6CB8-49C7-921A-82B5D20BCDEC.jpeg
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.253
    Antall liker
    9.042
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    David Bowie live fra Glastonbury 2000 på BBC. Fine greier på en søndagskveld...
    Vis vedlegget 648139
    Om du savner bass så kan jeg helhjertet anbefale 2stk jamo sub800.. søte å kompakte, kjappe og lette å integrere.. og lydmessig noen av de bedre subben jeg har hørt og eid.. de henger fint med Pandion 20 f.eks.. og nå rocker de med Saxo 50 som er lynkjapp :)
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.694
    Antall liker
    10.004
    Sted
    London
    Om du savner bass så kan jeg helhjertet anbefale 2stk jamo sub800.. søte å kompakte, kjappe og lette å integrere.. og lydmessig noen av de bedre subben jeg har hørt og eid.. de henger fint med Pandion 20 f.eks.. og nå rocker de med Saxo 50 som er lynkjapp :)
    Har sjekket her, men tror ikke de importeres til UK. Skal sende en epost til importor...
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.117
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Oslo
    Tror nok det. Vurderer en 1210 eller 1500c. Men 1210 brukt går nå for utrolig mye penger. Vet lite om hvor mye de slites av DJ bruk og generell bruk. Kan skaffe en ny 1210 mk7 for 800 eller en ny 1500c for 900 pund. En pen mk2 går for det samme.
    Må tenke litt...
    Er selv godt fornøyd m 1500c. Har lagt på en ff achromat, Orto 2m svart og andre lisser til amp'en.
    Den innebygde riaa'n er heller ikke å kimse av
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.694
    Antall liker
    10.004
    Sted
    London
    Ble ett par nye plater. Driver fremdeles å fyller opp med klassiske album...
    F0F4832D-7527-45C2-A85F-8BE7984049C8.jpeg
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.253
    Antall liker
    9.042
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Begge er listet som "Discontinued Product"....
    Irriterende...
    Ja de er nok utgått nå, og mirage sin er identisk.. finnes et tredje søsken som heter energy også siden alle eies av Klipsch og den er utviklet av Klipsch :)
    Finn deg en brukt og test.. en er Morro og spilte bedre i min gamle stue enn 2stk SVs sb1000.. :)

    2 er enda mer Morro og gir flott stereobilde. :)
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.694
    Antall liker
    10.004
    Sted
    London
    Mens vi tenker på sub, så har jeg bestilt litt MDF....
    Må kanskje ta en feriedag snart og få gjort noe snekkerarbeid....
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Skal man kjøpe sub i dag uten å vurdere Arendal Sound så gjør man en bommert etter min mening. Med de nye Avalanche IQ forsterkerne har man masse justeringsmuligheter som er serdeles nyttige for dem som skal integrere dem i ett stereosystem uten aktiv deling/dsp osv.
    Har du store portede høyttalere så må man antakelig dele lavt og bratt, tetter du portene så kanskje du trenger andre ordens avrulling på subben. Full kontroll på fase og innebygd peq.
    Nesten så jeg vurderer en selv :unsure:
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.253
    Antall liker
    9.042
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Skal man kjøpe sub i dag uten å vurdere Arendal Sound så gjør man en bommert etter min mening. Med de nye Avalanche IQ forsterkerne har man masse justeringsmuligheter som er serdeles nyttige for dem som skal integrere dem i ett stereosystem uten aktiv deling/dsp osv.
    Har du store portede høyttalere så må man antakelig dele lavt og bratt, tetter du portene så kanskje du trenger andre ordens avrulling på subben. Full kontroll på fase og innebygd peq.
    Nesten så jeg vurderer en selv :unsure:
    Ja hadde jeg hatt plass til noe større hadde jeg nok prøvd dem..

    Eller hadde jeg funnet 2stk klipsch sw308,310 eller 311 så hadde det vært det perfekte.. samme prinsipp som jamo med 1 aktiv og 2 slaver. Kompakte og brutale..
    Og med lukket konstruksjon og slaver så funker det så veldig bra til musikk.

    Det fine med jamo sub800 er jo størrelsen fysisk, de vil skli rett inn i den engelske stuen å matche det kompakte inntrykket til høyttalerne..
    Også er det så Morro når lyden ikke henger på greip med fysisk størrelse eller prislapp :)
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.694
    Antall liker
    10.004
    Sted
    London
    Skal man kjøpe sub i dag uten å vurdere Arendal Sound så gjør man en bommert etter min mening. Med de nye Avalanche IQ forsterkerne har man masse justeringsmuligheter som er serdeles nyttige for dem som skal integrere dem i ett stereosystem uten aktiv deling/dsp osv.
    Har du store portede høyttalere så må man antakelig dele lavt og bratt, tetter du portene så kanskje du trenger andre ordens avrulling på subben. Full kontroll på fase og innebygd peq.
    Nesten så jeg vurderer en selv :unsure:
    Skulle gjerne hatt en av disse, men stua mi er liten (underkant av 20kvm) - tror den blir for stor fysisk til stua.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Den nye 1961 1S er 41,5 x 31,5 x 41,5. Vil ikke akkurat kalle det ruvende :giggle:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn