Diverse Metoo

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.222
    Sted
    Liten by
    an det tenkes at mange, spesielt menn, har tatt seg litt til rette ovenfor, spesielt unge jenter, og at dette kan (i nokså mange tilfeller) føles som et overgrep? Det vil si at man ikke kan si noe, fordi man er på vei oppover i et system eller at de som gjør det har andre balletak på sine langt mindre erfarne kollegaer? Er det mulig, Deph? Er det da mulig at dette for mange føles som et overgrep og at noen tvinges inn i situasjoner de i ettertid angrer på? Finnes den muligheten, Deph?
    Jeg er klar over at ingen tvinger deg til noe du ikke vil altså...
    Føles ubehagelig er den rette betegnelsen på slikt, om noe "føles som et overgrep" sier ikke annet enn at vi ha har med et overfølsomt snøfnugg å gjøre. Overgrep er noe helt annet enn uønsket oppmerksomhet og det er viktig å skille mellom dette.

Det er for jævlig om noen skal bli beskyldt for å være en overgriper bare fordi de har påvirket følelsene til noen andre. Det er en emokratisk totalitær holdning vi skal vokte oss vel for å gi aksept for. Hvis det å få oppmerksomhet eller at noen feile viser interesse føles som et "overgrep" så synes jeg vedkommende bør få seg en time hos en god psykolog eller en annen form for terapi.

Men er det er helt korrekt det du sier, det aller meste her handler om følelser. Det kan sikkert være vondt å ha en uønsket følelse, men det er ytterst viktig for resten av verden å ikke blande slikt sammen med overgrep, seksuell trakassering og voldtekt.
    Resten av verden blander ikke. Det er det bare du som gjør.
    Selv om man tar og straffer de som kjører 10 kmh over fartsgrensen, så betyr ikke det at de som råkjører 50 kmh over ikke blir straffet hardere eller at de blir likestilt med de først nevnte!

At noen få utnytter dette betyr ikke at man kan definere denne bevegelsen som tull og må nedlegges. Det har kommet veldig mye bra ut av denne bevegelsen. For eksempel at spesielt menn må begynne å tenke over hva de gjør og sier, selv med litt alkohol innabords...

PS: det er fremdeles ikke opp til deg å definere hvordan noe skal føle seg. Snøfnugg eller ikke. Det forekommer meg også at den som føler mest her, er deg. De fleste andre er nokså klare på regler, væremåte og hvordan å oppføre seg.

Sist redigert:

Poirot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Antall liker
    2.129
    Når jeg leser hva kvinner blir utsatt for så forstår jeg at de syntes nok er nok.

Sigrid Bonde Tusvik åpnet med å fortelle historien om da en mannlig skuespillerkollega la sin penis på låret hennes og hun stilte seg selv spørsmålet hva hun hadde gjort feil.

Ikkje bra
    Tja, kanskje dette var feilen? Hvem vet? ???

Norske menn bør tafse mer! - Norske Kjendiser

I et ferskt intervju med magasinet MANN forteller komiker Sigrid Bonde Tusvik (30) at hun synes norske menn generelt er dårlige til å flørte. Selv foretrekker hun tafsing, og hun synes dette er noe menn generelt burde gjøre mer av.

- Jeg er veldig glad i tafsing, så hver gang jeg blir tafset på, blir jeg veldig sjarmert.
    P.S. Linken er fra 2010

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Det metoo mangler så langt er en god debatt om hva som er innenfor og hva som ikke er det. Det skaper mye støy og sikkert mange varsler om ting som ikke kan regnes som trakassering.

Og så håper jeg det etterhvert vil omfatte all type trakassering, fra mobbing blant barn. Har sett alt for mange tilfeller av at varsling om mobbing i skolen blir bagatellisert og gjemt i stedet for å bli ordnet opp i, mens man i neste åndredrag skryter av at det ikke forekommer mobbing på vår skole. Jo tidligere man får plukket av folk disse tingene desto bedre. Helst lenge før de klarer å gjøre stor skade på et politisk parti, eller en bedrift, eller en idrettsorgansiasjon og også egen karriære. Alt for mange lider under slike ting.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    5.170
    Torget vurderinger
    4
    Poirot,
    Ja bordet fanger.... men uansett fortsatt litt noe spesielt å slenge frem snabben. Men tvetydige siganler blir sent ut - det er sikkert.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    De som ikke får seksuell oppmerksomhet vil nok ofte ønske at de hadde fått litt. Men de som får det hele tiden synen vanligvis at det er fryktelig plagsomt.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.584
    Torget vurderinger
    0
    https://www.standard.co.uk/news/uk/...raise-pigs-to-send-to-slaughter-a3746791.html

A furious parent was left outraged when a school allowed students to rear four pigs and then planned to send the animals to slaughter.

Priestland’s School in Lymington, Hampshire, presented the students with the piglets in order to teach them how to “fatten up pigs for slaughter”.

Vincent Cook, a parent of students in year 7 and year 9 has repeatedly asked the school to send the pigs to a farm or sanctuary instead.

Men HERREGUD da Deph!!! Forstår du ikke at disse foreldrene har fortalt barna historien om frøet som blir lagt i isoporboksen og som der vokser til en fin filet!

Hva vår venn Vincent tror vil skje med grisen om den sendes til en gård ( farm ) lurer jeg litt på?? Var det opp til meg skulle man sett nøye på om ikke slike foreldre burde slippe ansvaret med å oppdra unger!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.584
    Torget vurderinger
    0
    Når jeg leser hva kvinner blir utsatt for så forstår jeg at de syntes nok er nok.

Sigrid Bonde Tusvik åpnet med å fortelle historien om da en mannlig skuespillerkollega la sin penis på låret hennes og hun stilte seg selv spørsmålet hva hun hadde gjort feil.

Ikkje bra
    Hun burde vel ha grepet tak i denne snoppen og slått knute på den! Der gjorde hun feil!

Ser at hun har uttalt seg "på en annen måte" tidligere, men likevel da! Man drar ikke fram snoppen og legger den på låret til "fremmede" damer. Selv om man er snøblind i fylla gjør man ikke slikt! Selvsagt forutsatt at man har fått bitte litt oppdragelse med hjemmefra!

Men enkelte synes å ha dratt med seg "anale" eller andre perioder fra tidlig barndom helt inn i voksenlivet, og det er jo trist for dem. Mooning er også noe jeg ikke for mitt bare liv forstår vitsen med.

Det synes meg som om noe så gammeldags som "dannelse" har trange kår for tiden.

C

cruiser

Gjest
    https://www.standard.co.uk/news/uk/...raise-pigs-to-send-to-slaughter-a3746791.html

A furious parent was left outraged when a school allowed students to rear four pigs and then planned to send the animals to slaughter.

Priestland’s School in Lymington, Hampshire, presented the students with the piglets in order to teach them how to “fatten up pigs for slaughter”.

Vincent Cook, a parent of students in year 7 and year 9 has repeatedly asked the school to send the pigs to a farm or sanctuary instead.

Men HERREGUD da Deph!!! Forstår du ikke at disse foreldrene har fortalt barna historien om frøet som blir lagt i isoporboksen og som der vokser til en fin filet!

Hva vår venn Vincent tror vil skje med grisen om den sendes til en gård ( farm ) lurer jeg litt på?? Var det opp til meg skulle man sett nøye på om ikke slike foreldre burde slippe ansvaret med å oppdra unger!
    Tror ikke det er det veganere og vegeterianere forteller barna sine. Syns det er hakket bedre å ha et bevisst forhold til spising av kjøtt og konsekvenser som her, enn det ubevisste forholdet i ditt eksempel.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.584
    Torget vurderinger
    0

Tror ikke det er det veganere og vegeterianere forteller barna sine. Syns det er hakket bedre å ha et bevisst forhold til spising av kjøtt og konsekvenser som her, enn det ubevisste forholdet i ditt eksempel.
    Men kjære menneske!! Hva er mest bevisst da, sende grisene til slakteren eller sende dem til et "sanctuary" ?? Det blir jo helt som "Doffen har daua" reklamen. At du synes det er et "bevisst" forhold til maten får være opp til deg, men jeg synes faktisk det er best for ungene at man sier det som det er!

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå sporer vi helt av temaet her og blir ekstra gretne, på tide å få tråden på rett vei igjen før det blir helt OT OT. Og litt godt humør kan vi også koste på oss. Det finnes en duo som kaller seg Me-To i Rogaland, og de bør jo passe glimrende som lett underholdning en onsdag ettermiddag.

La det være kjent at jeg aldri har opplevd disse i levende live, ei heller vet jeg hvem gutta er og kjenner heller ikke publikumet. ;)

C

cruiser

Gjest

Men kjære menneske!! Hva er mest bevisst da, sende grisene til slakteren eller sende dem til et "sanctuary" ?? Det blir jo helt som "Doffen har daua" reklamen. At du synes det er et "bevisst" forhold til maten får være opp til deg, men jeg synes faktisk det er best for ungene at man sier det som det er!
    Tja, tror selv veganere er klar over at levende dyr før eller siden dør. Men man tar et bevisst valg om å ikke delta..

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.476

Ikkje bra
    Tja, kanskje dette var feilen? Hvem vet? ???

Norske menn bør tafse mer! - Norske Kjendiser

I et ferskt intervju med magasinet MANN forteller komiker Sigrid Bonde Tusvik (30) at hun synes norske menn generelt er dårlige til å flørte. Selv foretrekker hun tafsing, og hun synes dette er noe menn generelt burde gjøre mer av.

- Jeg er veldig glad i tafsing, så hver gang jeg blir tafset på, blir jeg veldig sjarmert.
    P.S. Linken er fra 2010
    Karrieren til Tusvik er litt på hell. Nå ser hun sitt snitt til å gi den et boost.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.287
    Nå sporer vi helt av temaet her og blir ekstra gretne, på tide å få tråden på rett vei igjen før det blir helt OT OT. Og litt godt humør kan vi også koste på oss. Det finnes en duo som kaller seg Me-To i Rogaland, og de bør jo passe glimrende som lett underholdning en onsdag ettermiddag.

La det være kjent at jeg aldri har opplevd disse i levende live, ei heller vet jeg hvem gutta er og kjenner heller ikke publikumet. ;)
    Vel det var noen snertne dansende unge jenter der som kunne ha blitt grafset på,

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Karrieren til Tusvik er litt på hell. Nå ser hun sitt snitt til å gi den et boost.
    Ikke for åtte år siden, da hun uttalte dette. Tror neppe hun hadde sagt noe i nærheten av dette i 2018.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ikke for åtte år siden, da hun uttalte dette. Tror neppe hun hadde sagt noe i nærheten av dette i 2018.
    Nei, jeg mente hennes utspill nå. Plutselig er hun et offer.
    Ah, jeg er litt på etterkant i dag. Verdensveven kommer og går, så jeg må finne vinduer å surfe i. Der var nok adskillig humor som var en viktig komponent i tafse-uttalelsen fra 2010. Men er hennes karrière virkelig på hell i dag? Er ikke det litt enkelt å påstå at det skulle være motivasjonen? Har barsel og slikt vært en årsak til at vi ikke har sett så mye til henne de siste par årene?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Glem ikke at Tusvik er en komiker. Ufrivillig, vil kanskje enkelte hevde, men...

C

cruiser

Gjest
    Show på latter og norgesturné og fast podcast med ett par hundretusen lyttere.. ja her snakker vi karriere på hell..

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.222
    Sted
    Liten by
    https://www.kk.no/livet/jeg-var-kjemperedd-for-a-sta-fram/69369259

Hun forteller at hun har betrodd seg til venninner *i *Hollywood underveis. Sammen har de ledd det bort. *Bagatellisert det. Men det var før #MeToo.

– Før #MeToo trodde jeg det var noe galt med meg. At det var mitt problem, og at jeg hadde skapt det. Jeg tenkte: «Hva har jeg gjort, for å fortjene å bli behandlet sånn? Er det noe galt med meg? Er jeg dum? Er det noe galt med *utstrålingen min?» Det tok lang tid før jeg skjønte at det ikke var meg det var noe galt med.

Hun gestikulerer:

– Det er de med makt som trakasserer kvinner, og rundt dem står alle ja-menneskene som smisker og ikke griper inn. Trakassering er en stygg sosial sykdom, og menn må skjerpe seg. Det ødelegger livet til kvinner å måtte håndtere dette.

Det var en lege som oppmuntret henne til å stå fram. Hadde hørt om historien hennes via andre.

– Jeg hadde først ikke lyst til å fortelle, sier Linn.

– Jeg var kjemperedd for å stå fram, men etter hvert *begynte jeg å føle at det var en plikt. Jeg tenkte: «Kanskje dette kan være tidspunktet hvor vi kan forandre kulturen?»

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.222
    Sted
    Liten by
    Glem ikke at Tusvik er en komiker. Ufrivillig, vil kanskje enkelte hevde, men...
    Nettopp! Så jeg tror det ligger mere bak disse uttallelsene og jeg tror det er noe skjult ironi i det...
    Så hvordan så mange her inne kan konkludere som de gjør er for meg en gåte. Men, man trakkaserer jo selvsagt det/de man ikke liker. Det burde vel ikke lenger komme som en overaskelse.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Jeg er ikke så sikker på at man trakasserer de man ikke liker. Det er også noen som prøver å komme seg opp ved å trykke andre ned. Det er også en del som gjør det fordi de har det vondt selv, og prøver å få utløp for egen smerte ved å påføre andre smerte. Og så har du en del sadister da, som nyter å se andre lide. Og atter andre som mangler empati, de skjønner ikke at det de gjør plager omgivelsene.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det måtte jo komme for er det noe kvinnfolk er flinke til så er det å trakasere hverandre....

Det er bare å se på store kvinne arbeidsplasser som NAV og helsevesenet der sykefraværet fort kan bikke 20 %. Det skyldes nok ikke bare sykdom, barns syke og høyt arbeidspress men og at arbeidsmiljøet kan være gjennomsyret av intriger og trakasering.

Så kvinner gå litt i dere selv og i iveren etter å henge ut mannen ! Klart vi har griser hos oss, det viser den siste tiden, men brorparten er helt "streite";)

Sist redigert:
    6

65finger

Gjest
    Meeto er enkelt. Sette fokus på maktbasert seksuell trakasering. Og det er bra. Jævlig mange her inne som har behov for å latterliggjøre og bagatalisere dette. Se igjennom støyen ( den er overdrevet her inne imo) kall meg gjerne svensk og femi. Det driter jeg i

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.287
    Ja, det vet jeg, på store kvinne arb. plasser er det mye rart, intriger, ventilasjon,hodepine, kontorstoler og rygg og nakke, data-briller, hvem liker hvem? og mye annet tull, hormoner vet du spiller en rolle, selv om de er små. Jeg synes dette er litt fasinerende også, og litt annerledes enn på manns arb. plass

Andy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Antall liker
    6.191
    Sted
    Nøtterøy
    Nettopp! Så jeg tror det ligger mere bak disse uttallelsene og jeg tror det er noe skjult ironi i det...
    Så hvordan så mange her inne kan konkludere som de gjør er for meg en gåte. Men, man trakkaserer jo selvsagt det/de man ikke liker. Det burde vel ikke lenger komme som en overaskelse.
    Enkelte har vel litt mere livserfaring enn andre. :eek:

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Meeto er enkelt. Sette fokus på maktbasert seksuell trakasering. Og det er bra. Jævlig mange her inne som har behov for å latterliggjøre og bagatalisere dette. Se igjennom støyen ( den er overdrevet her inne imo) kall meg gjerne svensk og femi. Det driter jeg i
    Jeg har ikke akkurat analysert tråden, men mitt inntrykk er at kritikken mer retter seg mot parasitteringen på de ordentlige problemene, motviljen mot å skille mellom overgrep, trakassering, maktmisbruk og uønsket oppmerksomhet, og ideen om det selverklærte offerets uinnskrenkede rett til å uimotsagt definere og beskrive enhver situasjon og relasjon. "Vi tror på varslerne".

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Jeg håper de har god helse de som henges ut i media i disse dagene. Det er et voldsomt kjør de utsettes for, og med begrensede muligheter til å ta til motmæle. Ikke alle tåler å bli herjet sånn med. Jeg husker Tore Tønne.

Jeg synes ikke det er åpenlyst hvem som har definisjonsretten til et overgrep. Grensen er ikke absolutt, og hva som er en grensekrenkelse vil variere fra person til person. Vi har ulik styrke og motstandskraft, og vil derfor oppleve samme belastning ulikt.

Det bærer i alle fall galt av sted om overgriper skal få trekke grensen, det blir som om mobberen skal få definere hva som er mobbing.
    Heller ikke er eventuelle tilskuere nødvendigvis bedre skikket til å si hvor andre har sin tålegrense.
    Da ender vi opp med at den minst vanskelige løsningen er at den misbrukte selv må definere hva som er greit og hva som ikke er det. Selv om det også innebærer mulighet for (over)dramatisering og at uskyldige får anklager rettet mot seg. Det må det tas høyde for når det utdeles sanksjoner i ettertid.

I denne diskusjonen er det som ellers i livet, lov å bruke hodet og selv vurdere de enkelte hendelsene; for meg er det et ocean mellom å be noen med på nachspiel og å forsyne seg seksuelt av noen i en underlegen eller hjelpeløs situasjon.
    Det er ikke vanskelig å se forskjell på klønete flørt og voldtekt - det er alle hendelsene i gråsonen der imellom som er krevende å definere.

Dette er også et felt der juss og folks alminnelige oppfatning av hva som er sømmelig ikke nødvendigvis sammenfaller. Det gjør at det enda mer komplisert å skille hva som er en krenkelse og hva som ikke er.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.584
    Torget vurderinger
    0
    Ser jo at Stortinget har vært omtalt som Norges største swingers klubb!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn