Diverse Metoo

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.222
    Sted
    Liten by
    Denne safe-space mentaliteten der man ikke skal utsettes for en motstridende ide???????????

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.604
    Seriøst, denne nye tibedelsen av ynkeligheten og de sarte følelsene tjener ingen. Når pendelen svinger tilbake er jeg redd det kan bli for mye.
    I utgangspunktet anser jeg deg for å være en god, skarp observatør og debattant, men hva du holder på med i denne tråden, har jeg litt problemer med å begripe.
    Dette er jo en eneste tirade menneskeforakt, det tjener neppe noen. Det finnes en rekke mennesketyper og reaksjonsmønstre, men å svare med edder og galle hver gang noen viser det du opplever som svakhet, er ikke pent å bivåne.

Disqutabel
    Jeg går ikke etter dem som er svake, men dem som vil dyrke svakheten og ser på den som noe gledelig. Mest fordi de da selv kan ta på seg rollen som de svakes beskytter. Den nysosialistiske drømmen om at alle skal bli sosialklienter og at noen skal passe på dem. Denne safe-space mentaliteten der man ikke skal utsettes for en motstridende ide.
    Problemet er jo at du har misforstått hele #metoo-kampanjen fundamentalt, og tror det er en slags publisering av svakhet, mens realiteten er diametralt motsatt. Det er en nødvendig samfunnsutvikling, og du går direkte i strupen på de som forteller verden hva som foregår der ute i livet. Svakheten ligger i benektelsene, bortforklaringene og desavueringen av de som utsettes for denne nedrige oppførselen.

Disqutabel

G

Gjestemedlem

Gjest
    Problemet er jo at du har misforstått hele #metoo-kampanjen fundamentalt, og tror det er en slags publisering av svakhet, mens realiteten er diametralt motsatt. Det er en nødvendig samfunnsutvikling, og du går direkte i strupen på de som forteller verden hva som foregår der ute i livet. Svakheten ligger i benektelsene, bortforklaringene og desavueringen av de som utsettes for denne nedrige oppførselen.
    Den biten har jeg ikke noen problemer med. Det at noen som blir utsatt for maktmisbruk og trakassering av andre fortjener å bli hengt ut. Men det er så mange andre som vil misbruke dette og lage seg selv til ofre når ingenting alvorlig ha hendt dem noensinne. Der fjols går i gråtemodus fordi noen en gang kom men en sjekkereplikk på et utested. Og de får like mye trøst og applaus fra flokken sin for sine modige utleveringer.

Når ikke viljen og evnen er der til å skille mellom noe som er alvorlig og nek som vil ha oppmerksomhet og trøst for ingenting, ja så mister hele greien all verdi samlet sett. Da blir det bare et redskap for feminister og svensker å spre mannehat og tvinge veike politikere til å kvotere litt mer og vise at de er forståelsesfulle.

Som du sier, "nødvendig samfunnsutvikling" er greien. Men kun sett i fra Lysbakken, Ottar og Moxnes blodrøde synspunkt. Ekkelt, utrivelig og ikke ønskelig. Så nei til deres nødvendige samfunnsutvikling. Jeg vil ikke ha Kari Jaquesson som ny statsminister.

Men jeg vil at folk skal oppføre seg og ha respekt for andre mennesker. En gentleman åpner døren for en kvinne og stikker ikke hånden ned i buksen deres uten invitasjon. Og slik skal de være. En ekte kvinne tar deg ikke på ræven på et utested selv om de nærmer seg stengetid. Så la oss heller fokusere på det ønskelige og ikke gi etter for bløte sosialisters misbruk av kampanjen for egen vinnings skyld.

G

Gjestemedlem

Gjest
    https://www.nrk.no/norge/mann-fikk-politiet-pa-dora-etter-a-ha-netthetset-ssb-meyer-1.13800797

Vis vedlegget 468878

Noen som fikk politiet på døra her? For såpass må jo andre tåle?

(Ikke helt samme sak, men det illustrerer et poeng)
    Kanskje litt skjenn fra en moderator i tråden, men neppe noe politiet bør sløse bort tid på. Ufine ord, men ikke noen tegn på reelle trusler. Å si at noen er dum eller stygg er ikke pent, men det er heller ikke mer enn som så.

Det er et mye større problem når slike utbrudd blir brukt som illustrasjon for nødvendigheten av å strupe kritikk og det frie ord på nettet for å tvinge frem at det koselige er det eneste akseptable.

Litt som når byåkrater går til angrep på selve demokratiet basert på upubliserte eller hemmelige dokumenter og kommer med udokumenterte påstander. Nok et eksempel på at sensuren og svenskheten skal regjere og fakta og etterettlighet får sparken.

Nok en god kandidat til å få foten i ræven av ansvarlige politikere.

https://www.nrk.no/kultur/_-tonen-i-nettdebatten-er-et-demokratisk-problem-1.13797941

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.222
    Sted
    Liten by
    Jammen godt ungdommen ser ut til å ta til seg dette i langt større grad!
    Vi får leve med noen "lost cases" en stund enda.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.584
    Torget vurderinger
    0
    Litt enig med Deph her. Dette er mere jævlig flaut for den som skriver det enn noe annet. Akkurat disse eksemplene er nok blottstilling av total mangel på intelektuell kapasitet og en folkeskikk som er absolutt fraværende. De fleste seriøse sider på FB vil nok slette slike innlegg og gi avsenderen en skrape. Jeg tror ikke at dette egentlig er reelle drapstrusler, men manglende ordforråd.

Men slik som dette forsøpler det offentlige ordskiftet. Og det har jo også en tendens til å eskalere, så at politiet tar en prat med vedkommende kan jo, får vi håpe, få vedkommende til å velge andre måter å uttrykke seg på.

Det kan også gi andre "svake sjeler" troen på at det er "greit" å uttrykke seg slik hvis politiet "lar det skure og gå". Jeg er redd for at det nok er en klar smittefare så det å slå ned på slikt er ikke dumt.

Men igjen er ikke dette det verste jeg har sett, det er nemlig de som kommer med eksplisitte og konkrete trusler om drap, voldtekt etc. Primitivt så det holder, men også brudd på loven så det er bare bra at politiet tar fatt i det!

Selv er jeg moderator på en side på FB der det diskuteres innvandring etc. Og det som overasker meg mest er de som er mest rasende på grunn av voldtekter begått av innvandrere men som i samme tråd ikke har motforestillinger mot å true/ønske folk med andre meninger enn deres egne å bli voldtatt mishandlet. Det er en så total logisk kollisjon at jeg ikke fatter hvordan de får det til??

Når man sletter og sender en irettsettende PM, prøver jo å holde lavt konfliktnivå på tråden, så hender vel oftere en ikke, at man får en skyllebøtte og blir beskyldt for å være nazi/kommunist og i alle fall diktator. Det har også kommet trusler,men de tar jeg ikke alvorlig. Og hvis noen bestemmer seg for å "komme på besøk" vil de nok fort angre på det! Men det de ikke tenker på er at moderator faktisk har mulighet til å både slette kommentarer og å blokkere folk. De blir "kastet ut" og skjønner det ikke??

Mitt lille tankekors er at de mest "glødende patriotiske nordmenn", har et lite ordforråd, elendig rettskriving og elendig gramatisk forståelse. Samtidig som konsekvens av egen oppførsel/språkbruk også synes så være noe de ikke har noen som helst forståelse av. Mengden idioter som finnes der ute slutter aldri å forbause meg!

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.222
    Sted
    Liten by
    Poenget er vel at veldig mange menn i moden alder ikke har nettvett/nettetikette og skjønner ikke helt sitt eget beste, og dermed forsurer omtrent hver eneste debatt som finnes der ute (sjekk ut Nettavisen ved anledning)! At politiet tar en snakk med de verste, er helt på sin plass, de ødelegger for flere enn seg selv. Når man truer med voldtekt, drap og ellers grusomme ting har det gått altfor langt! Dette er langt fra folkeskikk og langt mere enn bare flaut.

PS: det er langt på vei de samme som ikke ser/skjønner behovet for Metoo, fordi de ikke ser seg selv i alt dette.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.476
    Det er ikke bare på nett man finner disse typene. Jeg starter ofte Lørdagen med en kaffekopp på en nærliggende kafe sammen med venner og bekjente. Et par av disse bekjente er godt voksne menn, 50-70. De har et språkbruk ang. våre nye landsmenn, kvinner og sosialister som kan gjøre et nettroll grønn av misunnelse

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.584
    Torget vurderinger
    0
    Det er ikke bare på nett man finner disse typene. Jeg starter ofte Lørdagen med en kaffekopp på en nærliggende kafe sammen med venner og bekjente. Et par av disse bekjente er godt voksne menn, 50-70. De har et språkbruk ang. våre nye landsmenn, kvinner og sosialister som kan gjøre et nettroll grønn av misunnelse
    Men omgås du slike da min venn??:eek::confused:

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.476
    Man kan da omgåes mange typer mennesker? ;) Men, min venn, det er stor forskjell på hvem jeg anser som mine venner og mine bekjente.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.584
    Torget vurderinger
    0
    Man kan da omgåes mange typer mennesker? ;) Men, min venn, det er stor forskjell på hvem jeg anser som mine venner og mine bekjente.
    Point taken! :rolleyes:

Forøvrig lærer man mere av å snakke med de man er uenig med enn bare å snakke med de man deler oppfatning med!

Hi-rex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    TV2, Rigtige mænd gider ikke at høre mere vrøvl

Ta en pause og en lytter på denne gamle danske hit, fra den tid, da krigen med kasserolle hæren på gik i Danmark.

Alternativ Anne L, Det har sat sig på tværs.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    På jobb har vi noe som vi kaller WEDO og som går på at man blir premiert hvis man oppfører seg miljøvennelige. Synes det er en fin match til METOO ;)

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Litt enig med Deph her. Dette er mere jævlig flaut for den som skriver det enn noe annet. Akkurat disse eksemplene er nok blottstilling av total mangel på intelektuell kapasitet og en folkeskikk som er absolutt fraværende. De fleste seriøse sider på FB vil nok slette slike innlegg og gi avsenderen en skrape. Jeg tror ikke at dette egentlig er reelle drapstrusler, men manglende ordforråd.

Men slik som dette forsøpler det offentlige ordskiftet. Og det har jo også en tendens til å eskalere, så at politiet tar en prat med vedkommende kan jo, får vi håpe, få vedkommende til å velge andre måter å uttrykke seg på.

Det kan også gi andre "svake sjeler" troen på at det er "greit" å uttrykke seg slik hvis politiet "lar det skure og gå". Jeg er redd for at det nok er en klar smittefare så det å slå ned på slikt er ikke dumt.

Men igjen er ikke dette det verste jeg har sett, det er nemlig de som kommer med eksplisitte og konkrete trusler om drap, voldtekt etc. Primitivt så det holder, men også brudd på loven så det er bare bra at politiet tar fatt i det!

Selv er jeg moderator på en side på FB der det diskuteres innvandring etc. Og det som overasker meg mest er de som er mest rasende på grunn av voldtekter begått av innvandrere men som i samme tråd ikke har motforestillinger mot å true/ønske folk med andre meninger enn deres egne å bli voldtatt mishandlet. Det er en så total logisk kollisjon at jeg ikke fatter hvordan de får det til??

Når man sletter og sender en irettsettende PM, prøver jo å holde lavt konfliktnivå på tråden, så hender vel oftere en ikke, at man får en skyllebøtte og blir beskyldt for å være nazi/kommunist og i alle fall diktator. Det har også kommet trusler,men de tar jeg ikke alvorlig. Og hvis noen bestemmer seg for å "komme på besøk" vil de nok fort angre på det! Men det de ikke tenker på er at moderator faktisk har mulighet til å både slette kommentarer og å blokkere folk. De blir "kastet ut" og skjønner det ikke??

Mitt lille tankekors er at de mest "glødende patriotiske nordmenn", har et lite ordforråd, elendig rettskriving og elendig gramatisk forståelse. Samtidig som konsekvens av egen oppførsel/språkbruk også synes så være noe de ikke har noen som helst forståelse av. Mengden idioter som finnes der ute slutter aldri å forbause meg!
    Tenk på hvor dum gjennomsnittsmennesket er. Og ca. halvparten er faktisk enda dummere enn snittet. Er det rart det går galt?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.584
    Torget vurderinger
    0

Tenk på hvor dum gjennomsnittsmennesket er. Og ca. halvparten er faktisk enda dummere enn snittet. Er det rart det går galt?
    Skremmende egentlig!

Hi-rex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Yep!!, og så er i der jo dem, der tror at de er Guds gave til menneskeheten:rolleyes:

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Jeg så en artig sammenligning av metoo med heksjakten i Salem, som igjen er sammenlignet med McCarthyismen og kommunisjakten. For meg selv minner en del av metoo-innslagene om rosetog, selfies og folk som vil i avisen med navn og bilde etter å ha hjulpet en venn med klumpfot å løpe maraton eller snakket strengt til noen som ikke hjalp en sigøyner som hadde falt. Dusinvarer som også vil bli sett og ha en posisjon. Ufyselig.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.222
    Sted
    Liten by
    Det dukker stadig opp verre og verre anklager fra miljøer som nærmest har tatt det for gitt at dette er måten å oppføre seg på. Stortingsrepresentanter, jockyer, lærere, jurister:
    https://www.dagbladet.no/sport/jockey---de-viste-meg-penisen-hver-dag/68938355
    https://www.dagbladet.no/nyheter/2-...g-er-blitt-noye-pa-a-lase-hotelldora/68922674
    https://www.dagbladet.no/nyheter/ma...et-har-opplevd-seksuell-trakassering/68937775
    https://www.dagbladet.no/nyheter/de...legaer-og-penisbilder-som-blir-sendt/68931084
    https://www.dagbladet.no/nyheter/ry...ster---i-norge-snakkes-ikke-dette-om/68883743

Men for macho-gutta i Dino-klanen så er vel dette å regne som rein moro? Kun en heksejakt?

PS: dette er ikke lenger enkeltstående tilfeller, men en ukultur blandt menn!

Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.604
    ^ Du skjønner vel det, Defacto, at dette er bare sutring og ottarfeminisme i kombinasjon med tøylesløs PR-kåtskap. Kvinnelige hønsehjerner vet ikke bedre, dessuten tråkker de på de som virkelig har blitt utsatt for noe, i sitt skruppelløse kappløp mot avisforsidene. Noe annet er det ikke å se her, move on.

Jevn dem med jorden, gi dem bøter og før dem etter ørene bort i skammekroken der de hører hjemme.

Disqutabel

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Det dukker stadig opp verre og verre anklager fra miljøer som nærmest har tatt det for gitt at dette er måten å oppføre seg på. Stortingsrepresentanter, jockyer, lærere, jurister:
    https://www.dagbladet.no/nyheter/2-...g-er-blitt-noye-pa-a-lase-hotelldora/68922674
    https://www.dagbladet.no/nyheter/ma...et-har-opplevd-seksuell-trakassering/68937775
    https://www.dagbladet.no/nyheter/de...legaer-og-penisbilder-som-blir-sendt/68931084
    https://www.dagbladet.no/nyheter/ry...ster---i-norge-snakkes-ikke-dette-om/68883743

Men for macho-gutta i Dino-klanen så er vel dette å regne som rein moro? Kun en heksejakt?

jausann... ukultur blant menn. Hold meg som mann utenfor, er du snill. Jeg vet hvordan å oppføre meg.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.604

jausann... ukultur blant menn. Hold meg som mann utenfor, er du snill. Jeg vet hvordan å oppføre meg.
    Kjenn på hvordan det føles å bli stigmatisert! :)

Realiteten ser da faktisk ut til at det er såpass utbredt at man kan begynne å tenke over om det faktisk er en mannlig ukultur. Det betyr ikke alle menn. Det betyr for mange.

Disqutabel

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.604
    Vi skal ha en viss respekt for jockey'ene, synes jeg; de sliter sikkert med sterke komplekser, degenererte som de er, oppfostret på rips og sitronskiver, med en kroppsstørrelse i området som en normal mannekuk. Ikke rart de utvikler blotting som kommunikasjonsform, selv om slikt er psykologisk usmart i en stall, der de kvinnelige aktørers blikk er tilvent de mer seriøse størrelsene man ofte finner i slike etablissementer.

Disqutabel

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.476
    Dersom en jockey blotter seg i en stall får i alle fall hestene noe å le av.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Sikkert noen menn og kvinner her og der som ikke kan oppføre seg. Skam på dem. Men dette er en klynkekampanje for å promotere kvoterinig. Filosofien om at hvis du både mangler noe både mellom ørene og beina så veier det opp det og kvalifiserer til særfordeler i styre og stell.

Fuck it. Vi biter ikke på dette.

Når ynkeligheten og skamutdelingen er over, og svenskheten senker seg over kongedømmet kommer de politiske kravene, sann mine ord. Når menn står der som fårete fjols med lua i hånden og gråter en skvett fordi en av deres kjønnsfrender gjorde noe feil een gang så kommer regningen.

Sist redigert av en moderator:

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.604
    Sikkert noen menn og kvinner her og der som ikke kan oppføre seg. Skam på dem. Men dette er en klynkekampanje for å promotere kvoterinig. Filosofien om at hvis du både mangler noe både mellom ørene og beina så veier det opp det og kvalifiserer til særfordeler i styre og stell.

Når ynkeligheten og skamutdelingen er over, og svenskheten senker seg over kongedømmet kommer de politiske kravene, sann mine ord. Når menn står der som fårete fjols med lua i hånden og gråter en skvett fordi en av deres kjønnsfrender gjorde noe feil een gang så kommer regningen.
    Nei, det er nok bedre å la skikkelige mannfolk fortsette å ta for seg, og drite i disse ottarkjærringene, lock them up.

Disqutabel

G

Gjestemedlem

Gjest

Nei, det er nok bedre å la skikkelige mannfolk fortsette å ta for seg, og drite i disse ottarkjærringene, lock them up.

Disqutabel
    Nei, som sagt. Menn og kvinner skal oppføre seg pent, kotyme og etiquette, men heller ikke klynke som småpiker om noen kommer med en sjekkereplikk en gang på en nattklubb. Og hele denne kampanjen kuppes jo nå av Lysbakken og Moxnes som skal spre frykt, sosialisme og ydmykhet.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.604

Disqutabel
    Nei, som sagt. Menn og kvinner skal oppføre seg pent, kotyme og etiquette, men heller ikke klynke som småpiker om noen kommer med en sjekkereplikk en gang på en nattklubb. Og hele denne kampanjen kuppes jo nå av Lysbakken og Moxnes som skal spre frykt, sosialisme og ydmykhet.
    Kan du la meg høre, da, hva skal en kvinne gjøre når teatersjefen, taxisjåføren, mellomlederen, rikingen, hesteeieren, kjendisen og bodybuilderen grab her by the pussy uten å ha blitt invitert på noen som helst måte?

Gå hjem, og la gubben fortsette som før, og presse uskyldige opp i situasjoner de ikke har et fnugg lyst på? Skal de gi dem en flat hånd i trynet, snu seg og gå etter å ha fortalt hva som har skjedd, og la gubben fortsette som før og langsomt gli i retning av stadig større overtramp mot enkeltpersoners ukrenkelighet? Skal de, for å vise sin styrke, late som ikkeno, og bare la verden fortsette som den er?

Hvorfor skal de ikke stå samlet, og få slutt på dette uvesenet, endelig? Hvorfor vil du ikke at denne godt dokumenterte skjevheten termineres en gang for alle?

Mange menn oppfører seg som drit, det er ikke de som blir trampet på som er problemet her, selv om du av årsaker jeg ikke begriper, hysterisk forsøker å plassere skylden der den ikke hører hjemme!

Disqutabel

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hvorfor skal de ikke stå samlet, og få slutt på dette uvesenet, endelig? Hvorfor vil du ikke at denne godt dokumenterte skjevheten termineres en gang for alle?
    Fordi det er alt for mange gratispassasjerer med vikarierende hensikter. For mange som bruker dette for å generelt bringe kollektiv skam over mennesker som ikke har gjort noe galt og som vil bruke alt dette for å oppnå urimelige fordeler som kompensasjon.

Så fuck denne kollektivismen, la folk stå ansvarlig for det de gjør men ikke klynk og kryp fordi en femihøns har puttet deg i samme bås som en overgriper.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.604
    Fordi det er alt for mange gratispassasjerer med vikarierende hensikter. For mange som bruker dette for å generelt bringe kollektiv skam over mennesker som ikke har gjort noe galt og som vil bruke alt dette for å oppnå urimelige fordeler som kompensasjon.

Så fuck denne kollektivismen, la folk stå ansvarlig for det de gjør men ikke klynk og kryp fordi en femihøns har puttet deg i samme bås som en overgriper.
    Det er fredag i dag, så jeg fatter meg i korthet: Bullshit.

Disqutabel

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.222
    Sted
    Liten by

Muslimer....?
    Nazister?
    KKK?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Muslimer....?
    Nazister?
    KKK?
    Ikke helt. Alt det der er utrivelige ideologier, og de som er medlem der får litt kollektivt ansvar for ideologien. Det er ikke det samme som om du er neger, indianer eller hvit middelaldrende mann med hang til god lyd.

Så fuck dette mannehatet som spres nå. Menn har ingen felles ideologi eller kultur, så guilt by association funker ikke annet enn på de myke fjolsene som vi innynde seg med rødstrømpene.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.222
    Sted
    Liten by
    Selvsagt. The strong man has spoken. En forhistorisk aften til alle, god helg.

Hi-rex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Kvinder anklager pressefolk for trakassering!

Uf da, ikke bra, slet ikke Bra, eller kansje bra, for Avis salget !!!.

OBS. Lurer på om der også er nogen mannlige politikere som har været udsat for trakassering :D

Ved ikke med i andre, m synes faktisk, det begynner at bli en lidt morsom tråd.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn