Diverse Metoo

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    En ting vi ikke fikk svar på var om Hillary hadde blitt president, ville vi da kalt Bill for førstemann?

EarlJ

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.10.2012
    Antall liker
    55
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    POTUS og FMOTUS?? FHOTUS??

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.583
    Tror du virkelig at ingen kvinner ønsker å ta "snarveien" til topps? Tror du ikke jenter har kastet seg etter disse skuespillerne/produsentene/regissørene i flokk?
    Jeg har ingen illusjoner om at disse mennene et guds beste barn, men det er gud bedre ikke alle disse jentene heller.
    USA har jo til og med en golddigger som førstedame.
    Du har vært tydelig nok allerede, du behøver ikke understreke det enda tydeligere for min del, i hvert fall; jeg har oppfattet for lengst at du er en av dem som advokerer holdninger fra århundredet før det forrige.

Disqutabel

C

cruiser

Gjest
    Det må du gjerne mene, jeg finner det fortsatt ironisk at svenske damer i hollywood som knuller for kost og losji belønnes med eget tvprogram mens en stakkar som en gang.. av en eller annen merkelig grunn har prøvd å sjekke opp Sara Sørheim på et utested skal på twitter med negativt fortegn..

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.204
    Sted
    Liten by
    Det må du gjerne mene, jeg finner det fortsatt ironisk at svenske damer i hollywood som knuller for kost og losji belønnes med eget tvprogram mens en stakkar som en gang.. av en eller annen merkelig grunn har prøvd å sjekke opp Sara Sørheim på et utested skal på twitter med negativt fortegn..
    Det må være opp til hver enkelt dame å knulle hvem de vil for å komme hvor de vil, uten at du trenger å være missunnelig?
    Bare la de selv få bestemme hvem de vil knulle, når de vil! Det er vel hele poenget, ikke sant?

Ordet dinosaur begynner å demre borte i horisonten nå...

C

cruiser

Gjest
    For meg må de knulle hvem de vil for å komme hvor de vil men da er det ikke bare den ene parten som er skyldig.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.204
    Sted
    Liten by
    For meg må de knulle hvem de vil for å komme hvor de vil men da er det ikke bare den ene parten som er skyldig.
    Dersom den andre parten driver med utilbørlig press, voldtar og ellers tar seg til rette, så joda!
    Si meg, har du ikke skjønt noe av denne kampanjen?

D

Danke

Gjest
    Rart ikke Trump er med i Metoo... Det er kanskje historie..

C

cruiser

Gjest
    Når man ikke føler seg seksuelt trakasert før årevis etter "hendelsen" så er det tullball.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.204
    Sted
    Liten by
    Jeg lurer litt på om du, Cruiser, er et lite unikum som alltid har klart å gjøre det rette uansett.

Fra min verden: jeg har hatt to særdeles dårlige sjefer opp gjennom tidene. Begge to skjelte meg ut etter noter, over noe som strengt tatt ikke var min skyld. Ene gangen var jeg redd for å miste jobben om jeg sa noe, den andre gangen ble jeg så perpleks at jeg ikke klarte å svare.

Fra jenters verden: det er skriverier opp og ned i mente om at mange jenter velger å ikke anmelde overgrep. Enten fordi det er noen i familien, fordi de ikke tør eller fordi så mange saker blir henlagt.

Fra rettsvesents verde: "Men han er jo så kjekk, han kan jo ikke ha voldtatt noen" Det sa et jurymedlem for bare noen år tilbake. Det sier noe om hva man utsettes for, om man velger å anmelde.

Det er mange grunner til å ikke si noe, ingen av de er spesielt gode, men det har med at slike antikvariske holdninger som du fremviser nå (og mange med deg) ennå er meget utbredt. Det er altså redselen for å ikke bli trodd, for å miste jobben, for å miste venner, for å miste familie og redselen for at man er prippen, som gjør at mange ikke sier noe. Nå er det plutselig blitt legitimt å si noe, så selvsagt kommer det historier fra mange år tilbake!

At dette også kan utnyttes av enkelte, det må vi bare ta høyde for.

D

Danke

Gjest
    Før Metoo så var det vel mer sånn her...

Dvs føre Trumper og internettt...

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    For noen år siden var jeg på en festival på Vestlandet som gikk over flere dager. Jeg kjente til stedet fra før, så den første dagen og kvelden hadde jeg et toalett ingen andre visste om for meg selv, og det var rent og pent hele tiden. Hver kveld var det flere som hadde oppdaget denne lille perlen, og når lørdag kveld kom så sto det en flokk middelaldrende og møkkfulle striledamer i dokøen som insisterte på (og prøvde på) å få bli med meg inn. Om jeg hadde visst hva de het og nå hadde benyttet sjansen til å henge dem ut som trakkaserende tafsere så hadde det nærmest vært et overgrep. Er det mulig å være uenig i det, eller er det grei skuring å eksponere folk for hele verden om overtrampet de har gjort seg skyldig i kan plasseres i sekken "kjønnslig trakkasering", uansett hvor lite alvorlig episoden er? At folk med makt ikke skal få slippe unna med grove overgrep og systematisk trakkasering er det neppe noen uenighet om, men om man på alvor mener at man må være et farlig fossil for å mene at å tvitre om ethvert upassende fremstøt etter at det har gått flere år er unødvendig og fjollete så har man mistet grepet.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.204
    Sted
    Liten by
    For noen år siden var jeg på en festival på Vestlandet som gikk over flere dager. Jeg kjente til stedet fra før, så den første dagen og kvelden hadde jeg et toalett ingen andre visste om for meg selv, og det var rent og pent hele tiden. Hver kveld var det flere som hadde oppdaget denne lille perlen, og når lørdag kveld kom så sto det en flokk middelaldrende og møkkfulle striledamer i dokøen som insisterte på (og prøvde på) å få bli med meg inn. Om jeg hadde visst hva de het og nå hadde benyttet sjansen til å henge dem ut som trakkaserende tafsere så hadde det nærmest vært et overgrep. Er det mulig å være uenig i det, eller er det grei skuring å eksponere folk for hele verden om overtrampet de har gjort seg skyldig i kan plasseres i sekken "kjønnslig trakkasering", uansett hvor lite alvorlig episoden er? At folk med makt ikke skal få slippe unna med grove overgrep og systematisk trakkasering er det neppe noen uenighet om, men om man på alvor mener at man må være et farlig fossil for å mene at å tvitre om ethvert upassende fremstøt etter at det har gått flere år er unødvendig og fjollete så har man mistet grepet.
    Ha ha, du sammenligner altså overgrep med å være tissetrengt? Get real...

Eller...du trodde vel ikke de ville inn sammen med deg for å knulle?

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0

Du, det där tycker jag var elakt sagt, det kan väl mycket väl vara att det var det dom ville!

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.681
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

Skjønner du ikke at kritikken av Metoo kampanjen er nettopp alle disse som står frem med historierer som faller i kategorien tissetrengt, og at kampanjen i seg selv ødelegger for saken.

Hvis man faktisk er voldtatt av sjefen og ikke tør anmelde pga frykt for å miste jobben, så finner man neppe særlig støtte i mediepersonligheter som står frem med at de ble kysset av en eldre kollega for 15 år siden, og nå omsider har skjønt at man ble utsatt for et overgrep.

Så enkelt er det faktisk!

Folk må få lov til å bli krenket av hva de vil, men man må dra streken et sted for hva som er et problem samfunnet skal bry seg med - og deler av Metoo kampanjen befinner seg godt under den streken.

Det er også lov å spørre seg - hvis man skal fokusere på klåing, sexspråk, objektifisering - treffer man med Metoo der problemet er størst..? Hvis man er jente, fin og spentig kledd og skal en tur på byen i Oslo - er det hvite menn i 50 årene med godt betalte jobber som er hovedproblemet ?

Mvh
    OMF

C

cruiser

Gjest

Tror du burde oppdatere deg på denne kampanjen, den handler langt ifra bare om grove overgrep. Her snakker vi hånd på kneet for 35 år siden og så videre

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.204
    Sted
    Liten by
    He he, at det går ann å være så bekymret for disse stakkars mannsjåvenistene med flotte jobber, masse makt og mulighet til å gjøre omtrent det de vil. Eller, slik var det ihvertfall.

Problemet er at dette går så mye dypere enn bare middelaldrene menn med masse makt, det gjelder mange typer menn. Det finnes kulturer og væremåter som ikke helt passer inn i en likestilt verden. For det er der vi vil, ikke sant? Likestilling?

Hva et overgrep faktisk er og føles som, det tror jeg ikke enkelte av dere som er her inne bør få lov til å definere. Det kan høres ut som noen har noen svin på skogen der.

Tror dere heller må bekymre dere litt mere for døtrene og deres venninner. Det er de som får dritten! Ikke de middeladrene mennene.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.204
    Sted
    Liten by
    Det kan høres ut som noen har noen svin på skogen der.
    Veldig lite passende kommentar, og du bør vel kanskje vise hvor det høres sånn ut.
    Stakkar. Om noen år kommer det nok en kampanje som kalles youtoo, da kan du klage på uretten som er begått.
    Den var jo selvsagt veldig mye verre enn noe av de mannsjåvenistiske og nedsettende kommentarene som har kommet her til nå.

Tror jeg herved lar denne tråden dø ut av seg selv. Slik som enkelte holdninger burde vært utdøde for lenge siden.
    Jeg vet ihvertfall at jeg skal si i fra neste gang jeg ser en klå på jenter/damer/kvinner i mitt nærvær.

D

Danke

Gjest

Tror du burde oppdatere deg på denne kampanjen, den handler langt ifra bare om grove overgrep. Her snakker vi hånd på kneet for 35 år siden og så videre
    Med sånne ting som INTERNETT og youtube og DVD!! så er det jo sånn at ting har utviklet seg..

Derfor stiller det høyere krav til kjente personer, kjendiser osv.. Akkurat som man har hatt krav til Konger og sånt før..

Vel President ser det ut at man kan bli bare man er rik nok, og kan betale ekskone og eksdamer, diverse for overtramp. Men ellers for vanlige kjendiser uten pappaguttpenger....

Dette må jo kjendiser tenke seg godt om, at de har et rykte å ta vare på. Dersom man har problemer med å styre fingra eller annet, så bør man ikke være kjendis.... Eller president.

Sist redigert:

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.287
    Kvinner sitter på en formue som er ganske attraktiv for menn. Det gjelder for oss tilårskomne å opptre behersket og korrekt, det er en selvfølgelihet, enkel sådan

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.681
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Veldig lite passende kommentar, og du bør vel kanskje vise hvor det høres sånn ut.
    Stakkar. Om noen år kommer det nok en kampanje som kalles youtoo, da kan du klage på uretten som er begått.
    Den var jo selvsagt veldig mye verre enn noe av de mannsjåvenistiske og nedsettende kommentarene som har kommet her til nå.

Tror jeg herved lar denne tråden dø ut av seg selv. Slik som enkelte holdninger burde vært utdøde for lenge siden.
    Jeg vet ihvertfall at jeg skal si i fra neste gang jeg ser en klå på jenter/damer/kvinner i mitt nærvær.
    Vel - det er nok å ta tak i!
    Jeg støtter deg 100% og håper du følger opp!
    TV 2 fanget trakassering på skjult kamera i Oslo

Mvh
    OMF

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hersketeknikk. Er overhodet ikke sint, men blir både litt oppgitt og nokså engasjert når jeg opplever at enkelte ikke klarer å se at vi fortsatt sliter med skjevheter det burde være enkelt å gjøre noe med.
    Ta ballen, ikke mannen.

Disqutabel
    Nah, retorisk bremsepedal bare. Får folk til å fokusere.

Hva er skjevhetene egentlig og er det noe systematisk eller handler det mer om individuelle valg som slett ikke alltid er de smarteste om man tenker rent økonomisk?

I Norge i dag ser jeg absolutt ingenting som skal hindre en jente i å nå sine mål annet enn feile livsvalg.
    Nei, som sagt har vi kommet nokså langt, kvinner har stort sett nokså like muligheter som menn.
    Problemet er åpenbart når man ser på måten folk (deg inkludert) velger å ordlegge seg, når det omtaler kvinner som en gruppe.
    Om vi snur på det ville et av innleggene sett slik ut:
    Må jo være irriterende for kjekke hunks med kukstørrelsen i orden, som nå plutselig må stole på sitt skuespillertalent, ettersom de gamle grisene som voldtok seg til topps, har trukket opp stigen etter seg...
    Det blir jo bare dumt, ingen tar det alvorlig. Og det blir på mange måter problemet at vi (menn) ikke tar det alvorlig når tilsvarende blir sagt om kvinner. Vi har liksom tilvent oss en virkelighet der kvinner skal tåle dette hele tiden, "fordi det ville vi gjort".Poenget er at vi behøver ikke forholde oss til det som alvor, og vi blir ikke befølt i tide og utide av 50 - 60 år gamle kvinner, som har makt til å stoppe vår karriere, banke oss opp, eller avfeie oss som balleløse nek.
    Mulighetene finnes for kvinner, men ikke med like vilkår. Og det bør vi bli voksne nok til å få en slutt på.

Disqutabel
    Pent formulert og jeg er helt enig.

Løsningene derimot skal vi krangle videre om.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Verken innslaget, artikkelen eller det tilknyttede intervjuet med Hannah Helseth nevner det åpenbare: at ingen av sjarmørene er innfødte norske.

I artikkelen står det "Vi gikk ubekvemt videre mens guttegjengen ble stående igjen å se lenge etter oss og mens de pratet og lo. Det føltes hånlig og usjarmerende." Hvorfor ikke "Vi gikk ubekvemt videre mens innvandrerne/utlendingene ble stående igjen å se lenge etter oss og mens de pratet og lo. Det føltes hånlig og usjarmerende"?

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0

Du leser svært dårlig. Det er et kjedelig trekk.

D

Danke

Gjest
    Forskjellen er jo at det å få tilrop, hei sexy eller noen spør hva du heter osv... Er noe annet enn voldtekt og pussygrabbing....
    Det å bli forfulgt, er helt klart ille.

Dessuten er det forskjell mellom gatas berme og kjendisenes berme, selvom tittelen president er litt mer uklar...

G

Gjestemedlem

Gjest
    Kjetil Rolness

DE SOM IKKE ER VERDIGE NOEN METOO-KAMPANJE.
    To saker fra England i år:
    Politiet avdekker at 17 menn i Newcastle regelmessig, i flere måneder, har voldtatt og mishandlet unge jenter helt ned til 14, etter å ha gitt dem alkohol og piller.
    Flere mannlige parlamentsmedlemmer blir outet for å ha berørt kvinnelige journalister og forskere på kneet, sendt slibrige tekstmeldinger og invitert på en drink.
    Den første saken fikk oppmerksomhet i en uke. Den andre saken har rast med full kraft i to uker, holder på ennå, og framstilles som et vannskille i kampen mot overgrep. Hva er forskjellen? I den første saken var ofrene arbeiderklassejenter og de fleste overgriperne av pakistanske opprinnelse. Som i den helt groteske saken i Rotherham, der flere tusen mindreårige jenter ble seksuelt misbrukt i en periode på over tjue år. Den andre saken dreier seg om ressurssterke middelklassekvinner som opplever uønsket og ubehagelig seksuell oppmerksomhet fra hvite menn med makt.

"There is something very troubling in the different approaches to the very serious abuse of working-class women and girls and the far more minor problems faced by some political writers and researchers.

The response to the Westminster sex-pest panic has been to demand new respect for allegedly ‘vulnerable’ women in the largely middle-class ranks of political commentary and policymaking. Yet when genuinely vulnerable young women in Rotherham, Rochdale, Manchester and Newcastle needed protection, they were ignored for years and left to face more abuse. When a well-connected journalist wrote in The Times about Damian Green ‘fleetingly’ touching her knee (allegedly), an investigation was instantly opened and she was widely described as ‘brave’ and a hero for women. When Andrew Norfolk published a story about the abuse in Rotherham in 2011, it was largely ignored. (...)

There is a powerful class dynamic to the ‘Pestminster’ scandal. What we have here are middle-class women playing the role of victims in a very unconvincing way. But real victims, if they’re working class and northern, are quickly forgotten. It is alarming that in Britain in 2017, you will get more sympathetic coverage in the broadsheet press if you’re posh and someone touches your knee than if you’re working-class and were raped for months."

‘Pestminster’: feminism’s double standards | Feminism | spiked

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Jeg tror metoo har kommet for å bli. De fleste overgrep ender uten straff, fordi jentene sjeldent orker belastningen en anmeldelse medfører for dem, og de fleste anmeldelser blir henlagt fordi det er vanskelig å bevise, og de som går til rettsak ender gjerne med frifinnelse fordi bevisene ikke var sterke nok, eller fordi en del juryer av ukjente årsaker frifinner selv når bevisene er bunnsolide.

Da er det enklere og sikkert mer effektivt å tvitre.

Den åpenbare ulempen er naturligvis at metoo er veldig lett å misbruke.

Jeg tror ikke metooaksjonen avblåses fordi en del godt voksne menn har gått lei.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Om man legger lista lavt for hva som kvalifiserer for outing, og også lar det gå noen år før man twitrer så er det lurt å ta notater så det blir rett.

Slik kan det gjøres, fra 0:50

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Du trenger ikke notere lenger. Det er bare å spørre facebook, google osv., som vet mye mer om deg enn du gjør selv.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg tror metoo har kommet for å bli. De fleste overgrep ender uten straff, fordi jentene sjeldent orker belastningen en anmeldelse medfører for dem, og de fleste anmeldelser blir henlagt fordi det er vanskelig å bevise, og de som går til rettsak ender gjerne med frifinnelse fordi bevisene ikke var sterke nok, eller fordi en del juryer av ukjente årsaker frifinner selv når bevisene er bunnsolide.

Da er det enklere og sikkert mer effektivt å tvitre.

Den åpenbare ulempen er naturligvis at metoo er veldig lett å misbruke.

Jeg tror ikke metooaksjonen avblåses fordi en del godt voksne menn har gått lei.
    Det store problemet jeg ser med dette er sammensausingen av overgrep og flaue situasjoner. Helt greit å sette fokus på hvordan brautende menn som ikke kan oppføre seg og hadde trengt et kurs i etiquette. Men det blandes sammen med alvorlige overgrep, og det er noe helt annet. Og.. når det kommer til alvorlige overgrep så tviler jeg på at det er så lurt for sin egen del å publisere det til hele verden. Men det står jo selvsagt folk fritt å gjøre det. Jeg ønsker ikke å sensurere noen, men jeg forbeholde meg retten til å le av de mer komiske aspektene ved #metoo og også se litt på hva som ligger bak mange av bidragene.

Jeg er ikke noen tilhenger av machokultur når det kommer til kvinner, det er bedre å overlate den biten til unge arabere og latinamerikanere.

Men jeg liker heller ikke denne ekle svenske nyfeminismen.

S

Slubbert

Gjest
    Jeg er ikke noen tilhenger av machokultur når det kommer til kvinner, det er bedre å overlate den biten til unge arabere og latinamerikanere.
    Haha, spot on.;)

Men jeg liker heller ikke denne ekle svenske nyfeminismen.
    Enig. Måtte le litt da Gudrun Schyman ville ha en egen "mannsskatt" for å kompensere for den kollektive mengden vold begått av menn mot kvinner. Wake up and smell the coffe, størstedelen av volden i samfunnet blir utført av menn mot andre menn. Det er langt mer vanlig at menn blir banket opp, skadet, slått ned, mishandlet og drept av andre menn enn at kvinner blir det. Så da bør jo meste av skatten gå tilbake til menn da. Og vold er vold uansett om den er seksualisert eller ikke, hvis noen slår ut tenna mine så spiller det fint liten rolle om vedkommende har ståpikk mens han gjør det. Den svenske nyfeminismen gjør alle kvinner til sakesløse ofre, og det er i seg selv en sexistisk holdning.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Tenk så mange slosskamper mellom menn som oppstår på grunn av kvinner?
    Her bør kvinner åpenbart skattlegges tungt grunnet lidelsene de påfører menn, og kostnadene samfunnet som helhet må slite med.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.584
    Torget vurderinger
    0
    Ja, det er bånntrist at (kvinnelige) skuespillere er tvunget til å bytte jobber mot sex. Det er en skam, faktisk.

Disqutabel
    Den var nå veldig bombastisk da!

Selvsagt forkastelig oppførsel fra disse mennene sin side, totalt utilgivelig om du spør meg! Men disse damene kunne jo si "fuck off" og heller gi bæng i den rollen!?
    Forstår jo at de ønsker karriere, men det går da an å si NEI!

Det blir litt som han som spurte en dame om hun ville ligge med ham for 10 mill.
    Selvsagt, sa damen.
    Ok, hva om du får 1000,- da spurte han.
    HVA sa hun indignert, tror du jeg er prostituert?
    Det har vi alt fastslått svarte han, nå er det prisen vi diskuterer!

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Ja, det er bånntrist at (kvinnelige) skuespillere er tvunget til å bytte jobber mot sex. Det er en skam, faktisk.

Disqutabel
    Den var nå veldig bombastisk da!

Selvsagt forkastelig oppførsel fra disse mennene sin side, totalt utilgivelig om du spør meg!
    Jeg er generelt ubegeistret for tilgivelse og forsoning. Jeg trodde det var en litt uvanlig posisjon, men vi er tydeligvis flere. For dem som mener at feil og forbrytelser generelt kan gjøres bot for og tilgis så er nok Seagals framstøt innenfor det tilgivelige.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn