Diverse Metoo

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.584
    Torget vurderinger
    0
    I denne tråden savner jeg AFFAs lek med store ord og krasse formuleringer.

Jeg har til gode å antaste hunkjønn. Det er nok resultatet av en god oppdragelse. Helt til kvinnefrigjøringen satte en stopper for så åpnet jeg dører for damer også. Det har jeg dog sluttet med etter å ha fått kjeft og ukvemsord tilbake.

Men jeg kan faktisk ikke fri meg fra å stille spørsmålet om det er jeg som er "avviker" her. Så mye "mas" det er om incest og sexsuell trakkasering av damer som man finner i media og på sosiale medier så synes jo dette nesten å være den måten det store flertall av menn oppfører seg på. Og når flertallet gjør det, er det jo ( det som synes som et bittelite ) mindretallets oppførsel som er avviket?

Hva gjelder omgangskrets så kjenner jeg kun en ( tidligere kollega ) som har hatt "utagerende" oppførsel. Gikk rundt på et utested med "luringen" ute og sa at han luftet den! En annen gang dyppet han penis i en annen persons halvliter og endte på intensivavdelingen på sykehuset. Han fikk klar tilbakemelding om at han var "sjuk i hodet"! Begge gangene! Dessverre er det dårlig med behandlingsplasser for slike. Men noen aksept i omgangskretsen for sin oppførsel fikk han definitivt ikke. Han ble sett på som rimelig "way over the top".

Dannede mennesker gjør ikke slikt, punktum!

Så at ALLE middelaldrende hvite menn ( i følge Feministisk Initiativs alkoholiserte grunnlegger ) oppfører seg slik mot kvinner nekter jeg å tro!

At det forekommer, ja bevares, uten tvil. Men at det er så jævlig mange menn som driver med det? Nei. Hvor mange her på HFS har sex-trakkasert damer i edru eller beruset tilstand? Ikke mange skulle jeg tro.

Men så har vi alle disse tilfeldene på julebord og kurs/konferanser. Jo at noen "prøver" seg forekommer selvsagt. Men er det sex trakkasering å spørre en kvinnelig kollega om hun blir med opp på rommet? Såfremt man aksepterer et nei er det faktisk ikke det i min bok. Det er faktisk lov å spørre! Selv om dama er gift!

Jeg tar et lite forbehold når det gjelder overordnede som faktisk skal utvise særlig aktsomhet når det kommer til å "slå an på" underordnede. Det finnes også lovbestemmelser på dette området fra gammelt av. En "husbond" hadde ikke lov til å ha sexuellt samkvem med en tjenestepike! nettopp på grunn av det urimelige avhengighetesforholdet.

Når det så kommer til disse "hvite middelaldrende menn" så kan man spørre folk som har jobbet i utelivsbransjen i Oslo om hvilken helg som er det definitive marerittet. Det er helga med Grete Watiz løpet! Fulle innpåslitne klengete kvinnfolk over alt. De er etter sigende ganske friske i retning av å klipe, gni og kjenne på mannlige servitørers "edlere deler". Så damene er nok ikke så veldig mye bedre enn menn i så måte!

Har selv blitt utsatt for et stk hunnkjønn som var overstadig våryr og beruset i forbindelse med et kurs. Hun ble overmåte nærgående og intim i sine forsøk på å få meg med på rommet! Men ærlig talt, noen skade å sjelen medførte det ikke. På sitt vis kunne det faktisk vært smigende om hun ikke hadde vært så overmåte åpenbart beruset. Hun ble sur og sår når hun ikke kom noen vei, det var også forståelig så jeg tok meg heller ikke nær av det. Men jeg var gift så da var det uaktuellt. Det som var kjiipt med hendelsen var at jeg senere oppdaget at hun jeg var gift med "lå og bollet" med en familievenn samme helg! Det gjorde hendelsen minneverdig på en negativ måte for damen på kurset var absolutt atraktiv! Man angrer som kjent de feil man ikke gjorde da man hadde sjansen!

Så jeg tror med fast overbevisning at vi "hvite middelaldrende menn" ikke er på langt nær så ille som enkelte vil ha det til. Og jeg har heller ikke noen illusjoner om hunkjønnet. Det er mange nok av dem også som bevisst benytter seg av sine muligheter til å oppnå fordeler gjennom sex. Så hvem som her er synder og offer kan det nok ofte stilles spørsmål ved. At en fyr drar ned glidelåsen i gylfen kan selvsagt være et overtramp, men hva skjedde i minuttene før han gjorde det? Var det et hunkjønn som initierte det?

Jeg har selvsagt ingen grunn til å ikke tro at det skjer grove overtramp fra menn med makt, for det gjør det! Men det er nok ikke alltid dette er så svart/hvitt. Der er nok mer enn "Fifty Shades of Gray" i verden. Og som andre har påpekt, det er STOR forskjell på voldtekt/tvang og fyllerør!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg fikk et klaps på rumpa av min nydelige lille 24 år gamle kollega forrige dagen, jeg ville så gjerne ta anstøt av det, men jeg klarer ikke bli sint på henne.

Er det noe galt med meg? Er jeg stigmatisert?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Tror jeg går en forferdelig alderdom i møte. Heldigvis har du nok rett i at det vil gå noen år før det slår inn, sånn at jeg blir alderspensjonist før dette gjør meg arbeidsufør. Med litt samfunnsøkonomisk flaks, så ender det med at jeg dør en tidlig død og kun ligger samfunnet til last en kort periode.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.584
    Torget vurderinger
    0
    Jeg fikk et klaps på rumpa av min nydelige lille 24 år gamle kollega forrige dagen, jeg ville så gjerne ta anstøt av det, men jeg klarer ikke bli sint på henne.

Er det noe galt med meg? Er jeg stigmatisert?
    Vi må nok danne en støttegruppe for deg Zomby! Med både Facebook og Twitterkonto!
    Etter et år kan vi sikkert regne med eksponering hos Skavlan også! Skjønt jeg hadde foretrukket Lindmo, hun er jo bare skjønn....!

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.287
    Jeg tror menn er værst, men damene har også svin på skogen som det er skrevet her de siste poster. Og det kan bemerkes i denne sammenheng at i noen undersøkelser som varierer fra 11 -18 %, er det barn som har feil far. Men dette er vel litt på siden av tråden da.

S

Slubbert

Gjest
    Hva et overgrep faktisk er og føles som, det tror jeg ikke enkelte av dere som er her inne bør få lov til å definere.
    Men ikke legionene av lettkrenkelige heller. En voldtekt er en alvorlig forbrytelse, et overgrep er en forbrytelse, men et lite dask på rumpa eller plystring er ikke mer enn apeaktig oppførsel. Jada, de som gjør sånt er primitive bavianer, men ikke kall det alvorlige overgrep. Å sidestille sånt med voldtekt er et hån mot alle de som faktisk har blitt voldtatt og mishandlet, enten det er av en gjeng med arabere eller en voldelig partner.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Tino Sanandaji

”Moderaterna vill kartlägga etniciteten hos våldtäktsmän. Nu kräver partiet att regeringen ger Brottsförebyggande rådet i uppdrag att göra en omfattande utredning av sexualbrott. Senast något liknade gjordes var 2005. Vid en presskonferens på måndagen meddelade Moderaterna att man vill skärpa straffen för sexualbrott. Straffminimum för våldtäkt och våldtäkt mot barn föreslås höjas från två till tre års fängelse.

Samtidigt kräver partiet att regeringen ger Brottsförebyggande rådet (Brå) i uppdrag att göra en omfattande kartläggning av sexualbrott...Senast något liknande gjordes var 2005. Det har tidigare rests krav på en ny undersökning, men hittills har regeringen sagt nej.”

Moderaterna överger Reinfeldts faktafientlighet och återgår till att vara ett liberalt evidensdrivet parti. Strategin tvingar nu regeringen att gå till val mot kunskap. Regeringen vet mycket väl vad siffrorna visar, om de uppriktigt trodde att de flesta våldtäkter begås av svenska män skulle de sammanställa datan och visa det.

Syftet med mörkning är att lättare använda känsloargument och anekdoter att skuldbelägga män med svensk ursprung, som vänsterfeminister utnämnt till sin ideologiska fiende. Eftersom övergrepp som medelklasskvinnor i media, politik och övriga eliten utsätts för ofta begås av män med svensk ursprung i deras sociala närhet är detta en trovärdig budskap så länge statistiken mörkas.

Politisk korrekthet är en post-rationell rörelsen som liksom andra religioner är villig att släcka kunskapens ljus om det står i vägen. När fakta går emot värdegrunden är okunskap makt.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.533
    Sted
    Holmestrand
    Fuck kjønn!

Norge har en statsminister, utenriksminister og finansminister som er kvinner. Og INGEN av dem er der fordi de ble kvotert inn. Go figure.

Jeg vil ha et samfunn der kjønn ikke betyr en dritt, og vi kommer ikke dit med offermentalitet, kvoteringer, hønsehjernefeminisme og gråteklubber.
    Deler av dette er vi enige om, men jeg opplever at du ikke selv ser at din argumentasjonsrekkefølge, virker sterkt konservartivt, med hensyn til å tviholde på retten til å overtråkke enkeltmenneskers intimsfære bare fordi de er kvinner.
    Ditt språk og dine karakteristikker er (muligens ubevisst) sterkt nedsettende om spesifikt kvinner. Dersom du tror at dagens, tross alt, nokså fornuftige likestilling i Norge, har kommet uten bruk av en stor verktøykasse, er du enten uinteressert eller uopplyst.

Disqutabel
    Hvorfor er du så sint?
    Hvorfor er DU så sint?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Fuck kjønn!

Norge har en statsminister, utenriksminister og finansminister som er kvinner. Og INGEN av dem er der fordi de ble kvotert inn. Go figure.

Jeg vil ha et samfunn der kjønn ikke betyr en dritt, og vi kommer ikke dit med offermentalitet, kvoteringer, hønsehjernefeminisme og gråteklubber.
    Deler av dette er vi enige om, men jeg opplever at du ikke selv ser at din argumentasjonsrekkefølge, virker sterkt konservartivt, med hensyn til å tviholde på retten til å overtråkke enkeltmenneskers intimsfære bare fordi de er kvinner.
    Ditt språk og dine karakteristikker er (muligens ubevisst) sterkt nedsettende om spesifikt kvinner. Dersom du tror at dagens, tross alt, nokså fornuftige likestilling i Norge, har kommet uten bruk av en stor verktøykasse, er du enten uinteressert eller uopplyst.

Disqutabel
    Hvorfor er du så sint?
    Hvorfor er DU så sint?
    Ja kanskje av og til, men mer direkte fokus, men da blir det fort mer fokus på person enn sak og da mister man noe på veien.

Det er en spennende teknikk. Her er mesteren:

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.193
    Sted
    Liten by
    Hva et overgrep faktisk er og føles som, det tror jeg ikke enkelte av dere som er her inne bør få lov til å definere.
    Men ikke legionene av lettkrenkelige heller. En voldtekt er en alvorlig forbrytelse, et overgrep er en forbrytelse, men et lite dask på rumpa eller plystring er ikke mer enn apeaktig oppførsel. Jada, de som gjør sånt er primitive bavianer, men ikke kall det alvorlige overgrep. Å sidestille sånt med voldtekt er et hån mot alle de som faktisk har blitt voldtatt og mishandlet, enten det er av en gjeng med arabere eller en voldelig partner.
    Hva pokker feiler det dere? Er det en godkjenning av egen oppførsel dere er ute etter?
    Skal de som mobber også få lov til å mene noe om hva som er mobbing? Det som oppleves som en bagatell for enkelte av dere aper er langt større for andre.
    Når noen klapser deg på rumpa for 10'ende gang på samme fest, så er det ikke lenger uskyldig moro gjort av bavianer, det er en invasjon av privat sfære, et overgrep mot deg som person. Det er ikke opp til deg å beskrive hva som oppleves som overgrep! I en annen setting kan et klaps være moro, når de rundt er med på det. Men når man må tolerere noe man egentlig ikke liker, i eksempelvis jobb setting, så er det ikke lenger moro.

Det er alltid og skal alltid være den svake i en setting, som m å bestemme hvor grensene går. Og den svake trenger ikke nødvendigvis være en kvinne hele tiden, men i veldig mange tilfeller er det nettopp det. Kvinner er svakere muskulært (med unntak av Bjørgen), det er oftere menn i høyere stillinger med makt, enn det er kvinner og for noen er det ikke naturlig å kjempe imot.

Etter å ha snakket med flere venninner om deres erfaringer (joda, menn kan faktisk ha venninner), så er jeg rett og slett blown away over hvor ofte og hvem som som driver med dette. Det er langt vanligere enn jeg trodde og jeg innser at jeg har vært litt blind for dette problemet før.

Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.573
    Hvorfor er du så sint?
    Hvorfor er DU så sint?
    Ja kanskje av og til, men mer direkte fokus, men da blir det fort mer fokus på person enn sak og da mister man noe på veien.

Det du ser i videoen er jo bare at dersom du ikke har noe fornuftig svar, kjør ad hominem i stedet, og påstå at du ikke får svare. Det er verken spennende eller mesterlig, det er bare feigt.

Disqutabel

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hvorfor er du så sint?
    Hvorfor er DU så sint?

Det du ser i videoen er jo bare at dersom du ikke har noe fornuftig svar, kjør ad hominem i stedet, og påstå at du ikke får svare. Det er verken spennende eller mesterlig, det er bare feigt.

Disqutabel
    Nei det er bare å le litt av et overopphetet fjols som ikke har noe saklig å komme med annet enn føleribrigadens floskler. AP tapte sikkert 1,5% oppslutning på denne fadesen av en oppreden fra Giske alene. Men pyjamasguttene ser det selvsagt aldri. Og det er egentlig bra.

De er lett å hisse opp, de har lite å fare med, og de demonstrerer for all verden at det ikke er egnet til styre og stell.

Litt vakkert med andre ord. :)

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.573
    Hva pokker feiler det dere? Er det en godkjenning av egen oppførsel dere er ute etter?
    Skal de som mobber også få lov til å mene noe om hva som er mobbing? Det som oppleves som en bagatell for enkelte av dere aper er langt større for andre.
    Når noen klapser deg på rumpa for 10'ende gang på samme fest, så er det ikke lenger uskyldig moro gjort av bavianer, det er en invasjon av privat sfære, et overgrep mot deg som person. Det er ikke opp til deg å beskrive hva som oppleves som overgrep! I en annen setting kan et klaps være moro, når de rundt er med på det. Men når man må tolerere noe man egentlig ikke liker, i eksempelvis jobb setting, så er det ikke lenger moro.

Det er alltid og skal alltid være den svake i en setting. Og den svake trenger ikke nødvendigvis være en kvinne hele tiden, men i veldig mange tilfeller er det nettopp det. Kvinner er svakere muskulært (med unntak av Bjørgen), det er oftere menn i høyere stillinger med makt, enn det er kvinner og for noen er det ikke naturlig å kjempe imot.

Etter å ha snakket med flere venninner om deres erfaringer (joda, menn kan faktisk ha venninner), så er jeg rett og slett blown away over hvor ofte og hvem som som driver med dette. Det er langt vanligere enn jeg trodde og jeg innser at jeg har vært litt blind for dette problemet før.
    Jeg er også en av de som har flest venner på spinnesiden; har hatt det sånn siden jeg var i tenårene.
    Det var selvironien.

Men jeg har vokst opp i et hjem der krenkelser av intimsfæren var alvorlige greier, god oppdragelse der, og med unntak av en episode i stupfylla i 20-årene (jeg la en hånd på en vakker jentestjert i køen på vei ut fra et utested), er min sti ren. Fristelser har det vært, men heldigvis, kan jeg vi si i dag, trynet jeg ikke uti.

Jeg har i senere tid sjekket dette litt med kvinnelige venner, og visst er menn betydelig mer slepphendte enn jeg ante, så jeg synes faktisk kampanjen er viktig. Isolert sett er ikke enkeltepisodene alltid noe å bry seg om, men strukturelt må dette fram i lyset, det er urimelig at vi skal sitte og se på, og endog sjikanere, at kvinner får intimsfæren overtrampet stadig vekk.

Disqutabel

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.533
    Sted
    Holmestrand
    ...

Jeg har til gode å antaste hunkjønn. Det er nok resultatet av en god oppdragelse. Helt til kvinnefrigjøringen satte en stopper for så åpnet jeg dører for damer også. Det har jeg dog sluttet med etter å ha fått kjeft og ukvemsord tilbake.

Men jeg kan faktisk ikke fri meg fra å stille spørsmålet om det er jeg som er "avviker" her. Så mye "mas" det er om incest og sexsuell trakkasering av damer som man finner i media og på sosiale medier så synes jo dette nesten å være den måten det store flertall av menn oppfører seg på. Og når flertallet gjør det, er det jo ( det som synes som et bittelite ) mindretallets oppførsel som er avviket?

...

At det forekommer, ja bevares, uten tvil. Men at det er så jævlig mange menn som driver med det? Nei. Hvor mange her på HFS har sex-trakkasert damer i edru eller beruset tilstand? Ikke mange skulle jeg tro.

...

Jeg tar et lite forbehold når det gjelder overordnede som faktisk skal utvise særlig aktsomhet når det kommer til å "slå an på" underordnede. Det finnes også lovbestemmelser på dette området fra gammelt av. En "husbond" hadde ikke lov til å ha sexuellt samkvem med en tjenestepike! nettopp på grunn av det urimelige avhengighetesforholdet.

...

Så jeg tror med fast overbevisning at vi "hvite middelaldrende menn" ikke er på langt nær så ille som enkelte vil ha det til. Og jeg har heller ikke noen illusjoner om hunkjønnet. Det er mange nok av dem også som bevisst benytter seg av sine muligheter til å oppnå fordeler gjennom sex. Så hvem som her er synder og offer kan det nok ofte stilles spørsmål ved. At en fyr drar ned glidelåsen i gylfen kan selvsagt være et overtramp, men hva skjedde i minuttene før han gjorde det? Var det et hunkjønn som initierte det?

....
    Jeg tenker her som deg, men er ikke HELT sikker på om jeg ikke KAN ha tråkket over en gang ...

Hvor mange det er snakk om er jeg veldig usikker på, så det skal jeg ikke spekulere i. Når det gjelder medlemskap på HFS tror jeg ingenlunde det er en garanti for høye etiske standarder.

Du tar et lite forbehold når det gjelder overordnede?
    Det er jo akkurat det dette handler om! Ikke kleine sjekketriks mellom likemenn.

Jeg tror ikke dette er begrenset til hvite middelaldrende menn.
    Jeg har ved selvsyn sett oppførsel som er langt ut over alle støvelskaft av menn fra et variert utvalg av farger, aldre og med forskjellig sosial bakgrunn.

Jeg våknet opp av at min "kamerat" lå over meg og stakk fingrene opp i kjæresten min som lå ved siden av meg. Hun freste som villkatt, og prøvde å komme unna. Tosken maste om at hun skulle bli med. Han ga seg ikke før jeg gjorde et entusiastisk forsøk på å trykke øynene inn i skallen på ham, etterfulgt av et kne i ansiktet da han prøvde å komme seg unna.
    Vedkommende er jurist og har gjort karriere både akademisk og i næringslivet.

At kvinner blir utsatt for ting de burde være spart for er et faktum, og det skal ikke snakkes bort med henvisning til at kvinner også har sine svin på skogen.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Skal de som mobber også få lov til å mene noe om hva som er mobbing?
    Til det første: Du leser fortsatt like dårlig.
    Til det siste: Så du mener at den som er først til å fremstille seg selv som mobbeoffer skal ha hele definisjonsmakten? Om jeg, som er fullstendig enig i Slubberts siterte post over, føler meg mobbet av svaret ditt, så må vel du få mene at mobbing, det er det ikke.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.193
    Sted
    Liten by
    Til det siste: Så du mener at den som er først til å fremstille seg selv som mobbeoffer skal ha hele definisjonsmakten? Om jeg, som er fullstendig enig i Slubberts siterte post over, føler meg mobbet av svaret ditt, så må vel du få mene at mobbing, det er det ikke.
    Ta ditt eget råd og les over tråden her du.
    Dersom du føler deg mobbet, så beklager jeg selvsagt det og skal aldri mere besvare noe du skriver. Håper dette gjelder deg også.

PS: svaret var jo ikke til deg, med du er en av de lettkrenklige skjønner jeg, så det tar jeg til etterrettning.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Etter hva en av mine døtre forteller har jeg skjønt at menn er minst så ille så mange vil ha det til.

Det er i følge henne sjeldent at hun kan gå på byen uten å bli utsatt for flere ubehageligheter i løpet av kvelden, av ulik alvorlighetsgrad. Når hun går på byen er det for å ha det hyggelig sammen venner, men det blir ikke alltid så veldig hyggelig. De fleste menn driver sikkert ikke på slik, men det er mange nok som gjør det til at det er ubehagelig å være dame. Det er ikke så veldig hyggelig å være far heller, for øvrig. Hun er ikke typen som klager uten grunn, tvert i mot forteller hun vanligvis veldig lite.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Dersom du føler deg mobbet, så beklager jeg selvsagt det og skal aldri mere besvare noe du skriver. Håper dette gjelder deg også.

PS: svaret var jo ikke til deg, med du er en av de lettkrenklige skjønner jeg, så det tar jeg til etterrettning.
    Kan du ikke heller prøve å forholde deg til det du selv og andre skriver? Poenget i det siterte Slubbertinnlegg og en bunke andre innlegg lenger opp er så klart at det burde være mulig å skjønne det: Vulgærfremstøt og grove overgrep ikke er ca same sak.
    Og når det gjelder mobbing: Å insistere på at det er mobbing når noen hevder at det er det er en posisjon så på siden av hvordan man ellers forholder seg til verden at den fortjener en slags begrunnelse. Det er som å si "fus".

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.533
    Sted
    Holmestrand
    Etter hva en av mine døtre forteller har jeg skjønt at menn er minst så ille så mange vil ha det til.

Det er i følge henne sjeldent at hun kan gå på byen uten å bli utsatt for flere ubehageligheter i løpet av kvelden, av ulik alvorlighetsgrad. Når hun går på byen er det for å ha det hyggelig sammen venner, men det blir ikke alltid så veldig hyggelig. De fleste menn driver sikkert ikke på slik, men det er mange nok som gjør det til at det er ubehagelig å være dame. Det er ikke så veldig hyggelig å være far heller, for øvrig. Hun er ikke typen som klager uten grunn, tvert i mot forteller hun vanligvis veldig lite.
    Det stemmer med det mine 3 døtre i 20-åra også forteller, så at dette skal være en ikke-sak er bare tøv.

Sist redigert:

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.193
    Sted
    Liten by

Kan du ikke heller prøve å forholde deg til det du selv og andre skriver? Poenget i det siterte Slubbertinnlegg og en bunke andre innlegg lenger opp er så klart at det burde være mulig å skjønne det: Vulgærfremstøt og grove overgrep ikke er ca same sak.
    Og når det gjelder mobbing: Å insistere på at det er mobbing når noen hevder at det er det er en posisjon så på siden av hvordan man ellers forholder seg til verden at den fortjener en slags begrunnelse. Det er som å si "fus".
    Neida, poenget er at definisjonen på hva som "kun" er vulgært og hva som er et overgrep mot kvinners rett til å ha sin kropp i fred ikke er hverken din eller Slubberts oppgave å definere. At noen kan oppfattes som lettkrenklige (også deg), er ved siden av. Det er ikke poenget med denne kampanjen i det hele tatt og tar vekk fokuset fra hva dette betyr. Det er ganske mye i mellom "vulgære fremstøt" og grove overgrep!

Neste gang min sønn mobbes på skolen, så skal jeg behørig nevne din fantastiske forklaring på dette.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Neste gang min sønn mobbes på skolen, så skal jeg behørig nevne din fantastiske forklaring på dette.
    Flott! Jeg er ikke i et øyeblikks tvil om at du får frem poenget.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.573

Disqutabel
    Nei det er bare å le litt av et overopphetet fjols som ikke har noe saklig å komme med annet enn føleribrigadens floskler. AP tapte sikkert 1,5% oppslutning på denne fadesen av en oppreden fra Giske alene. Men pyjamasguttene ser det selvsagt aldri. Og det er egentlig bra.

De er lett å hisse opp, de har lite å fare med, og de demonstrerer for all verden at det ikke er egnet til styre og stell.

Litt vakkert med andre ord. :)
    Dette dreier seg slett ikke om partipolitikk fra mitt ståsted, jeg synes i all hovedsak at Listhaug er en faglig sett veldig god poltisk håndverker, bedre enn Giske, og det sier jeg selv om jeg ikke deler særlig mange av hennes oppfatninger.
    Poenget her er helt enkelt: Giske forsøker, med tydeligengasjement, å få fram et politisk poeng, altså diskutere sak. Listhaug er overhodet ikke interessert i å diskutere sak, hun ønsker utelukkende å tåkelegge, provosere, og bringe motdebattant ut av fatning. Uredelig, lite opplysende for seerne, samt temmelig feigt.

Ap er for øvrig det partiet med desidert mest styringserfaring i dette landet, så din siste setning er jo en ren faktafeil.

Disqutabel

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.193
    Sted
    Liten by
    Når minst 4 voksne menn bare her inne, enten med døtre eller kvinnelige venner som vitner, forteller samme historie, bør det si noe. En historie om voksne, hvite menn og ofte menn med makt, som ikke klarer å holde fingrene unna jenter i alle aldre, da burde det ringe en liten varselbjelle hos flere. At også unge menn og menn med en annen kulturell bakgrunn også gjør det samme er ingen unnskyldning, det bare forsterker behovet for å ta tak i noe som kan se ut som sykdom som har spredt seg. Whataboutism og pirking på meningsløse detaljer bør ikke være fokus her!

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    (...) pirking på meningsløse detaljer bør ikke være fokus her!
    Nå er det vel slik at noen av oss mener at alvorlighetsgrad, heri inkludert hva som har blitt gjort, hvor ofte, relasjon mellom forgriper og offer, kontekst, m.v. ikke er meningsløse detaljer.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.193
    Sted
    Liten by
    (...) pirking på meningsløse detaljer bør ikke være fokus her!
    Nå er det vel slik at noen av oss mener at alvorlighetsgrad, heri inkludert hva som har blitt gjort, hvor ofte, relasjon mellom forgriper og offer, kontekst, m.v. ikke er meningsløse detaljer.
    Selvsagt er det grader av dette, som med alt annet, og setting/kontekst spiller en stor rolle.
    Det man gjør og sier i en vennegjeng der alle er enige om grensene, med mennesker man stoler og setter pris på, kan selvsagt ikke flyttes til andre settinger.

Nevn et par eksempler der kvinner er for hårsåre?

PS: jeg har eksempler fra jobb, der en kvinnelig kollega brukte sin seksuallitet for å få makt og der min sjef ikke så dette (mulig han lot seg "blende"). Det gir meg hverken traumer eller vansker med å sove, men det er likevel ikke riktig.

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.533
    Sted
    Holmestrand
    Eksempler på hårsåre kvinner?
    Den svenske feministbevegelsen som til overmål mener at ALLE menn er overgripere.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Nevn et par eksempler der kvinner er for hårsåre?
    Folk må få være så hårsåre de bare vil. For mange år siden nevnte en amerikansk, kvinnelig kollega et eksempel på uønsket "sexual attention": Man har vært hos frisøren og en mannlig kollega sier "så fin du ble på håret"*. Værsågod, ta anstøt i vei. Det som er mindre greit er å gjøre ting til mer enn de er. En ting er at en del av outingen man ser er så over toppen at det nok kan bli urimelig mye fordømmelse og uthenging på enkelte. En annen er at når man legger småting i samme sekk som de store, så havner også de store tingene i samme sekk som de små. Det renner meg igjen i hu denne historien om ordfører Are Tomasgard som så Anders Behring Breivik fra bilen sin på fastlandet, og som krevde, anket og klaget for å få bistandsadvokat, og til slutt sto frem i pressen med sutring over manglende anerkjennelse som offer. Noen ganger kan det kanskje være greit å ikke parasittere på dem som faktisk er ofre. https://www.dagbladet.no/nyheter/ordforer-holdt-pa-rygge-ned-breivik-ved-utvika/63436401

*Selv har jeg fått (godlynt og litt fortjent) kjeft av en tidligere student for å ikke gjøre det samme.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.679
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    og med unntak av en episode i stupfylla i 20-årene (jeg la en hånd på en vakker jentestjert i køen på vei ut fra et utested), er min sti ren. Fristelser har det vært, men heldigvis, kan jeg vi si i dag, trynet jeg ikke uti.

Disqutabel
    Jeg skjønner ikke helt denne....

Hvordan kan du i samme setning si at du har tafset på noen du ikke kjenner og samtidig si at du heldighvis "ikke har trynet uti"...?

Er det du gjorde mindre ille enn det han her gjorde:
    https://www.aftenposten.no/meninger...akassering-Det-gjorde-ogsa-jeg--Sarah-Sorheim

Mvh
    OMF

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.193
    Sted
    Liten by
    Du sammenligner altså en klaps på rumpa i forbifarten fra en student, med at en profilert medialeder med masse makt prøver å kysse opptil flere på samme fest?

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.573
    og med unntak av en episode i stupfylla i 20-årene (jeg la en hånd på en vakker jentestjert i køen på vei ut fra et utested), er min sti ren. Fristelser har det vært, men heldigvis, kan jeg vi si i dag, trynet jeg ikke uti.

Disqutabel
    Jeg skjønner ikke helt denne....

Hvordan kan du i samme setning si at du har tafset på noen du ikke kjenner og samtidig si at du heldighvis "ikke har trynet uti"...?

Er det du gjorde mindre ille enn det han her gjorde:
    https://www.aftenposten.no/meninger...akassering-Det-gjorde-ogsa-jeg--Sarah-Sorheim

Mvh
    OMF
    La meg refrasere: Heldigvis ikke trynet uti flere ganger. Faktum er at jeg var irriterende moralsk i mine yngre dager. En forbanna moralist var jeg også. Og kristen. Urk.

Om det jeg gjorde var mindre elendig, like elendig eller mer elendig enn eksempelet over, skal jeg ikke vurdere, bare si at det jeg gjorde var ille nok. Jeg fortjente vel i grunn en flathånd i trynet for eksempelets skyld, men den unge kvinnen snudde seg bare og så litt oppgitt ut. Jeg så antakelig sånn passe fårete og skyldbetinget ut, og jeg skammer meg litt enda.

Det jeg forsøker å få fram, er at kvinners kropper er ikke allemannseie, det er noe man forholder seg til som man forholder seg til andres kjære eiendeler. Man rører ikke uten å ha blitt invitert.

Disqutabel

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.193
    Sted
    Liten by
    Enten det, eller ikke klå og ellers gjøre noe mot andres vilje. Det er jo opp til deg.

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Har alltid vært mest skeptisk til de med den høyeste moral.
    Man møter denne personen i mange sammenhenger som prater og prater om sitt gode kompass enten direkte eller mellom linjene. ........ skeptisk. Ingen er perfekte.

Det jeg lurer mest på er hvordan man går frem på mest mulig korrekte måte fra første møte til tafsenivå. Av egen (gammel) erfaring har tafsingen kommet som en konsekvens av kjemi, noe diffust som man ikke har satt ord på eller kontraktfestet. Enkelte ganger har jeg blitt tafset på av noen som jeg ikke ønsket tafsing av, men det ble aldri traumer av det, og det gikk helt fint av avslå slikt med hint og signaler. Andre ganger har jeg selv trodd det var en kjemi, for så å få subtile, men merkbare signaler på at vi ikke er der enda. Jeg kan i alle fall garantere at spør du noen om å få "lov å kjenne" blir svaret trolig nei!

Man kan absolutt ikke sidestille misforståelser, og klønethet med overgrep. Det blir for dumt. Og om noen vil heve sin moralske pekefinger over akkurat dette punktet; vel, jeg har deg på radaren, og er MEGET skeptisk.....

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.193
    Sted
    Liten by
    ...vel, jeg har deg på radaren, og er MEGET skeptisk.....
    Ta det med ro, kommer aldri til å tafse på deg!

PS: jeg visste ikke at man måtte være perfekt og lytefri for å kommentere dette?

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.584
    Torget vurderinger
    0
    Hvorfor er du så sint?
    Hvorfor er DU så sint?

I en "MeToo" tråd burde ikke Trond Giske få lov til å være, i alle fall ikke som "offer"! Han er bør holde en meget lav profi og håpe at dette blåser over uten at han blir "outet"!

For øvrig er det slett ikke bare mannlige sjefer som har sine svin på skogen. Jeg rapporterte en "kollega" som var involvert i opplæring og som hadde sagt til flere kvinnelige elever. " Jeg kan garantere at du kommer gjennom utdannelsen hvis......" Vår daværende kvinnelige sjef kom med et "bla bla" svar og gjorde intet med saken!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn