Diverse Messelyd og HiFi aktører

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
578
Torget vurderinger
1
Enten har man høyttalerne på langsiden, eller så har man de på kortsiden. Så er det bare å trekke det inn/ut fra veggen og vinkle de inn/ut. Dette er ikke rakettforskning. 100% enig med funbunny. Rommet har såklart innvirkning, men helt rævva lyd er aldri rommet alene sin feil. Naturligvis skjønner jeg at noen lever godt på denne myten, for da har man alltid en unnskyldning. Ingen forventer messelyd som lever 100% opp til potensialet i elektronikken og høyttalerne, men det må kunne gå an å gi et godt inntrykk uansett.

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.206
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
På slutten av bildereportasjen fra Horten så siterte jeg Paul i PM Audio som sa: "mange av mine kunder bruker flere år på å få til god lyd, og her forventes det at vi skal klare det samme på noen få timer".

En må ikke lese dette så bokstavelig, men det er en del sannhet i dette. Det er veldig mye arbeid å stille ut på messe, og det er et par paramtere som er greit å nevne:

1. Nesten hvert år ønsker leverandørene/fabrikantene at en distributør skal stille ut siste nytt, og en mottar gjerne produktet veldig nærme messa. Dette gjør at produktet er helt nytt, ukjent, og en har ikke hatt tid til å finne annet utstyr som matcher.

2. De fleste ankommer messa fredag kveld, og da har en veldig kort tid på å bære alt utstyret inn i lokalene, rydde rommene, og til slutt finne ut hvor utstyret bør stå i rommet. De fleste har ikke tid til å foreta målinger og seriøs forskning på hvor utstyret vil spille best i rommet. Dette er veldig slitsom kveld, og timene går fryktlig fort når en holder på med slikt. I tillegg skal en ordne med reklamemateriell og alt som har med messehelgen å gjøre.

Noe av det viktigste for god lyd er integrasjonen mellom rommet og høyttalerne, og jeg tror ikke det er mange som opplever at de får til dette på en dag i hjemmet sitt, eller på 5-6 timer. Da skal en ha skikkelig flaks, og det at så mange aktører sliter med dette påpeker vel egentlig at det er et reellt problem, og ikke nødvendigvis dårlig utstyr eller mangel på kompetanse.

Det var mine "2 cents".

Mvh
Høvdingen
Som jeg skulle sagt selv.
Et poeng til som svært få nevner, er at materialvalget i vegger, tak og gulv i hotellrom er laget for å dempe akustikk, noen er dog dempet så mye at lyd blir ugjenkjennelig.
Tror faktisk mange som er så veldig kritiske her inne ville fått store problemer med å få noe særlig god lyd ut av sine egne anlegg på slike hotellrom.
Vanlige anlegg er ikke spesielt godt egnet til å spille i dempede rom, de er i utgangspunktet laget for å passe i vanlige stuer, som av og til har ganske livlig akustukk.

Det får bli en "1 cent" dette da?

/Per Olav

Y

ymir

Gjest
De fleste utstillere har vel nyttet de samme fasiliteter i flere år,så rommene bør vel etter hvert være kjente,
så dersom de er så flinke som enkelt utgir seg for å være,bør akustikken være overkommelig.

Det å ta turen over fjellet etter 1 oktober er uaktuelt,har allerede hatt minst to snøfall på fjellovergangen,
men der er jo mulig at markedet på vestlandet er så lite at det ikke betyr noe særlig økonomisk.

U

utgatt60135

Gjest
Jeg har lyst til ta frem diplomaten i meg nå (til en forveklsing vil kanskje noen si, hehe). Jeg synes alle har litt rett her. Ja, det er mulig å høre "litt forbi" dårlig akustikk. Ja, det kan være veldig vanskelig å integrere anlegg til rommet godt, men noen ganger blir også rommet brukt som undskydning tror jeg. En annen ting som ikke ofte blir nevnt er jo at butikkinnehavere ikke har mange komponenter til å matche produktene de vil vise frem som samtidig matcher rommet bra. Hjemme kan vi jo matche mot alle tenkelige produsenter.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Jeg har lyst til ta frem diplomaten i meg nå (til en forveklsing vil kanskje noen si, hehe). Jeg synes alle har litt rett her. Ja, det er mulig å høre "litt forbi" dårlig akustikk. Ja, det kan være veldig vanskelig å integrere anlegg til rommet godt, men noen ganger blir også rommet brukt som undskydning tror jeg. En annen ting som ikke ofte blir nevnt er jo at butikkinnehavere ikke har mange komponenter til å matche produktene de vil vise frem som samtidig matcher rommet bra. Hjemme kan vi jo matche mot alle tenkelige produsenter.
Lyngen, der summerte du tråden!
Nydelig sagt!

mvh

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Antall liker
213
Sted
Ved Mjøsa
Nei, lyden KAN ikke bli optimal i Horten, men det burde "erfarne lyttere" rett og slett skjønne. Og la den ballen ligge og ikke sable ned de som bruker penger og tid for å glede "menigheten" en helg i året. Jeg vil anta at de fleste importører gjør så godt de kan under vanskelige forhold.

JP

...det de "gleder" mest er nok egen lommebok. Kan ikke tenke meg en eneste utstiller som ikke gjør dette for markedsføringens skyld...

Når det er sagt, er det vel betimelig å faktisk berømme en del utstyr også. Det er jo mange utstillere som har god lyd, og hvor det er gøy å lytte. Jeg er fullstendig klar over at rommene kan optimalseres mere, men som er nevnt over vil ikke dette utgjøre mer enn de siste små prosentene. I min verden tilsier dette at noe utstyr er bra, mens annet utstyr er penest å se på.

La Horten messa leve - jeg liker meg der jeg, og booker meg til og med inn på hotellet for en 2-dagers ;-)

Sist redigert:

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
Nei, lyden KAN ikke bli optimal i Horten, men det burde "erfarne lyttere" rett og slett skjønne.
Selvfølgelig kan lyden bli optimal i Horten!
Det betyr jo bare at man finner fram til det beste kompromiset, det er alltid mulig.

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
Et poeng til som svært få nevner, er at materialvalget i vegger, tak og gulv i hotellrom er laget for å dempe akustikk, noen er dog dempet så mye at lyd blir ugjenkjennelig.
Tror faktisk mange som er så veldig kritiske her inne ville fått store problemer med å få noe særlig god lyd ut av sine egne anlegg på slike hotellrom.
Vanlige anlegg er ikke spesielt godt egnet til å spille i dempede rom, de er i utgangspunktet laget for å passe i vanlige stuer, som av og til har ganske livlig akustukk.

/Per Olav
Er ikke det en litt underlig påstand?
Skal man få det optimale ut av sine anlegg så må man "nødvendigvis" gjennomføre noen akustiske tiltak (demping), og av og til i betydelig grad i det aktuelle rommet.
Opplever man akustikken som "livlig" i sin egen stue, så kan dette i verste fall føre til et diffust og dårlig definert lydbilde.
Det er i alle fall min mening.

Ellers må jeg si meg enig i at god lyd i et hotellrom er en utfordring. De som imidlertid har tid - lyst til å jobbe litt målrettet med problemene, oppnår som regel ganske gode resultater!

Sist helg besøkte jeg messa i Göteborg, hvor prisnivået på de fleste anleggene nok lå noen hakk over hva som ble eksponert i Horten, ergo burde man kunne forvente en viss lydmessig kvalitetsforskjell.
Enkelte hadde tatt seg bryet med å jobbe litt med akustikken i rommene, men jeg kan ikke si at jeg opplevde lyden som så voldsomt mye bedre enn hva man erfarte i Horten.
Dette kan vel stå som et lite understatement på at virkelig god "messelyd" kan være vanskelig å få til?
Men vil man det nok, og samtidig skjønner hvor skoen trykker, så kan man komme ganske langt.....

C

cruiser

Gjest
Ikke se på dette som kritikk eller på noe som helst form for spydig..
Jeg har aldri vært i ei hifisjappe og blitt anbefalt å IKKE kjøpe komponenter til 6 sifra beløp før man har ordnet med akustikken hjemme for å få ut potensialet.

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
865
Jeg har ikke gjort noe akusikk-tiltak hjemme i stua (foreløpig), men har erfart at et tørkestativ med en "tung" klesvask (som laken og dynetrekk) stående i nærheten av en høytaler hjelper en del. Så det kan kanskje være et tips for aktørene til neste år. Heng opp litt klær til tørk, da fortrinnsvis rene klær:).

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
@ cruiser: Beklageligvis!
Det er nok alt for mange som går rundt og tror at man kan kjøpe seg fri fra akustikkproblemer med dyrt utstyr.
Det er jo slett ikke tilfelle!
Jeg har vært i mange rom og steder og hørt på svindyre anlegg, hvor dårlig akustikk har ødelagt en god lydopplevelse. Samtidig som jeg har opplevd fantastisk lyd fra anlegg til nær sagt en brøkdel av prisen, i rom hvor gode akustiske tiltak er gjennomført.
Synd at ikke hifisjappene har et litt bedre fokus på dette?
I stedet pusher de dyre kabler og "lure" bokser, som etter sigende skal gjøre underverker for de problemene man gjerne møter.

Z

Zomby_Woof

Gjest
@ Torem: Tjahh.. De fleste har, om ikke 'akustikktiltak', så i hvert fall møbler og andre tegn til liv i stuene sine. Sofa, kunst, potteplanter, litteratur, platesamlinger, alt bidrar med absorpsjon og diffusjon. Det er akkurat dette de typiske hotellrommene mangler, og det er akkurat dette som trøbler det til for utstillerne.

Klesvask er forresten en god idé. Dere som overnatter på hotellet kan kanskje foreslå for utstillerne at de kan ta klesvasken for dere? :cool:

Z

Zomby_Woof

Gjest
@ Cruiser/Scrooge: Visst! Jeg har til og med opplevd å få 'ny forsterker' som svar på et direkte spørsmål om bassfeller (et sted jeg ikke handler lenger).

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
Noen får det til

Noen får det til:

Roald Mikkelsen_Renaissance Audio_1.jpg

Roald Mikkelsen i Renaissance Audio har fått mye ros når han har deltatt på messer, også i HFS-tråder. Ditto for flere butikklokaler som ikke nødvendigvis er laget for formålet. Se gjerne tråden "På besøk hos Renaissance Audio".

Jim Smith_450x600.jpg

Jim Smith som bl.a. har skrevet boken "Get Better Sound" (se gjerne tråden "Jim Smith har nå sluppet ny bok - "Get better sound""):

Get Better Sound - speakout

“At the 2004 Consumer Electronics Show (CES), I was fortunate enough to assist two friends who were sharing a demonstration room with Jim Smith of Avantgarde USA. Jim was in charge of setting up and voicing the sound system that thousands of people would hear.

The hotel demonstration room was a somewhat small, odd shaped room that suffered from several acoustical anomalies. Jim methodically and meticulously measured the room with his endless string of James Bond gadget measuring devices and along with his expert listening skills, he ultimately overcame the hotel room’s acoustical issues.

Jim’s attention to detail, experience and knowledge on what to listen for was extraordinary. The sound system for the show sounded fantastic - receiving several Best Sound of Show awards from the press.

Those eight hours I spent slaving away - moving speakers, crates, and boxes - was well worth it because I received an education that was priceless. Jim’s book will be an invaluable resource for any audiophile.”

Eric Braun. CES set-up assistant

[HR][/HR]
POSITIVE FEEDBACK ONLINE - ISSUE 40 "A Book Review: Get Better Sound, by Jim Smith" av Jeff Day.

I have always been impressed that Jim was able to get such exceptional sonics and musicality in his own CES rooms, as well as those he optimized for others. In case you don't know, getting good results in the hotel rooms used at CES is extremely difficult to do. Due to the odd dimensions of the rooms, the often built-in furniture, the need to cater to show attendees, and the fact that you have a very limited amount of time to get it right, makes it all the more impressive that Jim has such a good track record of getting impressive performance during show conditions.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.794
Belært af erfaringer går jeg aldrig på udstillinger. Hvis du ikke kan like lukten i bakeriet så bliv væk.

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
@ CDWMcInSpots:
Jeg kan godt huske Hortenmessa for to år tilbake, hvor Roald Mikkelsen hadde samme rommet som Lauvland / Doxa hadde i år. Lyden var rett og slett en åpenbaring! Så god at man hadde vanskeligheter med å holde tårene tilbake når Solveig Slettahjells "Mitt hjerte alltid vanker" ble avspilt.
Ok. La gå at det er en enkel og sentimental låt, men bedre har jeg aldri hørt den fremført! Hverken før, eller siden.....

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
865
@ CDWMcInSpots:
Jeg kan godt huske Hortenmessa for to år tilbake, hvor Roald Mikkelsen hadde samme rommet som Lauvland / Doxa hadde i år. Lyden var rett og slett en åpenbaring! Så god at man hadde vanskeligheter med å holde tårene tilbake når Solveig Slettahjells "Mitt hjerte alltid vanker" ble avspilt.
Ok. La gå at det er en enkel og sentimental låt, men bedre har jeg aldri hørt den fremført! Hverken før, eller siden.....
Ja, det har slått meg også; jeg har bare vært i Horten 2 ganger, i 2010 og 2012. Begge gangene var det det samme rommet jeg syntes var best. Kanskje bare en tilfeldighet; svaret ligger sikkert en plass midt imellom ivrige aktører som fokuserer på musikken mere enn hifi, og et hyggelig rom. Jeg kan skjønne at de med erfaring klarer å høre forbi rommet, men vi andre dødelige klarer neppe helt å ikke bli litt påvirket av rommet og omgivelsene rundt oss. Så er stemninga i rommet bra, blir det vel til at vi synes lyden høres bedre ut også.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.640
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Er nå slik at stort sett er det de samme rommene (fysisk) der lyden blir bra. Uavhengig av hvem som stiller ut der.

Jo og så legger jeg merke til at endel skryter hemningsløst av lyden til aktører som fører de samme produktene som de selv eier. Dette til tross for at det faktisk var bra lyd der eller ikke :)

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
Det er selvsagt ingen tilfeldighet - enkelte rom er mer "ideelle" enn andre.

Ellers føler jeg meg ikke truffet, hva siste avsnitt gjelder! :p

Miles

Bransjeaktør
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
422
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
Jo og så legger jeg merke til at endel skryter hemningsløst av lyden til aktører som fører de samme produktene som de selv eier. Dette til tross for at det faktisk var bra lyd der eller ikke :)[/QUOTE]

Dette har jeg også merket:cool:

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
den lille messeerfaringen jeg har selv, er at enkelte utstillere/aktører får det til ganske brukbart på tross av andres dødsdom avsagt utifra tildligere års erfaringer med samme romnummer.

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
Rommet blir litt vel ofte brukt som unnskyldning.Hovedproblemet er dårlig matching mellom utstyret.
Grunnen til at Doxa-anlegget spilte bra, er fordi alt er spesiallaget å låte bra på Doxa sitt eget utstyr.
Til og med spolene i høyttalerne er nøye valgt ut for å gi en bestemt lydsignatur.
Når matchingen er bra blir også lyden deretter.
Personlig har jeg ingen problemer med å høre om et anlegg er musikalsk selv om akustikken eller høyttalerplasseringen er feil, men det blir neppe noen ut av kroppen opplevelse. Tannoy-anlegget som stod på messa, hadde jo ikke akkurat et optimalt lytterom, men folk lot seg imponere allikevel.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Er nå slik at stort sett er det de samme rommene (fysisk) der lyden blir bra. Uavhengig av hvem som stiller ut der.

Jo og så legger jeg merke til at endel skryter hemningsløst av lyden til aktører som fører de samme produktene som de selv eier. Dette til tross for at det faktisk var bra lyd der eller ikke :)
Ikke noen bombe det, da!

Som nevnt over: De som får det til fortjener tillit og omsetning. Jeg skryter ikke opp produkter jeg har kjøpt og selgere jeg handler med, snarere kjøper jeg produkter og handler fra selgere som gjør seg fortjent til skryt.

Høne og egg. Her har jeg til og med en mening om først og sist...

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.206
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32

/Per Olav
Er ikke det en litt underlig påstand?
Skal man få det optimale ut av sine anlegg så må man "nødvendigvis" gjennomføre noen akustiske tiltak (demping), og av og til i betydelig grad i det aktuelle rommet.
Opplever man akustikken som "livlig" i sin egen stue, så kan dette i verste fall føre til et diffust og dårlig definert lydbilde.
Det er i alle fall min mening.

Ellers må jeg si meg enig i at god lyd i et hotellrom er en utfordring. De som imidlertid har tid - lyst til å jobbe litt målrettet med problemene, oppnår som regel ganske gode resultater!

Sist helg besøkte jeg messa i Göteborg, hvor prisnivået på de fleste anleggene nok lå noen hakk over hva som ble eksponert i Horten, ergo burde man kunne forvente en viss lydmessig kvalitetsforskjell.
Enkelte hadde tatt seg bryet med å jobbe litt med akustikken i rommene, men jeg kan ikke si at jeg opplevde lyden som så voldsomt mye bedre enn hva man erfarte i Horten.
Dette kan vel stå som et lite understatement på at virkelig god "messelyd" kan være vanskelig å få til?
Men vil man det nok, og samtidig skjønner hvor skoen trykker, så kan man komme ganske langt.....
Bare så det er sagt, så er jeg ingen ekspert på området, men bare forsøker å finne det logiske i at alle mislykkes med lyden i hotellrom.

Jo, påstanden kan nok virke både underlig og merkelig, men jeg har nok en ganske klar oppfatning om at det er en sammenheng her.
Ei vanlig dagligstue har gjerne helt andre byggmaterialer i både vegger, tak og gulv, og blir mer livlig i akustikken pga dette. Tiltak som som folk flest gjør i sine stuer blir egentlig mindre tiltak for å tune rommet litt. Mindre tiltak regner jeg da som tepper, planter, gardiner og møbler, altså vanlige ting som kan inngå i vanlige folks hjem. Dette fjerner stort sett flutter-ekko og enkelte bassfeller, men allikevel er akustikken livlig i forhold til hotellrom, som gjerne er "fulldempet" uten møbler og gardiner.
Jeg tror dette har veldig mye å si for utstillere. Akustikken er helt anderledes enn hva de er vant med og de blir nok mer eller mindre rådville da tiltak er vanskelig å finne.

/Per Olav

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
Rådville? Akustikk kan jo måles!
Jeg vil tro at de aller fleste benytter måleverktøy av ett eller annet slag, og da vil man jo fort observere "feil og mangler" og i alle fall i noen grad - korrigere for disse.
Uten dermed å påstå at dette løser ett og alt, kan man i alle fall komme ganske langt i å optimalisere lyden i angjeldende rom med slike verktøy.

Nå har jeg inntil nylig vært ganske skeptisk til løsninger som f.eks DEQX i en slik sammenheng, men etter å ha opplevd hva man virkelig kan få til av resultater i et "umulig" rom? Ganske så utrolig!

N

nb

Gjest
Jeg vil tro at de aller fleste benytter måleverktøy av ett eller annet slag, og da vil man jo fort observere "feil og mangler" og i alle fall i noen grad - korrigere for disse.
Det kan jeg nesten garantere deg at de fleste ikke benytter.

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.206
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
At de aller fleste bruker noe måleverktøy er jeg vel tvilende til, for da hadde de
A: enten gjort noe med det.
eller
B: sagt klart i fra at det er ikke noe å gjøre med det.
Men jeg har vel heller inntrykk av at det heller blir litt skuldertrekning og rådvillhet fordi de ikke vet helt hvor problemene oppstår. Vi må huske på at disse folka er ikke noe proffe lydfolk, der er mer som deg og meg når det gjelder kunnskaper om akustikk. Og tiltak for å forbedre akustikken er ikke enkelt, med utgangspunkt i hotellrom.

Men en DEQX ville kanskje gjort susen for mange.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.807
Torget vurderinger
35
På flere av rommene på årets messe ble det målt. Watt sitt inkludert.

Nøyaktig hvor mange vet jeg ikke, men jeg fikk tilbud fra to ulike utstillere om målehjelp.

Roy

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
Det kan jeg nesten garantere deg at de fleste ikke benytter.
Det er jo i så fall synd!
Det går jo til syvende og sist utover både utstillere og besøkende.
Men som POB også skriver, så er det jo ikke "proffe lydfolk", og det har han vel rett i. Samtidig kan det jo anføres at det skal ikke så voldsomt mye til å sette seg inn i de enkleste programmene - REW nevnt som et eksempel.
Og som faktisk kan gi forbløffende resultater, selv for en legmann!

Hva sier utstillere / bransjeaktører?

ambiance

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2007
Antall liker
164
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
3
Det kan vel tenkes at det er to typer utstillere som er med på messen. Den ene være dem som benytter elektronisk rom tuning, og dem som ikke gjøre det av forskjellige grunner. Tipper alle gjør enkle fysiske grep med rommene som madrasser, tepper ol. Men at alle har god nok plass til å drasse med seg masse akustiske materiell i bilene når dem kjører milevis for en helg, det tror jeg ikke, og det forstår jeg godt at dem ikke gjør. Tid og plass osv.

A.

V

vredensgnag

Gjest
Går man på en bilutstilling, er sjansene gode for at bilene står pent parkert med ulike effekter som skal understreke egenskapene. Man ser ikke en rallybane eller racerbane med doserte svinger i nærheten.
Går man på Villmarksmessen så står ikke folk og skyter med gevær eller hagle rundt ørene på de forbipasserende.

Osv.

Poenget med slike messer er å være tilgjengelige for interesserte kunder og organisasjoner, å vise hvem som fronter produktet, å inngå personlige relasjoner og bygge nettverk.
Denne klagingen over dårlig messelyd og påstandene om "beste rom," har jeg alltid funnet fornøyelig, spesielt siden oppfatningene spriker i alle retninger.

Det kan vel knapt finnes et dårligere egnet sted å skulle demonstere et hifi-anlegg på enn i et messelokale på et hotell, mens det spilles musikk i rommene rundt? Så det å forvente at det skal bli bra, når folk bruker lang tid og mye planlegging på å bygge lytterom, avslører kun at man prioriterer baklengs.

Bli kjent med utstillerne, bygg relasjoner. Som hifi-entusiast og blodaudiofil kan man helt sikkert oppnå ulike fordeler ved å presentere seg for utstillerne og ta en snakk, samt høre fra dem hvorfor en komponent er bra. I stedet for å stille seg opp i rommet noen sekunder, akke seg over musikkvalget og storme avsted.

• Liker
Reaksjoner: POB

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.769
Torget vurderinger
0
Så langt har jeg ved flere anledninger fått anledning til å lytte på systemer med DEQX - og en dag kan det kanskje være mulig å få en positiv lydopplevelse med nevnte "dings" i kjeden?

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
672
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Så langt har jeg ved flere anledninger fått anledning til å lytte på systemer med DEQX - og en dag kan det kanskje være mulig å få en positiv lydopplevelse med nevnte "dings" i kjeden?
Finnes det noen "dings" du vil fremheve som vesentlig bedre enn DEQX da?

Jeg sier ikke er DEQX er det beste man kan skaffe, men den gjør da en god jobb om den er satt opp riktig.

Geir Arne

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.769
Torget vurderinger
0

Jeg sier ikke er DEQX er det beste man kan skaffe, men den gjør da en god jobb om den er satt opp riktig.
Ja, det er enkelt å nevne bedre produkter som eks. receivere fra Pioneer, Onkyo, Marantz, Yamaha, Denon etc. med sine "automatiske" systemer for rom-korreksjoner som leverer bedre lydopplevelse enn "egen-tweakete" DEQX har hatt å by på...
I mange tilfeller kan man si at "selvgjort-er-velgjort", men det stemmer ikke mye med DEQX... ;)

"...men den gjør da en god jobb om den er satt opp riktig."
...og det er vel her utfordringen ligger, for det virker ikke som noen klarer å sette opp denne riktig, uten at det resulterer i mange lydmessige skvanker som ikke gir en lydopplevelse man bør forvente til prisen...?!

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
672
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4

Ja, det er enkelt å nevne bedre produkter som eks. receivere fra Pioneer, Onkyo, Marantz, Yamaha, Denon etc. med sine "automatiske" systemer for rom-korreksjoner som leverer bedre lydopplevelse enn "egen-tweakete" DEQX har hatt å by på...
I mange tilfeller kan man si at "selvgjort-er-velgjort", men det stemmer ikke mye med DEQX... ;)

"...men den gjør da en god jobb om den er satt opp riktig."
...og det er vel her utfordringen ligger, for det virker ikke som noen klarer å sette opp denne riktig, uten at det resulterer i mange lydmessige skvanker som ikke gir en lydopplevelse man bør forvente til prisen...?!
Har som vanlig vanskelig for å være enig med deg. Men det er jo det som er morsomt med denne hobbyen. :)

Et av de absolutt råeste oppsettene jeg har hørt bruker nettopp en DEQX som dac/pre/filter/korreksjon.

Geir Arne

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.769
Torget vurderinger
0
Har som vanlig vanskelig for å være enig med deg. Men det er jo det som er morsomt med denne hobbyen. :)

Et av de absolutt råeste oppsettene jeg har hørt bruker nettopp en DEQX som dac/pre/filter/korreksjon.
Det å være enige er i seg selv ikke et mål, men det å stille krav til "frekvens/rom-korrigerende" produkter er noe alle burde bli bedre kjent med... ;)

Hvis det finnes et oppsett som kan betegnes som "rått" med bruk av DEQX - kan du sikkert være litt mer spesifikk, og nevne "navn & nummer" på systemet og dets eier, slik at "påstanden" kan verifiseres...?!

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
8x12_tom har vel ikke så verst lyd med DEQX, som jeg regner med det er siktet til her?

Hva synes du om lyden på rommet mitt for eksempel?
Var ihvertfall noen som synes at det var greit nok med DEQX som kilde der?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Autokorreksjon i receivere er nå tragisk spør du meg. Selv har jeg hørt både meget gode og mindre gode oppsett med DEQX. Er nok avhengig av mye.

vredensgnag har forsåvidt et poeng, men er ikke helt enig. Hifi handler tross alt om en hørbar opplevelse. Jeg dro for min del aldri til Horten for å glo på utstyr og heller ikke primært for å bli kjent med produsenter. Ønsket å høre utstyr som man ellers ikke har mulighet til. Slik tror jeg det er for mange.

At ikke lydopplevelsen blir så bra er ikke rart. Kombinasjonen av vanskelige rom, liten tid, få eller ingen seriøs tiltak og høyttalere med dårlig powerrespons og andre svakheter gjør det nesten umulig med virkelig god lyd. Det handler nok også om kunnskap til en viss grad. Lyden i hifi butikker er som regel også meget svak. Selgere har verken stor kompetanse på høyttalere eller akustikk.

Første man burde ha gjort er å droppe Horten og finnet et større og mer egnet hotell i en storby. Det var jo et forsøk på det for noen år siden av snickers hvor man hadde fått langt bedre egnete lokaler. Synes også det er meningsløst å ha en slik messe på et lite sted hvor det tar tid å komme frem. Det burde holdt med å ta et fly, så var man der.

Topp Bunn