Som jeg skulle sagt selv.
Et poeng til som svært få nevner, er at materialvalget i vegger, tak og gulv i hotellrom er laget for å dempe akustikk, noen er dog dempet så mye at lyd blir ugjenkjennelig.
Tror faktisk mange som er så veldig kritiske her inne ville fått store problemer med å få noe særlig god lyd ut av sine egne anlegg på slike hotellrom.
Vanlige anlegg er ikke spesielt godt egnet til å spille i dempede rom, de er i utgangspunktet laget for å passe i vanlige stuer, som av og til har ganske livlig akustukk.
Det får bli en "1 cent" dette da?
/Per Olav
Er ikke det en litt underlig påstand?
Skal man få det optimale ut av sine anlegg så må man "nødvendigvis" gjennomføre noen akustiske tiltak (demping), og av og til i betydelig grad i det aktuelle rommet.
Opplever man akustikken som "livlig" i sin egen stue, så kan dette i verste fall føre til et diffust og dårlig definert lydbilde.
Det er i alle fall min mening.
Ellers må jeg si meg enig i at god lyd i et hotellrom er en utfordring. De som imidlertid har tid - lyst til å jobbe litt målrettet med problemene, oppnår som regel ganske gode resultater!
Sist helg besøkte jeg messa i Göteborg, hvor prisnivået på de fleste anleggene nok lå noen hakk over hva som ble eksponert i Horten, ergo burde man kunne forvente en viss lydmessig kvalitetsforskjell.
Enkelte hadde tatt seg bryet med å jobbe litt med akustikken i rommene, men jeg kan ikke si at jeg opplevde lyden som så voldsomt mye bedre enn hva man erfarte i Horten.
Dette kan vel stå som et lite understatement på at virkelig god "messelyd" kan være vanskelig å få til?
Men vil man det
nok, og samtidig skjønner hvor skoen trykker, så kan man komme ganske langt.....