Diverse Messelyd og HiFi aktører

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Antall liker
1.004
Sted
Oslo
Torget vurderinger
127
Første man burde ha gjort er å droppe Horten og finnet et større og mer egnet hotell i en storby. Det var jo et forsøk på det for noen år siden av snickers hvor man hadde fått langt bedre egnete lokaler. Synes også det er meningsløst å ha en slik messe på et lite sted hvor det tar tid å komme frem. Det burde holdt med å ta et fly, så var man der.

det blir messe i Oslo neste år i regi av lyd og bilde...Holberg plass til og med ( SAS radisson)

(20.-22. september). Messen skal favne bredt og vil ha med alt innen TV, hjemmekino, foto, hi-fi,high-end, mobil, nettbrett og gadgets. Her vil det tilrettelegges til alt fra store messestands på flere hundre kvadratmeter, til utstillere som vil fremheve utsøkt hi-fi-lyd på tilpassede hotellrom, samt velutstyrte konferanserom i ²alle² størrelser. Det vil bli underholdning, faglige foredrag, konkurranser og aktiviteter i eksterne media...

jadda..jadda..jadda.....

V

vredensgnag

Gjest
Det er ikke hotellet det kommer an på, og Horten er en hyggelig by.
Rapporter fra HIFI-messer i UK, USA o.a. - gjennomgående klaging over "vanskelige forhold" og dårlige rom. Det skal simpelthen ikke være mulig å få satt det opp perfekt på de få dagene (snarere natten) en utstiller har til rådighet. Orso har selvsagt rett i at fokus ikke er på akustikk og romtiltak, for lave dekningsbidrag der.

Det folk lytter til, og reagerer på, er hvorvidt rommene treffer deres preferanser eller ikke - og da er det egentlig nytteløst hva utstiller finner på, siden preferanser går i alle retninger. Ellers er det verdt å lese hva Art Dudley skriver om "Skin deep" i Stereophile. :)

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
Arrangementssted

[...]
Første man burde ha gjort er å droppe Horten og finnet et større og mer egnet hotell i en storby. Det var jo et forsøk på det for noen år siden av snickers hvor man hadde fått langt bedre egnete lokaler. Synes også det er meningsløst å ha en slik messe på et lite sted hvor det tar tid å komme frem.
De som arrangerer messen holder vel til i Horten?

Det burde holdt med å ta et fly, så var man der.
Jeg antar at hotellprisene på Gardermoen* er langt høyere enn i Horten(?) Dessuten er vel (f.eks.) Horten et langt triveligere sted enn flyplassområdet Gardermoen for de som besøker messen som en helgetur med overnatting, kanskje endog med medbragt familie(?)

*: (Flyplassområdet) Gardermoen er det eneste stedet i Norge som (til en viss grad) oppfyller orsos spesifikasjoner. Dog må nok mange selv da regne med bil og kanskje flere fly. orso ser bl.a. ut til å glemme at mange steder i Norge ikke har flyplasser (med ruteforbindelse), eller flyplasser med direkterute til Gardermoen. De andre større flyplassene er imidlertid ikke i nærheten av Gardermoens dekningsgrad.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.347
Torget vurderinger
18
Jeg er sikker på at hadde man fått høre de forskjellige anleggene alene etter "stengetid" med eget kildemateriale og styring av volumkontrollen så hadde nok mange av anleggene fått langt bedre kritikk. Det er langt fra noen ideell lyttesituasjon å haste fra rom til rom, høre på musikk andre har valgt avspilt på volum andre har valgt mens folk strømmer inn og ut av rommet og musikk spilles i naborommene.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
det blir messe i Oslo neste år i regi av lyd og bilde...Holberg plass til og med ( SAS radisson)

(20.-22. september). Messen skal favne bredt og vil ha med alt innen TV, hjemmekino, foto, hi-fi,high-end, mobil, nettbrett og gadgets. Her vil det tilrettelegges til alt fra store messestands på flere hundre kvadratmeter, til utstillere som vil fremheve utsøkt hi-fi-lyd på tilpassede hotellrom, samt velutstyrte konferanserom i ²alle² størrelser. Det vil bli underholdning, faglige foredrag, konkurranser og aktiviteter i eksterne media...

jadda..jadda..jadda.....
Høres spennende ut.
Kan bare tale for meg selv, men for min del er plasseringen (Horten) en hindring for at jeg kommer. Det innebærer at jeg nesten må kjøre. Kan jeg ta en fly til Oslo og slippe videre reising (foruten kort busstur, taxi, flytog), så hjelper det veldig.

Registerer at de som synes Horten er en fin plass ser ut til i stor grad å bo på østlandsområdet...... Tror de glemmer at det gjør det vanskeligere når man kommer langveis ifra. En storby vil dessuten trekke til seg langt flere utenfor miljøet. Man skulle jo tro bransjen var interessert i så markedsføre seg til flere.

Her er forøvrig linken til den gamle planlagte messen på SAS Radisson:
AVEXPO 2009

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Antall liker
1.004
Sted
Oslo
Torget vurderinger
127
^det går flybuss direkte til SAS radisson,og tilbake...:)

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.924
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
For oss vestlendinger er Horten like bra/dårlig som noen annen plass. Her må vi kjøre uansett. Men vi er en grei gjeng som drar, og vi har god stemning i bilen begge veier. 7timer hver vei.
Jeg drar ikke på hifi-messe for og bli blåst av veien foran superannlegg, jeg drar for og se på utstyret fysisk, knytte relasjoner og utveksle erfaringer.
Ingen opplagte fornuftige mennekser tror vel at lyden de hører på en messe på ett hotellrom vil gjenspeile hvordan det vil låte hjemme i stua. Det gjelder uansett hotellrom, uansett by, uansett reiseavstand.
Ta messa for det det er, en sosial sammenkomst av likesinnede. Og gi kudos til Terje og Audioaktøren som gidder og holde det gående til tross for varierende oppmøter fra både besøkende og utstillere.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ta messa for det det er, en sosial sammenkomst av likesinnede. Og gi kudos til Terje og Audioaktøren som gidder og holde det gående til tross for varierende oppmøter fra både besøkende og utstillere.
Nettopp. Da blir det en sosial happening for et snevert publikum. Hvis det et det som er målet og ønske, så er det jo en kurant sak.

Hadde jeg derimot vært bransjeaktør, så hadde jeg ønsket meg et bredere publikum framfor å bare lage en sammenkomst for en liten gruppe fra sentralen. Og selvsagt bedre lokaler. Ville overraske meg om bransjeaktørene tenker annerledes.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Det har vel heller ikke manglet på forsøk på å etablere en hifimesse i Oslo, men Horten har likevel overlevd og etablert seg som den ENESTE rene hifimessen. Jeg sier ikke nei tak til flere hifimessen, men "never change a winning team".

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.018
Støtter de som ønsker seg Oslomesse e.l.. Skjønner vi lever i et lite land, men Oslo har da etterhvert et betydelig antall innbyggere og burde ikke en messe i området dermed være liv laga?

Dessverre synes flere tunge aktører etterhvert å utebli fra Hortenmessa og slik jeg ser det fremstår den derfor mindre og mindre interessant. Minnes noen svært hyggelige dager i Gøteborg for noen uker siden, en småskalaversjon av dette konseptet f.eks. i tigerstaden hadde vært artig IMO.

Hifimesse er jo gøy adspredelse (tar jo slvf. til takke med Hortenvarianten også jeg, i mangel av alternativ:rolleyes:). La gå at lyden ikke alltid er topp (det er den ikke her hjemme heller:confused:).

mvh

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
34.444
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Husker jeg var hos Audio concept (stockholm)for noen år siden, og lyttet i dems Svanå rom. Her var det HT og elektronikk fra øverste hylle, hørt på flere av disse komponentene tidl i ulike oppsett, Avid acatus/dynav, Focal utopia mm
Det var en sån skuffelse og høre vad blodfattigt dette spillte i deres meget påkostede Svanå rom
helt livløst! fast vi prøvde og dra opp volymen, eneste reaktionen vi fikk var att de gnällde øver att vi spillte høyt.
Vad dette berodde på har jeg ingen meninger om, men jäkla trista grejer var det
IMG_7888.JPG

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Svanå driver med veldig merkelig behandlig av rom IMO.
Slike tiltak (diffusjon over alt) kan jo ta fullstendig dynamikken ut av musikken. Diffusjon demper jo også og plassert på de feile stedene går det utover klarhet, riktig tonalitet, lokalisering, presisjon osv. I tillegg er de diffusorene neppe av god kvalitet. Blant annet er de for grunne og tviler på at man følger Barker koden for å minimalisere lobing.

Topp Bunn