Mer å hente - nettverkskabler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.018
    Antall liker
    104.745
    Torget vurderinger
    23
    Denne tråden blir faktisk mer og mer en diskusjon på om jorden er flat eller rund..
    Kanskje ikke så rart - det gjelder jo nettopp kabler også!

    Dessuten er jorden flat på kort sikt - og rund dersom du får litt avstand til problemstillingen...
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    7.072
    Sted
    Kongsberg
    Min påstand er at man hører forskjell på nettverkskabler og at jorda fortsatt er flat. At jorda er flat så jeg nemlig mange overbevisende innlegg av på youtube, og jeg så en test av nettverkskabler i et Hifi-magasin der de hørte forskjell (uten noen testing av selve kabelen med egnet utstyr)..
    ;)Men poenget er jo nettopp at de som nekter å teste og benekter alle andres observasjoner uten å selv ville gjøre sine egne, plasserer seg på samme side som de som påstår at jorda er flat. En enkel observasjon viser jo at jorda er rund. Likevel sitter de bak tastaturene sine og påstår at jorda er flat, og nekter å utfordre teoriene sine med praktisk sansing og observasjon. Denne mangelen på nysgjerrighet å vilje til å utfordre teorier er jo idiotens strategi.
    Her er jeg faktisk uenig.
    Veldig mange som mener jorden er flat går imot all forskning fordi de selv mener de kan dette bedre og har sine egne teorier på hvorfor denne er flat. Synes denne tråden er mye av det samme, mange teoretikere og synsere som bytter ukritisk en kabel og mener det nå er bedre uten å faktisk finne ut hvorfor det faktisk låter så mye bedre, hverken noen teori eller praktisk grunnlag hvorfor det ble bedre (det bare ble mye bedre for ørene, er det mange som sier).
    Jeg jobber med nettverk, som nevnt tidligere i tråden veldig mange ganger. Mener du seriøst at jeg skal faktisk gå imot alle fakta og etablerte standarder og ikke minst praktisk kompetanse som jeg selv har fått igjennom flere år med jobbing og kursing på å bytte til en nettverkskabel som hverken teoretisk eller praktisk innenfor de standarder og rammer som er etablerte på nettverk har noen som helst forskjell (så fremt begge kabler er innenfor standarden)?
    Jeg sier ikke at det ikke er forskjell på kabler, men nettverk har standarder som innehar visse kvaliteter og er man innenfor samme standarden så er det faktisk 0 forskjell på kablene innenfor denne standarden i praktisk betydning, for her er det snakk om dataoverføring innenfor et visst antall meter på en bestemt hastighet (såklart avvik kan forekomme, men disse snakker jeg ikke om da disse er UTENFOR standarden).

    Denne tråden blir faktisk mer og mer en diskusjon på om jorden er flat eller rund..
    Nå synes jeg ikke du skal være så forutinntatt na_X. Du kan nok mye om nettverk, men kan du ALT? Jeg tviler på at dere har sjekket om nettet blir mer stabilt hvis dere drar over med en klut fuktet i linolje? Har dere prøvd å strippe isolasjonen og erstatte med bomull i linolje? Tenkte meg det ja... Du vet ikke før du har prøvd. Og ikke prøv deg på vise til målinger av jitter på nettet eller dyre nettverksanlysatorer. Dette er ting som bare kan måles med øra. Få av deg skylappene og sjekk ut triksene som har fungert i Hi-Fi i årevis. Det er DER kompetansen sitter. Ikke tro på disse teoretikerne som har designet tingene som knytter alt nett på hele jorden sammen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.895
    Antall liker
    36.097
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Interessant nok har linoljedynket bomull omtrent samme dielektriske konstant som billigste type PVC-isolasjon, men det er vel tanken som teller.

    En ting er at jorden er flat, bare se etter selv, men det må også bli slutt på all denne teoretiseringen om at jorden ikke er midtpunktet i universet. Bare se etter selv. Sol og måne står opp i øst og går ned i vest. Man kan jo se med sine egne øyne at alt går i bane rundt jorden. Nærmere bestemt i bane rundt mine subjektive opplevelser, objektive som de er. Bare stol på øynene.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Hadde de i det minste brukt transformatorolje og crepet papir...

    Oljefylte transformatorer har jo bevist sine overlegne lydkvaliteter i over hundre år..
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.053
    Antall liker
    3.303
    Min påstand er at man hører forskjell på nettverkskabler og at jorda fortsatt er flat. At jorda er flat så jeg nemlig mange overbevisende innlegg av på youtube, og jeg så en test av nettverkskabler i et Hifi-magasin der de hørte forskjell (uten noen testing av selve kabelen med egnet utstyr)..
    ;)Men poenget er jo nettopp at de som nekter å teste og benekter alle andres observasjoner uten å selv ville gjøre sine egne, plasserer seg på samme side som de som påstår at jorda er flat. En enkel observasjon viser jo at jorda er rund. Likevel sitter de bak tastaturene sine og påstår at jorda er flat, og nekter å utfordre teoriene sine med praktisk sansing og observasjon. Denne mangelen på nysgjerrighet å vilje til å utfordre teorier er jo idiotens strategi.
    Her er jeg faktisk uenig.
    Veldig mange som mener jorden er flat går imot all forskning fordi de selv mener de kan dette bedre og har sine egne teorier på hvorfor denne er flat. Synes denne tråden er mye av det samme, mange teoretikere og synsere som bytter ukritisk en kabel og mener det nå er bedre uten å faktisk finne ut hvorfor det faktisk låter så mye bedre, hverken noen teori eller praktisk grunnlag hvorfor det ble bedre (det bare ble mye bedre for ørene, er det mange som sier).
    Jeg jobber med nettverk, som nevnt tidligere i tråden veldig mange ganger. Mener du seriøst at jeg skal faktisk gå imot alle fakta og etablerte standarder og ikke minst praktisk kompetanse som jeg selv har fått igjennom flere år med jobbing og kursing på å bytte til en nettverkskabel som hverken teoretisk eller praktisk innenfor de standarder og rammer som er etablerte på nettverk har noen som helst forskjell (så fremt begge kabler er innenfor standarden)?
    Jeg sier ikke at det ikke er forskjell på kabler, men nettverk har standarder som innehar visse kvaliteter og er man innenfor samme standarden så er det faktisk 0 forskjell på kablene innenfor denne standarden i praktisk betydning, for her er det snakk om dataoverføring innenfor et visst antall meter på en bestemt hastighet (såklart avvik kan forekomme, men disse snakker jeg ikke om da disse er UTENFOR standarden).

    Denne tråden blir faktisk mer og mer en diskusjon på om jorden er flat eller rund..
    Nå synes jeg ikke du skal være så forutinntatt na_X. Du kan nok mye om nettverk, men kan du ALT? Jeg tviler på at dere har sjekket om nettet blir mer stabilt hvis dere drar over med en klut fuktet i linolje? Har dere prøvd å strippe isolasjonen og erstatte med bomull i linolje? Tenkte meg det ja... Du vet ikke før du har prøvd. Og ikke prøv deg på vise til målinger av jitter på nettet eller dyre nettverksanlysatorer. Dette er ting som bare kan måles med øra. Få av deg skylappene og sjekk ut triksene som har fungert i Hi-Fi i årevis. Det er DER kompetansen sitter. Ikke tro på disse teoretikerne som har designet tingene som knytter alt nett på hele jorden sammen.
    Jow jow til grin ( latterliggjort) er vist forventeligt. Så mener du vel også at det er masse suggesion når det går som varmt brød det bomulds kabel. Er keramik ikke den bedste isolator? I så fald hvorfor lyder det så skrækkelig skrigende? Det er vel bare indbilning går jeg ud fra?
    d
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det er bevist at bomull og linolje sammen har en betydelig hallusinerende effekt.....
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er et dårlig argument å si at det må være sant når mengder av folk tror på det. 2,4 milliarder kristne kan vel ikke ta feil? Vel, ifølge de 1,7 milliarder muslimene finnes det minst 2,4 milliarder lettlurte fjols.

    Andre legger minst 1,7 milliarder lettlurte fjols oppå der igjen.
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.053
    Antall liker
    3.303
    Det er et dårlig argument å si at det må være sant når mengder av folk tror på det. 2,4 milliarder kristne kan vel ikke ta feil? Vel, ifølge de 1,7 milliarder muslimene finnes det minst 2,4 milliarder lettlurte fjols.

    Andre legger minst 1,7 milliarder lettlurte fjols oppå der igjen.
    Har intet å gjøre med tro men med analytisk sans. Nogen har det og andre ikke. Men når man ikke har det er det lettest å idiot vurdere modparten.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.515
    Antall liker
    12.795
    Sted
    Sørlandet
    Drit i kabelen og bruk Wifi... duger det for selv de mest ambisiøse aktørene der ute så duger det vel for hvermansen også?

    -BB-
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har intet å gjøre med tro men med analytisk sans. Nogen har det og andre ikke. Men når man ikke har det er det lettest å idiot vurdere modparten.
    Vel, det er beviselig ganske diskutabelt om dette har med tro, bias eller andre psykologiske fenomen å gjøre.

    Det er i mine øyne idiotisk å avfeie fagfolk som forteller hvordan ting fungerer og så argumentere med at de tar feil fordi ens personlige sanser og erfaringer er ufeilbarlige og upåvirket av kjente psykologiske fenomener.

    Det er lett å idiotforklare motparten, men man er ikke idiot fordi man gjør enkelte idiotiske ting. Tvert imot synes jeg nivået på sentralen holder et godt snitt i forhold til de fleste andre forum.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.550
    Antall liker
    7.008
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hvilken som helst Cat6 koster vel en 50-lapp på ei kontorsjappe???
    Hvis nettverkskomponenter i begge ender av kabelen er jordet, så kan kabeltype (skjerm til jord) medføre jordingssløyfer som kan være uheldig.
    Niks. All ethernettkommunikasjon skal iht standarden være utstyrt med galvanisk skille. Dette er fordi at ethernett kan spenne avstander på 100m, og en da som regel vil være koblet til forskjellige kurser i hver ende.

    Johan-Kr
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.590
    Sted
    Stavanger
    Hvilken som helst Cat6 koster vel en 50-lapp på ei kontorsjappe???
    Hvis nettverkskomponenter i begge ender av kabelen er jordet, så kan kabeltype (skjerm til jord) medføre jordingssløyfer som kan være uheldig.
    Niks. All ethernettkommunikasjon skal iht standarden være utstyrt med galvanisk skille. Dette er fordi at ethernett kan spenne avstander på 100m, og en da som regel vil være koblet til forskjellige kurser i hver ende.

    Johan-Kr
    Jo, men er ikke dette for twisted pair signalene?
    For cat. 6 finnes det vel en overall skjerm. Sier du at denne blir galvanisk isolert også?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.231
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvilken som helst Cat6 koster vel en 50-lapp på ei kontorsjappe???
    Hvis nettverkskomponenter i begge ender av kabelen er jordet, så kan kabeltype (skjerm til jord) medføre jordingssløyfer som kan være uheldig.
    Niks. All ethernettkommunikasjon skal iht standarden være utstyrt med galvanisk skille. Dette er fordi at ethernett kan spenne avstander på 100m, og en da som regel vil være koblet til forskjellige kurser i hver ende.

    Johan-Kr
    Jo, men er ikke dette for twisted pair signalene?
    For cat. 6 finnes det vel en overall skjerm. Sier du at denne blir galvanisk isolert også?
    Det finnes vel både TP og STP Cat 6?

    ...og for STP kan dette nok skje:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Category_6_cable#Installation_caveats

    ...men det påvirker jo ikke innholdet i pakkene som blir dekodet, pakket ut eller de dataene de måtte inneholde som blir brukt til å sende digitale musikkformater til en DAC. Det kan selvsagt bidra til jordstøy, hvsi man har uflaks.

    Men patchkabler og "audiofile nettverkskabler" er vel neppe STP?
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.866
    Antall liker
    9.579
    Sted
    Trondheim
    Korriger meg hvis jeg tar feil, men er det noen som mener at den siste meteren med nettverkskabel fra din ruter i huset fram til din streamer påvirker lyden fra en kilde som som ligger hundrevis av mil unna og der overføringen fram til ditt hus er gjort med helt standard industrikabling?
    Det må være noe jeg ikke har forstått...
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.590
    Sted
    Stavanger
    Korriger meg hvis jeg tar feil, men er det noen som mener at den siste meteren med nettverkskabel fra din ruter i huset fram til din streamer påvirker lyden fra en kilde som som ligger hundrevis av mil unna og der overføringen fram til ditt hus er gjort med helt standard industrikabling?
    Det må være noe jeg ikke har forstått...
    Dette gjelder jo bare online streaming!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.895
    Antall liker
    36.097
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hele poenget med stereo er jo å lure sanseapparatet til å danne et bilde av artister og instrumenter som står fordelt i bredde, dybde og høyde på en virtuell scene. Det står jo ingen vokalist mellom høyttalerne, det låter bare slik. Da er det litt smått fascinerende med folk som påberoper seg sanseapparatets ufeilbarlighet.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.231
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Faktisk er jo hele stereoperspektivet og lydbildet laget i studio av et antall individuelt innspilte monospor.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.194
    Antall liker
    11.672
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    - og ikke nok med det - i dagens opptaksteknikk er de ofte ikke engang innpsilt på samme tid eller samme dag.... hvordan blir det da med stereoperspektivet og de ufeilbarlige sansene?? :cool:
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Hele poenget med stereo er jo å lure sanseapparatet til å danne et bilde av artister og instrumenter som står fordelt i bredde, dybde og høyde på en virtuell scene. Det står jo ingen vokalist mellom høyttalerne, det låter bare slik. Da er det litt smått fascinerende med folk som påberoper seg sanseapparatets ufeilbarlighet.
    Jeg påberoper meg tvert imot sansenes feilbarlighet. Det gir opphav til mange fine opplevelser. Øl, damer, musikk. Need I go on?
    Men klart - det er helt greit at du foretrekker en kveld hjemme med målinger av pink noise med flat frekvenskurve.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Hele poenget med stereo er jo å lure sanseapparatet til å danne et bilde av artister og instrumenter som står fordelt i bredde, dybde og høyde på en virtuell scene. Det står jo ingen vokalist mellom høyttalerne, det låter bare slik. Da er det litt smått fascinerende med folk som påberoper seg sanseapparatets ufeilbarlighet.
    Jeg påberoper meg tvert imot sansenes feilbarlighet. Det gir opphav til mange fine opplevelser. Øl, damer, musikk. Need I go on?
    Men klart - det er helt greit at du foretrekker en kveld hjemme med målinger av pink noise med flat frekvenskurve.


    Det er ingenting som slår dissosiasjoner - som funker :)
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Da er det jo morsomt at man skal forklare alt som skjer mellom øra med utstyrets objektive og tekniske egenskaper.. Samt sable ned alle som argumenterer med de andre egenskapenes påvirkning.

    Sikkert hyggelig for mange når audioaktøren bare legger ved en 25k kabel til test ved kjøp av forsterker. Hadde jeg fått noe sånt tilsendt uten at jeg hadde bestillt hadde den enten havnet på finn eller i søpla
     
    Sist redigert av en moderator:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.194
    Antall liker
    11.672
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Mye rart som skjer mellom øra.... når et flerkanalsopptak, gjerne tatt over mange dager, ofte med enkeltmusikere i en egen liten bås, blir til en scene som er 40m dyp og 30m bred, med musikerne spredt utover og trommesettet helt bakerst, skjer det utvilsom mye rart mellom øra....
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.053
    Antall liker
    3.303
    Hele poenget med stereo er jo å lure sanseapparatet til å danne et bilde av artister og instrumenter som står fordelt i bredde, dybde og høyde på en virtuell scene. Det står jo ingen vokalist mellom høyttalerne, det låter bare slik. Da er det litt smått fascinerende med folk som påberoper seg sanseapparatets ufeilbarlighet.
    Det er bare noget du tror. En kan let høre om det er ægte eller mixet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn