Mer å hente - nettverkskabler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Du er en skikkelig vanskelig type. Først vil du ha det enklere forklart, men så blir for enkelt??? Hmmm, where do we go from here:unsure:
    Jeg er ikke så glad i enkle forklaringer, det stemmer nok det. Det er ingenting som egentlig er så enkelt når man ser nøye nok etter. Men noen ganger ber jeg om å få enkle forklaringer så jeg kan være litt sikrere på at jeg forstår hva det er folk mener.

    Det du sier om forventninger stemmer nok ikke helt bestandig. Jeg vet ikke hva jeg skal forvente og det kan like gjerne bli dårligere lyd enn bedre lyd eller kanskje ingen forandring. Jeg vet ikke engang hva en switch er.
    Forventninger er jo egentlig ikke noe vi kan skru av eller på. Uten forventninger ville jo hele livet vært en eneste stor overraskelse! Men effekten den har på sansingen vår er nok større når vi har betalt mye for en boks og den er pen.
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er ikke så glad i enkle forklaringer, det stemmer nok det. Det er ingenting som egentlig er så enkelt når man ser nøye nok etter. Men noen ganger ber jeg om å få enkle forklaringer så jeg kan være litt sikrere på at jeg forstår hva det er folk mener.



    Forventninger er jo egentlig ikke noe vi kan skru av eller på. Uten forventninger ville jo hele livet vært en eneste stor overraskelse! Men effekten den har på sansingen vår er nok større når vi har betalt mye for en boks og den er pen.
    jeg har ihvertfall ingen forventninger mtp den switchen som jeg ikke vet hva er eller gjør bare så det er helt klart. Du trenger ikke å betvile det :)
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    jeg har ihvertfall ingen forventninger mtp den switchen som jeg ikke vet hva er eller gjør bare så det er helt klart. Du trenger ikke å betvile det :)
    Jeg betviler ikke det!

    Men det kan likevel ha noe å si. Det er mer sannsynlig at du vil høre forskjell enn at jeg vil det, fordi dine forventninger er bortimot nøytrale og mine er mer negative.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Jeg er ikke så glad i enkle forklaringer, det stemmer nok det. Det er ingenting som egentlig er så enkelt når man ser nøye nok etter. Men noen ganger ber jeg om å få enkle forklaringer så jeg kan være litt sikrere på at jeg forstår hva det er folk mener.
    Mange har vært veldig opptatt av placeboeffekt og pris-bias som forklaringer på lyttererfaringer (spesielt hvis det ikke slår ut på Richters skalaen;:)
    For meg blir det altfor enkelt.
    Skulle bare vise 2 eksempel der jeg hadde betalt like mye penger, men hvor det i seg selv ikke hadde betydning for utfallet.

    Hvis du ikke forstod det nå, så kan jeg ikke hjelpe deg.
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Jeg betviler ikke det!

    Men det kan likevel ha noe å si. Det er mer sannsynlig at du vil høre forskjell enn at jeg vil det, fordi dine forventninger er bortimot nøytrale og mine er mer negative.
    Ja det kan sikkert være mulig det, men det gjør det veldig enkelt mtp forventninger siden jeg får prøve den helt gratis i 14 dager
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Mange har vært veldig opptatt av placeboeffekt og pris-bias som forklaringer på lyttererfaringer (spesielt hvis det ikke slår ut på Richters skalaen;:)
    For meg blir det altfor enkelt.
    Skulle bare vise 2 eksempel der jeg hadde betalt like mye penger, men hvor det i seg selv ikke hadde betydning for utfallet.

    Hvis du ikke forstod det nå, så kan jeg ikke hjelpe deg.
    Nå forstår jeg mye mer, jeg trodde du bare fant på eksempler. Det var veldig nyttig for meg at du forklarte hva du mente.

    For meg er det motsatt – det blir altfor enkelt å tro at man finner Sannheten bare ved å høre nøye etter, uten å ta hensyn til psykologiske fenomener. Spesielt hvis man nekter å gjøre blindtester for å dobbeltsjekke at man hører det samme når man ikke vet hva man hører på…
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan vibrerer lyden i en nettverkskabel? Er ethernetkabel og nettverkskabel det samme?
    Ethernet-kabel og nettverk-kabel er det samme.
    Nettverk er bygget i 7 lag (OSI-modellen) og lag 1 er kabel + interfacer/porter på nettverket (klient/switch), lag to har MAC-adresser som er switchen og den har et forhold til hvor MAC-adressene er og her stopper switchen sin funksjon, lag 3 er routing og her opererer et forhold til IP-adresser som knyttes opp imot ARP (man kan få switcher med lag 3 funksjon, men ingen kjente "audiofile") , en switch skiller ikke på hva som går på nettverket.
    En pakke er byggd opp likt som alle andre pakker med header og en MTU (header+data) som sier hvor pakkene skal gå og inneholder data som kan være hva som helst (lyd, bilde, virus). Det er først på lag 6-7 man ser innhold på dataen, derfor opererer dagens brannmurer (next generation firewall) på alle lag 1-7 og kan hindre/stoppe virus bl.a. i å komme inn på nettverket og infisere PCer.

    Her er litt hvordan pakkene sendes/mottas på nettverket og hvordan de er byggd opp:

    OSI-modellen er fin å ha kunnskap til for å skjønne hvordan dataflyten fungerer fra et sted til et annet også i feilsøkingøyemed. Fordi trafikken traverserer alle lagene i en rekkefølge, 1-7 eller 7-1 avhengig av om man er mottaker eller sender.
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Ethernet-kabel og nettverk-kabel er det samme.
    Nettverk er bygget i 7 lag (OSI-modellen) og lag 1 er kabel + interfacer/porter på nettverket (klient/switch), lag to har MAC-adresser som er switchen og den har et forhold til hvor MAC-adressene er og her stopper switchen sin funksjon, lag 3 er routing og her opererer et forhold til IP-adresser som knyttes opp imot ARP (man kan få switcher med lag 3 funksjon, men ingen kjente "audiofile") , en switch skiller ikke på hva som går på nettverket.
    En pakke er byggd opp likt som alle andre pakker med header og en MTU (header+data) som sier hvor pakkene skal gå og inneholder data som kan være hva som helst (lyd, bilde, virus). Det er først på lag 6-7 man ser innhold på dataen, derfor opererer dagens brannmurer (next generation firewall) på alle lag 1-7 og kan hindre/stoppe virus bl.a. i å komme inn på nettverket og infisere PCer.

    Her er litt hvordan pakkene sendes/mottas på nettverket og hvordan de er byggd opp:

    OSI-modelken er fin å ha kunnskap til for å skjønne hvordan dataflyten fungerer fra et sted til et annet også i feilsøkingøyemed.
    :)Ok takk. Det holder for meg å vite at det er det samme så jeg orker ikke å lese alt det andre (y)
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Nå forstår jeg mye mer, jeg trodde du bare fant på eksempler. Det var veldig nyttig for meg at du forklarte hva du mente.

    For meg er det motsatt – det blir altfor enkelt å tro at man finner Sannheten bare ved å høre nøye etter, uten å ta hensyn til psykologiske fenomener. Spesielt hvis man nekter å gjøre blindtester for å dobbeltsjekke at man hører det samme når man ikke vet hva man hører på…
    Du er vel bare mer det vi på godt norsk kaller nerd enn meg;)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    :)Ok takk. Det holder for meg å vite at det er det samme så jeg orker ikke å lese alt det andre (y)
    Leser du alt det andre så skjønner du hva en switch er og hvordan den og et nettverk fungerer også. ;)
    Det er grunnleggende simpel teori for å skjønne hva som skjer i praksis.
     

    LA8PV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    272
    Antall liker
    287
    Hvis det virkelig er hørbare forskjeller i lyden pga forskjeller i nettverkskablers konstruksjon så burde vel dette være veldig lett å bevise med enkle målinger? Hvorfor er alt så veldig vanskelig i Hi-Fi? :rolleyes:
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Leser du alt det andre så skjønner du hva en switch er og hvordan den og et nettverk fungerer også. ;)
    Det er grunnleggende simpel teori for å skjønne hva som skjer i praksis.
    Ja jeg tenkte det kanskje var det. Kanskje jeg leser det en dag :)
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Hvis det virkelig er hørbare forskjeller i lyden pga forskjeller i nettverkskablers konstruksjon så burde vel dette være veldig lett å bevise med enkle målinger? Hvorfor er alt så veldig vanskelig i Hi-Fi? :rolleyes:
    Ja skulle tro det er mulig:):unsure:
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Hvis det virkelig er hørbare forskjeller i lyden pga forskjeller i nettverkskablers konstruksjon så burde vel dette være veldig lett å bevise med enkle målinger? Hvorfor er alt så veldig vanskelig i Hi-Fi? :rolleyes:
    Fordi HI-FI finns ikke. Det er kun en konspirasjon. Det har jeg blitt fortalt av kari jaquesson. Å det trur jeg på.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Ja jeg tenkte det kanskje var det. Kanskje jeg leser det en dag :)
    Men du trenger bare å lese om lag 1-2 (kabel og switch), det er ikke så komplekst heller og er ikke så veldig mange sider å lese og tar ikke for lang tid å sette seg inn i. Det er når man starter å komme opp på lag 3 til 7 at det hele blir mer komplisert. Lag 1-2 er bare direkte kobling (fysisk) og lokalt imellom de på samme VLAN i nettverket (her er det som oftest bare et av på hjemmenettverk og heter da VLAN 1).
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.549
    Sted
    Sørlandet
    Hvis det virkelig er hørbare forskjeller i lyden pga forskjeller i nettverkskablers konstruksjon så burde vel dette være veldig lett å bevise med enkle målinger?
    Hva bidrar en måling til så lenge man fornekter vitenskapelige fakta?

    -BB-
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.957
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis det virkelig er hørbare forskjeller i lyden pga forskjeller i nettverkskablers konstruksjon så burde vel dette være veldig lett å bevise med enkle målinger? Hvorfor er alt så veldig vanskelig i Hi-Fi? :rolleyes:
    Sånn rent bortsett fra at for enkelte er ikke målinger gyldige, - kun det man kan høre, og for andre kan man heller ikke måle det vi hører..... så det, så... :cool:
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.308
    Antall liker
    2.511
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Men en ting skal Cisco ha, en hører det GODT når switchene starter opp. Er nesten imponerende at de har klart å finne så små vifter som klarer å gvine så mye...
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Men du trenger bare å lese om lag 1-2 (kabel og switch), det er ikke så komplekst heller og er ikke så veldig mange sider å lese og tar ikke for lang tid å sette seg inn i. Det er når man starter å komme opp på lag 3 til 7 at det hele blir mer komplisert. Lag 1-2 er bare direkte kobling (fysisk) og lokalt imellom de på samme VLAN i nettverket (her er det som oftest bare et av på hjemmenettverk og heter da VLAN 1).
    For meg så er det totalt uinterressant. I hvertfall akkurat nå:alien:
     

    PeterDa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2020
    Innlegg
    230
    Antall liker
    309
    Sted
    Minhus
    Men en ting skal Cisco ha, en hører det GODT når switchene starter opp. Er nesten imponerende at de har klart å finne så små vifter som klarer å gvine så mye...
    Mine 2960 og 2960CG er helt muse stille.
    Vifteløs vel å merke...
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Den beste anbefaling tror jeg må være å prøve selv hvis man har mulighet til å prøve gratis som noen butikker tilbyr :)
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Der er jeg helt uenig. Den beste anbefaling må være å bry seg om ting som har noe å si: høyttalere, akustikk, forsterking. :)
    Jeg synes det er rart at du er uenig og jeg skal ikke prøve å få deg enig i det jeg sa :unsure: Jeg er forresten enig i at høyttalere, akustikk og forsterking er veldig viktig mtp lyd.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Den beste anbefaling tror jeg må være å prøve selv hvis man har mulighet til å prøve gratis som noen butikker tilbyr :)
    Når man jobber med switcher, og har bytta noen hundretalls switcher så har man andre ting å gjøre hjemme enn å vie tid på sjarlatan-virksomhet..
    Om du har brukt like mye tid på å studere OSI-modellen og IPv4 stacken som du gjør på forumet her på slike diskusjoner som ikke fører frem noe sted, så har du kanskje lært mer av å lese deg opp på OSI-modellen og se sammenhengen hvordan ting henger sammen.
    En ting er korrekt som mange har påpekt, det er at bildet er større enn mange tror (ofte brukt som motvekt fra audiofile, imot tekniske diskusjoner). Ser man igjennom OSI-modellen og skjønner den, en ting er å lese den men å skjønne den ordentlig kan ta faktisk flere år. Det tekniske her er komplisert og godt sammensatt, og det er en grunn til det slik at man ikke får feil i noen systemer på veien og ikke minst standardiseringer for å få dette til å fungere. Det er ikke bare snakk om lyd som på forum slik som her som bruker denne teknologien, men også innenfor samfunnskritiske jobber der krav til oppetid og at det ikke skal være feil i systemene er store og det er fare for liv.

    Så hva får en til å tro at audiofile switcher er bedre enn de som står på steder der det er fare for at liv går tapt om de feiler? Og hva med oljeindustrien? Der de bruker båter og drar flere kilometer med sensorer bak seg som fungerer litt som ekko for å finne olje, den informasjonen går også igjennom nettverk i utrolig store datamengder til land og en feil her koster ufattelig mange millioner (i minuttet). Tviler på at det er brukt noen form for audiofil switch i noen av scenarioene som er nevnt..

    Jeg bare lurer, hva får en til å tro at audiofile switcher gjøre en magi andre switcher ikke klarer? Jeg trodde opplysningstiden har fastslått noe i noen år nå og at vi burde gå fremover her, men vi er tydeligvis på tur tilbake til bibelen istedet.
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Når man jobber med switcher, og har bytta noen hundretalls switcher så har man andre ting å gjøre hjemme enn å vie tid på sjarlatan-virksomhet..
    Om du har brukt like mye tid på å studere OSI-modellen og IPv4 stacken som du gjør på forumet her på slike diskusjoner som ikke fører frem noe sted, så har du kanskje lært mer av å lese deg opp på OSI-modellen og se sammenhengen hvordan ting henger sammen.
    En ting er korrekt som mange har påpekt, det er at bildet er større enn mange tror (ofte brukt som motvekt fra audiofile, imot tekniske diskusjoner). Ser man igjennom OSI-modellen og skjønner den, en ting er å lese den men å skjønne den ordentlig kan ta faktisk flere år. Det tekniske her er komplisert og godt sammensatt, og det er en grunn til det slik at man ikke får feil i noen systemer på veien og ikke minst standardiseringer for å få dette til å fungere. Det er ikke bare snakk om lyd som på forum slik som her som bruker denne teknologien, men også innenfor samfunnskritiske jobber der krav til oppetid og at det ikke skal være feil i systemene er store og det er fare for liv.

    Så hva får en til å tro at audiofile switcher er bedre enn de som står på steder der det er fare for at liv går tapt om de feiler? Og hva med oljeindustrien? Der de bruker båter og drar flere kilometer med sensorer bak seg som fungerer litt som ekko for å finne olje, den informasjonen går også igjennom nettverk i utrolig store datamengder til land og en feil her koster ufattelig mange millioner (i minuttet). Tviler på at det er brukt noen form for audiofil switch i noen av scenarioene som er nevnt..

    Jeg bare lurer, hva får en til å tro at audiofile switcher gjøre en magi andre switcher ikke klarer? Jeg trodde opplysningstiden har fastslått noe i noen år nå og at vi burde gå fremover her, men vi er tydeligvis på tur tilbake til bibelen istedet.
    Jeg vet ikke om det er noen forskjell på switcher og jeg orker ikke å lese meg opp på det, men jeg skal orke å koble til en switch å høre om det blir bedre eller ikke
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.457
    Jeg vet ikke om det er noen forskjell på switcher og jeg orker ikke å lese meg opp på det, men jeg skal orke å koble til en switch å høre om det blir bedre eller ikke
    Det er vel etter hvert ganske mange her som har sagt at det ikke er noe som heter "audiofile switcher" Tror du ikke på de som har serving av nettverk som yrke?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel etter hvert ganske mange her som har sagt at det ikke er noe som heter "audiofile switcher" Tror du ikke på de som har serving av nettverk som yrke?
    Vi som jobber med nettverk aner ikke hva vi holder på med, det er jo bare noen kabler her og der og ferdig med det.. Det tror også de andre faggruppene man jobber med, så det er ikke så lett å forstå nettverk da kan man jo si.. Enklest å skylde på nettverket når det er ting som ikke fungerer i hvert fall og ikke har kjennskap til OSI-modellen og er vant til å trykke next-next-finish for å få opp noen tjenester.
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel etter hvert ganske mange her som har sagt at det ikke er noe som heter "audiofile switcher" Tror du ikke på de som har serving av nettverk som yrke?
    Beklager, men jeg vet ikke hva en audiofil switch er heller. Jeg vet bare at den switchen jeg har lyst til å prøve koster 6000 inkludert en nettverkskabel og jeg får prøve den gratis :)
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.837
    Antall liker
    16.071
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Jeg må si meg imponert over hva ørene til hel og halvgamle gubber er istand til å oppfatte.
    Nesten så jeg må være glad for å være velsignet med mer normal hørsel så jeg slipper å ta stilling til alle tenkelige og utenkelige duppeditters innvirkning på lyden.
     
    Sist redigert:

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal prøve å si det veldig enkelt. Uansett hva dere sier så kommer jeg til å prøve den switchen før jeg gjør meg opp en mening om lyden blir bedre eller ikke:)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal prøve å si det veldig enkelt. Uansett hva dere sier så kommer jeg til å prøve den switchen før jeg gjør meg opp en mening om lyden blir bedre eller ikke:)
    Hva blir du å sammenligne den med? Hva blir du å bruke den til?
    Har du også forsøkt en ny rimelig switch til 350,-? Det er jo nesten gratis til innkjøp også, sleng på noen kabler til så har man et fullverdig nettverk til under 500,-. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn