Menneskerett å få barn

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.567
knutinh skrev:
Pink_Panther skrev:
I disse abortdiskusjonene er det en person som er helt glemt og det er barnets far. Man kan liksom ikke bare si til ham at han bare kan få en annen unge med en annen dame etter en selvbestemt abort.
Jeg har en liten mistanke om at de menn som står hardest på for å øke grensen for selvbestemt abort har en skjult agenda.
Jeg har litt vanskelig for å tro på det. De sterkeste abort-motstanderne finner man vel i grupper av samfunnet hvor sex utelukkende skjer i ekteskapet og alle barn er ønsket? :)
Jeg mente de som er mest for selvbestemt abort og heve grensen hva antall uker gjelder. Tøm og røm entusiastene får det litt lettere.

K

knutinh

Gjest
Pink_Panther skrev:
Jeg mente de som er mest for selvbestemt abort og heve grensen hva antall uker gjelder. Tøm og røm entusiastene får det litt lettere.
Jeg har egentlig litt vanskelig for å tro det også.

Jeg tror at de aller fleste mener at abort ikke er noe som angår dem personlig (siden de er heldige og/eller tar forhåndsregler).

På samme måte som AIDS bare gjelder en selv etter at en har fått det (uten sammenligning forøvrig).

-k

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Gjestemedlem skrev:
Det er viktig å innse at du ikke snakker på vegne av noen andre enn deg selv. Å prøve å gjøre deg selv til en slags talsmenn for hypotetiske liv er bare tøvete.
Ja, det er jo utrolig enkelt å bare definere bort hele problemstillingen ved å finne opp nye ord som "foster" e.l. Det er omtrent samme taktikk som brukes i krig, der fienden fratas menneskeverd og dermed fritt fram kan slaktes for fote. Da er kallenavn et viktig virkemiddel for understreke denne nedgraderingen. USAs "illegal combatants" er et annet eksempel på hvor man forsøker å definere seg bort fra konsekvenser man ikke liker. Men det blir ikke riktigere av den grunn.

Har du noen gang hørt en gravid kvinne forsøke å forklare til et barn hvorfor hun har stor mage? "Mamma har en baby i magen", er blant de vanligste svarene. Hvorfor ikke bare kalle en spade for en spade?

G

Gjestemedlem

Gjest
Fush skrev:
Gjestemedlem skrev:
Det er viktig å innse at du ikke snakker på vegne av noen andre enn deg selv. Å prøve å gjøre deg selv til en slags talsmenn for hypotetiske liv er bare tøvete.
Ja, det er jo utrolig enkelt å bare definere bort hele problemstillingen ved å finne opp nye ord som "foster" e.l. Det er omtrent samme taktikk som brukes i krig, der fienden fratas menneskeverd og dermed fritt fram kan slaktes for fote. Da er kallenavn et viktig virkemiddel for understreke denne nedgraderingen. USAs "illegal combatants" er et annet eksempel på hvor man forsøker å definere seg bort fra konsekvenser man ikke liker. Men det blir ikke riktigere av den grunn.
Du har et godt poeng der Fush. Bruk av ord og terminologi er svært viktig når man vil presentere en sak eller en vinkling, men det er ikke alltid man kan regne alle andre vinklinger og ordbruk enn den du velger selv som konstruerte og falske. Men det er et fascinerende teama i seg selv dette med bevist valg av ord og begreper i politisk sammenheng, og det er viktig å gjenkjenne det når du ser det. Men jeg finner det like konstruert og hakkende galt når noen snakker om drap og drapsmenn når det gjelder å avbryte et svangerskap, sikkert på samme måte som du ser det som merkelig når jeg bruker andre måter å beskrive dette på.

Men det er viktig likevel å innse at selv om du mener sterkt at du sitter på den eneste rette sannhet her, så er det likevel bare ditt sysnpunkt vi snakker om og ikke noen objektiv sannhet. Dette går igjen i svært mange saker der det legges andre og høyst personlige vinklinger til grunn for rett og galt enn det folk enes om i felleskap.

Når vi lever i et demokratisk samfunn må vi enes om hva som er rett og galt, og hva som er helt greit og hva som ikke er det. Man kan jo selvsagt ha sine personlige oppfatninger om dette eller jobber for å oppnå forståelse for sine synspunkter i tilstrekkelig grad til å oppnå konsensus til å endre reglene. Men da må du også akseptere at andre har et annet syn enn deg selv på saken, som er akkurat like viktig og like mye verdt. Aksepterer man ikke det beveger man seg utenfor de demokratiske rammer, og da er man over på en annen arena der man kan regne med å bli møtt med like udemokratske virkemidler hvis man velger å traske ned den gaten.

Så jeg har full forståelse på at du ser på denne saken på en spesiell måte, men jeg har ingen forståelse for at du vil tvinge denne synsvinkelen på andre som ser det på en annen måte. Og utsette kvinner som velger å se dette på sin måte for tvang, trusler og fordømmelse.

K

knutinh

Gjest
Gjestemedlem skrev:
...
Men det er viktig likevel å innse at selv om du mener sterkt at du sitter på den eneste rette sannhet her, så er det likevel bare ditt sysnpunkt vi snakker om og ikke noen objektiv sannhet. Dette går igjen i svært mange saker der det legges andre og høyst personlige vinklinger til grunn for rett og galt enn det folk enes om i felleskap.

Når vi lever i et demokratisk samfunn må vi enes om hva som er rett og galt, og hva som er helt greit og hva som ikke er det. Man kan jo selvsagt ha sine personlige oppfatninger om dette eller jobber for å oppnå forståelse for sine synspunkter i tilstrekkelig grad til å oppnå konsensus til å endre reglene. Men da må du også akseptere at andre har et annet syn enn deg selv på saken, som er akkurat like viktig og like mye verdt. Aksepterer man ikke det beveger man seg utenfor de demokratiske rammer, og da er man over på en annen arena der man kan regne med å bli møtt med like udemokratske virkemidler hvis man velger å traske ned den gaten.

Så jeg har full forståelse på at du ser på denne saken på en spesiell måte, men jeg har ingen forståelse for at du vil tvinge denne synsvinkelen på andre som ser det på en annen måte. Og utsette kvinner som velger å se dette på sin måte for tvang, trusler og fordømmelse.
Jeg har ingen forståelse for at du ikke forstår at det for enkelte kan være et spørsmål om den enes frihet (foster) opp mot den andres frihet (foreldre).

Når du konsekvent framstiller det som mørkemenn som ønsker å undertrykke kvinners rettigheter, så prøver du å underslå argumentene som bl.a. jeg har prøvd å få fram her. Jeg finner framstillingen din fordømmende, ensidig og at du spiller på leserens følelser i stedetfor en objektiv framstilling.

Tilkjennegir du meg retten til å vurdere hvorvidt fosteret kan ha rettigheter? Hvis så, kan du være enig i at for en som mener at fostre burde ha rettigheter på lik linje med voksne mennesker, er det slett ikke kvinneundertrykkende, fordømmende og truende å hevde fosterets rettigheter, men humanisme på lik linje med å forsvare en voksen borger mot vold?

Jeg tror diskusjonen hadde blitt mer interessant dersom du:
1. Åpnet for at dette er et vanskelig spørsmål (og ikke et Gjestemedlem dogme som må dunkes hardest mulig inn i hodet på religiøse mørkemenn)
2. Sparte på det følelsesladde kruttet. Spar det til Carl I og hans like.
3. Leste dine egne utmerkede avsnitt 1 og 2 i quoten, og anvendte dem selv i avsnitt 3.

-k

G

Gjestemedlem

Gjest
knutinh skrev:
Jeg har ingen forståelse for at du ikke forstår at det for enkelte kan være et spørsmål om den enes frihet (foster) opp mot den andres frihet (foreldre).
Det blir helt meningsløst å skulle snakke om frihet og rettigheter for ikke-eksisterende individer. Vi må forholde oss til levende eksisternde mennsker og ikke noen som kanskje kan bli føst en gang i fremtiden.

Når du konsekvent framstiller det som mørkemenn som ønsker å undertrykke kvinners rettigheter, så prøver du å underslå argumentene som bl.a. jeg har prøvd å få fram her. Jeg finner framstillingen din fordømmende, ensidig og at du spiller på leserens følelser i stedetfor en objektiv framstilling.
Vel, jeg ser jo at det ikke bare er religøse mørkemenn som har slike standpunkter. Men her er det viktig å se hvilke krefter en spiller på lag med og se dette i en litt større sammenheng.

Tilkjennegir du meg retten til å vurdere hvorvidt fosteret kan ha rettigheter?
Ja, men kun hvis dette er et foster som du selv er ansvarlig for. Andre her akkurat den samme retten til å vurdere dette helt anderledes, og det er derfor viktig å påpeke at dette er vurderinger som må tas av dem som er direkte berørte i saken.

Hvis så, kan du være enig i at for en som mener at fostre burde ha rettigheter på lik linje med voksne mennesker, er det slett ikke kvinneundertrykkende, fordømmende og truende å hevde fosterets rettigheter, men humanisme på lik linje med å forsvare en voksen borger mot vold?
Om det er hensikten eller ikke, så er det i aller høyeste grad det praktiske resultatet av slike holdninger. Hensikten helliger ikke midlene.

Jeg tror diskusjonen hadde blitt mer interessant dersom du:
1. Åpnet for at dette er et vanskelig spørsmål (og ikke et Gjestemedlem dogme som må dunkes hardest mulig inn i hodet på religiøse mørkemenn)
2. Sparte på det følelsesladde kruttet. Spar det til Carl I og hans like.
3. Leste dine egne utmerkede avsnitt 1 og 2 i quoten, og anvendte dem selv i avsnitt 3.
Jeg prøver ikke på noen som helst måte å tvinge frem at andre skal legge mine personlige vurderinger omkring slike saker til grunn. På samme måte vil jeg heller ikke ønske å tillate at andre påtvinger sine sysnpunkter på dem det angår. I en slik diskusjon som her kan jeg gjerne komme med personlige sysnpunkter, men de er ikke rettet mot dem som er berørt av problemstillingen på annet enn rent filosofisk grunnlag.

Derfor er det ikke hverken jeg eller du eller Fush eller noen andre som skal bestemme over de kvinnene dette gjelder. Dette skal helt og holdent overlates til deres egen vurdring som myndige frie borgere, og med mindre de selv spør om mitt råd så skal IKKE jeg gi det til dem heller, og det forventer jeg at andre holder seg for gode til også.

Var det litt oppklarende?

K

knutinh

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Derfor er det ikke hverken jeg eller du eller Fush eller noen andre som skal bestemme over de kvinnene dette gjelder. Dette skal helt og holdent overlates til deres egen vurdring som myndige frie borgere, og med mindre de selv spør om mitt råd så skal IKKE jeg gi det til dem heller, og det forventer jeg at andre holder seg for gode til også.

Var det litt oppklarende?
Nei.

Ved å bruke din logikk så kunne man (noe søkt) hevde at voldtekt ikke var samfunnets ansvar, at det var helt opp til (stort sett) menn som frie borgere å vurdere hvordan deres lyster skulle omsettes i praksis.

Grunnen til at vi samfunnet nekter individene å gjøre denne vurderingen er fordi vi tar hensyn til den andre parten, som enten ikke ønsker dette, eller som ansees som for ung til å få lov til å avgjøre dette på egen hånd (mindreårige).

En grunnleggende forutsetning for å gi noen en frihet, er at denne ikke går ut over andres frihet. Når kjernen i spørsmålet er hvorvidt ufødte barn skal ha friheter og rettigheter, så kan du ikke omgå det spørsmålet ved å stadig terpe på mors og fars friheter. Utfallet av kjernediskusjonen gjør den perifere diskusjonen du fører uinteressant. Hvis et ufødt barn har rett på beskyttelse mot død, så er det like uinteressant at mor ønsker abort som at noen menn føler for å voldta. Hvis et ufødt barn ikke har noen rettigheter så kan det på lik linje med hår og negler fritt forvaltes av mor.
Det blir helt meningsløst å skulle snakke om frihet og rettigheter for ikke-eksisterende individer. Vi må forholde oss til levende eksisternde mennsker og ikke noen som kanskje kan bli føst en gang i fremtiden.
Meningsløst for deg, ikke for enkelte andre her i tråden. Vi "må" ingenting som helst. Vi fører en frivillig diskusjon, og premissene for diskusjonen fastsettes fortløpende av deltakere som meg og deg.

Jeg forstår det slik at du ikke ønsker abort på 8 mnd gamle fostre. Hvorfor ikke? De er jo ikke-eksisternde individer, hvem bryr seg om dem? Ser du ikke at du møter deg i døra med bombastisk retorikk beregnet på 2 mnd gamle foster, som like gjerne kunne ha vært brukt på babyer umiddelbart før fødselen?

-k

G

Gjestemedlem

Gjest
knutinh skrev:
Ved å bruke din logikk så kunne man (noe søkt) hevde at voldtekt ikke var samfunnets ansvar, at det var helt opp til (stort sett) menn som frie borgere å vurdere hvordan deres lyster skulle omsettes i praksis.
Voldtekt er et overgrep mot den som blir utsatt for det. Man kan kan ikke tillate overgrep mot kvinner. Man kan heller ikke tillate det overgrepet det er mot kvinnen hvis hun skulle blir gravid som følge av denne voldtekten, og bli tvunget til å bære frem voldtektsmannens barn. Da har vi to like store og like uakseptable overgep mot kvinnen.

Grunnen til at vi samfunnet nekter individene å gjøre denne vurderingen er fordi vi tar hensyn til den andre parten, som enten ikke ønsker dette, eller som ansees som for ung til å få lov til å avgjøre dette på egen hånd (mindreårige).
Hvis mindreårige vil utføre en abort vel jeg tro at foreldre eller verge blir involvert. Kjenner ikke til reglene omkring dette.

Meningsløst for deg, ikke for enkelte andre her i tråden. Jeg forstår det slik at du ikke ønsker abort på 8 mnd gamle fostre. Hvorfor ikke? De er jo ikke-eksisternde individer, hvem bryr seg om dem?
Hvorfor driver du å konstruerer problemstillinger? Dette er ikke tillatt i dag, og en grense på 12-16 uker er tilstrekkelig i praksis til å påvise et svangerskalpog eventuelt avslutte det hvis det er ønskelig. Denne loven tar tilstrekkelig hensyn til alle bortsett i fra de mest ekstreme på begge sider. Den fungerer i praksis helt utmerket og det er overhodet ingen grunn til noen brutale endringer i den ene eller andre retningen. Det viktigste er at vi har et pragmatisk og godt regelverk og ikke et som legger enkeltgruppers polariserende standpunkter til grunn. Din trang til å ville strekke enhver sak til sine ytterste sort/hvite konsekvenser er lite anvendbart i praksis.

Vis nå heller litt tillit til at mennskene dette gjelder er i stand til selv å vurdere de moralske implikasjonene ved et svangerskap på eget grunnlag.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Gjestemedlem skrev:

Jeg kan godta ganske mye i demokratiets navn. Jeg godtar å betale skatt, jeg godtar at jeg får en bot om jeg kjører for fort, og jeg godtar å ha en regjering som ikke alltid gjør og sier det samme som jeg mener. Men å akseptere at foreldre kan oppsøke sykehus for å få tatt livet av barna sine kommer jeg aldri til å gjøre. Hvis du først anerkjenner at jeg definerer menneskelivets start ved unnfangelsen, så må du også skjønne at denne holdningen er en naturlig konsekvens.

G

Gjestemedlem

Gjest
Fush skrev:
Jeg kan godta ganske mye i demokratiets navn. Jeg godtar å betale skatt, jeg godtar at jeg får en bot om jeg kjører for fort, og jeg godtar å ha en regjering som ikke alltid gjør og sier det samme som jeg mener. Men å akseptere at foreldre kan oppsøke sykehus for å få tatt livet av barna sine kommer jeg aldri til å gjøre. Hvis du først anerkjenner at jeg definerer menneskelivets start ved unnfangelsen, så må du også skjønne at denne holdningen er en naturlig konsekvens.
Jag har full forståelse for din definisjon og din vurdering her, men jeg forventer at du har tilsvarende forståelse for at andre mennesker har totalt andre definisjoner på dette, og at det du beskriver kun er ditt personlige synspunkt på saken og ikke noen som helst objektiv realitet.

Hvis du forventer respekt for dine standpunkter må du vise tilsvarede respekt for de andres standpunkt, og la dem selv velge hvilket sysnpunkt de har på dette utifra sin egen overbevisning og forståelse av rett og galt.

Hvis du vil tvinge dine synspunkter på andre som ikke ønsker dem, så vil du fort selv bli møtt med like udemokratiske virkemidler.

K

knutinh

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Hvorfor driver du å konstruerer problemstillinger?
Fordi dine argumenter for abort på 2mnd gamle barn også kan brukes på 9 mnd gamle barn.
Dette er ikke tillatt i dag, og en grense på 12-16 uker er tilstrekkelig i praksis til å påvise et svangerskalpog eventuelt avslutte det hvis det er ønskelig. Denne loven tar tilstrekkelig hensyn til alle bortsett i fra de mest ekstreme på begge sider.
Det samme kan sies om en lov som tillatter menn å voldta kvinner "litt", så lenge det ikke er for langvarig. Gjør det det til noe annet enn en idiotisk lov?
Den fungerer i praksis helt utmerket og det er overhodet ingen grunn til noen brutale endringer i den ene eller andre retningen.
Det samme kunne sies om lovene som tillot slaveri. De fungerte utmerket, og bomullsplantasjeeierne kunne vise til fin omsetning.

At noe fungerer for noen, er ikke grunn nok til ikke å diskutere problemet.
Vis nå heller litt tillit til at mennskene dette gjelder er i stand til selv å vurdere de moralske implikasjonene ved et svangerskap på eget grunnlag.
Det samme argumentet kan brukes angående alle lovbrudd. Igjen og igjen gjør du ditt beste for ikke å anerkjenne argumentene mine. Så lenge du enten ikke greier å lese dem, eller bevisst prøver å undra dem, så har jeg ikke noe annet valg enn å gjenta dem som svar på hvert innlegg du skriver:

Individets frihet til å foreta abort er helt og revnende likegyldig dersom fosteret har et individs rett til å leve. På samme måte som en mor blir straffet for å drepe et 5 år gammelt barn på tross av at det er i veien for hennes selv-realisering. Diskusjonen er altså når, og på hvilket grunnlag, og i hvilken grad et foster/barn skal få rettigheter som en voksen.

Ditt syn er såvidt jeg forstår basert på dagens lovverk og kan formaliseres som:
1. Dersom fosteret er under 2 mnd så er det fritt opp til mor å ta abort
2. Dersom fosteret er over xx mnd så har det rettigheter som et voksent individ, og abort vil være drap

Det betyr at hverken du eller dagens lov gir mor "full råderett over egen kropp". Tvert imot så presser du, jeg og samfunnet våre moralske dogmer ned over hodet på unge vordende mødre uten annen grunn at vi synes at et foster i 8.mnd er kommet for langt på veien til et "potensielt individ" til at vi stoler på at mødrene kan avgjøre de moralske implikasjonene ved abort. Riktig?

-k

K

knutinh

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Jag har full forståelse for din definisjon og din vurdering her, men jeg forventer at du har tilsvarende forståelse for at andre mennesker har totalt andre definisjoner på dette, og at det du beskriver kun er ditt personlige synspunkt på saken og ikke noen som helst objektiv realitet.
Parelius kan muligens bidra her, men moral, etikk og objektiv realitet er ikke nødvendigvis sterkt knyttet.
Hvis du vil tvinge dine synspunkter på andre som ikke ønsker dem, så vil du fort selv bli møtt med like udemokratiske virkemidler.
Voldtektsmenn og andre kriminelle liker selvsagt ikke at samfunnet tar fra dem frihet og straffer dem. De kan til og med reagere med vold og trusler mot statstjenestemenn som er satt av samfunnet til å forvalte våre lover og regler.

Dette fritar ikke samfunnet fra retten til å innføre regler og tvang dersom dette ansees som viktig ut fra nøye vurderinger.

http://no.wikipedia.org/wiki/Stat
...Ifølge Max Webers innflytelsesrike definisjon har en stat monopol på legitim bruk av fysiske tvangsmidler...
Du framstiller det som om abortmotstand er en dogmatisk religiøs refleks som du som frihetselskende liberalist vil fri samfunnet fra. Du svikter å se at din egen (og min) beskyttelse av voksne individer og 8mnd gamle fostre er akkurat like dogmatisk.

-k

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Gjestemedlem skrev:

Hvis du forventer respekt for dine standpunkter må du vise tilsvarede respekt for de andres standpunkt, og la dem selv velge hvilket sysnpunkt de har på dette utifra sin egen overbevisning og forståelse av rett og galt.

Selvsagt kan jeg ikke respektere andre synspunkter som går så til de grader på tvers med mine egne her. Hvis alle synspunkter skal være like mye verdt, er alle null verdt. Mener du det samme her om folk som synes omskjæring av jenter er en fin ting, at alle Tutsier burde utslettes eller at "illegal combatants" ikke har krav på en ordentlig rettergang? Er alle synspunkter like riktige, og fortjener like mye respekt og anerkjennelse?

(Her er det viktig at du ikke misforstår: Jeg respekterer selvsagt alles rett til å ha et synspunkt, men jeg føler ingen forpliktelser når det gjelder å respektere synspunktene i seg selv.)

G

Gjestemedlem

Gjest
knutinh skrev:
Det samme kan sies om en lov som tillatter menn å voldta kvinner "litt", så lenge det ikke er for langvarig. Gjør det det til noe annet enn en idiotisk lov?

Det er nok alltids saker der det er tvil om hvordan man skal definere slike saker også. Man kan se for seg en sak der en kvinne er f.eks. påvirket av alkohol og dermed har en åpenlyst nedsatt dømmekraft, noe som en mann burde forstått og tatt konsekvensene av ved å avvise hennes positive respons på sine tilnerminger... og hvis ikke kanskje dømmes for uaktsom voldtekt eller noe slikt.

Det samme kunne sies om lovene som tillot slaveri. De fungerte utmerket, og bomullsplantasjeeierne kunne vise til fin omsetning
I mange samfunn opp i gjennom hiostorien har slaveri fungert helt utmerket, og har vært en akseptert del av samfunnets orden. Eneste grunen til at det ikke er like stuerent i dag er at det er en alminnelig oppfattelse av at dette ikke er forenelig med våre ideer om mennesker rett til å selv bestemme over sine egne liv, iallefall intill de forbryter seg mot andre lover eller blir innkalt til militærtjeneste.

At noe fungerer for noen, er ikke grunn nok til ikke å diskutere problemet.
Diskuter så mye du vil, men det gir deg ingen rett til å prøbe å overstyre andre frie menneskers selvbestemmelsesrett og krenke deres menneskeverd.

Individets frihet til å foreta abort er helt og revnende likegyldig dersom fosteret har et individs rett til å leve.
Men det har det ikke. Denne organismen oppnår ingen rettigheter før det er utviklet til å bli et menneske og et individ.

På samme måte som en mor blir straffet for å drepe et 5 år gammelt barn på tross av at det er i veien for hennes selv-realisering.
Nå snakker vi om et selvstendig individ og ikke bare en del av morens kropp som holder på å skille seg ut til en gang å kunne bli et nytt menneske. Du har ingen rett til å overstyre andre mennesers indre organer kun fordi dette passer bedre inn i ditt verdensbilde.

Diskusjonen er altså når, og på hvilket grunnlag, og i hvilken grad et foster/barn skal få rettigheter som en voksen.
Og her har vi greie regler i dag.

Det betyr at hverken du eller dagens lov gir mor "full råderett over egen kropp". Tvert imot så presser du, jeg og samfunnet våre moralske dogmer ned over hodet på unge vordende mødre uten annen grunn at vi synes at et foster i 8.mnd er kommet for langt på veien til et "potensielt individ" til at vi stoler på at mødrene kan avgjøre de moralske implikasjonene ved abort.
Personlig ser jeg det som en hensiktsmessig grense når vi kan snakke om en organisme som kan leve på selvstendig grunnlag. Føst da snakker vi om et individ i min definisjon. Men jeg ser jo at andre har et noe annet syn på dette, så derfor er det helt greit å komme frem til et kompromiss og få praktiske løsninger som alle kan leve med, selv om de ikke synest at love er helt ideell etter deres personlige syn. I så måte fungerer dagens løsning helt utmerket. Så får det heller våge seg at noen vil ha enda større friheter og andre helst vil frata dem friheten. Det finnes alltid ekstermister som ikke er villig til å inngå kompromisser om noe som helst, spesielt når deres posisjoner er religøst begrunnet. Så det eneste som nytter da er å la dem hyle og skrike fra seg og ellers ignorere dem.

G

Gjestemedlem

Gjest
Fush skrev:
(Her er det viktig at du ikke misforstår: Jeg respekterer selvsagt alles rett til å ha et synspunkt, men jeg føler ingen forpliktelser når det gjelder å respektere synspunktene i seg selv.)
Det er jo helt i orden. Man setter alltid sine egne synspunkter høyere enn andres. Det viktigste er at man i et demokratisk samfunn slår seg til ro når man ikke fikk gjennomslag for sine synspunker og andre regler ble vedtatt. Man kan selvsagt arbeide for å få endret de man er uenig i ved neste kostvei, men det er ikke akseptabelt å gå til angrep hverken fysisk eller psykisk på dem som følger de vedtatte regler, lover og samfunnsnormer.

K

knutinh

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Individets frihet til å foreta abort er helt og revnende likegyldig dersom fosteret har et individs rett til å leve.
Men det har det ikke. Denne organismen oppnår ingen rettigheter før det er utviklet til å bli et menneske og et individ.
Det er uinteressant å fortsette diskusjonen når du antar ditt syn på spørsmålet som dogme for videre diskusjon. Det stiller deg i samme klasse som de religiøse mørkemennene du er så redd for.

Gjestemedlem skrev:
Du har ingen rett til å overstyre andre mennesers indre organer kun fordi dette passer bedre inn i ditt verdensbilde.
Igjen tyr du til stråargumenter om andre menneskers friheter som du selv gladelig tramper over når det passer inn i ditt verdensbilde.
Det finnes alltid ekstermister som ikke er villig til å inngå kompromisser om noe som helst, spesielt når deres posisjoner er religøst begrunnet. Så det eneste som nytter da er å la dem hyle og skrike fra seg og ellers ignorere dem.
Da skal jeg la deg hyle og skrike i fred.

.k

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Tror ingen av oss, om vi da ikke har måttet ta en slik avgjørelse selv, har rett til å dømme andre for sine avgjørelser.
Et eksempel er jo evt. voldtektsaker.
Tror ingen tar en abbort med lett hjerte, uten å ha vurdert alternativene grundig.

Så kan man jo alltids diskutere om man kan ha rett til å ta abort når det er bevist en skade på fosteret/barnet i mors mage. Det være seg en funksjonshemming eller annet, har jobbet og jobber med funksjonshemmede og i barnevern og har sett hvilken livsglede barna har.

Men jeg har også sett ekteskap og liv gå til grunne over at de ikke får nok støtte til å takle hverdagen og realiteten av at de kommer til å leve lenger enn sine barn....
Så før vi selv har opplevd å sitte i glasshuset, kanskje vi skal la være å kaste stein.

G

Gjestemedlem

Gjest
knutinh skrev:
Det er uinteressant å fortsette diskusjonen når du antar ditt syn på spørsmålet som dogme for videre diskusjon. Det stiller deg i samme klasse som de religiøse mørkemennene du er så redd for.
Det er jo nettopp derfor hverken jeg eller andre religøse mørkemenn skal få bestemme over andre mennsker i denne saken, og hvorfor det er av så avgjørende betydning at det er dem som saken gjelder som selv skal vurdere og legge sitt syn eget til grunn og ikke hverken mitt eller Børre Knutsens eller knutinhs.

Igjen tyr du til stråargumenter om andre menneskers friheter som du selv gladelig tramper over når det passer inn i ditt verdensbilde.

Det synest meg at du har kommet til et slags ubehagelig dillemma her. Vanligvis er du jo tilsynelatende en tilhenger av å respektere enkeltmenneskers rett til selv å leve sine liv basert på sine egne vurderinger og verdinormer uten å bli påtvunget andres med makt og press. Men i denne saken, når deres valg blir litt ukomfortable for deg, så setter du alle slike prinispper til side og vil overstyre deres rett til selvbestemmelse og fratar dem myndigheten over sin egen kropp. Det mest personlige og intime et menneske eier.

G

Gjestemedlem

Gjest
Milenko skrev:
Tror ingen av oss, om vi da ikke har måttet ta en slik avgjørelse selv, har rett til å dømme andre for sine avgjørelser.
Et eksempel er jo evt. voldtektsaker.
Tror ingen tar en abbort med lett hjerte, uten å ha vurdert alternativene grundig.

Så kan man jo alltids diskutere om man kan ha rett til å ta abort når det er bevist en skade på fosteret/barnet i mors mage. Det være seg en funksjonshemming eller annet, har jobbet og jobber med funksjonshemmede og i barnevern og har sett hvilken livsglede barna har.

Men jeg har også sett ekteskap og liv gå til grunne over at de ikke får nok støtte til å takle hverdagen og realiteten av at de kommer til å leve lenger enn sine barn....
Så før vi selv har opplevd å sitte i glasshuset, kanskje vi skal la være å kaste stein.
Du har her funnet sakens kjerne. Dette er sikkert en vanskelig vurdering for mange, og det er viktig å respektere de valgene som de tilslutt tar og gi den støtte og omsorg man kan, og ikke møte noen med fordømmelse eller nedlatende holdninger hvis de tok et annet valg en det du ville gjort. Det er veldig mange faktorer som spiller inn i en slik avgjørelse, og det er ingen plass for utenforstående med sine kompromissløse aggresive sorthvittholdninger å ta del i denne prosessen.

K

knutinh

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Det synest meg at du har kommet til et slags ubehagelig dillemma her.
Ja, abort er noe av et dilemma.
Vanligvis er du jo tilsynelatende en tilhenger av å respektere enkeltmenneskers rett til selv å leve sine liv basert på sine egne vurderinger og verdinormer uten å bli påtvunget andres med makt og press.
Ja.
Men i denne saken, når deres valg blir litt ukomfortable for deg, så setter du alle slike prinispper til side og vil overstyre deres rett til selvbestemmelse og fratar dem myndigheten over sin egen kropp. Det mest personlige og intime et menneske eier.
Og så er du over på følelses-pjattet igjen. Hvem er det du prøver å appellere til?

Jeg ser på et 8 mnd gammelt foster som et menneske. Dermed er det helt konsekvent for meg å gripe inn i mors og fars utøvelse av sine friheter dersom dette går på bekostning av fosterets friheter. Jeg setter ikke et eneste av mine prinsipper til side når jeg hardt og brutalt nekter en kvinne muligheten til å ta livet av sitt barn rett før fødselen.

Jeg har utelukkende hevdet at grensen mellom "foster med rettigheter" og "foster uten rettigheter" er filosofisk og etisk problematisk.

-k

G

Gjestemedlem

Gjest
knutinh skrev:
Og så er du over på følelses-pjattet igjen. Hvem er det du prøver å appellere til?
Whomever it may concern.

Jeg ser på et 8 mnd gammelt foster som et menneske. Dermed er det helt konsekvent for meg å gripe inn i mors og fars utøvelse av sine friheter dersom dette går på bekostning av fosterets friheter. Jeg setter ikke et eneste av mine prinsipper til side når jeg hardt og brutalt nekter en kvinne muligheten til å ta livet av sitt barn rett før fødselen.

Jeg mener heller ikke at man skal kunne ta abort i 8. mnd. Da snakker vi om en organisme som vanligvis er i stand til å leve som et selvstendig individ. Men en 8 uker gammel graviditet overhodet ikke har utviklet seg til noe i nærheten av noe slikt.

Men jeg hevder at du må svelge en flokk med kameler hvis du vil nekte en kvinne abort i 8. uke, med samme begrunnelse.

Jeg har utelukkende hevdet at grensen mellom "foster med rettigheter" og "foster uten rettigheter" er filosofisk og etisk problematisk.
Og hva er din konklusjon på dette da, utover at det er filosofisk problematisk? Eller er et filosofisk problematisk spørsmål fra deg tilstrekkelig til å sette tilside andre prinsipper som selvbestemmelsesrett og andre ting du avfeier som føleri?

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Nettopp derfor er dette et slikt vanskelig dilemma.
Dette er så følsomt, vanskelig og ikke minst sårt at det blir umulig for noen utenfor å sitte å dømme.
Tenk å være nødt til å ta et slikt valg...og i stedet for støtte, omsorg å kjærlighet etterpå... bli møtt med fordømmelse.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Gjestemedlem skrev:
Og hva er din konklusjon på dette da, utover at det er filosofisk problematisk? Eller er et filosofisk problematisk spørsmål fra deg tilstrekkelig til å sette tilside andre prinsipper som selvbestemmelsesrett og andre ting du avfeier som føleri?
Du kan gjenta ordet "selvbestemmelse" så mange ganger du vil, men så lenge diskusjonen går på om (evt når) et barn i mors liv er et menneske eller ikke, så gir det ingen mening. "Selvbestemt abort" høres i mine ører ut som at barnet selv bestemmer at det vil aborteres.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Gjestemedlem skrev:
Det viktigste er at man i et demokratisk samfunn slår seg til ro når man ikke fikk gjennomslag for sine synspunker og andre regler ble vedtatt.
Hvorfor skal man slå seg til ro med noe man er overbevist om er feil? Mange av de viktigste lovendringene har kommet gjennom kamp, og flere har vært upopulære til å begynne med. Men når flertallet ser resultatene, og skjønner bakgrunnen, så endres gjerne opinionen. Et moderne eksemepel her er røykeloven. Den møtte mye motbør før den kom, men blir nå ansett som bort i mot selvfølgelig av de fleste innbyggerne her. Jeg håper og tror at en liknende oppvåkning vil skje med spørsmålet om abort om ikke så alt for lenge.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Gjestemedlem skrev:
Man kan selvsagt arbeide for å få endret de man er uenig i ved neste kostvei, men det er ikke akseptabelt å gå til angrep hverken fysisk eller psykisk på dem som følger de vedtatte regler, lover og samfunnsnormer.
Hvor kommer dette med fysisk og psykisk vold inn i bildet? Hvis det er noen her i landet som er skyldig i å utøve vold, så er det vel de som tar livet av fjorten tusen barn hvert eneste år.

G

Gjestemedlem

Gjest
Fush skrev:
Gjestemedlem skrev:
Det viktigste er at man i et demokratisk samfunn slår seg til ro når man ikke fikk gjennomslag for sine synspunker og andre regler ble vedtatt.
Hvorfor skal man slå seg til ro med noe man er overbevist om er feil? Mange av de viktigste lovendringene har kommet gjennom kamp, og flere har vært upopulære til å begynne med. Men når flertallet ser resultatene, og skjønner bakgrunnen, så endres gjerne opinionen. Et moderne eksemepel her er røykeloven. Den møtte mye motbør før den kom, men blir nå ansett som bort i mot selvfølgelig av de fleste innbyggerne her. Jeg håper og tror at en liknende oppvåkning vil skje med spørsmålet om abort om ikke så alt for lenge.
Som sagt det er jo helt legitimt for å arbeide for å oppnå et flertall for å endre en lov man er uenig i. Men det som ikke er legitimt er å hetse dem som følger dagens vedtatte lover og regelverk. Tenk om alle røykere skulle blitt kalt for passive mordere og det som verre er eller om Børre Knutsen stilte jeg opp utenfor altanen din og kastet lunger fra kreftdøde mennesker på vindusruten din..

Røykeloven legger begrensinger på hvor du kan røyke, ikke om du få lov til å å røyke eller ikke. Røykeloven var upopulær hos mange, det var også abortloven når den kom. Men begge deler er akseptert som greie lover som innebærer gode kompromisser mellom forskjellige interesser. Røykere kan få røyke så mye de vil, selv om de vet det er helseskadelig.. men man kan ikke røyke f.eks. på en restaurant der det befinner seg mennesker som blir plaget av røyken og som har rett på uforgiftet luft når de oppholder seg der. Men når du er hjemme eller utendørs er dette en sak mellom deg selv og dine egne lunger.

G

Gjestemedlem

Gjest
Fush skrev:
Hvor kommer dette med fysisk og psykisk vold inn i bildet? Hvis det er noen her i landet som er skyldig i å utøve vold, så er det vel de som tar livet av fjorten tusen barn hvert eneste år.
Her kom du med et eksempel på hva jeg vil kalle psykisk vold, og gjaldt beskrivelsen et konkret menneske mener jeg det i prisippet ville vært injurierende og krenkende og noe som kunne forfølges rettslig hvis det var fremført offentlig. Å kalle noen en morder er ikke det spor bedre enn å beskylde de samme menneskene for å være voldtektsmenn, pedofile eller pyromane.

Du kan jo uttale deg i generelle vendinger som sagt, det er jo bare politikk, men hvis enkeltindivider blir utsatt for trakasering og mobbing er det viktig at det reageres strengt mot dette.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Gjestemedlem skrev:
Som sagt det er jo helt legitimt for å arbeide for å oppnå et flertall for å endre en lov man er uenig i. Men det som ikke er legitimt er å hetse dem som følger dagens vedtatte lover og regelverk. Tenk om alle røykere skulle blitt kalt for passive mordere og det som verre er eller om Børre Knutsen stilte jeg opp utenfor altanen din og kastet lunger fra kreftdøde mennesker på vindusruten din.
Hvis personer som ble utsatt for passiv røyking døde momentant, og det hendte med 14000 mennesker i Norge hvert eneste år, så ville jeg akseptert ganske sterke virkemidler for å få slutt på det.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Gjestemedlem skrev:
Her kom du med et eksempel på hva jeg vil kalle psykisk vold, og gjaldt beskrivelsen et konkret menneske mener jeg det i prisippet ville vært injurierende og krenkende og noe som kunne forfølges rettslig hvis det var fremført offentlig. Å kalle noen en morder er ikke det spor bedre enn å beskylde de samme menneskene for å være voldtektsmenn, pedofile eller pyromane.

Du kan jo uttale deg i generelle vendinger som sagt, det er jo bare politikk, men hvis enkeltindivider blir utsatt for trakasering og mobbing er det viktig at det reageres strengt mot dette.
Et barn er et menneske. Ved abort tas dette mennesket livet av. Et menneske som tar livet av et annet menneske blir ofte kalt morder. Tror du det er jeg som har funnet på denne betegnelsen? Jeg er helt enig i at det er et lite hyggelig ord.

G

Gjestemedlem

Gjest
Fush skrev:
Gjestemedlem skrev:
Som sagt det er jo helt legitimt for å arbeide for å oppnå et flertall for å endre en lov man er uenig i. Men det som ikke er legitimt er å hetse dem som følger dagens vedtatte lover og regelverk. Tenk om alle røykere skulle blitt kalt for passive mordere og det som verre er eller om Børre Knutsen stilte jeg opp utenfor altanen din og kastet lunger fra kreftdøde mennesker på vindusruten din.
Hvis personer som ble utsatt for passiv røyking døde momentant, og det hendte med 14000 mennesker i Norge hvert eneste år, så ville jeg akseptert ganske sterke virkemidler for å få slutt på det.
Det ville det sikkert. Og hvis sukker var like giftig som arsenikk ble det sikker forbudt å tilsette i sviskekompott også.

Men vær også klar over at hvis du er villig til å akseptere det du kaller sterke virkemider for å oppnå dine politiske mål, så må du heller ikke bli forbauset hvis du blir møtt med like sterke virkemidler fra dine politiske motstandere. En slik utvikling vil jeg se på som svært uheldig og noe som kan lett eskalere til noe svært utrivelig hvis man ikke aborterer slike tendenser i et tidlig stadium.

Kanskje du applauderer hvis noen brenner ned en abortklinikk? Kanskje du gråter to uker etterpå når noen brenner ned et bedehus som svar?

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Gjestemedlem skrev:
Kanskje du applauderer hvis noen brenner ned en abortklinikk? Kanskje du gråter to uker etterpå når noen brenner ned et bedehus som svar?
Hvor har du det fra at jeg på noen som helst måte har forsvart å bruke vold? Du trakk inn ordet injurierende i sted, og du er farlig nær grensen her selv.

G

Gjestemedlem

Gjest
Fush skrev:
Et barn er et menneske. Ved abort tas dette mennesket livet av. Et menneske som tar livet av et annet menneske blir ofte kalt morder. Tror du det er jeg som har funnet på denne betegnelsen? Jeg er helt enig i at det er et lite hyggelig ord.
Ja jeg tror det er deg og dine likesinnede som har funnet på å bruke denne betegnelsen på noe som det overhodet ikke er dekkende for. Da er det ikke bare feil terminologi, men også krenkende og sårende for dem som blir utsatt for slik hetsing.

G

Gjestemedlem

Gjest
Fush skrev:
Gjestemedlem skrev:
Hvor har du det fra at jeg på noen som helst måte har forsvart å bruke vold? Du trakk inn ordet injurierende i sted, og du er farlig nær grensen her selv.
Jeg leser kanskje mer i dine uttalelser om at du aksepterer sterke virkemidler enn det du mente. Jeg beklager hvis jeg misforstod deg her. Men du kan kanskje klargjøre litt da hvor du mener grensen for sterke akseptable virkemidler og uakseptable virkemidler går.

De bildene som ført dukker opp i mitt hode når jeg ser slike uttalelser er vel kanskje fra bibelbeltet i USA med aksjoner mot abortklinikker, eller våre hjemlige rabiate skjeggete prester med bøtter av blod og plastdukker som skremmer vannet av fredelige mennesker.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Gjestemedlem skrev:
Jeg leser kanskje mer i dine uttalelser om at du aksepterer sterke virkemidler enn det du mente. Jeg beklager hvis jeg misforstod deg her. Men du kan kanskje klargjøre litt da hvor du mener grensen for akseptable virkemidler og uakseptable virkemidler går.
Fysisk makt/overgrep er selvsag helt uakseptabelt å bruke. Jeg burde egentlig bli fornærmet over at du i det hele tatt insinuerer det, men har etterhvert sluttet å la meg overraske over hva som kommer fra din kant.

Med "sterke virkemidler" mener jeg for eksempel det å vise fram bilder av aborterte fostre, eller videoer av hva som foregår i en abort. Det som er ironisk er at det burde ikke være særlig kontroversielt, ettersom det er en operasjon som blir utført på friske mennesker nesten 40 ganger daglig bare i Norge. Men det ser ut til at selv de mest garvede abortforkjempere lar seg støte av dette, til tross for at bildene bare viser noen "celleklumper" som blir maltraktert og kastet i søpla. Hva kan det komme av mon tro?

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Gjestemedlem skrev:
Tenk om alle røykere skulle blitt kalt for passive mordere og det som verre er eller om Børre Knutsen stilte jeg opp utenfor altanen din og kastet lunger fra kreftdøde mennesker på vindusruten din.
I forbindelse med antirøykekampanjen for noen år siden var det vel nesten akkurat det vi fikk. Har du glemt TV-reklamene fra den tiden, med bilder av røykskadde lunger, hjerter og blodårer? De ble kringkastet landet rundt i prime time. Langt mer effektivt enn du og Børre kunne gjort på egenhånd.

G

Gjestemedlem

Gjest
Fush skrev:
Gjestemedlem skrev:
Jeg leser kanskje mer i dine uttalelser om at du aksepterer sterke virkemidler enn det du mente. Jeg beklager hvis jeg misforstod deg her. Men du kan kanskje klargjøre litt da hvor du mener grensen for akseptable virkemidler og uakseptable virkemidler går.
Fysisk makt/overgrep er selvsag helt uakseptabelt å bruke. Jeg burde egentlig bli fornærmet over at du i det hele tatt insinuerer det, men har etterhvert sluttet å la meg overraske over hva som kommer fra din kant.
Jeg har ikke trood at du støtter fysisk vold for å fremme saken, så er det avklart. Men det finnes miljøer som tyr til slike midler. Jeg er glad for at du ikke støtter disse.

Med "sterke virkemidler" mener jeg for eksempel det å vise fram bilder av aborterte fostre, eller videoer av hva som foregår i en abort. Det som er ironisk er at det burde ikke være særlig kontroversielt, ettersom det er en operasjon som blir utført på friske mennesker nesten 40 ganger daglig bare i Norge. Men det ser ut til at selv de mest garvede abortforkjempere lar seg støte av dette, til tross for at bildene bare viser noen "celleklumper" som blir maltraktert og kastet i søpla. Hva kan det komme av mon tro?
Kanskje samme grunn som at noen vil ha seg frabedt nærbilder av lungene til en syk mann hver gang de tar seg en blås, eller at det ikke ønsker å se bilder av hva som skjer i nesen deres hvis de stikker fingen opp tid en forkjølet vinterdag. Kanskje samme grunn til at de fleste mennsker ikke lar seg fasinere av det de har produsert i potten etter de har fylt 2 år eller så. Hvis jeg fjerner blindtarmen min vil jeg ikke bli tvunget til å se igjennom detaljene i slike operasjoner hverken før eller etterpå.

Poenget er at det overhodet ikke er noe i veien for å gjøre slik informasjon og slike bilder tilgjengelig for dem som har interesse av å se slikt. Internett er full av slikt. Men folk skal ha kontroll over sin egen mediahværdag og ikke bli påtvunget inndoktrinernde bilder i beste clockwork orange stil av folk som vil endre deres sysnpunkter og holdninger.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Gjestemedlem skrev:
Kanskje samme grunn som at noen vil ha seg frabedt nærbilder av lungene til en syk mann hver gang de tar seg en blås, eller at det ikke ønsker å se bilder av hva som skjer i nesen deres hvis de stikker fingen opp tid en forkjølet vinterdag. Kanskje samme grunn til at de fleste mennsker ikke lar seg fasinere av det de har produsert i potten etter de har fylt 2 år eller så. Hvis jeg fjerner blindtarmen min vil jeg ikke bli tvunget til å se igjennom detaljene i slike operasjoner hverken før eller etterpå.

Poenget er at det overhodet ikke er noe i veien for å gjøre slik informasjon og slike bilder tilgjengelig for dem som har interesse av å se slikt. Internett er full av slikt. Men folk skal ha kontroll over sin egen mediahværdag og ikke bli påtvunget inndoktrinernde bilder i beste clockwork orange stil av folk som vil endre deres sysnpunkter og holdninger.
Men antirøykekampanjen som i beste sendetid viste de groveste bilder av indre organer var helt OK?

G

Gjestemedlem

Gjest
Fush skrev:
Gjestemedlem skrev:
Tenk om alle røykere skulle blitt kalt for passive mordere og det som verre er eller om Børre Knutsen stilte jeg opp utenfor altanen din og kastet lunger fra kreftdøde mennesker på vindusruten din.
I forbindelse med antirøykekampanjen for noen år siden var det vel nesten akkurat det vi fikk. Har du glemt TV-reklamene fra den tiden, med bilder av røykskadde lunger, hjerter og blodårer? De ble kringkastet landet rundt i prime time. Langt mer effektivt enn du og Børre kunne gjort på egenhånd.
Du har sikkert et poeng her. Jeg har ikke hatt TV på 15 år så jeg gikk nok glipp av reklamen. Men jeg er rimelig sikker på at jeg ville skiftet kanal ganske fort hvis dette var faste innslag. Jeg er som sagt tilhenger av å gjøre informasjon fritt tilgjengelig, men ikke å påtvinge den på folk enten det kalles omskolering eller holdningskampanjer eller reklame.

G

Gjestemedlem

Gjest
Fush skrev:
Men antirøykekampanjen som i beste sendetid viste de groveste bilder av indre organer var helt OK?
Nei jeg synest ikke det. I allefall ikke med mindre det var et annonsert innslag som man ble advart mot i god tid på forhånd og man kunne reservere seg mot ved å skifte kanal. Hensikten helliger ikke midlene.

Et strålende godt argument for å kaste TVen der den hører hjemme, på søppeldynga.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Gjestemedlem skrev:
Nei jeg synest ikke det. I allefall ikke med mindre det var et annonsert innslag som man ble advart mot i god tid på forhånd og man kunne reservere seg mot ved å skifte kanal. Hensikten helliger ikke midlene.
Nei, alt som er ekkelt og stygt og som vi ikke har lyst til å tenke på bør vi bare gjemme godt bort. Ute av syne, ute av sinn. Helst burde all informasjon som vises offentlig gå gjennom et statlig organ som kan kontrollere at vi bare får se historier om solskinn, gull og grønne skoger.

Topp Bunn