Gjestemedlem skrev:
Hvorfor driver du å konstruerer problemstillinger?
Fordi dine argumenter for abort på 2mnd gamle barn også kan brukes på 9 mnd gamle barn.
Dette er ikke tillatt i dag, og en grense på 12-16 uker er tilstrekkelig i praksis til å påvise et svangerskalpog eventuelt avslutte det hvis det er ønskelig. Denne loven tar tilstrekkelig hensyn til alle bortsett i fra de mest ekstreme på begge sider.
Det samme kan sies om en lov som tillatter menn å voldta kvinner "litt", så lenge det ikke er for langvarig. Gjør det det til noe annet enn en idiotisk lov?
Den fungerer i praksis helt utmerket og det er overhodet ingen grunn til noen brutale endringer i den ene eller andre retningen.
Det samme kunne sies om lovene som tillot slaveri. De fungerte utmerket, og bomullsplantasjeeierne kunne vise til fin omsetning.
At noe fungerer for noen, er ikke grunn nok til ikke å diskutere problemet.
Vis nå heller litt tillit til at mennskene dette gjelder er i stand til selv å vurdere de moralske implikasjonene ved et svangerskap på eget grunnlag.
Det samme argumentet kan brukes angående alle lovbrudd. Igjen og igjen gjør du ditt beste for ikke å anerkjenne argumentene mine. Så lenge du enten ikke greier å lese dem, eller bevisst prøver å undra dem, så har jeg ikke noe annet valg enn å gjenta dem som svar på hvert innlegg du skriver:
Individets frihet til å foreta abort er helt og revnende likegyldig dersom fosteret har et individs rett til å leve. På samme måte som en mor blir straffet for å drepe et 5 år gammelt barn på tross av at det er i veien for hennes selv-realisering. Diskusjonen er altså når, og på hvilket grunnlag, og i hvilken grad et foster/barn skal få rettigheter som en voksen.
Ditt syn er såvidt jeg forstår basert på dagens lovverk og kan formaliseres som:
1. Dersom fosteret er under 2 mnd så er det fritt opp til mor å ta abort
2. Dersom fosteret er over xx mnd så har det rettigheter som et voksent individ, og abort vil være drap
Det betyr at hverken du eller dagens lov gir mor "full råderett over egen kropp". Tvert imot så presser du, jeg og samfunnet våre moralske dogmer ned over hodet på unge vordende mødre uten annen grunn at vi synes at et foster i 8.mnd er kommet for langt på veien til et "potensielt individ" til at vi stoler på at mødrene kan avgjøre de moralske implikasjonene ved abort. Riktig?
-k