Stor spennvidde i dagens utvalgte.
Bare gi deg kalddusjen med en gang!Heisann Tosken. Jeg er litt usikker på om du har skrevet om det før, så jeg spør her. Jeg minnes at du skrev litt entusiastisk da du fant frem SL-1210-GR. Er det en som er produsert nå, eller er det en fra tidligere? Og er det sånn at du opplever at den gir deg en god del av det superspilleren din byr på? "Spør for en venn", men jeg lurer jo litt på dette med DD og også at de kan spille 78-plater, som faktisk er ganske gøy.
Hilsen hvego
Er vel litt kjærlighet blandt dere DIY gutta også?My kjærlighet i luften mellom dere vinyl entusiaster. Skjønner hvorfor jeg ikke har så mange av dere på besøk.![]()
Så uten 78-knapp går du glipp av Lalla Karlsen og Einar Rose og sånn kanskje!Bare gi deg kalddusjen med en gang!![]()
- Det er en jeg kjøpte for et par år siden, om GR fortsatt er i produksjon etter at GR2 kom, vet jeg ikke.
- Nei, jeg opplever GR som mer "nervøs" og rotete. Det er som om visse resonanser er på nippet av å blomstre om du skjønner? Den er et stykke unna toppmodellen for å si det sånn.
- Ingen 78 knapp på GR
Sorry...
Har det på 1000R.Så uten 78-knapp går du glipp av Lalla Karlsen og Einar Rose og sånn kanskje!
En viss andel innspillinger er og blir dårlig dessverre . Og et bra anlegg har en tendens til å få frem nettopp det. Har funnet ut at jeg er fornøyd om ræva innspillinger låter såpass at musikken tross alt kan nytes. Det er en balansegang - og noe man er nødt til å leve med tror jeg.Får liksom ikke helt roen!
Kanskje jeg stiller for høye krav? Noen utgivelser låter nå himmelsk, full av tekstur og en god varm klang, samtidig er det noe som låter pistrete og klangfattig. Mon, om mer grøt var en form for EQ hvor det dårlige og det gode sto nærmere hverandre, eller alt dette kun er pretensiøst vås fra en noe desillusjonert audiofil, som ønsker å holde liv i gløden?
Finne seg en annen hobby?
En bitteliten opplysning fra en lykkelig GR-eier; trykk på 33 og 45 samtidig og «ta-da», så har du 78Bare gi deg kalddusjen med en gang!![]()
- Det er en jeg kjøpte for et par år siden, om GR fortsatt er i produksjon etter at GR2 kom, vet jeg ikke.
- Nei, jeg opplever GR som mer "nervøs" og rotete. Det er som om visse resonanser er på nippet av å blomstre om du skjønner? Den er et stykke unna toppmodellen for å si det sånn.
- Ingen 78 knapp på GR
Sorry...
Ja, det er nå en kjensgjerning det. Men det er måten visse ting har blitt dårligere på som frustrerer litt. Vanskelig å beskrive. Kanskje jeg bare er ekstremt lyttetrett og detaljnevrosene har blomstret ut i en full audiopsykose. Her jeg sitter å skriver nå, tar jeg meg egentlig bare en pause fra å sitte å tweake 80Hzen, jepp, en enkelt frekvens som jeg vil skal låte som jeg forventer. Føkk!En viss andel innspillinger er og blir dårlig dessverre . Og et bra anlegg har en tendens til å få frem nettopp det. Har funnet ut at jeg er fornøyd om ræva innspillinger låter såpass at musikken tross alt kan nytes. Det er en balansegang - og noe man er nødt til å leve med tror jeg.
Måtte teste med en gang! Og visst faen!En bitteliten opplysning fra en lykkelig GR-eier; trykk på 33 og 45 samtidig og «ta-da», så har du 78.
ToskMåtte teste med en gang! Og visst faen!Nei, har ikke lest bruksanvisningen.
![]()
Lenge siden jeg gikk på skolen. Kunne vel ikke huske at 33+45=78.
Står jo over 33/45Lenge siden jeg gikk på skolen. Kunne vel ikke huske at 33+45=78.
Jeg må bli flinkere til å bruke brillene mine...Står jo over 33/45![]()
Har meldt meg ut, og kommer ikke til å søke medlemskap før jeg har gjort meg fortjent til det. Kjøpe noen elementer og bygge det inn i en kasse for så å justere det inn med audiolense holder ikke.Er vel litt kjærlighet blandt dere DIY gutta også?Like barn leker best!
Du er hjertelig velkommen i vår gjeng. Fordelen med vår gjeng er at vinyl er så full av skavanker at audiolense ikke biter på uansett.Har meldt meg ut, og kommer ikke til å søke medlemskap før jeg har gjort meg fortjent til det. Kjøpe noen elementer og bygge det inn i en kasse for så å justere det inn med audiolense holder ikke.
Det var lettere før. Bare bytte en kabel, eller kjøpe noe føtter og alt ble bedre.Morro å lese litt av dine bekymringer.. sitter i mye samme båt selv.. og for vær lille ting jeg gjør så blir det bra bedre.. det dårlige dårligere..
Men det er nok bare sånn det blir når man kommer til et visst nivå.. så jeg prøver å bare finne meg i at det bare blir sånn.. så får jeg bygge et dårligere oppsett til de få dårlige og gamle traverne man vil høre på av og til![]()
Her er et eksempel på medisin mot hi-fi nevroser, men visse bi-virkninger kan forekomme for sarte sjeler…Men som nevnt tidligere på en litt annen måte. Kunne ønske jeg aldri ramlet på dette DSP kjøret, det som jeg fryktet skjedde. Ratting, ratting, ratting...
Nå er det for sent, "heroinet" har mettet beløningssystemet og avvenning vil ta mer tid en jeg har igjen.
Pass deg for kjøret, først havna utpå er det vanskelig å snu.Men som nevnt tidligere på en litt annen måte. Kunne ønske jeg aldri ramlet på dette DSP kjøret, det som jeg fryktet skjedde. Ratting, ratting, ratting...
Nå er det for sent, "heroinet" har mettet beløningssystemet og avvenning vil ta mer tid en jeg har igjen.
Faderimeg skummelt nok å eie mikrofon og enkel EQ mulighet.Dsp er like farlig og uønsket her som pride![]()
AI selvsagt. Også AI (KI) kommer snart til en kjeller nær deg
Ser ikke ut til at vi bør bekymre oss ennå. Se hvordan den har satt opp anlegget!
Jeg måtte bort og stryke takknemlig på preampen min . Den har takk og pris ikke engang tonekontrollerMen som nevnt tidligere på en litt annen måte. Kunne ønske jeg aldri ramlet på dette DSP kjøret, det som jeg fryktet skjedde. Ratting, ratting, ratting...
Prøv denne:Barry White – Stone Gon'Godlåt på fåkking godlåt på den skiva... Også Barrys smoothe stemme. Smør for sjela dette!![]()
Finner ikke roen? vel du må nok ta et skritt tilbake i tid du som ikke skal lefle med vintage . MvhFår liksom ikke helt roen!
Selv om mye er på plass og tydelig bedre, føler jeg likevel ikke at jeg er helt i mål. Nå har jeg trukket sofa tilbake og lyttesetet frem. Også lekt litt med tauing for n'te gang.
Kanskje jeg stiller for høye krav? Noen utgivelser låter nå himmelsk, full av tekstur og en god varm klang, samtidig er det noe som låter pistrete og klangfattig. Mon, om mer grøt var en form for EQ hvor det dårlige og det gode sto nærmere hverandre, eller alt dette kun er pretensiøst vås fra en noe desillusjonert audiofil, som ønsker å holde liv i gløden?
Finne seg en annen hobby?
Har funnet roen nå...Finner ikke roen? vel du må nok ta et skritt tilbake i tid du som ikke skal lefle med vintage . Mvh
Har ikke prestasjons angst med en slikHar funnet roen nå...![]()
Mangler du strykejern ikke rart du ikke spiller maidenMaiden spilles av best med et strykejern...