Mellomtone-kammer ... hva er optimalt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.534
    Antall liker
    35.439
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er generisk eggekartongskum fra dynaBel, fra den gang de fortsatt kalte seg Eltek.

    Tommelfingerregelen er fortsatt at porøst dempemateriale virker via friksjon mellom luft og materiale, at friksjonen er størst der partikkelhastigheten er størst, og at det skjer ved en kvart bølgelengde fra en reflekterende vegg. Under en sjettedels bølgelengde skjer det ikke så mye. Da kan man ta tommestokken og se at dette er et par centimeter tykt, og at det ikke vil ha noe særlig effekt under ca 2,8-3 kHz.

    Her var tanken å ta ned høyereordens stående bølger, f eks slike som kan anslås fra forvrengningsprodukter av arbeidsfrekvenser for høyttalerelementet. Jeg ville defininitivt ikke at de skulle forsterkes ved en uheldig resonans mellom innvendige kabinettvegger. Forhåpentligvis gir dette en dempekoeffisient som øker med frekvens over elementets arbeidsområde, men jeg har jo ikke målt det på noen måte.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Sorry off topic, men ett par av disse kan jo fungere bra fra 500 hz til 5-6 khz med en god driver.

    Vis vedlegget 558252

    ...da slipper man å bekymre seg om hvordan bakkammer og demping skal gjøres.
    Men hva skjer med det som skal gjengis av 12" i frekvemsområdet under.... TAD elementet er veldig glad i å slippe lyd igjennom, så det er viktig å dempe store elementer som spiller mellomtone - midbass området.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.410
    Sted
    Østfold
    Jeg har jo også gjort meg noen erfaringer når det kommer til demping av mellomtonekabinetter. Som The Shy nevner, ulik tetthet i ulik avstand til bakveggen i kammeret er fornuftig. Det første laget reduserer refleksjonen fra dempematerialet som kommer i neste rekke. Klarer man å få til 3-4 ulike tettheter kan det bakerste dempematerialet være overraskende kompakt uten at det reflekterer særlig mye lyd. Vi vet jo også at selv om det ikke er helt linjært så vil for eksempel god gammeldags fillerye i bomull dempe overraskende mye. Dekker man veggene i et helt rom med slike tar det ikke bare godt i toppen, men det fungerer overraskende langt nedover i frekvens.

    Som Asbjørn nevner så vil alltid kvartbølgepunktet være der man har høyest partikkelhastighet i en såkalt "tapered pipe", altså når man har en fysisk avslutning. Men resistiv flow-demping alene er etter min mening ekstremt mangelfullt i en høyttaler, rett og slett fordi lydtrykket er så høyt inni en høyttalerkasse at resistiviteten ikke blir tilstrekkelig. Til sammenlikning kan man, ved å trekke et høyttalerstoff over en gedigen diffusor i et stort rom, dempe ned et veldig stort frekvensområde selv om det samme stoffet er bortimot helt lydtransparent når det brukes som frontstoff på en høyttaler.

    Når man lager et dypt kammer er det lettere å få plass til nok dempemateriale. Lager man det 1,7 meter dypt har man imidlertid plass til en hel bølgelengde ved 100 Hz. Nøyer man seg med 34 cm dybde har man bare plass til en bølgelengde ved 500Hz. Det kan også fint settes opp kvartbølgeresonanser i disse kamrene. Det betyr faktik at man, i et 50 cm dypt kammer, har en kvartbølgeresonans ved 170Hz. Poenget er at jo lavere resonansfrekvens man har, jo mer energi har de stående bølgene, og jo vanskeligere er de å dempe. På mange måter er stor dybde nærmest en substitutt for at dempingen er gjort riktig, for da kan man heller bruke veldig mye demping og være på den sikre siden allikevel. Det synes jeg ikke uten videre er en veldig god løsning.

    En del har nevnt avsmalning av kammer, og eventuelt "wedge" i MDF eller annet fast materiale som en god løsning. Jeg vil rope et lite varsku her, faktisk så høyt at det gjaller høyt i de avsmalnene kamrene. Se for dere et basseng som er 10 x 10 meter. I den ene enden er bassenget 2 meter dypt, mens i den andre enden er det 1 meter dypt. Man genererer bølger i den ene enden av bassenget. De vil ikke dø ut stort raskere enn om bassenget hadde vært 2 meter dypt hele veien. Men i den enden der bassenget er 1 meter dypt er energien dobbelt så høy. Å dempe en slik løsning med dempemateriale innebærer at det må veldig mye dempemateriale til for det skal være effektivt med så høyt lydtrykk. Imidlertid er det ikke plass til mye dempemateriale når man smalner av kabinettet slikt, spesielt ikke der det virkelig trengs. Men om bassenget er 20 meter dypt i den ene enden, og 1 meter dypt i den andre enden blir regnestykket helt annerledes. Den skrå bunnen i 2-1 bassenget vil stort sett ikke reflektere noe energi tilbake, og vil dermed bare konsentrere bølgen. I 20-1 bassenget vil den imidlertid stort sett reflektere all energien tilbake, og man vil i all hovedsak forstyrre bølgene slik at man unngår resonans. Da har man også plass til demping, så ikke lag slike løsninger for bratte er mitt budskap.

    Sist, men ikke minst, dette med åpne ender på slike kamre er ikke så effektivt som man skulle tro. For det første, om man har klart å dempe energien før den når den åpne enden er det ikke noen gevinst i å ha den åpen. Har man ikke klart å dempe den så slipper den ut, ute av fase med direktelyden. Det at man ikke har klart å dempe den gjør også at man fortsatt har stående bølger, og man får plutselig diverse reaktive effekter ute av kontroll. En åpen ende reflekterer også lyden, bare at i stedet for å befinne seg i et trykkmaksimum slik lukket ende gjør, befinner den seg i trykkminimum (og dermed flow-maksimum). Dette er selve grunnprinsippet som får alle horn, transmisjonslinjer, og de fleste blåseinstrumenter til å virke.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvor godt må det dempes før maskering overtar kommandoen? 20 dB? 40?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.958
    Antall liker
    11.371
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    For noen tiår siden var det saueull som var i vinden.. særlig ifb med TL... kanskje noen ting ble gjort riktig før også....
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Har vært litt skeptisk til dempemateriale, har vel tenkt at det ikke utgjør så mye forskjell. Men etter å ha kjøpt inn 19mm 100% Herdwick Sheeps Wool Felt plater og brukt dem i noen prosjekter nå, så ser ikke jeg etter så mye annet. Erfaring har også vist meg at så dypt mellomtonekammer som mulig, og 2 lag med denne felten i bakkant og 1 lag på resterende flater har blitt min "go-to" løsning.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.387
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    7/8-deler enig med Snickers. Parallellitet i kammeret gir bestemte bølgetopper. Hard demping innerst i av-smalnet kammer henter opp trykkoppbyggingen i pulsen og ekspansjon ved returen svekker pulsen. Enig i at lange kammere er å foretrekke. Leste en artikkel hvor mye forskjellig dempemateriale var utprøvd (glassull, englehår, akustilux etc). Fasiten var litt overraskende men ikke "ulogisk": Lett rullet frottehåndkle i mellomtonekammeret. Løp og kjøp på Nille :). De merkebevisste henvises til Harrods eller Bloomingdale.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.011
    Antall liker
    12.896
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    -Hva med gåsedun, litt fløffy støffet i skinkeposer?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Lett rullet frottehåndkle? Liggende løst i kassen eller stappet opp mot veggene?
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.387
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Det fylte kammeret, men ikke stramt.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Saueull. Jeg mener her kan man på forhånd se seg ut en sau med antatt rette former og livsførsel (om man spiller mye jazz eller country, osv osv), få ulla klippet med high-end saueklippertang fra Australia, dempe kammeret med dette og kanskje spille på en australsk Plinius kl. A forsterker til slutt...

    Fra spøk til hi-fi; en uhyre interessant tråd dette her, for høyttalerkabinettets indre er lite omtalt og trolig viktigere enn de fleste er klar over.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan demper Jern Speakers sine mellomtoner?

    De små volumene er fulle av innvendig støpte "kuler" for diffraksjon, men må i tillegg dempet de med et eller annet innvendig. Selve kabinettet i rå form har en del klang ved "banketesten", men låter helt annet ferdig montert.

    JERN_3.jpg


    Domes_2.jpg
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.387
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Duelund sverget til treull mener jeg å huske. (ikke dynket i olje).
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.534
    Antall liker
    35.439
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis vi tenker gjennom det fra grunnen av er det nokså opplagt at et mellomtonekammer er annerledes enn en basskasse. I bassen er volumet i kassen, med eller uten resonante porter, avstemt for å forme frekvensgangen ved lave frekvenser og gi mer volum der elementet alene begynner å rulle av. Det er ikke et aktuelt problem for mellomtoner, siden de normalt går langt dypere i frekvens på egen hånd enn hva delefilteret tillater i en tre-veis høyttaler. Så vi står fritt til å gi det så stort eller lite volum vi vil ut fra andre hensyn.

    Da er den neste problemstillingen å bli kvitt lyden fra baksiden av elementet, spesielt å unngå betoning eller honking ved uønskede frekvenser. Så lenge lyden bare går bakover gjør den ingen skade, men det er når den reflekteres forover igjen at den kommer i retning av lytteren. Da er det vel to måter å bli kvitt den på: Enten å absorbere den i en tilstrekkelig stor kasse med ull (eller lignende absorberende materiale) eller å la den fortsette bakover i en transmisjonslinje som er terminert i samme akustiske impedans som transmisjonslinjens karakteristiske impedans. Det låter mer komplisert enn det er, siden det er eksakt hva vi forsøker å oppnå med disse avsmalnende kassene med økende grad av stuffing bakover i kassen.

    https://mycourses.aalto.fi/pluginfile.php/395000/mod_resource/content/1/Lecture10.pdf
    Annotation 2019-10-29 143640.jpg


    Jeg vet ikke om noen måte å beregne dette på uten omfattende finite element-modellering, så man må enten prøve seg frem med målinger eller bare ta en sjanse på øyemål og håpe det blir godt nok.

    Deretter er det neste spørsmålet å unngå plateresonanser som både vil gi betoning av enkelte frekvenser og stråle ut lober i helt uønskede retninger. Der vil mykt oppheng av elementene begrense energien som sendes inn i strukturen, knallstive kasser flytter resonansene høyt i frekvens hvor det er mindre energi til å drive dem, og kasse-i-kasse-konstruksjon med lydisolasjon og/eller demping mellom lagene hindrer eventuelle plateresonanser i mellomtonekassen fra å nå yttersiden av høyttaleren og bli hørbare. Se f eks her:
    https://www.dagogo.com/a-whitepaper...nd-method-of-reduction-of-audible-coloration/
    https://www.linkwitzlab.com/frontiers_2.htm#N

    Tilsammen burde det gi ganske bra vaksine mot "kasselyd".
     
    Sist redigert:

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Funderte selv lenge over hvordan kassen skulle være når jeg skulle bygge mellomtone til mine gamle høyttalere. Nå brukte jeg en 12", da men jeg også gjorde mange av de samme valgene som har gått igjen her. Kassen ble bygget opp med constrained layer damping, for å få en innerkasse som var frikoblet fra en ytterkasse for å unngå vibrasjoner utvendig så mye som overhodet mulig. Elementet var kun tilkoblet innerkasse og slik sett totalt frikoblet fra ytterkassen. Innvendig var det ca 20cm med vanlig Glava bakerst i kassen for å i størst mulig grad dempe ned til elementets frekvensområde som var 2-300hz. For å komme lengst mulig ned så ønsket jeg også å komprimere dempe materialet så lite som mulig, men samtidig ville jeg ikke at løse fibre skulle fly rundt i kassen så jeg sprayet Glavaen med hårspray for å binde de løse fibrene i størst mulig grad.

    Foran dempingen satt jeg opp et "matrix avstivnings kryss" med flere små vinduer for å prøve å bryte opp bølgene litt før de traff dempe materialet. Krysset var tynt nok til at det ikke skulle reflektere de øverste frekvensene tilbake gjennom element i særlig grad. I sidevegger og tak endte jeg etter litt prøving og feiling opp med 5cm rockfon industrial 5cm plate. Dette ble også sprayet med hårspray for å unngå støv i kassen. I bunn foran Matrix avstiver la jeg også inn i designet en rad med halvkuttede støperør som det ble borret masse små hull i. Det puttes dempemateriale inni disse, så fikk jeg en "kombi" dempe og polyfiffusor i bunn av kassen.

    Syntes også det var viktig med luft bak, så det var ca 10-15cm fra bakside av element til dempematerialet.

    Et par uferdige tegninger. Mangler her de oppborrede hullene i støperørene:

    Uferdig foran side.jpg


    Uferdig bak side.jpg
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hvordan demper Jern Speakers sine mellomtoner?

    De små volumene er fulle av innvendig støpte "kuler" for diffraksjon, men må i tillegg dempet de med et eller annet innvendig. Selve kabinettet i rå form har en del klang ved "banketesten", men låter helt annet ferdig montert.
    Disse låter amazing grisebra, men her er mye amazing grisebra involvert i hele konstruksjonen. Gode drivere, stor bevissthet omkring bruk/konstruksjon av delefiltere og som du bokstavelig talt ser - et "kabinett" som ikke gjaller som kun ei middelmådig limt MDF-kasse gjør. Modellene er også - og ikke minst - forskjellige (selv om de ser like ut) i form av hvordan de skal benyttes, noe jeg vil mene er banebrytende innenfor faget.

    MDF er kun godt for de som er eiere av skjæreverktøyet hos kabinettprodusenten! ...Uansett hvor hvor mange som geni erklærer MDF som best egnet for høyttalerkabinetter, dog unntatt MDF benyttet sammen med viskoelastisk lim med bruk av to plater eller flere.

    Merk også, ved disse jernhøyttalerne, at de bruker drivere som i utgangspunktet låter "pent" -
     
    Sist redigert av en moderator:

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Hvor kjøper du "Herdwick Sheeps Wool Felt plater" cbarth1 ?
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Noen med tips hva en bør gjøre videre med dette lukkede kammeret, det skal romme en 10" og skal spille fra 200/300-800/900hz.
    Kammeret skal videre monteres i ei kasse hvor det står en 15" å banker.

    målene er 25x28 hvor 3 flater skrår og ender i 8x16 cm og kassen er 55cm lang

    Bør jeg bruke blyplater på utsiden av kassen og deretter vorte skum for å dempe mot 15 tommeren?
    Innvendig tenkte jeg å montere avstivnings kryss som går gjennom hele kassen, trengs det noe annet innvendig en dempemateriale?

    AC49B757-46D4-47D6-ABCB-50B53152A4A6.jpg

    38B253C9-09A3-46B3-9D7C-34F2D327ECD4.jpg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.534
    Antall liker
    35.439
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ville ikke brukt blyplater, tror jeg, ihvertfall ikke uten å gjøre et lite overslag på hva det gjør med frekvensene for plateresonanser. Stor masse drar resonansfrekvensene ned, mens høy stivhet drar dem opp. Ideelt vil du ha eventuelle resonansfrekvenser utenfor arbeidsområdet til elementet, og i alle fall såpass dempet at de ikke blir hørbare. Avstivningskryss stiver av og øker dermed resonansfrekvensen, men de bryter også opp arealene som kan svinge i mindre biter som hver for seg får mye høyere resonansfrekvens enn hele platen.

    Siden du har dette i en 15" basskasse er det ikke mye hjelp i å forsøke å senke resonansfrekvensene til under arbeidsområdet for mellomtonen heller. Da blir det bare en resonans for basselementet i stedet. Jeg ville gått for lett og stivt, og så dempet det utvendig med samme materialer som du bruker i resten av basskassen, og innvendig med eggekartongskum og vatt eller saueull.

    Som du sikkert har sett tidligere i tråden brukte jeg asfaltplater utvendig på mine mellomtonekasser. Dette var mest på grunn av dempingen, men det la nok til en del masse også. De kassene står inne i diskantkabinetter, så jeg tenkte det var OK med en forholdsvis lav resonansfrekvens, bare den var godt dempet. Hvis du vil ha tilsvarende demping i disse ville jeg tippet at asfaltplater kanskje gir mer demping pr kg tilført masse enn blyplater, men jeg har ikke regnet på det. Det er dempingen du vil ha, ikke massen.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.918
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Nå er det jo lite parallelle sider i den kassen, så den skulle ikke være så voldsomt utsatt for resonanser.

    Johan-Kr
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.958
    Antall liker
    11.371
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    B&Ws "terminated line" bør vel være et alternativ for mellomtone? ( var forresten sikkert ikke B&W som brukte det først...)
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Takk for svar Asbjørn, jo jeg har sett dine kammer.

    Forstår jeg deg rett anbefaler du eggeformet skum både innvendig på og utvendig på denne 10"kassen ,I tilegg putter jeg ull fyll i 10" kassen, som forøvrig er laget av 22 mm golvspon.
    Innvendig kryss, bør det lages i annet materiale en 22mm golvspon? eller er det greit, spiser jo mye volum, kanskje bruke noe hardere treverk med høyere egenresonans?

    I min basskasse/Onken 360 liter bruker jeg nå bare eggeformet skum + en ullgardin hengende bak elementet, i tilegg har jeg Greenglue doble sidevegger.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.534
    Antall liker
    35.439
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ville nok brukt noe tynnere enn 22 mm for ikke å stjele unødvendig mye volum. Jeg tror jeg lagde mine innvendige matriser av 9 mm kryssfinér (eller kanskje det var 12 mm).

    Det er mye som kan fungere, men jeg brukte ihvertfall eggekartongskum på mine. Det finnes sikkert bedre alternativer også. Du kan eventuelt droppe skummet innvendig og bare bruke ull eller vatt der. Det blir litt smør på flesk å bruke både skum og vatt, men jeg forsøkte å skape et gradvis tettere fyll innover mot hver sideflate. Aner ikke om det gjorde noen forskjell. :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.410
    Sted
    Østfold
    Hullet bak danner en maximum flow-sone. Det er ekstremt viktig å dempe det. Ellers reflekteres lyden tilbake til driveren. Det skal helst ikke heller komme så mye lyd ut av det hullet da det vil blande seg med direktelyden på en uforutsigbar måte. Om du skal tette hulle vil du i stedet få en maximum pressure-sone. Det er like viktig å dempe dette, men resonansen til en slik kanal blir lavere enn den til en åpen kanal.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Takk for tips, skal tette hullet bak ja, henkte å sette av et 5 cm langt kammer der som jeg fyller med sand, tanken var også å stakke ullet med gradvis hardhet løsere mot element, har også lest at enkelte foretrekker første del 5-10 cm av kassen mot element uten noe som helst dempemateriale.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.534
    Antall liker
    35.439
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sand vil opptre som et massivt materiale her og reflektere lyd. Du vil heller ha en akustisk impedans som sluker lyd som om det var en uendelig lang transmisjonslinje. Hva med Rockwool i stedet? Bakerst i subbene mine brukte jeg oppkuttede Rockwool akustikkplater stablet slik at de glatte overflatene ligger horisontalt og det bare er steinull i flatene som vender mot elementet. Jeg forestiller meg at det sluker ganske bra.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Ok, ikke sand kammer;) pyramidekappede trebiter limt i enden på kassa da, eller bare hardpakket nyklipt sau kanskje.
    Bør jeg la krysset gå nesten helt ut til magnet element, eller bør det avsluttes et stykke inn i kassen
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.534
    Antall liker
    35.439
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ville avsluttet det noen millimeter fra magneten slik at det ikke er fysisk kontakt, gjerne formet slik at krysset fortsetter videre fremover ved kasseveggen for å støtte denne, og rundet av kantene på en aerodynamisk måte. :)
     

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Melder meg på her med mine inntrykk fra gårsdagens fulltone testing. Disse rosene låter mye bedre i portvin tubens fulle lengde :) Testet samtidig den andre høyttaleren i liten box men det ble bare rot i nedre del av lydbilde. Driver Qts 0.77 Fo 73 Hz
    portvintest.jpg
    box.jpg
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Sand vil opptre som et massivt materiale her og reflektere lyd. Du vil heller ha en akustisk impedans som sluker lyd som om det var en uendelig lang transmisjonslinje. Hva med Rockwool i stedet? Bakerst i subbene mine brukte jeg oppkuttede Rockwool akustikkplater stablet slik at de glatte overflatene ligger horisontalt og det bare er steinull i flatene som vender mot elementet. Jeg forestiller meg at det sluker ganske bra.
    Har du PRØVD med sand? At teorien din er riktig?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Melder meg på her med mine inntrykk fra gårsdagens fulltone testing. Disse rosene låter mye bedre i portvin tubens fulle lengde :) Testet samtidig den andre høyttaleren i liten box men det ble bare rot i nedre del av lydbilde. Driver Qts 0.77 Fo 73 Hz Vis vedlegget 566598 Vis vedlegget 566599

    Prøv videre, som Asbjørn med;
    A: oppkuttet Rockwool biter og
    B: et tykt (!) lag finkornet sandblåsersand i bunnen og
    C: la oss vite hva DU konkluderer med :)

    På forhånd 1000 takk :)
     

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Skal prøve med litt forskjellig stuff, men sand i bunn på det endelige design blir uaktuelt med den designen jeg har tenkt meg. Høytallerene blir ikke stasjonære, og jeg ønsker ikke sand i maskineriet. Uansett skal gjøre en test med sand og Rockwool vs vanlig stuffing. Rapporterer her hva jeg synest etterhvert med link til egen tråd.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Skal prøve med litt forskjellig stuff, men sand i bunn på det endelige design blir uaktuelt med den designen jeg har tenkt meg. Høytallerene blir ikke stasjonære, og jeg ønsker ikke sand i maskineriet. Uansett skal gjøre en test med sand og Rockwool vs vanlig stuffing. Rapporterer her hva jeg synest etterhvert med link til egen tråd.
    Sand kan du legge i ei damestrømpe. Det du også gjør, med sand, er at det suger til seg vibrasjoner/resonanser fra røret du bruker.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.534
    Antall liker
    35.439
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Når jeg har brukt sand i høyttalere har det alltid vært i et separat kammer, som regel kammeret for delefilteret. Jeg vil helst ikke at vindingene i luftkjernespoler skal svinge i takt med musikken, men jeg vil absolutt ikke ha sand i høyttalermotorene heller. En dag er det noen som vil transportere høyttalerne liggende, og da er det gjort hvis sanden er løs i kassevolumet.
     

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    MusicBear Jeg prøvde med litt sand i sokk, og det funka ok faktisk. Jeg testa i PVC røret som blir endelig design, og elementet oppførte seg penere der en i papprøret allerede før demping. Så forskjellen var ikke stor etter demping, men bedre en ingenting var det. Så testet jeg med noe høyttaler stuffing jeg hadde liggende, og hørte ikke særlig forskjell. Kanskje var sand litt bedre men det er i så fall marginalt. Rockwool har jeg ikke testa enda. Her er tråden med prosjektet denne lille fulltonen skal brukes i: https://www.hifisentralen.no/forume...-til-hi-fi-ferdigsnekra-til-hjemmesnekra.html
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn