Mellomtone-kammer ... hva er optimalt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.963
    Antall liker
    7.007
    Sted
    Kongsberg

    løvblad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.04.2016
    Innlegg
    121
    Antall liker
    4
    Volum for seas 12cm mellomtone?

    Jeg tenkte å bygge en 3-veis høyttaler med 1" diskant, Seas W12CY001 og en SBAcoustics 23cm (8") bassmellomtone. Og lurer på om jeg skal ha mellomtonekammer 3,4 liter lukket, eller mer dybde i kassen med volum 8 liter. Har allerede beskrivelse fra Klang & Ton, en høyttaler som heter Trio 22. Det var opprinnelig Seas 22cm bassmellomtone, men valgte et fra SBAcoustics istedet. W12CY001 dekker fra 500Hz til 3200Hz.

    Vet noen om dB-nivået blir lavere med større mellomtonekammer da?
    At trykket bak elementet kanskje forsvinner, og at det resulterer i lavere dB følsomhet. Poenget er at delefilteret er tilpasset at Seas 12cm elementet har 85dB 2.83V/m. Og kjedelig hvis det blir 83,5 istedet for 85. Ganske sikker på at det ikke er brukt lukket kammer på mer enn 3 liter for målingen. Og vil ikke være noe særlig hvis dB nivået fra mellomtonen blir lavere, hvis jeg øker volumet fra 3 liter til 8 liter. 23cm SBAcoustics elementet har bassrefleks på nesten 60 liter.

    skisse 1.jpg


    12cm seas.jpg
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Nærmest per prinsipp ville jeg benyttet tilsvarende W-driver fra Seas, for samme membranmateriale for mest mulig ensartet tonal klangbelanse. Enten i 22 eller 26 cm størrelse, ville vel også vurdert 350 til 400 Hz som delefrekvens, eller kanskje 600 Hz ved evt. bruk av 22 cm driver. Mellomtonekammeret ville jeg utforme så dypt som mulig, gjerne med en massiv «sylinder» fra magneten og bakover så lavt volum kan beholdes, og stuffet med opprevet dempemateriale for hele kammeret. Det kritiske punkt for denne (sykt gode) mellomtonen er jo utluftingen bakover, her er Hexadym varianten veldig mye bedre. Vedr. endring følsomhet som følge av kammer - må prøves ut - er min rene magefølelse gjetning.

    Korrigerer meg selv; det er jo 12 cm du har, kun 15 cm versjonen har Hexadym alternativ.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.507
    Antall liker
    6.897
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Mellomtonekammerets størrelse avgjør hvordan avrullingen i bunn på mellomtonen er. Større kammer gir slakkere avrulling som starter høyere i frekvens. Det laveste knekkpunktet får du om du beregner deg fram til kammerstørrelse som gir Q på 0.707.

    Nå avhenger det hele av hvor høyt mellomtonen deles ift hvor den ruller av, men det enkleste er Q=0.707 hvis du lager passivt delefilter.

    Johan-Kr
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Mellomtonekammerets størrelse avgjør hvordan avrullingen i bunn på mellomtonen er. Større kammer gir slakkere avrulling som starter høyere i frekvens. Det laveste knekkpunktet får du om du beregner deg fram til kammerstørrelse som gir Q på 0.707.

    Nå avhenger det hele av hvor høyt mellomtonen deles ift hvor den ruller av, men det enkleste er Q=0.707 hvis du lager passivt delefilter.

    Johan-Kr
    Jo, men endres ikke også følsomhet noe med mengde dempemateriale?
     

    løvblad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.04.2016
    Innlegg
    121
    Antall liker
    4
    w12cy001 i lukket kammer med Q på 0.47 gir et volum på 8,5 liter. Med -3dB på 100Hz, og -1dB på 200Hz, -0.5dB ligger på 280Hz. Brukte kalkulatoren på micka.de. Tror kanskje at området over 280Hz ikke blir påvirket så mye.
    Lukket kammer med Q på 0.707 gir et volum på 2,1 liter med -3dB på 90Hz. Antar det blir bra nok med lukket kammer 4 liter egentlig.
    Tenkte kanskje filtmatter på innsiden av sideveggene og bakvegg, i tillegg til løsere dempemateriale.
     

    løvblad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.04.2016
    Innlegg
    121
    Antall liker
    4
    Nærmest per prinsipp ville jeg benyttet tilsvarende W-driver fra Seas, for samme membranmateriale for mest mulig ensartet tonal klangbelanse. Enten i 22 eller 26 cm størrelse, ville vel også vurdert 350 til 400 Hz som delefrekvens, eller kanskje 600 Hz ved evt. bruk av 22 cm driver.
    SBAcoustics 23 cm elementet bidrar til litt mer nivå i bass lavfrekvent område. Skal være bra lyd med papp/trefiber-membran også. Uproblematisk, og kanskje "det beste fra to verdener".
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Nærmest per prinsipp ville jeg benyttet tilsvarende W-driver fra Seas, for samme membranmateriale for mest mulig ensartet tonal klangbelanse. Enten i 22 eller 26 cm størrelse, ville vel også vurdert 350 til 400 Hz som delefrekvens, eller kanskje 600 Hz ved evt. bruk av 22 cm driver.
    SBAcoustics 23 cm elementet bidrar til litt mer nivå i bass lavfrekvent område. Skal være bra lyd med papp/trefiber-membran også. Uproblematisk, og kanskje "det beste fra to verdener".
    Kan godt hende "det beste fra to verdener" men alle materialer har sin egenklang - jeg mener det er en vanskelig øvelse å få disse to til å låte likt.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.379
    Sted
    Østfold
    En bass og en mellomtone som skal ha samme type klang skal helst ha ulike membraner. En ren bass med metallmembran vil ikke ha noen problemer med ringing i arbeidsområdet, mens en mellomtone, selv en liten, vil ha det. Det er heller ikke slik at det er materialene som skaper lyden, det er driveren totalt sett, motor, membran, oppheng, kasse og filtertuning, om det er waveguide der eller ikke, om det er dome eller konisk membran, og ikke minst hva slags profil membranen har.

    Sammenlikner man for eksempel en Accuton C30 Cell-diskant med en Bliesma 34mm magnesium-diskant vil de to ha flere påfallende likheter. For eksempel har de begge utpreget harde membraner, de er relativt store domer, har lang slaglengde til diskanter å være, kan deles lavt osv. De har også relativt lik frekvensrespons. Man skulle tro to burde låte nesten likt, men Accuton sin variant har invertert dome. Den sprer ikke i nærheten så godt ved høye frekvenser som Bliesma sin. Dette er veldig hørbart, og innebærer at Accuton sin diskant bare har en brøkdel av energien i toppen ift Bliesma sin.

    Men nå var det snakk om på tvers av frekvensområdene. Så da kan vi jo se litt på det også. Og for å gjøre det ekstra "ryddig" kan vi fokusere på mellomtone og bass. Hificompass har testet to drivere som jeg dermed velger å legge til grunn:

    https://hificompass.com/en/speakers/measurements/seas/seas-w22ex001

    https://hificompass.com/en/speakers/measurements/seas/seas-m15ch-jam

    Mellomtonen har en kraftig stigning i harmonisk forvrengning omkring 1500Hz. Bassen har det samme rundt 750Hz. Men for bassen sin del befinner dette seg utenfor arbeidsområdet, mens for mellomtonen sin del befinner det seg innenfor arbeidsområdet. Begge er 5. harmonisk drevet av ringing. For mellomtonen sin del går den opp til 0,3% 5. harmonisk, og det må nok regnes som greit hørbart. Den 3. harmoniske går opp til ca 5% rundt 3kHz, og det kan meget vel også være i arbeidsområdet til driveren. Vi trenger neppe lure på om det er hørbart, selv om det kanskje ikke er direkte plagsomt.

    Ser vi på M15CH002 til sammenlikning https://hificompass.com/en/speakers/measurements/seas/seas-m15ch002-e0043 har den betydelig lavere forvrengning enn metallvarianten.

    Ser vi på bass/mellomtonen W15LY001 https://hificompass.com/en/speakers/measurements/seas/seas-w15ly001-e0041 har den også fått målinger av ETC, step osv. Her kan vi se at den har betydelig raskere rolloff etter peaken slik bassen W22 med metallmembran har. Sammenlikner vi CSD i mellomtonen matcher papirmellomtonen og metallbassen hverandre nær perfekt, og mellomtonen fortsetter denne karakteristikken videre oppover. Den har forøvrig omtrent samme karakteristikk mtp harmonisk forvrengning M15 papir har.

    Med andre ord, ikke bare knuser papirvarianten magnesiumvarianten brukt som mellomtone, men den er også mer lik magnesiumbassen enn det magnesium mellomtonen er.

    Som en added bonus gir den mykere membranen også en litt rundere bølgefront. Da er også forskjellen i spredning opp mot diskanten mindre.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.379
    Sted
    Østfold
    løvblad

    Q på 0,707 for den mellomtonen du har får du i ca 2 liter. Om du har litt demping i filteret øker dette noe, så de rundt 3l er ganske spot on for god impulsrespons. MTP demping av kammeret så er det ikke stort behov for å dempe et kammer så lite som dette for frekvenser på 500Hz. Der er bølgelengden på 68cm. Den energien du har i kammeret kommer uansett ut gjennom membranen, for å absorbere 500Hz fullstendig er utopi. Noen stående bølger ved disse frekvensene er uansett ikke noe tema. Jeg ville laget det lille kammeret, og dempet det så godt jeg kunne med ganske tunge absorberende dempematerialer. Ull og tildels bomull er vesentlig bedre egnet enn de fleste polymerbaserte materialer. Forskjellen er ikke liksom "10%" men mer "1000/1", om du skjønner. Skikkelig ull kan være latterlig effektivt mens sånn som "acoustilux" er totalt ubrukelig, og gir omtrent ingen forskjell sammenliknet med udempet kasse. Om du går opp til større kammer vil du få mindre nivå, men kun rundt 200Hz, så det havner uansett utenfor arbeidsområdet til driveren.

    2,87l og 1 ohm seriemotstand gir deg Q=0,707:
    closedBoxFrequency.png


    Øker du til 8 liter synker Q til 0,54. Det skjer ting med frekvensresponsen, men over 200Hz er det helt marginalt:
    closedBoxFrequency (1).png
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Du har garantert rett, Snickers-Is, i alt du hevder og viser til. Allikevel, jeg mener hvert materiale har sin egenklang eller egen signatur, og ikke alt kan måles - eller hvordan måler forskjellen på smak av to nesten like eplesorter?
     

    løvblad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.04.2016
    Innlegg
    121
    Antall liker
    4
    Supert, takk for svar. Holder meg til 3.5 liter, 4 liter maks, og ganske tett dempemateriale. Mellomtonen brukes uten motstand i delefilteret:cool:
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.379
    Sted
    Østfold
    Allikevel, jeg mener hvert materiale har sin egenklang eller egen signatur
    Det har de, men materialenes egenklang forandrer seg en hel del avhengig av hvilket frekvensområde de jobber i. Selve cluet er å la driverne jobbe i et område der egenklangen ikke får lov til å bli en del av lydbildet.


    og ikke alt kan måles
    Det har vært hevdet mange ganger, men jeg har aldri sett det bevist.


    eller hvordan måler forskjellen på smak av to nesten like eplesorter?
    Det er bare å måle sammensetningen av næringsstoffer i de to eplesortene så får man full oversikt over hvorfor de to smaker ulikt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn