Politikk, religion og samfunn MDG Tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Kan du dokumentere påstanden om at MDG har som visjon at man ikke skal eie privatbil?
    Nei, egentlig ikke. Men når de gjennomfører tiltak i Oslo som i praksis gjør det umulig å eie privatbil på en hensiktsmessig måte så blir det ikke helt feil å hevde det.
    Og personer fra partiet har også uttalt i debatter at man ikke behøver bil i Oslo, da man kan gå, sykle eller benytte kollektivt.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    ^ MDG har ikke forstått at Norge er et utstrakt land, der bilen har kommet for å bli. Mindre press på bykjernen er bra om vi får til det, men da må folk komme seg til og fra byen og distriktene. Reduksjon av NOx og CO2 kommer med nye biler.

    Selv har ikke MDG lyktes med prisreduksjon i kollektiven i Oslo (det er alle andre sin feil) - men pokke som skal de strupe bilen. I mellomtiden kjører «bevisste» klimaaktivister i sin Tesla i kollektivfeltet. Så ja, de har mange velgere på vestkanten - men sjeldent har jeg samtykket så mye med vibes fra østkanten.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nei, egentlig ikke. Men når de gjennomfører tiltak i Oslo som i praksis gjør det umulig å eie privatbil på en hensiktsmessig måte så blir det ikke helt feil å hevde det.
    Og personer fra partiet har også uttalt i debatter at man ikke behøver bil i Oslo, da man kan gå, sykle eller benytte kollektivt.
    Bor man i sentrum så er nabobil og andre leiebilløsninger gunstig, alternativet er å leie p- plass i et p- hus. Å parkere på gateplan innenfor ring 2 har vært problematisk lenge.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    ^ MDG har ikke forstått at Norge er et utstrakt land, der bilen har kommet for å bli. Mindre press på bykjernen er bra om vi får til det, men da må folk komme seg til og fra byen og distriktene. Reduksjon av NOx og CO2 kommer med nye biler.

    Selv har ikke MDG lyktes med prisreduksjon i kollektiven i Oslo (det er alle andre sin feil) - men pokke som skal de strupe bilen. I mellomtiden kjører «bevisste» klimaaktivister i sin Tesla i kollektivfeltet. Så ja, de har mange velgere på vestkanten - men sjeldent har jeg samtykket så mye med vibes fra østkanten.
    Mdg er ikke i mot bil, men de ønsker at det skal bli mindre bilkjøring over korte avstander. Å kjøre bil en kilometer eller to for å gå på Rema er unødvendig for mange, da kan sykkel være et alternativ. Men dette er selvfølgelig frivillig, sykkelveier og annen tilrettelegging gjør dette mer fristende for stadig flere.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Jada, man kan alltid finne argumenter og løsninger for joda - og så kan man finne argumenter mot. Som f.eks at det du skisserer ikke er spes attraktivt i vintermånedene for temmelig mange.
    MDG er og forblir et bilfiendtlig parti. Det er ikke til å komme bort fra.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    ^ MDG har ikke forstått at Norge er et utstrakt land, der bilen har kommet for å bli. Mindre press på bykjernen er bra om vi får til det, men da må folk komme seg til og fra byen og distriktene. Reduksjon av NOx og CO2 kommer med nye biler.

    Selv har ikke MDG lyktes med prisreduksjon i kollektiven i Oslo (det er alle andre sin feil) - men pokke som skal de strupe bilen. I mellomtiden kjører «bevisste» klimaaktivister i sin Tesla i kollektivfeltet. Så ja, de har mange velgere på vestkanten - men sjeldent har jeg samtykket så mye med vibes fra østkanten.
    Du er klar over at du selv også kjører elbil?
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.156
    Antall liker
    5.085
    Takes one to know one, som det heter. Trædal er rett og slett et dårlig menneske.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Mdg er ikke i mot bil, men de ønsker at det skal bli mindre bilkjøring over korte avstander. Å kjøre bil en kilometer eller to for å gå på Rema er unødvendig for mange, da kan sykkel være et alternativ. Men dette er selvfølgelig frivillig, sykkelveier og annen tilrettelegging gjør dette mer fristende for stadig flere.
    - et særdeles morsomt eksperiment i store deler av distrikts-Norge.. særlig i vinterhalvåret, - men også i store deler av resten av året...
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Det er vel ikke rare eksperimentet, er vel nesten ingen som bor mindre enn 1 km fra Rema på landet
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    - et særdeles morsomt eksperiment i store deler av distrikts-Norge.. særlig i vinterhalvåret, - men også i store deler av resten av året...
    Hva er problemet her ? Jeg nevner dette da det er mange som bor i relativt kort avstand fra sin nærbutikk. Det er faen så merkelig at hvis man nevner at elbil er ok også på bygda så kommer man med argumentet om at hva med campingvogna? Og nå som jeg nevner at sykkel eller apostlenes hester KAN være et alternativ til bilen hvis man skal ut en tur så kommer man med at det er et morsomt eksperiment i distriktene. Selvfølgelig skal man kjøre bil eller snøscooter hvis det langt til butikken. Men det store flertallet bor ikke langt unna alt mulig. Det er det et fåtall som gjør så det er fordummende å komme med det hele tiden. Så moralen er kjør snøscooter med henger til nærbutikken og ikke tenk på alt det rare som skjer i urbane strøk.


    F.eks,

    Når vi bruker bilen, kjøres den i all hovedsak i nabolaget der vi bor. 60 prosent av alle registrerte kjøreturer er på under 5 kilometer, mens 75 prosent er under 10 kilometer.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    MDG setter søkelyset på tilstanden i Oslofjorden. Det er bra, men vern og stenge den for all bruk er kanskje ikke helt enkelt å få til. Uansett må noe gjøres - spesielt i indre del der det omtrent ikke er utskifting av vann (nord for Drøbak muren).
    Man diskuterte jo tidligere en tunell fra Bunnefjorden til Hallangspollen for å gi sirkulasjon. Men, det ble vel helt skrinlagt.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.025
    Antall liker
    268
    Sted
    Tranby
    Det påståes at det koster staten ca 20 milliarder i året i tapte inntekter å ha avgiftsfrie el-biler. Gratis kollektivtransport i Oslo så jeg en utregning, ville kostet ca 5 milliarder.
    En annen ting er jeg tror ikke kollektivtrafikken vil ha kunder. Enkelt reiser i helger og midt på dagen hvor det ikke er press koster dobbelt så mye som med månedskort i travleste tiden på morgen og kveld ( Burde vært billigere da de ikke genererer behov for ekstra kapasitet - nye kunder i rushen er de dyreste). I tillegg må man betale et gebyr på 20 kr for å betale.
    Over halvparten av beløpet på 5 milliarder for kollektivtransport i Oslo, ville komme på grunn av behov for utbygging for å øke kapasitet. Det sier indirekte at det ikke er kapasitet for at alle skal reise kollektivt. Høye bompenger og kostnader forbundet med bilkjøring er dermed med på holde kollektivprisene høye. Lav kapasitet og trengsel gjør at mange likevel velger bil.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.415
    Antall liker
    4.014
    Torget vurderinger
    10
    Hvorfor finnes ikke E10 drivstoff i Norge? mesteparten av EU har det.
    All 95 oktan i Norge har 10% etanol, så du kan vel like gjerne kalle den E10?
    Shell og Esso sin 98 er etanolfri....

    Mvh.
    SAL
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    1.840
    Har sett dette utsagnet andre steder, men uten noen forklaring. Hva har han gjort?
    Ikke annet enn å oppføre seg som en drittsekk, på generell basis. Følgende sak er fra 2018, og det er lite som tyder på at tilstanden har bedret seg:
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Trædal var 100 % på ball da han filleristet resett og dokument-folka i 2018. Dagsnytt18-duden viste også hvor hårsår han var for kritikk.

    - å, nei. Noen kaller en spade for en spade. - Det er synd på oss graveredskaper. Han er så slem! Se så slem han er!
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    1.840
    Har intet til overs for hverken document, resett, eller andre lignende "redaksjoner." Dette endrer dog ikke en døyt på at Trædal er fullstendig uspiselig.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Jeg like han jeg, hærlig politisk ukorrekt.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Tja, det hender jo(for ofte) at jeg er et rasshøl, så det har jeg ingen problemer med.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.336
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Enig med 'Morbid'. Det er jo en av tingene som er morsomt med å være et rasshøl; å få høre at man er det!

    Men tror ikke denne Trædal skjønner at han er en av arten...
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Enig med 'Morbid'. Det er jo en av tingene som er morsomt med å være et rasshøl; å få høre at man er det!

    Men tror ikke denne Trædal skjønner at han er en av arten...
    Jeg tror ikke ekte rasshøl skjønner at de er det selv. Ekte rasshøl har vel gjerne en personlighetsforstyrrelse som hindre denslags selvinnsikt, IMO.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.508
    Antall liker
    862
    Torget vurderinger
    1
    Sikker på dette?
    NAF / Motor reflekterer ikke dette:
    Dette er vel eit par år gamalt. Det var snakk om å innføra krav om 10 % etanol i bensinen frå og med i fjor men dette trur eg vart utsett. Etanol er flotte ting for oss som selger tilsetninger :)
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    1.840
    Etanol er helt prima om en skal sette fra seg noe motorisert utstyr en stund ja. Forgassere etc fulle av grått pulver når du henter det frem igjen.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.415
    Antall liker
    4.014
    Torget vurderinger
    10
    Etanol er helt prima om en skal sette fra seg noe motorisert utstyr en stund ja. Forgassere etc fulle av grått pulver når du henter det frem igjen.
    Helt korrekt, ett helvete!
    Reine froskedammen i forgasser, bensinkraner og tanker..... :-(

    Mange eldre biler og båter får bensinlekkasjer/branner pga. etanolen, slanger/o-ringer osv. sprekker.

    Mvh.
    SAL
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.157
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Ikke all utslipp ble så mye mindre som man trodde det ville bli når det ble stengt ned.



    Man skal ikke se seg blind på slike undersøkelser. Det finnes så mange måter å regne på alt avhengig av hvilken side man sitter på kan det virke som...

     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.508
    Antall liker
    862
    Torget vurderinger
    1
    Då er det eit par tilsetninger som kan hjlepe litt på dette.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.724
    Torget vurderinger
    4
    Jeg like han jeg, hærlig politisk ukorrekt.
    På ingen måte. Han er 100% politisk korrekt når han snakker til menigheten sin. For det er alltid de han egentlig snakker til. Ikke minst når han hånlig latterliggjør meningsmotstandere i sosiale media, hvorpå han kan nyte det han liker aller best, -å bli hyllet av menigheten i form av likes, repostinger, sitater og komplimenter.

    Selv fikk jeg nok av han allerede rundt 2013 da han var aktiv i medier, på SoMed ogsom journalist i Klassekampen (tror jeg) i Marie Amelie saken, lenge uten å være klar på at han også var hennes samboer. Han blandet kortene for å si det pent.

    Å si han er et dårlig menneske er nok å ta i, og å si han er et rasshøl er jo ikke pent det heller, men om det først er sagt er ikke jeg den som tar ordet for å si i mot….
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0

    Lan Maries bilsjokk
    Lavere fartsgrenser, flere fotobokser og mye mer bompenger. Dette er Lan Marie Bergs plan for bilen i Norge de neste fire åra. - Mange kjenner at det er utrygt å sykle, sier hun. - MDG vil gjøre bilen til noe bare de rikeste har råd til, tordner Frp.
    TIL ANGREP PÅ BILEN: Lan Marie Berg og MDG har en rekke tiltak som skal redusere bilbruken landet over. Foto: Nina Hansen / DAGBLADET
    TIL ANGREP PÅ BILEN: Lan Marie Berg og MDG har en rekke tiltak som skal redusere bilbruken landet over. Foto: Nina Hansen / DAGBLADET
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    ^^ Bagateller. Prøv å skaffe deg bil om du bor i Singapore.

    Med Mye Mer
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ^^ Bagateller. Prøv å skaffe deg bil om du bor i Singapore.

    Med Mye Mer
    Det blir for dumt. Tenk om du kom til legen med brukket rygg og h*n sier at du må slutte å klage, det er jo mennesker som dør...
    "Andre har det verre"-argumentasjon gjør bare ting verre, ikke bedre.

    Selv om jeg er helt enig med Lan om at hastigheter skal ned i tettbygde strøk og spesielt rundt skoler og barnehager så er måten det gjøres på helt ufordragelig. Alt skal gjøres med pisk. Ingen oppmuntring til å ha lyst til å gjøre det rett, ingen insentiver for å få det bedre og kanskje komme opp med nye og bedre løsning. Alt er "jeg vet best og du skal f*n meg høre etter for jeg vil bestemme".

    Jeg fungerer best når jeg får valg om å gjøre det bedre eller oppmuntret til å gjøre rett. Kommer du med pisk så blir jeg bisk :p
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.156
    Antall liker
    5.085
    Har sett dette utsagnet andre steder, men uten noen forklaring. Hva har han gjort?
    Jeg har så vidt prøvd å diskutere med Trædal i SoMe, og han er notorisk på å bruke ad hominem og samtidig bli forulempet når noen gjør det mot ham selv. Og han er også narsissist og elsker å baske seg i oppmerksomheten han får når han opptrer "kontroversielt" (les: som en kødd). Og så liker han å sparke nedover og latterliggjøre de, la oss si mindre språkmektige, blant sine meningsmotstandere.

    Har også en kompis som var MDG-medlem før og har opplevd ham i real-life som sier at han er likedan in persona; en narsissist som fryder seg med å mobbe og latterliggjøre folk. Han er den norske venstresidens Donald Trump.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn