Politikk, religion og samfunn MDG Tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    3.498
    Torget vurderinger
    4
    Har du link til det rødt sa?
    Har selv disse som gir en grei oversikt

    Les din egen setning en gang til
    Lan medvirket på et tidligere tidspunkt og hadde flere muligheter å avdekke feil og mangler i selve prosjekteringen
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    3.498
    Torget vurderinger
    4
    Jeg regner med at de som diskuterer på denne tråden så pressekonferansen til Rødt, i en sak som dukket opp for noen dager siden i media.
    Ja rødt begrunner dette kun med tidspunkt for informering - ingenting annet
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    at bystyret "aksepterer" en sprekk på 5milliarder når det ikke er de som skal betale det er jo helt utrolig.... hadde vært deilig å se en borgerkrig snart
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.738
    Antall liker
    13.225
    Vannavgiften i Oslo er estimert å øke med ca 1750 kroner pr husholdning når dette er ferdig i 2028. 361 kroner av dette kommer av denne sprekken.

    Tror jeg står over borgerkrig for 361 kroner, men folk er ulike.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.115
    Antall liker
    9.428
    at bystyret "aksepterer" en sprekk på 5milliarder når det ikke er de som skal betale det er jo helt utrolig.... hadde vært deilig å se en borgerkrig snart
    Og hva skulle de ha gjort? Nytter ikke å avbryte et prosjekt som er godt igang.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.115
    Antall liker
    9.428
    Vannavgiften i Oslo er estimert å øke med ca 1750 kroner pr husholdning når dette er ferdig i 2028. 361 kroner av dette kommer av denne sprekken.

    Tror jeg står over borgerkrig for 361 kroner, men folk er ulike.
    Det viktigste er å kviste en kvinnelig miljøvernpolitikken med utenlandsk far.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.738
    Antall liker
    13.225
    Det viktigste er å kviste en kvinnelig miljøvernpolitikken med utenlandsk far.
    Det er litt rart at journalister ikke evner å stille selv de enkleste oppfølgingsspørsmsål til politikere. Høyres gruppeleder snakket om at de kunne snudd alle steiner osv om de hadde fått vite om dette et par måneder før. Da ville det være opplagt å spørre henne om hvordan hun så for seg dette skulle blitt gjort eller om det nå bare er generelle fraser uten innhold som hun lirer av seg for å si noe som høres fornuftig ut. Ser hun for seg at en gjeng politikere med til sammen et sted rundt null erfaring i entrepenørvirksomhet og byggeledelse av store prosjekter skal mene noe konkret om hva som bør endre?

    Har Oslo Høyre tilgang til et helt annet Vann- og avløpsfaglig miljø enn hva byrådet har? Hadde Høyre tenkt å stoppe prosjektet et års tid og sette i gang en stor utredning, den ørtende siden 1996 om valg av metode? Kjenner hun tilfeldigvis en fyr i gata hjemme som drev med tuneller en gang i tiden hun kan spørre? Hvem, som ikke allerede var involvert, skulle i så fall gjøre dette? Ville de lyse ut anbudene på nytt og fortelle hele markedet at anbudene som kom inn var veldig høye så her er det bare å ta ordentlig mye i?

    Etter at teateret var over så ble det som sagt enstemmig vedtatt i bystyret.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Vannavgiften i Oslo er estimert å øke med ca 1750 kroner pr husholdning når dette er ferdig i 2028. 361 kroner av dette kommer av denne sprekken.

    Tror jeg står over borgerkrig for 361 kroner, men folk er ulike.
    Sprekken var milliarder. Ikke hundrelapper. Krig har oppstått av mindre.
    .

    utfordringen er ikke at du som enkeltperson må ut med 361kr. men at alle andre må ut med 5 milliarder samlet. som Arnulfen ville sagt: Du må ikke sitte trygt i ditt hjem og si: Det er sørgelig, stakkars dem! Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer dig selv!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.738
    Antall liker
    13.225
    Sprekken var milliarder. Ikke hundrelapper. Krig har oppstått av mindre.
    utfordringen er ikke at du som enkeltperson må ut med 361kr. men at alle andre må ut med 5 milliarder samlet. som Arnulfen ville sagt: Du må ikke sitte trygt i ditt hjem og si: Det er sørgelig, stakkars dem! Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer dig selv!
    Jeg vet hvor stor sprekken er (foreløbig), men i en vurdering av om jeg skal plukke opp slegga, den elektriske bajonettsaga, øksa eller andre egnede våpen jeg kan finne hjemme så er det min egen situasjon som er mest aktuell for vurderingen. Og 361 kroner i året holder ikke for min del. Om sprekken nå skulle bli dobbelt så stor som den allerede er så blir det fortsatt ingen deltagelse i borgerkrigen på meg.

    Jeg kan ikke tenke på noe i hele verden som har bedre value for money enn kommunale avgifter for vann og avløp. I et fritt marked, hva ville du betale i måneden for å kunne få rent vann i springen og kunne skyllle avføringen din ut på en nett der den ble borte?

    Nest etter dette kommer noe annet mange klager på, nettleien. Den er også et røverkjøp slik jeg ser det.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    ^ Så tankerekken er følende: så lenge man kan fordele kostnadene på mange nok mennesker - så er det ikke noe poeng å følge opp et prosjekt på kost. Ingen har gjort noe galt - dette er småpenger.

    Hadde du villet styrt din egen lommebok etter dette prinsippet?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.738
    Antall liker
    13.225
    ^ Så tankerekken er følende: så lenge man kan fordele kostnadene på mange nok mennesker - så er det ikke noe poeng å følge opp et prosjekt på kost. Ingen har gjort noe galt - dette er småpenger.

    Hadde du villet styrt din egen lommebok etter dette prinsippet?
    Nei, jeg sa at for meg er ikke 361 kroner i året noe å gå til borgerkrigen for. Om det så var 361 pr innbygger i hele landet, altså 20 milliarder, så ville jeg fortsatt ikke gått til borgerkrig.

    Hvor stor må en budsjettsprekk være før du synes borgerkrig er på sin plass?

    Det andre poenget, som er uavhengig av budjsettsprekk, er at det er lite her i livet jeg betaler med større glede enn kommunale avgifter. Jeg vet ikke om noe som er i nærheten av å gi samme value for money for min del. Jeg vet det er populært å være sure på de, men det er langt utenfor min fatteevne.
     
    Sist redigert:

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    At denne sprekken "bare" var på 5 milliarder er kanskje en gladnyhet sammenlignet med alt annet Lan/MDG har klart å prestere. Vi husker alle malingen som regnet vekk, trærne de hogget ned osv..
    Skal også sies at Lan mest sannsynlig visste om denne sprekken lenge før byggestart men informerte ikke de andre partiene før 3 måneder etter byggestart. Derfor mistillitet. Det var tydeligvis dråpen som fikk det til å renne over.

    En gjennomgang VG har gjort viser at Berg ble informert ved minst fem anledninger om økte kostnader i enten deler eller hele prosjektet – uten å informere bystyret.
    Resten kan man lese her. https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/wewnl4/derfor-stormer-det-rundt-mdgs-lan-marie-berg-igjen

    Det blir selvsagt ikke borgerkrig, og Lan kommer til å komme styrket ut av dette og tar balletak på resten av Stortinget. Jeg liker det vel ikke helt, men det er det som kommer til å skje. Dama har stayerevne, det skal hun ha :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.738
    Antall liker
    13.225
    For øvrig er det et greit prinsipp å ikke hisse seg altformye opp over ting man uansett ikke kan gjøre noe med. Om det nå skulle gå slik at de vann- og avløpsdelen av Oslos kommunale avgifter blir for høye for noen pga dette så kan man som foreslått erklære borgerkrig for å få de ned, men jeg tipper oppslutningen vil bli laber. Det hjelper neppe heller å bruke stemmeseddelen siden slike tjenester stort sett er priset til kostpris og er strengt regulert. Rimelig nok siden, gitt hvor mye de faktisk er verdt, så kunne tilbyder ta betalt nesten hvasomhelst da det er et naturlig monopol og aldri vil bli noen konkurranse fra noen andre. Jeg ville i alle fall vært villig til å betale ganske mye for rent vann, kunne ha dass med nedskyllingsfunksjon og at noen henta søpla mi jevnlig som i all hovedsak er hva kommunale avgifter dekker.

    Man kan muligens, men jeg tviler, søke om å bli koblet av det kommunale nettet, men det er som man kan forstå jævlig slitsomt i praksis. Eller så kan man flytte til en bolig som ikke er koblet til, men det finnes nok bare på enkelte steder langt inne i marka og deromkring. Tredje alternativ er å flytte fra Oslo til et annet sted, da fortrinnsvis et sted med lavere kommunale avgifter siden dette jo var utgangspunktet for flyttingen til å begynne med.

    Så summa summarum så kommer dette til å koste hva det kommer til å koste. Prosjektet vil aldri bli stoppet uansett hva som skjer og det er ingen ting man kan gjøre noe med. Kommunene kommer til å måtte hanke inn disse pengene på en eller annen måte og dukker det ikke opp på kommunale avgifter så kommer det til å dukke opp et annet sted.

    Man kan alltids bruke stemmeseddelen den ene eller andre retning ved neste kommunevalg i 2023 men det vil kun ha selvtereapautisk effekt i forhold til denne saken.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.738
    Antall liker
    13.225
    Lan kommer til å komme styrket ut av dette og tar balletak på resten av Stortinget. Jeg liker det vel ikke helt, men det er det som kommer til å skje. Dama har stayerevne, det skal hun ha :)
    Det er litt vanskelig å forutse siden MDG er et ganske lite parti med få representanter og avhengig av mandatfordelingen så kan de enten få en innflytelse som langt overstiger hva mandatene skulle tilsi (tenk småpartier i regjering eller på vippen) eller så kan de bli nesten helt irrelevante siden man ikke trenger de for å ha en noenlunde stabil og pålitelig flertallskonstruksjon bak seg.

    Det er dessvere eller heldigvis ikke nok å kunne rope høyt og være ivrig for å få innflytelse.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    greit forfattet. siden tillit ikke angår «jeg har rett og dere tar feil», men bare eksisterer i relasjonen mellom parter, så gjenstår egentlig bare arrogansen når en avfeier det hele.

    «Men i realiteten blir det «nye» byrådet omtrent som før, bare uten Berg. Støttepartiet Rødt ønsker fortsatt rødgrønt styre. Sammensetningen av bystyret er ikke forandret.

    Ekstrarunden med kabinettsspørsmål, mistillitsvedtak og forretningsministerium er et slags politisk teater.

    Det kunne og burde ha vært unngått. Ansvaret hviler først og fremst på Berg selv. Den politiske historien er full av politikere som mener seg urettferdig behandlet, men som likevel trekker seg. Av hensyn til styringen av byen burde hun ha gått av.

    Hun hadde attpåtil planlagt å gi seg i august. Da fremstår det helt unødvendig å kaste byen ut i en periode med forretningsministerium, uansett hvor kortvarig det blir.»

     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Det er litt vanskelig å forutse siden MDG er et ganske lite parti med få representanter og avhengig av mandatfordelingen så kan de enten få en innflytelse som langt overstiger hva mandatene skulle tilsi (tenk småpartier i regjering eller på vippen) eller så kan de bli nesten helt irrelevante siden man ikke trenger de for å ha en noenlunde stabil og pålitelig flertallskonstruksjon bak seg.

    Det er dessvere eller heldigvis ikke nok å kunne rope høyt og være ivrig for å få innflytelse.
    Tror de blir akkurat store nok til å sitte med endel vippemakt når rødgrønt atter en gang skal (evt. hvis) danne regjering. Det grønne skiftet er nok ikke over. Men hvem vet.

    Uansett er politikken i Norge relativt forutsigbar uavhengig av hvem som styrer. Det eneste spennende er å vedde på hvor mange som blir tatt for korrupsjon hvert år.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Uansett er politikken i Norge relativt forutsigbar uavhengig av hvem som styrer. Det eneste spennende er å vedde på hvor mange som blir tatt for korrupsjon hvert år.
    Hvor mange er det som er tatt de siste årene? Spør for en som ikke følger med.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Nei, jeg sa at for meg er ikke 361 kroner i året noe å gå til borgerkrigen for. Om det så var 361 pr innbygger i hele landet, altså 20 milliarder, så ville jeg fortsatt ikke gått til borgerkrig.

    Hvor stor må en budsjettsprekk være før du synes borgerkrig er på sin plass?

    Det andre poenget, som er uavhengig av budjsettsprekk, er at det er lite her i livet jeg betaler med større glede enn kommunale avgifter. Jeg vet ikke om noe som er i nærheten av å gi samme value for money for min del. Jeg vet det er populært å være sure på de, men det er langt utenfor min fatteevne.
    Enig i dette med kommunale avgifter, men er det et argument for å ikke ha kontroll på en budsjettsprekk på 5 milliarder?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.216
    Torget vurderinger
    1
    Hvor mange er det som er tatt de siste årene? Spør for en som ikke følger med.

    Ingen. Korrupsjonen er hvitvasket i Norge. Man bevilger bare seg selv eller sine venner 200.000kr i lønnsøkning i stedet for å motta penger under bordet. Alternativt, man får betalt for "konsulenttjenester"......
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Nei de har nok å holde på med vil jeg tro. Kjenner konkret til en sak fra noen år tilbake. ØK stormet bedriften og tok med alt av dokumenter, datamaskiner et al. I følge bedriftseieren og advokaten hans var det visst en svært ubehagelig opplevelse. Subs i utlandet, slott og hytter mm. De blir neppe arbeidsløse til tros for at bruspulvergutta formerer seg som ormebol...

    Det samme skjedde nylig et annet sted men husker ikke detaljer.

    De sover ikke.
     
    Sist redigert:

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Ingen. Korrupsjonen er hvitvasket i Norge. Man bevilger bare seg selv eller sine venner 200.000kr i lønnsøkning i stedet for å motta penger under bordet. Alternativt, man får betalt for "konsulenttjenester"......
    Det er ikke så mange som «blir tatt». Det er det som gjør det så spennende🙂
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest

    Det kom lite ut av denne prosessen. Hele to forelegg.

    Jeg er usikker på hvordan man skal tolke dette, utover at det aller meste ligger innenfor ytringsfriheten.

    Det virker som at det er en sterk dissonans mellom hva folk opplever som krenkende vs. hva som faktisk er lovregulert som krenkende. Jeg tenker at hets mot politikere av en annen politisk farge er mer innenfor, eller opplevd mer OK. For en objektiv instans som ikke kan forholde seg til politisk farge, så blir dette åpenbart et vanskelig spørsmål.

    Jeg har selv sett et opptak av Dagsnytt 18 der Trædal, ektemannen til Lan, hadde svært sterke karikaturer av sine "politike motstandere". En av disse er Helge Lurås, som mange helt sikkert har lite til overs for. Han er kontroversiell for å si det forsiktig. Men, rettferdiggjør det svært sterke påstander og personhets, langt under beltestedet, selv om han er en hvit mann som har kontroversielle meninger?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.427
    Antall liker
    17.134
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Nå er det jo slik at det er ulik "takhøyde" for hvor sterkt man kan uttale seg avhengig av partipolitisk "tilhørlighet", uten at det reageres.
    Enkelte på venstresiden i politikken mener jo også at det er helt legitimt at det skal være slik - fordi deres "motiv" er mer politisk "korrekt".
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    ^ Nå er det jo slik at det er ulik "takhøyde" for hvor sterkt man kan uttale seg avhengig av partipolitisk "tilhørlighet", uten at det reageres.
    Enkelte på venstresiden i politikken mener jo også at det er helt legitimt at det skal være slik - fordi deres "motiv" er mer politisk "korrekt".
    Jepp, og det som oppleves som krenkende i media og av de som følger dette på autopilot blir da overrasket når politiet i praksis utfører svært få tiltak. Det er viktig å huske på at flere av de som uttalte seg om Lan ble direkte kontaktet av media og delvis hengt ut. I praksis en knebling av legitime meninger som snevrer inn hva man kan mene - selv om noen av uttalelsene retorisk sett var unødvendige.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.115
    Antall liker
    9.428
    .... I praksis en knebling av legitime meninger som snevrer inn hva man kan mene - selv om noen av uttalelsene retorisk sett var unødvendige.
    Dersom man antar at kommentarfelt kan gjenspeile direkte meldinger til f.eks. Lan så er det mye der som ikke kan karakteriseres som "legitime meninger"
    Kanskje det menes at listen bør ligge høyere i og med at Lan er en kvinnelig miljøforkjemper med vietnamesisk far?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Dersom man antar at kommentarfelt kan gjenspeile direkte meldinger til f.eks. Lan så er det mye der som ikke kan karakteriseres som "legitime meninger"
    Kanskje det menes at listen bør ligge høyere i og med at Lan er en kvinnelig miljøforkjemper med vietnamesisk far?
    Legitime i den forstand at de ikke er straffbare - og man kan stille seg spørsmål om de fortjener å bli hengt i media - til tross for et ubehjelpelig språk. Her er jeg enig med politiet som peker på opplæring i skoler og i andre fora for et mer saklig og bedre språk.

    Mener du listen bør ligge høyere fordi Lan er miljøforkjemper og med utenlandsk blod? Eller at den bør ligge lavere enn f eks uttalelser mot FrP - ettersom de er «rasist-nasse-nøffer»? 😉
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.115
    Antall liker
    9.428
    Trusler om vold og rasistiske uttalelser bør straffes like hardt uansett politisk tilhørighet.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.493
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg synes egentlig dette burde være relativt enkelt: ethvert innlegg som direkte truer/oppfordrer til vold mot person/eiendom, eller som er åpenbart rasistisk bør straffes fort og hardt. Så får statsadvokaten gruble over gråsonen, men veldig mange innlegg ligger langt utenfor en slik.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.134
    Antall liker
    7.765
    Sted
    Oslo
    Hvordan politikere tas i media og på nettsteder er jo litt forskjellig.
    Det er jo tydeligvis helt lov å gjøre som VG alltid gjør, å framstille Støre med flosshatt
    Antagelig fordi han kommer fra en rik familie
    Har aldri sett Jonas m flosshatt.
    Men det skulle tatt seg ut om en karikatur av Lan Marie viste henne m en typisk vietnamesisk stråhatt.
    Eller hva med rørlegger sprekken til Raymond eller hun bolla fra Krf i regjeringa?
    Forøvrig synes jeg politikere skal tas på hva de står for, og lite annet!
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.493
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Og det gjelder vel i grunnen alle, politikere eller ei.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Trusler om vold og rasistiske uttalelser bør straffes like hardt uansett politisk tilhørighet.
    Ja, og poenget er at det var 2 -3 av disse som ble viderebehandlet av politiet - ikke akkurat det inntrykket man fikk for noen uker siden.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg synes egentlig dette burde være relativt enkelt: ethvert innlegg som direkte truer/oppfordrer til vold mot person/eiendom, eller som er åpenbart rasistisk bør straffes fort og hardt. Så får statsadvokaten gruble over gråsonen, men veldig mange innlegg ligger langt utenfor en slik.
    I dette tilfellet 2 stk. ikke veldig mange.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Hvordan politikere tas i media og på nettsteder er jo litt forskjellig.
    Det er jo tydeligvis helt lov å gjøre som VG alltid gjør, å framstille Støre med flosshatt
    Antagelig fordi han kommer fra en rik familie
    Har aldri sett Jonas m flosshatt.
    Men det skulle tatt seg ut om en karikatur av Lan Marie viste henne m en typisk vietnamesisk stråhatt.
    Eller hva med rørlegger sprekken til Raymond eller hun bolla fra Krf i regjeringa?
    Forøvrig synes jeg politikere skal tas på hva de står for, og lite annet!
    Nettopp !!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn