McIntosh - Turkise VU-metere - HiFiens svar på kitch

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Olbor skrev:
    Noen tips på rør som har fylde, dynamikk og oppløsning da Jokris? Finnes slike rør?

    Hva bruker du f.eks?

    Mvh.
    hehe, kanskje , hvem vet :) det jeg pleier å gjøre nå er å benytte f.eks 2 rca gp + 2 mullard cv 4004 sammen
    jeg utforsker komboer fra forskjellige produsenter, føler det har noe for seg, i pre bruker jeg to like, telefunken på ria delen og raytheon på pre delen
    i mc2102 sitter det akkurat nå 2 mazda silver anode ecc83 + 2 rca bp fra 1958, absolutt en god kombo imo
    forrige kombo var mullard cv4004 og rca gp

    de rørene jeg ville testet i en c220 hvis mulig var amperex rør (herleen prod) gp , har slike selv og de gir 90% ihvertfall av det du oppgir hos meg, eller en billigere variant er rca laget for orgelprodusenter fra rundt 58-63, det er de årgangene jeg selv har testet og solgt noen av, de som har kjøpt de av meg har vært svært fornøyd og fått ro i sjela, har dessverre ingen fler for salg, men de er relativt greie å få tak i på nett

    ellers kommer jo alt dette an på personlig preferanse, de fleste foretrekker vel kanskje rene mullard og telefunken oppsett, men jeg synes nå det er artig å finne rimeligere løsninger som funker også

    edit vil bare si klart ifra at det som passer meg ikke sikkert passer andre like godt, og tipsene bør leses med tanke på det
    prøver å være ydmyk med det å bombastisk anbefale noe som helst angående rør :)
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    RFT bør heller ikke være uprøvd, dette er rør som har gjort seg godt i mange preamper.

    ikke prøvd disse i mcintosh preer.

    Mvh Espen
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    ssm skrev:
    RFT bør heller ikke være uprøvd, dette er rør som har gjort seg godt i mange preamper.

    ikke prøvd disse i mcintosh preer.

    Mvh Espen
    hadde en god erfaring med de i L2
     

    trym

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2005
    Innlegg
    189
    Antall liker
    3
    ssm skrev:
    RFT bør heller ikke være uprøvd, dette er rør som har gjort seg godt i mange preamper.

    ikke prøvd disse i mcintosh preer.

    Mvh Espen
    Fikk faktisk et par RFT 12ax7a i dag som jeg satte rett i McIntoshen, og låt ikke dårligere enn hverken RCA, Mullard eller Sovtek, så virker veldig lovende så langt ;)
    Tester også et par sylvania 12at7aw, som også kan minne om Mullard.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Rykter på McIntosh-forumet: Det kommer en serie med MC-kabler.

    Det kan jo bli interessant ;)
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Olbor skrev:
    Har du en kjøpslink på de nevnte Amperex-røra Jokris?

    Mvh.
    dessverre, kjøpte de ifjor fra en canadisk butikk , har ikke lenger lenken dit pga pc problemer tidligere iår
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.859
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Hvordan er McIntosh preamper i forhold til Audio Note klangmessig?

    Noen som vet hva utgangsimpedansen er?

    Har forstått det slik at alle er balanserte og har bra med gain.
     

    anywhere

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    349
    Antall liker
    23
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    BigSwifty skrev:
    Rykter på McIntosh-forumet: Det kommer en serie med MC-kabler.

    Det kan jo bli interessant ;)
    Det ville jammen overraske meg siden McIntosh (Ron C?) for ikke lenge siden mente at lampettledning er tingen å bruke rund baut. Men man ønsker kanskje å melke markedet i andre segmenter også i disse turbulente økonomiske tider. Man kan jo få kjøpt en McIntosh klokke med VU meter til den nette sum av ~14K ser jeg.
     

    Ole Borgenvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2010
    Innlegg
    730
    Antall liker
    413
    Sted
    Sandefjord
    hel skrev:
    Hvordan er McIntosh preamper i forhold til Audio Note klangmessig?

    Noen som vet hva utgangsimpedansen er?

    Har forstått det slik at alle er balanserte og har bra med gain.
    Nå har jeg egentlig bare min solgte L3 å sammenligne med, så da tar jeg det derfra.

    Bigmac har mer fylde, litt feitere lyd, fantastisk fundament i bassen samt naturlig kroppslig klang.

    AN preen min hadde noe mer dynamikk og oppløsning, så det kommer an på matching samt personlige preferanser. Jeg trengte mer av den lyden i mitt oppsett som Macen gir meg.

    Det skal også nevnes at det ble totalt tyst i anlegget her, ikke en lyd.

    Det smaker luksusburger av denne Macen, iallefall hos meg. :)

    Mvh. Ole
     

    trym

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2005
    Innlegg
    189
    Antall liker
    3
    Grattis ja ;D
    Flotte bilder, det liker vi
     

    Ole Borgenvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2010
    Innlegg
    730
    Antall liker
    413
    Sted
    Sandefjord
    Da går turen til Motron i dag, og har fremdeles ikke bestemt meg.

    Det står mellom Golden Dragon trustworthy og RCA black plate tror jeg det var. De kostet vel 700stk.

    Noen som har testet begge kanskje?

    Mvh. Ole
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    700 kr stk for rca bp ? hmmmm, tror du uansett blir fornøyd med løftet, sammenligne de to kan du jo gjøre etterhvert som tiden går og rørbeholdningen blir større ?
     

    ol-fa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2004
    Innlegg
    219
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    1
    Kunne være morro og prøve en sånn McIntosh. Hva koster en inngangsbillett f.eks i form av en preamp ? Anbefalinger ?
     

    Ole Borgenvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2010
    Innlegg
    730
    Antall liker
    413
    Sted
    Sandefjord
    ol-fa skrev:
    Kunne være morro og prøve en sånn McIntosh. Hva koster en inngangsbillett f.eks i form av en preamp ? Anbefalinger ?
    Tja, det må vel være C-220 det. Ca 17-18 tusen på børsen. Det hender de dukker opp. Flott sak. :)

    Ny koster den 30.000. :)

    Mvh. Ole
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Olbor skrev:
    ol-fa skrev:
    Kunne være morro og prøve en sånn McIntosh. Hva koster en inngangsbillett f.eks i form av en preamp ? Anbefalinger ?
    Tja, det må vel være C-220 det. Ca 17-18 tusen på børsen. Det hender de dukker opp. Flott sak. :)

    Ny koster den 30.000. :)

    Mvh. Ole
    absolutt enig der, veldig mye for penga, is i magan og følge med på børsen
     

    saeten

    Medlem
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    7
    Antall liker
    0
    Hei.

    Hvordan vil C220 låte kontra C48 på klipsch RF-63? Da med MC302 som effekt. Har i utgangspunkt mest lyst på C48 grunnet HT passtrough, men er litt redd for at denne er "kaldere" i klangen enn C220. Vet at Klipsch liker rør, men C220 har ikke bypass og spranget opp til C2300 er litt stort.
     

    saeten

    Medlem
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    7
    Antall liker
    0
    saeten skrev:
    Hei.

    Hvordan vil C220 låte kontra C48 på klipsch RF-63? Da med MC302 som effekt. Har i utgangspunkt mest lyst på C48 grunnet HT passtrough, men er litt redd for at denne er "kaldere" i klangen enn C220. Vet at Klipsch liker rør, men C220 har ikke bypass og spranget opp til C2300 er litt stort.

    Ingen?
     

    trym

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2005
    Innlegg
    189
    Antall liker
    3
    saeten skrev:
    saeten skrev:
    Hei.

    Hvordan vil C220 låte kontra C48 på klipsch RF-63? Da med MC302 som effekt. Har i utgangspunkt mest lyst på C48 grunnet HT passtrough, men er litt redd for at denne er "kaldere" i klangen enn C220. Vet at Klipsch liker rør, men C220 har ikke bypass og spranget opp til C2300 er litt stort.

    Ingen?
    Har ikke hørt disse opp mot hverandre, men tror ikke du skal bekymre deg for at C48 er for "kald" i signaturen.
    C48 har også 5 bånds eq, som du lett kan bruke for å "tweake" lyden i den retningen du liker ;)
     

    McKjell

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2010
    Innlegg
    144
    Antall liker
    0
    Da har ett sett nye RCA "greyplate" ankommet på mitt lokale postkontor ;D Bare så forbaska synd jeg ikke får henta dem før en på torsdagen :mad:
    Men da skall lokket på C220 rives opp, og jeg skall panke nedi di nye røra ;D
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    C2300 må jeg bare si innfrir forventningene til de grader , nå har jeg og spillt litt på mc 252 poweramp på horn , det er dog overkill med effekt så det holder , men spiller bra , først og fremst ved pådrag....

    Jeg får ikke benyttet mye av dens effekt pga lettdrevene høyttalere , så om jeg beholder forsterkern får tiden vise , at mc 252 er en flott transistorforsterker er det slett ingen tvil om , sammenliknet med mc 275 syntes jeg oppløsningen er langt bedre i mellomtonen og oppover , det leverer også mellombass i toppsjiktet.

    Men jeg får rett og slett ikke oppnådd driftstemperatur på forsterkern , grunnet for lite belastning...

    mvh Espen
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Kjell , jeg er spent på hvordan du opplever Greyplate rørene du kjøpte-.-

    Selv hatt hell med rca 60 talls i c220.

    Mvh Espen
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    ssm skrev:
    Kjell , jeg er spent på hvordan du opplever Greyplate rørene du kjøpte-.-

    Selv hatt hell med rca 60 talls i c220.

    Mvh Espen
    jeg har stort hell med det samme, spessiellt de fra 1960, laget for orgelprodusenter, allså a utgaven, de er fxxxx så musikalske
    at de aller fleste dyrere europeiske varianter virker som dårlige kjøp i forhold
     

    McKjell

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2010
    Innlegg
    144
    Antall liker
    0
    ssm skrev:
    Kjell , jeg er spent på hvordan du opplever Greyplate rørene du kjøpte-.-

    Selv hatt hell med rca 60 talls i c220.

    Mvh Espen
    Slik jeg opplever dem, er att dem spiller med større romm og mer luft, merker det godt på stemmer som fikk en mere naturlig klang og mere detaljer en di org, rørene som satt i 220en...
    Trodde ikke att skifte av rør skulle ha så mye å si ;D
     

    Ole Borgenvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2010
    Innlegg
    730
    Antall liker
    413
    Sted
    Sandefjord
    Hallo!

    Jeg driver og hjelper min far litt med tanke på preamp-bytte, og McIntosh er en stor og god kandidat. Han kjører pr.idag med enAudio Note L2 med RIIA, men er ikke helt fornøyd med nettopp RIIA-delen, samt at han ønsker seg litt mer varme og fylde i lyden generelt sett.

    Av den grunn har vi en del spørsmål, som dreier seg om to forskjellige McIntosh-preamper, som lyder som følger:

    -Har noen testet forskjeller mellom C2300 og C48, som er de to kandidatene? Da tenker vi selvsagt lydmessig.
    Vi vet at C48 ikke bruker rør, men det spiller egentlig ikke noen rolle, så lenge "McIntosh-lyden" fremdeles er tilstede. Gjerne litt synsing her også, om noen har hørt noe fra noen andre osv...

    -Hva er forskjellen på RIIA i C2300 og C48? Dette er litt viktig, da min far er en entusiastisk vinyl-nerd. ;)
    Er RIIA`ene gode i disse forsterkerne?

    Her setter vi stor pris på litt bistand, på forhånd, takk!

    Mvh. Ole og Reidar.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    hei
    jeg er veldig fornøyd med c2300, både riaa og som pre, jeg har ikke testet c48, men har lest tester hvor de faktisk mener c2300 er bedre, i ren sammenligningstest på samme mc effekttrinn
    er ganske sikker på at begge er gode uansett
    mc riaa delen i c2300 er såpass oppegående også at man ikke trenger step up osv for å bruke low output pu
    lydmessig vil jeg si at den er midt i blinken for meg og min smak, jeg hadde forøvrig også L2 før kjøp av c2300, og den er ikke til å kimse av, men mc passer bedre her hos meg til mitt oppsett og min smak
     

    Ole Borgenvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2010
    Innlegg
    730
    Antall liker
    413
    Sted
    Sandefjord
    Takker for svar Jostein.. C2300 er såpass mye dyrere, at vi lurer på om det er verdt prisen, men det er jo en annen sak.. ;)
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Olbor skrev:
    Takker for svar Jostein.. C2300 er såpass mye dyrere, at vi lurer på om det er verdt prisen, men det er jo en annen sak.. ;)
    ja , det er sant,i dette tilfellet tror jeg du får det du betaler for, allså bra/bedre hehe, forøvrig var det c50 , c2300 ble testet mot.
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Har den. Tror jeg ga 52k.,da den kom. Var bare nysgjerrig på evt. prisendring, og det er det jo, i min favør. Takker hjerteligst for svar.
     

    saeten

    Medlem
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    7
    Antall liker
    0
    Har nå valget mellom 2 preamp/effekt kombinasjoner. Begge til samme pris.

    C48/MC452 og C2300/MC302.

    Skal i første omgang brukes på Klipsch RF-63, men blir etter hvert oppgradert til gjerne mer effektsultne høytalere.

    Tror nok kanskje jeg vil få best lyd på RF-63 med C2300/MC302, men kommer kanskje til å angre på denne kombinasjonen viss jeg kjøper høytalere som krever mer effekt:/
    Vet heller ikke helt hva jeg synes om håndtakene på MC452 ::)

    Noen innspill?
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    saeten skrev:
    Har nå valget mellom 2 preamp/effekt kombinasjoner. Begge til samme pris.

    C48/MC452 og C2300/MC302.

    Skal i første omgang brukes på Klipsch RF-63, men blir etter hvert oppgradert til gjerne mer effektsultne høytalere.

    Tror nok kanskje jeg vil få best lyd på RF-63 med C2300/MC302, men kommer kanskje til å angre på denne kombinasjonen viss jeg kjøper høytalere som krever mer effekt:/
    Vet heller ikke helt hva jeg synes om håndtakene på MC452 ::)

    Noen innspill?
    vanskelig dilemma det der, spørs helt hva de mener med effektsultne ht ? og om du i det hele tatt vil ønske å kvitte deg med rf63 med en slik kombo koblet til ?
     

    saeten

    Medlem
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    7
    Antall liker
    0
    Er jo veldig fornøyd med RF-63 allerede. Viss jeg kommer til å gå for en høyere klipsch modell trenger jeg nok ikke jeg vil merke effektforskjellen mellom 302 og 452 (Kanskje bortsett fra RF7).
    Så er vel også 452 Quad balanced. Vet ikke helt om man vil høre forskjell på de men. Klipsch er jo litt følsomme for støy.

    Men har kikket litt på Sonus Faber Cremona (91 DB) og litt andre modeller som kan være aktuelle. Da vil nok mer effekt være en fordel.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn