Mbares lyttestue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Morsomt å lese lytteinntrykkene dine, RoDa, de stemmer veldig godt overens med mine egne: GIK-greiene gjorde veldig bra ting med mesteparten av lyden i stua mi, men de gjorde også at ting ble enda litt lettere - noe som er forståelig, når vi ser på frekvensresponsen. Jeg er enig med deg i at det er for lett, jeg skulle også ønsket meg litt mer tyngde og trøkk og snert - forhåpentligvis får jeg gjort noe med det uten at det blir for komplisert, stort og dyrt.

Jeg lurer på om den hellinga i frekvensresponsen henger sammen med at GIk-greiene absorberer mer i bassen enn oppover - de fire platene jeg har er bassabsorbenter, det samme er (selvfølgelig) tri-trapsene. Det som forøvrig er morsomt og fint å se er at disse GIK-greiene faktisk har målbar effekt - det kan jeg like.

Jeg har forsåvidt en del tanker om hva som kan gjøres, det jeg ble tenkende på nå er dette: såvidt jeg husker deler Magnepan HT veldig lavt (600Hz hvis jeg husker rett). Hva hadde skjedd hvis vi hadde satt inn en liten motstand i delefilteret for å dempe den delen av HT som spiller over 600Hz? Kunne vært et morsomt eksperiment.

Ellers er jo planen å gå over til PC-basert avspilling og Audiolense i løpet av juni - jeg innbiller meg at dette også kan gjøre noe små undere for lyden, dog har jeg aldri prøvd noe sånt, så man vet jo ikke.

Det at RoDa ikke liker Notorious B.I.G. får være opp til han og hans tap. :) Snoop er kult, det og. Jeg sa vel, og mener det ærlig og oppriktig, at "Ready to Die" er en sjukt bra skive, en kanonklassiker og en av de platene som nok hadde vært svært aktuell som "Desert Island"-plate. Third Eye Foundation er dritkult, men som du sier: nesten skummelt sånn som ting bare løser seg opp de siste minuttene i den låta. Tindersticks burde alle ha ei skive med.

Val: jeg har Kleiber sin også, grunnen til at jeg spilte Barenboim sine var utelukkende audiofil - det er bedre lyd på den skiva enn på Kleiber sin. Men jeg heller nok, som du tydeligvis gjør, til den oppfatning at Kleiber er den beste versjonen av nevnte symfoni.

Lagga: det er veldig OK å ha et godt forhold til sine eks'er. De to jeg primært regner som eks'ene mine (hun ene var jeg i lag med i over 7 år) er begge nære venner av meg nå. Det er veldig greit å ha noen som kjenner en så godt og som kan hjelpe en å sette ting i perspektiv når man trenger det. :) Når det gjelder målinger hos deg og hva som evt. kan gjøres innbiller jeg meg at det kanskje blir enda vanskeligere enn hos meg sia HT dine er omnipolare?

Andreas: aner jeg et lite hint av du kanskje ikke satte pris på å høre Velvet Underground? Da må jeg i så fall spiller med VU for deg. 8)

JanR: Det er bare å hive M2'en i bilen å komme, det. Jeg får besøk av mine foreldre på onsdag, men neste uke er jeg rimelig ledig på ukedagene såvidt jeg erindrer. Send en SMS, du, så tar vi det derfra.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.849
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har du hørt SACD-laget til Kleiber, Mbare? Jeg er litt nysgjerrig på det. Original Bit-Image versjonen (i Originals-serien) låter ikke allverden, men det er ikke de audiofile kvaliteter man kjøper den for, nei. Overgangen fra 3. til 4. sats, derimot: At det går an!

R

RoDa

Gjest
    Mbare skrev:
    Jeg har forsåvidt en del tanker om hva som kan gjøres, det jeg ble tenkende på nå er dette: såvidt jeg husker deler Magnepan HT veldig lavt (600Hz hvis jeg husker rett). Hva hadde skjedd hvis vi hadde satt inn en liten motstand i delefilteret for å dempe den delen av HT som spiller over 600Hz? Kunne vært et morsomt eksperiment.
    Har ikke de større modellene nettopp mulighet for dette i delefilteret? Minnes det var noe slikt på 1.6QR SE-ene til Roy?

Det at RoDa ikke liker Notorious B.I.G. får være opp til han og hans tap. :) Snoop er kult, det og. Jeg sa vel, og mener det ærlig og oppriktig, at "Ready to Die" er en sjukt bra skive, en kanonklassiker og en av de platene som nok hadde vært svært aktuell som "Desert Island"-plate.
    Tja, skal ikke si at jeg mislikte det, gleder meg til å høre det her hjemme også.
    Den musikken der kan nok vokse når man graver i det.
    Innbiller meg at det er musikk som profitterer på mer tyngde/rekkevidde nedover?

Du skal ha for den med klassisken, du nevnte jo akkurat det i går ja. :)
    Er sjukt imponert over din brede musikksak og aller mest av at du går i dybden og har så mye kunnskap om musikken du lytter til.

R

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Valentino skrev:
    Har du hørt SACD-laget til Kleiber, Mbare? Jeg er litt nysgjerrig på det. Original Bit-Image versjonen (i Originals-serien) låter ikke allverden, men det er ikke de audiofile kvaliteter man kjøper den for, nei. Overgangen fra 3. til 4. sats, derimot: At det går an!
    Nei, har ikke hørt SACD-versjonen. Er enig i at den overgangen mellom 3. og 4. satsen med Kleiber er helt vill. Det får en måneoppskytning til å virke som en mindre begivenhet, sånn omtrent. :)

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    RoDa skrev:
    Mbare skrev:
    Har ikke de større modellene nettopp mulighet for dette i delefilteret? Minnes det var noe slikt på 1.6QR SE-ene til Roy?
    Nja, kanskje? Jeg trodde, uten at jeg har sjekka, at det var en sikring som står for å beskytte diskantelementet i tilfelle det går for hardt for seg. Det var, en gang i tiden, en sånn på mine også. De er forlengst borte - ekte menn spiller ikke med sikring! ;D

Det at RoDa ikke liker Notorious B.I.G. får være opp til han og hans tap. :) Snoop er kult, det og. Jeg sa vel, og mener det ærlig og oppriktig, at "Ready to Die" er en sjukt bra skive, en kanonklassiker og en av de platene som nok hadde vært svært aktuell som "Desert Island"-plate.
    Tja, skal ikke si at jeg mislikte det, gleder meg til å høre det her hjemme også.
    Den musikken der kan nok vokse når man graver i det.
    Innbiller meg at det er musikk som profitterer på mer tyngde/rekkevidde nedover?

Du skal ha for den med klassisken, du nevnte jo akkurat det i går ja. :)
    Er sjukt imponert over din brede musikksak og aller mest av at du går i dybden og har så mye kunnskap om musikken du lytter til.

R
    Gangsta-rap vokser på deg, men det hjelper, tror jeg, å ha en kontekst å putte det inn i - ellers blir det potensielt mye meningsløst vrøvl om hvor stor kuk de har, hvor mye penger de har, alle damene de har pult og hvor jævla, jævla tøffe de er. :) Nå skal det sies at jeg ikke har mye rap/hip-hop så peiling på det har jeg knapt, men jeg har noe og jeg liker det godt. Og ja, jeg tror det er musikk som fortjener god bassdybde - en av grunnene til at jeg spilte det for deg, da kan vi evt. spille det hos deg engang å høre hvordan det høres ut der.

Musikk er noe jeg bestandig har levd med og bestandig hatt et forhold til. Jeg kan vanskelig tenke meg et liv uten og jeg gleder meg stadig over å oppdage nye ting og å finne fram gamle plater jeg ikke har hørt på lenge - for så å oppdage nye gleder med dem. Jeg er også en noe rastløs sjel, så jeg liker å lære nye ting, utfordre meg sjøl, prøve meg på ting jeg ikke har hørt eller ikke har likt tidligere. Husker aller første gang jeg skulle prøve meg på klassisk, da var jeg på barneskolen og lånte noen cd'r av en kompis av meg som han mente var RÅBRA. Den ene cd'n så sånn ut:

Det er vel unødvendig å si at jeg ikke akkurat fant den store interessen for klassisk den gangen. ;D Så da gikk det videre med bl.a. Zeppelin. Det er forsåvidt også et morsomt minne: når jeg gikk på barneskolen og på tidlig ungdomsskolen hadde alle gutta dongerijakker og på den jakka skulle man gjerne ha sydd fast et tøymerke med favorittbandet sitt: de to mest vanlige var G'n'R og Metallica - AC/DC var også akseptert. Jeg? Jeg gikk rundt med et lite tøymerke på skuldra hvor det sto: "Led Zeppelin - Houses of the Holy". Omtrent ingen hadde hørt om det før "Power Ballads" dukka opp med Stairway to Heaven - da gikk alle rundt å trodde at Zep var =powerballads og jeg var, om mulig, enda mer frustrert. :)

Lagga

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    37.073
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Mbare skrev:
    Det er forsåvidt også et morsomt minne: når jeg gikk på barneskolen og på tidlig ungdomsskolen hadde alle gutta dongerijakker og på den jakka skulle man gjerne ha sydd fast et tøymerke med favorittbandet sitt: de to mest vanlige var G'n'R og Metallica - AC/DC var også akseptert. Jeg? Jeg gikk rundt med et lite tøymerke på skuldra hvor det sto: "Led Zeppelin - Houses of the Holy". Omtrent ingen hadde hørt om det før (-)
    He he, jeg har jo en egen Zep-flause fra barneskolen, om enn et par år før deg... Allikevel er det jo en pussig liten time warp du forteller om her, godt å
    se at dine klassekamerater var like uinformert, som jeg var dengang. ::)

Hmmm, tøymerker ja, hvor søren er den gamle konsertskjorta mi..............

;)

Morten

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    155
    Mbare skrev:
    Andreas: aner jeg et lite hint av du kanskje ikke satte pris på å høre Velvet Underground? Da må jeg i så fall spiller mer VU for deg. 8)
    Setter stor pris på musikkundervisningen, men såpass dårlg som jeg er på brunt sukkervann og evt farmasøytisk stimuli så er det mulig VU er utenfor min rekkevidde. Mener å huske jeg gjetta på at det var noe Doors - ræl jeg ikke hadde vært borti før. Spennende å lese om målingene og hvordan dere tolker dem.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Andreas: jeg skal spille mer VU for deg og finne noe som er litt mindre sært. OK? Du skal nok få sett lyset du og, om jeg så må presse det ned i halsen på deg. 8)

I kveld har jeg hatt besøk av JanR og, ikke minst, M2-pre-ampen hans (en modda AudioNote, antar JanR sier litt selv om hva som er gjort og sånt, evt. sjekk i tråden hans?). Det var veldig hyggelig med besøk og jeg tror både jeg og han var litt spent på hva som ble resultatet når en rør-pre skulle inn i anlegget mitt...

Først til de ikke spesielt heldige tingene: jeg kjører jo vanligvis fullbalansert, men AN har ikke balansert ut - så her måtte jeg til med diverse ubalanserte signalkabler jeg knapt har hørt på (en av dem har jeg bare på lån, den andre bruker jeg i hodetelefonriggen min) for å kable opp hele sulamitten. Ikke gidde vi eller tenkte på (i hvert fall ikke jeg) å nivåmatche greiene.

Testmusikk som følger:
    Depeche Mode - Sacred (fra Music for the Masses)
    Wilco - Impossible Germany (fra Sky Blue Sky)
    Lucinda Williams - Rescue (Fra West)
    We - I and I (Fra Livin' the Lore)

Og resultatet, etter at juryen var kommet i mål kan kanskje best vises slik:

??? ::) :eek: ;D

Både jeg og JanR sleit med å høre de store forskjellene. Og vi sleit også med å høre de små forskjellene. Litt mer klang, litt mer varme, litt mer utklinging og kropp med AN? Joda. Muligens, kanskje et lite knepp i tap på oppløsning i diskanten med AN? Njo. Muligens? Strammere i bassen med AN-pre? Definitivt, merkelig nok. Lydbilde, plassering, luft, alle disse tinga: ikke store forskjellen, om noen.

Dette ble jo en uhøytidelig test bare for morro skyld, men morro var det jaggu meg. Jeg hadde forventa vesentlig større forskjell enn det vi hørte - og jeg er litt forbauset over at de forskjellene jeg hørte primært var til det bedre med AN - jeg klarte ikke å høre at vi tapte noe vesentlig på de sporene vi spilte og sammenlignet. Nå spilte jeg et par klassisk spor med AN-pre'en og den gikk seg faen meg ikke bort der heller.

Så summa summarum var førsteinntrykket at AN ga meg litt (men bare litt) av det jeg har savna i anlegget: varme, kropp, klang. Men jeg klarte ikke å høre at dette var grunnet i forvrengning slik jeg er "vant" til å høre rør-forvrengning - alle disse "oppløsnings"-parametrene (transienter, luft rundt instrumentene og tonene etc.) var, i mine ører, omtrent helt kliss lik.

Nå skulle jeg gjerne hatt den stående lengre (hører du, JanR?) for å blitt mer kjent med den, jeg vil tro at over noe mer tid hadde jeg sikkert lagt mer merke til forskjeller enn det jeg gjorde nå. Men alt i alt var det mildt sagt jævli morsomt at det var så lite forskjell og at de forskjellene jeg tok helt klart var til det positive. Hm.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Takk for i kveld Mbare, godt å komme seg ut litt :)

Vi er nok ganske enig etter den korte lytten vi fikk i kveld.
    Tror rett og slett at du må få låne M2'n ei helg og forske litt mere på det her fenomenet ;)
    Forskjellene var helt klart mindre enn jeg hadde trodd på forhånd. Det var iofs så....greit lissom.

Skal jaggu ta med EC3 også utover. Bare for å ha prøvd en SS aktiv pre.

/jan

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    155
    Mbare skrev:
    Andreas: jeg skal spille mer VU for deg og finne noe som er litt mindre sært. OK? Du skal nok få sett lyset du og, om jeg så må presse det ned i halsen på deg. 8)
    Er nå forsatt jævli skeptisk. Om det spilles over en rør-pre, så kanskje 8). Hvordan ble det med gain når M2 preen var på besøk. Måtte du ta på slikehanskene eller gikk det greit?

Rart det der at ting låter så likt hos deg. Er det slik at anlegget ditt bare ikke bryr seg om hva det nå enn spilles på høyere opp i kjeden. Tror du må få lånt deg en annen effekt for å se om dét har noe å si.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Andreas skrev:
    Rart det der at ting låter så likt hos deg. Er det slik at anlegget ditt bare ikke bryr seg om hva det nå enn spilles på høyere opp i kjeden.
    Kan virke sånn ja ;)

Andreas skrev:
    Er nå forsatt jævli skeptisk. Om det spilles over en rør-pre, så kanskje 8). Hvordan ble det med gain når M2 preen var på besøk. Måtte du ta på slikehanskene eller gikk det greit?
    Du skal ikke være så jævlig skeptisk 8)
    Gainmessig gikk det greit, kunne faktisk vri på vol pot uten at det skjedde noe skummelt, Les: av-på lyd.
    Nå er det relativt mye gain i M2, 22db (non feedback) og 17db (m/feedback) men syns det gikk greit.
    Låt faktisk...bra ;)

/jan

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    Takk for i kveld Mbare, godt å komme seg ut litt :)

Vi er nok ganske enig etter den korte lytten vi fikk i kveld.
    Tror rett og slett at du må få låne M2'n ei helg og forske litt mere på det her fenomenet ;)
    Forskjellene var helt klart mindre enn jeg hadde trodd på forhånd. Det var iofs så....greit lissom.

Skal jaggu ta med EC3 også utover. Bare for å ha prøvd en SS aktiv pre.

/jan

Kanskje du skulle ta med svampen også for å få Mbare i riktig retning ?

Og ikke minst Fortene.

R

RoDa

Gjest
    JanR skrev:
    Andreas skrev:
    Rart det der at ting låter så likt hos deg. Er det slik at anlegget ditt bare ikke bryr seg om hva det nå enn spilles på høyere opp i kjeden.
    Kan virke sånn ja ;)
    Dette er pinade for å si det mildt interessant!
    Det kan jo ikke være at anlegget er generelt lite avslørende, for det avslører jo kabler og føtter og slikt?
    Hadde jo vært arti med annen forsterker for å finne ut om også det er hipp som happ. ::)

Mmmmmystisk... :)

R

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Jo, jeg var også noe forbauset over hvor lite forskjellen mellom pre'ene (altså M2 og TVC var) og jeg tror ikke det er problemer andre steder i kjeden som skaper krøll - forskjellen mellom sony'en som drivverk og avspiller, mellom min DAC og en Monarchy-DAC jeg har stående, mellom hodetelefonforsterkeren som pre og TVC, kabler, alt slikt hører jeg greit forskjell på (OK, så hørte jeg omtrent ikke forskjell på en dyr DAC fra AA og min DAC, men det gjorde faen meg ikke noen andre heller).

Jeg kunne godt tenkt meg å prøvd en annen effekt, men da må noen faktisk låne meg en. :) Og selv om RolfOzzy mener at Svampen til JanR burde få prøvd seg, så tror jeg nok 3watt eller så blir litt smått på HT mine - 150 watt og oppover er nok mer realistisk. Om JanR har lyst til å ta meg seg fortene, svampen og M2'en hit, skal han bare gjøre det - det hadde vært morro, for all del, men jeg tror nok at jeg beholder det anlegget jeg har nå. ;)

JanR: hvis du vil låne bort M2'en ei helg, skal jeg ikke klage på det, ei heller hvis du vil låne vekk EC3'en.

Til sist: det kan jo hende at M2'en rett og slett er en bra pre som er ganske så transparent/gjennomsiktig? Den avslørte jo lett forskjeller mellom Svampen og Trafomaticen i anlegget til JanR....

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Mbare skrev:
    JanR: hvis du vil låne bort M2'en ei helg, skal jeg ikke klage på det, ei heller hvis du vil låne vekk EC3'en.
    Tar med EC3 til torsdag så har du litt å leke med :)

/jan

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    JanR skrev:
    Mbare skrev:

/jan
    Flott! :) Lyst til å ta med Win XP og muligens de Wireworld-HT-kablene du ikke bruker i samme slengen? ;)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Mbare skrev:
    JanR skrev:
    Mbare skrev:

/jan
    Flott! :) Lyst til å ta med Win XP og muligens de Wireworld-HT-kablene du ikke bruker i samme slengen? ;)
    Skal prøve å huske på :)

/jan

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    298
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    JanR skrev:
    Mbare skrev:
    Skal prøve å huske på :)

/jan
    Det er vel bare å slenge det i bilen? ;D ;D
    ;D ;D den karen har det med å slenge det meste rundt seg, men med den ungeskokken han omgir seg med, så er det tydlig at det ikke bare er slengkyss han har slengt etter kjærringa. ;D ;D

(sorry OT Mbare ;))

slarssen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Antall liker
    13
    Intressant det der med liten forskjell mellom TVC og M2. Lurt å prøve TVC i JanR's anlegg også?

Frekkas tanke; Har vi egetnlig hørt MG12 spille skikkelig med 'god rørklang'? Vet vi at MG'ne klarer å gjengi/reprodusere slikt på samme måte som vanlige HT'er? Bare en tanke. Klarer nemlig ikke å huske å ha hørt MG'ne spille sånn typisk silkemykt og mellomtone fokusert på den måten AN typisk går for å være (husker ikke lengre åssen de hørtes ut på #37 preen).

På en annen side så er jo JanR's M2 jævli oppgradert, med det beste av råvarer og design, slik at forvregning og støygulv sikkert er meget lave.

En annen ting å tenke på er åssen utgangen til RAKK DACen blir belastet på hhv. TVC og M2. Åssen inngangsimpedans har M2? 50k? 100K? Noe å tenke på. Den er tross alt passiv på utgangen.

Var jo oppe hos brodern nå i 17mai helga, og da gjorde vi noen forvregningsmålinger på TVCn alene. Brukte et E-MU 0202 og RightMark Audio 6.2.3. Dette er ett 24bit/192kHz kapabel USB lydkort. Først kjørte vi måling der utgangene var koblet rett på inngangene (loopback, måling av lydkortets egne forvregning). Lydkortet hadde ca. 0.0009% forvregning ved 1Vrms.

Deretter målte vi med TVC koblet imellom. Forvregningen var nå 0.0010% ved 1Vrms. TVCn har altså meget lav forvregning. ;D

Vil tippe at M2 ligger noe høyere enn dette, men sikkert ikke mye.

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    155
    Er ikke den mest sannsynlig forklaringen at Hegelen med sine sikkert 40dB feedback er den som setter "signaturen" på lyden og maskerer over forskjeller mlm komponentene før. Så lenge de komponentene som da står foran ikke fokker opp herligheten i vesentlig grad så blir det ganske likt?

Det kan jo stemme med ulike "testresultater" som er blitt gjort på anlegget. Bedre kilder (rakkdac og andre kontra cayin) og bedre forforsterkere (tvc kontra thai kontra 37# ) lager bedre lyd i anlegget, men ingen av de komponentene som har vært i Mbares anlegg de siste årene har klart å lage lyd med en f.eks veldig annerledes klangbalanse eller lyd som er helt på trynet, etter at Hegelen kom på plass.

Mener også at det samme gjelder kabeler: min hvite taralabs (litt mørk som den er også i andre anlegg) og hero (litt fnidder) låt dårligere enn min blå taralabs, mener jeg å huske. Men ingen av disse forskjellene var veldig store.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Jævla målemafia som blander seg inn i tråden. Feedback og impedanser meg her og der. :mad:

Jeg har nå på lån en Electrocompaniet 3 pre-amp fra JanR. Har akkurat kopla den opp og de første tonene spiller. Blir spennende å bli bedre kjent med den, selv om jeg allerede hører at den nok må skjerpe seg hvis den skal bli noe lenge. :) Får se hvordan den høres ut når den blir varm. Har også lånt noen Wireworld-HT-kabler av JanR, som etterhvert også skal lekes med.

AN-preen støyet rimelig hørbart hos meg, dog ikke plagsomt i lytteposisjon - mer støy i høyre enn venstre kanal også. Så helt fri for støy er den nok ikke.

Forsåvidt et interessant poeng at cirka ingenting har gjort de sjukt store forandringene - men f.ek.s Monarchy-dac'en jeg hadde her (vent litt, den står her fremdeles - kanskje Lille_Adam vil ha den tilbake snart? :) ) var jo klart annerledes på de fleste parametre enn alt annet jeg har hørt av dac'r og spiller i anlegget mitt.

Hvem faen vet? Jeg må tydeligvis få lånt meg en effekt eller no etterhvert. Too bad at få sitter på store effekttrinn de ikke bruker. Oh well. No stress.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Mbare skrev:
    AN-preen støyet rimelig hørbart hos meg, dog ikke plagsomt i lytteposisjon - mer støy i høyre enn venstre kanal også. Så helt fri for støy er den nok ikke.
    Neppe pre'n sin feil, ikke helt og holdent iaf :)
    Her hjemme er den ganske så tyst på 99db høytalere.
    Hos deg var det en litt ubehagelig during i ene høytaleren, hvorfor aner jeg ikke.
    Kan det være at den A: sender slemme rør stråler nedi ene ht'n, B: nettkabel, en eller annen form for "krasj" med resten av utstyret ?
    Ikke vet jeg, men viktigste var at vi fikk prøvd den selv om det ble litt kort tid.
    Har fortsatt ikke noen forklaring på hvorfor den ikke låt mere "rørete" hos deg, merkelig det der.

EC3, den trenger faktisk litt tid på seg for å "fungere", gjerne 45 min + +

/jan

R

RoDa

Gjest
    Mbare skrev:
    Hvem faen vet? Jeg må tydeligvis få lånt meg en effekt eller no etterhvert. Too bad at få sitter på store effekttrinn de ikke bruker. Oh well. No stress.
    Det hjelper ikke at du røyker Higland taste når du bor midt i Østladets Flatland, triodenes beitemarker.....

Lurer på om ikke Tromsøs store sønn er inne på noe....?

R

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Tromsøs store sønn er litt deprimerende ofte inne på noe. Men jeg har en slags plan... ;D

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Av og til svever folk i den ytterste livsfare uten å vite. I kveld, f.eks., har JanR vært svært nær ved å få besøk av meg og min nye venn:

Og situasjonen kunne fort ha utviklet seg til noe slikt:

Heldigvis for han gikk det bra. Men den jævla EC3'en, den står faen meg på toppen av racket og blir pokker ta meg ikke tilkopla igjen med det første. Høyttalerkabelene derimot, de imponerer foreløpig.

R

RoDa

Gjest
    Hva? Er ikke EC3 bra? Forskjell på elektronikk i det Mbarske hjem? Jeg gir meg ende over!!! :eek: :eek: :eek:

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.849
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Pistol, Mbare? Da trenger du også Ol' Blue Eyes...

Det har jeg lært av Parelius.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Mer dette: jeg kopla opp EC3'en i går kveld - den har balansert ut til min (da) store glede, så jeg kabla den opp med Coanda og spilte noen låter. Syns det låt litt flisete, hard i diskanten, bassen var alle veier, generelt sett var jeg noe skeptisk. JanR mente den måtte stå litt og bli varm, så jeg lot den bare stå på til jeg kom hjem i dag.

Når jeg begynte å spille i kveld så hørtes den enda verre ut. Det var rimelig forvrengt, stikkende og generelt sett jævlig. Litt som en gammel, sliten rør-gitarforsterker som desperat trenger nye rør, men hvor det største problemet strengt tatt er at den har en strikkepinne stående ute av elementet. Jeg var såpass bekymra at jeg skrudde av alt og sjekka HT for om de var sprengt eller ikke, sjekka kablinga og generelt banna VELDIG mye. JanR sto ikke plagsomt høyt i kurs, for å si det sånn. Så jeg kopla ut EC3'en og kopla inn igjen TVC'en, fremdeles med Coandaen. Nå hørtes det enda verre ut. Jeg begynte å bli virkelig bekymra. :mad:

Så ringte jeg brodern og diskuterte litt med han, kopla opp hodetelefonanlegget og fikk sjekka at det hørtes bra ut. Kobla opp TVC'en igjen, denne gangen via ubalanserte kabler i tilfelle det var Coandan som var gåen (da hadde Hegeln stått avslått i nærmere en time). Da hørtes det helt fint ut. Jeg undra meg en del over det, kabla opp Coandaen igjen og skrudde på - helt fint. :eek: ??? ::)

Nå har det vært helt fint sia den episoden og jeg skjønner virkelig ikke ka faen som har skjedd. Men den EC3'en er avslått på toppen racket og det blir pokker ta meg noen dager til den blir skrudd på igjen. Og da med ubalanserte kabler.

Mistanken min går til denne jævla Klipsch og rør-mafiaen som jeg mistenker prøver å sabotere anlegget mitt med å gi meg en EC3 som ikke funker i håpet om at det dreper i hvert fall effekten og høyttalerne mine og at jeg derfor må ha nye og voila: de har selvfølgelig løsninga som jeg skal få for en virkelig billig penge! Men åh, nei, den skal de faen meg lengre ut på landet med. La meg si det sånn: jeg kjenner folk som ville skremt vettet av de aller fleste med vettet i behold - prøv å knekk anlegget mitt og dere skal få møte noen av de virkelig utrivelige eks-pasientene mine! :mad: ;D

Ol' Blue Eyes, ja. Jeg burde ta med ei plate med han og spille hos han RolfOzzy - det tror jeg hadde hørtes ut som ei kule. 8)

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.849
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ah, Mbare er straks klar for ICEpower og apekister.

Cured all right.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.795
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    driver folk som kaller seg rør- og hornfanaster å gi deg en ec3?
    skyt dem, ikke se dem i øyne, ikke still noen spørsmål.

R

RoDa

Gjest
    Ref Andreas og mengden feedback i Hegelen... Det var sikkert bare noe signal som hadde forvillet seg inni den og brukte til på å komme seg ut... ;)

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    ICEpower og apekister? :eek: Gud forby. :D

Jeg må få kommet meg til deg, Valentino, en gang - jeg tror at vi har noe like preferanser og det hadde vært morsomt å hørt anlegget ditt. Kanskje jeg får leie bil en gang i slutten av juni/begynnelsen av juli å kjøre oppover.

Gago: jeg tror de gir meg en EC3 fordi at den skal knekke anlegget mitt sånn at jeg må ha nytt - men HA! Det skal mer til enn en lusen EC for å gjøre det. Nemlig.

Etter råd fra RoDa har jeg nå åpne Hegeln å satt opp trafikkskilt inni den, sånn at elektronene vet hvor de skal. Lyden er bedre. James Carr synger som den halv-guden han var. Ikke hørt James Carr, sier du? Da har du noe å glede deg til.

R

RoDa

Gjest
    Mbare skrev:
    Etter råd fra RoDa har jeg nå åpne Hegeln å satt opp trafikkskilt inni den, sånn at elektronene vet hvor de skal.
    Det er ikke sikkert det er selve elektronene, men støyen de lager!

"During transit through the Quantum Purifier, quantum noise energy is stripped off the electrons, streamlining their flow through ensuing conductors. Unwanted quantum noise energy dissipates as heat within the Quantum Purifier rather than emerging as a layer of contamination residue over the audio/video information."

Disse, et par tre-fire Shakti og noen klinkekuler fra Machina så begynner det nok å ligne.

Golden Goddess 'Super Effect' Speaker Bullets

"If any of you want to take the chance and have a willing blonde lady........"

Hele historien om the Golden Goddess !!!!!!

http://dimensionsmagazine.com/Weight_Room/stories/congo.html

;) R

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Ja, det er han James Carr du linka til - har "The Complete Goldwax Singles" med han og det er pokker meg strålende greier.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.094
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hører at de mishandler deg der sørpå, Mbare..? ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning