Et forsøk på å sortere i litt ulike skuffer later til å være på tide. Vi får se om jeg lykkes med formålet, men det er verdt forsøket. Jeg ble spurt, her om dagen, av Atonal om hva jeg egentlig tenker om hi-fi, objektivitet og subjektivitet, bl.a. Det fikk meg til å tenke. Her er et litt lengre svar, Atonal.
Jeg tenker at de aller fleste komponentene (om ikke alle?) vi bruker i et stereoanlegg har en egenlyd. Dette dikteres av de ulike parametrene som er tilgjengelige for at objektet i det hele tatt skal eksistere - det er, tross alt, mange måter å lage en effektforsterker på. For ikke å snakke om høyttalere. Og jeg finner det vanskelig å tro at den "endelige" løsningen på noen av disse komponentene eksisterer (det er en tråd på DIY forumet hvor Asbjo driver å utvikler en HT - det er spennende lesning med henblikk akkurat hvor mange kompromisser som nødvendigvis må bli involvert). Så for meg er enhver hi-fi komponent i utgangspunktet et kompromiss, uansett hvor state-of-the-art noe måtte være - ett eller annen kompromiss, i form av at ett valg, har en eller annen gang blitt tatt i utviklingen.
For noen komponenter er det kanskje lettere å akseptere eller skjønne at det er forskjeller. Om du bruker rør eller transistorer i forsterkeren tror jeg de fleste vil være enig om at har noe å si for lyden. Og hvis du bruker rør, vil det ha noe å si om du kjører SET eller push-pull. Ditto for HT, sannsynligvis også for cd-spillere, vinylspillere og RIAA. Her er det åpenbare forskjeller i designet som lar seg måle, i en eller annen form, og som sannsynligvis kan gi endret lyd.
Og så sitter vi igjen med de store diskusjonstemaene: kabler og andre tweaks. Og det er kanskje disse som er mest omdiskutert fordi det er her teorien som oftest er mer interessant, enn nødvendigvis relevant. Det er således kanskje ikke så rart at vi ender opp med å diskutere dette fordi at vi så ofte bare har inntrykkene våre av
om disse dippe-duttene og kablene gjør noe eller ikke å gå på. Harde fakta har en lei tendens til å glimre med sitt fravær, selv om mange prøver. Og hvis teori forefinnes er vi da ofte så langt inne i mer eller mindre esoteriske fagfelter at mange (som meg) mangler fagkunnskapene til å kunne vurdere det som framkommer av teorier.
For min del, bare for å ha sagt det, så sliter jeg virkelig med å skjønne at folk ikke hører forskjell på signal- og høyttalerkabler. Og jeg sliter enda mer med å akseptere at fordi Mike Lavigne ikke hørte forskjell, kan det ikke være forskjell (for å polemisere noe). Jeg vil heller stille spørsmål med metoden, framfor temaet. Men det er nå meg. Tilbake til poenget.
Poenget er, som jeg har vært inne på tidligere, at det er uendelig antall kombinasjoner som er mulig. Noen er mer åpenbart teit enn andre (det å drive mine Magnepan med en 2 watts SET f.eks), men det er likevel et hav av muligheter til hva jeg kan forspenne for å gi strøm til disse vakre panelene jeg har i stua. Og strengt tatt gjør det at blir umulig for meg å treffe et særlig opplyst valg - jeg har ikke mulighet til å reise land og strand rundt, hente inn forsterkere i rikt monn og så finne ut hva som passer best. Det hadde vel uansett vært en heltidsjobb og vel så det, hvis jeg skulle gjort noe sånt. Så hva kan gjøres?
Gitt at grunnlaget mitt om at alle komponenter i en eller annen form må ha en egenlyd, noe som kan gjenkjennes som akkurat den type komponent (ARC Ref 200 f.eks) og som kan sies å være dens signatur eller måte å legge igjen et vannmerke på lyden, så blir, i min lille verden, denne fantastiske dammen som er hi-fi journalistikk relevant. For det disse menneskene forsøker å beskrive er vel, håper jeg?, egenlyden til de komponentene de har til utprøving der og da.
Og nei, det funker ikke alltid. Det er bare mennesker. De går på trynet, de og. De setter komponenter inn i feil system, det kan hende de ender opp med å beskrive lyden av forforsterkeren i stedet for effekten (f.eks. hvis effekten er så transparent at den har mindre egenlyd enn skribenten tror) o.s.v. Dog, for meg funker det overraskende ofte. Jeg har lest TAS, Stereophile, Hi-Fi News, Fidelity, What Hi-Fi, Hi-Fi Plus og annet ymse i mange år, nå. Det er ganske besnærende å se tilbake på gamle nummer og krysslese anmeldelser - det er ofte forbløffende like beskrivelser.
For meg blir derfor hi-fi magasiner en feilbarlig, men brukt med vett, dugende innferd inn i denne rare verden. Jeg har tillit til en del av de skribentene jeg føler at jeg kjenner (fordi jeg har lest dem lenge, bl.a.) og hvor jeg også kjenner språket godt nok til å ha en ide om hvordan den og den komponenten lyder; som de prøver ut akkurat der og da. Og det gir meg en viss pekepinn på hva jeg kan forvente og det fungerer i hvert fall reduktivt: jeg kan "fjerne" objekter fra ønskelista mi hvis det er rimelig åpenbart at det ikke er den lydsignaturen jeg ønsker.
For egen del tror jeg også at det mest glemte elementet i hele denne rare hobbyen vår ofte er rommet. I hvert fall de av oss som ikke spiller med rimelig små HT i nærfelt i store rom, hvor det sannsynligvis er lite rom-induserte problemer. Men for flesteparten av oss, har rom mye å si. Og der tror jeg vi har langt igjen å gå. Delvis fordi dette med rom er vanskelig. Jeg skjønner ikke mye av romakustikk. Men jeg har nå kjøpt noen romakustikktiltak hos noen jeg valgte å stole på og herreminhatt! Det hjalp ut av en annen verden. Så når det kommer til romakustikk: I'm a believer.
Det andre poenget mitt er dette: jeg kjøper ikke den ideen om at "alt" er relativ og kun skapt av den enkelte lytter. Gitt en viss grad av trening (for det handler også om det) og en stor grad av ærlighet, tror jeg de fleste vil kunne være enig om, eller i hvert fall gjenkjenne, noen andre sin beskrivelse av et gitt anlegg. Det betyr
ikke at vi trenger å være enig om det er bra eller ikke - men jeg vil tro at det er mulig å beskrive ganske greit hva som er forskjellene mellom mitt, RolfOzzy og Lagga sitt anlegg på en slik måte at nogenlunde erfarne lyttere vil ha en ide om hva som venter de før de hører på nevnte anlegg i det aktuelle rommet.
Og da er vi tilbake på preferanser. Jeg ville ikke ha valgt anlegget til RolfOzzy for min egen del, ei heller Laggas. Men det er mine preferanser for hvordan jeg vil ha musikken min gjengitt. At RolfOzzy eller Lagga velger noe annet, får være opp til dem. Men det beviser ikke at det er umulig å si noe allmenngyldig om lyden i våre respektive anlegg. Det viser bare til at vi foretrekker ulike måter å få gjengitt musikken vår på.
Poenget mitt i klartekst er dette: det går an å si noe om lyden i et anlegg som handler om de komponentene som spiller i det anlegget og det er ikke utelukkende et resultat av min persepsjon av nevnte anlegg. Og det går også an at vi fortrekker helt forskjellig lyd uten at noen av oss tar feil.