Mbares lyttestue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Affern

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.07.2008
    Antall liker
    48
    rolfozzy skrev:
    Synd at den interessante debatten mellom Mbare og Roda ble kvalt på denne måten. Jeg syns det er en upassende måte denne Affern bryter inn og kommer med karakteristikker av personer på. Enhver må få like den musikken og fremført på hvilken måte det nå måtte være uten at de trenger og bli hengt ut på denne måten.

P.S. Jeg har hørt Residents for mange år siden, men jeg har ingenting av de i mine hyller. Kanskje ikke uten grunn. Hva nå det måtte ha med saken og gjøre.
    Jeg er ikke treg i oppfattelsen. Mobben vil ha meg ut av Mbares lyttestue, og dere skal få det som dere ønsker. Jeg har ingen interesse av å trenge meg på der hvor jeg ikke er velkommen.

Takk for meg, og unnskyld forstyrrelsen.

PS
    Av The Residents kan det være litt vrient å være sikker på at en ingenting har, siden ingen er sikre på hvem The Residents er. Et velkjent navn, Fred Frith, kan assosieres med gruppa, men kan kanskje ikke regnes som medlem. Siden Fred Frith har hatt en finger med i spillet på utallige skiver, og i en rekke ulike konstellasjoner, så skal det vel egentlig godt gjøres å ikke ha noe av ham i hylla, i hvert fall hvis man er litt over gjennomsnittet interessert i musikk.

URL: http://home.arcor.de/nyds-exp-discogs/frith.htm#frith_discography

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Affern skrev:
    Andreas skrev:
    Mbare skrev:
    Affern: du skriver godt og poengtert og får meg til å tenke. Takk!
    Tja.. Om jeg får lov, Mbare, så peker jeg gjerne på at personkarakteristikker og omtaler av personers intelligens er langt på siden av hva jeg synes vi skal holde på med på HFS. Når det i tillegg gjøres ganske anonymt og rettes mot dere som veldig mange kjenner både privat og profesjonelt så brytes en etisk grense, synes jeg. Slikt kan man bare kanskje gjøre i en nær og vennskapelig tone, og skjønner jeg RoDa rett er det ikke tilfelle her.
    Takk for at du tar opp en viktig og vanskelig problemstilling. Jeg forstår at jeg kan ha formulert meg for uklart, men hvis du leser innlegget mitt, så vil du se at det var svar på en kommentar fra rolfozzy, hvor han forsøkte å gjøre dette til en diskusjon om menneskene bak kallenavnene Mbare og Roda. Som du ser, så avslo jeg tilbudet.

/quote]

Jeg finner ikke stedet der jeg prøver og gjøre det til en diskusjon om menneskene bak
    Mbare og Roda.
    Jeg er fullstendig klar over min begrensning i å uttrykke meg skriftlig. Og hvis det, som et resultat av det, skulle være en oppfatning at jeg ønsker en slik diskusjon så må jeg bare beklage.

Så noe tilbud fra meg om det finner jeg ikke.

Affern

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.07.2008
    Antall liker
    48
    rolfozzy skrev:
    Jeg kjenner både Mbare og Roda som hyggelige, trivelige og jordnære mennesker begge to. Begge har vært på besøk her. Så at motsetningene stikker så veldig dypt, det gjør de nok ikke.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Rolfozzy; jeg tror dere snakker forbi hverandre.

Jeg er blant de som håper å se mye mer av skriveriene fra Affern på HFS; ikke gi opp skriblerier selv om man skulle møte litt initiale.. eh, skal man kalle det vennligsinnede bevisstgjøringer på egen ordlegging? Det er bare lærerikt, og jeg er sikker på at alle deltakerne i denne tråden og andre tråder gjerne vil se flere av dine betraktninger; det er slik vi synes er med på å berike HFS!

Det skader jo heller ikke, iallefall ikke for meg, at vi synes å dele denne proposjonstenkingen på hifi relatert til musikk.

Mvh Vidar P

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Enig med Vidar P. Du skriver godt og jeg håper du fortsetter med det Affern :) Du kunne jo starte en tråd om The Residents foreksempel, det hadde vært skøy :D

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Affern skrev:
    rolfozzy skrev:
    Jeg kjenner både Mbare og Roda som hyggelige, trivelige og jordnære mennesker begge to. Begge har vært på besøk her. Så at motsetningene stikker så veldig dypt, det gjør de nok ikke.
    Aha. Så dette blir tolka som en invitasjon til og diskutere disse figurene som mennesker ?
    Jeg mente det nok mer som hva jeg syns om de. Men ok...

Ellers er jeg enig i de som sier du skriver godt, absolutt. Og jeg ser fram til mer skriverier fra deg. Men jeg mener like fullt at Hjemmetråden til Mbare er kanskje ikke rette plassen og komme med karateristikker av trådens "eier".

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    rolfozzy skrev:
    Affern skrev:
    rolfozzy skrev:
    Aha. Så dette blir tolka som en invitasjon til og diskutere disse figurene som mennesker ?
    Jeg mente det nok mer som hva jeg syns om de. Men ok...

Ellers er jeg enig i de som sier du skriver godt, absolutt. Og jeg ser fram til mer skriverier fra deg. Men jeg mener like fullt at Hjemmetråden til Mbare er kanskje ikke rette plassen og komme med karateristikker av trådens "eier".
    Enig!

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Mbare sier sikkert i fra sjøl, hvis det sklir ut, hans tråd tross alt :)

/jan

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Tid for pusteøvelser, folkens? 8)

Jeg tenker sånn: jeg er på sentralen med nick, samtidig er jeg åpen om hvor jeg bor, hva jeg jobber som og en del slike karakteristikker. Det er et valg fra min side. Min åpenhet, også rundt hva jeg tenker og føler rundt denne rare hobbyen som hi-fi er, er også et valg fra min side. Det betyr, tenker jeg, at jeg også åpner for til dels kraftige diskusjoner rundt hva jeg tenker, hvordan jeg tenker og hva jeg skriver. Det er greit. Du skal faen meg jobbe hardt for at jeg skal ta ting personlig - dette er et internettfora for pokker! :)

Så nei, jeg føler meg ikke tråkket på av verken RoDa (som i og for seg har rett i at vi kjenner hverandre såpass godt at temperatur i diskusjonen tåler vi) eller Affern (som jeg ikke kjenner, men som jeg syns frambringer noen gode poenger og får meg til å tenke. Det liker jeg.). Dog, jeg kan skjønne at språkstilen til Affern kan forståes noe hard i sin karikering, men det er, i min verden, noe med å gi hverandre litt spillerom - dette er, som sagt, et internettfora. Så for min del må Affern gjerne fortsette å skrive i min tråd og hvis noen får et problem med han (eller meg, RoDa, RolfOzzy, JanR eller hvem faen det nå måtte være som svinger innom tråden "min") så antar jeg at dere er voksne nok til å ta det på PM - jeg "tar igjen" her i tråden min og dessuten liker jeg innfallsvinkelen hans. Potensialet for læring virker å være tilstede for min egen del og det er nok til å gjøre meg interessert i videre diskusjon. Poenget: jeg vil ikke ha Affern ut av tråden, jeg. OK?

Litt on-topic igjen: jeg har tenkt litt på det du skriver og jeg har noen tanker rundt dette skillet mellom hi-fi og musikk. Som jeg skrev, er hi-fi og musikk to noe forskjellige ting for min del. Det som jeg ble tenkende på var dette: det er, som RolfOzzy tørt påpekte engang, slik at selv en reiseradio evner å fange oppmerksomheten om musikken og å framvise de essensielle delene av det som gir oss noe i møtet med musikk. Det interessante da blir et spørsmål om hva som er relevant og viktig med hi-fi som separat hobby - kan det gjøre noe positivt for den musikalske opplevelsen eller må den regnes som en egen, isolert hobby?

Standardsvaret på det spørsmålet har brukt å være at hi-fi fasiliterer musikken på den måten at det blir lettere å få de gode opplevelsene av musikken med et godt anlegg. Jeg vet jeg selv har skrevet det flere ganger. Men hva er det som gjør at det blir lettere å få gode opplevelser ut av et godt anlegg kontra et dårlig? Og hva er en god musikkopplevelse?

For egen del husker jeg når ble konfirmert og kjøpte meg en ghettoblaster med cd-spiller som jeg kunne ha på soverommet mitt. Den musikken jeg hørte på den er det knyttet mange, mange gode minner til. Som "anlegg" var det jo mildt patetisk. Men som musikkformidler holdt den mål i bøtter og spann, spør du meg. Så hva er det jeg får ut av det anlegget jeg sitter med nå som ikke fikk da og som gjør den musikalske gleden større/bedre/annerledes (og er den musikalske gleden egentlig større)?

Et svar er at musikken blir gjengitt ærligere og mer riktig i forhold til hvordan den ble spilt inn på plata. Og joda, Nick Cave sine plater er nok nærmere "studio" nå enn på ghettoblasteren. Men dæven jeg hadde mange gode timer foran den ghettoblasteren med de samme platene som jeg nå kan spille på et større, flottere (og styggere) anlegg. Noen vil argumentere med at målet er high-fidelity eller fidelity to the source, d.v.s. at et anlegg skal (som jeg selv har skrevet) "komme seg ut av veien" og la musikken bli igjen. Samtidig er jo det fette umulig. Det kan godt være at fidelity to the source er et godt mål for hi-fi som hobby, men er det nødvendigvis et godt mål for et bra musikkanlegg?

Det ærlige svaret er at jeg vet ikke helt. Den oppfølgende kommentaren til det er at jeg må tenke litt på det. Jeg vil bare legge ut spørsmålet først, kanskje noen andre har gode svar?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.094
    Torget vurderinger
    1
    Et par innlegg er fjernet her. Det er viktig å overveie hva man skriver om andre her, siden det både kan være krenkende og på samme tid bryte regelverket på Hifisentralen. Husk på at det er en interesse for både utstyr og musikk (og ofte film) som som forener entusiaster, og hvem har fasit og forvaltningsrett på hva som er god smak? Det er åpent for alle å høre på det man liker, på det utstyret man har anskaffet seg.

bjornh, moderator

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Mbare skrev:
    Så hva er det jeg får ut av det anlegget jeg sitter med nå som ikke fikk da og som gjør den musikalske gleden større/bedre/annerledes (og er den musikalske gleden egentlig større)?
    Interessant spørsmål - men hva er egentlig større musikalsk glede? Det blir som å spørre om hva som er størst av en meter og en kilo. Annerledes er jeg med på.

En av mine hifivenner her på Hifisentralen var hjemme hos meg for et par dager siden - og vi testet bl.a. mine minste høyttalere - de små Eposene som til daglig står på PCrommet, på et av de andre anleggene. Vi spilte først et lite symfonisk verk - uten sub - og vi hørte fiolinene, og vi hørte fiolinene, og vi hørte fiolinene.... Fin melodi og alt det der, men vi hørte altså bare fiolinene. Greit nok med hjerte og smerte - riktig vakkert var det. Så koblet vi til suben - og plutselig hørte vi et helt orkester spille. Fiolinene drev ikke på i all ensomhet - de lekte med de andre instrumentene. Det var kontrabasser og alt mulig rart der. Det var som om musikken spilte i alle etasjene - ikke bare i toppetasjen. Jeg tror at det siste vi hørte var mer i tråd med hvordan komponisten hadde tenkt seg at vi skulle høre det, og hvordan de som spilte hadde tenkt seg at vi skulle høre det.

Ingen tvil om at den lille oppgraderingen som suben innebar, bidro til en helt annerledes musikkopplevelse. Om den var "bedre", kan selvsagt diskuteres, men akkurat der og da var min subjektive opplevelse at dette siste likte jeg bedre - det ga meg mer. Slik jeg ser det, er det slike bedre lytteopplevelser et bedre anlegg kan åpne opp for. Men utstyret kan bare vise oss de nye mulighetene - man må selv gå gjennom de nye døråpningene og ta musikken til seg.

Bra utstyr kan også virke negativt - ved å forvirre hukommelsen og de gode minnene. Mange av de melodiene jeg hørte mens jeg studerte, ble formidlet via en liten mellombølgeradio mens jeg satt og leste om natten. Det blir litt à la ghetto-blaster minnene som Mbare skriver om. Melodier som brente seg fast mens man var ung og kanskje mer mottagelig. Nå har jeg mye av det jeg hørte den gangen på CD, og kan spille det på utstyr av en helt annen kaliber enn en skurrete mellombølgeradio. Det er bare det at det blir ikke det samme. Musikken vekker ikke de samme gode minnene - ja det hender at jeg nesten blir litt irritert fordi det låter helt annerledes. Noen ganger ikke til å kjenne igjen.

Jeg sier igjen takk til Mbare, for at du vipper oss litt ut av balanse og får oss til å tenke litt.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.843
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg håper inderlig at modereringen er gjort i samråd med de involverte debattanter.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ditto. Det var et meget lesverdig innlegg som forsvant.

Mvh Vidar P

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    Jeg håper inderlig at modereringen er gjort i samråd med de involverte debattanter.
    Dette har nok moderatoren fjerna på eget initiativ. Synd at ting ikke kan diskuteres uten at sånt skjer.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Enig Rolfozzy, det var jo en vennlig og givende diskusjon synes jeg da.

Mvh Vidar P

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    rolfozzy skrev:
    Valentino skrev:
    Dette har nok moderatoren fjerna på eget initiativ. Synd at ting ikke kan diskuteres uten at sånt skjer.
    Kan moderator gjøre sånt ?
    Er tross alt Mbare's tråd.

/jan

R

RoDa

Gjest
    Dette var da ikke noe å fjerne, synes jeg. Hvs det var innleggene fra i går kveld som er tatt bort?

R

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Jeg har ikke fjernet noen innlegg (selv om jeg har mulighet til det) og vurderte det ikke slik at det var nødvendig å fjerne noen innlegg. Ei heller har jeg blitt spurt om å fjerne noen innlegg, så dette er gjort av moderator og på hans ansvar.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Hvorfor fjerne noe de to "kritiserte"/"uthengte", Mbare og RoDa, tydeligvis har vist takhøyde og tollerert.
    Slett morderering IMO. Andre hellige HFS-kyr slipper unna med langt verre ting, hvorfor?
    Tråden har hatt en frisk pust som HFS trenger. Interessante synspunkter og meninger har kommet frem i de siste par dagene, så hvorfor kneble debatten? :p

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    bjornh skrev:
    Et par innlegg er fjernet her. Det er viktig å overveie hva man skriver om andre her, siden det både kan være krenkende og på samme tid bryte regelverket på Hifisentralen. Husk på at det er en interesse for både utstyr og musikk (og ofte film) som som forener entusiaster, og hvem har fasit og forvaltningsrett på hva som er god smak? Det er åpent for alle å høre på det man liker, på det utstyret man har anskaffet seg.

bjornh, moderator
    Hvem regler er brutt ?

Beklager OT Mbare.

/jan

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    hvordan drepe en av de få virkelig gode og leseverdige trådene.................. :p :p

hva skjer?

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Får neppe noe svar... Dessverre. Enig i at denne tankeutvekslingen her inne var av både filosofisk og hifirealtert meget intr. Dumt at tråder beskjæres slik... :-[

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Jeg er forkjøla. Tankeprosessene er nedsatt. Kommer sterkere tilbake. :)

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    428
    Sted
    Friedrichstadt
    Mbares tråd er en av mine favoritt-tråder. Jeg er veldig enig med Andreas på side 18, om at skribenter bør opptre med en form som viser litt mer respekt for den andre enn det som ble gjort i omtalte innlegg som ble fjernet. Så vidt jeg kan se gjorde moderator jobben sin, og det er rett og slett feilslått at moderator får en veldig ensidig fordømmelse. Men i etterpåklokskapens lys burde han ha tatt opp saken med Mbare før han slettet innlegget. Ellers foreslår jeg at man fortsetter en slik diskusjon i egen tråd.

God bedring, Mbare :)

/OT og ha en fortsatt strålende dag!

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    HCS skrev:
    Får neppe noe svar... Dessverre. Enig i at denne tankeutvekslingen her inne var av både filosofisk og hifirealtert meget intr. Dumt at tråder beskjæres slik... :-[
    Forbausende stille på "beskjæreren" også.

/jan

R

RoDa

Gjest
    Mbare skrev:
    Sikkert de high-power blåserefleksportene hos RS, husk tjukklæsta næste gong. ;)

God bedring!

R

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    RoDa skrev:
    Mbare skrev:
    Sikkert de high-power blåserefleksportene hos RS, husk tjukklæsta næste gong. ;)

God bedring!

R
    Tror nesten jeg får ta deg med til RS en dag, med lester/tøffler på 8)

God bedring Mbare, du overlever nok ;) ;D

/jan

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    RoDa skrev:
    Mbare skrev:

God bedring!

R

Hmm, jeg er redd det kan være årsaken. Blåserekka til Count Basie gjorde vel ikke saken bedre ???

Kan det hjelpe å sette te-lys i portåpningene tru?

Mvh. RS

R

RoDa

Gjest
    Tenk varmepumpe, RS.
    Da blir der sikkert stats-støtte til utvikling av serieproduksjon.
    Tenk deg, folket kan få innbyttepris for sine gamle høyttalere og spare strøm med RS heat'n'sound Model One!!

;D ;D

:) R

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Og jeg er forkjøla og imens legger dere planer for å kombinere varmepumper og høyttalere, samt lurer på hvem som har brutt hvilke regler og hvorfor. Oh well. Ikke vet jeg, men kanskje vi skulle forsøke å få denne tråden tilbake på skinner igjen?

Jeg forsøkte i et litt tidligere innlegg å tenke litt høyt rundt dette med musikk kontra hi-fi. Ulf-B ga, som han ofte gir, et godt og gjennomtenkt svar. Jeg for min del begynner å tenke at kanskje den største faktoren oppi alt dette styret er oss som lyttere? I dag har jeg sittet å surfet på nett, hørt på Alltid Klassisk på radioen og gumlet Ibux, drukket litt whisky og fikla med Squeezeboksen min. Fant litt info på nettet om noen tweaks som muligens kan gjøre at den får mindre jitter ut fra SPDIF-kontakten sin. Det er jo sikkert en god ting. Uansett ikke noe jeg kan gjøre selv, så jeg får (igjen) involvere brodern i mine små-tvilsomme prosjekter.

Og der er jeg, tror jeg, tilbake med det jeg begynte med: hvor mye betyr vi som lyttere oppi alt dette? Vi vet jo at vi hører ting forskjellig og at en manns nirvana er en annen manns hara-kiri. Noe av det handler nok om at vi lytter etter forskjellige ting - noen er gode på å "ta" rommet som tegnes opp, atter andre er bedre på oppløsning og noen er gode på gjengivelsen av stemmer. Men det handler også, vil jeg tro, om preferanser - hva er det vi leter etter? Hva er det vi har med oss som skaper målet vi strekker oss mot?

Et annet aspekt i dette med oss som lyttere er også det økonomiske og andre kontekstuelle faktorer. Jeg har ikke uendelig mye penger på konto, heller sterkt i motsatt retning. Jeg har ikke et stort rom som jeg kan gjøre hva jeg vil med av akustikktiltak, plassering av HT o.s.v. Og det betyr at det anlegget jeg kunne ha ønsket meg, har jeg verken råd til eller plass til.

For min egen del opplever jeg å ha lært mye det siste halvåret i Østfold. Det å bli kjent med disse folka i Østfold hi-fi mafiaen har vært en udelt glede, både som hi-fi nerd, men også fordi det er jævli hyggelige og trivelige folk. Og diskusjonene har vært mange og gode.

Uansett: hva jeg har lært? At rommet har sjukt mye å si. At jeg, når det kommer til front-end i anlegget mitt, vil prioritere PC. Fordi? Det er enkelt. Ryddig. Katalogiserbart. Spillelister er en flott ting. Fordi jeg har tro på at det kan være en god måte å få god lyd på uten å betale skjorta. Hvis noen bare kunne utviklet et GUI som jeg helt fornøyd med, nå. :). At når det kommer til høyttalere er det mange, mange variabler. Og at jeg har et stykke igjen før jeg er i mål med hva jeg selv ønsker å prioritere der. Men at jeg er overrasket over hvor fornøyd jeg er med Magnepan. Det mellom front-end og HT? Tja. Jeg ønsker meg på sikt rør inn i kjeden. Jeg liker rør. Kanskje denne klangen igjen? Men det er avhengig av så mange andre variabler at det har jeg latt ligge.

Det som er spennende er hvor forskjellige vi er når det kommer til disse prioriteringene. Og det handler nesten utelukkende om oss som lyttere og hva vi tar med oss. Hva vi trenger for å få til det vi vil med hi-fi'en vår. For noen er kanskje målet å få "best" lyd, d.v.s. fritt for alle artifakter, knaster og hardheter. For andre er det kanskje en "karakter" som de gjenkjenner i all musikken de spiller på anlegget sitt. For atter andre er det kanskje bassen og muligheten til å flytte hus med nevnte bass som er viktig.

Det viktigste med oss som lyttere? At det er vi som står i veien for våre egne musikkopplevelser. Ja, Public Enemy høres helt for jævli ut på anlegget mitt - men det er miksinga av plata. Jeg kan velge å enten bli sur p.g.a. det eller faktisk digge plata for det jeg alltid har likt den for (sinnet, aggresjonen og bittet). Ja, Stokowski høres mye bedre ut. Men det jeg liker med Stokowski er ikke lyden, det er flyten han skaper i musikken. Og jeg klarer ikke å fri meg fra at det hadde vært mange flere lykkelige audiofile der ute hvis vi klarte å skille mellom det å ha hi-fi som en hobby kontra det å ha musikk som en hobby. Hvis anlegget ditt ikke gjør det mulig for deg å høre på musikk, har du et problem. Men er løsninga en ny komponent eller litt kritisk (og ofte ubehagelig) selvransakelse?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.365
    Torget vurderinger
    10
    RoDa skrev:
    Tror nok ikke at uenigheten mellom meg og Mbare stikker så mye dypere enn tilnærmingen til musikk og forholdet til enkelte typer musikk. (og disse ungarerne da...)
    Dette mener jeg vi til en stor grad har fått diskutert ihjel i tråden over noen sider nå?

Mbare mener at folk som liker musikken til Theessink bør innlegges, og mannen har skolegangen til å backe dette.
    (note to self: Ikke få en evaluering av psykisk helse i Fredrikstad)
    Jeg har meget vanskelig for å forstå at folk virkelig kan like The Residents sin musikk. (som et eksempel)

Det jeg tok til motmæle mot var holdningen om at musikk skal være utfordrende og kreve læretid for å kunne nyte.
    Samt at dersom du ikke gjør dette så vet du ikke om anlegget ditt funker, og at du ikke da er en ekte intelligent viderekommen entusiast.
    Mbare har fortalt at han ikke har disse holdningene, og dermed er saken temmelig lukket/løst tenker jeg da.

Da Mbare spilte denne etter hvert så kjente Tchaikowsky hos meg, så ble jeg grepet av hvor dramatisk og mektig denne musikken var.
    Jeg var så inne i musikken at da EspenR prøvde å prate til meg så skvatt jeg noe inn i helv...!
    (Han skulle bare fortelle meg om den innebygde hardheten i PCM, så jeg skvatt helt unødvendig... :D )
    Dette helt uten lyttetrening innen klassisk, bagrunnskunnskap om Tchai, eller at jeg visste hvilken dirigent som etter sin død (?) hadde tatt bolig i mine stereokomponenter.

Tove Karoline Knutsen, Kari Bremnes, Eva Cassidy, Pink Floyd og Mark Knopfler (for å nevne noen få) kan gøre det samme med meg.
    Dette er jeg glad for, glad for at jeg kan bli "beruset" av musikk og la meg glede av mye forskjellig.
    Nå og da møter jeg nye artister som jeg liker med engang, liker etter noe tid, eller ikke liker. Slik er det nok med de fleste av oss.
    Bare det at forskjellige artister treffer forskjellige folk.

I kveld tror jeg det blir litt Gilmour fra Gdansk i spilleren, ønsker andre en god kveld med sine Residents, At the drive in, Mozart eller Anastasia.

EDIT: Mbare og meg er nok uenige om litt flere ting som RAKK, preferanser for "best" lyd osv. Men uten litt uenighet, heller ingen fruktbare diskusjoner.

Mvh
    Rolf
    "Læretid" i forbindelse med krevende musikk er faktisk ett poeng. Det blir akkurat som muggost, det smaker i utgangspunktet vondt, men når du er blitt vant til det så ville du ikke vært foruten. Jeg tror MP3 generasjonen ødelegger evnen til å bli kjent med mer kompleks musikk. Det er en enorm tilgang til musikk i dag, men det blir "fast food", ingen tar seg tid til å nyte "gourmet-musikk". Jeg mener ikke at Kari Bremnes er i den kategorien, selv har jeg komplett av henne, og av Dire Straits, de fleste av Steely Dan osv.

Ta et eksempel. Astral Weeks med Van Morrison. De fleste synes den er temmelig snål ved første gangs spilling, men den vokser etterhvert. På et program om Van Morrisjon så sa Bono, som vokste opp i et puritansk Irland, at Astral Weeks "was the only legal drug at that time". Jeg gjetter på at Bono med flere spilte platen gjentatte ganger! Tidligere skjønte jeg ikke det helt fordi "Moondance" f eks var mye mer fengende, men det var til å begynne med!

Mye klassisk er også såpass sammensatt at det ikke henger på greip før man er blitt kjent med stykket, det tar som regel litt tid.

Selv sier jeg som Ole Brum "ja takk begge deler"

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.843
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjøpte en hel haug musikk av komponisten Pierre Boulez for et par år siden. Noe får jeg tak på, mens andre ting er nesten like far out som Beethovens Große Fuge...

Medhårs er kjekt det også, for all del. Jeg synes Oktobertrilogien til Thomas Dybdahl er deilig medhårs og vakker.

M

musicus

Gjest
    Tok meg en lytt på The Residents "Tweedles" idag, og fant de verken utfordrende eller spennende, bare.....kjedelig, nå vet jeg ikke om dette albumet er representativt for gjennomsnittlig Residents men det slo ikke på noen strenger hos meg :-\

mvh

B

Back_Door

Gjest
    Jeg tror det er lite konstruktivt å diskutere hva som er god eller dårlig muskksmak..

Kan likevel tenke meg at for en psykolog måtte det vært interessant å finne ut hvorfor et musikkstykke treffer så fullstendig hos en person, samtidig som en annen reagerer med likegyldighet eller avsky.
    Noen ganger reagerer vi følelsesmessig spontant på musikk, andre ganger må vi i større grad lære og tilvennes over tid. Blues i førstnevnte eksempel og klassisk i sistnevnte?
    For meg kan det værte frustrerende å spille musikk som jeg selv til de grader digger for en person som jeg ser ikke reagerer positivt i det hele tatt. Jeg kan likevel ikke hevde at han har en dårligere smak enn meg.

M

musicus

Gjest
    Karma skrev:
    Jeg tror det er lite konstruktivt å diskutere hva som er god eller dårlig muskksmak..
    Karma, noen ganger tror jeg du tror mer enn du vet. Jeg la bare en kommentar på denne omtalte gruppens musikk, ikke om det var dårlig eller god musikk.

mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vi kan jo bare legge ned hele musikkavdelingen dersom det ikke skal la seg gjøre å ytre egne meninger om musikk.

Mvh Vidar P

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Med- og mothårsbegrepet til Val syns jeg gir mening. En del musikk krever at du jobber med det og lytter, kanskje leser, prøver å forstå og sitter det endelig. Annen musikk sitter med engang og atter annen musikk sitter aldri. Og her er vi forskjellig. Det betyr ikke at det er meningsløst å diskutere eller mene noe om musikk, men det betyr at vi må leve med at noen synes Hagen-kvartetten er speed-metal (omtrent) mens atter andre syns at det er det (omtrent) eneste riktige.

Det er også noe i det RoDa sa tidligere, om at musikk må ikke være noe du skal jobbe med og for og strekke deg mot å like, hvis du ikke vil. Sånn sett: smak er vanskelig å diskutere, samtidig er det spennende å diskutere. Det går ikke an å si at noens smak er feil, men det går an (forhåpentligvis) å diskutere hvorfor de liker det. Jeg antar at de som ikke syns det er noe særlig å mene eller diskutere noe om musikk holder seg unna musikksidene på Sentralen, det blir vel enklest sånn? ;)

De siste timene har jeg sittet å hørt på en Dvorak-opera på NRK Alltid Klassisk og lest i Harald Herresthal sin "Musikkens verden". Konklusjon: jeg skjønner ingenting av disse greiene om noter, skalaer, terser og kvinter og slike ting. Får håpe boka ikke fortsetter i den trenden, da har jeg et problem. :-\ Overraskende god kvalitet på denne nettradioen, mener jeg fant linken et annet sted på sentralen og at den var i 320kb? Finnes det kurs i helt basal, grunnleggende forståelse av noter og terser og kvinter og slikt? Musikklære, hørelære, noe sånt? Gjerne i Fr.stad? Hadde vært spennende å lært noe mer om det, kjenner jeg.

Oh well. God lørdagskveld til folket.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn