Mbares lyttestue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Først litt historie...

Hi-Fi for min del begynte for ti år siden, ganske nøyaktig. Da var jeg nyflytta til Tromsø, skulle begynne å studere og hadde fått meg en liten leilighet jeg skulle dele med en slektning. Like etter flytting fikk jeg jobb på Platekompaniet i Tromsø, noe som gjorde at jeg trakk med meg faren min på Hi-Fi klubben, fikk han til å ta opp kreditt på 15 000 og kjøpte meg et anlegg. Det eneste jeg visste når jeg gikk inn på Klubben var at jeg ville ha en Rega Planet cd-spiller, for de hadde jeg sett bilder av og syns var kul. Så jeg endte opp med en sånn, en integrert Rega-forsterker (som jeg ikke husker hva heter), Dali 350 som HT og signal- og høyttalerkabler fra Tara Labs. Stolt ble alt tatt med hjem.

Den andre historien handler om musikkinteressen min og den begynte nesten før jeg kan huske. Jeg er så heldig å ha vokst opp med to onkler som har en sikkert nærmere 1000 LP'r hver og jeg plaga de rimelig ivrig for å lage kassetter til meg når jeg var liten. Så jeg vokste sånn sett opp med Pink Floyd, Zeppelin, The Who, Beatles, Stones, hele den pakka der. Jeg husker når jeg gikk på ungdomsskolen så var det "krig" om enten å like Metallica eller Guns'n'Roses - til nød kunne AC/DC også gå. For å signalisere hva du likte, måtte du ha et tøystykke med grafikk sydd på dongerijakka di. Jeg? Jeg gikk rundt med en liten tøylapp på den ene skulderen hvor det sto: Led Zeppelin - Houses of the Holy. Veldig få hadde hørt om Zeppelin, helt til More Powerballads ett-eller-annet kom på banen og "alle" trodde Zep handlet om Stairway og klisne ballader. Jeg følte meg misforstått. :)

Til konfirmasjonen kjøpte jeg en ghettoblaster fra Sony, en boks med Pink Floyd, Nick Drake og Velvet Underground. Jeg hamstret også en periode cd'r med AC/DC og etterhvert oppdaga jeg Beat og Puls og begynte å lese de fram og tilbake og opp og ned. Så kom Nick Cave, Tindersticks, Motorpsycho, Lambchop, Mogwai, you name it.

Kombinasjonen, noen år senere, av nytt stereoanlegg og jobb på Platekompaniet var... interessant. CD-samlinga mi vokste i et forstyrret tempo, uten at jeg selv klarte å henge helt med, d.v.s. lytte til alt. Men jeg fikk hørt mye mens jeg var på jobb, forsåvidt, og lærte mye av å jobbe der.

Med det som utgangspunkt, så får dette være starten. Mer kommer senere i kveld.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Mbare skrev:
    Det eneste jeg visste når jeg gikk inn på Klubben var at jeg ville ha en Rega Planet cd-spiller, for de hadde jeg sett bilder av og syns var kul.
    Liker min like godt ennå :)

Tråden er lagt i favo's.

/jan

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Dette Rega-anlegget med Dali-HT ble med meg i mange år. Jeg husker fremdeles når jeg kjøpte spikes første gangen og plasserte under HT. Jeg ble ganske satt ut, fordi nå kunne jeg jo høre helt klart hva de sang! Det var ikke lengre behov for å ha teksten memorisert eller foran meg for å forstå det. En annen ting jeg husker godt er når jeg og en (intetanende) kompis fylte rommet i HT med sandblåser-sand vi hadde hentet. Enda mer tydelighet, bedre bass. Jøss. :)

Etterhvert gikk det opp for meg at brodern dreiv å bygde og styrte med ting i kjelleren. Omtrent samtidig snubla jeg over Hi-Fi sentralen (dette er 5 år sia, snart 6). Det var på den tida Duelund var aktiv, bl.a. Jeg og brodern skjønte fort at her var det et potensiale. Så det gikk utover HT og CD-spilleren i første omgang. Høyttalerne bytta vi delefilter på, sagde opp et kosteskaft og stappa inni for å dempe veggene, fylte med bitumen, lagde internkabler av kobber fra en foliespole som vi pakka inn i noe silkepapir og dynka i linolje (dæven det tok lang tid før det tørka). CD-spilleren fjerna vi plast på kondiser (en hørbar forskjell som til og med min daværende samboer kommenterte, selv om hun ikke ante hva vi dreiv med - hun var vel mest irritert fordi vi hadde rota til mesteparten av kjøkkenet), bytta en del kondiser (trur jeg), fylte hele helvetes chassiset (der det var plass) med bitumen, og lakka alt av kondiser m.m. med linolje. For et opplegg.

Etterhvert så fikk jeg en del trøbbel med Rega-forsterkeren og den var flere ganger på sykehus med akutt svikt i strømforsyning med mer. Det gikk etterhvert så langt at jeg endte opp med å bytte inn hele rælet - noe som også hjalp i den situasjonen var at cd-spilleren omsider hadde gitt opp. Jeg husker vi sendte den til sykehuset også, men de konkluderte med at den var død utover all forventning og at ingenting kunne bli gjort. Lurer på hva den teknikeren på Klubben tenkte når han åpnet den. :D

I mellomtiden hadde jeg også kjøpt en Rega P2 som var med meg i mange år. Den ble senere erstattet av en Clearaudio Champion, som jeg har fremdeles. Dog er den for tida nede, grunnet mangel på PU og RIAA. Har planer om å få den opp igjen, det tar bare litt tid (og penger, ikke minst).

Enden på hele Rega-visa ble at jeg byttet inn forsterkeren og fikk meg en NAD 320BEE med tilhørende cd-spiller (og et nytt rack, det gamle var stygt som juling). De ble med meg en periode, de og, før de ble solgt i sin helhet til en kompis i Oslo som fremdeles spiller på det og er fornøyd med det.

I denne perioden med NAD, var brodern i gang med å bygge en for-forsterker til meg, med rør. Den ble bygd av tre og topplata var et gammelt "Sving-venstre"-skilt brodern hadde tatt med fra en sommerjobb i Vegvesenet. Denne pre'en ble med meg i mange, mange år, stadig inne for oppgradering, men sjelden eller aldri nede for telling. Den er fremdeles i god stand, selv om den må se seg forbispilt av mine nyeste kreasjoner.

En kort periode brukte jeg pre'en med NAD'en som ren effekt, før jeg solgte NAD'en i sin helhet og kjøpte en Densen Beat 300 som effekt. Hadde litt tidligere kjøpt en Cayin CDT-15A som kinaimport og den ble også med meg i mange år, også den mer og mer oppgradert etterhvert.

Densen-effekten var litt ustabil, stakkar, så den hadde det med å blåse ut både diskanter og det som verre var, gjerne fullstendig uten forvarsel. Ufint, men sikkert ikke greit å være dansk og etterlatt i kalde Nord-Norge. Som effekt til Dali'ene var den fin, den. Husker at det å koble inn den i stedet for NAD'en var en ganske sjokkerende opplevelse. Jeg tror NAD'en var ganske flau og fornøyd med å komme seg til Oslo.

Etter at Densen hadde gjort kort prosess med sine danske høyttalervenn, Dali, dukket det opp en ny mulighet for en annen dansk HT: AudioVector M1. Det var en bekjent som skulle selge disse, så jeg lånte de med hjem og jeg og brodern sammenligna de med Dali'ene, broderns daværende Tannoy og noen B&W 603 (?) som en fyr jeg bodde med hadde. De spilte flette av alle tre, så jeg kjøpte de og sendte Dali'ene til den kalde kjellerboden til brodern hvor de fremdeles venter på ny diskant. Vi oppgraderte delefilteret på AudioVectorene ved å sette inn en foliespole fra Eltek, solid oppgradering, det.

Det tok ikke så lenge før Densen ble uvenner med sin nye danske venn og blåste diskantene på de også. Noe som ga meg mulighet til å oppgradere til Mi1 Super, noe som var en solid oppgradering. Etterhvert ble jeg dog litt redd av å være bekymra for Densen-effekten og HT mine, så jeg kjøpte en Tact 2175-effekt på bruktbørsen. Den spilte ringer rundt Densen-spilleren og Densen-saken ble sendt til min bror som bruker den fremdeles. Har vært stabil lenge, nå. Trengte sikkert bare å komme seg sør for Polarsirkelen, så ble alt mye bedre. :)

Da begynner vi å nærme oss nåtiden, omsider. Etterhvert gikk det opp for meg at jeg satt på et lite krafthus av en effektforsterker. Og jeg hadde bestandig hatt lyst til å prøve Magnepan. Og omtrent da la McLaren sine Maggies ut for salg. Jeg var ikke sen om å be og etter å ha lånt en solid slump penger fra en kompis, kom de til Tromsø for et drøyt år siden.

I løpet av det året har jeg oppgradert Cayin-spilleren betraktelig, byttet ut Tact'en for en Hegel H2A Mk.1 og oppgradert delefilteret til Maggiesene. I neste post kommer bildene.

Jeg har nå også i løpet av årene byttet ut kabler litt her og der også, noe som har vært en oppgradering stort sett hver gang. Men jeg gidder ikke å skrive så mye om det, da jeg syns kabler er litt kjedelig, men nødvendig.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Så, nutiden. Først: bildene er tatt med mobil. Så kvaliteten suger. Noen som har et kamera er velkommen til å ta bedre bilder. Inntil videre, får det bli slik. :)

Et par oversiktsbilder av stua med anlegget:

Jeg har plassert anlegget på langvegg fordi det (1) er enklest i det rommet og fordi (2) Maggies visstnok skal klare å spille med mye bredde mellom seg uten å miste fokus i midten. Det siste kan jeg bekrefte i dette rommet. De står ca. 1 meter ut fra bakvegg - ikke optimalt etter oddetallsregelen, men det beste jeg kan få til akkurat nuh uten å fullstendig gå bananas. Døra dere ser mellom HT går ut til en liten balkong. TV'en er lånt av husverten og jeg er fornøyd med den - har ikke hatt tv på flere år og det er fint å kunne se film igjen.

Så til kilden, eller i hvert fall transporten:

Det er en Sony DVP-9000 ES som jeg kjøpte brukt. Grunnen til at jeg kjøpte den var fordi den så bra ut og fordi det er en dvd-spiller (film og tv, nemlig) og jeg har ikke behov for en ny og moderne dvd-spiller. Dessuten går transporten for å være bra i den. Jeg har senere funnet ut at det går an å oppgradere denne spilleren ganske substansielt og visstnok sitte igjen med en veldig bra SACD-spiller (den spiller SACD nå også). Det koster nok nærmere 10k å få gjort det, men på lengre sikt er det fristende. Mye fin, klassisk musikk på SACD.

Spilleren er litt kilen ved oppstart og det er ofte jeg må skru den av og på X antall ganger før den gidder å starte ordentlig, men når den først er i gang, så spiller den uten noen problemer. Den mater DAC'en via en Supra Trico (tror jeg det var?) digital-kabel jeg kjøpte på Hi-Fi Huset i Tromsø.

Bildet er også overraskende bra på den, i hvert fall på den TV'en jeg har, så alt i alt er jeg veldig fornøyd.

Så forsterkeriet:

For en detaljert beskrivelse av DAC-TVC'en, se her:

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,24910.0.html

Den er bygget av brodern. Kosta vel rundt 11k i deler, inkl. kabinett. Det er altså en RAKK-DAC og en TVC i et og samme kabinett, som da har erstatta både Cayin-spilleren min og den gamle rør-preen min.

Effekten er som sagt Hegel H2A, Mk. 1.

Høyttalerne er:

Magnepan MG12, for tiden uten frontstoff eller noe sånt. Ekte menn bruker ikke det, har jeg bestemt meg for. Ser jo.. i beste fall interessant ut, men jeg er blitt vant til det og trives fint med det. :)

Delefilteret på Maggiesene er oppgradert betydelig og ser slik ut:

(Det er de sorte boksene som står på gulvet bak Maggiesene). Det er nye deler over hele fjøla, internkablinga er av samme merke som HT-kablene mine. En solid oppgradering, må jeg si. Mer kropp, nerve, farge, detaljer, alt som er bra. Fornøyd med det, må jeg si. Lokket på delefilteret er forøvrig lakket med linolje, in honor of Duelund.

Jeg lurer på om brodern har noen innsider-bilder av Hegeln og Sony'n? I så fall kan han sikkert poste det her. Han og Andreas har i hvert fall noen bilder av oppsettet mitt slik det var rett før jeg flytta fra Tromsø, hvis de gidder kan de sikkert laste opp noen av det.

Har også kjøpt et par DAAD'r jeg driver å lemper rundt på for å se om det gjør noe fra eller til. Ingen hakeslepp-opplevelser, så langt.

Lyden?

Tja. Hva skal jeg si. Jeg var en tur i gruva til RolfOzzy her i forrige uke og det var en ganske så annerledes lyd enn det jeg har. Det er vel også noe av den erfaringen jeg etterhvert har med Maggies kontra omtrent alt annet jeg har hørt: det er noe helt annet, på mange måter.

Jeg husker en av TAS-gutta skreiv en gang om forskjellen mellom anlegg som plasserer utøverne i stua kontra å tegne opp studioet og vise deg musikerne. Anlegget mitt vil jeg mene plasser utøverne i stua. Det er overraskende realistisk størrelse, i hvert fall så lenge du ikke river løs med symfonier. Det er detaljer i massevis, det er ikke hardt (noe jeg har slitt med) og jeg syns lyden flyter veldig fint.

Det jeg kunne tenkt meg å gjort hadde vært å prøvd en annen effekt. Anlegget mitt er, i mine ører, nøytralt med en helning mot det lyse. RolfOzzy, f.eks. hadde klart mer varme og "intimitet" enn det jeg opplever å ha selv - ikke det at jeg savner det, men jeg tror det hadde vært mulig å få til en mellomting?

Alt i alt er jeg veldig fornøyd. Jeg trives med det, det spiller musikk og jeg blir ikke lyttetrett av det. Etterhvert som anlegget har blitt bedre, opplever jeg også å få mer og mer ut av f.eks. klassisk musikk enn tidligere, noe som gleder meg. Nye ting å oppdage er fint. :)

Veien videre? Tja. Jeg skal få platespilleren min opp å gå igjen. Og så har jeg lyst til å teste ut litt romakustikk.

Jeg har også lyst til å teste ut andre effektforsterkere. Det hadde vært jækla spennende å hørt noe EC, Gamut, DP e.l. i anlegget mitt. Jeg er undrende til hva og hvor mye Hegel'n gjør i retning av å gjøre ting "lyst". Men vi får se. Nå er jeg på en måte kommet til et punkt hvor oppgraderinger fort blir rimelig dyrt og da begrenser det seg hva jeg har råd til.

En ting det også hadde vært morsomt å gjøre på sikt hadde vært å kjøpt projektør og lerret, modda DVD-spilleren slik at jeg kunne mate ut et digital filmsignal til en ekstern bilde-prosessor (jeg har jobba som kinomaskinist i noen år...) og så fått stort bilde.

Forøvrig har jeg et hodetelefonanlegg også, med en DIY-forsterker (bygget av brodern, seff) og BeyerDynamic DT880. Cayin-spilleren skal begynne å gjøre tjeneste i det anlegget snart.

Til sist: svært lite av den lyden jeg har ville vært mulig uten bøtter og spann med velvillighet, interesse og hjelp fra brodern. Jeg har ikke peiling på elektronikk, kan såvidt att-fram på en loddebolt, og skjønner lite av elektroniske skjemaer. DAC-TVC'en, delefilteret, Cayin-spilleren, de gamle HT, den gamle pre'en, var kun mulig å realisere takket være han og mye tid fra hans side. Jeg er sånn sett jævla heldig, syns jeg, som har fått veldig mye lyd ut av rimelig lite kronasje, mener jeg selv.

Også Andreas her på sentralen har hjulpet meg med loddebolt o.a. når det har vært behov for det, noe som også har vært viktig og noe jeg er takknemlig for.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.294
    Torget vurderinger
    4
    Ja dette var godt lesestoff!
    :)

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    524
    Artig!

Få hjelp av noen med et ok kamera og ta noen skikkelige bilder av høyttalerne ihvertfall.
    Forskjeller med og uten frontstoff?

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Takk, takk. :)

HT kom fra McLaren uten fronstoff, jeg har kun forsøkt å ta det på en gang for høre om det hadde noe å si eller ikke. Det gjorde en del med oppløsninga, syns jeg. En del detaljer ble borte og jeg valgte da å ikke ha de på, rett og slett. Men bra du spør, Soedal, jeg skal se om jeg ikke får leita de fram og prøvd igjen. :)

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Driver for tida å herjer med plassering av HT, i et forsøk på å finne ut hva som spiller best og hvordan ting blir annerledes og sånt. På de bildene som er i tråden, er HT mine vinklet slik at de treffer et godt stykke "bak meg" i lytteposisjon. Da vil også lydbølgene som stråles ut bak HT treffe langveggen og bli vinklet på utsiden av HT. Prøvde i kveld å vinkle de inn mye mer ekstremt, slik at de omtrent treffer rett på i lytteposisjon og dermed at lydbølgene fra bak HT treffer kortveggen og således blir reflektert på innsiden av HT (dette er sannsynligvis en vilt forenklet forståelse, men jeg baserer det på en (banal?) teori om at HT mine er dipoler og skaper lyd i et 8-talls mønster). I hvert fall var resultatet ganske så slående - mye mer dybde, en del hardhet fra øvre mellomtone forsvant som dugg for solen og det kom mer kropp på musikerne. Flotte greier. Blei rimelig fornøyd med meg sjøl no, kjente eg, det var bra å få på plass litt av det jeg hadde savnet og ment at de skulle få til å gjøre.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Og tiden går og jeg flytter på høyttalere, lytter på musikk og prøver å finne noe optimalt. Dess mer jeg lytter på anlegget mitt og musikken det produserer, dess mer fornøyd blir jeg. Om et par uker så skal vi ha et lite treff i Østfold-hifi-mafiaen her, det blir spennende å høre hva folk som JanR, RolfOzzy, Storebror, Atonal, Lagga syns om anlegget. Det er få som har hørt det og som har særlig erfaring med hi-fi.

Hadde ei venninne av meg på besøk en kort stund forrige helg, hun har en mastergrad i hørelære fra Musikkhøgskolen. Hennes kommentar? "Du trenger jo ikke å dra i Konserthuset, du, det høres jo like bra ut her." Jeg har lurt på om jeg skulle få laget meg en liten plakett og hengt opp på veggen hvor det står: "Godkjent av Norsk Musikkhøgskole". ;D

Forøvrig får jeg snart hodetelefonanlegget mitt tilbake etter at det har vært hos brodern for litt lettere modding - det blir bra. Har tenkt å kople det opp sånn at jeg kan bruke det når jeg sitter på Mac'en (som nå), så får jeg kvalitetslyd også da.

Har som sagt kjøpt meg et par DAAD'er som jeg har slept litt rundt på for å se om det gjør noe forskjell fra eller til. Nå er de for tida satt bak HT-mine for å fungere som diffusorer, men jeg må si at jeg hører fint lite forskjell. Kanskje jeg bare selger de? Får lånt noen aku-plater av RoDa snart, da får jeg også sjekket ut om det er noe å satse på.

Men, hvordan låter det? Det har jeg tenkt litt på i det siste, nemlig.

Det jeg sliter med å forstå meg på er dette: hvordan kan anlegget mitt kombinere det å høres lett, lyst og oppløst ut, med samtidig ikke å mangle kropp eller tyngde? Eller, mer korrekt, det har en annen type tyngde enn det f.eks. jeg hørte hos RolfOzzy. Med det mener jeg at hos meg hører jeg helt klart tonene til f.eks. en cello, men jeg hører også kassen som resonnerer - noe som gjør at min opplevelse av størrelsen til cello'en høres riktig ut i mine ører. Det samme med f.eks. singer-songwriters, hvor det er lite annet enn en mann og hans gitar. Samtidig er det vesentlig "lysere", uten å bli plagsomt, enn det RolfOzzy har - er det fraværet av kasse jeg hører?

Jeg sliter med å finne ord for det jeg lurer på, kjenner jeg. Jeg tror det har noe med at jeg ville ha forventet at anlegget mitt skulle vært hardt, men det er ikke det i mine ører. Det er ikke slitsomt å lytte til over lengre tidsrom i det hele tatt og jeg får utrolig lett "fot" av det. Men det mangler jo fullstendig den "tyngden" i bassen som jeg vet at kassehøyttalere kan gi meg - men som jeg ikke savner. Det er rart, syns jeg, men det gir en opplevelse av lettflytendehet. Bra ord.

Anyways, vi får se når Østfold-mafiaen entrer stua og høre hva de sier. Spennende blir det vel og kanskje noen av dem kan ta med seg et kamera slik at jeg kan legge ut noen bedre bilder?

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Åsså får vi vaflær.

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    27.677
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Flott tråd Mbare - og flotte nakene høyttalere. Jeg ser jo nå at ditt delefilter er meget mer påkostet en det mitt er. Hadde vært ille gøy å tatt turen til deg en gang for å lytte når jeg er "hjemme"..

S

Storebror

Gjest
    Mbare skrev:
    Om et par uker så skal vi ha et lite treff i Østfold-hifi-mafiaen her, det blir spennende å høre hva folk som JanR, RolfOzzy, Storebror, Atonal, Lagga syns om anlegget. Det er få som har hørt det og som har særlig erfaring med hi-fi.
    Er spent sjøl eg. Har hørt Maggies på Hortenmessa og likte måten det spiller på. Har også hørt MG3.6R hos Royervin for mange år siden, men dengang da hadde jeg noen ankepunkter, blir spennende å høre hvordan det stiller seg nå til dags.

Har som sagt kjøpt meg et par DAAD'er som jeg har slept litt rundt på for å se om det gjør noe forskjell fra eller til. Nå er de for tida satt bak HT-mine for å fungere som diffusorer, men jeg må si at jeg hører fint lite forskjell. Kanskje jeg bare selger de? Får lånt noen aku-plater av RoDa snart, da får jeg også sjekket ut om det er noe å satse på.
    DaaD sier du? Hvilke? Byttelåne kanskje? :D

Det jeg sliter med å forstå meg på er dette: hvordan kan anlegget mitt kombinere det å høres lett, lyst og oppløst ut, med samtidig ikke å mangle kropp eller tyngde? Eller, mer korrekt, det har en annen type tyngde enn det f.eks. jeg hørte hos RolfOzzy. Med det mener jeg at hos meg hører jeg helt klart tonene til f.eks. en cello, men jeg hører også kassen som resonnerer - noe som gjør at min opplevelse av størrelsen til cello'en høres riktig ut i mine ører. Det samme med f.eks. singer-songwriters, hvor det er lite annet enn en mann og hans gitar. Samtidig er det vesentlig "lysere", uten å bli plagsomt, enn det RolfOzzy har - er det fraværet av kasse jeg hører?
    At det spiller tørrere, strammere og at bassen ikke får henge i luften og ressonene i rommet gjør kanskje at det virker lysere? Måten det spiller "mellombass" på er kanskje ev av de fremste signaturene til MG's? kontant, taktfast og helhetlig er inntrykk som sitter igjen etter de små minuttene i Horten for flere år siden, selv om mindre enn normalt med "vekt" i bassen også kanskje er et kjennetegn?

Jeg sliter med å finne ord for det jeg lurer på, kjenner jeg. Jeg tror det har noe med at jeg ville ha forventet at anlegget mitt skulle vært hardt, men det er ikke det i mine ører. Det er ikke slitsomt å lytte til over lengre tidsrom i det hele tatt og jeg får utrolig lett "fot" av det. Men det mangler jo fullstendig den "tyngden" i bassen som jeg vet at kassehøyttalere kan gi meg - men som jeg ikke savner. Det er rart, syns jeg, men det gir en opplevelse av lettflytendehet. Bra ord.
    Jo mer oppløsning, desto mer nivå kan du ha uten at det låter stygt eller hardt. Kanskje er du bare fortsatt der hvor forandringen er gøy, og du ikke har begynt å lytte etter svakheter....? ;D
    Slik tenker jeg også, med mine høyttalere som nok ikke er de tyngste på labben i bassen. Men det er noe med det at skal man gjøre bass, og gjøre det ordentlig, så koster det ofte en bunke penger. Ikke minst er det ikke alle rom som takler store mengder bass, noen naboer er allergiske har jeg også hørt...
    Bass done wrong har også en tendens til å overskygge kvaliteter lengre opp i frekvensområdet. Perfekt integrerte subwoofere, derimot, oh lala. 8)

Anyways, vi får se når Østfold-mafiaen entrer stua og høre hva de sier. Spennende blir det vel og kanskje noen av dem kan ta med seg et kamera slik at jeg kan legge ut noen bedre bilder?
    Pusser linsa as we speak ;)

R

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser fram til og høre dette, Mbare. Siden du sammenligner med det du hørte hos meg, er det spesielt interessant. Jeg har prøvd, så godt jeg kan og få en lyd i den retning som jeg syns tiltaler meg. Varm, engasjerende og ikke vært så nøye med om det skal låte korrekt.

Nå har det skjedd en del ting her som gjør at lyden har blitt dreia enda mer i retning av slik jeg liker det, siden du var på besøk. Rørpre, og fått høytalerne på stativer.

Så kanskje du skulle stikke innom for en ny lytt før vi samles hos deg ?

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    rolfozzy skrev:
    Jeg har prøvd, så godt jeg kan og få en lyd i den retning som jeg syns tiltaler meg. Varm, engasjerende og ikke vært så nøye med om det skal låte korrekt.
    Da er vi 2 ;)

rolfozzy skrev:
    Så kanskje du skulle stikke innom for en ny lytt før vi samles hos deg ?
    Hører jeg en liten skjelving i stemmen ??? ;D

Gleder meg jeg også,regner med at det er i andre enden av lydspektret :)
    Bør ikke låte dårlig av den grunn bare så det er sagt.

/jan

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    HoJ: det er bare å stikke innom engang du er på disse trakter.

RolfOzzy/JanR: anlegget mitt har svært få likhetstrekk med anleggene deres. Jeg kjører med panelHT, transistorforsterkere, TVC, DAC, ikke et lite rør å spore noen som helst plass. Så at du låter annerledes, det gjør det. Om det låter bedre, kommer vel an på individuelle preferanser. Jeg husker jeg leste engang at noen sa at Maggies er en ting du enten liker eller bare syns er ræl. Jeg kan forstå det. RolfOzzy: kunne godt tenkt meg en tur til deg før vi skal samles hos meg, men da må jeg finne en vettig måte å komme meg til deg på - billøs som jeg er.

RoDa: oppløsningen i anlegget mitt er det nok ikke noe galt meg, jeg kan spille spenna høyt uten at det høres hardt eller forvrengt ut og uten at lydbildet kollapser. Det er en god ting, spør du meg. Som en kompis av meg sa, som ikke har peiling eller bryr seg døyten om hi-fi: "Det er så mye lyd her!".

Det med sammenheng er også noe av det jeg liker godt med Maggies, jeg syns det er veldig tonalt likt over hele frekvensspektret, noe som er fint. Dessuten er de sjukt hurtige, alt jeg har hørt av "kassehøyttalere" høres tregt ut, sammenlignet. Bassen derimot er den store forskjellen, imho, og den jeg trur for mange er grunnen til at de ikke velger Maggies - i mitt anlegg får du ikke det bånndraget du kan få med gode kassehøyttalere - men du får definisjon, utklinging alt det der. Så det er kanskje snakk om prioriteringer, igjen?

Det gikk noen rykter i annen tråd om at RoDa skulle ta med seg litt måleutstyr for å måle anlegget mitt - det ser jeg virkelig fram til, for jeg aner ikke hvordan det ser ut. Og de målingene i samme tråden som ble postet av storebroren til mine HT lignet jo ikke grisen. :)

Jeg har forøvrig bestilt meg et digitalkamera, et Fuji FinePix S5800 som jeg fant for 1200 og tenkte at det må da være mer enn godt nok til mitt bruk. Så forhåpentligvis får jeg det i løpet av uka, så da kommer det nok noen ordentlige bilder i denne tråden også.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Mbare skrev:
    HoJ: det er bare å stikke innom engang du er på disse trakter.

RolfOzzy: kunne godt tenkt meg en tur til deg før vi skal samles hos meg, men da må jeg finne en vettig måte å komme meg til deg på - billøs som jeg er.
    Si i fra du så ordner det seg.

/jan

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    27.677
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Høres meget bra ut Mbare.. Hos meg så kan jeg ikke spille på full guffe - da merker jeg at diskanten ikke henger med, og en pitte liten plaffrelyd i bassen, skulle nok helst hatt noen hundre watt til.. Men til normalt høyt (høyt for meg) så holder det i massevis.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Skal jeg gå i skapet og sjekke om jeg har noe Mariekjeks og by på ikveld kanskje ?

Har sjekka. Fem igjen. Er jo ingen som spiser det, så det er nok.

Og litt seriøst, Mbare, jeg mener ikke det at du er velkommen til en ny lytt, som en slags konkurranse om hvem som har best lyd. Det blir for fjernt.

Men litt gøy og høre forskjell mellom så totalt forskjellige tilnærminger til ting.

S

Storebror

Gjest
    rolfozzy skrev:
    Og litt seriøst, Mbare, jeg mener ikke det at du er velkommen til en ny lytt, som en slags konkurranse om hvem som har best lyd. Det blir for fjernt.
    Hah!! Her er det kamp på liv og død, til en eneste Østfoldmester står igjen!! :mad:

For å følge opp din seriøsitet:
    Det er lærerikt å kunne dele erfaringer og lære hverandres preferanser å kjenne.
    Enighet er ikke målet, men gjensidig respekt og forståelse.

Tar gjerne med med Mbare på en tur til deg, jeg.

Mvh
    Rolf

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    rolfozzy skrev:

Men litt gøy og høre forskjell mellom så totalt forskjellige tilnærminger til ting.
    Veldig enig.
    kloke ord fra en som har levd litt lengre enn meg :)

/jan

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Storebror skrev:
    rolfozzy skrev:
    Hah!! Her er det kamp på liv og død, til en eneste Østfoldmester står igjen!! :mad:

For å følge opp din seriøsitet:
    Det er lærerikt å kunne dele erfaringer og lære hverandres preferanser å kjenne.
    Enighet er ikke målet, men gjensidig respekt og forståelse.

Tar gjerne med med Mbare på en tur til deg, jeg.

Mvh
    Rolf
    Ja gjør det. Ta gjerne med deg Mbare en tur.

Før snøen faller. Var det ikke noe med det ?

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Noen konkurranse om best lyd er jo bare tull. Men jeg kommer gjerne på besøk, dog i kveld blir litt vanskelig. Har vært noen timer hos RoDa nå, skal skrive om det snart. Til uka har eg ingen planer på kvelden man-ons, så hvis noen har tenkt seg til Halden da, får dere si fra. :)

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Passer greit de dagene du nevner. Jeg er hjemme da.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    En av grunnene til at jeg var hos RoDa i dag var for å låne noen akustikkplater som jeg skulle prøve hjemme hos meg for å som det var noe å hente på det. Så RoDa var snill nok til å kjøre meg hjem og han rakk også en kjapp lytt og noen bilder før han dro videre. Hans kommentar, som var spot-on på det jeg selv har slitt litt med, er at det har manglet litt i sentrum av lydbildet - som han sa det var det som om lyden var sentrert rundt HT mine. Det er en av grunnene til at jeg har drevet mye med plassering av HT.

Rett før han dro satte vi opp tre akustikkplater bak sofaen og...

:eek: :eek: :) :D ;D

Herreminhattlangtnedeifjæraenplass.

Jeg har hørt anlegget mitt gjøre sprang i lyden før, men dette...

Lyden falt rett og slett på plass, virker det som, etter å ha lyttet en time eller to nå. Midten fyltes ut, bassen ble betraktelig strammere, tydeligere og mer definert, det er mer utklinging, tydeligere definert rom... Ja. Hva skal man si? Det er virkelig rart hvor mye de platene hadde å si - jeg merker også at jeg kan (og til en viss grad må) spille høyere enn jeg har gjort før, spesielt for å få ordentlig trøkk i bassen (et tegn på for mye demping? Nja... Bassen er uansett bedre enn før).

Så nå tror jeg for alvor på romakustikk. Det var virkelig et solid løft. Det eneste jeg må finne ut av nå er hvordan jeg, fortrinnsvis på ikke-kriminell måte, kan få de akustikkplatene til å bli her. 8)

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Endelig noen ordentlig bilder, courtesy RoDa. :)

Et oversiktsbilde:

Et til fra en annen vinkel (og et lite bilde av meg i TV'n. Vakkert):

Et nesten-nærbilde av den ene HT med racket i bakgrunnen:

Detalj av HT og delefilteret:

Forsterkeri og dvd-spiller/transport:

Og til sist bare forsterkeriet:

L

Lars.N

Gjest
    Mbare skrev:
    Og tiden går og jeg flytter på høyttalere, lytter på musikk og prøver å finne noe optimalt. Dess mer jeg lytter på anlegget mitt og musikken det produserer, dess mer fornøyd blir jeg. Om et par uker så skal vi ha et lite treff i Østfold-hifi-mafiaen her, det blir spennende å høre hva folk som JanR, RolfOzzy, Storebror, Atonal, Lagga syns om anlegget. Det er få som har hørt det og som har særlig erfaring med hi-fi.

Hadde ei venninne av meg på besøk en kort stund forrige helg, hun har en mastergrad i hørelære fra Musikkhøgskolen. Hennes kommentar? "Du trenger jo ikke å dra i Konserthuset, du, det høres jo like bra ut her." Jeg har lurt på om jeg skulle få laget meg en liten plakett og hengt opp på veggen hvor det står: "Godkjent av Norsk Musikkhøgskole". ;D

Forøvrig får jeg snart hodetelefonanlegget mitt tilbake etter at det har vært hos brodern for litt lettere modding - det blir bra. Har tenkt å kople det opp sånn at jeg kan bruke det når jeg sitter på Mac'en (som nå), så får jeg kvalitetslyd også da.

Hadde ei venninne av meg på besøk en kort stund forrige helg, hun har en mastergrad i hørelære fra Musikkhøgskolen. Hennes kommentar? "Du trenger jo ikke å dra i Konserthuset, du, det høres jo like bra ut her."
    Sjekke triks fra musikkhøgskolen det da ;D

Laban :)

S

Storebror

Gjest
    Et par inntrykk, kjappe sådanne etter kort lytting.
    Virker noe negativt, men sånn er det for meg. Først hører jeg forskjeller og uvante ting.
    Deretter lytter jeg meg inn på anleggets egenskaper og det positive vokser.
    I dag fikk det ikke tid til å vokse så mye, derfor litt negativt ladet. ;)

Høyttalerne står langt fra hverandre, noe som skaper et bredt lydbilde.
    Jeg følte at høyttalerne strålte ut musikken i et smalt område, slik at jeg måtte "treffe bølgen" fra begge høyttalerne samtidig for å finne stereoperspektivet.
    Det hørtes ut som fasefeil, dvs pluss og minus byttet på ene høyttaleren, før stereobildet falt på plass.
    Veldig sweetspotavhengig, oppsettet slik det sto i dag (før akuplatenes inntog).

Stereobildet var ikke ferdig formet, og hadde hull i midten. Dette er noe som Mbare er i jobben med å ferdigstille ved hjelp av plassering, så han kjente til egenskapene. Dette hullet hørtes ut som om en tenkt kule i midten var splittet opp og besto av to "halvmåner" som ikke klarte å møtes på midten.

Lydbildet var bredt og høyt, men begrenset i dybde. Litt overdrevet var det som en metertykk vegg som strakk seg fra gulv til tak og fra sidevegg til sidevegg, men altså kun ca en meter tykk/dyp.

Nok skitprat

Som Mbare nevner i min tråd, så låter anlegget hans lettflytende og ubesværet. Det flyter uten motstand eller bremser på.
    Mellombasstrøkk/skyv er ikke som "normalt" men allikevel oppleves ikke anlegget tynt eller bassfattig. Bassen er dog mer hørbar enn følbar. Store utsving tas lekende lett og anlegget høres ut til å ha godt med pulver i reserve til enhver tid.
    Jeg liker klangen, måten diskanten er oppløst og luftig på, den naturlige sammenhengen gjennnom frekvensområdet og jeg bare aner potensialet når Mbare får justert seg i mål på dette. Spennende!

Det var jo nærmest et sjokk hvor mye de tre akuplatene klarte å gjøre.... :eek:

Gleder meg til neste lytt, hvis ikke denne skitpraten har stengt meg ute da...... ;) :D

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Du skal se at jeg blir så dypt såret og vonbroten at det eneste som kan hjelpe er å gi meg noen aku-plater som jeg kan trøste meg med... :)

Jeg er stort sett helt enig med det du sier om anlegget før aku-platene kom på plass.

Som du sier: det lille du rakk å høre med aku-platene på plass, stemte godt det. Nå har jeg i tillegg klemt HT enda mer opp til sidevegg og det hjalp enda mer. Jeg satt noen timer i kveld (og har akkurat klart å løsrive meg, akk så for seint, men dog) og hørte på musikk og jeg tror at mye av det du anfører ikke lengre er et problem.

Syns at akuplatene bidro til å gi lyden mer ro og de bidro helt klart til større presisjon i lydbildet - slik jeg har hørt det nå, er det ikke noe tvil om hvor folk står og det er ikke noe tvil om at de som skal være i midten, er i midten. I tillegg ble lyden noe mindre "pågående", i den betydning at det ikke lengre er så intenst nært å høre på. Noe som også er en god ting.

Det å flytte HT nærmere sidevegg (samt bytte venstre og høyre HT, slik at diskanten er ut slik den skal være), gjorde ting med både dybden, bredden og bassen. Jeg syns i hvert fall at det falt mer på plass og på plater som f.eks. "Kind of Blue" med Miles Davis er nå både dybde, bredde og alt annet mye bedre på plass enn jeg har hørt det før.

Jeg fjerna forøvrig de DAAD'ene som sto bak HT og syns det også bidro til å rydde litt i lydbildet og at det ga meg noe mer dybde, av alle ting. Ja, ja. Kanskje jeg hallusinerer? Uansett må jeg i seng.

S

Storebror

Gjest
    Spennende, Mbare!
    Jeg var også sjokkert over platenes effekt.
    Det er en som har tinget på disse allerede. ;)

R

K

KindOfBlue

Gjest
    Sånn vurderer jeg perspektivet.

Jeg har en headphone-amp med Meier cross feed opsjon. Den simulerer det som blør av lyd fra høyre kanal til venstre og omvendt når man lytter i et rom (uten cross feed blir det ren venstre i venstre øre, osv.)

Sitter i lytteposisjon, og stiller nivå i hodetelefonene så det virker som om det tilsvarer hva jeg hører i rommet fra ht.
    Spiller samme musikk til begge. Det er liten grunn til å tro at det jeg hører i hodetelefonene er feil (Grace m902 + Grado RS1 hodetelefoner) - så om det jeg hører i rommet er veldig forskjellig, er det noe galt med 1) ht-posisjon 2) i forhold til lytteposisjon 3) rommet.

Har spart meg mye tid når jeg skal sjonglere meg frem til "best" løsning.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    KoB: interessant måte å gjøre det på, synd at jeg ikke har mulighet for crossfeed på hodetelefonforsterkeren min.

Storebror: da må jeg vel ta kontakt med Base-gutta og høre om de har lyst til å imponere med noe akustikktiltak etterhvert. :)

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    27.677
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Høres bra ut dette her.

Mine høyttalere står 65cm til nærmeste sidevegg, har prøvd nærmere også, men da synes jeg ikke vokalen satt så godt, helst skulle jeg jeg nok a trekt de 70cm fra sidevegg, men det har jeg ikke rom til.. Diskanten på MG12 skal vel (hvis det er noe som heter det) være innover, mens på de større er det vanlig at diskanten er utover.. Når diskanten er utover hos meg så mister den litt fokus på vokalen, men her tror jeg det har mer å gjøre med rommet en høyttalerne.

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    155
    Hadde ikke blitt en så helvetes stor postpakke kunne jeg mekket akkuplater til deg og meg samtidig. Har stått på "to do" lista mi i en evighet. Vi får diskutere det over en kaffe til helgen.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Mbare møter husverten. Mbare er noe nervøs, da det ikke har manglet på lydtrykk fra han og han bor i etasjen over husverten. Hvor godt høres Mahler, Mogwai og Rage Against the Machine ut i etasjen under når Mbare sitter igjen med bakoversveis?

Mbare: "Hei, står du bare å henger på hjørnet, eller?"
    Husvert: "Nei, venter på sønnen min, skal hente noen ting."
    Mbare: "Å ja... Eh... Hvordan.. eller.. eh.. har du eller dere hørt noe til meg?" (Ser litt ned i bakken, rundt omkring, smånervøs ::) )
    Husverten: "Hm? Nei, har ikke det. Åssen det, har du vært bortreist?"
    Mbare: "Neida, jeg bare spiller en tanke høyt av og til, så jeg tenkte at kanskje.. ja.."
    Husverten: "Å ja, nei da, det er godt lydisolert mellom etasjene... (lang forklaring om lydisolasjon)... så vi hører ingenting, vi."

:eek: :) :D ;D 8)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hva er dette med at "lyden får mer ro"? Betyr det at artistene virker mer avslappet? Er det slik at en gitar før "mer ro" låter villere og heftigere, mens den blir roligere etter at "mer ro" er innført? Er det i så fall en bra ting?

Ikke for å klage eller være ufin eller noe slik; morsom og positiv tråd!; men disse beskrivelsene er jo som å beskrive klangen i konsertsalen når man har vært på konsert og skal beskrive musikken? Jeg tror jeg skjønner hva dere snakker om; men dette er jo en tråd full av inntrykk om perspektiv.. hva med instrumentene og stemmene da? Hvordan låter de? Det er iallefall jeg mest interessert i.

PS; er det laminat på gulvet? Noen av lytteinntrykkene leder tanken i retning av laminatklang? I så fall; kanskje er det en fordel med båndhøyttalere, som jo sprer bedre sideveis enn opp/ned.

Mvh Vidar P

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Det er parkett på gulvet, så ja, jeg tror dipoler sånn sett er en fordel i dette rommet.

Ro, ja. Det jeg mener med det er primært at instrumenter o.l .høres mer riktig ut - f.eks. med den gamle rør-preen min vil jeg (nå) mene at det var en slags "halo" rundt instrumentene som jeg vil tro hadde noe med forvrenging å gjøre. Det er nå borte. I tillegg vil jeg med ro mene at bakgrunnen er sortere som gjør at instrumentene får rom til å klinge ordentlig ut uten at noe støy forstyrrer dem. Gir det mening? Når jeg skriver noe sånt høres det mest ut som hi-fi floskler. Hm.

Det jeg syns er utrolig behagelig med anlegget mitt nå er at det aldri høres ut som ting forvrenger uten at det er meningen. Stemmer og instrumenter høres mer ekte ut, jeg slipper å engste meg for at det plutselig skal bli skjærende skarpt som det har kunnet bli før. Samtidig er det ikke unaturlig rundt og avslappet, transientene er godt ivaretatt (så langt jeg kan bedømme det).

Ga dette mening?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det gav mening ja :)  Håper du ikke oppfatter meg som klagende og sutrende, det er virkelig ikke meningen.

Ro = fravær av støy/forvrengning rundt selve signalimpulsen. Riktig? Kjært barn har mange navn; renhet, åpenhet, transparens osv er vel også begreper som flyter over i "ro" da. Dette med støy er virkelig interessant; ikke den typen støy som gjør at vi hører sus og slikt; men den typen støy som legger seg som en "halo" rundt hver eneste note, og starter og stopper helt i takt med den. Den er ikke så lett å sette fingeren på, fordi den kommer jo alltid sammen med en amplitude av musikksignal, og er borte når signalet er stopper.

Mvh Vidar P

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Bra. Du blir overhodet ikke oppfattet som sutrende og klagende, du påpekte noe jeg ikke hadde tenkt over at ikke var skrevet noe om - bra og takk!

Fravær av støy/forvrenging rundt selve signalet, ja. Men jeg ville nok, i etterpåklokskapens grelle lys, kalt det noe annet. Renhet, kanskje? Ro er noe litt annet i mitt vokabular, tror jeg. Hm. Må tenke litt på det.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Hvis du nå skulle snuble innom her igjen, VidarP: hva mener du med laminatklang?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn