Diverse Matching og synergi-pølsevev?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kan se ut som at Eximus S1 bruker IcePower ASX2 moduler. De har jeg hatt. Ikke helt på nivå med Hypex i transparent. Noe også Tangen som har både solgte og brukt disse er enig med meg i. De har dog et snev av varme i toppen som er veldig behagelig og sånn sett en "musikalsk forsterker" som nok passer inn i mange anlegg. Jeg opplevde de forøvrig som en anelse slanke i mellombassen, men det kan ha vært lastavhengig.

Det er jo litt morsomt hvis de nå har blitt veldig populære solgt under rette merkenavn med høyere pris og en god test i ryggen. De har jo være lenge på markedet og fikk aldri noe stor innpass da både undertegnende, Valentino og Tangen skrøt av de. Det er også kommet nyere moduler av vedkommende som utviklet disse. De har jeg også prøvd. Låter så og si identisk og kan kjøpes løst kjempebillig.

Huldra57

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Jeg synes Eximus er ufattelig mye bedre enn Hypex UCD moduler jeg har hatt på besøk. Atandre er fornøyd med Hypex er for meg helt ok. At vi bevarer spillegleden ser jeg som viktigst.

Når enkelte mener alle klasse D forsterkere låter likt, så vitner det om fordommer og arroganse.

Når folk foretrekker eximus eller Stello Ice framfor transistor amper til 6 ganger prisen, så burde det være en tankevekker.

Men man må ha topp preamp og gode høyttalere for å få utnytta godlyden. Og gode kilder seff.

mvh Huldra

Huldra57

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Kan se ut som at Eximus S1 bruker IcePower ASX2 moduler. De har jeg hatt. Ikke helt på nivå med Hypex i transparent. Noe også Tangen som har både solgte og brukt disse er enig med meg i. De har dog et snev av varme i toppen som er veldig behagelig og sånn sett en "musikalsk forsterker" som nok passer inn i mange anlegg. Jeg opplevde de forøvrig som en anelse slanke i mellombassen, men det kan ha vært lastavhengig.

Det er jo litt morsomt hvis de nå har blitt veldig populære solgt under rette merkenavn med høyere pris og en god test i ryggen. De har jo være lenge på markedet og fikk aldri noe stor innpass da både undertegnende, Valentino og Tangen skrøt av de. Det er også kommet nyere moduler av vedkommende som utviklet disse. De har jeg også prøvd. Låter så og si identisk og kan kjøpes løst kjempebillig.
    250Asx2i Eximus er modifisert av April.
    Det virker som om du tror et klasse D trinn kun består av en modul. Eximus har klasse A drivertrinn og ekstra strømforsyning, mods etc.
    Jeg har hatt dine Hypex på prøve. Fint du er fornøyd, men sammenligning med Eximus er tullete....
    Modulene er også brokopla slik at de øker dynamikkområdet til 121 dB, bl a

Les den testen jeg henviste til.med Robert Konda pre, Men jeg bruker de ikke pga noen test. Det fantes ikke da jeg kjøpte mine..

sitat fra testen ;In a combination with Robert Koda Takumi K-10 April Music’s Eximus S1 and DP1 opened up a complete new universe of performance and something to think about in a larger way. Before I’ll get slumbered by good meaning critics let me elaborate. In this combination everything as whole became such a potent entity that it shook my awareness of things high-end at this price range. There was the absence of some particular things related to Class A or Class AB, but with a good compromise.

Og eximus er små og lette.så jeg har hørt de i mange oppsett ;)

mvh Huldra

Sist redigert:

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.285
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Klasse D er i sterk utvikling, det skal sant sies. Lånte de største Midgard Oberon blokkene for noen år siden og skulle drive noen svære beist av amerikanske høyttalere... Det låt ikke noe særlig sammenlignet med helt greie forsterkere ifra Parasound... Fikk testet en hypex for en stund siden og det var morro for lite penger for å si det slik... Jeg har fortsatt mest tro på Klasse A, men det er lov å utfordre seg selv litt ... :cool:

Å si at noe er så mye bedre enn andre ting er en sannhet som i beste fall gjelder i eget oppsett... Om ikke målingene er ufravikelige forskjellige...

Huldra57

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Og så tidlig på mårran da gitt. Kablene har neppe stått opp enda ....

S

Syncrolux

Gjest
    Nja... er ikke klasse-D litt kjedelig da? Avrundet i toppen liksom? Hehe.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    250Asx2i Eximus er modifisert av April.
    Det virker som om du tror et klasse D trinn kun består av en modul. Eximus har klasse A drivertrinn og ekstra strømforsyning, mods etc.
    Jeg har hatt dine Hypex på prøve. Fint du er fornøyd, men sammenligning med Eximus er tullete....
    Modulene er også brokopla slik at de øker dynamikkområdet til 121 dB, bl a

Les den testen jeg henviste til.med Robert Konda pre, Men jeg bruker de ikke pga noen test. Det fantes ikke da jeg kjøpte mine..

sitat fra testen ;In a combination with Robert Koda Takumi K-10 April Music’s Eximus S1 and DP1 opened up a complete new universe of performance and something to think about in a larger way. Before I’ll get slumbered by good meaning critics let me elaborate. In this combination everything as whole became such a potent entity that it shook my awareness of things high-end at this price range. There was the absence of some particular things related to Class A or Class AB, but with a good compromise.

Og eximus er små og lette.så jeg har hørt de i mange oppsett ;)

mvh Huldra
    Fair enough.
    Alene, har ASX2 modulene en god del forvrengning i diskanten. Men det slår ut i behagelig varme og ikke i noe hardhet. Kan selvsagt ikke uttale meg om de modifiserte. Brokobling er forøvrig ikke bare positivt.

Slike tester bryr jeg meg katten om om for å være ærlig. Låter de veldig annerledes enn Ncore, så er de ikke ufarget. Og årsakene til man foretrekker det, har vi vært inne på tidligere.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Målinger av Eximus S finnes her:
    SoundStageNetwork.com | SoundStage.com | SoundStageNetwork.com | SoundStage.com

Dette er ingen nøytral sak. Den har en stigning i bassen med flere dB og fungerer som en solid EQ der. Har de beholdt den "røraktige toppen" til ASX2 modulene, så er jeg ikke overrasket over at mange liker dette.
    Objektivt kan man derimot ikke si at den er bedre enn f.eks Hypex Ncore.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.484
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    Så Ncore er liksom referansen for alle andre å etterstrebe? Apropos pølsevev :rolleyes:
    Minner litt om diskusjonen i et diktatur
    Mvh

Leif

Huldra57

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    @Orso , Eximus er, som sagt modifisert. Bassen er dempet men strammere. Men først og framst er diskanten forbedret. Og Fidelity testa mk 1.

Alle norske S1 er mk2, som er omtrent identisk m Stello AI700. Strøm og watt målinger på musetråden.

Huldra57

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Orso er en fare for klasse D segmentet. Ved å gjøre Ncore til Referanse.

mvh Huldra, som lytter med ørene, ikke måleutstyr.

niha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    408
    Torget vurderinger
    7
    Jeg hadde Chapter Precis et par år. Dette går vel for å være en analog klasse D forsterker hvis jeg ikke har misforstått. Denne var ihvertfall hverken blodfattig og slank i lyden eller uten dynamikk.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.175
    Torget vurderinger
    4

Ncore måler jo betraktelig bedre så hvis man skal ha en forsterker i det segmentet bør jo Ncore være å foretrekke fremfor Eximus.

B Rasse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    477
    Jeg hadde Chapter Precis et par år. Dette går vel for å være en analog klasse D forsterker hvis jeg ikke har misforstått. Denne var ihvertfall hverken blodfattig og slank i lyden eller uten dynamikk.
    Chapter med Lecontoure? Dårlig synergi!

niha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    408
    Torget vurderinger
    7
    Det er helt riktig, men som du sikkert ser så har jeg byttet til Lavardin IS Reference. Lecontour og Lavardin er søsterbedrifter og bedre synergi får du neppe! Spiller bedre sammen enn jeg hadde forestilt meg og med Cardas kabler er dette en god match!

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    I klasse D segmentet er Ncore den målemessige referansen. Hvilke måler bedre?
    For all del. Mange bruker farget elektronikk til å tilpasse høyttaler/rom, musikksmak og dårlige innspillinger.
    I noen oppsett låter nøytral elektronikk fantastisk. I andre gir det øreverk.

Huldra57

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Huldra sier seg enig i at Anonym alltid mener alt annet enn Eximus er bedre enn Eximus. Dette uten å ha hørt Eximus. Men han mener prisene på Eximus har gått opp, til tross for at de har gått kraftig ned. Ved BL. A å kutte voldsomme utgifter til svære kabinett i luksusklassen. Bare et kabinett kunne koste 2000 dollar i innkjøp før.

Som Stellovenn er Anonym dog periodevis aktiv på tråden vår.
    DEBATT, type konstruktiv, er velkommen på vennetråden vår.

Dette er dog en synergetisk tråd for pølsevev (?)

EDIT. GJENTAR FOR SISTE GANG. ICE MODULEN ER MODIFISERT. FOR MÅLINGER KONTAKT SIMON LEE, April MUSIC. OG MAN HØRER IKKE PÅ EN STANDARD ICE MODUL, MEN EN FORSTERKER DET TOK CA. 2 ÅR Å UTVIKLE.

Mvh Huldra, som nå på oppfordring skal kople opp sitt Ayre klasse A B forsterker sett, og la klasse D få hvile fortjent.
    Mvh

Sist redigert:
    R

Roysen

Gjest
    Så Ncore er liksom referansen for alle andre å etterstrebe? Apropos pølsevev :rolleyes:
    Minner litt om diskusjonen i et diktatur
    Mvh

Leif
    He-he!
    Det kan jo være referansen for de som ønsker å benytte forsterkerne sine til å måle på og ikke til å avspille musikk gjennom.

Mvh
    Roysen

Sist redigert:
    R

Roysen

Gjest
    Hva som er best blir jo en smakssak
    Du postulerte jo for to innleg siden at

Klasse D forsterkere lyder dessverre ikke like godt som klasse A eller A/B. Det er årsaken. Livet i musikken forsvinner og lyden blir flat og uengasjerende samtidig som man mister tonale kvaliteter. Det blir sterile og umusikalsk.

Så dersom noen liker at livet i musikken forsvinner, at lyden blir flat og uengasjerende samtidig som man mister tonale kvaliteter og det blir sterilt og umusikalsk, så er det en smakssak, men ellers er det som du sier?
    Var det vanskelig å lese at jeg beskrev en subjektiv oppfattning? Snakk om å forsøke å provosere til krangel.

Mvh
    Roysen

R

Roysen

Gjest
    Klasse D forsterkere lyder dessverre ikke like godt som klasse A eller A/B. Det er årsaken. Livet i musikken forsvinner og lyden blir flat og uengasjerende samtidig som man mister tonale kvaliteter. Det blir sterile og umusikalsk.

Mvh
    Roysen
    Hvor mange har du AB testet under gode forhold med nivåmatching? ;)
    Fler enn deg.

Mvh
    Roysen

R

Roysen

Gjest

Mvh
    Roysen
    @Roysen
    da foreslår jeg at du leser litt på slutten av Eximus og Stellos vennetråd , og klikker på linken der DP1 dac kjøres inn på en pre til 300k og m Eximus monoblokker som sluttrinn. Ca 17 k pr stk
    Edit innlegg , #230

Anmelderen ble kvitt sine fordommer mot klasse D..... Prøv de selv og hør ?
    Som han nevner har mange bytta ut sine svære mastodonter "state of the Art" klasse A og kl ab med Eximus S1 eller Stello AI 700. Sistnevnte brukes da som ren power.
    (jeg har selv Ayre pre/power og et par klasse A saker. Men i hovedoppsettet står klasse D, siste året.

og angående Devialet så er en hel serie kommet nå , fra knappe 50k.
    Men mange angrer, og ønsker seg Eximus, m modda ICE modul og klasse A drivertrinn.

Nå er klasse D av forskjellig kvalitet. Jeg har hatt mye oppskrytte Hypex i hus, som jeg ikke kunnet brukt til annet enn bass.
    mvh Huldra
    Nå har jeg faktisk hørt de et par ganger og jeg vil ikke kalle det for high end. Det gjelder både Eximus og Devialet. Devialet kan låte OK til prisen men må da matches nøye til høytalerne. Nå er ikke Ayre min smak heller da.

Mvh
    Roysen

Sist redigert:
    R

Roysen

Gjest
    At en klasse D forsterker skulle lyde identisk med de beste klasse A eller A/B forsterkerne er rett og slett feil. Hva som er best blir jo en smakssak, men at de låter ulikt er hevet over tvil.

Mvh
    Roysen
    Roysen - når man legger penger på en jukebox, og trykker samme kode, får man samme låt, hver gang.
    Du burde utfordre deg selv litt når det gjelder dine fordommer.
    Kanskje du burde se litt på egne fordommer? Å påstå at andres meninger som du ikke vet noe om er basert på fordommer og ikke erfaringer tilfører ikke det du skriver særlig troverdighet.

Mvh
    Roysen

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.285
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Som nevnt, bring tråden tilbake til tema...Eller bare steng den.. Går bare i sirkler nå om hvem som har hørt hva ifht klasse D osv... Trøttende... :p

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Var det vanskelig å lese at jeg beskrev en subjektiv oppfattning? Snakk om å forsøke å provosere til krangel.

Mvh
    Roysen
    Det er slike tullete innlegg nedenfor Roysen som forsøker å provosere til krangel:
    He-he!
    Det kan jo være referansen for de som ønsker å benytte forsterkerne sine til å måle på og ikke til å avspille musikk gjennom.

Mvh
    Roysen
    Viser dessuten at du ikke har skjønt noen av poengene i denne tråden som har blitt forklart godt og nøye.
    Det er faktisk imponerende i negativ forstand. Da er det heller ikke rart man går i ring i slike debatter.

R

Roysen

Gjest

Mvh
    Roysen
    Det er slike tullete innlegg nedenfor Roysen som forsøker å provosere til krangel:
    He-he!

Mvh
    Roysen
    Viser dessuten at du ikke har skjønt noen av poengene i denne tråden som har blitt forklart godt og nøye.
    Det er faktisk imponerende i negativ forstand. Da er det heller ikke rart man går i ring i slike debatter.

P.S. Hvis noen har Ncore til salgs, så send meg en pm. Har lyst på de til surround anlegget også.
    Poenget var Orso at du konsekvent kun ønsker å forholde deg til målinger eller ABX. Det blir både irriterende og trøttende i lengden. Noen ønsker faktisk å vurdere subjektivt fordi det er i en subjektiv setting hvor man lytter til musikken man skal benytte produktene.

Tror ikke jeg gidder mer i denne tråden. Så kan de som ønsker å vudere og kjøpe forstkerere og annet for å måle på de vær så god å gjøre det.

Mvh
    Roysen

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.427
    Torget vurderinger
    2
    Tråden har utartet seg, og vær vennlig og kutt ut personagrep.

Trådens opprinnelige budskap var ikke noe dumt tema, men krangling om hva som låter av ulike forsterker-teknologier blir uinteressant for de fleste.

Det er veldig bra at en kan belyse årsaker og teorier for best mulig lyd, men faktum er at de fleste verken har tid eller kunnskap til å optimalisere sine rom, og dermed er en evig bytting av utstyr det beste en kan prøve på. Slik vil det nok forbli en god stund fremover. En må godta at enkelte gjør det på denne måten, mens andre ønsker å gå dypere ned i materien.

Mvh
    Høvdingen

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Synergi er antagelig pølsevev. En komponent (feks en forforsterker) gjør den jobben den skal gjøre uavhengig av hva som kobles på før og etter. Jo bedre signal som tilføres på INN- siden, jo bedre signal går ut på UT- siden. Men dette har ikke noe med synergi å gjøre.
    Synergi (eller mangel på det) er hvis en komponent, av grunner ingen i grunnen kan forklare, gjøre en bedre jobb sammen med noen komponenter og en dårligere jobb sammen med noen andre. Dvs den over- eller underpresterer avhengeig av hva den kobles til.
    Det er også mulig noen ville hevde at en komponent som var spesielt god på bass kunne kombineres med en annen som var spesielt god på diskant, for å få "det beste" fra begge verdener, som et eksempel på synergi. Altså at de utnytter hverandres komparative fortrinn, på et vis. Men dette tror jeg har minimal praktisk betydning.

Matching, dvs å kombinere komponenter på fornuftig vis, er derimot noe av det aller viktigste og grunnleggende man må tenke på.
    Å kombinere en halvmillions "Roysen"- cdspiller med en forsterker til 5 tusen, er en idiotisk match. Da er det bedre å flytte en god slump penger fra cdspilleren over til forsterkeren. Flytter man hundre tusen på denne måten, får man en cdspiller som er kanskje mikroskopisk dårligere, men en forsterker som er mye bedre. I sum gir dette bedre lyd. Grunnet "loven" om avtagende ytelseforbedring per krone når man kommer opp i pris.

Har man en halv million å bruke på komponenter, kan det være lurt å i utgangspunktet sette av en tredjedel til hver komponent (tror jeg).
    (kilde + forforsterker + effektforsterker)

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.937
    Torget vurderinger
    8
    Synergi er antagelig pølsevev. En komponent (feks en forforsterker) gjør den jobben den skal gjøre uavhengig av hva som kobles på før og etter. Jo bedre signal som tilføres på INN- siden, jo bedre signal går ut på UT- siden. Men dette har ikke noe med synergi å gjøre.
    Synergi (eller mangel på det) er hvis en komponent, av grunner ingen i grunnen kan forklare, gjøre en bedre jobb sammen med noen komponenter og en dårligere jobb sammen med noen andre. Dvs den over- eller underpresterer avhengeig av hva den kobles til.
    Det er også mulig noen ville hevde at en komponent som var spesielt god på bass kunne kombineres med en annen som var spesielt god på diskant, for å få "det beste" fra begge verdener, som et eksempel på synergi. Altså at de utnytter hverandres komparative fortrinn, på et vis. Men dette tror jeg har minimal praktisk betydning.

Matching, dvs å kombinere komponenter på fornuftig vis, er derimot noe av det aller viktigste og grunnleggende man må tenke på.
    Å kombinere en halvmillions "Roysen"- cdspiller med en forsterker til 5 tusen, er en idiotisk match. Da er det bedre å flytte en god slump penger fra cdspilleren over til forsterkeren. Flytter man hundre tusen på denne måten, får man en cdspiller som er kanskje mikroskopisk dårligere, men en forsterker som er mye bedre. I sum gir dette bedre lyd. Grunnet "loven" om avtagende ytelseforbedring per krone når man kommer opp i pris.

Har man en halv million å bruke på komponenter, kan det være lurt å i utgangspunktet sette av en tredjedel til hver komponent (tror jeg).
    (kilde + forforsterker + effektforsterker)
    Inne på noe der. Drit inn..Drit ut

Med en hall mill hadde jeg tatt sjangsen på Kudos Titan eller Doxa 8.2 og forsterker 61 :) + Burmester dac og cd, og penger til overs så da holder :p

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.661
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Trur vi kan tenke på synergi som det motsette av mismatching.... prøvde ein gong å kople ein Hiraga Le Tube på eit sett Kenwood L07, og det funka IKKJE! Men begge komponentane hadde det utmerka med andre partnarar (Le Tube+ Grant G100AS røreffektforsterkar = Sant, og L07+Yamaha C2 eller NAD 1020 forforsterkar = sant)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Kule Trygve, har du aldri vært ute for at et komponent har en lydmessig signatur?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.484
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    Kule -Trygve: En komponent (feks en forforsterker) gjør den jobben den skal gjøre uavhengig av hva som kobles på før og etter

BS det fordrer at den serveres de arbeidsbetingelsene den er ment å jobbe under,ellers nødvendigvis ikke

mvh
    Leif

viddivaddi

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.10.2012
    Antall liker
    14
    Sted
    Oslo
    Det er ikkje heilt enkelt, dette her. Men det finnest ein del velkjende tankar rundt problemstillinga:
    "Enkelte hevder at «siden det er subjekter som erkjenner, er all erkjennelse subjektiv». Slik som det er formulert er dette utsagnet meningsløst. Det de kanskje mener å si er at all erkjennelse er påvirket av den som erkjenner, men den nevnte formulering betyr at siden all erkjennelse er påvirket av den som erkjenner, er det umulig å ha standarder for erkjennelse i det hele tatt. Det er korrekt at all erkjennelse er personlig, men det er opp til personen selv om han vil være subjektiv eller objektiv - det er hans personlige filosofi som avgjør."
    (...)
    Objektivister og subjektivister vil ha ulike oppfatninger av hva begrepet «sannhet» betyr. En objektivistisk holdning innebærer at «sannhet» betyr «overensstemmelse med virkeligheten»; et utsagn sies å være sant dersom det stemmer overens med - korresponderer med - det man kan observere i virkeligheten. Dette synet på sannhet kalles korrespondanseteorien, og det kom opprinnelig fra Aristoteles.
    (henta frå Filosofi: en innføring � Objektiv/subjektiv)

I vårt (audiofile) tilfelle higar nok dei fleste mot å vere objektive, og har handlingane mest på den sida. At vi uansett har eit ganske så vanskeleg utgangspunkt "å korrespondere med", er utfordringa. Mange har nok "fotografiet" som eit slags ideal framfor "maleriet". Eg ser tre utgangspunkt som alle er "rette", men svært ulike, og difor noko vi kranglar om. Skal vi korrespondere anlegget vårt med:

- lyden frå konserten? Her er det mange dårlege konsertlydar å irritere seg over. Fulle folk på raden framfor deg. Eller "dei forstyrrande" alternative sanseinntrykka som saman med lyden skapar den totale konsertopplevinga? Kvar i konsertsalen var du plassert, forresten...?

- lyden i studio? Då vert det viktig å kjøpe same type lydutstyr som i studioet, vil eg tru...og så alle dei feite effektane som leggjast på...produsenten har mest å seie, og lyden av synth og slagverkskomprimering har høg trivselsfaktor, men lite med realistisk attskaping av det korrekte.

- lyden slik du sjølv endar opp med å prioritere dei mange faktorane. Dette må vel ha eit element av at formidlinga av lyd vekkjer din respons på ynskjeleg måte. Vert du irritert over eittelleranna, er det feil. Vert du glad (og får gåsehud), er det korrekt. Men kva om ein er bakfull, eller høyrer musikk ein i utgangspunktet ikkje likar? Er det då noko feil?

Eg såg på TV i går, med "Stjernekamp" oppkopla på hovudanlegget. Mykje veldig bra musikk der, men eg tykte storbandet vart litt samangrauta opptaksmessig. Det var ikkje så skikkeleg dynamikk eg kunne ynskje meg heller. Og nokre av songarane høyrdest litt nasale ut. Fekk veldig lyst til å spele Harry James på direktegraverte vinylplater, men greidde å halde ut til etter programmet var slutt.
    Sannhet er et snodig begrep filosofisk sett, ta liars paradox:

"this sentence is false." (Er setningen sann eller usann?)

Leser man Quine (
    two dogmas of empiricism) ser man at det er STORE problemer med utsagn og overenstemmelse med virkeligheten, og er tema som filosofer studerer den dag i dag uten å ha kommet til bunns i det.

Det er ikke noens personlige filosofi som avgjør om noe er objektivt eller ikke.

Objektivt: 2+2=4 (Analytisk sannhet)
    Subjektivt: 4 er mye (syntetisk sannhet)

Erkjennelse er subjektivt, det ligger i erkjennelsens natur å være det og grenser opp mot å være selve definisjonen på subjektivt. Erkjennelse er ikke noe du får, det er noe du gjør. Sanseinntrykk er det du får, og man erkjenner dem ulikt, til ulike tider, av ulike mennesker. Å si at en døv har samme erkjennelse av lyd som en med hørsel, bare at han påvirker erkjennelsen annerledes, det gir for meg lite mening.

Forventninger spiller svært stor rolle i for hva man liker/oppfatter, og hva man misliker.

Å tro at en er hevet over sin egen menneskelige natur, ved å påberope seg muligheten ved å innta det objektive perspektiv blir helt galt. Fra et filosofisk standpunkt er det jo helt selvmotsigende, da en ved handlingen å tre inn i det objektive perspektiv, gjør det subjektivt.

Vi er alle fanget i vårt eget hode, og Aristoteles kan ikke gjøre noe med det. Decartes uttrykker at man kun kan si en ting sikkert, og det er at man selv eksisterer (Før han roter seg inn i religion), og det gjør seg vanskelig motargumentere...

Sist redigert:

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Kule Trygve, har du aldri vært ute for at et komponent har en lydmessig signatur?
    Nei...hva slags? Jeg ville ikke bruke "mørk" eller "lys" om noen komponent.
    Jeg vil bare plassere dem et sted på en bra/dårlig- akse.
    Nå har jeg ikke prøvd så fryktelig mange komponenter heller da.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Kule -Trygve: En komponent (feks en forforsterker) gjør den jobben den skal gjøre uavhengig av hva som kobles på før og etter

BS det fordrer at den serveres de arbeidsbetingelsene den er ment å jobbe under,ellers nødvendigvis ikke

mvh
    Leif
    Jeg så her bort ifra ren teknisk matching. Dvs at impedansforholdet mellom for og effekt er så og så (dette vil sikkert i de fleste tilfeller være ivaretatt uansett), og at forsterkeren faktisk er i stand til å drive høyttalerne til det nivået du vil høre på uten "clipping" etc.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor erkjennelsen skulle være subjektiv, det forstår jeg ikke. Hva har fallloven med subjektivitet å gjøre? Lite med den subjektivitet som ligger i smak og behag og hva vi liker. Vi kjenner jo alle syntetiske utsagn som er preget av nødvendighet (jf. Kant); ja det er de som med Kant mener at 2+2=4 er syntetisk (intet avgjort der).

Subjektivitet er ikke nødvendigvis subjektivt. Ingen grunn til å hevde at vi er fanget i vårt eget hode. Det tilhører erkjennelsen å være utenfor sitt eget hode.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn