Enig i første, andre og tredje avsnitt.Matching og synergi er mye brukt av både audiofile og skribenter. Tanken er at utstyret skal passe hverandre slik at man får et godt tonalt resultat. Enkelte komponenter skal være en bedre match til spesifikke høyttalerne enn andre. Ser vi vekk ifra teknisk matching, så stiller jeg store spørsmål ved dette.
For det første, dersom høyttaler har et avvik i frekvensresponsen så vil det være mer eller mindre umulig å finne en forsterker som oppveier dette virkelig godt. En forsterker eller annen elektronikk er ikke EQ verktøy med høy presisjon.
Og det samme gjelder mellom to elektronikk komponenter. Forvrengning i den ene kan ikke bli motvirket av forvrengning i den andre. Da måtte de i så fall vært laget for det, men det vil ikke gi noen mening.
Dessuten handler det ikke bare om høyttalere og komponenter, men høyttalernes interaksjon med rommet. Og det varierer så mye i hvert rom selv med nøyaktig samme høyttalere, at jeg vil påstå og spørre om hvilke elektronikk som passer til den og den høyttaleren har nesten null verdi.
Det naturlige vil være IMO og enten velge komponenter med lav forvrengning. Eller om man skal tilføre forvrengning fra elektronikk for å kompensere for svakheter i høyttaler/rom interaksjon eller innspillinger, så er det ingen andre fornuftige veier enn å prøve hjemme selv. Hva andre erfarer kan ikke overføres da det ikke er primært direktelyden man endrer på og musikksmaken kan være forskjellig.
Okai.. Jeg byttet ut min Hegel for Doxa. Ca like opplevd kraft eller mer for Doxa SE.
Hegel har vel soleklart best målbart resulltat. Hvilket resultat? Jo, forvrenging.
Hva med resten av målingene da? Ja det spørsmålet kan en jo stille seg?
Høyttalerne og alt annet av komponenter står på samme plassen da jeg skiftet forsterker.
Vent nå litt..
Hegel var kjørt med XLR fra DAC og Doxa får bare rca, som vi vet har felles leder med jord og mye mer forstyrrelser, i teorien vertfall.
Strømkabel også..Doxa's strømledning er en lampettledning, mens Hegel hadde Nordost. Men uansett dette bryr du deg nok ikke om, ikke jeg heller nå.
Doxa'en spiller utrolig mye bedre og får Hegel'en til å lure på hva pappa Hegel har tenkt på da den ble laget.
Du skriver: " Eller om man skal tilføre forvrengning fra elektronikk for å kompensere for svakheter i høyttaler/rom interaksjon eller innspillinger"
Skal dette være mulig? Skylder du på høyttaleren og rommet for at Doxa spiller hi-end aktig mot Hegels forsøk på hifi ???