Mat, drikke og røyk MAT

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.735
    Antall liker
    15.896
    Torget vurderinger
    2
    Helt subjektivt, men beste biffen jeg har spist i Oslo er på Vaaghals, med St.Lars på andreplass. Beste noe sted Peter Luger i Brooklyn. El Capricho står på ønskelista, men er litt avsides.
    Undres om du kan få kjøttet til Gordon til Norge, uten store problemer? Nå som jeg bor i Sveariget er det problemfritt.


    Om kjøttet:
    What difference exists between the different oxen and cows steaks?
    There are no two oxen or cows alike, so each steak belongs to an animal with different characteristics, as the premium steaks come from exceptional and unique animals, with different ages and morphological properties. Any ‘chuletón' from El Capricho will provide you a unique experience.


    Which is the origin of El Capricho’s ox and cow steaks?
    Our ox and cow steaks are from ancestral breeds of animals such as the Galician Blonde, Morucha, Sayaguesa, Tudanca and many more. Our animals are reared on our farm in total freedom and outdoors, in a unique environment. They spend years until they reach their fullness and reach the ideal age and musculature.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: oen

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.639
    Antall liker
    941
    Da fikk jeg kjøpt ferske nyretapper ( 1 kg) på fredag, og slaktingen var på torsdag så det er sikkert lite mørnet og har det derfor i kjøleskap foreløpig.
    Skal renskjæres og ta ut midtsenen og så deler jeg det opp i 4 stykker tror jeg og fryser.
    Aldri vært i nærheten av dette før så det er på tide og blir spennende.
    Det neste jeg skal prøve er Brisket, heller aldri smakt. Men først nyretapper enten IMG_2060.jpeg i stekepannen eller på nye gassgrillen.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.583
    Antall liker
    7.133
    Har spist brisket i sørstatene, men har ikke forsøkt å lage det selv. Virker å være en del grisling som skal til for å få et skikkelig godt resultat. Men mulig det bare var et utslag av amerikanere som jo generelt liker å prate mye og lenge om hvor hardt de jobber.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.639
    Antall liker
    941
    Har spist brisket i sørstatene, men har ikke forsøkt å lage det selv. Virker å være en del grisling som skal til for å få et skikkelig godt resultat. Men mulig det bare var et utslag av amerikanere som jo generelt liker å prate mye og lenge om hvor hardt de jobber.
    Ja, ei dame i slaktedisken sa hun brukte 14 timer på å lage brisket, men godt ble det. Muligens for vanskelig for meg og heller smake på restaurant en gang det passer tror jeg.Jeg er ikke flink men prøver nå litt av og til, og nyretapper tror jeg kan fikses nå i første omgang.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.735
    Antall liker
    15.896
    Torget vurderinger
    2
    Ja, ei dame i slaktedisken sa hun brukte 14 timer på å lage brisket, men godt ble det. Muligens for vanskelig for meg og heller smake på restaurant en gang det passer tror jeg.Jeg er ikke flink men prøver nå litt av og til, og nyretapper tror jeg kan fikses nå i første omgang.
    Selv Way Down South ved Akerselven sliter med brisket. Har fått fantastisk tilberedt der, og tragisk dårlig. Krevende kjøttstykke, syns jeg. Mest fordi det skal litt til å få tak i en skikkelig stor brisket med godt fettlag i Norge. Amerikanerne driver med kjøttstykker som er veldig store, og så store har ikke jeg sett i en norsk slakterbutikk. I tillegg er det mengder av ting man gjør med en brisket - injisering, særbehandling av deler av kjøttstykket, osv. - for å få til den ekstreme mørheten.

    Men det er veldig godt når det er godt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.840
    Antall liker
    13.321
    Ja, ei dame i slaktedisken sa hun brukte 14 timer på å lage brisket, men godt ble det. Muligens for vanskelig for meg og heller smake på restaurant en gang det passer tror jeg.Jeg er ikke flink men prøver nå litt av og til, og nyretapper tror jeg kan fikses nå i første omgang.
    Til hjemmebruk kan man jukse litt med sous vide selv om det ikke blir helt det samme. Når jeg lager spare ribs for så gjør jeg det i sous vide før avsltning på grillen en liten halvtime. Det blir temmelig bra og ikke minst greit gjennomførbart på en hverdag eller mens man gjør noe annet i helgen.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.910
    Antall liker
    5.580
    Sted
    Holmestrand
    Da fikk jeg kjøpt ferske nyretapper ( 1 kg) på fredag, og slaktingen var på torsdag så det er sikkert lite mørnet og har det derfor i kjøleskap foreløpig.
    Skal renskjæres og ta ut midtsenen og så deler jeg det opp i 4 stykker tror jeg og fryser.
    Aldri vært i nærheten av dette før så det er på tide og blir spennende.
    Det neste jeg skal prøve er Brisket, heller aldri smakt. Men først nyretapper enten Vis vedlegget 1019404 i stekepannen eller på nye gassgrillen.
    Hvem er din nyretapplanger?
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.639
    Antall liker
    941
    Angus Gaupset, Kristiansund, ca 368 kr for 1 kg, må bestilles noen dager før
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.910
    Antall liker
    5.580
    Sted
    Holmestrand
    Angus Gaupset, Kristiansund, ca 368 kr for 1 kg, må bestilles noen dager før
    Glimrende slakter.
    Har venner med feriehus på Frei, stikker gjerne innom der når vi er på de kanter og vi har fått nok klippfisk, men litt usentralt for helgas innkjøp. Bor i Holmestrand. 😂
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.455
    Antall liker
    12.623
    Sted
    Sørlandet
    Da fikk jeg kjøpt ferske nyretapper ( 1 kg) på fredag, og slaktingen var på torsdag så det er sikkert lite mørnet og har det derfor i kjøleskap foreløpig.
    Skal renskjæres og ta ut midtsenen og så deler jeg det opp i 4 stykker tror jeg og fryser.
    Aldri vært i nærheten av dette før så det er på tide og blir spennende.
    Det neste jeg skal prøve er Brisket, heller aldri smakt. Men først nyretapper enten i stekepannen eller på nye gassgrillen.
    Som nevnt før, å skjære ut midtsenen før tilbredning er ikke nødvendig. Du griller/steker den hel og når du skjærer den opp før servering så skjærer du innover mot senen. Det er både riktig skjære-retning og kjøttet blir saftigere på denne måten.

    Brisket er noe HELT annet og hemmeligheten er å ha nok tid og kontroll på temperaturen på grillen. Kjenn ditt publikum, ikke alle digger intens røkesmak. Selv bruker jeg hickory de 3 første timene maks. Snake teknikk. Avhengig av størrelse på brisketen, ca 10-14 timer.

    Selv var jeg ute på ramsløk sanking i går. Vasking og tilbredning i dag. Krydderolje og kryddersmør.

    IMG_5472.jpeg IMG_5470.jpeg IMG_5469.jpeg
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.735
    Antall liker
    15.896
    Torget vurderinger
    2
    Det er én nyretapp på dyr. Den kan bli så stor som ett kilo, men er som regel rundt 600 gram.
    I Norge har vi magert storfé og man er heldig når det kommer et dyr med marmorering. Så det er ikke gitt at en nyretapp blir god. Nå er det blitt mye etterspørsel etter nyretapp/hanger steak og det er verdt å være kritisk til det som tilbys. En del restauranter står først i køen, og det som når ut til butikk skal man kikke på.

    Prisen/kg er fortsatt lav i Norge og det er en god ting, men det er verdt å forsøke å etablere et forhold til en slakterbutikk eller et slakteri, og prøve å få best mulige stykker. (Ikke bare hanger steak, selvsagt). Et annet kjøttstykke det er verdt å be om er inside og outside skirt - her er det totalt fire på et dyr, så flere å ta av. Jeg pleide ha en koffert med slike med hjem fra mine foreldres slakter i Spania.

    I denne oversikten over engelsk/norsk på kjøttstykker finner man ikke Hanger steak eller Inside/Outside skirt.

    English = Norwegian
    beef brisket = oksebryst
    sirloin = mørbrad
    bottom round = rundbiff
    round steak = flatbiff
    chuck = høyrygg
    roast beef = roastbiff
    club steak = entrecotí¨
    tenderloin = indrefilet
    T-bone = T-ben
    boneless strip = ytrefilet
    ground beef = kjøttdeig
    short ribs = bibringe
    flank steak = slagside
    stew meat = bankekjøtt

    Matprats liste er også uten disse kjøttstykkene.https://www.matprat.no/oppdelingsguiden/norsk---engelsk---amerikansk-kjottordbok-/

    Jeg slet en stund med å få tak i dem i Norge. Det er noen år siden nå, og spesielt inside skirt-stykkene går rett i kverna. Transversus abdominis er navnet på muskelen og den indre er den som har gjort minst arbeid på dyret. Den er omgitt av to seige membraner som må dras av og er derfor årsaken til at kjøttstykket er upopulært å bearbeide for slakteren. Det er forholdsvis lite og krever en del arbeid å "pusse", om man ikke vet hvordan.

    Fant dette nå, på nettet og er helt enig når det gjelder skirt, vacio og hanger. Flank steak inneholder sjelden nok marmorering til at jeg gidder.


    Om du har en god slakter(butikk) i nærheten så kan du begynne å trygle om å få mer fett på stykkene, mye skjæres vekk fordi mange protesterer når de ser mye fett i kjøttdisken. (Så feil kan man ta).

    Dette med inside skirt i Norden er et mysterium. Jeg har endelig funnet en god leverandør, men han slakter kun om høsten og heldigvis er det verdt å vente på. Det skal være marmorering på dem og som regel er det fint lite.

    Her tilbereder Laucha "entraña" på fire forskjellige måter. Klikk på subtitles, så på settings, så på auto-translate, og velg engelsk.

     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.455
    Antall liker
    12.623
    Sted
    Sørlandet
    Tre flasker med ren ramsløk og den siste blandet med basilikum. Har fortsatt en mengde ramsløk igjen så kom gjerne innom så slipper dere å plukke. Jeg skyller dem og sorterer det lille som ikke hører hjemme. Det er så mye smak i ramsløk at man fint kan skylle dem godt uten å miste for mye smak. Deretter moser jeg dem med en stavmikser og litt olje før jeg legger dette i en 65-70 grader varm rapsolje. Der godgjør dem seg og avkjøles noe før jeg siler og filtrerer på flasker.

    kryddersmør med fersk chili og litt røkt paprika. Utrolig godt på biffen og på grilla sjøkreps.

    IMG_5478.jpeg IMG_5479.jpeg IMG_5480.jpeg IMG_5481.jpeg
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.735
    Antall liker
    15.896
    Torget vurderinger
    2
    Når Voluspå i Eldre Edda i Gudrunkvadet nevner 'grøn lauk' og ‘geirlauk’ som står over grasvollen, kan det vise til ramsløk.
    Den har grønne, brede blad, og løken er smal og spiss som en spydodd (g.no. geir = spyd).


    Stephen Barstow (KVANN, og forfatter av Around the World in 80 Plants, m.m.) er sikker på at garlic/geirlauk er "samme" ord.

    .
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.735
    Antall liker
    15.896
    Torget vurderinger
    2
    Denne er ikke lik din liste, engelsk/norsk på kjøttstykke ?
    Begge er hentet fra nettet, ingen har med skirt eller hanger steak, og begrepene som brukes på ulike stykker varierer en god del, ja. Skal ikke være lett. Selv mellom regioner i USA er det variasjon, ditto UK og stykket jeg har beskrevet, inside skirt, har ulike navn i spansktalende land.

    I Mexico kalles det la arrachera. Helt syd i Sør-Amerika sier de gjerne el centro de la entraña (entranya) og det er ordet jeg lærte i sin tid, i Chile "el pollo barriga" (magekyllingen), noen sier "la entrécula" og det ordet forstås også av mange spansktalende, og enkelte kaller det "el solomillo de pulmón", lungenes indrefilet, og da altså ikke den egentlige indrefiléten.

    Jeg fikk god kontakt med en slakter da jeg ba ham ta meg gjennom ordene de brukte på ulike kjøttstykker. "Åh, kaller dere det X, vi pleier si Y". Jeg syns hardcoregriller, linket til over, er flink til å ta med ulike navn.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: oen

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.356
    Antall liker
    9.604
    Torget vurderinger
    2
    Dæven dette var godt, Andebryst severt i en slags fløtesaus med grønn pepper, på en cafe i i Biot. Dette ble en fin dag.

    IMG_2947.jpeg
    En ny vri på andebryst, og ble servert 90% oppskåret(litt ala Hasselbackpoteter ) med fettsiden ned . Særdeles vellykket.

    Her skal vi igjen , har gått forbi her minst 10 ganger , men ikke neste gang IMG_2944.jpeg
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.356
    Antall liker
    9.604
    Torget vurderinger
    2
    Jepp det ligger mye i den buede gaten I Mougin, men jeg trenger ikke nødvendigvis Mougins 3 stjerner i Gulde Michelin, bare jeg kan finne et hyggelig brasseri.
    Har noen favoritter men trenger nye tips. Mye gikk konk under covid, til og med favorittvingården stengte permanent for besøkende
    IMG_2250.png
     
    Sist redigert:

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.838
    Antall liker
    2.419
    Sted
    Portugal
    Det er noen år siden jeg var der.
    Spiste hos Roger Verge`s for mane år siden.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.530
    Antall liker
    6.946
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Er på tur til Sortland i helga.

    Var innom Sult (restaurant på Thon-hotellet).
    Spiste ytrefilet av ungdyr med røstipoteter og peppersaus. Dette var snadder
    IMG_5696.jpeg IMG_5697.jpeg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.840
    Antall liker
    13.321
    Er på tur til Sortland i helga.

    Var innom Sult (restaurant på Thon-hotellet).
    Spiste ytrefilet av ungdyr med røstipoteter og peppersaus. Dette var snadder
    Et ordentlig stykke kjøtt, da altså i størrelse, er nesten eksotisk på restaurant i disse tider.

    Var på Bar Amour for litt siden, da holdt en indrefilet av reindsdyr til hele restauranten, altså en 12-15 personer eller deromkring. Fikk en skive. Den var riktig nok veldig, veldig god.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.046
    Antall liker
    11.465
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det har vel lenge vært et tegn i tiden at mengden mat på tallerkenen er omvendt proporsjonal med kvaliteten de tror de leverer.... i alle fall altfor mange steder.....
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.356
    Antall liker
    9.604
    Torget vurderinger
    2
    Litt kjemi her og ..eller biokjemi …
    IMG_2970.jpeg
    1.08 Euro i nærbutikken ..litt for søtlig der er kanskje alkoholen som gjør det , men promillen blir bra
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.356
    Antall liker
    9.604
    Torget vurderinger
    2
    Det har vel lenge vært et tegn i tiden at mengden mat på tallerkenen er omvendt proporsjonal med kvaliteten de tror de leverer.... i alle fall altfor mange steder.....
    Jeg gidder ikke lengre å gå hvor det serveres fingerbøretter hvor man må ha 10 retter og deretter måtte storme en pølsebod etterpå Slik kan det gjøres Andebryst for 2. eller rettere sagt Canette.

    IMG_2947.jpeg
    PS husker jeg var på Julebord på Aker brygge en gang og Fikk 4 skiver andebryst og 3 dråper saus. Aldri besøk det stedet igjen .
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.720
    Antall liker
    4.212
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Godt kjent dette da.
    Men kanskje mindre kjent at en oppnår seriøst god smak på grønnsaker om man "brenner" de av i ovnen på 240-250 grader for å frigjøre aromaen. Typisk rotfrukt, beter, søtpotet etc. Men er også kjempebra på blomstergrønt, asparges o.l.

    Hva med en helbakt blomkål til middagen?
    190 grader i 20-25 min.
    Bak hele greia med blader og stilk
    salt, pepper, olivenolje rundt hele.
    Høvle 2 skiver smør og press på blomkålen, trykk en urtekvast av timian eller rosmarin, og to fedd hvitløk på.
    Voila!!!!!
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.455
    Antall liker
    12.623
    Sted
    Sørlandet
    Grønnsaksgarnityrer blir dessverre glemt av mange. Enkelt å lage, masse smaker og rimelige i innkjøp.

    Mine favoritter er:

    - Fenikel confit.
    - Glaserte sjalottløk
    - Bakt sopp, gjerne sisillert for å gjøre retten litt fancy smancy
    - Kremet spinat
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.716
    Antall liker
    103.610
    Torget vurderinger
    23
    Veldig enkelt lite stalltips; STORE champignons deles i drøye centimeter tykke skiver - medium varm panne med sydene smør (raust...) tilsatt litt olje - s/p og litt hvitløk...... freses pent & rolig til skivene blir gyldne i kantene. Spises umiddelbart! Enten alene eller sammen med en saftig biff 😋 😋 😋

    Billigere morro med hiend smak finnes ikke. Kan pimpes med en kvast timian i stekingen, litt finhakket kruspersille etc. men ikke nødvendig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn