Mat, drikke og røyk Mat - opplevelser du husker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • V

    vredensgnag

    Gjest
    For meg er det viktig at det skal være sosialt ledig rundt opplevelsen, det er en personlig smakssak selvsagt. Føler ofte at det blir vel strengt pliktløp på de store restaurantene.

    En annen fin opplevelse var gjengs her. Bodde i huset som hadde denne strandflekken, og pleide dra ut med maske og snorkel til skjæret man såvidt ser utenfor bryggen, ute til høyre.
    Rundt det skjæret var det masser av kamskjell, og jeg kunne fint snorkeldykke for å høste inn til et meget ferskt kamskjellmåltid. Og blåskjell kunne jeg ivrig ta av - sjekket jevnlig blåskjellvarslet med tanke på slike.



    Ellers var det makrell på sensommeren, alltid torsk å ta om høsten, og en og annen sjøørret som gledet meg både da den skulle i land og da den skulle spises.

    Dette ga herlige matopplevelser, som ofte ble forberedt i en "sandgrill" vi lagde med murstein og en liten rist. Vi er heldige i Norge.
     

    Vedlegg

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    pengesluk skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    Matopplevingar har eg (nesten alltid) kvar dag. Men ikkje alle er like fantastiske. Settinga har alt å seie, men kvalitet er meir enn det. Variasjonane frå det kvardagslege er alltid triveleg, og eit restaurantbesøk på ein uvanleg stad kan gje store gleder. Likevel er det kvardagslege også storarta.
    I går hadde eg kokt torsk, akkurat passeleg stor, fiska rett utanfor her eg bur på line. Tatt hand om med stor omtanke av Moderen. Så kokt av meg sjølv i passeleg salta vatn, passeleg lenge, med faste poteter + søte, gode gulrøter til + smelta smør. Droppar raudvin midt i veka. Det enklaste av det enkle. Men så fantastisk godt.....

    Eg saknar krabberakinga i september. Har hatt alt for dårleg tid dei siste åra. Samle ein gjeng, og fare ut på næraste holme/øy, gjere opp bål, koke sjøvatn, lyse og rake krabbar nok, hive dei i gryta, sitte i lyset av bålet og fortære krabbar i fleng saman med loff, majones, kvit pepar og rikeleg pils. Ete seg skikkeleg nattmett, køyre heimatt med påhengsen, for dagen etter å reise ut og rydde etter oss før skikkeleg folk ser alt rotet....
    Fyr opp det krabbelaget igjen AA, I'm in!
    Dersom du har båt, skal du få posisjonen. På kysten ved 62. breddegrad + nokre sekund.... hald av ei godvershelg i september, med fullmåne og flod ca kl 22.30...
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Audiophile-Arve skrev:
    pengesluk skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    Matopplevingar har eg (nesten alltid) kvar dag. Men ikkje alle er like fantastiske. Settinga har alt å seie, men kvalitet er meir enn det. Variasjonane frå det kvardagslege er alltid triveleg, og eit restaurantbesøk på ein uvanleg stad kan gje store gleder. Likevel er det kvardagslege også storarta.
    I går hadde eg kokt torsk, akkurat passeleg stor, fiska rett utanfor her eg bur på line. Tatt hand om med stor omtanke av Moderen. Så kokt av meg sjølv i passeleg salta vatn, passeleg lenge, med faste poteter + søte, gode gulrøter til + smelta smør. Droppar raudvin midt i veka. Det enklaste av det enkle. Men så fantastisk godt.....

    Eg saknar krabberakinga i september. Har hatt alt for dårleg tid dei siste åra. Samle ein gjeng, og fare ut på næraste holme/øy, gjere opp bål, koke sjøvatn, lyse og rake krabbar nok, hive dei i gryta, sitte i lyset av bålet og fortære krabbar i fleng saman med loff, majones, kvit pepar og rikeleg pils. Ete seg skikkeleg nattmett, køyre heimatt med påhengsen, for dagen etter å reise ut og rydde etter oss før skikkeleg folk ser alt rotet....
    Fyr opp det krabbelaget igjen AA, I'm in!
    Dersom du har båt, skal du få posisjonen. På kysten ved 62. breddegrad + nokre sekund.... hald av ei godvershelg i september, med fullmåne og flod ca kl 22.30...
    Dette kan jeg anbefale, sluket. Som guttunge var jeg med på å rake krabber på Brandal, i Hareid kommune. Sterke lys fra batterier, litt tålmodighet og så stod krabbene i vannkanten etter en stund, nederst på slake svaberg, og ventet på å rakes så og si rett i den kokende gryta.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    ELSKER krabber. I oppveksten hadde jeg familie i Hardanger, egen stor strandlinje med svaberg og badestrand, samt eventyrlig fiske/krabbefangst. Savner dette noe aldeles... Sitte inntil en fjellknaus en småkjølig tidlig høstkveld, bål, pledd rundt giktsvake knær, et trau med nykokte krabber.. nei, nå må jeg slutte innen gråten tar meg. :'(
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Da jeg gikk på gym og hadde vært på fylla i helgen, satt mamma (for øvrig min all time favorittkokk) alltid frem et hjemmelaget karbonadesmørbrød med karamellisert løk og en iskald glasscola til meg som nattmat. Makan til nytelse, husker jeg droppet damene og dro hjem tidlig fra by'n etter hvert som resultat. Mammaer kan være lure.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Det jeg husker best er all den gode maten vi spiste før kona hadde en gastric bypass-operasjon :'(
    Det har også medført at jeg aldri har brukt så mye penger på barnemat som etter at jeg bikka 60! :eek:

    Men kona ble jo flott da ;D
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    vredensgnag skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    pengesluk skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    Matopplevingar har eg (nesten alltid) kvar dag. Men ikkje alle er like fantastiske. Settinga har alt å seie, men kvalitet er meir enn det. Variasjonane frå det kvardagslege er alltid triveleg, og eit restaurantbesøk på ein uvanleg stad kan gje store gleder. Likevel er det kvardagslege også storarta.
    I går hadde eg kokt torsk, akkurat passeleg stor, fiska rett utanfor her eg bur på line. Tatt hand om med stor omtanke av Moderen. Så kokt av meg sjølv i passeleg salta vatn, passeleg lenge, med faste poteter + søte, gode gulrøter til + smelta smør. Droppar raudvin midt i veka. Det enklaste av det enkle. Men så fantastisk godt.....

    Eg saknar krabberakinga i september. Har hatt alt for dårleg tid dei siste åra. Samle ein gjeng, og fare ut på næraste holme/øy, gjere opp bål, koke sjøvatn, lyse og rake krabbar nok, hive dei i gryta, sitte i lyset av bålet og fortære krabbar i fleng saman med loff, majones, kvit pepar og rikeleg pils. Ete seg skikkeleg nattmett, køyre heimatt med påhengsen, for dagen etter å reise ut og rydde etter oss før skikkeleg folk ser alt rotet....
    Fyr opp det krabbelaget igjen AA, I'm in!
    Dersom du har båt, skal du få posisjonen. På kysten ved 62. breddegrad + nokre sekund.... hald av ei godvershelg i september, med fullmåne og flod ca kl 22.30...
    Dette kan jeg anbefale, sluket. Som guttunge var jeg med på å rake krabber på Brandal, i Hareid kommune. Sterke lys fra batterier, litt tålmodighet og så stod krabbene i vannkanten etter en stund, nederst på slake svaberg, og ventet på å rakes så og si rett i den kokende gryta.
    Så du er brandøl. Då skjønar eg betre.....eit folkeslag som ikkje kan kuast. HAr vore på (privat)skulen der. Fantastisk! Og lokalmuseet....
     
    T

    Torget

    Gjest
    Husker Rodizio Rico i London.

    "No craving is too large at Rodizio Rico and our waiters will continue to serve you freshly grilled meats until you can eat no more."

    En hadde hver sin "coaster" på bordet, som en snudde nåren trengte en liten pause. Når en var klar igjen, var det bare å snu denne tilbake, så kom de med mere kjøtt igjen. ;D
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Ved ettertanke kan jeg ikke huske så mye som ett eneste minneverdig måltid jeg spiste alene...
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    En lunch på Fauchon, ved Place de la Madeleine, i Paris.
    Foie Gras med Ch. de Y'quem til forrett, hjort med Ch. Brane Cantenac (1982) til hovedrett og Creme Brulee til dessert.
    Roger
     

    wilbur-x

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.07.2006
    Innlegg
    844
    Antall liker
    1
    Ah, hest !
    Hadde et fortreffelig måltid med indrefilet av hest sammen med gode venner på Asmaløy.
    Alt stemte: Sommerkveld, været, musikk og god stemning---- og soppsaus ala selvplukk.
    Hovedretten var upåklagelig og kledde vinen, - eller omvendt.

    Det store aberet var at vi også hadde plukket markblomster som skulle pryde i gele-skiktet over dessertkaken.
    Uheldigvis hadde det blandet seg inn, ikke fluesopp, men en type fiol man ikke bør fortære.
    2 i laget fikk etter kort tid opphovne tunger. De nesten ikke kunne prate og negative profetier kom på løpende bånd.
    Heldigvis gikk det bra. Ikke den aller beste matopplevelsen, men minneverdig.
     

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Husker godt vi spiste Paella i Platja d’Aro (Playa de Aro) på Costa Bravakysten i 1983.
    En forholdsvis liten kystby på den tiden og uten charterturister. Dette var en finere restaurant hvor en av spesialitetene var områdets Paella. Denne ble servert i en stor panne med alt tilbehør, som ble trillet inntil bordet og maten servert av meget dyktige kelnere. Til dette ble det selvsagt servert god vin fra kelnerne som virket som de bare var til for deg, uten å virke påtrengende. Dette var en meget god opplevelse hvor både måltidet og stemningen rundt det har satt seg på minnet for all framtid. Dette var forøvrig på en tid hvor jeg røkte og måltidet ble som seg hør og bør avsluttet med cognac og en god spansk sigar.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    Slubbert skrev:
    - Biff i Buenos Aires. Husker ikke navnet på restauranten, men det var helt fantastisk, og enormt store biffer.

    - Peter Luger i NY, rimelig heftig biff der også.

    - Statholdergaardens Krostue i Oslo, mest pga anledningen, pluss at de fylte på så jevnt og trutt fra vinmenyen at jeg ble ordentlig full.

    - 41 Degrees, cocktailbaren til Ferran Adrià (El Bulli) i Barcelona pga. veldig mye rar snacks.

    - En plass i Krakow som hadde en ekstremt god varm sjokolade med Cointreau.- Nørrebro Bryghus i København, sjefsmeny med in-house øl til hver rett. Spesialiteten deres er også at øl inngår som ingrediens i samtlige retter, pluss i brødet.
    Hvis den restauranten lå like ved Wavel slott, har jeg vært der - og opplevd akkurat samme sjokoladen! De serverte også et av de beste grillspydene jeg har smakt, sammen med vanvittige mengder ...kålstuing!! Etterpå fikk vi hvert sitt høvelig store glass med anistilsatt wodka. Den varmet også godt...
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.952
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    bestemora pleide å lage "Dampfnudeln": hveteboller (IKKE SØT) som blir stekt i panna med lokk med svinesmult og litt salt i, sånn at de får en herlig salt skorpe i bunnen og fløyelsmyk på toppen. bare med en enkel brun champignon/jegersaus til....

    på andre plass er "saure Kutteln" fra nabodama i Tyskland: renset og blanchert vom blir finstrimlet og mykkokt i roux sammen med sort pepper, einerbær og laurbærblad. tilsmakt med hvitvin eller eddik til slutt....

    jeg husker de fleste grytene jeg har hatt fingern i i mitt yrkesliv som kokk. enten på stjernekjøkken eller husmannskost- men ingenting slo meg som eksepionellt himmelsk- veldig god mange ganger, uten tvil- men settingen har vel nesten mer å sier enn maten selv... ;)

    glemte to ting: røkt makrel rett ut av ovnen på Frøya og pille reker på kaia med en kompis og en flaske whisky i midnattsola
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    slartibartfast skrev:
    1. bestemora pleide å lage "Dampfnudeln": hveteboller (IKKE SØT) som blir stekt i panna med lokk med svinesmult og litt salt i, sånn at de får en herlig salt skorpe i bunnen og fløyelsmyk på toppen. bare med en enkel brun champignon/jegersaus til....


    2. glemte to ting: røkt makrel rett ut av ovnen på Frøya og pille reker på kaia med en kompis og en flaske whisky i midnattsola
    1. Svært interessant.

    2. Reker på kaia, ja....i ungdomstida reiste vi til Bergen, kjøpte loff, pils, ei fletta korg, reker på kaia, gjekk ut om akvariet. Åt oss passeleg halvfulle, ga bort korga og hadde det fantastisk.

    Men har du vore på tørrfiskslang?
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    Audiophile-Arve skrev:
    Men har du vore på tørrfiskslang?
    Selvsagt - barnelærdom.... ;D Vi åt oss skikkelig dårlige på nystjælt, nyrøykt sild også!

    I dag blir det uanede mengder sprøstekte torsketunger med mandelpoteter, revne gulerøter og smelta meierismør fra....TINE. Kanskje ei kjølig øl til - Blir nok å huske det måltidet, i alle fall til jeg slokner i go'stolen. Synd det ikke er kløvningshau å få tak i - de er gode, både kokte og steikte.

    For uinnvidde, er kløvningshau torskehoder hvor skalletaket er skjært vekk, slik at bare kjakene, tunga og selve kjeften er igjen. Disse klyves på midten slik at man får to halvsider, som deretter kokes, gjerne sammen med skreimølje - eller sprøsteikes på panna. Det er mat, det!
     

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.302
    Antall liker
    21
    1
    Stekt fjellørret til lunch på Dalen hotell, under en biltur til Vestlandet over Suleskar

    2,
    En 5 retter på Allegro (Stavanger), omfattet bla andebryst, Ripasso , og en Ben Rye dessert vin. Et måltid jeg aldri glemmer.

    100-
    Ved en feiltagelse fikk jeg i meg en muggen Kronborg leverpostei. Har sjelden blitt så dårlig!!

    Sleiven
     

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.302
    Antall liker
    21
    VilhelmW skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    Men har du vore på tørrfiskslang?
    Selvsagt - barnelærdom.... ;D Vi åt oss skikkelig dårlige på nystjælt, nyrøykt sild også!

    I dag blir det uanede mengder sprøstekte torsketunger med mandelpoteter, revne gulerøter og smelta meierismør fra....TINE. Kanskje ei kjølig øl til - Blir nok å huske det måltidet, i alle fall til jeg slokner i go'stolen. Synd det ikke er kløvningshau å få tak i - de er gode, både kokte og steikte.

    For uinnvidde, er kløvningshau torskehoder hvor skalletaket er skjært vekk, slik at bare kjakene, tunga og selve kjeften er igjen. Disse klyves på midten slik at man får to halvsider, som deretter kokes, gjerne sammen med skreimølje - eller sprøsteikes på panna. Det er mat, det!
    Kvøningahau høres mer ut som avkapp..men har man ikke råd til mat smaker vel det meste godt ;)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    VilhelmW skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    Men har du vore på tørrfiskslang?
    Selvsagt - barnelærdom.... ;D Vi åt oss skikkelig dårlige på nystjælt, nyrøykt sild også!

    I dag blir det uanede mengder sprøstekte torsketunger med mandelpoteter, revne gulerøter og smelta meierismør fra....TINE. Kanskje ei kjølig øl til - Blir nok å huske det måltidet, i alle fall til jeg slokner i go'stolen. Synd det ikke er kløvningshau å få tak i - de er gode, både kokte og steikte.

    For uinnvidde, er kløvningshau torskehoder hvor skalletaket er skjært vekk, slik at bare kjakene, tunga og selve kjeften er igjen. Disse klyves på midten slik at man får to halvsider, som deretter kokes, gjerne sammen med skreimølje - eller sprøsteikes på panna. Det er mat, det!
    Har høyrt om kløyvde torskehaud, men berre verbalkunnskap. Dette har eg ikkje fått servert. Til gjengjeld har eg prøvd kams. Kams er vel såpass spesielt at vi får la vere å informere om dette...
    Men tørrfisk naturell er ei oppleving. Svært tøffe forsøk på å kommerisalisere produktet som snacks. Hadde det ikkje vore for lukta etterpå, ville nok dette slått an. Og så sunt, då... Beste tørrfisk naturell eg har fått, er av steinbit, når det har fått henge ute eit par frostnetter.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Audiophile-Arve skrev:
    VilhelmW skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    Men har du vore på tørrfiskslang?
    Selvsagt - barnelærdom.... ;D Vi åt oss skikkelig dårlige på nystjælt, nyrøykt sild også!

    I dag blir det uanede mengder sprøstekte torsketunger med mandelpoteter, revne gulerøter og smelta meierismør fra....TINE. Kanskje ei kjølig øl til - Blir nok å huske det måltidet, i alle fall til jeg slokner i go'stolen. Synd det ikke er kløvningshau å få tak i - de er gode, både kokte og steikte.

    For uinnvidde, er kløvningshau torskehoder hvor skalletaket er skjært vekk, slik at bare kjakene, tunga og selve kjeften er igjen. Disse klyves på midten slik at man får to halvsider, som deretter kokes, gjerne sammen med skreimølje - eller sprøsteikes på panna. Det er mat, det!
    Har høyrt om kløyvde torskehaud, men berre verbalkunnskap. Dette har eg ikkje fått servert. Til gjengjeld har eg prøvd kams. Kams er vel såpass spesielt at vi får la vere å informere om dette...
    Men tørrfisk naturell er ei oppleving. Svært tøffe forsøk på å kommerisalisere produktet som snacks. Hadde det ikkje vore for lukta etterpå, ville nok dette slått an. Og så sunt, då... Beste tørrfisk naturell eg har fått, er av steinbit, når det har fått henge ute eit par frostnetter.
    fortell om "Kams"
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    " Bruken av kams har gått attende i seinare tid." kunne vært artig å smake på Kams
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    hehe! når mor roper: Nå er det kvams! skremmer ungene rett inn på nærmeste GK
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Audiophile-Arve skrev:
    Eg angrar meg. Skulle aldri tatt opp kams her på offtopic. Eg ifører meg sjølv utestenging frå hifisentralen resten av døgnet.....
    slutt å tull! endelig noe gøy etter all den stekte ørreten og trøffelskummet
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Audiophile-Arve skrev:
    Eg angrar meg. Skulle aldri tatt opp kams her på offtopic. Eg ifører meg sjølv utestenging frå hifisentralen resten av døgnet.....
    Hehe. Man får som man fortjener. Så om tre og en halv time avfører du deg din selvpålagte utestengning? En kams eller to hjelper sikkert på akkurat dét. ;)
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    Hadde stekte torsketunger i dag. Det er snadder .
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    Hmmm..har aldri smakt kams - men det høres passe kraftig ut..? Kanskje det må øl og akevitt til? Jeg har smakt kokt iselje ( ikke noe å skrive heim om ), torskemager stappa med ei blanding av lever, løk og rogn ( mulig en lofotsk variant av kams? ) og den kraftige svømmeblæra på skreien, er smaskens sammen med fisken.

    Kløvvenskolta / kløvningshau er en delikatesse - torskekjaker er selve tjukkfisken på kløvningshauet, og kan virkelig anbefales. Nesten som kamskjell, bare større og tjukkere.

    Mykkje godt på fisken, og mykkje godt av fisk!
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Steinar_Lund skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    Eg angrar meg. Skulle aldri tatt opp kams her på offtopic. Eg ifører meg sjølv utestenging frå hifisentralen resten av døgnet.....
    Hehe. Man får som man fortjener. Så om tre og en halv time avfører du deg din selvpålagte utestengning? En kams eller to hjelper sikkert på akkurat dét. ;)
    Så eg gjekk innatt etter knappe 3 timar. Så får vi heller lage kams på neste hifimesse....
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    VilhelmW skrev:
    Hmmm..har aldri smakt kams - men det høres passe kraftig ut..? Kanskje det må øl og akevitt til? Jeg har smakt kokt iselje ( ikke noe å skrive heim om ), torskemager stappa med ei blanding av lever, løk og rogn ( mulig en lofotsk variant av kams? ) og den kraftige svømmeblæra på skreien, er smaskens sammen med fisken.

    Kløvvenskolta / kløvningshau er en delikatesse - torskekjaker er selve tjukkfisken på kløvningshauet, og kan virkelig anbefales. Nesten som kamskjell, bare større og tjukkere.

    Mykkje godt på fisken, og mykkje godt av fisk!
    I Bremanger (Brosmelandet) gjev dei ikkje ungane anna enn brosmekjakar fram til dei er konfirmerte. Difor vert det folk av dei.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kams fortjener respekt. Fiskelever og surmelk kokt i brosmehode. Jeg hadde stilt opp.

    Min far lagde spekesild i tønne i kjelleren. Det var stor og feit sild med mye fett rundt innvollene, nedlagt i kraftig saltlake. Når familien skulle ha spekesild til lørdagsmiddag var jeg priviligert og fikk slurpe ister i kjelleren. Ister var fettet rundt tarmene på silda. Sånt blir det også folk av. 8)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    ottone skrev:
    Kams fortjener respekt. Fiskelever og surmelk kokt i brosmehode. Jeg hadde stilt opp.

    Min far lagde spekesild i tønne i kjelleren. Det var stor og feit sild med mye fett rundt innvollene, nedlagt i kraftig saltlake. Når familien skulle ha spekesild til lørdagsmiddag var jeg priviligert og fikk slurpe ister i kjelleren. Ister var fettet rundt tarmene på silda. Sånt blir det også folk av. 8)
    Skikkeleg!

    Elles har vi hatt nokre matprosjekt opp gjennom åra i skulesamanheng. Noko av det som imponerte, var korleis dei aller fleste ungane gjekk laus på dette med den nødvendige kulturelle forståing; dette må vi smake, for dette er noko som har vore rekna som deilikatesse. Eg har som regel hatt med meg dyktige kokkar, så det har nok vore ein viktig del av suksessen.
    Døme: Sild. Kubbesild. Du fiskar litt sild. Når silda er dau, skjer du av snuten, og knyter dei saman i sporden med eit tau. Så heng du dei opp inne i naustet (eit passeleg grese naust). Etter ein stad mellom 5 og 8 veker er silda ferdig. Då filetear du henne, og kvittar deg med innvollar og sånt. Fantastisk godt med kalde poteter. (Kalde poteter er kjempeflott til mange tradisjonsrettar. Det vart mykje brukt når folk skulle jobbe ute, og hadde bruk for mat i laupet av dagen)
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Zanzibar. Jeg bodde på Emerson & Green, og spiste på taket. Var der i nyttårshelgen 1999/2000, og da slo vertene til med spesielle tiltak. På selve nyttårsaften skulle man feire med mat fra hele Afrika, inspirert av en meny fra et kongebryllup, og med fruktbarhetsdanser fra hele Afrika - begge servert på den takterrassen. Det er mulig fruktbarhetsdansene påvirket mine smaksløker, men for en opplevelse den kvelden/natten ble.



    Takterrassen på Emerson & Green
    Samboeren min spiste der i sommer og snakker fortsatt om opplevelsen relativt ofte.
    Beste måltidet hun har spist. 20 dollar kostet det. Hun skal tilbake, sier hun.

    Heter vel Emerson Spice nå, og Viestad har vært inne som konsulent i forbindelse med gjenåpning av hotellet.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Wergeland skrev:
    vredensgnag skrev:
    Zanzibar. Jeg bodde på Emerson & Green, og spiste på taket. Var der i nyttårshelgen 1999/2000, og da slo vertene til med spesielle tiltak. På selve nyttårsaften skulle man feire med mat fra hele Afrika, inspirert av en meny fra et kongebryllup, og med fruktbarhetsdanser fra hele Afrika - begge servert på den takterrassen. Det er mulig fruktbarhetsdansene påvirket mine smaksløker, men for en opplevelse den kvelden/natten ble.



    Takterrassen på Emerson & Green
    Samboeren min spiste der i sommer og snakker fortsatt om opplevelsen relativt ofte.
    Beste måltidet hun har spist. 20 dollar kostet det. Hun skal tilbake, sier hun.

    Heter vel Emerson Spice nå, og Viestad har vært inne som konsulent i forbindelse med gjenåpning av hotellet.
    Er Tom Green ute av bildet? Meget hyggelig kar. Husker jeg så en artikkel med Viestad på hotellet.
    Jeg tok nærmest fast opphold på terrassen under mine dager i Stonetown, før jeg dro andre steder på øya. Herlige matopplevelser, men det som nok alltid vil være fastbrent er de ulike fruktbarhetsdansene som ble utøvd den nyttårsaftenen. Slikt "skulle me hatt heime."

    Den nyttårsaftenen hadde de fløyet inn kokker fra ulike afrikanske land, som skulle tilberede sine spesialiteter, så det var nok noe man sjelden får oppleve. (Opprinnelig var det meningen at vi skulle seile med Dhows ut til en øy utenfor Stonetown og feire nyttår der ute, men pga sterke vinder på ettermiddagen ble hele feiringen flyttet til terrassen, og det var egentlig helt i orden. Ble i hvertfall meget intimt - vertene Emerson og Tom hadde ordnet med tøy som gjestene skulle kle seg om til, etter midnatt.)

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn