Mat, drikke og røyk Mat - opplevelser du husker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Er nok meir heimeføing i matvegen (kom på ei stor matoppleving no: hadde tatt med eit rømebeger og ein lauk i ryggsekken. Eg og ein kamerat fekk ein svær aure i eit fjellvatn på seinsommaren. Vi åt oss stappmette, pakka saman, og gjekk rett på ei sprengfull moltemyr, der vi plukka i tallerkane, hadde på resten av røma, og åt oss endå meir stappmette. Så rulla vi ned bakkane, og for heim) - sjølv om det er moro å smake ymse rart andre stadar også.

    Reiser gjev alltid høve til å finne noko godt og eksotisk. Minstejenta sin favoritt er Wok frå Wok-hut i Porto, i same varehuset som IKEA held til i der. Vanvittig godt, hevdar ho. Og så likar ho brasiliansk grillspidd med ananas og biffbitar servert på hjørnerestauranten øvst oppe i Forum i Coimbra. I sentrum av gamlebyen finn du min portugisiske kjøtfavoritt: i ei litt snuskete bakgate med kinabutikkar og ymse rart finn du ein pattegris utstilt i vindauget. Og der inne serverer dei berre ein rett....Ah!
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Kjøpte noen meksikanske mangoer so jeg slafset i meg i dag. På høyde med pakistanske. Moden frukt er alltid en opplevelse
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Iransk melon er også himmelsk. Sesongen starter i Juni i følge grønnsakshandleren i nabolaget
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    vredensgnag skrev:
    Wergeland skrev:
    vredensgnag skrev:
    Zanzibar. Jeg bodde på Emerson & Green, og spiste på taket. Var der i nyttårshelgen 1999/2000, og da slo vertene til med spesielle tiltak. På selve nyttårsaften skulle man feire med mat fra hele Afrika, inspirert av en meny fra et kongebryllup, og med fruktbarhetsdanser fra hele Afrika - begge servert på den takterrassen. Det er mulig fruktbarhetsdansene påvirket mine smaksløker, men for en opplevelse den kvelden/natten ble.



    Takterrassen på Emerson & Green
    Samboeren min spiste der i sommer og snakker fortsatt om opplevelsen relativt ofte.
    Beste måltidet hun har spist. 20 dollar kostet det. Hun skal tilbake, sier hun.

    Heter vel Emerson Spice nå, og Viestad har vært inne som konsulent i forbindelse med gjenåpning av hotellet.
    Er Tom Green ute av bildet? Meget hyggelig kar. Husker jeg så en artikkel med Viestad på hotellet.
    Jeg tok nærmest fast opphold på terrassen under mine dager i Stonetown, før jeg dro andre steder på øya. Herlige matopplevelser, men det som nok alltid vil være fastbrent er de ulike fruktbarhetsdansene som ble utøvd den nyttårsaftenen. Slikt "skulle me hatt heime."

    Den nyttårsaftenen hadde de fløyet inn kokker fra ulike afrikanske land, som skulle tilberede sine spesialiteter, så det var nok noe man sjelden får oppleve. (Opprinnelig var det meningen at vi skulle seile med Dhows ut til en øy utenfor Stonetown og feire nyttår der ute, men pga sterke vinder på ettermiddagen ble hele feiringen flyttet til terrassen, og det var egentlig helt i orden. Ble i hvertfall meget intimt - vertene Emerson og Tom hadde ordnet med tøy som gjestene skulle kle seg om til, etter midnatt.)

    Tror det ble Emerson Spice rundt den tiden jeg var innom, for vel tre år siden. Fantastisk sted og terasse, men driften var litt for preget av bruddet, så vi fant oss et annet sted like nord for Stontown etter noen dager.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    En av de hyggeligste overraskelsene jeg har hatt matmessig var en biff (sirlion) vi hadde i Bilbao, i en av nabogatene til Gehrys Guggenheim. Vi endte opp på stedet ved en ren tilfeldighet. Serveringen var enkel, sted og mat lite jålete. Tilbehøret var såre enkelt og minimalt, hadde kjøttet vært mindre enn fullkomment ville det vært for en mangel å regne, men så var det altså ikke. Jeg har ikke smakt bedre bedre biff noen gang. Jeg skal ikke si det er det beste jeg har smakt, men inntrykket var så positivt fordi forventningene ikke var skyhøye.
    229529_10150229257415376_4159776_n.jpg 225982_10150229274280376_4988002_n.jpg 230325_10150229257325376_2963622_n.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn