Mat, drikke og røyk Mat - opplevelser du husker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R

    Roysen

    Gjest
    Hva har du spist som står klarest og tydeligst i ditt minne? Jeg spiste på Tickets i Barcelona i slutten av oktober i fjor. Det står nok frem som den største matopplevelsen. Likevel var det ingen retter der alene som når opp til topp 10. For meg er det følgende:

    1 Pierre Gagnaire (Paris): 25 år gammel Bellon østers. Servert i sitt skjell.

    2 Oscarsgate (Oslo): Kobe biff med foie gras, sort trøffel og Beluga-Bearnaise saus.

    3 Bagatelle (Oslo): Fersk spagettini med sprøstekt Belottaskinke og fløtesaus servert med et lass med høvlet hvit trøffel.

    4 Botafumeiro (Barcelona): Dampet Percebes.

    5 Maaemo (Oslo): Nybakt hvetebrød med nytjernet smør og Bøgedal hveteøl.

    6 Koy Shunka (Barcelona): Fersk kråkebollerogn, O Toro sashimi og høvlet hvit trøffel med soyasaus.

    7 Onda Mezzanine (Oslo): Ovnsbakt havaborr med sauterte grønnsaker, hummerskum og tilnærmet en isskje med Beluga kaviar.

    8 Fasano (Sao Paulo): Lammecarre fylt med foie gras og trøffelrisotto.

    9 D.O.M. (Sao Paulo): Tunfisk med ingefær og smørstekte champignoner.

    10 L'Atelier Joel Robuchon (Paris): Ovnsbakt sjøtunge med potetpure.

    Når det gjelder desserter står tre opplevelser klarere frem enn noe annet:

    1 Maaemo (Oslo): Iskrem laget av Røråssmør.

    2 D.O.M. (Sao Paulo): Sjokoladepyramide fylt med tamarindkrem.

    3 Rias de Galacia (Barcelona): Lychee suppe med kokossorbet, ananas carpaccio og finhakket chilli.

    Mvh
    Roysen
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.411
    Nytrukket tryte (abbor) fisket sammen med min far for 40 år siden. Fisken hadde et meget kort opphold på land før den havnet i en sotete stekepanne over et bål.
    Spisestedet var nær vannkanten ved et lite tjern, belysningen ordnet en lav Juli-sol.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Lett. Nylig. Sjokoladekjeks bakt på skolen av min sønn på 11 år. Så enkelt.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Pink_Panther skrev:
    Nytrukket tryte (abbor) fisket sammen med min far for 40 år siden. Fisken hadde et meget kort opphold på land før den havnet i en sotete stekepanne over et bål.
    Spisestedet var nær vannkanten ved et lite tjern, belysningen ordnet en lav Juli-sol.
    Nærmere den perfekte opplevelse kommer man vel knapt. Flott at barn kan få slike opplevelser med fisk.

    Mvh
    Roysen
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    Hmmm....

    -heilt fersk ørret fra et av grensevannene i Sulitjelmafjellene, filetert og steikt over bålvarme, med bålsteikte poteter og en god dæsj seter-rømme. Disse måltidene glemmer jeg aldri!
    -hvalbiff av fersk, men velhengt vågehval. Ferskt brød, masse lett steikt løk og steikesjy.
    -skreimølje i godt selskap, tilberedt av meg sjøl
    -blodfersk småsei, med flatbrød og rømme, servert ei lys sommernatt med midnattsol i Lofoten
    -bacalao'en på Bacalao i Svolvær
    -rypetartar til forrett og ferske, rosasteikte rypebryst, steikte mandelpotetbåter, smørdampa broccoli og nyplukka sopp, servert på ei jakthytte i Nord-Sverige's fjellheim
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.031
    Antall liker
    542
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Spiste på en indisk restaurant i Drammen for mange år siden. Det var geit i kokosmarinade, smakte omtrent som en blanding mellom Bounty-sjokolade og kjøttkaker - glemmer det aldri :)
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.216
    Merkelig. Når jeg tenker etter er det ikke kvaliteten på maten som er avgjørende for hvilke måltid jeg husker best, men dama jeg delte den med.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.136
    Antall liker
    10.610
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    kl. 0430 om morgenen i Brussel. På vei hjem...... Den eneste kneipa som kunne mekke mat. Var fisk av ett eller annet slag. Panert etc. fytti rakkern det smakte.

    Rypemiddagen jeg lagde på hytta en gang kommer også høyt opp.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.408
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Grandiosa fra KIWI - Glemmer jeg aldri... billig var det også ;)
     
    N

    nb

    Gjest
    Taps i San Sebastian. Mat i toppklasse servert i shabby lokaler helt ohne bullshit, ritualer, jåleri og lange avhandlinger om hva man spiser. Servert med husets røde eller husets cider i whiskyglass. Eller med øl. Ramle fra sted til sted, spise seg stappmett for ingen penger og bli full som et fly på turen. Sove og gjenta prodsedyren neste dag. Og neste dag.

    Favorittatapasen var muligens McKobe. En liten burger med kobe-biff til ca 4 Euro.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Fireretters indisk festmeny på Chelsea Tandoori i London (nå nedlagt, desverre), vinteren 1990.

    Syvretters middag med grillet, rødvinsmarinert villsvin til hovedrett på en liten og lokal trattoria mellom Siena og Firenze, påsken 1996.

    Nytrukket sei på bestefars kjøkken på Aukra,kl.05.00 en lødag, sommeren 1975.

    Improvisert meny på Plah, høsten 2011 med usedvanlig fantastisk selskap

    Diger familiemiddag på Bagatelle med da 94-årig bestemor, mai 1996

    To besøk på Le Societé, Paris, Mars og Desember 2011

    Surdeigsbrød meg eget smør, kokt svinenakke og grønnsaker på åpningsdagen til Lokk, oktober 2011
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    - Biff i Buenos Aires. Husker ikke navnet på restauranten, men det var helt fantastisk, og enormt store biffer.

    - Peter Luger i NY, rimelig heftig biff der også.

    - Statholdergaardens Krostue i Oslo, mest pga anledningen, pluss at de fylte på så jevnt og trutt fra vinmenyen at jeg ble ordentlig full.

    - 41 Degrees, cocktailbaren til Ferran Adrià (El Bulli) i Barcelona pga. veldig mye rar snacks.

    - En plass i Krakow som hadde en ekstremt god varm sjokolade med Cointreau.

    - Nørrebro Bryghus i København, sjefsmeny med in-house øl til hver rett. Spesialiteten deres er også at øl inngår som ingrediens i samtlige retter, pluss i brødet.
     

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    431
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    17
    Den beste, mest komplette retten jeg har fått servert på restaurant er sjøkrepsehalen på Maaemo. Da jeg fikk den første gang bestilte jeg sporenstreks bord til uken etter.

    Husker også meget godt en torskerett på Bagatelle for mange år siden. Pontus var sommelier der da :)

    Ishavsrøye på Credo, spist det flere dusin ganger og alltid like godt.

    Kalvebrissel på La Mère Brazier i Lyon.

    Kalvehjærne på Le Garet i Lyon.

    Spegris på Al Enoteca i Canale/Piemonte.

    Stekte pølser på hytta sammen med bestefar.

    ... from the top of my head.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.401
    Antall liker
    102.406
    Torget vurderinger
    23
    På pilketur i Maridalen, først Skar og så skitur inn til Helgeren. Bål og nyristet hjemmelaget brød og hjemmelaget jordbærsyltetøy. Svart kaffe. Sluket og SlukSenior. Udiskutabelt mitt beste måltid.
     

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    431
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    17
    Glemte russisk caviar på kokte egg i Leningrad :)
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Kim skrev:
    Den beste, mest komplette retten jeg har fått servert på restaurant er sjøkrepsehalen på Maaemo. Da jeg fikk den første gang bestilte jeg sporenstreks bord til uken etter.
    Enig i at den retten er veldig bra, men likevel litt for liten og enkel til å være helt der oppe blant de uforglemmelige i henhold til min smak. Visuelt sett er det nok noe av de mest spennende jeg har fått servert med den "tåken" som legger seg ut over bordet. Jeg foretrakk faktisk brødet med smør og øl til. For meg fremstår den som deres trumfkort. Det er en tilnærmet perfekt kombinasjon av mat og drikke. Røråssmørisen står for meg som deres nest beste og deretter sjøkrepsen som nummer tre.

    Mvh
    Roysen
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Det mest minneverdige måltidet inntok jeg under en øvelse med Befalskolen. Var på en patruljeøvelse hvor mat var fraværende. Etter 3 dager satte jeg "foten ned" og vi snek oss til en gård. Hvor vi banket på og spurte om muligheten for å få kjøpt et brød. Ble invitert inn til egg/bacon, nybakt brød, varm sjokolade m.m
    fantastisk!
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Mange gode matopplevelser, men det er lite som slår å stå opp tidlig en torsdag i Provence i januar, labbe ned til trøffelmarkedet hvor man raskt handler noen helt ferske sorte trøfler oppevart i bagasjerommet på en gammel Citroen, og så tusle hjem igjen for å lage omelett til frokost.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Fidelio skrev:
    Mange gode matopplevelser, men det er lite som slår å stå opp tidlig en torsdag i Provence i januar, labbe ned til trøffelmarkedet hvor man raskt handler noen helt ferske sorte trøfler oppevart i bagasjerommet på en gammel Citroen, og så tusle hjem igjen for å lage omelett til frokost.
    en trøffel og et egg er alt som skal til :)
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Husker en forrett de serverte på Bagatelle en gang i tiden hvor de hardkokte et egg og lot den marinere i trøffel (vet ikke om det var olje eller fersk høvlet) natten over - servert ut av sitt skall. Det var også himmelsk.

    Mvh
    Roysen
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Roysen skrev:
    Husker en forrett de serverte på Bagatelle en gang i tiden hvor de hardkokte et egg og lot den marinere i trøffel (vet ikke om det var olje eller fersk høvlet) natten over - servert ut av sitt skall. Det var også himmelsk.

    Mvh
    Roysen
    Den har jeg også spist. helt klart på pallen
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Roysen skrev:
    Husker en forrett de serverte på Bagatelle en gang i tiden hvor de hardkokte et egg og lot den marinere i trøffel (vet ikke om det var olje eller fersk høvlet) natten over - servert ut av sitt skall. Det var også himmelsk.

    Mvh
    Roysen
    Det tradisjonelle i Frankrike er rett og slett å legge hele trøfler i en kurv sammen med ukokte egg et par døgn, og så bruke eggene til omelett. De ukokte eggene trekker til seg masse aroma, og man kan spise egg med trøffel uten en gang å ha skåret i trøffelen. Fin måte å drøye dem på. Har aldri hørt om noen som har marinert kokte egg i trøffel.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Fidelio skrev:
    Roysen skrev:
    Husker en forrett de serverte på Bagatelle en gang i tiden hvor de hardkokte et egg og lot den marinere i trøffel (vet ikke om det var olje eller fersk høvlet) natten over - servert ut av sitt skall. Det var også himmelsk.

    Mvh
    Roysen
    Det tradisjonelle i Frankrike er rett og slett å legge hele trøfler i en kurv sammen med ukokte egg et par døgn, og så bruke eggene til omelett. De ukokte eggene trekker til seg masse aroma, og man kan spise egg med trøffel uten en gang å ha skåret i trøffelen. Fin måte å drøye dem på. Har aldri hørt om noen som har marinert kokte egg i trøffel.
    Skjønner. Fin måte å drøye de på som du sier. Det jeg beskrev var dog det Mr. Hellstrøm sa at de hadde gjort på Bagatelle.

    Mvh
    Roysen
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Morsomt, får prøve det til vinteren igjen. Hadde de marinert hele egget med skall, eller hadde de tatt det ut av skallet/åpnet skallet på noe vis?
     

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    431
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    17
    Roysen skrev:
    Kim skrev:
    Den beste, mest komplette retten jeg har fått servert på restaurant er sjøkrepsehalen på Maaemo. Da jeg fikk den første gang bestilte jeg sporenstreks bord til uken etter.
    Enig i at den retten er veldig bra, men likevel litt for liten og enkel til å være helt der oppe blant de uforglemmelige i henhold til min smak. Visuelt sett er det nok noe av de mest spennende jeg har fått servert med den "tåken" som legger seg ut over bordet. Jeg foretrakk faktisk brødet med smør og øl til. For meg fremstår den som deres trumfkort. Det er en tilnærmet perfekt kombinasjon av mat og drikke. Røråssmørisen står for meg som deres nest beste og deretter sjøkrepsen som nummer tre.

    Mvh
    Roysen
    Skjønner hvor du kommer fra :) For meg er det nettopp enkelheten og minimalismen i retten som slår positivt ut (akkurat som Hvete og Hvede). Det er én sjøkrepshale, perfekt tilberedt og det kunne ikke vært mer. Den serveres med det perfekte tilbehøret, som det heller ikke kunne vært mer av. Perfekt. Presentasjonen er fantastisk (!) og helheten blir en Overtyre av dimensjoner før man går videre i menyen. Vinvalget, Verdiccio fra Sartarelli er overraskende, men perfekt i all sin enkel- og selvfølgelighet. Endelig kommer den vinen til sin rett (pun intended).
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.690
    Antall liker
    9.289
    Sted
    Trondheim
    Mine matopplevelser er alltid situasjonsavhengige. Det som smaker himmelsk i en setting kan føles ganske ordinært i en annen. Jeg har 2 opplevelser fra Wachau i Østerrike. En hos Jamek der jeg spiste ørret i aspargescrème, den andre hos Nikolaihof, der Christine Saahs selv serverte oksebryst. Bildene under er fra Nikolaihof.
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Fidelio skrev:
    Mange gode matopplevelser, men det er lite som slår å stå opp tidlig en torsdag i Provence i januar, labbe ned til trøffelmarkedet hvor man raskt handler noen helt ferske sorte trøfler oppevart i bagasjerommet på en gammel Citroen, og så tusle hjem igjen for å lage omelett til frokost.
    Jeg har gjennom årene blitt grundig bortskjemt med matopplevelser på topprestauranter i mange land. Når man vet man skal til en topprestaurant skrus forventningene opp til egne nivåer, mens man kan bli svimeslått på annet vis når det man får er uventet, og gledelig. Jeg har vært i mange anerkjente restauranter, men foretrekker opplevelsene man får utenfor lysløypene.

    Inn i stasjonshallen på den gamle jernbanestasjonen i Montevideo. "Vi spiser innmat," sa min vert, noe som ikke ville falt meg inn. Og så spiste vi oss gjennom deler av en ku som man vanligvis ikke legger på tallerkenen. Jeg får vann i munnen bare av å tenke på det måltidet.

    Enkekylling - der verten hadde skåret trøffelblad av sort trøffel og smøget disse inn under skinnet på en kylling, før den ble stekt. Kyllingen var helt "kledd i sort".

    Jeg leide en villa utenfor Lucca, med utsikt over dalen. Den kom med kokk. De tre ukene la vi på oss, og Monica lærte oss flere av rettene sine. Hun var gudbenådet dyktig, og fikk vidunderlige smaksopplevelser ut av enkle ingredienser. Hver dag kom det nye matleveranser opp til villaen - hun insisterte på det ferskeste av det ferske.
    Vi hadde tenkt å spise på ulike av områdets restauranter, men det ble vanskelig å løsrive seg fra Monica.



    Enda en "jobblunsj" i Lucca.

    Et annet opphold, i Brasil. Jeg hadde naivt spurt en brasiliansk bekjent om han kunne hjelpe meg med å leie et sted i Salvador, i Bahia. Fikk lyst til å være der en to-tre ukers tid og bli kjent med området.
    "Du kan vel bo på mitt sommerhus? Det står tomt når du skal være der." Han hadde også kokk, og det var ikke en afrobrasiliansk rett hun ikke mestret udi fullkommenheten.

    Zanzibar. Jeg bodde på Emerson & Green, og spiste på taket. Var der i nyttårshelgen 1999/2000, og da slo vertene til med spesielle tiltak. På selve nyttårsaften skulle man feire med mat fra hele Afrika, inspirert av en meny fra et kongebryllup, og med fruktbarhetsdanser fra hele Afrika - begge servert på den takterrassen. Det er mulig fruktbarhetsdansene påvirket mine smaksløker, men for en opplevelse den kvelden/natten ble.



    Takterrassen på Emerson & Green

    Saudi Arabia - jeg ble invitert til et ordentlig bryllup. Mennene satt på tepper, kvinnene var bak utskårne trerister på galleriet over oss. Rettene ble båret inn på lange sølvfat, og plassert foran oss på teppene. Vi spiste oss gjennom arabisk flora og fauna. Det varte i timer, alt ble tilberedt et stykke unna, over levende ild, så vi kunne se det bli preparert. En sanseopplevelse jeg aldri glemmer - under saudiarabisk stjernehimmel.

    Kyllingene i Teheran. Jeg aner ikke hva de får å spise. Min mor er matkresen, og er en mester med kyllingretter - det er nå førti år siden vi var i Teheran, og innimellom finner hun det nødvendig å minne oss på kyllingene i Teheran, som hun aldri har smakt maken til, noensinne, i noe land.

    En årlig herremiddag som en venn inviterer til. Han er filmfotograf, men en pasjonert gourmet, og bruker én uke på å tilberede måltidet, som serveres på hans kjøkken. Han har dødsforakt, siden det blant gjestene er en meget kjent restauranteier som har spisesteder over hele Oslo, meget bortskjemte restaurantgjester og enda en som er medeier i en restaurant.
    Hvert år klarer verten å få oss til å aie oss av glede over hva han finner på å servere. Forrige sammenkomst var i februar i år, og mine smaksløker fryder seg enda. Min venn er kokk og serverer syv retter, til åtte personer. Kjøkkenet så ubrukt ut da det hele var over. I løpet av kvelden sitter han ved bordet og nyter samværet med oss, før han henter neste rett. Jeg forstår ikke hvordan han får det til. Magi som passer i Snåsatråden.
    Ceviche-Torskefilet på linseseng med serranobacon-langtidsstekt (72 timer) kubryst med konsistens, smak og fett som får mine øyne til å krysse når jeg tenker på det - osv, osv. Alt med perfekt utvalgte drikkevarer til.

    Da jeg først ble kjent med verten for herremiddagen kunne det hende jeg ble irritert når vi var på restaurant sammen. Vi var ofte på reiser i utlandet. Han skulle nemlig nærgranske hele menyen, og ville vite hvor alt kom fra. Og kunne ikke den som betjente oss svare forlangte han å få svar fra kjøkkenet. Det å bestille kunne ta evigheter.
    Gradvis gikk det opp for meg at når han og jeg var på restaurant sammen, uansett hvor, så spiste vi meget godt. Kjøkkenet satte pris på at vi (han) var interesserte.

    Min mors gniocchi-saus. Hun bruker dager på den, den er en familiehemmelighet, og overleveres kun til kvinnene i familien. Min datter er ved å mestre den, men har et stykke igjen. Luftigheten i selve gniocchiene har avkommet fått til, men sausen er ikke helt hjemme.

    Utgangspunkt for gniocchi-saus, dag 1 av 3.



    Nylig gjorde jeg en jobb for en kunde på Sørlandet. Han hadde naust, og ved siden av naustet hadde han redskapsbod, stor nok til et kjøkkenbord og stoler, og til propan-kokeapparat.
    Der serverte han kokt hummer, med tilbehør og drikkevarer, med en kvalitet og en trivsel som lett matcher alle andre matopplevelser jeg har hatt. Det var en fantastisk kveld, med forrett og hovedrett og dessert og kokekaffe.

    Hummerne er kokt, og må kjøles. Den kvelden tror jeg man kunne tatt mange, mange, mange tusen for - om man tenker på hva man kan lage av opplevelser for turister i Norge. Inne i en redskapsbod, på enkle stoler, rundt et bord med plastduk, i en duft av garnblåser og tang.
     

    Vedlegg

    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Fidelio skrev:
    Morsomt, får prøve det til vinteren igjen. Hadde de marinert hele egget med skall, eller hadde de tatt det ut av skallet/åpnet skallet på noe vis?
    Jeg husker det slik at de hadde åpnet skallet, fjernet innholdet (tror jeg) det var trøffelskum i midten av egget mener jeg å huske. langs kantene var det et eller annet meget velsmakende. Det er lenge siden
     

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    431
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    17
    otare skrev:
    Mine matopplevelser er alltid situasjonsavhengige. Det som smaker himmelsk i en setting kan føles ganske ordinært i en annen. Jeg har 2 opplevelser fra Wachau i Østerrike. En hos Jamek der jeg spiste ørret i aspargescrème, den andre hos Nikolaihof, der Christine Saahs selv serverte oksebryst. Bildene under er fra Nikolaihof.
    Tusen takk for påmindelsen. Jeg hadde en helt fantastisk smaking og lunch hos Jamek for mange år siden. Ditto middag hos Christine noen kvelder senere. Husker spesielt godt de nyplukkede kantarellene og morillenstrudelen hos Jamek.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Småsei og lever. Ut med bestefar tidlig morgen, sløyd på kaia, bært inn i bøtter og spann, kokt av bestemor, fortært med storfamilien rundt bordet.

    Sånt kan ikke kjøpes for penger. Dessverre er den tiden forbi etter at besteforeldrene døde. Men, det er mer et kjært minne enn et sårt savn.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Chevrolet blanc 1947 med østers naturell. Overraskende bra kombo. Mulig vinen har gjort den uforglemmelig
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Surstrømming, uten tvil.
    Og for å bruke et utdrag av et ordtak som svenskene har: ....smakar godt, men luktar illa..... ;D
    Var faktisk riktig så godt, og MYE bedre enn jeg hadde forstilt meg - men vil garantert ikke passe alle, og noen vil kunne oppleve behov for en periode med tilvenning. For da burken ble åpnet, hadde jeg små forhåpninger om noe smaskens. Så feil kan man altså ta...

    mvh
    Proffen
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.690
    Antall liker
    9.289
    Sted
    Trondheim
    Spiste du østers mens du kjørte? :D
    Hvilke type blank Chevrolet 1947 var det du kjørte? Chevrolet hadde vel flere modeller? ;)

    Eller var det en Chevalier blanc 1947 du prøvde deg på?
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    otare skrev:
    Spiste du østers mens du kjørte? :D
    Hvilke type blank Chevrolet 1947 var det du kjørte? Chevrolet hadde vel flere modeller? ;)

    Eller var det en Chevalier blanc 1947 du prøvde deg på?
    Hehe det var en impala. Autokorrektur helvete på ipaden

    Edit: slått av fandenskapet

    Åpne og spise østers mens en kjører er verre enn å sende sms kjørende
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Fidelio skrev:
    Morsomt, får prøve det til vinteren igjen. Hadde de marinert hele egget med skall, eller hadde de tatt det ut av skallet/åpnet skallet på noe vis?
    Det vet jeg ikke. Det ble servert i skallet.

    Mvh
    Roysen
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Fidelio skrev:
    Mange gode matopplevelser, men det er lite som slår å stå opp tidlig en torsdag i Provence i januar, labbe ned til trøffelmarkedet hvor man raskt handler noen helt ferske sorte trøfler oppevart i bagasjerommet på en gammel Citroen, og så tusle hjem igjen for å lage omelett til frokost.
    Jeg har gjennom årene blitt grundig bortskjemt med matopplevelser på topprestauranter i mange land. Når man vet man skal til en topprestaurant skrus forventningene opp til egne nivåer, mens man kan bli svimeslått på annet vis når det man får er uventet, og gledelig. Jeg har vært i mange anerkjente restauranter, men foretrekker opplevelsene man får utenfor lysløypene.

    Inn i stasjonshallen på den gamle jernbanestasjonen i Montevideo. "Vi spiser innmat," sa min vert, noe som ikke ville falt meg inn. Og så spiste vi oss gjennom deler av en ku som man vanligvis ikke legger på tallerkenen. Jeg får vann i munnen bare av å tenke på det måltidet.

    Enkekylling - der verten hadde skåret trøffelblad av sort trøffel og smøget disse inn under skinnet på en kylling, før den ble stekt. Kyllingen var helt "kledd i sort".

    Jeg leide en villa utenfor Lucca, med utsikt over dalen. Den kom med kokk. De tre ukene la vi på oss, og Monica lærte oss flere av rettene sine. Hun var gudbenådet dyktig, og fikk vidunderlige smaksopplevelser ut av enkle ingredienser. Hver dag kom det nye matleveranser opp til villaen - hun insisterte på det ferskeste av det ferske.
    Vi hadde tenkt å spise på ulike av områdets restauranter, men det ble vanskelig å løsrive seg fra Monica.



    Enda en "jobblunsj" i Lucca.

    Et annet opphold, i Brasil. Jeg hadde naivt spurt en brasiliansk bekjent om han kunne hjelpe meg med å leie et sted i Salvador, i Bahia. Fikk lyst til å være der en to-tre ukers tid og bli kjent med området.
    "Du kan vel bo på mitt sommerhus? Det står tomt når du skal være der." Han hadde også kokk, og det var ikke en afrobrasiliansk rett hun ikke mestret udi fullkommenheten.

    Zanzibar. Jeg bodde på Emerson & Green, og spiste på taket. Var der i nyttårshelgen 1999/2000, og da slo vertene til med spesielle tiltak. På selve nyttårsaften skulle man feire med mat fra hele Afrika, inspirert av en meny fra et kongebryllup, og med fruktbarhetsdanser fra hele Afrika - begge servert på den takterrassen. Det er mulig fruktbarhetsdansene påvirket mine smaksløker, men for en opplevelse den kvelden/natten ble.



    Takterrassen på Emerson & Green

    Saudi Arabia - jeg ble invitert til et ordentlig bryllup. Mennene satt på tepper, kvinnene var bak utskårne trerister på galleriet over oss. Rettene ble båret inn på lange sølvfat, og plassert foran oss på teppene. Vi spiste oss gjennom arabisk flora og fauna. Det varte i timer, alt ble tilberedt et stykke unna, over levende ild, så vi kunne se det bli preparert. En sanseopplevelse jeg aldri glemmer - under saudiarabisk stjernehimmel.

    Kyllingene i Teheran. Jeg aner ikke hva de får å spise. Min mor er matkresen, og er en mester med kyllingretter - det er nå førti år siden vi var i Teheran, og innimellom finner hun det nødvendig å minne oss på kyllingene i Teheran, som hun aldri har smakt maken til, noensinne, i noe land.

    En årlig herremiddag som en venn inviterer til. Han er filmfotograf, men en pasjonert gourmet, og bruker én uke på å tilberede måltidet, som serveres på hans kjøkken. Han har dødsforakt, siden det blant gjestene er en meget kjent restauranteier som har spisesteder over hele Oslo, meget bortskjemte restaurantgjester og enda en som er medeier i en restaurant.
    Hvert år klarer verten å få oss til å aie oss av glede over hva han finner på å servere. Forrige sammenkomst var i februar i år, og mine smaksløker fryder seg enda. Han er kokk og serverer syv retter, til åtte personer. Kjøkkenet så ubrukt ut da det hele var over. I løpet av kvelden sitter han ved bordet og nyter samværet med oss, før han henter neste rett. Jeg forstår ikke hvordan han får det til. Magi som passer i Snåsatråden.
    Ceviche-Torskefilet på linseseng med serranobacon-langtidsstekt (72 timer) kubryst med konsistens, smak og fett som får mine øyne til å krysse når jeg tenker på det - osv, osv. Alt med perfekt utvalgte drikkevarer til.

    Da jeg først ble kjent med verten for herremiddagen kunne det hende jeg ble irritert når vi var på restaurant sammen. Vi var ofte på reiser i utlandet. Han skulle nemlig nærgranske hele menyen, og ville vite hvor alt kom fra. Og kunne ikke den som betjente oss svare forlangte han å få svar fra kjøkkenet. Det å bestille kunne ta evigheter.
    Gradvis gikk det opp for meg at når han og jeg var på restaurant sammen, uansett hvor, så spiste vi meget godt. Kjøkkenet satte pris på at vi (han) var interesserte.

    Min mors gniocchi-saus. Hun bruker dager på den, den er en familiehemmelighet, og overleveres kun til kvinnene i familien. Min datter er ved å mestre den, men har et stykke igjen. Luftigheten i selve gniocchiene har avkommet fått til, men sausen er ikke helt hjemme.

    Utgangspunkt for gniocchi-saus, dag 1 av 3.



    Nylig gjorde jeg en jobb for en kunde på Sørlandet. Han hadde naust, og ved siden av naustet hadde han redskapsbod, stor nok til et kjøkkenbord og stoler, og til propan-kokeapparat.
    Der serverte han kokt hummer, med tilbehør og drikkevarer, med en kvalitet og en trivsel som lett matcher alle andre matopplevelser jeg har hatt. Det var en fantastisk kveld, med forrett og hovedrett og dessert og kokekaffe.

    Hummerne er kokt, og må kjøles. Den kvelden tror jeg man kunne tatt mange, mange, mange tusen for - om man tenker på hva man kan lage av opplevelser for turister i Norge. Inne i en redskapsbod, på enkle stoler, rundt et bord med plastduk, i en duft av garnblåser og tang.
    Fantastiske opplevelser og ikke minst rammene rundt
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Kim skrev:
    Roysen skrev:
    Kim skrev:
    Den beste, mest komplette retten jeg har fått servert på restaurant er sjøkrepsehalen på Maaemo. Da jeg fikk den første gang bestilte jeg sporenstreks bord til uken etter.
    Enig i at den retten er veldig bra, men likevel litt for liten og enkel til å være helt der oppe blant de uforglemmelige i henhold til min smak. Visuelt sett er det nok noe av de mest spennende jeg har fått servert med den "tåken" som legger seg ut over bordet. Jeg foretrakk faktisk brødet med smør og øl til. For meg fremstår den som deres trumfkort. Det er en tilnærmet perfekt kombinasjon av mat og drikke. Røråssmørisen står for meg som deres nest beste og deretter sjøkrepsen som nummer tre.

    Mvh
    Roysen
    Skjønner hvor du kommer fra :) For meg er det nettopp enkelheten og minimalismen i retten som slår positivt ut (akkurat som Hvete og Hvede). Det er én sjøkrepshale, perfekt tilberedt og det kunne ikke vært mer. Den serveres med det perfekte tilbehøret, som det heller ikke kunne vært mer av. Perfekt. Presentasjonen er fantastisk (!) og helheten blir en Overtyre av dimensjoner før man går videre i menyen. Vinvalget, Verdiccio fra Sartarelli er overraskende, men perfekt i all sin enkel- og selvfølgelighet. Endelig kommer den vinen til sin rett (pun intended).
    Husker du hvilken rett som ble servert sammen med den franske cideren. Den cideren var kanskje drikkemessig høydepunktet for meg. Har forsøkt å bestille den gjennom Moestue Grape Selections, men den har visstnok for lavt alkoholinnhold til at den selges på vinmonopolet og da lar det seg ikke ordne - dessverre.

    Mvh
    Roysen
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Matopplevingar har eg (nesten alltid) kvar dag. Men ikkje alle er like fantastiske. Settinga har alt å seie, men kvalitet er meir enn det. Variasjonane frå det kvardagslege er alltid triveleg, og eit restaurantbesøk på ein uvanleg stad kan gje store gleder. Likevel er det kvardagslege også storarta.
    I går hadde eg kokt torsk, akkurat passeleg stor, fiska rett utanfor her eg bur på line. Tatt hand om med stor omtanke av Moderen. Så kokt av meg sjølv i passeleg salta vatn, passeleg lenge, med faste poteter + søte, gode gulrøter til + smelta smør. Droppar raudvin midt i veka. Det enklaste av det enkle. Men så fantastisk godt.....

    Eg saknar krabberakinga i september. Har hatt alt for dårleg tid dei siste åra. Samle ein gjeng, og fare ut på næraste holme/øy, gjere opp bål, koke sjøvatn, lyse og rake krabbar nok, hive dei i gryta, sitte i lyset av bålet og fortære krabbar i fleng saman med loff, majones, kvit pepar og rikeleg pils. Ete seg skikkeleg nattmett, køyre heimatt med påhengsen, for dagen etter å reise ut og rydde etter oss før skikkeleg folk ser alt rotet....
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    2.609
    Torget vurderinger
    16
    På ren smak så synes jeg egenfisket nykokt kreps fra Tyrifjorden er vanskelig å slå.

    En serie matopplevelser som jeg husker var de gangene jeg som 6-7 åring var med min bestefar og varmrøkte sik som vi nettopp hadde fisket. Siken ble røkt i en utendørs steinpeis med einer (eller bresk som vi kalte det). Vi spiste fisken varm rett fra peisen når den var ferdig og jeg husker det godt den dag i dag. Min farfar er borte for lenge siden og i fjor døde også min far så akkurat hvordan denne varmrøkingen ble gjort og hva (om noe) som ble brukt av krydder eller smakstilsetning tok de nok dessverre med seg i graven.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.401
    Antall liker
    102.406
    Torget vurderinger
    23
    Audiophile-Arve skrev:
    Matopplevingar har eg (nesten alltid) kvar dag. Men ikkje alle er like fantastiske. Settinga har alt å seie, men kvalitet er meir enn det. Variasjonane frå det kvardagslege er alltid triveleg, og eit restaurantbesøk på ein uvanleg stad kan gje store gleder. Likevel er det kvardagslege også storarta.
    I går hadde eg kokt torsk, akkurat passeleg stor, fiska rett utanfor her eg bur på line. Tatt hand om med stor omtanke av Moderen. Så kokt av meg sjølv i passeleg salta vatn, passeleg lenge, med faste poteter + søte, gode gulrøter til + smelta smør. Droppar raudvin midt i veka. Det enklaste av det enkle. Men så fantastisk godt.....

    Eg saknar krabberakinga i september. Har hatt alt for dårleg tid dei siste åra. Samle ein gjeng, og fare ut på næraste holme/øy, gjere opp bål, koke sjøvatn, lyse og rake krabbar nok, hive dei i gryta, sitte i lyset av bålet og fortære krabbar i fleng saman med loff, majones, kvit pepar og rikeleg pils. Ete seg skikkeleg nattmett, køyre heimatt med påhengsen, for dagen etter å reise ut og rydde etter oss før skikkeleg folk ser alt rotet....
    Fyr opp det krabbelaget igjen AA, I'm in!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn