Mastersound, noen som kjenner til disse?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Perfect sense

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.05.2010
    Innlegg
    332
    Antall liker
    202
    Sted
    Stockholm / Sverige
    @ E.I.A.

    Är det den tidigare modellen av Compact 845 (som har en annan konstruktion och är mindre bred och betydligt djupare) du har haft på hemlån, eller den aktuella versionen?
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.322
    Torget vurderinger
    49
    @Rune
    Snakket med Roksan i dag, han skulle visst opp til deg i kveld så han skulle ta med esken til kablene jeg kjøpte av deg.
    Hvis det passer for deg, kan jeg ta turen innom morgen så kan vi snakke om Mastersounden.
    Hadde vært kjekt å få høre at den er helt stille hos deg før jeg tar den med igjen :)
     

    RuneG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.02.2011
    Innlegg
    512
    Antall liker
    176
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    37
    @Rune
    Snakket med Roksan i dag, han skulle visst opp til deg i kveld så han skulle ta med esken til kablene jeg kjøpte av deg.
    Hvis det passer for deg, kan jeg ta turen innom morgen så kan vi snakke om Mastersounden.
    Hadde vært kjekt å få høre at den er helt stille hos deg før jeg tar den med igjen :)
    Passer bra det, bare ring ca 1 time før du kommer :)
     

    Bat78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    368
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    7
    Har anskaffet meg Compact 845. Lyden er nydelig?????? i utgangspunktet er ht en alfor stor oppgave (Vienna The Music), men det går utrolig nok kanskje så bra! Ikke full kontroll på bassen, men det hadde jeg heller ikke regnet med.. Mellomtone og utklinging i toppen er utrolig bra??????

    Kanskje monoblokkene 300B plus kunne ha vært noe?

    Hvis noen har noe å melde om de hadde det vært interessant og hørt, gjerne og erfaringer om god pre-match??????
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Har prøvd noen forskjellige, men syntes inngangsdelen i Compact er så bra at det ikke er behov for ekstern pre. Men det er veldig mye å hente på å bytte inngangsrør. De som sitter i orginalt låter flatt og kjedelig
     

    Bat78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    368
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    7
    Har spilt med original-rørene, men har Psvane-rør jeg skal putte på. Hvis det blir enda bedre er jeg svært fornøyd.

    Jeg tenkte mer 300B monoblokkene og en god pre vs Compact 845'en??????
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Da er jeg med ;). Kjenner ikke monoblokkene, men har hørt de med mastersound pre. Låt veldig godt, og er en lekker visuell match også.
     

    Bat78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    368
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    7
    Hører det er litt delte meninger om 300-rørene, men at de gjerne gir kan gi noe mer fylde og varme i mellomtonen. Stemmer det at 845 forsterkere er kjent for strammere bass?

    Rørforsterkere er nytt for meg☺
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    3.834
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Er der noen som har flere gode rørtips for Mastersound forsterkerne?

    Har en Evo 845, jeg.

    D.
     

    Endpoint Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.04.2013
    Innlegg
    862
    Antall liker
    1.309
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    37
    Hvis du ser etter 845 rør så kan jeg anbefale 845 WE kopi utgavene til Psvane. De låter helt utrolig bra og det er knall kvalitet på de.
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    3.834
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Hvis du ser etter 845 rør så kan jeg anbefale 845 WE kopi utgavene til Psvane. De låter helt utrolig bra og det er knall kvalitet på de.
    takker for innspill, har lest at de skal være bra, ja- men de er litt utafor budsjettet mitt akkurat nå.
    Det blir vel heller på T-MII/2 versjonen fra Psvane når jeg skal skifte ut rørene.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Ser det er mye snakk om særlig 845 modellen her inne. Hvordan er 300B Finale Plus monoblokkene ift, eventuelle fordeler/ulemper?
     

    TM-1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2012
    Innlegg
    147
    Antall liker
    81
    Sted
    Oslo
    Så ble jeg også rørmann:)

    Hatt compact 845 i heimen et par uker nå. Rart disse ikke er mer omtalt. En perle av en forsterker, synd jeg ikke oppdaget rørverdenen før. Skal ikke kritisere Hegelen men dette er bare en annen verden som handler om formidling av musikk som er til å ta og føle på..
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Fantastisk forsterker. Et av de aller beste forsterkerkjøpene jeg vet om. Gratulerer!
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Jeg har også blitt eier av Mastersound. Min nyervervelse er 300B PSE monoblokker, og de spiller nydelig på mine Avantgarde Duo Grosso. (beklager dårlig iPhone-bilde)

    IMG_0165.jpg


    Mvh Roger
     

    TM-1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2012
    Innlegg
    147
    Antall liker
    81
    Sted
    Oslo
    musikk ,lys og varme

    DSC00373.jpg

    Denne har hatt hedersplassen i stua i over to år nå. Det skal den ha lenge ennå.. Noen som vet ca. levetid/timer på disse 845 rørene? Har et par psvane rør å bytte til, men tenkte å la disse som funker utmerket gjøre jobben først.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Låter fantastisk men litt sus fra lytteposisjon. Står i et par Shuguang 845b men har et par Psvane 845 hifi liggende! noen som vet forskjellen og hvordan bias justeres ? finner ingen info på nett
    3A9DC288-9BB8-44E1-9F7C-DA84645119F3.jpeg
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Sjekk med importøren :)
    musikk ,lys og varme

    Vis vedlegget 520579 kan ha av

    Denne har hatt hedersplassen i stua i over to år nå. Det skal den ha lenge ennå.. Noen som vet ca. levetid/timer på disse 845 rørene? Har et par psvane rør å bytte til, men tenkte å la disse som funker utmerket gjøre jobben først.
    Jeg vil tippe at originale amerikanske (RCA etc) 845 holder 20000 timer. Minst.
    Kinesiske?
    Burde være noen med erfaring her.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Hjelp! Hvordan justerer man bias og hum på C845 ? finner ingen info på nett 🤪
     

    TM-1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2012
    Innlegg
    147
    Antall liker
    81
    Sted
    Oslo
    Hjelp! Hvordan justerer man bias og hum på C845 ? finner ingen info på nett 🤪
    Det skal være autobias på disse mener jeg, men kan stilles ved rørskifte. Hatt uhell og leverer til service selv. Bias er vel de innerste hullene og hum de ytterste, så har du hull til røde volt meter kontakter bak til venstre.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Det er IKKE auto bias på disse.
    Beskrivelsen over for måling og justering er stort sett riktig og grei.
    Hvis ingen har tullet med justeringene er det lurt å måle først.
    15V +/- 0.2V er godt innenfor.
    HUM er vanskelig å justere på øret.
    Et følsomt AC voltmeter er tingen.
    Justeres til minimum som bør være under 3mV.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Det er IKKE auto bias på disse.
    Beskrivelsen over for måling og justering er stort sett riktig og grei.
    Hvis ingen har tullet med justeringene er det lurt å måle først.
    15V +/- 0.2V er godt innenfor.
    HUM er vanskelig å justere på øret.
    Et følsomt AC voltmeter er tingen.
    Justeres til minimum som bør være under 3mV.
    Da tror jeg vi lar HUM stå da du justerte den her om dagen før den havnet hos meg. Tenkte kanskje at det forandret seg ved forskjellige oppsett
     

    TM-1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2012
    Innlegg
    147
    Antall liker
    81
    Sted
    Oslo
    Semiautomatic biasing system står det i heftet fra produsent. Tele-Tor, som er/var bebops servicemann anbefaler ikke å skru på disse selv.
    IMG_20210518_194939.jpg
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hva er semiautomatic?
    Italiensk tenkt og Google oversatt. Kanskje ikke brukt det heller.
    Helt vanlig fixed bias som i praksis betyr justerbar.
    Og helt vanlig balansering av HUM.
     
    Sist redigert:

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Takker for hjelpen. Tester opp mot LM 805ia nå og ganske like på støy helt til jeg justerer feedback på LM! da er det kun trafostøy jeg hører men suset er borte
    95C9F752-FACF-453A-829B-ED522F809F36.jpeg
     

    TM-1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2012
    Innlegg
    147
    Antall liker
    81
    Sted
    Oslo
    Er det helt nødvendig å bruke dette gitteret som omkranser rørene? Ser få andre lignende forsterkere som har det, om det enn er for kjøling, beskyttelse eller design.. Og en annen ting, har byttet til 4 ohms høyttalere, blir den varmere ved å bruke 4 ohms utgang enn 8 ohms som jeg hadde før?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Takker for hjelpen. Tester opp mot LM 805ia nå og ganske like på støy helt til jeg justerer feedback på LM! da er det kun trafostøy jeg hører men suset er borte Vis vedlegget 723085
    Hvis du endrer feed back, endrer du samtidig gain. Og dermed støy. Alt henger sammen.
     
    Sist redigert:

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Er det helt nødvendig å bruke dette gitteret som omkranser rørene? Ser få andre lignende forsterkere som har det, om det enn er for kjøling, beskyttelse eller design.. Og en annen ting, har byttet til 4 ohms høyttalere, blir den varmere ved å bruke 4 ohms utgang enn 8 ohms som jeg hadde før?
    Hvilken utgang (4 eller 8 ohm) du bruker har ingen betydning for temperaturen.
    Det som lager varme er gløde effekten og anodetapet (anodespenningen x anodestrømen / BIAS).
    Hvilken impedans og hvilket nivå (høyt eller lavt) spiller ingen rolle.
    Gitteret er der kun for å hindre små eller store å brenne seg.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Hvis du endrer feed back, endrer du samtidig gain. Og dermed støy. Alt henger sammen.
    Ja det er til og leve med på Feedback 3/4 men mer usikker på suset i tilegg som Mastersounden har. Lydmessig er det for tidlig ennå men de låter veldig likt
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Heisann! Der fant jeg enda en vennetråd.
    Tenker vi holder oss her... :)


    rognlien.wordpress.com

    DueUndici
    2 x 11 Watt, liksom? Hva slags pølser drar du skinnet av med sånt småtteri? Tja, Mastersound beviser i det minste at man kan bli ganske hudløs av å lytte til en god rørforsterker. Mastersound DueUn…
    rognlien.wordpress.com
    rognlien.wordpress.com
    Noe skal en bruke påska til! :)
     

    tom-a

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2003
    Innlegg
    168
    Antall liker
    454
    Torget vurderinger
    1
    Vi får bringe inn litt mer påskesteming i tråden - her Compact 845 igjen
    Compact 845.jpg
    Compact rørbestening.jpg
    Rørbesetningen er RCA 845, 33S30 (6SN7), og et par Mullard 12AU7 som gjemmer seg litt :) God påske til Mastersound-folket!
     

    tom-a

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2003
    Innlegg
    168
    Antall liker
    454
    Torget vurderinger
    1
    Kan jeg spørre hva du måtte betale for RCA 845?
    Hei Hans,
    Disse ble kjøpt et stykke tilbake i tid. Forsøkte rundt år 2000 å få tak i RCA og United 845, men fikk bare " ..haven't seen RCA 845 around for a long time now, good luck!" på henvendelsene. Så 5-6 år senere var jeg heldig via en kontakt å finne dem - dyre også for ca 15 år siden, tror jeg betalte ca 10.000 for paret den gangen. I dag ser jeg det ligger et par "slighly used" til godt over 3000 USD, så priser er litt hinsides - og få kan teste disse, med sikkerhet for hva man får. Enda verre er prisen på et par 33s30 standard sweden.. ser det ligger et par til 4450 USD på Ebay nå. Galskap! Haha, på den annen side nok min aller beste rør-investering, håper de varer leeenge! :)
    (Vanskelig å gå ned på rør-kvalitet når man først har hørt de virkelige gode rørene, men slike pengesummer som nevnt over bør man først og fremt investere i forbedring av rommet man har anlegget - det gir betydelig mer valuta for pengene!)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes i grunn at Psvane's toppmodeller (Acme) og WE-kopiene er gode rør av i dag.
    De konkurrerer faktisk med flere NOS-varianter, men så koster de da også som NOS, når sant skal sies. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn