Mastersound, noen som kjenner til disse?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg er ikke sikker på hvor Psvane lages, men merket er bare et navn og bak står gode markedsførere.
    Det er nesten frekt å kalle et rør WE845 når det er laget i Kina.
    WE henspeiler på Western Electric.
    Ingen har klart å klone WE.
    Ikke Mullard, Tung Sol og diverse andre heller.
    Kopier kan være gode, men å innbille noen at det er likt originalen blir noe drøyt.
    imo
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Enig i at WE betegnelsen er en frekk gimmik. Men av de betalbare kinesiske 845-rørene, så har jeg ikke hørt maken til Psvane 845T-II. Hvor det er produsert er jo et mysterium som hele den kinesiske rørproduksjonen. Har mer tro på at en produsent etablerer et godt rykte ved å bruke sitt eget navn, og ser ut som Psvane er på vei til å oppnå det. Vi som bruker 845-rør er jo prisgitt at kineserne får dette til, da de to andre produsenter som er meg bekjent, Elrog og Kr 845 er priset hinsides oss dødelige.
     

    Hornet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    217
    Antall liker
    61
    Sted
    Elnesvågen
    Torget vurderinger
    17
    Da er det bestemt at denne ampen skal å de beste forutsetningene for å synge godt, og da blir den paret med Diapason Adamantes III 25th stativhøyttaler på nyåret.
    Blir spennende.:)
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Flott valg av høyttalere! Har hørt komboen og den er usedvanlig harmonisk, luftig og veldefinert. Ikke skader det at de er rålekre visuelt.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Tror snart alle mastersound eiere sitter med psvane rør. Kanskje vi bør vurdere å stifte tråden "psvane-kameratene" ;)
     

    Hornet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    217
    Antall liker
    61
    Sted
    Elnesvågen
    Torget vurderinger
    17
    Mastersound kamerater;), nye Psvane smårør kom i dag og de låter ikke ille som helt nye heller men det blir enda bedre etter 100-200 t.
    P1010768.jpg
    P1010762.jpg
    P1010763.jpg
    P1010764.jpg
    P1010765.jpg
    P1010766.jpg
    P1010767.jpg
     
    Sist redigert:

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Dette ser bra ut! Er vel ikke noe tema med grinden på med de store driverrørene.
     

    Hornet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    217
    Antall liker
    61
    Sted
    Elnesvågen
    Torget vurderinger
    17
    Dette ser bra ut! Er vel ikke noe tema med grinden på med de store driverrørene.
    Dette med grinden er jeg ikke helt sikker på , den måtte fjernes for å montere de største Psvane rørene, det er jo sef en mulighet å borre noen større hull i grinden.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Psvane 845-TII er installert i Compact. Første inntrykk i forhold til Shuguang 845B er en mer autoritær bass og mer rom fremover og bakover. Aner også at plassering av artister er bedre definert, men det kan også være at jeg pælma ut tidenes største juletre som har forskrudd akustikken i stova. Rørene var Kjøpt hos en hyggelig kineser på ebai som har antageligvis har doktorgrad i pakking. Om det er vel brukte kronasjer i forhold til 845b til halve prisen er diskutabelt, men det i følge mine ører en betydelig oppgradering.
    Er spent på om lyden endres med innspilling

    Hvordan låter de nye driverrørene dine Hornet? Opplever du endring med innspilling?
     

    Hornet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    217
    Antall liker
    61
    Sted
    Elnesvågen
    Torget vurderinger
    17
    DE nye drivererørene har nå fått ca 70 t , dette med innbrenning av rør tar tid, da man ikke bør forlate forsterkeren i "brennende" tilstand. 12AU7 rørene skal ha mellom 75-100t før de er innbrent

    Psvanene er absolutt rør i toppklasse og lyden blir bedre etterhvert som timene går, lyden føles veldig naturlig og åpen med mye luft.

    Psvane 845 rør står for tur. koster 485$ Der hvor jeg kjøpte de andre psvane rørene. Fikk du tak i billigere på Ebay?
     

    Hornet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    217
    Antall liker
    61
    Sted
    Elnesvågen
    Torget vurderinger
    17
    Noen sitater fra nettet om psvane 845T :

    "In comparison to the others, the 845T, right out of the box, seems brighter. After about 10 hours I began to notice a difference. Compared to the 845B, they seem far more transparent but at the same time much cleaner. Bass tones and pitch definition are improved. String tone seems to be more open and extended even more than the 845M,but at the same time more relaxed and natural sounding.
    I always thought the metal plate 845 sounded etched and
    unnatural.The 845B seemed to be a good all- round well balanced sound.

    The soundstaging qualities are improved as well. Front to back layering and placement of instruments is enhanced more than likely because the sound is more open. Your definitely getting more info without any added brightness,at least once they are sufficiently broken in"


    "

    ‘My jaw dropped’

    Posted on January 23, 2011 by admin
    Posted by customer Bill D – “I received the Psvane 845 about two weeks ago. I have a Triode Corporation of Japan 845SE on the showroom floor that uses 2A3 tubes to drive the 845′s. The tubes these replaced were the Shuguang B series.
    When I first fired up the amp with the Psvane 845′s in place my jaw dropped! This was now an entirely new amp. Hall sounds that I hadn’t heard before were now an integral part of the music. 3D! The sound of the stock Tri 845SE is one of the best amps that I’ve heard and now it jumped up several notches with the new tubes. And these haven’t even broken in osv osv osv!

    Jeg har å glede meg til skjønner jeg.
     
    Sist redigert:

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Vel det første sitatet er vel ganske nøyaktig tilsvarende mine betraktninger, så da er det vel hold i det.


    Noen sitater fra nettet om psvane 845T :

    "In comparison to the others, the 845T, right out of the box, seems brighter. After about 10 hours I began to notice a difference. Compared to the 845B, they seem far more transparent but at the same time much cleaner. Bass tones and pitch definition are improved. String tone seems to be more open and extended even more than the 845M,but at the same time more relaxed and natural sounding.
    I always thought the metal plate 845 sounded etched and
    unnatural.The 845B seemed to be a good all- round well balanced sound.

    The soundstaging qualities are improved as well. Front to back layering and placement of instruments is enhanced more than likely because the sound is more open. Your definitely getting more info without any added brightness,at least once they are sufficiently broken in"


    "

    ‘My jaw dropped’

    Posted on January 23, 2011 by admin
    Posted by customer Bill D – “I received the Psvane 845 about two weeks ago. I have a Triode Corporation of Japan 845SE on the showroom floor that uses 2A3 tubes to drive the 845′s. The tubes these replaced were the Shuguang B series.
    When I first fired up the amp with the Psvane 845′s in place my jaw dropped! This was now an entirely new amp. Hall sounds that I hadn’t heard before were now an integral part of the music. 3D! The sound of the stock Tri 845SE is one of the best amps that I’ve heard and now it jumped up several notches with the new tubes. And these haven’t even broken in osv osv osv!

    Jeg har å glede meg til skjønner jeg.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Psvane 845T-II i Mastersound Compact etter ca 10 timers spilling: Guæææhhh! (Løp og kjøp)
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Ja det er bare synd hvordan en kan venne seg til godlyd... Ingenting er like magisk som førsteinntrykket, men det er ingenting å pirke på lyden hos meg med disse rørene.
    Har nå i

    Mazda Cifte 12au7
    sylvania 6sn7wgt (wow!)
    Psvane 845 TII

    Denne kombinasjonen ble stående faktisk fra Psvane kom i hus etter mye fikling og jeg mener å ha kommet i mål med en kombinasjon som kler øvrige komponenter i annlegget og musikksmak. Har nå en balansert, alltetende lyd som er full klaff for mine ører


    Psvane 845T-II i Mastersound Compact etter ca 10 timers spilling: Guæææhhh! (Løp og kjøp)
    Ja da er disse Pswane 845T-II bestilt ,regner med de svarer til forventningene.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Har du forresten fått diapason i hus Hornet?
     

    Hornet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    217
    Antall liker
    61
    Sted
    Elnesvågen
    Torget vurderinger
    17
    Ja diapason er kommet i hus og er innspilt, har jobbet endel med plasseringen på dem for å få frem bassen i dem.
    De krevde noe mindre avstand til bakvegg, har fått dem til ganske bra nå, spiller meget oppløst med en stor dybde i lydbildet.
    Venter også på en rørdac jeg har bestilt fra UK en Jolida FX Tubed DACIII , skal bli spennende å høre hvordan dette blir sammen med resten av utstyret.
     

    Hornet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    217
    Antall liker
    61
    Sted
    Elnesvågen
    Torget vurderinger
    17
    Den endelige oppgraderingen av mastersound 845 c ble ikke helt som planlagt, da det ene psvane 845 T II var defekt. La merke til at noe var løst inne i røret.
    En av 2 fjærer som er plassert oppå røret var løs.
    Retur til kina i dag.:( TTT
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Synd å høre, men du er ikke den eneste som har opplevd problemer med Psvane rør. Det sa poff hos meg etter 2 mnd og jeg har returnert et også. Lyden er fantastisk, men det er tydeligvis en variabel kvalitet. Har sine fordeler å kjøpe rør her til lands ennå prisen er noe høyere.

    Til informasjon sitter en sikring under dekselet på Compact som beskytter øvrige komponenter ved kortslutning i rør. Det ble tyst etter rørkollaps hos meg, men ved bytte av sikringen som er en treg 20x5mm 315mA glassrørsikring var det godlyd igjen
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Sikringen sitter oppå kretskortet i midten av bildet
     

    Vedlegg

    Hornet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    217
    Antall liker
    61
    Sted
    Elnesvågen
    Torget vurderinger
    17
    Takker for opplysningen , dette er absolutt grei kunnskap å ta med seg .:)

    Nå jeg først hadde vært uti med røra så sjekket jeg bias og justerte litt. Dette har jeg aldri gjort før, men det var en meget enkel sak.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Greit å sjekke biasen jevnlig. Jeg fikk en advarsel før røret gikk med brum i ene kanalen og en synkende bias, men i min uvitenhet håpet jeg at det ville gå seg til... Noe det absolutt ikke gjorde
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hvordan er biasjusteringen på disse Mastersound? Er det en vanskelig affære?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Biasjusteringen er såre enkelt. Du trenger et multimeter hvor spenning måles fra målepunkt til negativ høyttalerterminal, og biasen justeres på en stilleskrue oppå forsterkeren. Du trenger ikke demontere noe eller åpne chassis.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.323
    Torget vurderinger
    49
    Prøvde en Mastersound Compact 845 nettopp.
    Lyden var det ingenting å si på, men det duret svakt fra høyttalerne.
    Den plukket også opp litt støy fra det trådløse tastaturet (Apple) .
    Andre med Mastesound Compact 845 som har hatt lignende opplevelser, eller skal den være dønn stille?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Hei! Har hatt Compact nå i snart et år. Det lekker ørlite trafoduring til høyttalerene mine med 95db følsomhet, men kunne ikke vært mer fornøyd med hvordan den låter. Har prøvd min hjemme hos en annen på et annet strømnett, og da var duringen nærmest borte. Mistenker derfor at den er ganske følsom for nettstøy.
    Mesteparten av duringen kan justeres bort med hum potmeterene spm sitter foran utgangsrørene
     

    Bebophifi12

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    377
    Antall liker
    70
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    "Å slenge ut":
    Nei, jeg betviler ikke at du opplevde det du gjorde E.I.A, selvsagt ikke. Men de er altså dønn tyste stort sett, også med Avantgarde. Du har sikkert også les testene av C 845 her i Norge, ikke mye snakk om sus og støy der :). Som du ser så har Johoo veldig svake antydninger til noe "støy" i sine 97 dB høyttalere. Som enten skyldes lokale forhold evt. at man som han sier kan justere på "Hum" potmeterne ved et meget enkelt inngrep. Mastersound er ikke spesielt følsomme, jeg har hatt alle hos meg i eget anlegg. Vi hadde ikke solgt produktene hvis vi hadde opplevd problemer av noen art med dem.

    Det jeg vel egentlig mener er at man generelt utviser varsomhet mht å uttrykke negative kommentarer om produkter som man av ulike årsaker opplever støy, brum, sus etc etc ved. Det er absolutt ikke alltid at det er produktets skyld, men lokale forhold som kan skape uønsket støy.

    Mvh
    JP
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.323
    Torget vurderinger
    49
    Hei! Har hatt Compact nå i snart et år. Det lekker ørlite trafoduring til høyttalerene mine med 95db følsomhet, men kunne ikke vært mer fornøyd med hvordan den låter. Har prøvd min hjemme hos en annen på et annet strømnett, og da var duringen nærmest borte. Mistenker derfor at den er ganske følsom for nettstøy.
    Mesteparten av duringen kan justeres bort med hum potmeterene spm sitter foran utgangsrørene
    Må vel regne med litt brum fra en rør forsterker, eller ?
    Høres jo uansett ikke når det spilles musikk.
    Har elektriker på vei hjem nå for å sjekke for jordfeil, kan være greit å få konstatert det iallfall .
     

    Bebophifi12

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    377
    Antall liker
    70
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Nei, jeg synes egentlig ikke at man skal regne med det. Bør være dønn stille, men kanskje en svak, svak rørsus kan og bør aksepteres. Har aldri opplevet å ha 100 % tyste rør i hvert fall. Men en susing skal kun høres "med hodet inni høyttaleren". Og slik lytter man jo ikke :).

    Mvh
    JP
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Til opplysning, så var Compact nærmest dønn tyst da jeg brukte den på høyttalere med lavere følsomhet enn mine nåværende. Men det skal nevnes at det lille jeg har av trafostøy i dag høres kun når øret er nærmest inntil membranen på høyttaleren, så for meg er dette ikke noe tema for irritasjon. Enig med JP at det er vanskelig å uttale seg om dette på et generelt grunnlag da det kan være himmel og hav forskjell grunnet andre komponenter i kjeden og ikke minst lokale strømnettet.
     

    RuneG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.02.2011
    Innlegg
    512
    Antall liker
    176
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    37
    Jeg har nettopp skaffet meg en Mastersound Compact.
    Den er også dønn tyst på alle fire par høyttalere jeg har prøvd den på.

    Lånte den bort i noen timer, men der, andre siden av byen, der var det problemer med ubehagelig brum/støy.
    Kan ikke være forsterkeren, må være vanskelige strømforhold, lokalt....
     

    Perfect sense

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.05.2010
    Innlegg
    332
    Antall liker
    202
    Sted
    Stockholm / Sverige
    Jag har också svårt att se att problemet ligger hos förstärkaren. Jag har själv en Mac Mini placerad 20 cm under en Mastersound 845 i ett av mina showroom utan uppenbar påverkan. Jag har dock inga högkänsliga horn tillgängliga ska påpekas :)

    Märk väl att jag är svensk återförsäljare och inte erbjuder Mastersound till norska kunder (besök gärna Bebop hifi)- endast svenska (vilket någon frågade efter tidigare i denna tråd).
     

    Bebophifi12

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    377
    Antall liker
    70
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Og så får vi jo begge muligheter til å demonstrere Kaiser høyttalere med Mastersound, DET skal bli spennende!!

    Mvh
    JP
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.323
    Torget vurderinger
    49
    Har hatt elektriker her nå, og han konkluderte med null jordfeil, så da er iallefall det sjekket.
    Gjorde en kjapp søk på Google, og fant et par andre som hadde hatt lignende problem som meg.
    Men siden Rune sier det ikke er problemer hjemme hos ham, så kan det jo ikke være ampen.
    Kansje jeg kunne prøvd den en gang til Rune, jeg har et anlegg i stua også, mulig det blir anderledes der ??

    Legger ut link til de to plassene jeg leste om "problemet" så ingen tror det er bare noe jeg slenger ut ;)

    AudiogoN Forums: Mastersound Compact 845 with Pvsane 845T
    Another problem or perhaps not.The 845Ts have been running for approx 45 Hrs ,Sound is fine ,however there is a very very low buzz which does not effect the listening,coming from both speakers.This can only be heard when the music is off.the level of the buzz does not increase or decrease with the volume control.Could it be Bias or Hum adjustment which is required.ANY OTHER 845 COMPACT INTEGRATED OWNERS DOES THE LARGE CENTRE TRANSFORMER MAKE A AUDIBLE HUM/BUZZ.
    Mastersound Compact 845 Hum + Buzz
    Just purchased a second hand Mastersound Compact 845 (long narrow model with black valve cage) from Jordan Acoustics and am getting a low hum + buzz out of both speakers that does not change when the volume pot is turned up or down nor when the selector switch position is changed. I also hear a low level mechanical hum + buzz when I put my head close enough to the amp for the 845s to bake my ear. This noise occurs regardless of whether other bits of kit are on/off or plugged into the mains. Another bit of info is that the 845 in the right hand position is a bit wobbly, feels like the socket may be loose.


    Spoke with Malcolm at JA and was told that I should expect a certain amount of hum from all tube amps... no disrespect and they are great guys to deal with but I am not convinced.


    Anyone care to opine on the noise? Are these amps known to be a bit noisy?
     

    RuneG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.02.2011
    Innlegg
    512
    Antall liker
    176
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    37
    .....Kansje jeg kunne prøvd den en gang til Rune, jeg har et anlegg i stua også, mulig det blir anderledes der ??
    Helt ok for meg hvis du vil prøve igjen.
    Opp til deg om du tar det tunge løftet og turen igjen, LOL

    Jeg er happy hvis du kjøper, og jeg er happy hvis jeg får den tilbake, sånn 50-50 :)
    Har mange forsterkere, og det er en hyggelig oppgradering hver gang jeg bytter om, uansett hva jeg bytter fra eller til :p
    Og jeg kommer ikke til å legge den ut for salg (annonse)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn