Martin Logan

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    489
    Antall liker
    157
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    tce- vilka modeller har du lyssnat på av ML?
    När jag började titta på martin logan så trodde jag att jag måste ha summit för att bli nöjd.
    Hade dåliga erfarenheter med ML innan och jag var sceptisk då jag inte hört nån modell som jag egentligen tyckte lät bra nog.
    Det va nåt lamt med ljudet som jag inte kunde tänka mig att leva med.
    Har hört de gamla stora som prodigy och de under osv men det har aldrig tilltalat alls.
    Lyssnade på summit och de började imponera litegrann så jag tänkte att såna kanske man ska ha nån gång...
    Sen lyssnade jag av en händelse på ethos(skulle egentligen se på nåt helt annat).Hade aldrig ens tittat på de och började känna att dessa kanske kunde va ett alternativ.
    Skulle ju inte ens se på ML just då men det va nåt som lockade så jag kunde inte låta bli att köpa ett par bara för att testa och ha det gjort så jag kunde se vidare på andra alternativ om jag inte tyckte att det va nåt för mig.
    Men hemma i mitt rum där verkligen INGENTING har låtit bra så funkar ethos så otroligt bra så jag kan inte fatta hur jag ska kunna gå till nåt som skulle funka lika bra genom hela registret utan hjälp av subbar osv.
    Lyssnade på montis hos ohc och tyckte inte att de gjorde nåt bättre än ethos! Möjligens i större rum då men i storleken runt 20kvadrat så blir man minst sagt paff över vilket ljud som dessa tunna skapelser trycker ur sig! Jag har 2 b&w subbar som jag inte ens vill koppla in.De får hålla sig till tvljudet de :)
    Varför säger jag detta nu då? Jo-för att jag förstår att du vill bygga upp en hembio med ML och subbar och hela köret och kanske inte behöver gå helt upp till de största modellerna om du ändå ska ha substöd .
    Därmed så kanske det blir enklare att nå sin dröm snabbare utan att behöva råna en bank eller spara i årevis...
    Overkill är coolt men kanske inte nödvändigt ;)
    mvh.
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    Jeg har hørt ecectromotion , og etter dette ble jeg fengslet av lyden rett og slett.
    Derfor summit x er at det er snakk om 40 kvadrats rom som skal fylles med lyd her , og det er ikke meningen min med noe overkill.
    Men når jeg har bestemt meg for noe såstår jeg fast med det.
     

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    489
    Antall liker
    157
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Ja man ska följa drömen:)
    Mitt rum är ihop med kök och blir kanske runt 40-50 kvadrat tot medan det är runt 20 där jag sitter.
    Pröva de mindre innan du bestämmer för de låter mer än man tror!
    Soffan vibrerar ordentligt vid hög volym alltså;) och de ger sig inte i första taget...
    Basen ger upp långt innan panelen.
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    Ja man ska följa drömen:)
    Mitt rum är ihop med kök och blir kanske runt 40-50 kvadrat tot medan det är runt 20 där jag sitter.
    Pröva de mindre innan du bestämmer för de låter mer än man tror!
    Soffan vibrerar ordentligt vid hög volym alltså;) och de ger sig inte i första taget...
    Basen ger upp långt innan panelen.
    Ok takk for svar pak.k , blir nok at jeg prøver montis først , hos hifi levrandør. Og så får jeg se deretter :)
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Da får jeg håpe at din hifi-leverandør har et noenlunde bra lytterom?

    Alt for mange høyttalere "ødelegges" ved at rommet er dårlig behandlet / lite egnet, eller at høyttalerplasseringen er under pari.
    Jeg har tilogmed hørt om tilfelle der kunden påpekte at det måtte være noe feil med fasen på den ene høyttaleren? Men nei, selger kunne forsikre om at alt var i orden!
    Og gadd ikke engang å sjekke. I etterkant viste det seg at kunden faktisk hadde rett.....
    Så pass på!
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    Ja jeg skal passe godt på scrooge , når den tiden kommer. Veit disse hifi butikkene har dårlig lytte rom. Så jeg lurte på og få opp lytte rommet først , få inn dempe plater etc etc som er passet martin logan høyttalere. Ikke minst fått prøvd ut noen martin logan i lytte rommet og ta der etter. Så dette skal jeg tenke nøye i gjennom. Snakk om mye penger på dette prosjektet. Har tenkt ganske mye på det i det siste faktisk , kansje litt for mye. Nå skal jeg bare nyte julen med god mat og drikke og ikke minst mye god musikk.
     

    X3MKungen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2013
    Innlegg
    927
    Antall liker
    245
    Sted
    Helsingborg Sverige
    Börjar se litt mer och med på ML just nu.

    är det någon orsak till att folk renoverer dem efter några år?
    är det något som blir gammal och slitt med elektrostat högtalare?
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    Og bruke klasse a intrigert forsterker på martin logan summit x , går dette fint så lenge den har nok strøm og levere.
    har hørt martin logan summit x kan gå ned så lang som 0.5 ohm , og da trenger nå disse ein ganske stabil forsterker.
    Hva med xindak sin pa 20 jubliums modell , denne har 100 watt class a 8 ohm , men vil det holde til et par summit x.
     

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    489
    Antall liker
    157
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Ingen stor fara detta.
    just nu spelar jag med en EC 50 wattare och det går som hejsan det.
    ethos dippar till runt 1ohm men det bekymrar inte förstärkaren alls.
    ser ingen mening att använda min adyton 3b alls på dessa.
    visst-ethos är lite mindre,men inte mycket...
    han som jag köpte mina av körde med audio space rör. Funka kanon!
    många watt är inte nån stor ide på dessa nya har jag märkt.
    Men det är ju bra om stärkaren är skapligt stabil i lägre impedanser ja.
     

    X3MKungen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2013
    Innlegg
    927
    Antall liker
    245
    Sted
    Helsingborg Sverige
    Ingen stor fara detta.
    just nu spelar jag med en EC 50 wattare och det går som hejsan det.
    ethos dippar till runt 1ohm men det bekymrar inte förstärkaren alls.
    ser ingen mening att använda min adyton 3b alls på dessa.
    visst-ethos är lite mindre,men inte mycket...
    han som jag köpte mina av körde med audio space rör. Funka kanon!
    många watt är inte nån stor ide på dessa nya har jag märkt.
    Men det är ju bra om stärkaren är skapligt stabil i lägre impedanser ja.
    Hur vet ni när det går ner i DB ?
     

    Zissou

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.03.2012
    Innlegg
    116
    Antall liker
    21
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Da ble det endelig ML på meg og jeg kan melde meg inn i klubben, har ikke sett noen Vista'er på brukten siden i sommer, så ga til slutt opp og kjøpte ett par Electromotion.
    Veldig fornøyd med lyden, betydelig varmere (og dypere) enn forventet, mistenkte att jeg trengte ny DAC for å varme lyden litt men det er helt unødvendig.

    Litt trøblete med plassering og demping som forventet, stilte de opp på langvegg med ca. 60 cm fra panel til vegg bak HT, gardiner trukket for og tv dekket til og fikk veldig bra resultat etter en halvtime med flytting og avstandsmåling. Så skulle jeg se på tv dagen etterpå og når musikk kom på senere på kvelden la jeg merke til att spesielt vokal gikk mer mot venstre enn kvelden før. 2 timer senere etter mye flytting kom jeg plutselig på att tv'en var dekket til når de først kom i hus, så da ble de flyttet tilbake til opprinnelig plassering og tv dekket til igjen, og alt var bra plutselig. Bestilte tilfeldigvis noen meter med molton-stoff noen dager før HT kjøp, så skal sy til noen gardin-aktige saker å ha over tv-en, så burde det blir bra.

    Kan fortsatt høre att de står nermt side-vegg på en side og det er åpent på andre siden, men alt i alt meget fornøyd, høres bedre ut hjemme enn noen Theos jeg var å lyttet til i butikk med elektronikk til ca. 300.000,- :)
     

    RonnyJohansen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.11.2010
    Innlegg
    214
    Antall liker
    79
    Sted
    Rognan
    Torget vurderinger
    20
    Melder meg inn i klubben med et par Martin Logan Ethos!

    En ting er sikkert, lyden fra Martin Logan er langt fra det som oftes blir beskrevet på www, jeg tok en kjempe sjangse når jeg bestilte dem uten å hørt Martin Logan før og jeg angrer ikke!
     

    Vedlegg

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ser flott ut..
    Vurderer noe ML selv også med tid og stunder da jeg må ha noen "waf" gode HT i stua på det nye huset vi overtar om måneds tid. Hva er å satse på av nyere modeller? Tidligere så var de veldig ømfintlige på "lytteposisjon". Jeg må ha noen HT som ser bra ut og skal fylle en ca 40-45m2 på en ok måte. Samt ikke være så følsomme for lytteposisjon
    Hmm - kanskje ikke ML er veien å gå :) Men jeg synes endel av de ser bra ut og det gjør dama også.
     

    RonnyJohansen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.11.2010
    Innlegg
    214
    Antall liker
    79
    Sted
    Rognan
    Torget vurderinger
    20
    Mine Ethos klarer fint å fylle rommet med god lyd, også utenfor lytteposisjon. Jeg tror eldre ML modeller er ego høyttalere.
    Men så er min stue bare halvparten av din.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Grattis med god lyd Ronny.

    Velkommen innom for en lytt bambadoo =) Ta med egen musikk så kan du jo høre!
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hva er deres meninger/erfaringer med Vantage?

    :)
     

    Zissou

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.03.2012
    Innlegg
    116
    Antall liker
    21
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Står forresten i bruksanvisningen att jeg ikke under noen omstendigheter kan bruke kabler under 16 AWG til høyttalerne mine, noen som har noen formening om hvordan for tynne kabler vil påvirke lyden?
    Regner med det begrenser seg til litt ujevn frekvenskurve og tidlig drop-off?

    Høres jo nesten ut som om de kan bli ødelagt med for tynne kabler????
     
    Sist redigert:

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Melder meg inn i klubben med et par Martin Logan Ethos!

    En ting er sikkert, lyden fra Martin Logan er langt fra det som oftes blir beskrevet på www, jeg tok en kjempe sjangse når jeg bestilte dem uten å hørt Martin Logan før og jeg angrer ikke!
    Stilig anlegg!

    Ml ser utrolig flott ut med belysning bakfra.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.293
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Kabler, vet ikke, aldrig brukt noe annet enn enn 2,5 kvadrat solid core PN kabel. Nå er jeg ikke så opptatt av kabler, som du ser.
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Den nye Neolith som ble presentert på Munchen messen forrige helg er jo nevnt i flere tråder her inne allerede. At det er en spennende HT er ihvertfall sikkert. 35% mer membranoverfate enn forrige superhøyttaler fra MartinLogan, nemlig Statement e2. Neolith har 15'' passiv bass og en 12'' mid-driver. Pris er forløpig usikker, har sett antydingner opp mot $100.000. Er det riktig, vet vi at prisen i Norge fort nærmer seg milionen.

    Legger ved et bilde som sier litt om dimensjonene...

    mvh
     

    Vedlegg

    Newton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Innlegg
    445
    Antall liker
    169
    Det kan sikkert låte alright men de var jaggu gush stygge å se på.....
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Det kan sikkert låte alright men de var jaggu gush stygge å se på.....
    SE PÅ...... Alle lytter jo med lukkede øjne :cool:
    Kunne være løje at få et prøve lyt på Goliat- ell.?
     

    Hb 52

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    940
    Antall liker
    704
    Torget vurderinger
    10
    Hei! Kan jeg bruke et par M.L Source ht. på en rørforsterker som bare har 2×25 Watt ??
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Hei, noen av dere som har noen formeninger om Montis vs. Ethos vs. Summit X? Vurderer en av disse :)
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Melder meg inn i denne stille klubben med Electromotion ESl, ser frem til en vinter foran de :) har matchet de med Modwright kwi 200
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Melder meg inn i denne stille klubben med Electromotion ESl, ser frem til en vinter foran de :) har matchet de med Modwright kwi 200
    Tillykke, du ka jo gi et tips om, hva du synes om lyden når de har fået gået sig til.

    Mit intryk er, at disse trenger en kraftig forsterker, før de viser hvor fantastisk bra de er.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    kan allerede etter få timer foran anlegget trygt si at de passer godt i mitt rom som ikke er mer enn ca 18 kvm
     

    shesmovedon

    Medlem
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    38
    Antall liker
    6
    Sted
    Halden
    Torget vurderinger
    2
    Etter 5 år med Martin Logan er det på tide å melde seg inn i denne fine klubben!
    De første 4 årene med Clarity, matet med signaler fra Cary og Hegel.
    På denne tiden i fjor kom jeg over et par pene, lite brukte CLS 1b. Disse blir i dag drevet av Cary SLP-03 og Mcintosh MC501.
    Jeg kan ikke si annet enn at dette spiller magnifikt! Kanskje spesielt ved avspilling av vinyl...spiller faktisk bare vinyl.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Artig å høre, ville vært veldig artig å høre mer erfaringer og sett bilder av oppsett i denne tråden, fortjener jo ikke å være så stille .....?
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    sant det, men alt er +++ da :), skallegge inn litt jeg også etterhvert
     

    DoB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    172
    Antall liker
    339
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    12
    Legger inn et bilde av mine forrige høytalere. Det er faktisk det andre paret med CLS jeg har hatt og det kommer nok ikke til å bli det siste.
    CLS drevet av en god forsterker har kvaliteter som få høytalere kan hamle opp med selv i dag.

    CLSIIz_zps97711f0f.jpg
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    På tide å melde seg inn i ML-klubben etter innkjøp av nye Montis med god support fra Mcintosh forsterker & Quadraspire rack :)

    Oppsett6 (1 of 1).jpg
    Oppsett5 (1 of 1).jpg
    Oppsett4 (1 of 1).jpg
    Oppsett3 (1 of 1).jpg
    Oppsett1 (1 of 1).jpg
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer med flotte nye høyttalere. En helt egen følelse det å få noe splitter nytt inn i stua.


    Final
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn