Martin Logan

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    489
    Antall liker
    157
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Beror på vad man har för behov och rum.
    I mitt fall är de aktiva basarna helt avgörande för att få den rätta tyngden i ljudet.
    Basarna i ethos är bra mycket bättre än många lösa subbar jag hört.
    Har 2 b&w subbar som jag inte använder-dels för att det blir trångt och dels för att jag tror att de kan försämra mer än de hjälper till.
    Tror många skulle bli förvånade över vilken bas som ethos faktiskt kan prestera:) jag blev det i alla fall...
    Det ska tilläggas att jag har ett Dåligt rum! Inget har låtit bra här-dali/audiovektor/audiophysics/von schweikert/infinity eller annat jag haft i hus,men dessa låter ok faktiskt.Enda möjliga kandidat för ev byte är i så fall de stora adyton.
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Om ethos er aktiv eller ikke har ikke noe og si , er bare til og mate den med rett forsterker. Men dette er bare ein drøm fra min sin side , om hvordan sånn ca høyttalere som kommer inn lytterommet jeg har planlagt :)
    Var mer ment i retning om du hadde feilskrevet modellnavnet siden du skriver Theos og en aktiv og en passiv 8-tommer. Til kr 62k så ligger ikke Theos, den koster vel i underkant av 45k. Ethos ligger i det prisleiet du beskriver.

    Det er klare forskjeller mellom de aktive og passive modellene til Martin Logan. De aktive har justeringsmuligheter for bassmodulen som gjør at du meget enkelt kan få tilpasset høyttaleren til rommet. Det er ikke like lett bare å gjøre med forsterkermatching. De to modellene stiller også litt forskjellige krav til forsterkeren. Skal forsterkeren også brukes på en passiv modell, skal den jo også holde kontrollen på høyttalerens basselementer, en litt annerledes krevende øvelse enn kun å takle strømkrevende og impedansekrevende paneler. Men det aner jeg du vet... ;-)
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    Om ethos er aktiv eller ikke har ikke noe og si , er bare til og mate den med rett forsterker. Men dette er bare ein drøm fra min sin side , om hvordan sånn ca høyttalere som kommer inn lytterommet jeg har planlagt :)
    Var mer ment i retning om du hadde feilskrevet modellnavnet siden du skriver Theos og en aktiv og en passiv 8-tommer. Til kr 62k så ligger ikke Theos, den koster vel i underkant av 45k. Ethos ligger i det prisleiet du beskriver.

    Det er klare forskjeller mellom de aktive og passive modellene til Martin Logan. De aktive har justeringsmuligheter for bassmodulen som gjør at du meget enkelt kan få tilpasset høyttaleren til rommet. Det er ikke like lett bare å gjøre med forsterkermatching. De to modellene stiller også litt forskjellige krav til forsterkeren. Skal forsterkeren også brukes på en passiv modell, skal den jo også holde kontrollen på høyttalerens basselementer, en litt annerledes krevende øvelse enn kun å takle strømkrevende og impedansekrevende paneler. Men det aner jeg du vet... ;-)
    Du har nok rett i det at det blir meir krevende for passiv elementer , så jeg har lest mye på martin logan sine montis i det siste.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.271
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det mest krevende ved ML er ikke bassen men elektrostat elementet som faller ned mot 2 ohm. Det er den biten noen forsterker har problemer med. Bassen er ikke verre enn andre høyttalere. Men det er utrolig hva som funker så lenge det er en bra forsterker konstruksjon. Hadde ingen problemer med å drive mine Vista med Xindak XA6950 eller en Hegel H200. Pass'n jeg har i dag er dog klart best og en meget bra match med Xindak lyd og Hegel's bass kontroll. :)
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Vi er enige, bare for å ha sagt det. Mente ikke at bassen var mest krevende, bare for å avklare det. Men det blir en mer krevende øvelse for forsterkeren om den både skal takle panelet og basselementet. Det vil også være mer krevende å få integrert bassen i rommet uten de justeringsmulighetene en aktiv variant byr på. Bare sånn for å ha klarert det :)

    Alle Martin Logan sine elektrostathøyttalere har sitt mest krevende parti i selve elektrostatpanelet. Det dipper faktisk ikke bare ned i 2 ohm, mine Ethos faller faktisk ned i hele 0,9 ohm. Det er riktignok i frekvensområdet rundt 18-20.000 hz, et område som det ikke finnes såå mye energi i som eksempelvis 500-2000 hz, men det krever allikevel at forsterkeren er godt sammenskrudd og dimensjonert for store impedansesvingninger. Den øvelsen er ikke alle forsterkere forunt. Og det handler ikke om antall watt, en godt konstruert forsterker handler om mye mer enn det.
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    3.845
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    noen som kjenner til ML sin Dynamo 1000 subwoofer?
    jeg har hatt en Depht i før, hvis noen evt har hatt mulighet for å sammenligne disse?
     
    L

    lasse5214

    Gjest
    Hei
    Jeg har for første gang kjøpt en slags elektrostat. De heter Martin Logan Source SE
    2 år gamle og fine å se til.
    De var litt støvete utenpå og jeg lurer på om jeg burde/skulle/må støvsuge panelene?

    Så hadde det vært fint om dere proffer har et ca tips avstand fra vegg og refleksjoner
    fra sidevegg?
    Har hatt mer en mange anlegg men som sagt ikke elektrostat.
    Bilde kommer, men førsteinntrykket var en litt tilbaketrukken diskant i forhold til mine
    stativhøyttalere (3A Reference Dulcet)
    Men det var hos selger og ikke hos meg.
    Men hovedgreie er dette med rengjøring av panelene. Jeg liker dårlig støv og møkk.
    Mvh
    Lasse :)
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.293
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Du kan jo, om du har litt fingerferdighet ta av panelene og vaske de, der er en "Shower pdf" på Martin Logan Owners netsiden. Ellers, støv er ikke den verste fiende egentlig, normalt støv detter av når du spiller musikk. Det der er litt tricky er forurensinger i luften, svevestøv osv, disse forskjellige tingene kan sette seg på panelene og panelene vil miste ledeevnen langsomt over tid, og må da skiftes, eller vaskes.
    La de stå uten strøm en dags tid, støvsug de godt, mere kan du ikke gjøre. Du kan da støvsuge de en gang i måneden ca.
    Lyden avhenger i høy grad av rom og lytteposisjon, se manualen for tips, den kan du laste ned på Martin Logan nettsiden. Å avpasse plaseringen slik at bassen, perspektiv og mellomtone/diskant sitter kan være en prøvelse, du er nødt til å eksperimentere litt, har du et veldig vanskeligt rom for bassen kan du jobbe med perspektivet og da få en liten aktiv subwoofer.
    Som du skriver kan diskanten være en noe annen enn man er vant med fra dynamiske høyttalere, men bare vent, om 14 dager vil du sikkert lure på hvorfor du ikke kjøpte elektrostater først....
    Du kan jo poste noen bilder av ditt rom kanskje?
    Jeg har et litt vanskelig rom, og må også tenke på WAF. Mitt rom er dybt, med åpne kjøkkenløsning, gang osv. Jeg sitter 3 meter fra høyttalerne og der er 2,20 imellom de.
    Når du setter de opp, da vinkle de inn slik du akkurat ser innsiden av kabinettet fra der du sitter, men igjen, eksperimentering må til.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:
    L

    lasse5214

    Gjest
    Hei og takk for hyggelig og informativt svar.
    Her et lite bilde. Beklager rotet men jeg har
    nettopp flyttet ned fra 2 etasje.
    Men dette spiller meget bra.
    Lasse.
    011.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.293
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Hva er det du har bak høyttalerne?
    Om du vil bli kvitt refleksjonerne bak, da må du ha ganske heftige absorbenter der suger opp lyden. Prøv med to madrasser om du har lyst.
     
    L

    lasse5214

    Gjest
    Det er 4 lag akustikk plater og så 7.5 cm med luft. Jeg har noen i litt finere utførelse
    som jeg hadde i taket i mitt tidligere lytte rom.
    Disse gruser enhver madrass for å si det sånn.
    Men jeg må få noen til å måle litt for meg.
    Til nå har det gått veldig på egne ører og de er over 50 år gamle.
    Skulle vel ha skiftet membran i de først men tror det blir litt kinkig :)

    Kroken jeg spiller i er på tvers og den måler 4,50m x 3,80
    Avstand fra toppen av ht til veggen er ca 81-84 cm, litt toe in.
    Mvh
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.271
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hei
    Jeg har for første gang kjøpt en slags elektrostat. De heter Martin Logan Source SE
    2 år gamle og fine å se til.
    De var litt støvete utenpå og jeg lurer på om jeg burde/skulle/må støvsuge panelene?

    Så hadde det vært fint om dere proffer har et ca tips avstand fra vegg og refleksjoner
    fra sidevegg?
    Har hatt mer en mange anlegg men som sagt ikke elektrostat.
    Bilde kommer, men førsteinntrykket var en litt tilbaketrukken diskant i forhold til mine
    stativhøyttalere (3A Reference Dulcet)
    Men det var hos selger og ikke hos meg.
    Men hovedgreie er dette med rengjøring av panelene. Jeg liker dårlig støv og møkk.
    Mvh
    Lasse :)
    Her finner du litt om rens av ML. I følge ML er plasten meget sterk så du kan i tillegg til å støvsuge de med børste på munnstykket bruke trykkluft:
    Frequently Asked Question: Electrostatic Speakers | MartinLogan

    Er du en tøffing så gjør du som denne karen. Dog på 2 år gamle panel ville jeg ikke gitt meg ut på dette. Dette er vel ikke helt forenelig med 5 års reklamasjons regelen om noe skulle gå galt: http://www.martinloganowners.com/~t...n Logan Quest Stator Panel Shower Washing.pdf
     
    L

    lasse5214

    Gjest
    Hei og takk.

    Super link. Tror jeg skal holde meg unna den siste.
    Men tviler ikke på at funket bra etterpå. Virket som
    han var ganske forsiktig da.
    Mvh
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.293
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Jeg har gjort det to ganger, har også lagt kommentarer om det på forum der...
    Ok Lasse, de plater så litt "flimsy" ut på bildet, virker som du har plasert høyttalerne veldig fint, men er der rom for litt ommøblering av spisebord f.eks.? Jeg tenker alltid symmetri....
    Jeg har gjort masse målinger på mine men gidder ikke lenger måle over 200 hz. Panelerne er totalt uten avvik om man måler på panelene. Med Radio Shack og korreksjoner for denne, da har jeg sånn ca. +/- 3 db ned til 40 hz, da øker subben trykket litt på 40 og 30 hz. Har brukt frekvens sweep fra Stereophile test cd no: 3 fra Squeezeboksen til dette.
    Har ikke prøvd REW eller liknende, får sikkert horrible resultater, og da får jeg bare problemer med waf og sånn.
    Hvordan går det med diskanten?
     

    Vedlegg

    Sist redigert:
    L

    lasse5214

    Gjest
    Hallo Niels
    Takk for god info. Nytt bilde kommer i morgen med opprydding av rot osv.
    Tror det er forbedringspotensialet her :)
    Tv skal uansett vekk og begge ht + spisebord litt lengre til venstre.
    Ja platene er uten finish. Skal være et trekk over. Nye kommer i morgen.
    Utrolig deilig å være sjef i eget hus.
    Mvh
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.271
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har gjort det to ganger, har også lagt kommentarer om det på forum der...
    Ok Lasse, de plater så litt "flimsy" ut på bildet, virker som du har plasert høyttalerne veldig fint, men er der rom for litt ommøblering av spisebord f.eks.? Jeg tenker alltid symmetri....
    Jeg har gjort masse målinger på mine men gidder ikke lenger måle over 200 hz. Panelerne er totalt uten avvik om man måler på panelene. Med Radio Shack og korreksjoner for denne, da har jeg sånn ca. +/- 3 db ned til 40 hz, da øker subben trykket litt på 40 og 30 hz. Har brukt frekvens sweep fra Stereophile test cd no: 3 fra Squeezeboksen til dette.
    Har ikke prøvd REW eller liknende, får sikkert horrible resultater, og da får jeg bare problemer med waf og sånn.
    Hvordan går det med diskanten?
    Siden du har vasket de to ganger, hvor gamle er panelene dine ?
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.293
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    2005 tror jeg.
    Første gangen var de litt støvete, andre gangen var egentlig ikke nødvendig, det var bare en sånn hurtigvask.
     
    L

    lasse5214

    Gjest
    Slik ble det, kanskje noe midlertidig men lyden er meget bra.
    Skal rydde opp i kabel kaoset også.
    ML var bedre en jeg trodde :)
    017.jpg

    Mvh
     
    L

    lasse5214

    Gjest
    Et til fra andre leia. Så er neste trinn måling av rommet og tiltak.
    Mvh
    Lasse
    019lyttejpg1.jpg
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.293
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ser meget bra ut, jeg ville kanskje vinkle de litegran mere men det må man eksperimentere med.
    Du bruker nesten rommet som George Cardas anbefaler, ikke ofte man ser det.
    http://www.cardas.com/roomsetup.pdf
    Cardas Room Setup Guide

    Spiller disse nå:
    Monty Alexander – King Tubby Meets the Rockers Uptown Jamaicanske Monty Alexander fyrer opp...reggae rytmer
    Monty Alexander – No Woman No Cry piano er helt i særklasse på elektrostater, fylder hele rommet.
    Michael Ruff – Wishing Well Helt rå lyd, fra Sheffield Labs A2TB platen, Monty Alexander føles lukket til i forhold.
    David Gray – Sail Away Lekker bass og rolig låt
    Yello – Kiss In Blue Heidi Happy i front for Yello, herlig bass.
    Yanni – Only A Memory En av min kones favoritter, hun spiller piano selv.
    Aria – Ave Maria Cafe del Mar
    Aria – Habanera Cafe del Mar, ganske seriøs bass på mange av Cafe del Mars låter.
     
    L

    lasse5214

    Gjest
    Takk for det. Hjalp litt da :)
    Jeg skal prøve litt mer vinkling.
    Bruker tape på gulvet slit at jeg kan gå tilbake
    der jeg var.
    Yello her også forresten, fra plata Flag.
    Mvh

    Har forsøkt dette Cardas programmet men jeg er helt tall blind og
    da funker det dårlig.

    Takk for Monty Alexander-No woman no cry. Det var skikkelig innertier for meg.
     
    Sist redigert:

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.293
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Vet ikke om du har målt, men et tips til å få bassen til å sitte er å måle dybden av rommt, da deler du med 3,5 eller 7, det tallet du får er der fronten av høyttaleren skal stå målt fra bakveggen. Da må du eksperimentere litt med stolens plasering.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.271
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Vel og bra å jobbe med oppsettet men ikke bli for nerd :). Selv har jeg et asymmetrisk oppsett, delvis kompensert med balansekontroll i pre og synes det fungerer fra. Liker å bruke bakgrunnsmusikk til mangt og føler ikke at jeg taper mye ved ikke å sitte i sweetspot. Dog vet jeg at å flytte anlegget fra en vegg til en annen kan gi "dramatiske" forskjeller i lyd. Hos meg har jeg et oppsett som gir meg helt symmetriske og "ideelle" forhold men lyder helt livløst. Dermed har jeg valgt et "håpløst" oppsett bak spisestuen som låter helt strålende. Folk stusser før de hører hvordan det låter.

    Så prøv litt forskjellige vegger før du går i gang med målband og tape....
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.271
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    2005 tror jeg.
    Første gangen var de litt støvete, andre gangen var egentlig ikke nødvendig, det var bare en sånn hurtigvask.
    Ok. Grunnen til at jeg spør er at jeg var med å bød på et par ML Spire for en drøy uke side. Disse var 5 år gamle og det skremte meg vel bort i sluttfasen da prisen ble litt høy i forhold til alder - synes nå jeg, så det ble ingen Spire'r på meg. Leste et sted at en måtte bytte paneler etter 4 år men en annen fortsatt var strålende fornøyde med sine panel som var 17 år. ML snakker vel om normal levetid på 10 år, men det er sikkert mye som spiller inn.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Et til fra andre leia. Så er neste trinn måling av rommet og tiltak.
    Mvh
    Lasse Vis vedlegget 198564
    Som allerede nevnt, kan du jo forsøke å vinkle de litt innover. Der er imidlertid ikke mye som behøves!
    En rettesnor kan være å plassere en lommelykt under haka, og peke den mot panelene. Refleksjonene fra lommelykta skal da befinne seg i den første tredjedelen fra innerkant av panelene. Er den nærmere midten, er høyttaleren vinklet for mye innover.

    En annen ting du også kan prøve, er å tilte de litt fremover i toppen, slik at panelene nesten står vertikalt.
     
    L

    lasse5214

    Gjest
    Hei
    Er det mulig å tilte bare toppen eller mener du hele høyttaleren?
     
    L

    lasse5214

    Gjest
    Vel og bra å jobbe med oppsettet men ikke bli for nerd :). Selv har jeg et asymmetrisk oppsett, delvis kompensert med balansekontroll i pre og synes det fungerer fra. Liker å bruke bakgrunnsmusikk til mangt og føler ikke at jeg taper mye ved ikke å sitte i sweetspot. Dog vet jeg at å flytte anlegget fra en vegg til en annen kan gi "dramatiske" forskjeller i lyd. Hos meg har jeg et oppsett som gir meg helt symmetriske og "ideelle" forhold men lyder helt livløst. Dermed har jeg valgt et "håpløst" oppsett bak spisestuen som låter helt strålende. Folk stusser før de hører hvordan det låter.

    Så prøv litt forskjellige vegger før du går i gang med målband og tape....
    Hallo

    Ja nå var jeg vel stereo nerd i 1975 så blir vanskelig å få den av meg.
    Men jeg tester all rom i huset untatt kjøkken og bad.
    Når det er sagt kan jeg veldig gjerne nyte en Garrard fra 60 tallet og
    en mono forsterker med en høyttaler oppunder taket.
    Hørte Edith Piaff på et slikt anlegg for 25 år siden og det sitter ennå i.
    Mvh
    Lasse :)
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Hei
    Er det mulig å tilte bare toppen eller mener du hele høyttaleren?
    Du må tilte hele høyttaleren ja. Det bør være enkelt å finne noe passende å legge undre de bakre beina, bare for å prøve!

    Mine Vista'er står nesten helt loddrett, og jeg mener at dette gir meg litt bedre mellomtone / diskant, i alle fall her hos meg.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.293
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    2005 tror jeg.
    Første gangen var de litt støvete, andre gangen var egentlig ikke nødvendig, det var bare en sånn hurtigvask.
    Ok. Grunnen til at jeg spør er at jeg var med å bød på et par ML Spire for en drøy uke side. Disse var 5 år gamle og det skremte meg vel bort i sluttfasen da prisen ble litt høy i forhold til alder - synes nå jeg, så det ble ingen Spire'r på meg. Leste et sted at en måtte bytte paneler etter 4 år men en annen fortsatt var strålende fornøyde med sine panel som var 17 år. ML snakker vel om normal levetid på 10 år, men det er sikkert mye som spiller inn.
    Om du skal bytte paneler etter 4 år ville der ikke vært noe marked for elektrostatiske høyttalere, det siger seg selv, da ville industrien dø, eller panelene måtte koste kr 1000,- per par.
    Du har ingen grunn til å frykte panelene på Martin Logan, mener nå jeg. Jeg vet dette er kontroversielt, og det er naturligt med skepsis, men om paneler er 5 år gamle ville jeg virkelig ikke bekymre meg i det hele tatt. De vil spille forrykende i minst 10 år til.
    Det der ødelegger paneler er fuktighet sammen med støv og skitt, røyking, bruk av peis der ikke er helt tett, dvs. man får sot på panelene osv, det nedsetter levetiden drastisk, om de ikke blir vasket. Martin Logan eiere er, er jeg naiv nok til å tro, folk der tar vare på sine saker og gjør alt de kan for ikke å ødelegge de. Uansett, nedbryting av konduktiviteten er en kontinuerlig prosess, den kan ikke stanses, men med støvsuging og vanlig vett i hodet er mye gjort. Jeg synes denne skepsis er overdrevet, altså, jeg slutter jo ikke modernisere kjøkkenent mitt fordi jeg blir skremt ved tanken at om 10 år må jeg gjøre det igjen?
    Er du såpass skremt kommer du aldrig til å nyte elektrostater for du vil alltid lure på om de er dårlige....hvor gamle er dine Vista nå da?

    Jeg er biased, jeg vet, har hatt elektrostater nesten hele livet, og jeg fnyser ved tanken om dynamiske høyttalere. Var i hifiklubben og høre noen ganske dyre B&W og på Soundgarden og lyttet på store SystemAudio, og jeg falder nesten i søvn over den måten de spiller på, alt er flatt, dødt og det engagerer meg ikke i det hele tatt, beklager. Jeg vil hellere spendere nye paneler en gang iblant enn kjøpe høyttalere jeg vil oppgradere etter en uke.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.293
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Hei
    Er det mulig å tilte bare toppen eller mener du hele høyttaleren?
    Dine høyttalere kommer ikke med justerbare spikes?
    Hva er det for noen knotter du har under høyttalerne nå, eller ser føtterne virkelig sånn ut?
    Som Scooge skriver kan du tippe de litt forover, det har en fordel og en ulempe. Fordelen er at du få mindre refleksjoner i taket og mer direkte lyd, desuten vil lyden der sendes bakover rettes opp og du får mye mere "rom" i lyden. Ulempen er den at om du har stor stue vil du ikke høre lyden bra om du står opp på avstann og lytter siden vinklingen nå er nermest vannrett, før blev lyden slynget oppover. Du får ikke dette problem da du ikke har så stor stue og ikke kan komme lengere fra de enn bak stolen. Pass på ikke å tippe de for mye fremover, de skal fortsatt ha en anelse bakover heldning, ellers blir jeg nervøs de velter forover.
    Jeg har en annen metode for vinklingen, setter et merke i stolen der indikerer hvor jeg sitter, går bak høyttalerne og ser til det punktet langs innsiden av høyttaleren, da vinkler høyttaleren til jeg ser det punktet, og samme med andre høyttaler. dette er kanskje for mye vinkling for deg men, som sagt, eksperimenter.
    Du kan kjøpe hockey pucks og legge under de bakeste ben, koster nesten ingenting.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Ja Niels, du har selvsagt rett i det med at lyden ikke blir bra om man befinner seg i stående stilling. Man mister jo det meste av øvre mellomtone / diskant, men det spiller jo mindre rolle?
    Man sitter jo som regel i godstolen når man lytter, og da spiller det jo mindre rolle. :)
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.293
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Yepp, helt korrekt, det er bare nevnt i manualen. Ikke noen kritikk egentlig, men manualer har noe over seg noen ganger, de skal få alt med seg for at ikke noen skal kritisere etterpå. Samme som mikrobølgeovnens manual nevner det ikke er lurt å tørre den våte hunden i den....:)
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Herregud - stakkars bikkje! ;)
    Men slikt har faktisk hendt - det var vel en amerikansk dame med dårlig tid som forsøkte å tørke rasekatten sin i micro'n, før den skulle på utstilling... :(
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.271
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    2005 tror jeg.
    Første gangen var de litt støvete, andre gangen var egentlig ikke nødvendig, det var bare en sånn hurtigvask.
    Ok. Grunnen til at jeg spør er at jeg var med å bød på et par ML Spire for en drøy uke side. Disse var 5 år gamle og det skremte meg vel bort i sluttfasen da prisen ble litt høy i forhold til alder - synes nå jeg, så det ble ingen Spire'r på meg. Leste et sted at en måtte bytte paneler etter 4 år men en annen fortsatt var strålende fornøyde med sine panel som var 17 år. ML snakker vel om normal levetid på 10 år, men det er sikkert mye som spiller inn.
    Om du skal bytte paneler etter 4 år ville der ikke vært noe marked for elektrostatiske høyttalere, det siger seg selv, da ville industrien dø, eller panelene måtte koste kr 1000,- per par.
    Du har ingen grunn til å frykte panelene på Martin Logan, mener nå jeg. Jeg vet dette er kontroversielt, og det er naturligt med skepsis, men om paneler er 5 år gamle ville jeg virkelig ikke bekymre meg i det hele tatt. De vil spille forrykende i minst 10 år til.
    Det der ødelegger paneler er fuktighet sammen med støv og skitt, røyking, bruk av peis der ikke er helt tett, dvs. man får sot på panelene osv, det nedsetter levetiden drastisk, om de ikke blir vasket. Martin Logan eiere er, er jeg naiv nok til å tro, folk der tar vare på sine saker og gjør alt de kan for ikke å ødelegge de. Uansett, nedbryting av konduktiviteten er en kontinuerlig prosess, den kan ikke stanses, men med støvsuging og vanlig vett i hodet er mye gjort. Jeg synes denne skepsis er overdrevet, altså, jeg slutter jo ikke modernisere kjøkkenent mitt fordi jeg blir skremt ved tanken at om 10 år må jeg gjøre det igjen?
    Er du såpass skremt kommer du aldrig til å nyte elektrostater for du vil alltid lure på om de er dårlige....hvor gamle er dine Vista nå da?

    Jeg er biased, jeg vet, har hatt elektrostater nesten hele livet, og jeg fnyser ved tanken om dynamiske høyttalere. Var i hifiklubben og høre noen ganske dyre B&W og på Soundgarden og lyttet på store SystemAudio, og jeg falder nesten i søvn over den måten de spiller på, alt er flatt, dødt og det engagerer meg ikke i det hele tatt, beklager. Jeg vil hellere spendere nye paneler en gang iblant enn kjøpe høyttalere jeg vil oppgradere etter en uke.
    Mine Vista er rimelig nye - 1 år straks.. For øvrig liker jeg de vinklet slik produsenten har lagt opp til. Lytter som nevnt like ofte stående og i bevegelse som i sweetspot...
    Når det gjelder Spirene gikk de for 35500, og det synes jeg var litt høyt med 5 år på baken og 2 eiere - hva synes dere ?
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    35500 for et par høyttalere med nypris på over 80k? Billig spør du meg. Om du har hatt en eller to eiere spiller for meg liten rolle, så lenge høyttalerne er godt holdt.
     
    L

    lasse5214

    Gjest
    Hei
    Er det mulig å tilte bare toppen eller mener du hele høyttaleren?
    Dine høyttalere kommer ikke med justerbare spikes?
    Hva er det for noen knotter du har under høyttalerne nå, eller ser føtterne virkelig sånn ut?
    Som Scooge skriver kan du tippe de litt forover, det har en fordel og en ulempe. Fordelen er at du få mindre refleksjoner i taket og mer direkte lyd, desuten vil lyden der sendes bakover rettes opp og du får mye mere "rom" i lyden. Ulempen er den at om du har stor stue vil du ikke høre lyden bra om du står opp på avstann og lytter siden vinklingen nå er nermest vannrett, før blev lyden slynget oppover. Du får ikke dette problem da du ikke har så stor stue og ikke kan komme lengere fra de enn bak stolen. Pass på ikke å tippe de for mye fremover, de skal fortsatt ha en anelse bakover heldning, ellers blir jeg nervøs de velter forover.
    Jeg har en annen metode for vinklingen, setter et merke i stolen der indikerer hvor jeg sitter, går bak høyttalerne og ser til det punktet langs innsiden av høyttaleren, da vinkler høyttaleren til jeg ser det punktet, og samme med andre høyttaler. dette er kanskje for mye vinkling for deg men, som sagt, eksperimenter.
    Du kan kjøpe hockey pucks og legge under de bakeste ben, koster nesten ingenting.
    Hei

    Jo de kommer med justerbare spikes. Disse sitter på men jeg har satt gummi dørstoppere utenpå.
    Har også lest dette med hockey pucker. Skal testes. Skal også teste kun med spikes.
    Lyden er viktigere en stuegulvet mitt. Lager spikes noen merker kan det slipes :)
    Mvh
    Lasse
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.293
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Du kan legge 50 øringer under de spikes, eller har diverse butikker små discs med en fordybning i til å legge under spikes.

    Angående pris på Spire, vet ikke, det er opp til hver enkelt om det er verdt det. Et eksempel, mine Aeon I var demomodeller, jeg betalte 24.000,- i 2006!
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.293
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Fint med digitale inputs. Gratulerer.
    Så akkurat over bruktsiden på Audioart at de hadde en Bryston B100 der til 20K, men den har jo ikke dac kort...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn