Martin Logan

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Gratulerer med Montis. Flott finish du har valgt:)

    Har hatt en rekke MartinLogan høyttalerere. Det er helt klart noe helt spesielt med elektrostater.

    mvh
     

    RonnyJohansen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.11.2010
    Innlegg
    214
    Antall liker
    79
    Sted
    Rognan
    Torget vurderinger
    20
    Er det noen som har prøvd litt forskjellige kabler til ML? og kan komme med noen anbefalinger
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.271
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Lag de selv med kvalitets kobber, gjerne massivt og litt areal - like bra som det du få kjøpt. Det er høyttalerne som låter, ikke kablene ;)
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Du må få orden på kabel salaten - bortsett fra den ser det strålende ut :rolleyes:
    Takker og bukker! Har du noen gode tips for å temme kabelsalat? :))
    Så veldig pent ut dette oppsettet :)
    Selv var jeg på Jula og kjøpte noen kabelkanaler for og prøve å rydde opp, på den måten var det også enklere og separere strøm og signal kablene.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.293
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ikke så dyre kabler her, bare solid core. Sånn ser det ut her, har litt kabler gående langs veggen, både til sub og platespiller. Kablen til høyttaleren ligger bare oppe på gulvlisten.
     

    Vedlegg

    RonnyJohansen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.11.2010
    Innlegg
    214
    Antall liker
    79
    Sted
    Rognan
    Torget vurderinger
    20
    Er enig at det er tull å bruke masse penger på kabler, men det er noen kabler fungerer bedre en andre. Prøvde kimber på mine ML og det ble ikke bra, jeg fikk skin effect og oppløsningen i diskanten ble dårligere.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Er enig at det er tull å bruke masse penger på kabler, men det er noen kabler fungerer bedre en andre. Prøvde kimber på mine ML og det ble ikke bra, jeg fikk skin effect og oppløsningen i diskanten ble dårligere.
    Nord Ost - Red Dawn - fungerer bra men jeg kunne ha tenkt meg å prøve noe som muligens åpner mellomtonen mer i MLene (eventuelt vente å konkludere til høyttalerne er spilt inn). Forskjellen til lakriskablene er veldig hørbar - så si hva dere vil :)
     

    RonnyJohansen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.11.2010
    Innlegg
    214
    Antall liker
    79
    Sted
    Rognan
    Torget vurderinger
    20
    Er enig at det er tull å bruke masse penger på kabler, men det er noen kabler fungerer bedre en andre. Prøvde kimber på mine ML og det ble ikke bra, jeg fikk skin effect og oppløsningen i diskanten ble dårligere.
    Nord Ost - Red Dawn - fungerer bra men jeg kunne ha tenkt meg å prøve noe som muligens åpner mellomtonen mer i MLene (eventuelt vente å konkludere til høyttalerne er spilt inn). Forskjellen til lakriskablene er veldig hørbar - så si hva dere vil :)

    Har gode erfaringer med Nordost også, jeg har prøvd red Dawn og frey 2. Ble det nå forskjell med red Dawn strømkabler i høyttalerne?

    Noen som har prøvd Audioquest og Chord på Martin logan?
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.271
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Er enig at det er tull å bruke masse penger på kabler, men det er noen kabler fungerer bedre en andre. Prøvde kimber på mine ML og det ble ikke bra, jeg fikk skin effect og oppløsningen i diskanten ble dårligere.
    Nord Ost - Red Dawn - fungerer bra men jeg kunne ha tenkt meg å prøve noe som muligens åpner mellomtonen mer i MLene (eventuelt vente å konkludere til høyttalerne er spilt inn). Forskjellen til lakriskablene er veldig hørbar - så si hva dere vil :)
    Hva er lakriskabler til høytaler - det må du definere?
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Er enig at det er tull å bruke masse penger på kabler, men det er noen kabler fungerer bedre en andre. Prøvde kimber på mine ML og det ble ikke bra, jeg fikk skin effect og oppløsningen i diskanten ble dårligere.
    Nord Ost - Red Dawn - fungerer bra men jeg kunne ha tenkt meg å prøve noe som muligens åpner mellomtonen mer i MLene (eventuelt vente å konkludere til høyttalerne er spilt inn). Forskjellen til lakriskablene er veldig hørbar - så si hva dere vil :)
    Hva med å prøve noe rimelig og helt nøytralt som Silk?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Er enig at det er tull å bruke masse penger på kabler, men det er noen kabler fungerer bedre en andre. Prøvde kimber på mine ML og det ble ikke bra, jeg fikk skin effect og oppløsningen i diskanten ble dårligere.
    Nord Ost - Red Dawn - fungerer bra men jeg kunne ha tenkt meg å prøve noe som muligens åpner mellomtonen mer i MLene (eventuelt vente å konkludere til høyttalerne er spilt inn). Forskjellen til lakriskablene er veldig hørbar - så si hva dere vil :)

    Har gode erfaringer med Nordost også, jeg har prøvd red Dawn og frey 2. Ble det nå forskjell med red Dawn strømkabler i høyttalerne?

    Noen som har prøvd Audioquest og Chord på Martin logan?
    På Quadene var det merkbar forskjell ved å bytte fra lakris til Red Dawn, spesielt i bassen. På MLene har jeg ikke benchmarket og bruker bare RD inntil videre.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Er enig at det er tull å bruke masse penger på kabler, men det er noen kabler fungerer bedre en andre. Prøvde kimber på mine ML og det ble ikke bra, jeg fikk skin effect og oppløsningen i diskanten ble dårligere.
    Nord Ost - Red Dawn - fungerer bra men jeg kunne ha tenkt meg å prøve noe som muligens åpner mellomtonen mer i MLene (eventuelt vente å konkludere til høyttalerne er spilt inn). Forskjellen til lakriskablene er veldig hørbar - så si hva dere vil :)
    Hva er lakriskabler til høytaler - det må du definere?
    Jeg mener de kablene som er med produktet Stock/sorte kabler - derav lakris :) nam nam!
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Er det noen som har prøvd litt forskjellige kabler til ML? og kan komme med noen anbefalinger
    Har forsøkt en rekke kabler, bla Monster, Nordost, Transparent, AudioQuest, Kimber på de MartinLogan jeg har hatt. Dette gjelder tidligere modeller som Arius, Sequel II, Quest og Monolith III. Vet ikke hvordan det er med dagens modeller, men merkbar forskjell mellom ulike kabler var det ihvertfall på nevnte modeller. Ser det nevnes NO Red Dawn (mk1). Trodde denne fungerte bra på ML, helt til jeg koblet på Transparent Audio Ultra. Resultat var et generelt mer "musikalsk" lydbilde med bla utvidet bassrespons og mindre pågaående topp. De tidlige Red Dawn modellen kan være litt plagsom her IMO. Dersom du har mulighet vill jeg forsøkt en Transparent Audio i Premium segmentet.

    mvh
     

    RonnyJohansen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.11.2010
    Innlegg
    214
    Antall liker
    79
    Sted
    Rognan
    Torget vurderinger
    20
    Er det noen som har prøvd litt forskjellige kabler til ML? og kan komme med noen anbefalinger
    Har forsøkt en rekke kabler, bla Monster, Nordost, Transparent, AudioQuest, Kimber på de MartinLogan jeg har hatt. Dette gjelder tidligere modeller som Arius, Sequel II, Quest og Monolith III. Vet ikke hvordan det er med dagens modeller, men merkbar forskjell mellom ulike kabler var det ihvertfall på nevnte modeller. Ser det nevnes NO Red Dawn (mk1). Trodde denne fungerte bra på ML, helt til jeg koblet på Transparent Audio Ultra. Resultat var et generelt mer "musikalsk" lydbilde med bla utvidet bassrespons og mindre pågaående topp. De tidlige Red Dawn modellen kan være litt plagsom her IMO. Dersom du har mulighet vill jeg forsøkt en Transparent Audio i Premium segmentet.

    mvh
    Takk for tipset, transparent audio virker som et seriøst firma og dem har kabler i alle slags prisklasser.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.271
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Er enig at det er tull å bruke masse penger på kabler, men det er noen kabler fungerer bedre en andre. Prøvde kimber på mine ML og det ble ikke bra, jeg fikk skin effect og oppløsningen i diskanten ble dårligere.
    Nord Ost - Red Dawn - fungerer bra men jeg kunne ha tenkt meg å prøve noe som muligens åpner mellomtonen mer i MLene (eventuelt vente å konkludere til høyttalerne er spilt inn). Forskjellen til lakriskablene er veldig hørbar - så si hva dere vil :)
    Hva er lakriskabler til høytaler - det må du definere?
    Jeg mener de kablene som er med produktet Stock/sorte kabler - derav lakris :) nam nam!
    Ja har du benytter lakris signal kabler som høyttaler kabler så skjønner jeg godt at du hører forskjell ;).

    Men gjerne for meg bruk 10', 100' på kabler hvis dere tror på det - det er det viktigste, trua mener jeg....
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Hva er lakriskabler til høytaler - det må du definere?
    Jeg mener de kablene som er med produktet Stock/sorte kabler - derav lakris :) nam nam!
    Ja har du benytter lakris signal kabler som høyttaler kabler så skjønner jeg godt at du hører forskjell ;).

    Men gjerne for meg bruk 10', 100' på kabler hvis dere tror på det - det er det viktigste, trua mener jeg....
    Jeg mener strømkabler til høyttalerne. De har paneler og aktive subber. :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mine Summit responderte godt på godt skjermende kabler. Uten at det skal koste så mye. Lagde de selv jeg utifra oppskrift her inne. Vanlig lakris dro støy og var uønsket.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.271
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Mine Summit responderte godt på godt skjermende kabler. Uten at det skal koste så mye. Lagde de selv jeg utifra oppskrift her inne. Vanlig lakris dro støy og var uønsket.
    Har du en link - interessant å sjekke ut den konstruksjonen ?

    For øvrig er vi helt på linje når det gjelder lakris med 0.75 mm2 pr leder, ingen har vel noen gang hevdet at det er en bra kabel. Går man dog opp til ren kobber og et areal på 3-5 mm2 pr leder, gjerne solid core i kryss slik jeg bruker, tror jeg ikke man få det så mye bedre med en kabel til 100' :)
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Etter 3 uker+ med nye Montis har høyttalerne nå virkelig begynte å åpne seg, og de har en langt mer punch i mellomtone og bass enn hva jeg trodde var mulig med elektrostater/hybrid. Martin Logan har lyktes godt med integrasjon mellom panel og sub på denne høyttaleren, og selv om man får et hint i ny og ne om at det er en "liten" sub eller to tilstede virker det ikke upassende i lydbildet. Flotte greier!
     

    DagS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2004
    Innlegg
    469
    Antall liker
    506
    Sted
    Karlstad, Sverige
    Torget vurderinger
    8
    Godt å høre at du er fornøyd med dine nyinnkjøpte!
    Martin Logan mangler absolutt ikke punch i bass og mellomtone og de som tror at de bare passer til kammermusikk og korsang, må tro om igjen.
    I tillegg har de en utrolig transientgjengivelse som jeg tror man må lete lenge etter hos konvensjonelle "apekisteprodusenter".

    En ting som overrasket meg med mine var hvor dynamiske og detaljerte de er på lavt volum. I forhold til mine gamle kan jeg nå spille mye lavere og enda få samme "foten" som før. De tåler også godt å bli spilt svært høyt uten at lydkarakteristikken endres. I tillegg opplever jeg at de er mye mindre krevende i forhold til forsterkere enn jeg trodde de var.
    Av forskjellige årsaker måtte jeg bruke min lille "kontorforsterker" Argon DA2 (ARGON DA2 v2 Integrert forsterker | Hi-Fi Klubben) på Summit X i et par dager. Det fungerte overraskende bra, selv om det lydmessig mangler litt i forhold til en mer optimal kombinasjon.

    Eneste "problemet" jeg kan se er at dårlige innspillinger blir fort avslørt, men jeg vil heller å bruke tiden min på å høre på musikk jeg liker med god inspilling enn musikk jeg liker med dårlig innspilling. De dårlige innspillingene kan jeg heller høre på i bilen...
     

    PKG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Innlegg
    1.126
    Antall liker
    166
    Godt å høre at du er fornøyd med dine nyinnkjøpte!
    Martin Logan mangler absolutt ikke punch i bass og mellomtone og de som tror at de bare passer til kammermusikk og korsang, må tro om igjen.
    I tillegg har de en utrolig transientgjengivelse som jeg tror man må lete lenge etter hos konvensjonelle "apekisteprodusenter".

    En ting som overrasket meg med mine var hvor dynamiske og detaljerte de er på lavt volum. I forhold til mine gamle kan jeg nå spille mye lavere og enda få samme "foten" som før. De tåler også godt å bli spilt svært høyt uten at lydkarakteristikken endres. I tillegg opplever jeg at de er mye mindre krevende i forhold til forsterkere enn jeg trodde de var.
    Av forskjellige årsaker måtte jeg bruke min lille "kontorforsterker" Argon DA2 (ARGON DA2 v2 Integrert forsterker | Hi-Fi Klubben) på Summit X i et par dager. Det fungerte overraskende bra, selv om det lydmessig mangler litt i forhold til en mer optimal kombinasjon.

    Eneste "problemet" jeg kan se er at dårlige innspillinger blir fort avslørt, men jeg vil heller å bruke tiden min på å høre på musikk jeg liker med god inspilling enn musikk jeg liker med dårlig innspilling. De dårlige innspillingene kan jeg heller høre på i bilen...
    Denne "kontorforsterkeren" Argon DA2, er tydligvis en klasse D forsterker? Håndterer forsterkeren den lave impedansen i diskanten uten å gå i protection eller rulle av frekvensområdet, selv med litt volum?

    Mvh

    PKG
     

    DagS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2004
    Innlegg
    469
    Antall liker
    506
    Sted
    Karlstad, Sverige
    Torget vurderinger
    8
    Jeg spilte aldri spesielt høyt med DA2, men opplevde ingen problemer ved normalt lyttenivå.
    Når det er sagt, er neppe Argon DA2 noe førstevalg på Summit X da mange andre rimelige forsterkere sannsynligvis låter hakket bedre enn denne.
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Nesten vulgære disse Neolith'ene, men låter sikkert usedvanlig bra:)

    Ser ut som prisen blir $ 80,000


    10846263_318010208401923_5012818315653411444_n.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: M1

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Steintøffe! OG funksjonelle; de sidevangene som går på skrå hjelper veldig i oppstiving av de store elektrostatpanelen, tilsvarende ettermarkedsstativer finnes bl.a. til Magnepans større modeller.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Steintøffe! OG funksjonelle; de sidevangene som går på skrå hjelper veldig i oppstiving av de store elektrostatpanelen, tilsvarende ettermarkedsstativer finnes bl.a. til Magnepans større modeller.
    Disse krever sin egen kjellerstue med dedikerte monoblokker - da hadde de vært noe.
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Steintøffe! OG funksjonelle; de sidevangene som går på skrå hjelper veldig i oppstiving av de store elektrostatpanelen, tilsvarende ettermarkedsstativer finnes bl.a. til Magnepans større modeller.
    Disse krever sin egen kjellerstue med dedikerte monoblokker - da hadde de vært noe.
    Må i såfall være god plass i kjellerstua:). Disse HT er større enn min gamle Monolith'er, dvs temmelig gedigne, og trenger stort rom med god takhøyde...
     

    Vedlegg

    ThomAus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.06.2011
    Innlegg
    72
    Antall liker
    31
    Sted
    Det store utland
    Nesten vulgære disse Neolith'ene, men låter sikkert usedvanlig bra:)

    Ser ut som prisen blir $ 80,000
    Jeg hørte på disse med Audio Research og PS Audio for et par måneder tilbake. De er langtfra vulgære etter min vurdering, men de var i grå fremfor rødt som i ditt bilde. Det er gode høytalere men med en pris her på over AUD 110,000 så er det mange andre alternativer jeg heller ville ha gått for.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Nesten vulgære disse Neolith'ene, men låter sikkert usedvanlig bra:)

    Ser ut som prisen blir $ 80,000
    Jeg hørte på disse med Audio Research og PS Audio for et par måneder tilbake. De er langtfra vulgære etter min vurdering, men de var i grå fremfor rødt som i ditt bilde. Det er gode høytalere men med en pris her på over AUD 110,000 så er det mange andre alternativer jeg heller ville ha gått for.
    Hvordan vil du vurdere Neolith vs. CLX Art og Summit X/Montis? Hva er forskjellene i lyden? Hvilke andre høyttalere ville du ha vurdert vs. ML? Hvis du er en person som liker elektrostater og hybrider av disse er vel sannsynligheten for at du liker tradisjonelle bokshøyttalere liten. Det samme gjelder vel horn - så det gjenstår det å forstå hvilke elektrostater eller andre høyttalere med samme egenskaper du heller ville ha vurdert vs. toppmodellen til ML. Det er vel fryktelig mye høyttaler for pengene gitt at du har plass og liker utseende. ( ? )
     

    jakr

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2004
    Innlegg
    756
    Antall liker
    111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Hmm ser ut for meg i alle fall som at disse "bassboksene" under panelene vil kunne indusere vibrasjoner tilbake til panelene siden de er direkte sammenkoblet. Er dette riktig vei å gå? Er ikke så sikker, men ser at det er hendig med to bokser i stedet for fire..Kommer ikke til å skifte mine for disse, det er i alle fall klart..

    jakr
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Nesten vulgære disse Neolith'ene, men låter sikkert usedvanlig bra:)

    Ser ut som prisen blir $ 80,000
    Jeg hørte på disse med Audio Research og PS Audio for et par måneder tilbake. De er langtfra vulgære etter min vurdering, men de var i grå fremfor rødt som i ditt bilde. Det er gode høytalere men med en pris her på over AUD 110,000 så er det mange andre alternativer jeg heller ville ha gått for.
    Jeg liker utseende på Neolith bare sånn passe. De er mer rå enn lekre synes jeg. Som tidligere Monolith III og Quest eier, fortrekker jeg de "gamle" enorme Statement høyttalerne (hvis ML tenker Neolith skal være en slags Statement mk III). Men for all del, Neolith'ene er kule og låter helt sikkert strålene.

    Martin Logan Statement: Høyde 220 cm, vekt 1000kg
     

    Vedlegg

    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Nesten vulgære disse Neolith'ene, men låter sikkert usedvanlig bra:)

    Ser ut som prisen blir $ 80,000
    Ja
    Jeg hørte på disse med Audio Research og PS Audio for et par måneder tilbake. De er langtfra vulgære etter min vurdering, men de var i grå fremfor rødt som i ditt bilde. Det er gode høytalere men med en pris her på over AUD 110,000 så er det mange andre alternativer jeg heller ville ha gått for.
    Jeg liker utseende på Neolith bare sånn passe. De er mer rå enn lekre synes jeg. Som tidligere Monolith III og Quest eier, fortrekker jeg de "gamle" enorme Statement høyttalerne (hvis ML tenker Neolith skal være en slags Statement mk III). Men for all del, Neolith'ene er kule og låter helt sikkert strålene.

    Martin Logan Statement: Høyde 220 cm, vekt 1000kg
    Jepp - det var virkelig et statement!
     

    Newton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Innlegg
    445
    Antall liker
    169
    Syntes disse nye er gush stygge, men det er jo bare min vurdering. Aldri i livet om jeg hadde fått de inn i huset. Har selv to oppsett, ett Elektrostat(Logan) og ett Magnostat(Apogee). Magnostatene er siste anskaffelse og må faktisk si at jeg liker de over Logan. Jeg hører mer med Apogee'ene og for ikke å snakke om bass forskjellene.
    Skal dog nevnes at når klasse A ampen kom i hus og nå puster liv i Logane, så blei det aldri så mye mer ompf i bassen.
    Men jøss, har du plass og råd til disse Batman høyttalerne så for all del. Tror selv en oppgradering til Montis ville vært mitt valg evt Apogee Fullrange ;-)
    Rock'on.
    N
     

    ThomAus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.06.2011
    Innlegg
    72
    Antall liker
    31
    Sted
    Det store utland
    Nesten vulgære disse Neolith'ene, men låter sikkert usedvanlig bra:)

    Ser ut som prisen blir $ 80,000
    Jeg hørte på disse med Audio Research og PS Audio for et par måneder tilbake. De er langtfra vulgære etter min vurdering, men de var i grå fremfor rødt som i ditt bilde. Det er gode høytalere men med en pris her på over AUD 110,000 så er det mange andre alternativer jeg heller ville ha gått for.
    Hvordan vil du vurdere Neolith vs. CLX Art og Summit X/Montis? Hva er forskjellene i lyden? Hvilke andre høyttalere ville du ha vurdert vs. ML? Hvis du er en person som liker elektrostater og hybrider av disse er vel sannsynligheten for at du liker tradisjonelle bokshøyttalere liten. Det samme gjelder vel horn - så det gjenstår det å forstå hvilke elektrostater eller andre høyttalere med samme egenskaper du heller ville ha vurdert vs. toppmodellen til ML. Det er vel fryktelig mye høyttaler for pengene gitt at du har plass og liker utseende. ( ? )
    Jeg har ikke tilstrekkelig grunnlag til å sammenligne Neolith og CLX. Til det har rommene og utstyret vært for ulike. Det kan godt tenkes at det er mye for pengene men dersom en sammenligner kun med andre elektrostater så blir sammenligningsgrunnlaget reletivt begrenset. Såvidt jeg vet er det ingen andre elektrostatiske høytalere i denne prisklassen.

    "Heldigvis" så er jeg ikke i markedet for utstyr i denne prisklassen. Men dersom jeg skulle vurdert alternative høytalere ville jeg sett nærmere på andre merker som tilbyr den samme åpenlighten og luftigheten som elektrostater og panelhøytalere. Jeg har ved et par anledninger lyttet på produkter fra German Physiks og Kyron Audio og de har imponert meg.
    Selv liker jeg elektrostarte

    Ellers er jeg enig med SOA i at Statement er en penere høytaler enn Neolith.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg vurderte sterkt CLX med sub(bar), men kom fram til at rommet mitt ikkje kunne gje dei skikkelege kår. Du treng litt plass til tre-fire boksar. Eg fekk heller ikkje plass til Quad på ein skikkeleg måte. Og Summit var ikkje heilt mi greie. Neolittane hadde kanskje vore aktuelle, men dei er ikkje akkurat mindre enn Quaddane.... så dei kjem neppe hit. Det ville dessutan vore ei brutal utfordring transportmessig. Men eg må få høyrt dei snarast, så gje eit hint om dei dukkar opp.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.168
    Antall liker
    6.854
    Torget vurderinger
    4
    Utseendesmessig må vel det der være omtrent så "boksete" det er mulig å designe en elektrostat. Minner om en ML Prodigy på testosteroner...den var den fæleste ML til nå... Neolith har et formspråk som sier "for mye er ikke nok for en med så store baller som meg". Mulig målgruppen er vulgært nyrike kinesere og russere.

    ML Statement 2 fra ca. 10 år tilbake, som var vesentlig større enn Neolith, var derimot elegante og grasiøse. Når jeg tenker meg om så var vel Statement 2 en av de vakreste statementhøyttalere som er laget.

    Gayle%20with%20Statements.jpg


    Men, så er vel heller ikke estetikeren Gayle Martin Sanders lenger involvert...
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Hei, jeg har et par ELS electromotion, som jeg har været ganske fornøyd med.

    Men nu er opgraderings spøgelset der igen, og jeg er lidt i tvilv på hvad vej det er mest lurt at gå.

    Min stue er på 36 kvadret meter + køkken vedheng gennem en dør åbning på 12 kvadrat meter.

    Har luret lidt med tanken om at suplerere Electromotion med 1 til 2 stk dynamo 1500X
    Eller helt vildt 1 til 2stk Balansed force 212 evt 210.
    Begge løsninger naturligvis m the perfekt bas kit.

    Alternativ et set Montis.

    Lurer på om der er nogen, som har prøvet en av disse løsninger?

    Kan ikke helt blive klog på hva der er den bedste løsning.

    Forsterkeren som driver Electromotion pr idag er Gryphon Diablo.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn