MarkusH's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MarkusH

    Gjest
    Hei, det er kanskje på tide å opprette en liten tråd for å få en bedre oversikt over anlegget og de forbedringene, planene og tankene jeg har rundt det hele fremover.

    Min lille musikk-reise begynte med et sett Dynavoice M65, en Harman Kardon HK3490 og en XTZ W12.16 sub. Etter to år ble Dynavoice solgt og Dali Mentor 5 kom inn i hus, spilte på dette en stund før spøkelset kom og det ble innkjøp av noen nydelige Dali Helicon 400. Når Helicon 400 kom i hus ble det kjøpt Krell KAV-300iL og en Rotel RDD-1580 etter litt "anbefalinger" her inne. Helicon 400 ble stående i to år før de ble solgt sommeren 2017. I mellomtider hadde jeg byttet ut Krellen med en Classe Audio 4 og en NAD S200, samt litt kabler osv.

    Siklet lenge på Dali Euphonia MS4/MS5, men fant vel ut at disse ble for store, tunge og for dyre for meg, så valget falt på XTZ Divine 100.33 når jeg skulle ha nye "godhøyttalere".

    Har shoppet litt "good-deals" når jeg har funnet de, så det har jo samlet seg opp litt etter hvert. Men det siste "store" som har skjedd er at Mentor 5, Helicon 400, to stykk SVS PB12-NSD og en SVS SB12-Plus ble solgt og inn kom brukte XTZ-produkter. Jeg slenger opp det jeg har av bilder, fra først til sist.

    Første oppsett
    IMG_0622.jpg

    Helicon inn i hus, fant ingen bilder av Mentor 5
    20150709_173328.jpg

    Krell KAV-300iL og Rotel RDD-1580 inn i hus
    DSC_0127.jpg

    Doble XTZ 99 W12.16, Pro Ject platespiller og Cambridge RIAA
    DSC_0139.jpg

    Subbene kastet ut, fått inn Classe Audio 4 forforsterker, NAD S200 effektforsterker og Tara Labs biwire høyttalerkabler
    DSC_0333.jpg

    Fått på spikes under Helicon 400 + 30x60 fliser under spikes, Mentor 5 i bakgrunnen forresten
    DSC_0337.jpg

    Anlegg nr.2 (i leilighet sammen med dama), 5.2-oppsett.
    DSC_0353.jpg

    XTZ Divine 100.33, litt tragisk at jeg ikke har fotografert begge høyttalerne sammen, XTZ 99.36 ved siden av forresten.
    DSC_0510.jpg


    Mer kommer siden, studerer 38 mil unna der god-høyttalerne står. ;)
     
    Sist redigert av en moderator:
    M

    MarkusH

    Gjest
    Så det først etter at bildene var lagt ut at 5.2-oppsettet bare var 2.2 med en gammel Sony-receiver jeg kjøpte brukt. Handlet inn 3 stykk hvite Dynavoice høyttalere i etterkant og kjørte 5.2 helt til den receiveren røyk. Inn kom fatterns gamle Pioneer VSX1018AH ettersom han oppgraderte til DAB+ da det går mye i radiolytting på "god-loftet" hans. Har sikla mye på denne receiveren opp igjennom de årene han har hatt den og det var deilig å få inn en receiver mer mer trøkk og flere innstillinger. Bilder kommer av dette, meget fornøyd med dette oppsettet forøvrig, det er også billig.

    Jeg skrev lite om planer i første post og tenkte å komme tilbake til dette senere, men i første omgang kan jeg dele noen bilder av det som kommer etterhvert.

    IMG_20170809_214937.jpg

    IMG_20170809_214946.jpg


    Dette vil bli lukkede subwoofere etterhvert, litt usikker på hvilke elementer som kommer inn i disse til slutt, men sikler enormt på Dayton Ultimax 18". Avbildet er nok materialer til 4 kasser, noe som burde få heimen i sving, for å si det slik. :p Planen er uansett Behringer iNuke6000DSP som forsterker til disse, har faktisk handlet audioquest kabel for å ha internt fra element til speakon-kontakt så det skjer sakte men sikkert. Strengt tatt trenger jeg nok ikke 4 subber til Divine 100.33, men jeg "bygger opp" både et surround-oppsett og et stereo-oppsett på sikt, der er det jo alltid rom for subwoofere.

    På bildene av "hoved-oppsettet" med Divine 100.33 er det ikke avbildet annet enn høyttalerne, men så har jeg handlet inn XTZ W10.17P etter at bildene ble tatt. Også impulskjøpte jeg en XTZ W10.16 her om dagen som dama skal få "æren" av å plukke opp førstkommende mandag. :p Dama er allerede lei høyttalerkjøret, men innrømmer selv at det er greit med god lyd til film.

    Hva angår andre planer fremover så er akustiske tiltak absolutt en kommende "fase", men jeg må implementere det på "rett" måte både med dama og med egne tanker rundt det hele. Sikler også på flere høyttalere i Divine-serien samt 99-serien fra XTZ, men det tar kanskje slutt når DIY-subbene blir ferdige, da bassen trolig blir sittende. Det er til og med mulig det blir et tredje oppsett med Krell KAV-300iL og noen XTZ-høyttalere, men drømmen hadde vært XTZ Divine 100.49, to XTZ Subamp (en til hver høyttaler) og Krellen til diskant/mellomtone, dette kunne blitt en knall match tror jeg. Dette er dog flere år i fremtiden, gud vet om ikke andre prioriteringer kommer før noe slikt kommer i hus. Skal oppdatere med litt bilder av det meste senere, men bor som sagt langt unna hovedoppsettet og drar ikke hjem så alt for ofte, men det kommer etterhvert. :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Jeg forer på litt flere bilder, disse bildene er av anlegg nr.2 i leilighet sammen med dama, 5.2-surround «on the cheap», fungerer utmerket til musikk og film.

    Sofa-kroken, kan muligens skimte noe bak gardinene :p
    DSC_0547.jpg

    Slik anlegg nr.2 ser ut pr. dags dato, Pioneer S-DJ08 på gulvet (bruker RCA på disse), XTZ 99.26 MK1 oppå Pioneerene, Dynavoice LCR-4 (tror jeg) i høyglans hvit med grått trekk (av alle ting).
    DSC_0548.jpg

    LG 58" 4K Smart TV med HDR, er ikke veldig "into" bilde og slikt, men den fungerer bra.
    DSC_0549.jpg

    Den ene bakhøyttaleren (samme som senter)
    DSC_0550.jpg

    Den andre bakhøyttaleren (også samme som senter)
    DSC_0551.jpg


    Noen ser kanskje de gjennomsiktige kablene til bakhøyttalerne, dette er Biltema-kabler, har brukt det samme på senteren, bruker Van Den Hul clearwater til XTZ 99.26 MK1.

    Det perfekte med dette anlegget er at det er lite, BILLIG, låter mye, god bass og passer rimelig greit inn i denne stua, tror gulvstående hadde blitt litt mye her. Har dessuten en småbarnsfamilie rett over, så det har aldri vært aktuelt med noe annet enn dette egentlig.
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    De XTC stativhøyttalerne var fine. Kunne levd fint med sånne i stua! :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Jeg får innrømme at jeg har feiga ut litt med tanke på DIY-subber og gått til innkjøp av et sett med 15" subber. Da har jeg i alle fall litt mer å basere videre tanker om membranareal på. Det blir DIY-subber også, men må ha litt mer informasjon før jeg bestemmer meg for hva jeg skal gjøre med de.

    Oppsettet på hovedanlegget blir trolig dette:

    XTZ Divine 100.33 (med tara labs rsc bi-wire)
    Classé Audio 4 (klotz xlr)
    NAD S200
    Rotel RDD-1580
    Pro-Ject Carbon Espirit
    2x XTZ W10.16 (eventuelt W10.17P)
    2x 15" subber

    Anlegg nummer to:

    XTZ 99.36 (med viablue SC-2 eller Mogami bi-wire)
    Krell KAV-300iL
    Henry DAC
    2x XTZ W10.17P (eventuelt W10.16)

    Anlegg nummer tre (leilighet):

    XTZ 99.26 (med Van Den hul clearwater)
    Pioneer VSX1018
    Pioneer S-DJ08
    3x Dynavoice senter/bak
    XTZ 99 WMT side (i alle fall i en kort periode)

    Da får jeg testet ut 2.4, 2.2 og 7.2 :D Må bare få handla inn noen overganger og litt flere kabler så er det meste klart. ;)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Da har jeg vært hjemme på en liten snarvisit og fikk lempa inn to stykk AV123 MFW-15, så ble det et kjapt mobil-bilde fordi speilrefleksen lå igjen i Ålesund.

    IMG_20171021_121032.jpg


    De to XTZ W10.16 som stod oppå MFW-15 her ble satt ned på gulvet etterhvert.

    IMG_20171021_121048.jpg


    XTZ 10.17P som venter på XTZ 99.26 (som først må bli ferdige med TV-duties), burde også ha laga boks til SVS-forsterkeren.

    IMG_20171021_121054.jpg


    XTZ 99.36 som stod til midlertidig "lagring" før de ble satt mellom MFW-15 og Divine igjen. Bak står et LD Cooling PC-V8 som er modifisert litt for de som er interessert, blir nok dedikert LYD-pc når jeg flytter hjem i et mindre kabinett, mens det der får klare seg til gaming. Har totalt 3x 480 og 1x 420 radiator og 15 vifter, i sin tid satt det fire skjermkort i det med 2,6 kW strømforsyninger som slo ut ei 16A sikring alene, det har aldri noe stereoanlegg jeg har hatt i hus klart, enda. Tiden før pengene ble prioritert til anlegg. ;)

    Skal få tatt med speilrefleksen og få tatt noen skikkelige bilder av saker og ting.

    --------------------

    AV123 MFW-15 virker som gode krutt-tønner, men den ene av de "skurrer" ganske bra, så jeg tror forsterkeren burde/må byttes ut med erstatteren. Har ikke fått prøvd de alt for mye, men de ble satt på 3/4-fult begge to og jeg ønsker fortsatt mer, så Dayton Ultimax 18" er ikke lagt helt på hylla. ;)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    DSC_0589.jpg


    DSC_0586.jpg


    To kjappe knips med speilrefleksen av anlegget, flyttet litt rundt på subwooferne og ordnet opp i kabelsalaten. :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Liten oppdatering her da ... fikk kjøpt inn en billig cd-spiller og da våkna det litt mer til liv her, ja. Spilleren er en Denon DCD-680, uten fjernkontroll, men fungerer fint. :)

    IMG_20171115_205043.jpg


    IMG_20171115_205132.jpg


    IMG_20171115_205159.jpg


    IMG_20171115_205211.jpg
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Da er jeg kommet hjem fra Ålesund til det kalde østlandet. Fikk henta meg en tredje XTZ W10.16 i dag, i tillegg til en del cder, en dvd og to blu-rayer.

    Fyrte på med Rammstein - Paris Live på blu-ray i PS4en først og her var det futt i bassen, ja. Hørte litt på det, men her må det nye innstillinger til på MFW-15 før dette spiller "riktig", her var det MYYYYYE bass.
    De store høydepunktene ellers var Lee Ritenours - Overtime på blu-ray, her var det godt trykk både i 15"erne og 10"erne samt Divine, dette var morro! :D
    Rammstein - Rosenrot CD falt også i smak, meget godt trykk i bass.
    Rammstein - Mutter CD, samme som over. Fungerer greit med kun Divine 100.33 og 2x XTZ W10.16 også.
    John Martyn - The church with one bell, finn denne på spotify/tidal og dra på litt så får dere høre skikkelig god bass.
    Har litt diverse av Lynyrd Skynyrd, Joe Satriani, Lee Ritenour, Eric Clapton osv. liggende også så her blir det mye god musikk i jula.

    Dere får kose dere med mye god musikk i jula, det skal i alle fall jeg gjøre. :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    The Church With One Bell skal få litt spilletid etter at jeg er ferdig med Hot Buttered Soul. :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Da har det kommet ei lita CD-samling inn i hus, litt diverse listepop fra sent 80- og 90-tallet, samt noe fra 2000-tallet. I tillegg til noen personlige favoritter, noe Bruce Springsteen, litt Dire Straits, R.E.M., Dido, Mariah Carey, Prima Vera, Vazelina, A-ha, ei TNT-plate, Tony Joe White. Fikk dette til det jeg vil kalle "spotpris", måtte rett og slett handle. Har fem-seks bæreposer fulle av andre CDer jeg ikke hører stort på, får se om dette blir solgt senere.

    Dagens musikktips må være Malia/Boris Blank - Convergence, mye flott musikk (litt i samme stil som Yello), burde sjekkes ut! :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Litt "oppdateringer" igjen.

    Siden sist gang har filleryene blitt kastet ut, og erstattet med billige ebay-tepper (minner om "fuskepels"), har benyttet XLR til RCA -adaptere + y-splittere for RCA. Koblet da MFW-15 og DAC på hver sin henholdsvis. Byttet også fra RCA-kabler fra CD-spiller til forforsterker til RCA-kabel mellom Coax på CD-spiller og DAC. Får dermed vesentlig bedre respons i bassen. Fikk også byttet forsterker i MFW-15, så da ble det låt i den igjen. :)

    Kom på at jeg ville lage/snekre meg stereorack, så jeg gikk til innkjøp av 16mm gjengestenger, M16 muttere og Ø17 mm skiver (blankforsinka). Etter litt for mye knot så ble det da noe til slutt, greit fornøyd med resultatet. Blir beising av dette til sommeren, samtidig så beiser jeg den gamle stereobenken også.

    Har også fått handlet meg noen billige CD-hyller så jeg får plass til litt CDer uten at det trenger å "flyte" utover gulvet.

    Byttet også fra Tara Labs Prime Bi-wire til Mogami Bi-wire, uten at det burde bety så mye. :)

    IMG_20180125_143053.jpg

    IMG_20180125_233637.jpg

    IMG_20180126_103721.jpg


    Fikk også byttet gardiner da muttern visstnok måtte ha tilbake de som hang der før, de "nye" er litt lengre så de går helt til gulvet også ble det ringer i toppen for litt lettere tilgang til vinduer bak gardinene.

    Skal prøve å sette opp to stykk XTZ W10.16 ved sofaen (lytteposisjon) for litt film-titting i kveldinga, så får jeg håpe på buldring og brak! :D God helg! :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Jeg skal nå få æren av å overta eierskap av en SVS PB12 Plus 2 i sort farge, dette er virkelig noe som er en drøm som blir til virkelighet. Kan ikke vente med å se på film med dette beistet, men først må det fraktes opp ei trapp og ned ei anna trapp. Skal oppdatere her med bilder når jeg får henta den, forhåpentligvis til helga. :rolleyes: :D
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    En liten oppdatering her nå. :)

    Har ikke skjedd så mye siden forrige gang, men jeg har fått ut skinnsofaen og inn to nye IKEA-stoler + fotskammeler. Har så klart teppe i stoler + skammeler (kjøpte dette Nebula natura som de hadde tilbud på). Da har jeg og dama to fine stoler til vi flytter i alle fall. :)
    Ellers så har PB12 Plus 2 kommet i hus, meget fornøyd med finishen på denne og hvor strøken den er (den er matt, kjennes ut som sand), gidder ikke tukle noe særlig med denne i dette rommet da den skal ut derfra innen 1 år, og mye av tiden vil den stå ubrukt uansett (fordi jeg bruker den kun til film).
    På en annen side har jeg fått levert inn Krell KAV-300iL til "diagnostikk" lokalt, så får jeg kanskje greie på hva som gjør at den ikke fungerer lenger, hvis jeg får fiksa den blir det å bruke den fremfor Classé og NAD (som brukes i dag), grunnet sub-tull med denne komboen.

    DSC_0788.jpg

    DSC_0789.jpg

    DSC_0790.jpg

    DSC_0791.jpg


    Alt er koblet opp så jeg kan bruke to AV123 MFW-15, to XTZ W10.16 og SVS PB12 Plus 2 til film ... kan koble til den siste XTZ W10.16 til film også, men disse trykker så hardt at jeg er redd for å blåse elementene ....

    Fortsettelse følger ;)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Da har jeg fått kjøpt inn litt flere cder, betalte 2,50,- per stykk for et par titler jeg har hatt lyst på, deriblant Eric Claptons Slowhand, som stod forholdsvis høyt på lista.
    Ellers var det The Hives, litt Metallica, Korn, Gorillaz, AC/DC, Led Zeppelin, Soulfly, Prodigy, Danko Jones, John Mayer, Kaisers, Disturbed, The Cure, CC Cowboys med På Svalbard Uten Strøm (også på lista over "må ha"), samt Fleetwood Mac med Rumours. Det var også med ei Miles Davis plate kalt "Groovin".

    Av det nevnte så er dagens musikktips Fleetwood Mac - The Chain, ellers inneholder denne Groovin-plata av Miles Davis en del godbiter. :)

    Det ble totalt 100 CDer, og kvaliteten på platene er overraskende god (noen ser uspilt ut). :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Får oppdatere litt her da ... har ikke skjedd så mye, men litt.

    Først og fremst så har jeg fått byttet ut de horrible gardinene med lystette svarte gardiner (ser mye bedre ut), i tillegg har jeg fått kjøpt meg en Cambridge 540C CD-spiller da Denon spilleren hadde visse begrensninger (slik som at den manglet fjernkontroll).

    Et lite stemningsbilde med albumet "Who Made Who av AC/DC" på fanget, låt digg! :D
    AC DC på anlegg.jpg


    I går så jeg at det var lagt ut noen Proson-høyttalere her i Ålesund til "Gis bort"-pris, så jeg var og henta de i stad. Dette var da senter og bakhøyttalere, som passer meg bra da jeg "mangler" sidehøyttalere i et kommende surround-oppsett.
    Gratis høyttalere.jpg
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    I dag er racket blitt malt med arcanol sort, med noe butinox-greier som «grunning», slipte alle flater med 120 papir før arcanolen ble lagt på. Fargen satt som et skudd! 😊 ellers blir det ryddet en del om dagen da jeg er midt i en flytteprosess, så langt har hovedanlegget blitt frakoblet og 7.2 skal inn i stedet for å brukes på tv. Også må disse «vintage» høyttalerne forlate redet da det er litt for mye høyttalere her nå ... gikk selvsagt på en liten smell med å få kjøpt meg et par xtz 95.22 også ... så de kommer vel neste uke en gang ... må få laget meg litt høyttalerstativer i sommer, kanskje noen føtter og spikes til xtz 99.36 (som vil være fronter) og sikkert litt annet dill. Blir likevel digg å få med 58" tven hit med 7.2 på film, det blir morro.
    Anlegget blir:
    Xtz 99.36 (front)
    Xtz 99 wmt center (senter)
    Xtz w10.16 (x2, sub bak)
    Xtz w10.17p (med svs pb12 plus forsterker, bak)
    Xtz 99.26 (bak)
    Xtz 99 wmt (side)
    Og Pioneer vsx-1018ah i front

    Kommer vel tydelig frem hvilken produsent det blir kjøpt høyttalere fra her i gården, har lyst til å teste ut ap100 og a100-d3.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Da er flyttinga snart ferdig, skal ta med siste "lass" fra Ålesund på lørdag og da blir jeg værende på Toten for ei stund håper jeg. De siste 10 dagene har stort sett vært brukt til tømming av et soverom slik at seng kunne flyttes inn dit og det gamle soverommet kunne bli stue, noe som jeg fikk ordnet. Var på søppeltomta to ganger med søppel som måtte kastes, litt av en jobb. Så var det å få inn alt lyd-relatert i det som blir "stua", må si jeg fikk litt hakeslepp etter å få alt inn på det samme rommet, så vanvittig mange høyttalere som har kommet i hus. Noen ble lagt ut for salg da jeg rett og slett ikke har plass til de, mens noe har blitt satt til midlertidig lagring, dumt at det ble "hovedanlegget", men det står nå der og venter på å bli brukt i et bedre rom etterhvert.

    IMG_20180611_234536.jpg

    IMG_20180611_234550.jpg

    IMG_20180611_234558.jpg

    IMG_20180611_234616.jpg

    IMG_20180611_234630.jpg

    IMG_20180611_234708.jpg


    Litt bilder av slik det står i dag, det blir i alle fall 7.2, med to 10" i front i tillegg til pb12 plus 2 og to 10" bak. Skal testes på film, fikk en kjapp lytt til litt Yello i går og det låt greit i stereo. Skal prøve å få til noen "demoer" med noen kompiser og høre hva de synes også, morro med slikt oppsett, men det ser litt sinnsykt ut ... :p

    Neste på lista over ting som skal gjøres er føtter + spikes til 99.36 og forsterkerboks til svs pb12 plus plateforsterkeren ... mulig det tilkommer andre små prosjekter også. Har ikke rukket å få sett på Xtz 95.22 som jeg fikk henta på tirsdag, får ta det på søndag. ;)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Da er det blitt litt filmtitting, rettere sagt "San Andreas" og den nyeste "Maze Runner" på blu-ray. Det eneste jeg har å si om San Andreas er "WOW!!", her måtte samtlige subber skrues ned grunnet for mye romling (og jeg liker bass), jordsjelvene satte seg dypt inn i sjelen i lyttepos og med 7 kanaler fylt med effekter fra alle XTZ-høyttalerne satt jeg der og gliste fra øre til øre. Makan for en opplevelse i eget hjem, nå stod alle subber (unntatt bak) på ~80Hz da det tydeligvis er LFE på receiveren jeg bruker. All denne informasjonen i sub-bassen må oppleves for de som ikke har følt det før, dama fikk nok omtrent like stort hakeslepp som meg når SVSen satte i gang ... fikk meg en liten titt innom "Mechanic Resurrection" og noen av disse eksplosjonene kom godt frem i lydbilde, har igjen å se resten av denne (har den ikke på blu-ray dog).
    "Maze Runner The Death Cure" var på agendaen nå i kveld og av høydepunktene i bassen var disse flyvende helikopter-flyene som skapte litt spenning i bunnen, filmen i seg selv var jo for så vidt verdt å se den og. Det er vel en del filmer som står på "reportuaret" fremover, Ringenes Herre, Hobbiten, kanskje noe Rambo og muligens noe Harry Potter (da dama er ganske stor fan).

    Usikker på hvor godt det kom frem i forrige post men oppsettet slik det står i dag er:
    XTZ 99.36 MK1 (sort høyglans) i front
    XTZ 10.16 sort høyglans i front (med ganske kraftig toe-in mot lyttepos), en på høyre- og venstre side
    SVS PB12 Plus 2 (matt sort) på høyre side i front (med bassporten mot lyttepos)
    XTZ WMT 99 senter i sort høyglans i front
    XTZ WMT 99 i sort høyglans som sidehøyttalere oppå Divine-stativene
    XTZ 99.26 Mk1 (sort høyglans) bak (på toppen av XTZ 10.17P)
    XTZ 10.17P i sort høyglans på høyre og venstre side bak, styrt av en SVS PB12 Plus forsterker
    Pioneer VSX1018AH til å styre alt, Rotel RDD-1580 som DAC, Cambridge 540C CD-spiller
    LG 58" 4K Smart-TV
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Da har jeg omsider fått ferdig boksen til plateforsterkeren til subbene i bakkanalen, nokså fornøyd med den. Så har jeg begynt på nye føtter til fronter da de står litt lavt på gulvet, planen er å få løfta de 10-15 cm høyere med god avkobling. Etter at de er ferdig skal jeg prøve å få laget meg to bassfeller og kanskje noen absorbenter, men vi får se. Jeg har også handlet med en brukt umik-1 og minidsp 2x4hd med dirac live så jeg får håpe at jeg får tid til å styre litt med målinger fremover. Trenger nok noe hjelp til å forbedre lyden tenker jeg. 😊
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Da har jeg fått tukla litt mer med føttene, det ble en del borring og filing da stikksaga fortsatt venter på en «overhaling». Fikk kjøpt møbelknotter og noen kabler, samt 10 cder. Spikes ala 13mm gjengestenger fikk en omgang med vinkelsliper så benkesliper (eller hva det heter) så de ble spisse og fine, måtte «finjustere» hullene til festene til selve høyttalerne også da oppmålinga var litt så som så ... hjalp heller ikke at gjengene i selve høyttalerne ikke var beine, men jeg regner med at kina-varer ikke er de mest nøyaktige. Målte på toppen av høyttaleren 110 cm, med 6,5 cm fra bunnen på spikes og opp til undersiden av foten. Komplett høyde på fot og spikes ble cirka 11 cm, prøvespilte «Hell Freezes Over» på cd, bassen var nok litt mer fraværende, men tørr, får prøve meg frem med forskjellig høyde 😊 har MYE å stille på, spikeunderlaget var hullsag-avkapp fra 54mm med møbelknotter under. Har litt store o-ringer liggende til ekstra avkobling, får se om de blir brukt også.
    Kobla opp en xtz 10" til på venstre side (stacka to i høyden) og ved musikk ble det mer futt i det hjørne, må teste på film og se. 4 subber foran og 3 bak burde høres. 😊 bilder kommer. 😉
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Da er vel sommeren overstått nok en gang og det er på tide å bruke anlegget litt mer igjen, er lenge siden det er blitt lyttet noe særlig på.
    Når det er sagt er sommeren blitt brukt til å handle litt CDer, minidsp og mk2 delefiltre til Xtz 99.36. I tillegg har film-anlegget blitt flyttet den siste uka, fra å stå foran grom-anlegget til å stå på den ene kortveggen.
    I sammenheng med flyttingen blir det også "nedgradering" fra 7-kanaler til 5-kanaler, da jeg har slitt med å få brukt SMART-funksjonene på tven når jeg har brukt HDMI. Når jeg kom over på optisk igjen har alt blitt lettere og jeg må nok si meg enig med dama om at optisk er et hav lettere enn HDMI, på grunn av hvordan det har vært så har dama heller brukt tv-lyd enn anlegget og det blir som å banne i kirka for meg (ikke at jeg er så veldig kristen). :p
    Savnet av å få brukt grom-anlegget har vært stort, men grunnet ENORM plassmangel måtte det nesten bli slik tidlig i sommer, men nå er alt tilbake til normalen.
    Etter at anlegget var på plass ble det testet et par cder og gåsehuden var der med en gang, det er helt vilt hvor jeg har savna å bruke det anlegget her, så det blir trolig mye spilletid på det fremover. Hørte på Nightingale, Philter, Infected Mushroom og Joe Satriani, samt en storfavoritt, nemlig Greg Vail med Sax by candlelight, for de som liker saxofon-låter så er han absolutt å anbefale. Avslutter med noen bilder av flytteprosessen.
    IMG_20180906_150332.jpg

    IMG_20180906_150347.jpg

    IMG_20180906_192908.jpg

    IMG_20180906_231630.jpg

    Jeg så at jeg glemte å ta bilde av stereo-oppsettet, men det får bli etter litt mer rydding og ordning. Skal prøve å få ratta minidsp godt på stereo-anlegget også, men da må jeg kjøpe noen korte RCA-kabler først. Skal også prøve å få målt overgangen mellom fronter og subber med REW og UMIK for å få det så sømløst som mulig. :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Fikk knipsa et kjapt bilde av stereo-oppsettet i går. :)

    IMG_20180908_201252.jpg


    Nå tror jeg dessuten at jeg skal ta avskjed med mitt største bomkjøp hittil, Pro Ject platespilleren. Det er så mye støv under lokket på den nå at lokket ser matt ut ... så vidt meg bekjent ikke brukt det siste året i det hele tatt. ;)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Love it or hate it, eller noe midt i mellom!

    DSC_0916.jpg

    DSC_0917.jpg

    DSC_0922.jpg

    DSC_0918.jpg

    DSC_0927.jpg

    DSC_0928.jpg

    "Fin liten sak hæ? ... fekk han inn i forje uka ..."
    DSC_0921.jpg

    Den sneik seg med her og ...
    DSC_0924.jpg

    For de som liker det stort :rolleyes:
    DSC_0931.jpg


    Her er stabbelen på ca. 90 kilo til sammen
    DSC_0929.jpg

    Ikke akkurat en lettvekter den her heller
    DSC_0930.jpg


    Det var test av ny macro-linse og et stativ jeg hadde liggende, må si med en gang at kulehode er en stor fordel fremfor ikke å ha det også kjekt med vinkling i alle bauer og kanter i toppen, feste mellom kamera/linse og stativ kunne vært bedre, men alt i alt et dugelig stativ. :)
    Når det kommer til lyden så har støygulvet blitt helt borte når minidsp er stilt til 0db i DDRC-24 (uten at jeg vet hvorfor), usikker på om forskjellen(e) jeg hører er placebo eller faktiske forandringer. Fronter er i alle fall delt på 100 hz, subba fra 12-120 hz og får da -3 db på 112 hz, har ikke testa REW etter korrigering, men jeg har dette på "dagsplanen" så får jeg se om jeg ikke vil høre på musikk fremfor å kjøre pink noise senere i dag.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.988
    Antall liker
    20.121
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Flott gjennomgang av oppsettet. De XTZ Devigne høyttalerene har jeg et veldig nydkjerrikt forhold til. Har aldri hørt de eller den gulvstående utgaven. Vet det finnes ulike modeller nå. Men har av en eller annen grunn alltid hatt lysst på et slik par. Kan du si noe om hvordan de låter i forhold til helicon 400?
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Flott gjennomgang av oppsettet. De XTZ Devigne høyttalerene har jeg et veldig nydkjerrikt forhold til. Har aldri hørt de eller den gulvstående utgaven. Vet det finnes ulike modeller nå. Men har av en eller annen grunn alltid hatt lysst på et slik par. Kan du si noe om hvordan de låter i forhold til helicon 400?
    Takk takk. :)
    Jeg kjøpte disse høyttalerne litt på impuls, da jeg egentlig ville ha 100.49 (gulv-modellen), men ettersom de er vanskelige å få tak i valgte jeg å handle meg disse for å ha de egentlig bare "så lenge" til jeg fant et par 100.49 på brukten. Var og henta de nede på Notodden for det jeg vil kalle en slikk og ingenting og jeg har aldri blitt så overraska over noen høyttalere som de her. Jeg solgte mine Helicon 400 ei stund før jeg handla disse og hadde kun XTZ 99.36 ei stund i "grom-anlegget", selv de danker ut Helicon 400 i mine øyne/ører, men nok om det. Divine 100.33 ble stilt på stativene (som er bunnsolide, forresten) og musikken bare strømmet ut. Det som slo meg først tror jeg var bassen i disse her, Helicon 400 hadde ikke 10% av bassen som bor i Divine 100.33 (selv om kabinettene er mye mindre), veldig avstemt lydbilde i de generelt. Diskanten opplever jeg som tilbaketrukket (antakeligvis mindre oppløst enn Helicon 400), mens alt annet er FLERE hakk bedre, de takler alt av musikk og har aldri hatt pusteproblemer i mitt eie. Jevnt over en veldig god høyttaler på alle typer musikk, ikke veldig kresne på hverken elektronikk eller plassering.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Da har jeg fått rydda litt til og satt opp Radionette TK-400 i gangen, sammen med Sony receiver og Cambridge 540C. Skal prøve å få anskaffet et RIAA-trinn etterhvert for å bruke på dette anlegget og sette opp Pro Ject platespilleren der. Har et ønske om litt bedre høyttalere i dette anlegget etterhvert, men jeg har litt for mange ubrukte par liggende fra før så jeg må nesten vente litt.
    Har også lyst til å sette opp enda et anlegg i "vindfanget" som vil bli fungerende som oppholdsplass fremover, tenker kanskje å bruke Pioneer S-DJ08 der ute med NAD D1050 eller Henry Audio DAC, eller kanskje få tak i en streamer i samsvar med en av de DACene.
    På soverommet har det kommet opp Argon 7350A på stativer fra 4sound, mulig det ender opp en Pinell DAB+ radio der inne etterhvert også.

    Har begynt å sikle litt på head-fi nå, så da får jeg se om jeg ikke kommer over noe brukbart og kanskje til og med får hørt STAXene som en kompis har, elektrostater er jo litt morsomt da. :) God helg! :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Har handla meg ei juleplate på vinyl og Norsk Barsk Metal på vinyl, samt bestilt seks Rammstein-vinyler. :)
     
    Sist redigert av en moderator:
    M

    MarkusH

    Gjest
    Det er lite som har skjedd her, men jeg ser av bildene ovenfor her at det ikke er noen bilder av det "ferdige" filmoppsettet, i tillegg har vinylen blitt tatt mer i bruk i det siste. ;) Rammstein har fått litt lyttetid, først Reise, Reise, deretter Herzeleid, Rosenrot og nå lyttes det til Sehnsucht. Har igjen Liebe Ist Für Alle Da, mens Mutter ikke er sendt fra Skvis enda .... håper den kommer snart. :)

    DSC_0149.jpg

    DSC_0150.jpg

    DSC_0153.jpg

    DSC_0154.jpg

    DSC_0155.jpg

    DSC_0156.jpg

    DSC_0158.jpg


    Her skal både streaming, cd og vinyl nytes i jula, god jul. :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Helt på tampen av 2018 kom jeg på at jeg ville mekke meg noen absorbenter, så jeg føyde i sammen noen plankebiter og noe isolasjon som lå igjen etter en liten garasjeaffære. Fikk de på plass uten at jeg synes lyden ble så mye bedre, men så kom en anmodning om å bli "kvitt" 4 hele pakker med isolasjon som kun lå til lagring, så da slo jeg til og lagde meg noen bassfeller. Målene på de ble 120x60x70 cm, fire stykker av de og omtrent 4 hele pakker med isolasjon gikk med, ble vel kanskje igjen ei halv pakke til slutt, fikk brukt opp nesten alle håndklærne jeg hadde kjøpt til dette formålet. Etter at fellene kom inn i hjørnene (240 oppunder taket) så skjedde det noe med lyden her, ja. Mindre enn jeg hadde håpet på, men mye bedre enn det var. Har fått litt blod på tann og ønsker å utvide absorberingen mer det kommende året, men jeg får se hva som skjer, har jo litt annet å styre med, midbasstårn for eksempel. :)

    Radionette TK400 ble solgt på nyttårsaften faktisk, godt å bli kvitt de. ;)

    Litt inn i det nye året så skulle jeg en svipptur opp til Ålesund og da fikk jeg handla meg en Pro-Ject Phono Box S, i tillegg kom jeg over en Shure M75 MG Type 2 på finn og fikk kjøpt den til noe jeg vil kalle en hyggelig pris. :) Sitter nå og venter på denne, har også handla meg litt flere plater siden siste innlegg, deriblant "Det vi har" av Kari Bremnes både på CD og vinyl, samt ei Dance With A Stranger plate og Jonas Fjeld. :) Mutter-vinylen kom også i posten denne uka, så jeg har fått prøvelyttet litt til den og det hørtes meget bra ut.

    Har litt diverse planer med anlegget i år:
    -høyt på lista står å kappe racket i to og sette de to delene ved siden av hverandre.
    -samt flytte stereodelen til samme vegg som kinoen
    -bygge midbasstårn (mangler bare noen plater med 18mm MDF og finér)
    -bytte delefilter i 99.36 (har mk2 filter liggende)
    -få tak i 99.25 senter og eventuelt sidehøyttalere
    -få tak i en xtz subamp 1 til for å biampe 99.36 (da 99.36 trenger mer power)
    -mye mer musikk

    Kommer tilbake med bilder om en stund, forhåpentligvis etter at jeg har fått flyttet om litt. :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Ikke alt for mye har skjedd, men jeg skal forhåpentligvis hente en Optoma 141X og Elite Screens Electric 90" lerret i dag, har fått en fin pris på dette, samt byttet inn en DAC jeg aldri har brukt og fikk den prisen jeg ville for den i byttehandelen. :) Så blir det litt omflytting snart, men det må jeg ta når jeg orker da det er mange kilo som skal flyttes på. ;)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    DSC_0206.jpg

    DSC_0207.jpg

    DSC_0208.jpg

    DSC_0209.jpg

    DSC_0210.jpg

    DSC_0211.jpg

    DSC_0212.jpg

    DSC_0213.jpg

    DSC_0214.jpg

    DSC_0215.jpg

    DSC_0216.jpg

    DSC_0217.jpg

    DSC_0218.jpg

    DSC_0219.jpg


    Har også fått følgende vinyler i posten: Joe Satriani - Shockwave Supernova, Daft Punk - Random Access Memories og Highasakite - Uranium Heart (signert utgave), lurte på om jeg skulle sende tilbake Highasakite-plata, men endte med å beholde den, men den har "grodd" litt på meg. :)

    Nytt siden sist? AV123 MFW-15 er (midlertidig i alle fall) degradert fra stereoen til hjemmekinoen og SVS PC12 NSD har tatt over i stereoen, trodde ikke det skulle skje med det første for å si det sånn. Men PC12 NSD er en fantastisk stereo-sub, etter ny plassering av Divine 100.33 oppfører de seg helt annerledes nedover, så har ikke lenger bruk for to subber til de, men har litt forsterkning nedover i frekvens på den sida der hvor PC12 NSD står nå, noe som utjevnes en del med to stykk (en på hver side), så derfor kommer det nok en PC12 NSD til på sikt.
    Lerret og prosjektor er henta, men har ikke hatt tid/ork til å sette meg inn i hvordan jeg skal sette det opp, i tillegg til at jeg må finne et nytt sted til TVen. Bassfellene og absorbentene er nevnt før, bildene av de er da over her, fellene i hjørnene er ganske heftige i mine øyne/ører, er 120 cm ~ish på sokkelesten også, så de ruver helt opp til taket som er 240 cm her nede. Har også fått inn et gulvteppe til som er 290x200 cm og fylt opp resten av gulvplassen med noen tynne tepper som er klippet opp for å passe. Absorbentene til Divine 100.33 er plassert 106 cm foran fronten på høyttalera og Divine er plassert slik at jeg får en veldig god "scene" i lydbilde akkurat der hvor TV/senter står, mellombassen har også kommet seg veldig (mest på grunn av plassering). Alt med vokal er ekstremt morsomt å høre på her nå, god sammenheng mellom sub-bass og resten av lydbilde også, skorter litt på høyttalerkabler nå som ikke er mer enn 2,5mm^2 nå, skal opp i noe grøvre snart, men må fikse de først. Blir minimum 8mm^2 per leder og Dali spader som blir lodda på, må vel få fiksa noe nylonstrømpe eller noe slikt og dra utenpå de også. :)
    Alle andre "prosjekter" står på vent enn så lenge, midbass-tårn blir nok først påstartet til sommeren, skal også beise tv-benk og B&W ASW 300 til sommeren.
     

    Håkonlj

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    65
    Antall liker
    102
    Sted
    Toten
    Dette ser bra ut Markus! Liker rent estetisk hvordan stereoen glir mer inn i "lydalteret" foran. Ser ryddig og ordentlig ut rett og slett :p
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Dette ser bra ut Markus! Liker rent estetisk hvordan stereoen glir mer inn i "lydalteret" foran. Ser ryddig og ordentlig ut rett og slett :p
    Ja, det ble bedre, hele tv-benken er flytta 30 cm til høyre side, så nå kan jeg faktisk sitte midt i mellom høyttalera også. Sweetspot for stereoen og kinoen i samme posisjon er jo også en fordel, slik at jeg slipper å flytte rundt på stolen(e) hele tida. Lydbilde er dog mye mer åpent og nå får jeg en «scene» med lyd i stedet for at man hører hver enkelt høyttaler for seg. Har tilbrakt noen timer nedi her allerede etter flyttinga av de og det er jo et godt tegn, må ta en tuning til på subben, kanskje ordne litt på plassering av høyttalere og subber, da det nesten er litt mye nivå i nedre mellomtone. Et bra utgangspunkt er dette uansett, men både stereoen og kinoen må «maseres» litt for å bli helt bra. Blir også morro med 7.1 etterhvert. :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Vel, nå har det skjedd litt med det som hører til lyd hjemme.

    Har lenge vurdert å bytte ut platespilleren (Pro-Ject Debut Carbon Esprit DC) med noe litt bedre, da jeg føler er at det har vært den komponenten/kilden som har holdt mest tilbake lydmessig. Avtalte å kjøpe en Thorens TD160 Super av en kar, venter på levering av denne, skulle komme til påska. ;)
    I den anledning ble den gamle platespilleren solgt, riaa-trinnet jeg akkurat hadde kjøpt ble solgt, van damme xlr-kabler har blitt solgt, minidspen har blitt solgt, et lite rørbasert riaa-trinn jeg kjøpte på ebay skal hentes senere den uka her og jeg har annonsert en sub jeg vurderer å selge, til fordel for en annen sub.
    Har også begynt å lufte på tanken om å oppgradere receiver i kino-delen da Pioneer'n sliter med å få fram riktige formater som igjen gjør at jeg sliter litt med lyden.

    Ellers har jeg begynt så smått å flytte på Divine igjen for å få bort denne etterklangen/ulyden i lydbilde som jeg har hatt etter at jeg flyttet de, det "boomer" litt vel mye og det ønsker jeg å få bort mest mulig av i tillegg til at jeg forbedre 3d-lyden (spesielt vokal da). Koser meg fortsatt veldig med dette anlegget slik det står i dag, byttet også ut B&W med en XTZ-sub i dag og det gjorde seg med litt mer membran, men en PC12 NSD til vil jeg gjerne anskaffe. :)

    Jeg plukket også opp ei dugelig samling med vinylplater som jeg skal renske ut det jeg vil ha og selge resten. :) Skal se om jeg ikke får tatt en opprydning i cd-ene samtidig. :)
     
    Sist redigert av en moderator:
    M

    MarkusH

    Gjest
    Rippe cder og lete gjennom lp-plater er jammen meg litt av en jobb .... mer maraton enn en sprint i alle fall, men når det er skrevet så skal det bli godt å få ryddet opp i esker og bæreposer som står rundt omkring her, stua bort. Har plukket ut omtrent 50 lper som jeg skal beholde, mulig det blir litt flere også.

    Cdene er for så vidt sotert alt, har rippa inn 63 cder nå i kveld og lagt ut for salg, så får jeg prøve å starte med "blanke ark" i morgen og fortsett der jeg slapp, kan jo håpe på at jeg har 150 cder til salgs til fredags kveld. :) Skal få lagt ut vinylene også da de står litt i veien her. :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Da har jeg fått bygd ferdig mellomtone-kassene (bygd ut i fra Klipsch RF83 kasser), finnes byggetråd her på forumet. :)

    Har begynt innspilling, har vel spilt i drøye 20 timer nå og det høres lovende ut, kommer tilbake med en mer konkret beskrivelse slik jeg opplever de i rommet mitt senere, nå spilles det i alle fall inn med delefrekvens på 190-1150hz, 24dB fall på 190hz (nedover) og 12dB fall på 1150hz (oppover), får litt "ubehageligheter" oppover så frekvensen blir vel aller helst litt lavere i toppen, da vil jeg nok dra ned frekvensen til 150-170hz også, alt ettersom hvor mye den øvre grensa blir senket. Bruker Behringer NX3000D til å drive kassene (som er på cirka 30 liter, hvert rom), elementene er SB Acoustics SB20PFC30-8 og det er 4 stykk på hver side. Volumet på Behringer ligger på cirka 70-75% vil jeg tro, dette vil økes når jeg har spilt de inn. Hører nok også at jeg må inn med mer futt i bassen med dette oppsettet, planen min har vært 2x XTZ 10.16 og 2x SVS PC12 NSD en stund, men enda har jeg bare én SVS PC12 NSD. Bruker i dag kun PC12 NSD og 10.16 til stereoen. Kabling innad i kassene er 2,5mm^2 høyttalerkabler fra biltema som er loddet til terminalene og festet med kabelsko til elementene, kabling mellom hvert element (utenfor kassa) er 2,5mm^2 og fra de nederste elementene bruker jeg 4 mm^2, grunnet litt problemer med å finne kabelsko som tok 4 mm^2, bruker jeg 2,5 mm^2 kabler mellom speakon-kontaktene og terminalene, disse speakon-->terminaler skal bygges inn i noe jeg kaller en koblingsboks, når alt er 100% ferdig vil disse være sorte og ha muligheten til å åpnes for å bytte om på speakon-kontaktene. Kabling inn til Behringer på signalsiden er 5m Supreme Speakon ledninger fra 4Sound, strømkabel er en feit en jeg hadde liggende på 1,5 meter. Bruker Behringer i "Dual" mode. :) Kassene er stablet slik at den laveste av mellomtone-kassene står rett på gulvet, deretter Divine 100.33 og til slutt den høyeste mellomtone-kassa, total høyde er vel cirka 185 cm, det er lavere enn meg i alle fall.

    Så til hjemmekinoen, planlegger "store" forandringer der innen kort tid, fikk melding fra en kar på finn.no i dag om at en Marantz SR6010 var levert postkontoret, så håper at denne kommer innen fredag. Har i samme slengen sett fram til at Aquaman skulle slippes på Blu-Ray, så den er forhåndsbestilt, hadde da planer om å ha prosjektor (og muligens lerret oppe til den datoen) samt "ny" receiver på plass, i tillegg var planen å få flyttet alle de 5 subbene fram til å stå under lerrettet. :) Hadde tenkt å starte med dette senere i dag, tenkte bare å polere bilen først. :)

    Kommer en liten oppdatering med noe bilder her senere, men tar det etter at jeg har fått flyttet om litt. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn