Høyttalere Mannevonde koner og høytalere i tvbenk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.377
    Antall liker
    3.398
    Torget vurderinger
    0
    Denne løsningen har jeg aldri sett før. Er det meningen at de skal stå på gulvet og spille "oppover"?
    Ja :)
    Den till vänster är OD 11 wireless; den till höger är gamla OD 11 från 70-talet.

    OD11.jpg
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.057
    Antall liker
    16.860
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Er det bare meg som leste trådstarters innlegg med litt humor? Parforhold handler om kompromisser, og ingenting positivt kommer av å stå for hardnakket på kravene. Løsningen når kona er negativ til hifi og ikke liker musikken til mannen, er et eget lytterom.
    De fleste svar her er vel også skrevet med litt glimt i øye😀 Men mitt inntrykk er at i de fleste stuer, så er det kånå som bestemmer alt.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.215
    Antall liker
    9.443
    Torget vurderinger
    2
    Enig med deg, Asbjørn, men hva med 3D opplevelsen som for en vanlig høyttaler oppleves som bedre jo lenger ut på gulvet høyttalerne plasseres? Eller oppleves den som bedre fordi problematikken med veggen bak høyttaleren blir mindre og mindre som følge av større avstand?
    Mange (de fleste?) har jo denne erfaring. Årsak/sammenheng? Refleksjoner?
    Kanskje fordi man ved å trekke høyttalere ut i praksis sitter nærme høyttaler og får færre gunstigere refleksjoner? Uansett hvor nærme en høyttaler står veggen sin blir det ugunstige refleksjoner <5ms som er kritisk verdi... Man mister frontveggrefleksjon med inwall , så kanskje man vinner mer enn man «taper»?
    Kan være at man ved å trekke høyttaler fram minst 1/2*340m/s*0.005s =85cm forsinker refleksjon mer enn de kritiske 5ms. Men i-vegg høyttaler forsvinner Frontveggproblematikken , dvs gulv tak sideveggene gjenstår...

    Edit: ser at Asbjørn kom meg i forkjøpet....godt å få hypotesen støttet av Mr Hard-Facts :)
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.685
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Trondheim
    Ja, Stig Carlssons løsninger er spesielle. Jeg har selv OA-116 (kjøpt i 1976 og brukes nå på hytta) og de opprinnelig OD-11 (som dessverre ikke fungerer lenger - trenger nye elementer), og nå også Teenage Engineerings OD-11. En kamerat hadde OA-2212 i sin tid. De spiller utrolig bra
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.419
    Antall liker
    35.193
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, Stig Carlssons løsninger er spesielle. Jeg har selv OA-116 (kjøpt i 1976 og brukes nå på hytta) og de opprinnelig OD-11 (som dessverre ikke fungerer lenger - trenger nye elementer), og nå også Teenage Engineerings OD-11. En kamerat hadde OA-2212 i sin tid. De spiller utrolig bra
    Har aldri hørt dem selv, men jeg har hytte i Sverige bygget av en arkitekt som eget sommerhus i 1965, så jeg tror kanskje det bør være et par Carlsson-høyttalere der. Det vil være veldig riktig på alle måter.

    Aktive høyttalere med rør effekttrinn og gjennomtenkt spredningskarakteristikk fra 1965: https://www.carlssonplanet.com/hogtalare/producerade/sonab-oa-6-typ-1/
    Kanskje den nærmeste arvtageren i dag: https://www.bang-olufsen.com/en/speakers/beolab-50
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    4.351
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Enig med deg, Asbjørn, men hva med 3D opplevelsen som for en vanlig høyttaler oppleves som bedre jo lenger ut på gulvet høyttalerne plasseres? Eller oppleves den som bedre fordi problematikken med veggen bak høyttaleren blir mindre og mindre som følge av større avstand?
    Jeg tror det er mest sistnevnte. Ved å flytte høyttaleren ut på gulvet reduserer du kamfiltreringen med reflektert lyd fra bak høyttaleren. Du får også et lengre tidsvindu mellom den direkte lyden fra høyttalerne og den reflekterte lyden fra veggen, så hjernen får noen millisekunder mer til å dekode lydbildet fra opptaket før lytterommet tar over. Ved å bygge høyttaleren inn i veggen kan du eliminere problemet helt. Det vil nok påvirke opplevelsen av dybde, men det er vanskelig å vite eksakt hvordan det vil slå ut. Psykoakustikken i hvordan vi lokaliserer lyd er seriøst komplisert, og kamfiltrering mellom lydkilde og omgivelser er en viktig del av den. Det er også et spørsmål om hvordan opptaket var ment å låte fra produsentens side, og hvor mye «dybde» som eventuelt oppstår i tillegg som et artifakt i rommet.

    https://www.sonible.com/blog/adding-depth/

    Den største tekniske utfordringen vil være å bygge den falske veggen solid nok til at ingen ting skrangler eller skaper plateresonanser. Jeg ville forsøkt å feste høyttalermodulene (elementer i godt avstivede kasser) til den egentlige veggen bak, helst med myke gummiklosser, bygget den falske veggen så stiv og død som bare mulig med f eks 2x12 mm gipsplater med Green Glue dempemasse mellom, fylt alle ubrukte hulrom med Rockwool, og satt noen millimeter myk gummilist mellom kanten av hver høyttalermodul og den falske veggen. Men da er vi nok godt inne i konstruksjon av lydstudio heller enn noe som hører hjemme i en vanlig stue, og de Focal-modulene skinnyboy linket til ser kanskje mer fornuftige ut.

    https://www.customaudiodesigns.co.uk/soffit-mounting-control-room-monitors.htm
    https://www.sweetwater.com/insync/benefits-methods-of-soffit-mounting-studio-monitors/
    Loudspeaker construction
    I et prosjekt jeg var involvert i (mitt førstnevnte eksempel), ble høyttalerne satt i tettsittende og lukket hylle i veggen. Det er viktig at høyttaleren ikke har mekanisk kontakt med omgivelsene (kun myke puter under og filt på sidene). Frontstoff ble festet på vegg foran høyttalere, så ingen teknikk er synlig. Fermacell fibergips er ypperlig til formålet når du skal bygge frontvegg (tilsvarer dobbel gipsplate).
     

    larax

    Medlem
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    40
    Antall liker
    67
    Jeg traff tydeligvis et ømt punkt når jeg trakk min kone inn i diskusjonen her. Det er mye aggresjon å spore i enkelte av innleggene. Det som var ment som et humoristisk spinn på mitt spørsmål; (Hvilke høytalerløsning klarer vi å finne som låter bra og som er minst mulig synlig) Har nå gjort hele tråden om til en slags kamp arena der det blir skrytt av størrelse på baller osv.

    Bare slapp av folkens. Dette går bra!

    Som jeg skrev tidligere; Jeg har mancave/hjemmekino i 1 etg. Jeg lider ingen nød. Nå er det lyd i stuen det er snakk om, der får hun siste ordet og det har jeg ingen problemer med.

    Når det er sagt så har jeg lest gjennom alt som er postet og sjekket ut alle linkene. Mye bra. Veldig takknemlig for alle svar.

    Jeg synes det var interessant å lese at selve prinsippet med inwall skal være enda bedre enn frittstående høytalere "hvis det er gjort riktig". Hva mener dere med "hvis det er gjort riktig?".
    Helt utrolig å lese endel av innleggene her. Skulle tro at dem ikke skjønte at det siste valget var med ett glimt i øyet. Skulle nesten tro att det er om å gjøre å pisse høyest på veggen for enkelte her. Flott at du kan gjøre hva du vil i kjelleren og da går det såklart ann å gjøre noe dere begge blir fonøyde med i stua...Det var forøvrig disse https://audiocenteret.com/produkt/revel-w990/ jeg hørte på hos https://audiocenteret.com/ Andre kan mye om innbygning og lyd generelt. Ta en tlf til dem.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Hadde litt samme utfordring... Først var det nei til noe i stua hos oss også siden jeg hadde mancave i kjelleren. Deretter ett kostbart kompromiss med at hun fikk bestemme og kjøpe nye møbler til hele stua og at jeg fikk kjøpe høyttalere i annen del av stua. Dette ble ikke noe ideelt for noen av oss, da høyttalerne ikke passet inn utseendemessig eller fungerte så veldig bra der i praksis. Til slutt fannt vi høyttalere som jeg hadde veldig lyst på og som også passet inn med designet og farge på møbler og vegger, og de står der den dag i dag og passer greit inn til tross for at de er store.

    Så mitt råd: prøv å komme dere forbi punktet med blankt avslag på alt av høyttalere, til å prøve å finne noen høyttalere som hun synes er OK og som passer inn utseendemssig og som du kan trives med lydmessig.

    Slik står det fortsatt hos oss (og ja jeg vet en del aldri hadde fått innpass med slike høyttalere, men de passer faktisk ganske godt inn og forsvinner mer enn hva som kanskje kommer fram på bilde)

    730D10F1-C06C-4E97-ABE1-BAE2F5123E27.jpg
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.906
    Antall liker
    8.200
    Torget vurderinger
    1
    Jeg traff tydeligvis et ømt punkt når jeg trakk min kone inn i diskusjonen her. Det er mye aggresjon å spore i enkelte av innleggene. Det som var ment som et humoristisk spinn på mitt spørsmål; (Hvilke høytalerløsning klarer vi å finne som låter bra og som er minst mulig synlig) Har nå gjort hele tråden om til en slags kamp arena der det blir skrytt av størrelse på baller osv.

    Som moderator är jag enig med dig: slapp av folkens! Detta är ett hifi-forum.

    Men tillbaka till din ditt opprinnelige spörsmål:
    Kan detta vara ett alternativ:
    Ett par "OD 11 wireless", från Teenage Engineering. De passar fint i en modern stue, synes jag. Små, och kan placeras så att de inte dominerar i stuen.

    https://www.hifi-punkten.se/produkter/visa/ljud/hoegtalare-2/aktiva/od11

    Vis vedlegget 546532

    Dessutom finns ju "gamla" OD 11 från 70-talet; samma storlek, men inte wireless.
    Først we take Manhattan...

    Enig med Kjell her. Kjøp noe hun ikke kan nekte deg å ha, før du så ekspanderer Lebensraum og går til anskaffelse av større utstyr. Om ikke det ikke innrømmes umiddelbart, okkuper bit-for-bit.
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Ja, Stig Carlssons løsninger er spesielle. Jeg har selv OA-116 (kjøpt i 1976 og brukes nå på hytta) og de opprinnelig OD-11 (som dessverre ikke fungerer lenger - trenger nye elementer), og nå også Teenage Engineerings OD-11. En kamerat hadde OA-2212 i sin tid. De spiller utrolig bra
    Har aldri hørt dem selv, men jeg har hytte i Sverige bygget av en arkitekt som eget sommerhus i 1965, så jeg tror kanskje det bør være et par Carlsson-høyttalere der. Det vil være veldig riktig på alle måter.

    Aktive høyttalere med rør effekttrinn og gjennomtenkt spredningskarakteristikk fra 1965: https://www.carlssonplanet.com/hogtalare/producerade/sonab-oa-6-typ-1/
    Kanskje den nærmeste arvtageren i dag: https://www.bang-olufsen.com/en/speakers/beolab-50
    En svært populær kombo på 80-tallet var Rega Planar 3, NAD 3020, og OA-50. Med Monsterkabler selfølgelig.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.065
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Alternativt: Hva med å få laget en TV-benk som i praksis er en høyttaler med litt oppbevaringsrom?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.863
    Antall liker
    4.293
    Bygg ut veggen; Lag to nisje som bygges etter beste høyttalerkabinettprinsipper, lag skjult plassering av forsterkere og kabler. Fyll på med bokhyller og andre nisjer der du har ledig plass, eventuelt bygg inn absorberende akustikktiltak. kjøp høyttalerelementer slik Asbjørn foreslår og sett de på en baffel i lekker kontrast og solid utførelse - evt dekk baffelen med duk; kjør digital korreksjon med en forsterkerkanal og en da kanal på hvert element og korriger det hele med PC - som også fungerer som entertainment senter med kopling til stor flatskjerm. Da har du gode muligheter til å få et anlegg som B&O-entusiaster vil misunne deg både på utseende og lyd - og som hardbarke hifi- entusiaster vil ha problemer med å innrømme hvor sykt bra det låter. Dog viktig at du bygger høyttalernisjenene slik at du kan bytte baffel og elementer om/når det skulle behøves.

    Snekkermessig krevende, men mye enklere enn f.eks. Høyttalerprosjektet til Asbjørn.

    Jeg har bygd kjøkkenhøyttalere som er designet for å skrus på veggen. Kom ikke helt i mål med å eliminere bakveggen, men godt kok til at jeg har fått en smakebit på hva in-Wall kan gjøre med perspektivet. Og det er ikke småtterier. Ganske OK når det høres ut som det står et symfoniorkester utenpå terrassen - spesielt ettersom det er en stue imellom....
     

    torf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    175
    Antall liker
    185
    Jeg har en kompis som er utsatt for det samme som trådstarter.
    Derfor tar han "hevn" på en annen arena.
    Siden ei hagle er ei hagle for de fleste damer har han 2 stk Beretta SO5 i våpenskapet..
     
    Sist redigert:

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Ikke billigste måte å skape seg respekt på. Også to stykker :confused:

    S05.jpg


    Spørs om ikke en 12,7 er like effektiv og langt billigere :rolleyes:

    121.7 mm.jpg


    Men det har med pengebruk å gjøre, antar jeg :p
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Hva med å gjøre høyttalerne vennlige slik at kona liker dem. En caps og et par øyne ?

    Med hatt3v2.jpg
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.674
    Antall liker
    1.765
    Torget vurderinger
    1
    Når du er i den posisjonen og skal bygge nytt hus, så trenger jo dette huset gjesterom, hjemmekontor og garasje. Så her er det muligheter for høyttaler fri sone i stua, eller hva med 2 stuer. Her forlot fruen huset sammen med 2 stk Ton Art Etera og jeg beholdt huset og vi er fortsatt gode venner. Vi hadde heldigvis samme interesse, men ikke så lett vis den andre parten ikke viser tegn til forståelse av god lyd.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.058
    Antall liker
    7.901
    Torget vurderinger
    12
    Ja, Stig Carlssons løsninger er spesielle. Jeg har selv OA-116 (kjøpt i 1976 og brukes nå på hytta) og de opprinnelig OD-11 (som dessverre ikke fungerer lenger - trenger nye elementer), og nå også Teenage Engineerings OD-11. En kamerat hadde OA-2212 i sin tid. De spiller utrolig bra
    Har aldri hørt dem selv, men jeg har hytte i Sverige bygget av en arkitekt som eget sommerhus i 1965, så jeg tror kanskje det bør være et par Carlsson-høyttalere der. Det vil være veldig riktig på alle måter.

    Aktive høyttalere med rør effekttrinn og gjennomtenkt spredningskarakteristikk fra 1965: https://www.carlssonplanet.com/hogtalare/producerade/sonab-oa-6-typ-1/
    Kanskje den nærmeste arvtageren i dag: https://www.bang-olufsen.com/en/speakers/beolab-50
    Har 80-tallsnostalgi med OA51 oppgradert til LE2, Nad 3020 series 20, Dual 505 og Philips CD-spiller på tenåringsanlegget i loftstua. Vanvittig moro for lite penger og en formgivning som er en klassiker.

    Den nærmeste arvtageren til Carlsson generelt er nok denne:
    https://www.hifikit.se/oa-61.html

    Evt Larson sine kreasjoner.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg har bygd kjøkkenhøyttalere som er designet for å skrus på veggen. Kom ikke helt i mål med å eliminere bakveggen, men godt kok til at jeg har fått en smakebit på hva in-Wall kan gjøre med perspektivet. Og det er ikke småtterier. Ganske OK når det høres ut som det står et symfoniorkester utenpå terrassen - spesielt ettersom det er en stue imellom....
    Har spurt flere om det her - hva med 3D perspektivet - det man får når man drar vanlige høyttalere ut på gulvet?

    Jeg spør, fordi jeg lurer på om det 3D perspektivet vi hører, sånn som jeg sier over her, egentlig er å fjerne seg fra reflektert lyd fra veggen. Eller om man virkelig må ha luft bak for å høre det som "luft bak høyttalerne" - "dybde i musikken" - ""3D perspektiv" eller annet vi betegner dette som.
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    636
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    7

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.057
    Antall liker
    16.860
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har kun anlegg i mancaven og bare noe ræl i stua. Tråden har inspirert meg til å lage noe DIY av TV benk, selv om jeg har lov til å ha anlegg i stua. Høst/vinter prosjekt.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.863
    Antall liker
    4.293
    Jeg har bygd kjøkkenhøyttalere som er designet for å skrus på veggen. Kom ikke helt i mål med å eliminere bakveggen, men godt kok til at jeg har fått en smakebit på hva in-Wall kan gjøre med perspektivet. Og det er ikke småtterier. Ganske OK når det høres ut som det står et symfoniorkester utenpå terrassen - spesielt ettersom det er en stue imellom....
    Har spurt flere om det her - hva med 3D perspektivet - det man får når man drar vanlige høyttalere ut på gulvet?

    Jeg spør, fordi jeg lurer på om det 3D perspektivet vi hører, sånn som jeg sier over her, egentlig er å fjerne seg fra reflektert lyd fra veggen. Eller om man virkelig må ha luft bak for å høre det som "luft bak høyttalerne" - "dybde i musikken" - ""3D perspektiv" eller annet vi betegner dette som.
    Hvis du er ute etter den dybden som er på opptaket så tror org in-Wall slår det meste. Mange symfoni-opptak har forøvrig mye dybde...
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hvis du er ute etter den dybden som er på opptaket så tror org in-Wall slår det meste. Mange symfoni-opptak har forøvrig mye dybde...
    Hvis så er riktig - hva gjør at man føler å høre bedre dybde i takt med hvor lenger ut på gulvet (vekk fra veggen bak) man flytter høyttaleren?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.419
    Antall liker
    35.193
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sannsynligvis det refleksjonsfrie tidsvinduet fra direktelyden treffer deg til refleksjonene fra frontvegg treffer. Øret bestemmer lokalisering i et ganske kort tidsvindu, men integrerer over en god del mer tid for å bestemme klangfarge. Psykoakustikken i det er komplisert, men det gjør en forskjell for lokalisering om første refleksjon treffer etter 2 ms eller 10 ms. In wall burde bli omtrent som en dead end bak høyttalerne - ingen refleksjon fra vegg whatosever, tilsvarende uendelig lang tidsforsinkelse.

    Poenget med mine kardioider er også å eliminere stråling bakover, og dermed også eliminere refleksen fra frontvegg. De gir uvanlig god holografi og dybde i lydbildet, nokså uavhengig av hvor nær eller langt fra veggen de står.

    En del studioer tar den helt ut med å skape en refleksjonsfri sone rundt lytteposisjonen. Da er det bare rominformasjonen på opptaket som når frem til ørene innenfor det korte tidsvinduet det bruker på å danne en oppfatning om hvor lyden kommer fra. Når refleksjonene til slutt kommer frem til lytteposisjon er det som diffus romklang heller enn som lokaliserbare kilder.

    https://proaudioblog.co.uk/home-studio-monitoring-speaker-placement/
    RFZ-Control-Room-Large.jpg


    Personlig vil jeg gjerne ha litt førsteordens refleksjoner fra sidene for å bidra til å dra ut stereobildet til panoramic widescreen, men det er en tilsiktet "hjelp" til avspillingskjeden. Refleksjon fra frontvegg kan jeg greie meg uten.
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mye av dybdeperspektivet vi opplever er en illusjon av å se stor avstand til frontveggen. Denne forsvinner når man lukker øynene og vil også naturligvis lide med høyttalere montert i veggen.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Mye av dybdeperspektivet vi opplever er en illusjon av å se stor avstand til frontveggen. Denne forsvinner når man lukker øynene og vil også naturligvis lide med høyttalere montert i veggen.
    Jo, men dersom det da kun er kun denne illusjonen, man lider over tapet av, så er det mildt sagt til å leve med.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Er det ikke nettopp illusjonen som er selve saliggjørelsen av det vi holder på med, da?

    Minner meg litt om han som returnerte ampen sin til butikken med kommentaren ‘for noe skit, jeg kan jo ikke lenger høre høyttalerene mine’
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Mye av dybdeperspektivet vi opplever er en illusjon av å se stor avstand til frontveggen. Denne forsvinner når man lukker øynene og vil også naturligvis lide med høyttalere montert i veggen.
    Så lettlurt er ikke jeg, og jeg hører stor forskjell med vanlige høyttalere langt ut kontra nære vegg. Seende, med øyne igjen eller med lyset slukket.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.906
    Antall liker
    8.200
    Torget vurderinger
    1
    Mye av dybdeperspektivet vi opplever er en illusjon av å se stor avstand til frontveggen. Denne forsvinner når man lukker øynene og vil også naturligvis lide med høyttalere montert i veggen.
    Så lettlurt er ikke jeg, og jeg hører stor forskjell med vanlige høyttalere langt ut kontra nære vegg. Seende, med øyne igjen eller med lyset slukket.
    Hvordan står det til med konevennligheten da?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Mye av dybdeperspektivet vi opplever er en illusjon av å se stor avstand til frontveggen. Denne forsvinner når man lukker øynene og vil også naturligvis lide med høyttalere montert i veggen.
    Så lettlurt er ikke jeg, og jeg hører stor forskjell med vanlige høyttalere langt ut kontra nære vegg. Seende, med øyne igjen eller med lyset slukket.
    Hvordan står det til med konevennligheten da?
    Kona synes det er flott med egen lyd og bilde stue og bruker den sammen med meg mange ganger. Og der nede er jeg sjef.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn