JaDenne løsningen har jeg aldri sett før. Er det meningen at de skal stå på gulvet og spille "oppover"?
Den till vänster är OD 11 wireless; den till höger är gamla OD 11 från 70-talet.
JaDenne løsningen har jeg aldri sett før. Er det meningen at de skal stå på gulvet og spille "oppover"?
De fleste svar her er vel også skrevet med litt glimt i øye Men mitt inntrykk er at i de fleste stuer, så er det kånå som bestemmer alt.Er det bare meg som leste trådstarters innlegg med litt humor? Parforhold handler om kompromisser, og ingenting positivt kommer av å stå for hardnakket på kravene. Løsningen når kona er negativ til hifi og ikke liker musikken til mannen, er et eget lytterom.
Svensk kultobjekt:Denne løsningen har jeg aldri sett før. Er det meningen at de skal stå på gulvet og spille "oppover"?
Kanskje fordi man ved å trekke høyttalere ut i praksis sitter nærme høyttaler og får færre gunstigere refleksjoner? Uansett hvor nærme en høyttaler står veggen sin blir det ugunstige refleksjoner <5ms som er kritisk verdi... Man mister frontveggrefleksjon med inwall , så kanskje man vinner mer enn man «taper»?Mange (de fleste?) har jo denne erfaring. Årsak/sammenheng? Refleksjoner?Enig med deg, Asbjørn, men hva med 3D opplevelsen som for en vanlig høyttaler oppleves som bedre jo lenger ut på gulvet høyttalerne plasseres? Eller oppleves den som bedre fordi problematikken med veggen bak høyttaleren blir mindre og mindre som følge av større avstand?
Det gjelder bare å bli valgt av den rette kona ....Dersom ein skal spare pengar, har du sikkert rett. Men det har aldri vore vitsen?Ungkar er tingen.
Det kan vere mykje moro med ei kone. Du burde prøve det ein gong...
Har aldri hørt dem selv, men jeg har hytte i Sverige bygget av en arkitekt som eget sommerhus i 1965, så jeg tror kanskje det bør være et par Carlsson-høyttalere der. Det vil være veldig riktig på alle måter.Ja, Stig Carlssons løsninger er spesielle. Jeg har selv OA-116 (kjøpt i 1976 og brukes nå på hytta) og de opprinnelig OD-11 (som dessverre ikke fungerer lenger - trenger nye elementer), og nå også Teenage Engineerings OD-11. En kamerat hadde OA-2212 i sin tid. De spiller utrolig bra
I et prosjekt jeg var involvert i (mitt førstnevnte eksempel), ble høyttalerne satt i tettsittende og lukket hylle i veggen. Det er viktig at høyttaleren ikke har mekanisk kontakt med omgivelsene (kun myke puter under og filt på sidene). Frontstoff ble festet på vegg foran høyttalere, så ingen teknikk er synlig. Fermacell fibergips er ypperlig til formålet når du skal bygge frontvegg (tilsvarer dobbel gipsplate).Jeg tror det er mest sistnevnte. Ved å flytte høyttaleren ut på gulvet reduserer du kamfiltreringen med reflektert lyd fra bak høyttaleren. Du får også et lengre tidsvindu mellom den direkte lyden fra høyttalerne og den reflekterte lyden fra veggen, så hjernen får noen millisekunder mer til å dekode lydbildet fra opptaket før lytterommet tar over. Ved å bygge høyttaleren inn i veggen kan du eliminere problemet helt. Det vil nok påvirke opplevelsen av dybde, men det er vanskelig å vite eksakt hvordan det vil slå ut. Psykoakustikken i hvordan vi lokaliserer lyd er seriøst komplisert, og kamfiltrering mellom lydkilde og omgivelser er en viktig del av den. Det er også et spørsmål om hvordan opptaket var ment å låte fra produsentens side, og hvor mye «dybde» som eventuelt oppstår i tillegg som et artifakt i rommet.Enig med deg, Asbjørn, men hva med 3D opplevelsen som for en vanlig høyttaler oppleves som bedre jo lenger ut på gulvet høyttalerne plasseres? Eller oppleves den som bedre fordi problematikken med veggen bak høyttaleren blir mindre og mindre som følge av større avstand?
https://www.sonible.com/blog/adding-depth/
Den største tekniske utfordringen vil være å bygge den falske veggen solid nok til at ingen ting skrangler eller skaper plateresonanser. Jeg ville forsøkt å feste høyttalermodulene (elementer i godt avstivede kasser) til den egentlige veggen bak, helst med myke gummiklosser, bygget den falske veggen så stiv og død som bare mulig med f eks 2x12 mm gipsplater med Green Glue dempemasse mellom, fylt alle ubrukte hulrom med Rockwool, og satt noen millimeter myk gummilist mellom kanten av hver høyttalermodul og den falske veggen. Men da er vi nok godt inne i konstruksjon av lydstudio heller enn noe som hører hjemme i en vanlig stue, og de Focal-modulene skinnyboy linket til ser kanskje mer fornuftige ut.
https://www.customaudiodesigns.co.uk/soffit-mounting-control-room-monitors.htm
https://www.sweetwater.com/insync/benefits-methods-of-soffit-mounting-studio-monitors/
Loudspeaker construction
Helt utrolig å lese endel av innleggene her. Skulle tro at dem ikke skjønte at det siste valget var med ett glimt i øyet. Skulle nesten tro att det er om å gjøre å pisse høyest på veggen for enkelte her. Flott at du kan gjøre hva du vil i kjelleren og da går det såklart ann å gjøre noe dere begge blir fonøyde med i stua...Det var forøvrig disse https://audiocenteret.com/produkt/revel-w990/ jeg hørte på hos https://audiocenteret.com/ Andre kan mye om innbygning og lyd generelt. Ta en tlf til dem.Jeg traff tydeligvis et ømt punkt når jeg trakk min kone inn i diskusjonen her. Det er mye aggresjon å spore i enkelte av innleggene. Det som var ment som et humoristisk spinn på mitt spørsmål; (Hvilke høytalerløsning klarer vi å finne som låter bra og som er minst mulig synlig) Har nå gjort hele tråden om til en slags kamp arena der det blir skrytt av størrelse på baller osv.
Bare slapp av folkens. Dette går bra!
Som jeg skrev tidligere; Jeg har mancave/hjemmekino i 1 etg. Jeg lider ingen nød. Nå er det lyd i stuen det er snakk om, der får hun siste ordet og det har jeg ingen problemer med.
Når det er sagt så har jeg lest gjennom alt som er postet og sjekket ut alle linkene. Mye bra. Veldig takknemlig for alle svar.
Jeg synes det var interessant å lese at selve prinsippet med inwall skal være enda bedre enn frittstående høytalere "hvis det er gjort riktig". Hva mener dere med "hvis det er gjort riktig?".
Først we take Manhattan...Jeg traff tydeligvis et ømt punkt når jeg trakk min kone inn i diskusjonen her. Det er mye aggresjon å spore i enkelte av innleggene. Det som var ment som et humoristisk spinn på mitt spørsmål; (Hvilke høytalerløsning klarer vi å finne som låter bra og som er minst mulig synlig) Har nå gjort hele tråden om til en slags kamp arena der det blir skrytt av størrelse på baller osv.
Som moderator är jag enig med dig: slapp av folkens! Detta är ett hifi-forum.
Men tillbaka till din ditt opprinnelige spörsmål:
Kan detta vara ett alternativ:
Ett par "OD 11 wireless", från Teenage Engineering. De passar fint i en modern stue, synes jag. Små, och kan placeras så att de inte dominerar i stuen.
https://www.hifi-punkten.se/produkter/visa/ljud/hoegtalare-2/aktiva/od11
Vis vedlegget 546532
Dessutom finns ju "gamla" OD 11 från 70-talet; samma storlek, men inte wireless.
Det sto vel "skulle tro" Når det er sagt, så var det utrolig mange tullete innlegg her.Alle skjønte det da bare du som ikke skjønte at alle skjønte.
En svært populær kombo på 80-tallet var Rega Planar 3, NAD 3020, og OA-50. Med Monsterkabler selfølgelig.Har aldri hørt dem selv, men jeg har hytte i Sverige bygget av en arkitekt som eget sommerhus i 1965, så jeg tror kanskje det bør være et par Carlsson-høyttalere der. Det vil være veldig riktig på alle måter.Ja, Stig Carlssons løsninger er spesielle. Jeg har selv OA-116 (kjøpt i 1976 og brukes nå på hytta) og de opprinnelig OD-11 (som dessverre ikke fungerer lenger - trenger nye elementer), og nå også Teenage Engineerings OD-11. En kamerat hadde OA-2212 i sin tid. De spiller utrolig bra
Aktive høyttalere med rør effekttrinn og gjennomtenkt spredningskarakteristikk fra 1965: https://www.carlssonplanet.com/hogtalare/producerade/sonab-oa-6-typ-1/
Kanskje den nærmeste arvtageren i dag: https://www.bang-olufsen.com/en/speakers/beolab-50
Alternativt: Hva med å få laget en TV-benk som i praksis er en høyttaler med litt oppbevaringsrom?
Og det er jo slik det skal være.To stover er ikkje dumt. Men eg har lydanlegg i begge...
Har 80-tallsnostalgi med OA51 oppgradert til LE2, Nad 3020 series 20, Dual 505 og Philips CD-spiller på tenåringsanlegget i loftstua. Vanvittig moro for lite penger og en formgivning som er en klassiker.Har aldri hørt dem selv, men jeg har hytte i Sverige bygget av en arkitekt som eget sommerhus i 1965, så jeg tror kanskje det bør være et par Carlsson-høyttalere der. Det vil være veldig riktig på alle måter.Ja, Stig Carlssons løsninger er spesielle. Jeg har selv OA-116 (kjøpt i 1976 og brukes nå på hytta) og de opprinnelig OD-11 (som dessverre ikke fungerer lenger - trenger nye elementer), og nå også Teenage Engineerings OD-11. En kamerat hadde OA-2212 i sin tid. De spiller utrolig bra
Aktive høyttalere med rør effekttrinn og gjennomtenkt spredningskarakteristikk fra 1965: https://www.carlssonplanet.com/hogtalare/producerade/sonab-oa-6-typ-1/
Kanskje den nærmeste arvtageren i dag: https://www.bang-olufsen.com/en/speakers/beolab-50
Har spurt flere om det her - hva med 3D perspektivet - det man får når man drar vanlige høyttalere ut på gulvet?Jeg har bygd kjøkkenhøyttalere som er designet for å skrus på veggen. Kom ikke helt i mål med å eliminere bakveggen, men godt kok til at jeg har fått en smakebit på hva in-Wall kan gjøre med perspektivet. Og det er ikke småtterier. Ganske OK når det høres ut som det står et symfoniorkester utenpå terrassen - spesielt ettersom det er en stue imellom....
Hvis du er ute etter den dybden som er på opptaket så tror org in-Wall slår det meste. Mange symfoni-opptak har forøvrig mye dybde...Har spurt flere om det her - hva med 3D perspektivet - det man får når man drar vanlige høyttalere ut på gulvet?Jeg har bygd kjøkkenhøyttalere som er designet for å skrus på veggen. Kom ikke helt i mål med å eliminere bakveggen, men godt kok til at jeg har fått en smakebit på hva in-Wall kan gjøre med perspektivet. Og det er ikke småtterier. Ganske OK når det høres ut som det står et symfoniorkester utenpå terrassen - spesielt ettersom det er en stue imellom....
Jeg spør, fordi jeg lurer på om det 3D perspektivet vi hører, sånn som jeg sier over her, egentlig er å fjerne seg fra reflektert lyd fra veggen. Eller om man virkelig må ha luft bak for å høre det som "luft bak høyttalerne" - "dybde i musikken" - ""3D perspektiv" eller annet vi betegner dette som.
Hvis så er riktig - hva gjør at man føler å høre bedre dybde i takt med hvor lenger ut på gulvet (vekk fra veggen bak) man flytter høyttaleren?Hvis du er ute etter den dybden som er på opptaket så tror org in-Wall slår det meste. Mange symfoni-opptak har forøvrig mye dybde...
Jo, men dersom det da kun er kun denne illusjonen, man lider over tapet av, så er det mildt sagt til å leve med.Mye av dybdeperspektivet vi opplever er en illusjon av å se stor avstand til frontveggen. Denne forsvinner når man lukker øynene og vil også naturligvis lide med høyttalere montert i veggen.
Så lettlurt er ikke jeg, og jeg hører stor forskjell med vanlige høyttalere langt ut kontra nære vegg. Seende, med øyne igjen eller med lyset slukket.Mye av dybdeperspektivet vi opplever er en illusjon av å se stor avstand til frontveggen. Denne forsvinner når man lukker øynene og vil også naturligvis lide med høyttalere montert i veggen.
Hvordan står det til med konevennligheten da?Så lettlurt er ikke jeg, og jeg hører stor forskjell med vanlige høyttalere langt ut kontra nære vegg. Seende, med øyne igjen eller med lyset slukket.Mye av dybdeperspektivet vi opplever er en illusjon av å se stor avstand til frontveggen. Denne forsvinner når man lukker øynene og vil også naturligvis lide med høyttalere montert i veggen.
Kona synes det er flott med egen lyd og bilde stue og bruker den sammen med meg mange ganger. Og der nede er jeg sjef.Hvordan står det til med konevennligheten da?Så lettlurt er ikke jeg, og jeg hører stor forskjell med vanlige høyttalere langt ut kontra nære vegg. Seende, med øyne igjen eller med lyset slukket.Mye av dybdeperspektivet vi opplever er en illusjon av å se stor avstand til frontveggen. Denne forsvinner når man lukker øynene og vil også naturligvis lide med høyttalere montert i veggen.