Ønsker anbefaling Mangler kraft i anlegget

dronefreak

Medlem
Ble medlem
11.08.2017
Innlegg
29
Antall liker
7
Sted
BRYNE
Hei.
Må rådføre meg litt med dere som har bedre kunnskap en meg.


Anlegget mitt i dag er jeg ganske fornøyd med, bortsett fra at det mangler mye kraft. Da tenker jeg ikke på for å kunne spille CV høyt men merker at når forforsterkeren min står på 70 av 80 på volum så mangler det fremdeles kraft og punch. Jeg vil ha den kraftig og enorme lyden man får av å være på konsert.

Jeg samler og spiller primært Stoner Rock / Space Rock etc så er avhengig av at det skal låte solid og massivt når det virkelig står på.


Anlegget består av:
Pre: Mark Levinson 326S
Power: Anthem P2
Platespiller: MoFi Ultradeck
Phono: MoFi
Høyttalere: Ø Audio
Høyttalerkabler: Synergistic Research Tesla Accelerator

Rommet er ca 50 kvadratmeter


Så jeg er usikker på hvor jeg egentlig skal starte. Kanskje er Mark Levinson moden for utbytting (den må være 15 år). Er det Anthem som ikke gir nok power. Vil ikke tro kablene spiller så stor rolle. Eller er det platespiller som er flaskehalsen ? Bør jeg gå gjennom akustikkforbedringer av rommet ?
Høyttalerne skal i hvertfall kunne oppfylle mine krav til pompøs og kraftig lyd.


Jeg er uansett takknemlig for alle tips og ideer som dere måtte ha.

Litt eksempler på musikk:

Sunn O)))
Sleep
Electric Wizard
1000Mods
Acid Mothers Temple
Black Moon Circle
ØSC
Bongripper
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: 2xJ

Fugazi

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.05.2009
Innlegg
917
Antall liker
259
Sted
Bærum
Torget vurderinger
13
Vurder å test en Aavik I 180 forsterker. Spiller med kraft, finesse, detaljer. Utrolig fornøyd. Hos Mala Audio kan du få testet den på Ø Audio som jeg ser du har
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.334
Antall liker
8.400
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Når du har 2x325 W og Ø ikke klarer å spille høyt og dynamisk nok.
Da ligger feilen et helt annet sted Riia er riktig justert med gain?
følsomheten på ht tilsier att du skal klare 117 db ved 192W.
Det er grisehøyt.
Tror feilen ligger i kilden din.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.065
Antall liker
33.738
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Støtter meg til mange av tipsene over her. Men det er forskjell på høyt og HØYT også. Jeg ville kanskje vurdert å supplere med subber i såpass stort rom - hvis du virkelig skal flytte luft.
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.246
Antall liker
4.383
Torget vurderinger
0
Bilder av rommet og oppsettet sier mer enn tusen ord. Har du mulighet til å måle responsen med REW så gjør gjerne det.
Hva mener du med «CVhøyt»?
En eller to suber vil nok ikke skade.
 

dronefreak

Medlem
Ble medlem
11.08.2017
Innlegg
29
Antall liker
7
Sted
BRYNE
Bilder av rommet og oppsettet sier mer enn tusen ord. Har du mulighet til å måle responsen med REW så gjør gjerne det.
Hva mener du med «CVhøyt»?
En eller to suber vil nok ikke skade.

Dårlig formulert av meg. Mente cerwin vega høyt. Altså bare høyt uten at det låter bra
 
  • Liker
Reaksjoner: KMR

dronefreak

Medlem
Ble medlem
11.08.2017
Innlegg
29
Antall liker
7
Sted
BRYNE
Takker for gode tips. Jeg får ta en gjennomgang ila helga og sjekke RIIA og koblinger. Er kun platespiller som kilde
 
P

parafinoksen

Gjest
I tillegg til å se på høyttalernes avstand til frontveggen, som påvirker bassen, bør du også se på avstanden mellom høyttalerne. Står de langt fra hverandre, får du riktignok stort (og kanske litt unaturlig) stereoperspektiv, men lyden (særlig vokal) blir tynnere. For mer punch og trøkk setter du dem nærmere hverandre.
 
M

MarkusH

Gjest
Skikkelige subber er vel et must .... Men plassering og akustikk-tiltak kan få man et stykke på veien ;)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Skikkelige subber er vel et must .... Men plassering og akustikk-tiltak kan få man et stykke på veien ;)
Med to tolvtommere burde man så definitivt klare å spille med "realistisk" lydtrykk på 50 kvadratmeter. Det er lett å bli litt blasert av alle gærningene med svære bassvegger. :) Riktignok et ganske stort rom, men likevel.... Men hvordan står høyttalere og lytteposisjon i det store rommet da?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Har bare hørt Ø Icon en gang med rørforsterker, så kan være derfor. Men opplevde dem kanskje mer som nøytrale og muligens litt tunge å drive, enn egentlig punchy og at de trøkket til.
 
M

MusicBear

Gjest
Som en start, kan ikke en målangivelse av rommet (overfor de som kan sånt) fortelle omtrent i hvilke områder på frekvensskalaen stående bølger kan gjøre ugang?

Ellers; jeg tenker at dersom trådstarter vektlegger høy lyd i form av også å føle høy lyd, så forstår jeg ikke at de høyttalerne godt nok holder mål i det angitte rom.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Du bør ha mer enn nok til de HT.
Leser at preampen din har gain settinger du kan endre. Noe der kanskje? Og muligens det samme med phono trinnet ditt?
Jeg har en ML 326s i ett av anleggene mine - og kan bare bekrefte at gain-justering gjør underverker.

Blu-ray spilleren min er innstilt på +12dB gain - mens Squeezeboxen via Weiss-DACen kjører på 0db gain. Da har jeg ganske øredøvende lyd på rundt 45 på forforsterkerskalaen - som forøvrig er innstilt på et maksvolum på 55 - bare for å være sikker på at det ikke skjer noe galt hvis et barnebarn skulle begynne å leke med volumknotten.

Vel verdt å prøve en gain-justering før man går videre med tiltak som tømmer bankkontoen.
 
M

MarkusH

Gjest
Med to tolvtommere burde man så definitivt klare å spille med "realistisk" lydtrykk på 50 kvadratmeter. Det er lett å bli litt blasert av alle gærningene med svære bassvegger. :) Riktignok et ganske stort rom, men likevel.... Men hvordan står høyttalere og lytteposisjon i det store rommet da?
Da er vi nok uenige, to 12" med slike egenskaper som disse Ø Audio Icon har skriker ikke god bass i mine ører/øyne. I alle fall ikke med en såpass slapp forsterker i et såpass stort rom, er da plassering noe uheldig eller noe problemer et annet sted så skjønner jeg at dette fort blir tynt.
Store bass-systemer er det eneste som er riktig om man har forhåpninger om litt lydtrykk, gidder ikke å promotere noe for det, folk får skjønne det når de vil, ikke mitt problem. ;)
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.804
Antall liker
5.450
Sted
Holmestrand
Med to tolvtommere burde man så definitivt klare å spille med "realistisk" lydtrykk på 50 kvadratmeter. Det er lett å bli litt blasert av alle gærningene med svære bassvegger. :) Riktignok et ganske stort rom, men likevel.... Men hvordan står høyttalere og lytteposisjon i det store rommet da?
Jeg har klart å spille greit høyt med Rogers LS3/5a på 43 kvadrat, så det er mulig, hvis man ikke skal arrangere en hjemmeversjon av "Tons of rock" da ....:LOL:
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Da er vi nok uenige, to 12" med slike egenskaper som disse Ø Audio Icon har skriker ikke god bass i mine ører/øyne. I alle fall ikke med en såpass slapp forsterker i et såpass stort rom, er da plassering noe uheldig eller noe problemer et annet sted så skjønner jeg at dette fort blir tynt.
Store bass-systemer er det eneste som er riktig om man har forhåpninger om litt lydtrykk, gidder ikke å promotere noe for det, folk får skjønne det når de vil, ikke mitt problem. ;)
Ja, jeg er stadig uanig med noen, jeg. :)

...Klart, det er jo ikke akkurat smultringsubber, og rommet er ganske stort, men likevel. Vanskelig å si også... Dersom trådstarter ønsker å spille Manowar på realistisk konsertnivå med 120dB fra 40 til 250Hz, så holder det jo neppe. Det blir mye synsing. ;)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Men er det ikke sånn at "trøkk" er en ganske udefinerbar og subjektiv opplevelse? Og i mitt hode kan det like gjerne ha med voicing og følsomhet på høyttalerne å gjøre hva som oppleves som kraftfullt, og anemisk i motsatt ende.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Absoutt ikke, men helt definerbar....også objektivt opplevd...
Min subjektive mening er at det er subjektivt. Det jeg mener er at f.eks. en liten stativhøyttaler med 6.5" kan oppleves som tøffere og med mer trøkk hvis den har en festkul i mellombassen, enn en gulvstående med snorrett frekvensrespons, for å sette det på spissen.
 
  • Liker
Reaksjoner: KMR

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.597
Antall liker
3.136
Torget vurderinger
0
...en liten stativhøyttaler med 6.5" kan oppleves som tøffere og med mer trøkk...
Tøft og trøkk med en 6,5" kan være mulig i et hundehus, men det er ikke det trådstarter mener med sitt ønske om "TRØKK"....
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Tøft og trøkk med en 6,5" kan være mulig i et hundehus, men det er ikke det trådstarter mener med sitt ønske om "TRØKK"....
Og det vet du fordi trådstarter har forklart deg dette i detalj?

Isåfall hviler jeg saken min.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg tipper at:

"Da tenker jeg ikke på for å kunne spille CV høyt men merker at når forforsterkeren min står på 70 av 80 på volum så mangler det fremdeles kraft og punch. Jeg vil ha den kraftig og enorme lyden man får av å være på konsert. "

...like gjerne kan bety at det kanskje er en dip i mellombassen og at innspillingene/anlegget har lite dynamikk, siden konserter er "CV-høyt" og vel så det.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Kan hende @Flageborg har sitt på det tørre, når jeg leser litt nøyere sier trådstarter at ønsket er konsert-type lyd. :)
Men ikke "CV-høyt". Noe som får meg til å tenke at det ikke er selve lydtrykket, men live-lyden det snakkes om.

Ikke skli ut?

Velkommen til Hifisentralen! :)
 
Topp Bunn