Ønsker anbefaling Mangler kraft i anlegget

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.962
...like gjerne kan bety at det kanskje er en dip i mellombassen og at innspillingene/anlegget har lite dynamikk, siden konserter er "CV-høyt" og vel så det.
Ja, ville også kontrollert at det ikke er innspillingene som er problemet. Det meste etter 1995 har lite dynamikk av rock & pop - vinyl er ikke bestandig bedre enn cd.

Ville testet noen 80 talls vinyler med bra med trykk & dynamikk for å sjekke.

Hadde samme problemet i bilen for en del år siden, 2x12" masse effekt osv - men fikk ikke til noe trykk (når jeg spilte HØYT). Mange timer med målinger osv hjalp ikke - alt løste seg når jeg endelig skjønte at innspillingene var problemet. Etter å velge vekk komprimert musikk løste alt seg og tilfredsstillelsen kom.

Blir ikke mye trykk og slam når toppene for trommer osv er kuttet og har samme nivå som resten av musikken.
 
Sist redigert:

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
834
Antall liker
413
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ingen spør om RIAA, pickup og gain…
Har du justert opp gain på RIAA?

Om du i tillegg justerer gain opp på Mark Levinson bør du få bra trøkk.

Har hørt Ø Icon, og den spiller ganske høyt om kildenivået er høyt nok.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Men ikke "CV-høyt". Noe som får meg til å tenke at det ikke er selve lydtrykket, men live-lyden det snakkes om.

Ikke skli ut?

Velkommen til Hifisentralen! :)
Ja, tenkte i utgangspunktet det samme som deg, men når TS spesifiserer "lyden av å være på konsert" blir jeg i tvil.

For min del ville jeg tenkt at jeg ville ha samme subjektive opplevelsen av trøkk som en konsert, bare i en mindre skala. At det handler mye om klangbalanse og dynamikk på lavere volum. Kanskje best at trådstarter får spesifisere tydeligere selv. :)

Det er ok, jeg har vært før ;P
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Altså:

Da tenker jeg ikke på for å kunne spille CV høyt men merker at når forforsterkeren min står på 70 av 80 på volum så mangler det fremdeles kraft og punch. Jeg vil ha den kraftig og enorme lyden man får av å være på konsert.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.385
Antall liker
20.791
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Autoritet er i min bok mye mer en frekvensgangsgreie mer enn en absolutt lydstyrkegreie.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.898
Antall liker
13.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
det håpløse med HFS, er at så mange kommer med så mange innspill, uten at man har kartlagt hva dette opplevde mangel på trøkk kan skyldes
det mest nærliggende er rom relatert
om ht er plassert optimalt ift noder etc, kan man evt vurdere andre tiltak, som mere membran areal, subber etc
 
M

MusicBear

Gjest
Blir ikke mye trykk og slam når toppene for trommer osv er kuttet og har samme nivå som resten av musikken.
Enig!!! Syntes ofte NRK produksjoner uten disse «kompressorfolkene» bak spakene byr på skikkelig grumlyd i de nedre oktaver.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
det håpløse med HFS, er at så mange kommer med så mange innspill, uten at man har kartlagt hva dette opplevde mangel på trøkk kan skyldes
det mest nærliggende er rom relatert
om ht er plassert optimalt ift noder etc, kan man evt vurdere andre tiltak, som mere membran areal, subber etc
Det er nok brukt for lite penger på strømrens, garantert
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.506
Antall liker
14.208
Sted
Langesund
Jeg kunne godt tenkt meg og sett frekvensresponsen - Den pleier å fortelle litt den også, selv om strømrens er det viktigste ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: LMC

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
834
Antall liker
413
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Joda i innlegg #6
Beklager, så bare sitatet ditt om gain fra forforsterker!
Vil tro en kombinasjon av gain fra RIAA og forforsterker reduserer problemet!

Selvfølgelig er rommet viktig, men uten riktig nivå på forsterkning blir det vanskelig å spille høyt.
Effektforsterker er jo ikke «pinglete», men bør drive det meste av høyttalere.
 

wizardm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.10.2003
Innlegg
255
Antall liker
150
Sted
Tromsø
Til trådstarter :

Mange gode tips her , kjenner igjen beskrivelsen manko på punsj mm , hadde det samme problemet ganske lenge

men plutselig en dag var det sprut og fart i sakene igjen , masse feilsøking uten å finne noe som helst , etter tips

fra noen her på sentralen , sjekk spenninga på stikk kontakten , spesielt der hvor hovedforsterkeren er tilkoblet , når det

hørtes daft ut hos meg var det gjerne under 230 V , helt ned til 215 V på de værste dager , når det simpelthen "rocka" av anlegget

uavhengig av kilde var spenningen 230-242V , bare til opplysningen har ingen strømrens eller spennings værn eller lignende.

Mvh

Morten.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
6.950
Antall liker
16.438
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Hadde det ikke vært ide å sjekke kilde først. Lån en streamer/dac og hør hvordan det spiller. Later det like trist, så ligger feilen et annet sted. Hadde også spandert på meg en målemic.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Ingen spør om RIAA, pickup og gain…
Har du justert opp gain på RIAA?

Om du i tillegg justerer gain opp på Mark Levinson bør du få bra trøkk.

Har hørt Ø Icon, og den spiller ganske høyt om kildenivået er høyt nok.
Har ingen spurt om det? Kremt.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Målemic er rimelig. Gratis å prøve å flytte litt på høyttalerne også inn/ut fra vegg, kansellering av enkelte frekvenser kan det også høres ut som. Dvs. Refleksjoner av bølger i motfase.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.532
Antall liker
3.076
Torget vurderinger
0
Anlegget mitt i dag er jeg ganske fornøyd med, bortsett fra at det mangler mye kraft.
Jeg vil ha den kraftig og enorme lyden man får av å være på konsert.
er avhengig av at det skal låte solid og massivt når det virkelig står på.
Rommet er ca 50 kvadratmeter

Så jeg er usikker på hvor jeg egentlig skal starte....
Anlegget ditt er bra
Rommet ditt er stort
Avstanden mellom lytteposisjon og membranareal betyr alt
Lyden med "TRØKK" mister effekten med avstanden og rommets totalvolum underveis mellom membran og lytte-posisjon, men det er det mange som ikke forstår...

Legger ved en skisse som illustrerer "trøkk-tapet"
PS! Det er postet noen fine skisser, her på Sentralen i en annen tråd, fra energimåling av bass-array-cluster fra live-scene som viser hvordan større membraner trykker lenger i avstand og det samme gjelder i et rom.....med visse forbehold....

bass_power_mls_mlp_I.jpg
 
2

2xJ

Gjest
Rock om metall, krever areal og m3 !! Flere bassdrivere, gjerne i litt størrelse på kabinett.
Ellers så er det flotte høyttalere du har !!
Få målt, og ta deg gjerne tid med og sette igang med DSP, for og få fart på lyden !!!! 😁

jada.. ingen snarveier til Rom idag heller - unntatt hvis enn ikke heter Captain Morgan da 🤘:LOL:🤘
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.202
Antall liker
101.672
Torget vurderinger
23
1653060377606.png
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Hvilken pickup og hvilken gain bruker du, er det satt til mm eller mc
Hvilken gain er preampen satt til ?
full balanced mode, the Mark Levinson No.326S had a maximum voltage gain of 0.1dB, 6.1dB, 12.2dB, or 18.1dB, depending on how the input gain was set. The unbalanced figures were half this. The input impedance was 100k ohms at low and midrange frequencies for both balanced and unbalanced inputs, dropping slightly but inconsequentially at 20kHz to 86k ohms balanced and 67k ohms unbalanced. The unbalanced output impedance was a usefully low 29 ohms across the audioband, the balanced value only a little higher at 38 ohms.
 
Sist redigert:

Pål gundersen

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2020
Innlegg
1.898
Antall liker
2.448
Sted
Østfold
Torget vurderinger
7
Tviler på det er noe feil på anlegget ditt. Er nok rommet som ikke spiller med/plassering
 
Topp Bunn