Mange som mener jeg burde forklare meg bedre.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    20211011_230757.jpg 20211030_213851.jpg 20211030_213902.jpg
    De fleste vil vel si at dette er urettferdig og ikke representativt for HiFiSentralen, siden jeg kan gjøre som jeg vil i den loftsstuen på låven som eg en gang begynte å bygge som loftsstue.
    Og så ballet det litt på seg, så nå er det en pub med scene hvor band øver. Men det er nå allikevel sånn at jeg bruker dette på fritiden til å høre på musikk.
    Det har jeg forsåvidt god tid til på dagen siden jeg er selvstendig næringsdrivende, som lever av å leie ut verksted/lager.
    Egentlig så har jeg lest High-Fidelity fra Danmark hele 90-tallet, de var orginale. Så fikk liksom den ideen at eg skulle gjøre det grundig fra begynnelsen.
    Jeg planla gulvet og taket fra begynnelsen, men vegger og slikt var litt i det blå. Så jeg målte etter etterhvert som det skred frem, og ble mer og mer forbanna.
    Målinger er en helvetes forbanna dritsekk, de blir aldri bra.
    Og det er de ikke enda, men for min del så skal det være ett "live" rom med god bassdemping.
    Jeg måler ikke ett punkt men hele sittegruppen i bakrommet, så det blir frekvensmessig aldri helt bra.
    Med ett så stort rom følte jeg at det ikke var innen mine økonomiske rammer å kjøpe B&W 800, eller hva de nå heter.
    Så jeg havnet på feil siden og kjøpte noen musiker og markeds erfaringsmessig nøytrale premium PA høytalere, MeyerSound UPA-1P
    Rommet er stort og godt dempet, det var var ikke så mange valg, egentlig.
    Og de der første jævla PA subbene ble aldri bra, så jeg bygde mine egne FLH subber

    Resten av rommet er som følger, jeg skulle egentlig satt nummer på alle tiltakene på bildene, men det må bli på oppfordring!
    1. Gulv er spaltet og åpent ned til verkstedet. Bassfelle.
    2. Taket er Venus A fra Glava i forsenket systemhimling med 15 cm isolasjon over, dvs akustiskt åpent opp til møne 1,7m over det. Generell demping og bassfelle.
    3. Fremvegg scene, Scenemolton på 3 lag plast (for retur av mellomtone /diskant) med tekstil på baksiden og dermed akustisk åpent ut, ihvertfall for bass. Generell demping og axial bassfelle.
    4. BAD EXPO, to felt på bak vegg og 2 felt bak på side vegg, akustisk åpent ut for bass, på utsiden er det slike ventilasjonsrister eller sjalusi så bassen går rett ut. Det var ganske tilfredstillende å ha en gigant stor traktor utenfor og sitte her inne å høre hvor mye det durte. Bassen går jo da begge veier, ut og inn. BadExpo gir retur av mellomtone/diskant for å gjøre lokalet "live". To av de er litt dekket av sofaer men det går vel bra.
    Ventilasjons bassfeller: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/akustisk-ventilasjon.99852/
    5. Bakvegg til tak diffusor. 80x320cm, en vanlig QRD modellert til å være finneløs, N61 -27 30cm dyp. Egenprodusert og modellert i AFMG Reflex, det stod mellom denne og Tim Arqen's diffusor.
    6. Oppslagsbar vindus diffusor, Optiffusor av Jens Eklund 230x80cmx22cm. Normalt ikke i bruk med unntak av akustisk musikk eller når eg virkelig vil kose meg..
    Diffusor vindu: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/for-mye-diffusjon.100499/
    7. Viscoustic Wavewood mellom skråtak og bak vegg, en absorbent med veldig lett diffusjon med åpning bak ( veggplatene er fjernet), skal byttes snarest. Flaut. Første jeg kjøpte før jeg visste bedre. Disse skal byttes med skikkelige diffusorer, siden de har god avstand til lytteposisjon, med mindre jeg sover på sofa da.
    8. Bakhjørne, sidevegg/bakvegg. 4 Viscoustic Bass Extreme. Minimal effekt, faktisk umerkbar, erfaring som i pkt. 7.
    9. Barfront, byttet til Gustaf's akustisk åpne spiler, kjempe effekt.
    10. VPR 1,2m x 2,3m står på side vegg i rommet, min største fiasko, den har lite effekt fordi den er for stor til å plasseres på rett plass i rommet som jeg heller ikke fant ut av hvor var, og den står nå på feil sted. På side vegg bak flipperspillet, hvis noen med en mindre betong stue hadde hatt denne i hus, hadde det vært en revulosjon, hos meg ikkje. Den tar litt særlig en resonnans rygg på 42Hz, ellers veldig lite, men dog litt, kanskje 2% etterklang til 90Hz. VPR er dog fantastisk enkle å lage og billige, med rette rommet (små betongstuer er de en NO-Brainer). Eg kunne lagd de og solgt de med garanti. I store rom må det store tiltak til....
    VPR: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/vpr-bassfeller.99697
    11. Førsterefleksjons demping 120x120cm og 120x180cm på andre siden, veggplater på baksiden fjernet så disse er 20cm dyp.
    12. Diffusjon skråtak. BAD Arc 4 stk, igjen disse er for å diffusere litt men mest for å dempe resonnanser samtidig som de holder rommet "live". Plater bak fjernet, ca 20 cm demping
    13. Felt nedre del av bakvegg, 80cm opp fra gulv på bakvegg altså under vinduet, er det tekstil på 15 cm isolasjon og inni veggen åpent ned til "snikkerbua" mi. Denne hadde liten effekt, men syns jeg ikke kunne ha noen svin på skogen på bakveggen
    14. Inngangsparti, ene sideveggen til scenen ved inngangspartiet ga mye resonnans, lagde da nye akustisk åpen veggplater med hullplate i aluminium med tekstil bak.
    15. Vindu. Der er 3 vindus felt på bakvegg. Vindu resonnerer veldig i bass, og er en bra bassabsorbent, av denne grunn er de byttet, det er fordi de var gamle, men siden eg måtte kjøpe nye ble de bestilt i 3 ulike tykkelser 4mm (normalen), 6mm og 8mm som gir ulike dempningsresonnanser.
    16. Scene skråtak og sidevegg. Som før scenemolton med 3 lag plast og scene molton for bassdemping men retur av mellomtone /diskant for ett mer live rom.
    17. Sceneveggsdiffusor, fremvegg bak trommesett. En lite sak 7cm dyp som tar over 2000Hz (husker ikke helt) trommiser liker dette, får cymbaler til å låte fullere. Egentlig lag som en Audiofil diffusor, som da faller på sin egen urimelighet, fant heldigvis ett annet bruk for den.
    18. Sofa. Jeg stappet bunnen av alle sofaene full av Glava, det var faktisk mye plass der nede, de fleste sofaer har ikke springfjærer men gummibånd som gir godt med plass der nede for videre demping, you'll be surprised, snu sofaen opp ned og se.
    Sofa demping: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/gratis-bassfeller-nesten.99676/
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Rett og slett imponerende, Knubie!☺ Imo et kjempeflott rom som jeg, som bor i en "betongbunker", lett kan innrømme at jeg misunner deg - dog på en vennlig og fin måte!😇 Du har lagt ned en kjempejobb her, og resultatet er nytelse å se!👍 Mvh ToreP
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.461
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Så når det høres live ut hos deg så har det sin naturlige årsak😜 Du er virkelig dedikert som har lagt mye energi i en giga loftstue😀👍
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Kult rom, men jeg har ikke tilgitt deg for din utidige kritikk av min hobby!;) Du har åpenbart stilt opp på et dragrace med traktor og kritisert deltagerne for at de ikke har hengerfeste til slea.
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.229
    Sted
    Langesund
    Tøft rom og et sted det garantert er gøy å høre på musikk

    Sikker på at den voldsomme og røffe lyden her, uten å ha hørt det, egentlig har større nærhet til virkeligheten enn mange av de såpeglatte hifianleggene rundt om.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Låve har en ganske fin historie og som jeg slenger på. Den første lille delen var bygd mellom 1845 og 1850 av min tipptippoldefar, både han sønnen og barnebarnet het Knut. Alle ble kalt Sagstad Knuten, for de flyttet derfra i 1850, er det rart eg tidligere var forvirret? Så dette var løen til Knut'ane, når min bestefar overtok het han Nils, på bygden het han da bare KnutaNilsen. Storebroren hans som skulle overta døde av tuberkolose, hjemme i stuen min, det siste han gjorde var og reise seg og hudflette bestefaren min for at han drev hesten for hardt. Han het då sef Knut Bertin Birkeland nøyaktig det samme som meg. Tippoldefar dog var en driftig kar, han solgt tomten til broren som bygde Shell stasjonen i Blomsterdalen, smeden som vi kaller de. Sammen med 2 naboer bygde han butikken Blomsterdalen Handel, og leide ut til kjøpmannen 1903, dette tjente han gode penger på, og utvidet låven flere ganger. Dessuten hadde de litt mer ressurser til å overleve de harde 30 årene. Flere av naboene gikk konk, og alle de ble overtatt av noe min bestefar foraktelig kalte "byfolk", nå er vi alle det men.... dengang😎 Så overtok oldefar, han bygde også på låven endel. Han solgt til Coop butikken i Blomsterdalen der thai butikken ligger nå Da eldste sønnen hans Knut Bertin døde ble det surr, han ble sittende med gården i 45 år før bestefar overtok. Bestefar var byggmester og ville egentlig være det. På slutten av krigen, gjorde han ihvertfall ett stunt, han stjal to smekkfull lass med material fra tyskerne på Melkeplassen (hvor han jobbet) kom seg over Straume bro med falsk passer seddel. Før og etter krigen var ikke byggetillatelse problemet, det var material, det var dyrt og manko på det. I mange år trodde både eg og min far at søndre fløy som eg sitter i nå stammer fra dette, men det stemmer ikke. Fatteren var til sjøs og viste ikke dette. Bestefar kjøpte nabo gården som hadde vært i familien siden 1850 den og for det var bror til tipp tipp oldefar som kjøpte da. I ett flyfoto fra 1951 er løen til Per'ane der (ja du gjettet riktid alle hette Peder), i ett bilde fra 1954 er løen pill, pall, plukk vekke. Og der eg sitter søndre fløy er på plass. Her skulle det bli hønseloft, og det ble det. Hele gulvet var støpt med ett tynt dekke betong armert med hønsenetting, har aldri stukket meg så mye noensinne når eg brøt det opp. Bestefar var og en driftig kar, solgte hele StoreSåta i Blomsterdalen og til Håvardstun Elektriske, pengene brukte han til å grøfte hele gården skikkelig, bygge siloer i låve og bygge seg nytt hus, kårhus. Fatteren drev godt og men bygde ikke på, bare om, la ned hønseloftet og leide det ut til lagring av veteranbiler, her stod en Chrysler fra 1933 og en annen som var så ribbet at mitt barnehjerne ikke klarte å forstå hvilken bil det var. Fatteren begynte på ett absurd prosjekt, andre halvdel av åtti årene fikk han seg gravemaskin og presterte på egenhånd og masse utskifte hele Blomsterdalsmyren der Blomsterdalen senter ligger idag. Det var 13m dyp på det verste, maskinen var gammal, så std prosedyre var att eg måtte opp 8 på en lørdag etter bytur for å hjelpe å kjøre på beltene, spysjuk å jævli. Til sist var det bare en store haug igjen på nordsiden som ble sprengt etter krakket i 1987, fatteren fikk de grisebillig, entreprenørene gjorde så som så med HMS og sikring. Jeg skulle stoppe trafikken i Blomsterdalen. Skytingen gikk til helvete, stein rett til værs og ned der jeg stod. Siden eg er god å spille fotball, kom det godt med og bare sklitakle meg sjøl under en lastebil. Alt dette medførte en romslig økonomi så i 2002 overtok jeg, data konsulenten og måtte vise meg dugandes, har bygd og vedlikeholdt låve siden, og bygd 3 verksted/garasje bygg i tillegg til at låven er bygd om til 4 verksted/lager på rundt 600 kvm tilsammen. Men 2 etasje her er uten tilkomst med bil så det var en nøtt, til slutt ga eg opp og tenkte jeg skulle lage meg en man cave, og siden jeg er hjerneskadet etter å lest DK High Fidelity i 10 år, så tok det en uventet vending. End of story. Får slenge på en bygge utlegning senere, det så ikke ut en stund, hele bygget svevende i løse luften.....
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Rett og slett imponerende, Knubie!☺ Imo et kjempeflott rom som jeg, som bor i en "betongbunker", lett kan innrømme at jeg misunner deg - dog på en vennlig og fin måte!😇 Du har lagt ned en kjempejobb her, og resultatet er nytelse å se!👍 Mvh ToreP
    Ja men det er jo litt sånn at jeg føler meg litt utenfor "gjengen", det er jo ett privilegium og ha sitt eget frakoblede lokale man kan gjøre hva som helst med. Med det er allikevel fullt fokus på god lyd, men med mye retur, for å gjøre det "live", og da ikke så fint på målinger kanskje.
    Jeg er ihvertfall veldig fornøyd med at eg har leid det ut alle kvelder fra søndag til torsdag til band som er sjeleglad for å få ett skikkelig koselig øvingslokalet med god akustikk. Og så får eg høre så mye live musikk eg bare vil. De fleste er ferdig til 9, så jeg kan fremdeles kose meg ganske mye selv på kvelden. Ungene er lagt 8, så jeg ofrer 1 time 😅😅😅😅 Det ene bandet hørte innspillingene sine for første gang med fullt trøkk, de var euforiske, de hadde aldri hørt det før. Så jeg forteller de at vi audiofile er ikke alle helt pine, hakk steikande galne 😁😁😁
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Tenke seg til, for tre uker siden var jeg på Skage hos Seskage, og ante ikke at det sto en løe en god kilometer unna, som jeg også skulle ha besøkt....

    mvh
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Kult rom, men jeg har ikke tilgitt deg for din utidige kritikk av min hobby!;) Du har åpenbart stilt opp på et dragrace med traktor og kritisert deltagerne for at de ikke har hengerfeste til slea.
    Ja ja jeg er ikke kjent på bygden for å være særlig diplomatisk og heller ikke som veldig beskjeden i ordvalg, eg vet ikke helt hvor vi kom feil ut men alt er vel, Bergensere og NordLendinger er jo kjent for å krangle som hobby. Eg jeg vet jo ikke om du er NordLending men navnet antyder i alle forsiktighet det, men jeg har tatt feil før....
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Tenke seg til, for tre uker siden var jeg på Skage hos Seskage, og ante ikke at det sto en løe en god kilometer unna, som jeg også skulle ha besøkt....

    mvh
    Seskage hva er det ett firma? Ta deg en tur neste gang da, veldig gøy med besøk! Har faktisk aldri vært noen sånne skikkelige ihuga Audiofile her og hørt. Så her er det helt jomfruelig mark.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.079
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Trivelig bule du har skaffet deg. Forstår godt bandene som er sjeleglade for å øve der.
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Knubie! Bare for ordensskyld: Har aldri hørt at nordlendinger og Bergensere er mer "kranglevoren" enn andre norske "folkegrupper"!🤣
    Mvh ToreP(nordlending med jevnt godt humør og sjelden kranglevoren)
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Har fått meg eq på subben, til vanlig bruker eg bare Audiolense og så høres det bra ut, men da kunne jeg ikke måle subbene i Rew for eg har ikke delefilter, bruker Audiolense til det, så det var jo litt feil.
    No delte jeg subbene på 100 Hz som i Audiolense på equalizeren og prøvde meg litt frem. Bak i sofaen ble det omtrent sånn på en god plass, i midten av rommet er det mye værre dipper men på side sofa og bakre sofa er det bedre. Siden nivået er cirka 85-90dB er cut-off satt til 50dB.
     

    Vedlegg

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Den peaken på 110 fikk eg ikke vekk med eq og dippen (skal helst være i fred) på 130Hz prøvde litt men ville heller ikke vekk. Faktisk alt over en 70-80 Hz er vel da ikke minimum fase men heller kombinasjoner av ulike kanselleringer og resonanser, for eq oppført seg ikke ryddig, trakk jeg for nye i toppene f.eks. 100Hz stupte det på flankene (90Hz) til neste bånd på 80 hz
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jeg har tenkt på dette før, og den er på den lange plan listen. Må lage en tredje fill sub til å stå uti rommet på en sideveggen for å fille dippene i bassresponsen i rommet Må lage en med samme element og type som de andre da en 18S 18"NLW9400. Det eg har plass til er 135x80x55cm, ligger den delvis under flipperen så kan den funke som sittebenk ellers på den delen som stikker utenfor. Tegnet denne, elementet er på siden, så fritt tilgjengelig, elementet skal være en kvart bølgelengde offset plassering, litt feil. Det er ett front loaded horn med element i lukket kasse.
    IMG_20211111_001621502.jpg

    Sett ovenfra bredde/lengde 135/80, høyden som sett her ovenfra er 55cm
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jeg har som sagt bra demping av bass bak på side vegg og på siden av bakveggen. I midten på bakveggen er det ett stort vindu, og foran dette måler det i hytt og pine, det er refleksjoner som skaper topper og bunner i frekvens. Selve etterklangen er nogenlunde likt.

    Ser man her er foran vindu...
    thumbnail_image-1.png


    Og her er ut på siden:
    thumbnail_image.png


    Det er jævla forskjell det vinduet gjør. Vinduet må bestå., det er 140x230cm Jeg burde vel egentlig flyttet lytteposisjon ut til side sofaen, men da er eg ikke eqilateralt eller ka det nå heter altså midt foran høytalerne. Eg har en del diffusorer på side og bakvegg så stereoperspektivet kollapser ikke selv om jeg flytter meg sideveis. Eller så alternativ 2 må jeg ha noen flyttbare/hengbare absorbenter, 10-15cm dype som da kan stå/henge 50-60cm foran vinduet. Det er praktisk mulig og plass til, men jævla upratisk, blir vel bare brukt når jeg virkelig skal kose meg eller noen skal høre på en mix. Vil se ut i måneskinn men ellers ikke.. 70cm vil dempe fullt ned til ca 120Hz, men demper også en del ned til 1/8 bølgelengde, synes å huske ca halv effekt der, som da blir i wærste problem område rundt 60-70Hz.
    Alternativ 3 blir, har eg tenkt ut, å bruke slike nye diffusorer som slipper gjennom bassen Arithmetic Design f.eks. også lage de med demping bak og montere de slik som de eksisterende diffusorene, at de kan slås opp. Men da må de stå slik at når de er oppe så er de godt foran vinduet. Det blir jævla mye hengsle styr osv. Latterlig vanskelig, en utfordring som er fristende. Jeg motstår alt unntatt fristelser...
    Fjerde alternativet tviler jeg på vil virke godt nok, men det er da å montere en femte bassfelle under vinduet av samme typen som de andre, altså akustiskt åpent ut ved å ha ett ventilasjonsrist/sjalusi på utsiden av veggen og ingen plater noen sted innenfor. Problemet er at den samme typen bassfeller er i bruk på siden av vinduet og det virker ikke i det hele tatt på refleksjoner foran vinduet, så en 70cm slik under vinduet tror jeg ikke vil hjelpe nok, selv om 60 Hz er nesten 6m lang, kvartbølge da 1,5m høy. Så den 60Hz som treffer vinduet vil stort sett returneres mens den som treffer nedre del av vinduet og bassfellen vil forgå. Men tror ikke det er nok.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    I bassen ser det slik ut, ikke noe veldig pent, men på høyre side kan man se at dette er rundt 180-200ms etterklang i ett 75kvm rom. Større rom har lengre etterklangstid, det er udiskutabelt. Disse dippene og peakene i frekvensrespons er jo enkelt å høre ved bare å gå rundt i rommet, og de er mye værre enn dette andre steder. Men på elektronisk forsterket musikk er det ikke noen tvil for min del, lav etterklang gir mye mer nytelse for pengene enn jevn frekvensgang. Jevn frekvensgang leverer Audiolense for 3000,- samma hvor du sitter,. Men poenget er jo at selv om eg er en breikjefta Bergenser, og muligens en cocky og ufordragelig en, som dere HiFi gutta oppfatter det,, siden jeg så uforskammet har PA anlegg og uante ressurser til å gjøre hva eg vil med "stuen" og akustikken. Men det utelukker vel heller ikke konklusjonen, etterklang har mye større innvirkning på hvor mye oppløsning, slam, dynamikk, stemning og detaljer du kan høre under alle de resonnansene du hørte før. Jeg sier dette for å poengtere at etterklang er det som gir musikken punch og slam, ikke frekvens, det er bare en eller annen bass gitar tone som er sterkere eller svakere. Det er heller sef ikke uviktig, men nettopp i denne sammenhengen er det det.

    rew måling bakrfre sofa.jpg
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ha, jeg kom på løsningen selv, den heter karnapp. Lager jeg en liten karnapp med 35cm utstikk pluss/minus + jeg har 25cm karm da har jeg 60 cm dybde, så har jeg f.eks. den Arithmetic Design diffusor/bass felle som Bjørn selger (ingen som jeg vet om som har testet den, den slipper ihvertfall gjennom bass, finnes noen andre som slipper gjennom bass også). Denne monteres på skinne foran vindu med 10cm 7000 pa.s/m demping bak, da blir det tilsammen 70cm dybde (fordi diffusoren med demping monteres foran vinduet).Kan da løfte den opp og ned foran vindu i en skinne med lås ved bruksbehov, siden dette er et flerbruksrom. Vanlig bruk av rommet foretrekker vindu synlig, ved behov kan det utelates. Det blir da modellert som 10cm demping med 60 cm luft bak dette i vinduskarmen, Porous absorber calculator på Acousticmodelling.com er enig, 10cm demping med 60cm luft bak tar godt fra 60Hz, får dessverre ikke kopiert ut grafen på dette i det j.... nettbrettet.
    Den Arithmetic Design diffusoren gjør forresten en dårlig markedsføringsjobb med å forklare sine bassfelle kapabiliteter, det ligger langt nedi en pdf på sidene deres, men utfra bilde av hvor mange slots/slisse åpninger det er i denne så virker den helt kurant som en bassfelle. Men disse slissene skal fungere som Helmholtz resonnatorer i diffusoren, Helmholtz resonnatorer skal ha lukket kasse bak, det har ikke disse, men det er en del av designen som inkl. bakveggen, så det er meget sannsynlig at ting må testes litt. Dillemmaet blir da rar bassfelle diffusor eller karnapp først? Alternativt kan jeg bare gjøre som med de andre bassfellene mine og bruke en binær amplitude plate, de med alle de tilfeldige hullene i. De er bare en spatial diffusor og fungerer, men er ikke top of the line. Vil gjerne ha det rett bak ørene mine når eg er i kose stemning.

    Hvis dette funker så skal man kunne sitte i alle 4 sofaene og stolen uten sjenerende kanselleringer i bassen, med jevn etterklang gjennom registeret, men selvfølgelig ingen helt rett frekvenskurve noe sted. Det er da heller ikke målet, om den går litt opp og ned er ingen kattastrofe.
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Herremann akustikk er som å jakte spøkelser. Hacket i stand en 15cm absorbent med vanlig Glava på 85x230cm som jeg hang 50cm foran vinduet, den kjemperesonnansen når jeg sitter midt foran vinduet på 60-70Hz forsvant som dugg for solen, så Allison effekten ble kverket. Men andre ting spiller inn, den dippen på 45-50 ble da ikke noe bedre med. Så den kommer annetsteds fra. Mye jevnere mellom 100 og 200Hz, det gleder meg stort .
     

    Vedlegg

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.946
    Antall liker
    5.491
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Seskage hva er det ett firma? Ta deg en tur neste gang da, veldig gøy med besøk! Har faktisk aldri vært noen sånne skikkelige ihuga Audiofile her og hørt. Så her er det helt jomfruelig mark.
    Jeg er vel din fire- eller femmenning 😉 og bor jo litt lengre innover veien.
    Smeden (Arthur) var min morfar, Agnar er min onkel. Da tror jeg du skjønner hvem jeg er 🤣
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jeg er vel din fire- eller femmenning 😉 og bor jo litt lengre innover veien.
    Smeden (Arthur) var min morfar, Agnar er min onkel. Da tror jeg du skjønner hvem jeg er 🤣
    Nesten, må ned å se på slektstreet, har ikke i hodet søstrene til smeden. Far til Arthur var Andreas Knutsen Birkeland, (han som dø ung 25) bror av min tippoldefar. Edit: ser det nå Stig Erik...
    Tippoldefar er ihvertfall ansvarlig for å skremme mannskiten ut av meg...
    Han hadde smie på nordsiden av huset mitt en stund, så ble mye slagg på bakken.
    Senere ble det fylt opp med jord, stein og gulv.
    Når eg gravde ut for å renovere kjelleren og kom ned på slagget, så var det brunt og hardt, lurt på hva det var før det gikk kaldt nedover ryggen på meg.
    Var det en kiste, i ukristna jord?!?! Jeg løp rett til psykologen for lykkepiller og mannamot...
    Er det det vi kaller Spooky-Fi?????
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Men altså 15cm demping 45cm foran vindu, sum 60cm demping foran vindu gjorde ting bedre, men i midten av rom foran vindu er fremdeles dårligere enn ute på siden hvor bassfeller på bak og bak på sidevegg er. Så det er noen bredde/høyde resonnanser ute å går. Det er fortsatt en generell peak på 63-70Hz på midten, men med absorbenten foran vindu blir denne mindre, og dippen på 80 Hz forsvinner helt. Kjekkere med peaker enn dipper er det ikke? Kjørte nye Audiolense korreksjonsfiler, så Audiolense stjeler nå mindre gain. Det er jo dårlig nytt for hørsels skade komiteen, den samme komite'en har allerede satt meg på watch listen... 😎
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Nå øver bandet "Vater Löwe" her ikveld så det er en god erstatning for å sitte å lure på ka jeg skal spille.... Bass gitarer er mye feitere, altså mye feitere og trommer er mye mer crispy snap/dynamisk og høyere enn man hører innspilt. Med det i mente at rommet har bra bass/sub-bass demping ref. tidligere etterklangsmåling og retur av høyere frekvenser, så kan jeg kanskje ha en bakgrunn for å si at det ikke er forvrengt rom akustikk innbillning, det skal være nogenlunde representativt for hvordan elektronisk forsterket musikk låter live kontra innspilt. Mulig jeg kan be de høre på en Steely Dan låt i pausen.
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Generelt sett virker Audiolense veldig bra over hele rommet. Selv om den kjører en ett punktsmåling, så er de derre algoritmene til Onkel Bernt veldig bra. Den 40-50Hz dippen ut på enden av baksofaen forsvinner ved korrigering der, men samtidig er den 63-75Hz peaken i midten av rommet mye mindre sjenerende enn den er hvis eg skrur av DSP i Roon., på samme korreksjonsfil for hjørne plassering, det er ett mirakel. Som gammel IT mann, vet man at man ikke tror på mirakler, man stoler på dem.... Det er ett fascinerende bra produkt til en latterlig lav pris som mange flere burde prøve. Hvis Audiolense av selskapet Juice HiFi går på børs så kjøper eg for alt jeg har innestående.... Så får det heller briste eller bære....
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Julekvelden! Imorgen kommer Erik "Pytten" Hundvin på besøk, via ett av bandene som øver her for å høre på, han drev Grieghallen studio og spilte i Tornerose, Blind Date og Elektrisk Regn, og produserte mange av de store Black Metal bandene. Det blir gøy, håper han gidder preike lyd og akustikk med meg til midnatt....
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Men uansett det eg ikke forstår. Altså jeg har herpet denne søndre fløy på låven som eg begynte å bygge som en loftstue. Eg lagde åpent spaltegulv ned til verkstedet for å absorbere bass, altså mellomrommene melleom gulvplankene går ned til ett annet rom. Taket inni rommet er akustikkhimling på 3m med 15cm isolasjon, og derfra og opp til mønet er er det 1,8m, denne isolasjonen er nok sikkert for tett så den returnerer bass for tidlig. Så herjet eg mye, og lagde 4 paneler på bak og side vegg som er åpent ut via ventilasjonsrister, hjørnefeller, en stor VPR på sidevegg, sofa stuffing, barfront osv og masse andre tiltak.. Etterklangen i bassen er lav. Alle panelene på veggene BAD Arc og BAD Expo, diffusorer og annet er designet for å returnerer lyd så det høres "live" ut, og de ligger utenpå bassfellene. Men der har du den igjen, det høres bra ut, etterklangen er jevn, men det er fuckings puck umulig å få frekvensgangen til å ligne på noe rett. Det går ikkje, jeg tror sef eg lager det vanskelig for meg selv fordi jeg ikke har en gitt sweet spot posisjon, det skal gjelde i hele sittegruppen. Men eg måler overalt, men der man vanligvis sitter midt i rommet bredde messig er det jo helt aller mest jævlig. Midt av rom bredde messig har mange adderende resonnanser. Hvordan klarer man det, jeg gir opp...Regelen er jo at man skal sitte ekvilateralt foran høytaleremn, dette er jo resonnansenes mor sin plass er det ikke? Midt i rommet måler hos meg alltid aller mest jævli, uten unntak...
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    I bassen ser det slik ut, ikke noe veldig pent, men på høyre side kan man se at dette er rundt 180-200ms etterklang i ett 75kvm rom. Større rom har lengre etterklangstid, det er udiskutabelt. Disse dippene og peakene i frekvensrespons er jo enkelt å høre ved bare å gå rundt i rommet, og de er mye værre enn dette andre steder. Men på elektronisk forsterket musikk er det ikke noen tvil for min del, lav etterklang gir mye mer nytelse for pengene enn jevn frekvensgang. Jevn frekvensgang leverer Audiolense for 3000,- samma hvor du sitter,. Men poenget er jo at selv om eg er en breikjefta Bergenser, og muligens en cocky og ufordragelig en, som dere HiFi gutta oppfatter det,, siden jeg så uforskammet har PA anlegg og uante ressurser til å gjøre hva eg vil med "stuen" og akustikken. Men det utelukker vel heller ikke konklusjonen, etterklang har mye større innvirkning på hvor mye oppløsning, slam, dynamikk, stemning og detaljer du kan høre under alle de resonnansene du hørte før. Jeg sier dette for å poengtere at etterklang er det som gir musikken punch og slam, ikke frekvens, det er bare en eller annen bass gitar tone som er sterkere eller svakere. Det er heller sef ikke uviktig, men nettopp i denne sammenhengen er det det.

    Vis vedlegget 763590
    Hei beklager dette er ment konstruktivt altså: det er litt mye "støy" i postene dine :) Alt dette greiene med hifi og PA, breikjefta her og ufordragelig der, gjør det litt vanskelig å forstå hva du ønsker å oppnå, om du ønsker innspill osv, eller om det mest er en dokumentasjonstråd for deg selv.
    Men uansett, du bør vel egentlig måle støygulvet ditt før du kan vurdere etterklang? Og y-aksen bør da gå ned til støygulvet. Eller så er det vanlig å vise ned til 45dB i hvert fall, du har neppe 50dB støygulv i låven.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Hei beklager dette er ment konstruktivt altså: det er litt mye "støy" i postene dine :) Alt dette greiene med hifi og PA, breikjefta her og ufordragelig der, gjør det litt vanskelig å forstå hva du ønsker å oppnå, om du ønsker innspill osv, eller om det mest er en dokumentasjonstråd for deg selv.
    Men uansett, du bør vel egentlig måle støygulvet ditt før du kan vurdere etterklang? Og y-aksen bør da gå ned til støygulvet. Eller så er det vanlig å vise ned til 45dB i hvert fall, du har neppe 50dB støygulv i låven.
    Sef glad for innspill. Snakker lit mye rett fra leveren, så blir litt rotete tråd. Ja eg vet det er vanlig med 45dB-105dB, som er standard, skal gjerne bruke det, så mange bruker både 50 og 55dB. Trodde det var litt sånn at mer enn 40dB fra gjennomsnittlig nivå var unødvendig? Måler jeg på ca 90db bruker eg 50dB tidligere brukte eg 45dB når jeg målte med 80-85dB ca...
    Er veldig vanskelig med akustikk så er litt sånn i mentalt koma 😂😂😂
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Sef glad for innspill. Snakker lit mye rett fra leveren, så blir litt rotete tråd. Ja eg vet det er vanlig med 45dB-105dB, som er standard, skal gjerne bruke det, så mange bruker både 50 og 55dB. Trodde det var litt sånn at mer enn 40dB fra gjennomsnittlig nivå var unødvendig? Måler jeg på ca 90db bruker eg 50dB tidligere brukte eg 45dB når jeg målte med 80-85dB ca...
    Er veldig vanskelig med akustikk så er litt sånn i mentalt koma 😂😂😂
    Takk for at du tok det slik :)
    Og skjønner, kanskje det er JEG som avviker fra standarden her men jeg tenker at alt som skjer før man når ned til støygulvet er interessant info om etterklang selv om T30 og T40 sikkert er mest relevant ift hvordan vi opplever etterklangen.. litt usikker egentlig..
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Forresten, slik ser det ut i stua mi fra 80dB og ned til støygulv på ca 40dB, fra 20Hz-20kHz. Rommet er ubehandlet oppover i frekvens og med masse glass bak lytteposisjonen så det er litt for livlig oppover. Men refleksjonene er langt unna så det er ikke direkte plagsomt, men litt for mye energi...
    Bassen og spesielt mellombassen er ganske fin faktisk selv med bare to store tubestraps gulv til tak. Noe særlig mer "rockwool" vil jeg ikke ha... kanskje i taket vi får se. 5x8m rom som åpner opp til resten av stua (med omtrent samme størrelse, så totalt ca 80kvm i en L-form) bak lytteposisjonen, med lytteposisjon omtrent 3m fra høyttalerne som står omtrent 3,5m fra hverandre i enden av rommet.
    For å få ned reverb oppover i frekvens undersøker jeg motoriserte, akustiske gardiner for bakveggen som er omtrent 4,5 meter bak lytteposisjonen og kun består av glass inkludert skyvedører og store glassflater, samt innvendige screens foran øvrige vinduer (dette skal fortsatt være en stue, har jo et kinoloft hvor jeg har gjort mer omfattende tiltak og ikke samme WAF-krav).
    1637509849405.png
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Med 1/3 oktav smoothing som mange bruker så ser det jo enda litt penere ut men det området mellom 500Hz- 5Khz er det jo fortsatt like tydelig at lider under mye glass langt unna som holder på lenge ned til 40dB;)
    1637521198329.png
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Med 1/3 oktav smoothing som mange bruker så ser det jo enda litt penere ut men det området mellom 500Hz- 5Khz er det jo fortsatt like tydelig at lider under mye glass langt unna som holder på lenge ned til 40dB;)
    Vis vedlegget 765717
    Jeg husker ikke hvilken smoothing eg brukte 1/6 tror jeg, uansett veldig forskjellig oppsett, du sitter foran midten av rommet med høytalerne på.fremvegg? Da sitter du vel egentlig nesten i nærfelt? Og 4,5m til bakvegg? Wow... Må være det eg har gjort feil da, jeg sitter 1,5 meter fra bakvegg eller 2,5m på en god dag, men er ikke i nærheten av den kurven du har, etterklangen dog er ganske jevn utover rommet, men frekvensen er helt jojo ettersom jeg beveger meg rundt med REW.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Nå presterte jeg selvfølgelig å lukke REW på en eller annen måte slik at alle målingene forsvant (det gjør eg til stadighet) fra da eg hadde den svære demperen foran vinduet i post 21, det hadde en utrolig effekt på dippene rundt 80Hz, men peaken på 63-70 var der enda. Dette er da fra lytteposisjonen midt i rommet. Har enda Audiolense kurven men den er grafisk lite sexy...
    Men utrolig mye bedre..
     

    Vedlegg

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Med 1/3 oktav smoothing som mange bruker så ser det jo enda litt penere ut
    Unnskyld om jeg forstyrrer knubie

    Bare lurer, er det noen her som bruker 1/3 smoothing? Hvilke nytte har det? Min kurve ser da helt intetsigende ut.

    1637616531814.jpeg
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Julekvelden! Imorgen kommer Erik "Pytten" Hundvin på besøk, via ett av bandene som øver her for å høre på, han drev Grieghallen studio og spilte i Tornerose, Blind Date og Elektrisk Regn, og produserte mange av de store Black Metal bandene. Det blir gøy, håper han gidder preike lyd og akustikk med meg til midnatt....
    Vel bare ett lite referat fra besøket, det var ganske artig for meg og for han. Når han hørte på rommet så visste han med en gang hvor han var, han stod der og hørte hvordan rommet var, selvfølgelig var han ilitt i sånn innspilling av instrument modus, men allikevel imponerende eg viste han hvordan jeg hadde lagd det for å være tørt i bassen og live oppover i frekvens med litt diffusjon her og der og der. Han sa fantastisk, hvor har du vært hele mitt liv, men dette går ikke på trommer....Nei det gjør vel ikke det sa jeg...Han var en jævla kul kis, han ville komme og ta noen opptak, gleder meg hvis han ringer og gjør alvor av det.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Unnskyld om jeg forstyrrer knubie

    Bare lurer, er det noen her som bruker 1/3 smoothing? Hvilke nytte har det? Min kurve ser da helt intetsigende ut.

    Vis vedlegget 766055
    Ja Tosken du forstyrrer ikke når du er så mild i målet😂 sist var du litt irritert på meg 😁 Av det lille eg husker er det relevant å bruke 1/6 glattng i bassen og oppover har vel ikke glatting så mye å si, vi hører vel ikke det en mikrofon tar opp men det hjernen har filtrert ut.....
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Uansett så har ikke det med glatting så mye å si, bortsett fra display faktoren. Noe som er utrolig avslørende og veldig enkelt å høre for ett helt vanlig menneske, er en helt vanlig bass gitar, når du får de til å spille skalaen er det ikke noe vanskelig å høre hvor dipper og peaker ligger på ulike posisjoneri rommet. Men det tiltaket er vel litt uvanlig...
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Poenget er jo att man blir lurt av en glattet kurve.
    Lyden blir jo ikke bedre av det, man lurer seg selv og kommer ikke til feilene.
    Stort sett så er de fleste grove feilene under 500hz.
    Det må rettes først. Det over er det letteste å jobbe med.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn