Front loaded horn sub

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Helge.A

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    129
    Antall liker
    102
    Kan jo bygge deg et par horn på bakken og heise de opp?
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Leste igår at Le altså spole induktanse (voice coil inductance) bør være laveste mulig og at det er denne som bidrar sterkt til den raske transient responsen i horn høytalere. "Just a guy" på diyAudio.
    Er det noen som har bygget en av Lilmikes Cinema F-20 hornsubber i Norge? Noen som vet, tør står frem :cool:
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Da ser det litt annerledes ut Acoustic Elegance TD18H+8
    har QTS 0.22, BL 27 og Le på 0.4 !!
    Og ja high-pass filter må til, sitter man på en sinus-tone under resonans frekvensen 20Hz f.eks. river man i stykker membranen i disse....
    Skal ikke gjøre det, men hvordan leser man om hvor sterk membranen er, er det en parameter for det utenom vekt, som ikke sier stort...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.454
    Antall liker
    102.618
    Torget vurderinger
    23
    Leste igår at Le altså spole induktanse (voice coil inductance) bør være laveste mulig og at det er denne som bidrar sterkt til den raske transient responsen i horn høytalere. "Just a guy" på diyAudio.
    Er det noen som har bygget en av Lilmikes Cinema F-20 hornsubber i Norge? Noen som vet, tør står frem :cool:
    Korrekt - induktansen er som en "serieforsinker" enkelt forklart.. og en av tingene som påvirker transientresponsen
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Leste igår at Le altså spole induktanse (voice coil inductance) bør være laveste mulig og at det er denne som bidrar sterkt til den raske transient responsen i horn høytalere. "Just a guy" på diyAudio.
    Er det noen som har bygget en av Lilmikes Cinema F-20 hornsubber i Norge? Noen som vet, tør står frem :cool:
    Om man googler, så ser det ut til at det finnes noe på AV forum....
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Sidene på et basshorn bør utnytte platestørrelsen... 122x242cm :cool:
     
    • Liker
    Reaksjoner: ePi

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ja kryssfiner er dyrt, leste noe om at Vd (displacement volume at Xmax) var noen anbefalinger for ved bruk i horn?
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Leste igår at Le altså spole induktanse (voice coil inductance) bør være laveste mulig og at det er denne som bidrar sterkt til den raske transient responsen i horn høytalere. "Just a guy" på diyAudio.
    Er det noen som har bygget en av Lilmikes Cinema F-20 hornsubber i Norge? Noen som vet, tør står frem :cool:
    Ikke F-20, men har bygd to av Lilmike sine Lilwreckers. Funker de :D
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Da ser det litt annerledes ut Acoustic Elegance TD18H+8
    har QTS 0.22, BL 27 og Le på 0.4 !!
    Og ja high-pass filter må til, sitter man på en sinus-tone under resonans frekvensen 20Hz f.eks. river man i stykker membranen i disse....
    Skal ikke gjøre det, men hvordan leser man om hvor sterk membranen er, er det en parameter for det utenom vekt, som ikke sier stort...
    AE 18H er ikke egnet i FLH selv om de elektromekaniske parameter ser fine ut for slikt bruk. Dette pga av at den har fast "faseplugg" som gjør at man får luftlekkasje igjennom senter fra begge sider. AE selv fraråder sterkt disse brukt i FLH. Det er skikkelige krefter (trykkmotstand) ute å går i et FLH som du selv påpeker, ikke bare membraner som revner. Har sett bilde av et element (Eminence Lab 12) fra et LABhorn hvor kurvens armer var "klippet av" rundt hele monteringsringen pga tretthetsbrudd !

    Det man kan bruke som som tommelfingerregel for FLH er "motorstyrke" dvs BL opp mot 30 og over, EBP (Fs/Qes ) 100 + . Rog Mogale (Void Acoustics) mener 130+, men intet er spikra som han selv skriver. Og så en solid membran, dette ser man gjenspeilet som masse (mms), og ofte en beskrivelse av materialvalg etc.

    Her er hva f.eks 18 sound anbefaler i sitt eget DIY konstruksjonsforslag:
    APPLICATION NOTE (eighteensound.com)

    Har du sett denne ? Her finner du mange konstruksjoner både nye og "vintage" til inspirasjon.
    Bass/sub (free.fr)

    Edit: Ser du skriver Eminence 18 LWxxxx i #13, #15. Det menes vel 18sound 18LWxxxx. Eminence sin biggest gun (i 18") heter NSW 4018 -8. Prefix FSW for ferrittversjonen. For øvrig skal du ned på 20Hz kjekt med et loft till disp !

    Det nevnes at elementer for BR er egnet til Horn. Den er ikke i tråd med gjengs oppfatning feks angående BL og Qts. For Horn ønsker man så lav Qts som rundt 0.20 tallet, for BR er det sentrert rundt 0.5. Og BL: som kuriosa kan nevnes Funktion One sin nye F124 hornsub, med et dobbeltspolet 24" element med BL på rekordhøye 50 ! Morsomt å se slektskapet med den berømte Turbosound TSW 124 som satte standarden på 80 tallet. Ikke så rart, stikkordet er Tony Andrews i begge henseende. En av grunderne i TS (1978) som forlot selskapet og starta F1 (1992).
    Funktion-One | Products | F124 (funktion-one.com)

    Dr.E
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    AE 18H er ikke egnet i FLH selv om de elektromekaniske parameter ser fine ut for slikt bruk. Dette pga av at den har fast "faseplugg" som gjør at man får luftlekkasje igjennom senter fra begge sider. AE selv fraråder sterkt disse brukt i FLH. Det er skikkelige krefter (trykkmotstand) ute å går i et FLH som du selv påpeker, ikke bare membraner som revner. Har sett bilde av et element (Eminence Lab 12) fra et LABhorn hvor kurvens armer var "klippet av" rundt hele monteringsringen pga tretthetsbrudd !

    Det man kan bruke som som tommelfingerregel for FLH er "motorstyrke" dvs BL opp mot 30 og over, EBP (Fs/Qes ) 100 + . Rog Mogale (Void Acoustics) mener 130+, men intet er spikra som han selv skriver. Og så en solid membran, dette ser man gjenspeilet som masse (mms), og ofte en beskrivelse av materialvalg etc.
    Her er hva f.eks 18 sound anbefaler i sitt eget DIY konstruksjonsforslag:
    APPLICATION NOTE (eighteensound.com)
    Har du sett denne ? Her finner du mange konstruksjoner både nye og "vintage" til inspirasjon.
    Bass/sub (free.fr)#
    Edit: Ser du skriver Eminence 18 LWxxxx i #13, #15. Det menes vel 18sound 18LWxxxx. Eminence sin biggest gun (i 18") heter NSW 4018 -8. Prefix FSW for ferrittversjonen. For øvrig skal du ned på 20Hz kjekt med et loft till disp !

    Det nevnes at elementer for BR er egnet til Horn. Den er ikke i tråd med gjengs oppfatning feks angående BL og Qts. For Horn ønsker man så lav Qts som rundt 0.20 tallet, for BR er det sentrert rundt 0.5. Og BL: som kuriosa kan nevnes Funktion One sin nye F124 hornsub, med et dobbeltspolet 24" element med BL på rekordhøye 50 ! Morsomt å se slektskapet med den berømte Turbosound TSW 124 som satte standarden på 80 tallet. Ikke så rart, stikkordet er Tony Andrews i begge henseende. En av grunderne i TS (1978) som forlot selskapet og starta F1 (1992).
    Funktion-One | Products | F124 (funktion-one.com)

    Dr.E
    Konge hjelp, ja litt mye om en annen her, Qts og Le så lav som mulig, Og BL så høy som mulig. Lavere Vas tror jeg også, så ikke bakkammeret blir for stort.
    Ser Oberton 18XB1500 er designet for Horn bruk, EBP på 160, BL 31, lav Vas og Le. Også koster den ikke en million men 330euro Så i Hornresp at bakkammeret's størrelse har mye å si for FR og effektivitet.

    Kult Funktion-One og TurboSound historie er snop. Har lest den en gang men glemt det. Tenker hvis eg er på disco så er det verdt 20€ drinken hvis de har F1 anlegg. Men tror ikke eg har vært på disco på 10 år, så den opplevelse er nok lite sannsynlig. Det var forresten i Berlin med noen film folk venner av noen venner av madammen og han som ledet følge og kjente alle het Gerke, han ble snydens og når han var i baren synes han drinken var for tynn, så han kastet den i veggen bak baktenderen og knuste noe, og kjeftet som fy..... Da fikk han tilsnakk av vakten :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: Ble så betatt av zituasjonen at jeg glemte å sjekke PA anlegget, sorry...

    Rettelse jeg husker feil: Det var ikke disco, det var en undergrunnsfest for filmfolk, med innleid, PA, Dj, barfolk og vakter osv, det var inne en bakgate og så banke på en shabby bakdør, kode ordet var "MauerBlumchen" (murblomst) og så var det inn i et bilverksted, dritkult innredet. Konklusjonen er da at det er enda lengre siden jeg har vært på disco...
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jeg modellerer hornet ned til 28-30Hz og gå helt ned til 20Hz har jeg ikke vurdert, ser ikke på film og kirkeorgel hører jeg ikke på, før jeg ligger i penalet, tenker jeg... :eek::cool: Loftet oppi mønet er faktisk ikke så stort, også må man komme forbi for å komme til inntakssikringene.. Men takk for ambisjonen dr.E :p:D😁
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jeg har vært oppi og målt der er bare på kushåret at ikke toppen på enden av hornet tar oppi takbjelkene hvis jeg skal få åpningen av hornet nedi himlingsplate nr. 2 & 4 av de 5 som er der. Ellers så må eg rive deler av system-himlingen. Lakkerte tynne stålprofiler er ikke noe for DIY'ere å fikle med. Problemet nå er at eg må ha plass til bak-kammer kassen også, er det noen måte å få ned volumet på denne uten å gjøre noe med kvaliteten? Portet bak-kammer høres fælt ut eller?
    Det går vel å lage bakkammeret med noen skrå vinkler, ala denne formen / \ .

    Det er ett offset horn hvor elementet monteres i begynnelsen av ene topp platen. Det blir altså ikke stående... 50cm offset har eg nå, det gir mye jevnere fr respons rundt dele frekvensen 100Hz...

    Bunn og topp platen i hornet er 50cm bred, sideplaten 4 cm høy i begynnelsen og 50cm høy på slutten. Hornet er 350cm langt. Siste 1/4 delen av hornet knekker ned 45°, så da er hornet 37,5cm høyt der det begynner og knekke ned, så det skal gå... Puh

    De skjulte delene av hornet, altså ikke åpningen lages i OSB tenker jeg, de fås veldig tykke...
     
    Sist redigert:

    *RBJ*

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2009
    Innlegg
    127
    Antall liker
    59
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    12
    Husk også at BL er ett meningsløst tall i seg selv, det må sees i sammenheng med Re.
    Se feks elementer av samme modell med 16 vs 8 ohm impedans og Bl tallet relatert til dette.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Husk også at BL er ett meningsløst tall i seg selv, det må sees i sammenheng med Re.
    Se feks elementer av samme modell med 16 vs 8 ohm impedans og Bl tallet relatert til dette.
    Hei ja det er jeg klar over. Takk for hjelp :D
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Akk ja fikk god hjelp av Robban på dat.se, kjøpte 2 Eighteen Sound 18NLW9400. Han hadde hørt nesten alle elementene i ulike kasser og kunne beskrive de ulike lydmessige forskjellene! Det må man nesten kunne få lov å kalle "K U N D E S E R V I C E"
    Det er en sånn midt på treet woofer angående pris og effekt, trenger ikke 3600W, bra nok spesifikasjoner, men hoved grunnen, det modellerer veldig fint i horn typen... Altså muligens passer i ett FLH. Er designet for horn bruk også.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Da ser det slik ut foreløpig med valgt driver.... S3 altså horn åpningen og Par 50 + 300 hornlengden kan tweakes sammen med en del andre ting.
    F.eks. volum på bak kassen Vrc her 150l.
    1615453810618.png

    Altså 50cm Offset (Par1) og 150l bakkasse (Vrc)! Hornet er da 350cm langt. Alt for 1 Watt.

    1615453965489.png

    Jevn synkende kurve, nesten 100dB effektivitet, gratis lyd. Så har jeg har en del room gain rundt 40.

    Toppene over dele frekvens tas ned litt med stuffing i den lukkede enden av hornet, slik som dette.
    1615454223034.png


    Utslag på konen (altså ikke familie vold begrepet) ser slik ut, her er jeg på tynn is.. Er dette godt nok?
    1615454498064.png


    Group delay, GD under 15ms fra 40-100, er det godt nok? Her er jeg på enda tynnere is....
    1615454527327.png


    Max SPL ved max inngangseffekt 1800W ser da slik ut, min 126dB ved 50Hz ca. med ett horn.
    Med 2 blir det pluss 3 eller 6dB husker ikke i farten.
    Skulle ha en del headroom da.
    Mer enn nok, spiller max 110dB hvis jeg skal jage hjem kompisene natt te søndag.
    1615454711707.png


    Fase respons: Jevn fallende ingen store peaker!? ? ?
    1615454903022.png


    Impedans. Huffda her prøver jeg å gå på vannet, vet ikke hva dette betyr....
    1615454966361.png
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    The work has begun! I glava helvete... Jeg lager en modell i sånne 10mm emballasje sponplate man får på byggevare husene gratis. Og måle seg frem til en tegnet modell her er å tro på julenissen. Det er målt og målt, men en modell blir jo ferdig tilpasset så då er det bare å skjære i dyr finer uten innbytterpuls.

    Og det er hull igjennom i taket, måtte ofre en hanebjelke (undergurt på fagspråket) men det er en vegg under så jeg har reserver. Dette var ett hønseloft på 50-tallet så det var vel her hanen satt og passet på alle hønene, nå er det minus en på den plassen... samma det det er betydelig færre høner å passe på nå.

    En skisse for installasjonen foreløpig, gruer meg til å måtte tegne dette i Scetchup, tror eg sluntrer unna, ihvertfall enda, fysikk og modell er bedre enn teori for gamle proletarer..
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Måtte sitte i Teams møte idag, herremann , så da fikk eg lagd skisse.... FLH-sub snitt.jpg
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Må kjøpe forsterker også, en Crown XLi 3500 eller noe lignende.
    Elementet EighteenSound - 18NLWP400 har power handling på 2400 Watt, med nominal power handling på 1200W.
    Hvor mye forsterkerkraft bør eg ha hvis jeg ligger -3dB på max for elementet?
    600-1200W? 1000W på denne forsterkeren i 8 Ohm....
    Kanskje det holder med Crown XLi 2500 på 500W i 8 Ohm?
    Noen norske leverandører av dette?
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.884
    Antall liker
    1.461
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Powersoft er et annet merke som kommer opp i mitt hode når du trenger mye "kvalitetseffekt". De dukker opp på Finn.no med jevne mellomrom.
    Det ligger en eldre utgave tilsalgs i disse dager Digam Powersoft 7000
    Obs. Viftestøy kan bli et problem på forsterkere med mye effekt.

    Alltid kjekt med nok effekt, du har da muligheten til å brenne av spolen og rive i stykker membranen. Ved for liten effekt vil du bare brenne av spolen 🙉
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Powersoft er et annet merke som kommer opp i mitt hode når du trenger mye "kvalitetseffekt". De dukker opp på Finn.no med jevne mellomrom.
    Det ligger en eldre utgave tilsalgs i disse dager Digam Powersoft 7000
    Obs. Viftestøy kan bli et problem på forsterkere med mye effekt.

    Alltid kjekt med nok effekt, du har da muligheten til å brenne av spolen og rive i stykker membranen. Ved for liten effekt vil du bare brenne av spolen 🙉
    Ah ja takk begge deler 😝 Forsterkeren ligger jeg oppi taket ved siden av elementene, allikevel god tilgang, så vifteri blir det ikke noe av som høres.
    Dagen arbeid, modellen under bygging...
    1m til i 45 grader imorgen, her gjelder det å holde beinet tungt i munnen, eller munnen tungt i beinet, eller ka faen det heter..
     

    Vedlegg

    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Helge.A

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    129
    Antall liker
    102
    Kan anbefale Powersoft.
    Bruker selv X8 og K20.
    K10/K20 er noe av det tøffeste som finnes til subwoofere og er ofte tilgjengelig brukt for en hyggelig pris.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Kan anbefale Powersoft. Bruker selv X8 og K20.
    K10/K20 er noe av det tøffeste som finnes til subwoofere og er ofte tilgjengelig brukt for en hyggelig pris.
    🥵🥵😝 Ukristelig kraftige saker.... PowerSoft italiensk også? Blir en hel italiensk sub dette da hvis jeg kan få tak i italiensk kryssfiner...
    Trenger jeg så mye power da? Hva er anbefalingen forsterker kontra hva elementet kan ta, synes jeg har lest at det gjør ikke noe å ha sterkere amp enn hva elementet er "rated" for. På en annen side blir det ikke brukt? Spiller jeg 125dB på 40Hz detter vel vinduene ut. Rommet er godt dempet men allikevel bare 65kvm...
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Som impedans kurven i post 59 viser så går ikke impedansen under 5 Ohm, med en peak oppi 60 Ohm på 55Hz og en peak på 30 Ohm på 102 Hz, er dette en grei last?
     

    Helge.A

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    129
    Antall liker
    102
    Tommelfingerregelen er forsterker = minimum 2x RMSeffekt på elementet.

    Det som er viktig er at du setter et HP-filter for å begrense utsving og en RMS-limiter som begrenser effekten over tid.
    18" i denne klassen tåler flere KW i peak (noen mS) som gjør de musikalske, men de dør av for mye RMS-effekt over tid (brente spoler) og for høyt utsving (over Xmax grovt sett, en del drivere tåler mere utsving enn Xmax uten skade, Xmax er strengt tatt maks lineært utsving).

    Jeg kjører 18TLW3000 med 5200W, de er RMS-limitert til 3600W(2 drivere), peaklimitert til 5200w og det sitter et relativt bratt butterworth-filter på ca 30hz for å begrense utsving ved høy effekt. Det fungerer veldig fint med dynamisk musikk, skal jeg kjøre en hel kveld med dubstep eller lignende drar jeg ned RMS-limiteren med 3dB.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Modellen er på plass, den e for stygg for cat-walken så må på skammeloftet 😄 IMG_20210318_095408413.jpg
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Tommelfingerregelen er forsterker = minimum 2x RMSeffekt på elementet.

    Det som er viktig er at du setter et HP-filter for å begrense utsving og en RMS-limiter som begrenser effekten over tid.
    18" i denne klassen tåler flere KW i peak (noen mS) som gjør de musikalske, men de dør av for mye RMS-effekt over tid (brente spoler) og for høyt utsving (over Xmax grovt sett, en del drivere tåler mere utsving enn Xmax uten skade, Xmax er strengt tatt maks lineært utsving).

    Jeg kjører 18TLW3000 med 5200W, de er RMS-limitert til 3600W(2 drivere), peaklimitert til 5200w og det sitter et relativt bratt butterworth-filter på ca 30hz for å begrense utsving ved høy effekt. Det fungerer veldig fint med dynamisk musikk, skal jeg kjøre en hel kveld med dubstep eller lignende drar jeg ned RMS-limiteren med 3dB.
    Kongetips, takk, takk, takk... Ja HP filter på 24 Hz ca, bratt som mulig... Var planen. DSP'en min kutter under 30hz også, så dbl sikring...
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Svarte den kom litt for høyt bak trussen, hadde sett for meg at kom litt mer under. 2 35mm rør 10cm foran en hornåpning på 40x65cm, er vel ikke noe de lange bass bølgene lar seg affisere av? Får muligens senket det 5-10 cm....puuuuh... IMG_20210318_120225918.jpg
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Klarte å slite ut rakkaren aleine, da blir det kryssfiner investering... IMG_20210318_124304818.jpg
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Kan anbefale Powersoft.
    Bruker selv X8 og K20.
    K10/K20 er noe av det tøffeste som finnes til subwoofere og er ofte tilgjengelig brukt for en hyggelig pris.
    Finner ikke noe brukt, kan evt bruke 2 Crown XLS 1502 brokoblet til hvert sitt horn, leverer 1550W brokoblet i 4 ohm. Horna ligger på 5 Ohm ca. Det blir da billigere og med en del redundancy som det heter på nynorsk...
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.884
    Antall liker
    1.461
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Det finnes en del PA forsterkere på Finn.no. Det kommer en del godsaker innimellom.
    Crown, Lab Gruppen, Yamaha, PowerSoft. Feks 2x Lab Gruppen FP3400
    eller en brokoblet Crown CDi 4x1200 med DSP Denne kan gjøre underverker med sine 16x EQ punkter per kanal hvis du trenger korrigering av hornet.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Det finnes en del PA forsterkere på Finn.no. Det kommer en del godsaker innimellom.
    Crown, Lab Gruppen, Yamaha, PowerSoft. Feks 2x Lab Gruppen FP3400
    eller en brokoblet Crown CDi 4x1200 med DSP Denne kan gjøre underverker med sine 16x EQ punkter per kanal hvis du trenger korrigering av hornet.
    Sjekket nettopp finn, fant ikke stort. Eg har DSP ved Audiolense. Får sjekke finn fremover..
     
    Sist redigert:

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Knubie, dette ser jo ut til å flaske seg vel. Og med et skikkelig element fra en av the usual suspects i støvellandet som leverer top notch produkter. Hva er kompresjonsfaktoren på hornet ? Og har du vurdert å stive det av med ribber på utsiden og evt stag ytterst i tuten. Det anbefales, spesielt hvis man skal dra på litt... Manglende stivhet gir også utslag som tap (SPL) pga at "effekt går bort" i fleksing i hornet - forenklet sagt. Det er selvsagt de større flatene som vil svinge mest. t Ikke for å stresse deg opp på noen måte, men bare et hint som du kan vurdere. På Speakerplans var det noen som hadde målt 2db forskjell før og etter optimalisering med støttestag (innvendig), det var et "bretta PA horn som skulle fløttes rundt. Du står jo mye friere ! Uansett, kjøyr på. moro dittan !

    Speakerplans. Litt moro for a rainy day. Hvis du ikke har vært der før. Selvbygging ++ Alt fra Reggae gutta med baktstreverhorn (Soundsystems) i trefarge - skal det være autentisk . Og til alt anna

    Speakerplans.com Forums

    Dr.E
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Knubie, dette ser jo ut til å flaske seg vel. Og med et skikkelig element fra en av the usual suspects i støvellandet som leverer top notch produkter. Hva er kompresjonsfaktoren på hornet ? Og har du vurdert å stive det av med ribber på utsiden og evt stag ytterst i tuten. Det anbefales, spesielt hvis man skal dra på litt... Manglende stivhet gir også utslag som tap (SPL) pga at "effekt går bort" i fleksing i hornet - forenklet sagt. Det er selvsagt de større flatene som vil svinge mest. t Ikke for å stresse deg opp på noen måte, men bare et hint som du kan vurdere. På Speakerplans var det noen som hadde målt 2db forskjell før og etter optimalisering med støttestag (innvendig), det var et "bretta PA horn som skulle fløttes rundt. Du står jo mye friere ! Uansett, kjøyr på. moro dittan !
    Speakerplans. Litt moro for a rainy day. Hvis du ikke har vært der før. Selvbygging ++ Alt fra Reggae gutta med baktstreverhorn (Soundsystems) i trefarge - skal det være autentisk . Og til alt anna
    Speakerplans.com Forums
    Dr.E
    Kompresjonsfaktoren har eg ikkje sett i Hornresp, det tallet står vel ett sted, men har ikke funnet det. Hornet er ca 2,5 grader i ekspansjon,tror jeg ca samme som Lilmikes Cinema F20. Han har forskjellig ekspansjonsfaktor i ulike deler av hornet, jeg har det samme hele veien...
    Eighteen Sound 18NLW9400 kom igår.
    Idag har jeg hentet for 5219,- i 18mm kryssfiner i bjørk :eek: og skjært ut sidevangene selv, siden disse ikke er så "kritiske" med henhold til passform.
    Det skal stives av på utsiden på toppen og på siden, under skrus de fast i bjelkene. Jeg stiver av hornet innvendig med noen 30mm rundstokker i eik/furu elller lign. der jeg kommer til. Åpningen/45graders vinkelen, må stives av innvendig, gikk akkurat å funderte på hvordan det skal gå til. Å slisse to spor oppe og nede og så tre i en plate innvendig blir jo alvorlig vanskelig millimeter arbeid. Skal plage kelneren på Minde snekkeri med problemet, han/hun skal finskjære de største topp og bunn platene for meg og lage hullet. Stoler ikke på bordsag og blytunge 1220x2440 plater... Recipe for disaster.

    Ribber ala i denne linken: http://www.eighteensound.com/media/W1siZiIsIjIwMTgvMTAvMjMvMTFfNDVfMzJfOTg1XzE4SF92MS5wZGYiXV0

    Har sett på speakerplans litt, men ikke så mye, hvis det er reggae rånere der så er det jo absolutt noe for a rainy day...
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn