Mandagstipset!☀️

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.676
    Antall liker
    3.375
    Fra Wikip..

    Jarrett recalled his reasons for wanting to record standards. "This material was so damn good," he said, "and why was everyone ignoring it and playing clever stuff that sounds all the same?"

    DeJohnette recalled that the trio had agreed to "do this until we don't feel like doing this anymore". In 2008, the trio celebrated its 25th anniversary.

    😍
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.275
    Antall liker
    6.444
    Sted
    Under stjernene
    Første mandag i september, og hva passer vel bedre da enn en favorittplate med favoritt trioen?!
    😊☀
    STANDARDS, VOL.2 er en sånn plate som det er vanskelig å skrive noe om! Den har liksom bare alt!!
    Rett og slett en plate som bare er eventyrlig vakker!!!😊
    Ha en strålende fin høstuke!☀
    Vis vedlegget 948837
    Keith Jarrett
    Standards, Vol.2
    ECM 1289
    Vol. 1 & 2 og live er perler alle 3
    Takk for påminnelsen 😍
     

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    711
    Antall liker
    1.578
    Torget vurderinger
    3
    Tjohooo mandag!!!
    Og hvilken mandag!?!

    💥💥💥

    I morgen er det ett år siden mandagstipset kom med sitt første tips!😊

    Egentlig var planen å legge ned tråden etter ett år, men nå syns jeg dette er såpass trivelig at jeg tenker tråden kan få et år til!😊
    Det kan også hende det dukker opp litt «ekstramateriale», men det tar vi når den tid kommer!😊

    Men nå over til dagens tips!!

    Har nevnt tidlig i denne tråden at jeg var på min første og siste Imperiet konsert i 86/87.
    Og etterhvert dalte interessen litt, men har alltid likt Thåström godt! Men når han startet PLP så tenkte jeg at dett var dett!!
    Og det var så feil tenkt som det går an!!!!
    I 1999 kom ”Det Är Ni Som E Dom Konstiga Det Är Jag Som E Normal”, og i 2002 kom ”Mannen som blev en gris”
    Fantastiske plater med masse raseri og fullt trøkk!!
    Så jeg gledet meg som et barn når SKEBOKVARNSV. 209 kom ut i 2005!
    Først var skuffelsen stor!!
    Trøkket og raseriet var blitt erstattet med melankoli!!!
    Men det tok ikke lang tid før skuffelsen var snudd til glede og entusiasme! 😊
    Her legger han i mine øyne grunnlaget for sitt tunge «indistrisound» som preger alle hans kommende plater!!

    Dette er rett og slett en fantastisk plate, og jeg blir aldri lei av den!!!

    😊
    IMG_6579.jpeg

    THÅSTRÖM
    SKEBOKVARNSV. 209
     
    Sist redigert:

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    711
    Antall liker
    1.578
    Torget vurderinger
    3
    En suksess legges ikke ned! Takk for alle tipsene - og informasjon rundt tipsene. Vi gjør som politikerne, vi tar fire nye år.
    😊!
    tusen takk for veldig hyggelig tilbakemelding!😊☀
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.275
    Antall liker
    6.444
    Sted
    Under stjernene
    Sååå kult at du syns det!!!
    Kan absolutt anbefale vinylutgaven i Luminessence serien!
    Fikk den aldri fra Dipper, men hos imusic gikk det raskt!😊☀
    Da er Old and New Dreams og Nana Vasconcelos' Saudades fra samme serie kommet i hus.
     
    • Love
    Reaksjoner: oal

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    711
    Antall liker
    1.578
    Torget vurderinger
    3
    Da er Old and New Dreams og Nana Vasconcelos' Saudades fra samme serie kommet i hus.
    Herlig!! Tror ikke du kommer til å angre!!
    😊☀
    Kommer også et par gullkorn til i den serien!😊
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.275
    Antall liker
    6.444
    Sted
    Under stjernene
    Herlig!! Tror ikke du kommer til å angre!!
    😊☀
    Kommer også et par gullkorn til i den serien!😊
    Ja, er klar over det.
    Har begrenset med hylleplass.
    Så det blir nok mest streaming og noen HD filer.

    Takk igjen for at du fortsetter med deling 😍
     
    • Love
    Reaksjoner: oal

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    711
    Antall liker
    1.578
    Torget vurderinger
    3
    Endelig Mandag!!😊☀

    Første gang jeg hørte Tomasz Stanko live, så hadde han med seg en ung polsk trio!
    Og de spilte med en glød og innlevelse, som det nesten var umulig og ikke bli satt ut av. Etterhvert kom denne trioen ut med egne plater på ECM, og de er fantastiske alle sammen!
    Den første som heter TRIO er helt klart en av mine favoritter!!
    Men dagens plate er et livealbum med den orginalen tittelen LIVE!🤣
    Et helt nyyydelig album!
    Ferdig snakka!!
    Marcin Wasilewski Trio LIVE!!
    Ha en god lytt, og en god uke!!
    ☀☀☀
    IMG_6594.jpeg

    Marcin Wasilewski Trio
    LIVE
    ECM 2592
     
    Sist redigert:

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    711
    Antall liker
    1.578
    Torget vurderinger
    3
    Ojojoj!!!😊
    I dag er mandagstipset skikkelig på hæla!!
    Dagens tips blir derfor med sjefen sjøl og hans fantastiske trio!!
    En skikkelig «må ha» boks!!😊
    Ha en strålende uke!☀☀☀
    IMG_6602.jpeg

    Keith Jarrett
    At The Blue Note
    ECM 1575-80
     

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    711
    Antall liker
    1.578
    Torget vurderinger
    3
    Årets første oktobermandag!!☀
    Herlig!!😊

    Har tidligere nevnt at Jack Dejohnette er en av mine absolutte favoritt trommiser!!
    Men når det gjelder utgivelser i hans navn, så innehar jeg en viss skepsis!😊
    Men den skepsisen er helt blåst bort på NEW RAGS (ECM 1103)
    For en plate!!!!
    Her er det fullt øs og et herlig driv gjennom hele plata!
    Høres ut som en innspilling der musikerne har hatt det morro fra start til slutt!
    En skikkelig goplate!!
    Ha en strålende uke!☀
    IMG_6631.jpeg

    JACK DEJOHNETTE’S
    DIRECTIONS
    NEW RAGS
    ECM 1103
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    311
    Antall liker
    364
    Wow. Den likte jeg ekstra godt - knalltips!
    hvego
     
    • Love
    Reaksjoner: oal

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    711
    Antall liker
    1.578
    Torget vurderinger
    3
    God morgen!😊
    De siste dagene har høsten vist seg fra sin beste side med nattefrost og greier!
    Så nå kan mandagen bare komme!!😊☀

    Har tidligere nevnt at Dejohnette, Christensen, og Di Pasqua, er mine absolutte favoritt trommiser!!
    Men det er flere!!😀
    Paul Motian har så vidt jeg vet, ikke gjort mange plater i eget navn, men DANCE er i alle fall en av dem. Og duådu hvilken plate!
    Her har han med seg David Izenzon og Charles Brackeen.
    Begge ukjente for meg.
    Men for en trio!!
    Absolutt i den sære enden av skalaen, og tidvis utfordrende! Likevel havner jeg alltid i «drømmeland» når jeg setter på denne!!
    I sin særhet, så flyter den liksom bare av gårde i et herlig driv!!
    Ikke en plate som vil falle alle i smak, men anbefales sterkt likevel!!😊
    Ha en fabelaktig høstuke!
    ☀☀☀
    IMG_6647.jpeg

    Paul Motion Trio
    Dance
    ECM 1108
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    311
    Antall liker
    364
    God morgen!😊
    De siste dagene har høsten vist seg fra sin beste side med nattefrost og greier!
    Så nå kan mandagen bare komme!!😊☀

    Har tidligere nevnt at Dejohnette, Christensen, og Di Pasqua, er mine absolutte favoritt trommiser!!
    Men det er flere!!😀
    Paul Motian har så vidt jeg vet, ikke gjort mange plater i eget navn, men DANCE er i alle fall en av dem. Og duådu hvilken plate!
    Her har han med seg David Izenzon og Charles Brackeen.
    Begge ukjente for meg.
    Men for en trio!!
    Absolutt i den sære enden av skalaen, og tidvis utfordrende! Likevel havner jeg alltid i «drømmeland» når jeg setter på denne!!
    I sin særhet, så flyter den liksom bare av gårde i et herlig driv!!
    Ikke en plate som vil falle alle i smak, men anbefales sterkt likevel!!😊
    Ha en fabelaktig høstuke!
    ☀☀☀
    Vis vedlegget 959033
    Paul Motion Trio
    Dance
    ECM 1108
    Dagens jobboppdrag ble avlyst: Jeg sov to timer lenger, tok en kjapp dusj og sjekka Mandagstipset. Nå er denne plata i gang, kaffen skal nytes og musikken oppdages. De aller første tonene lover godt. Kanskje det blir live-
    blogging fra godstolen og inn i Mandagstipsettråden…

    hvego
     
    • Love
    Reaksjoner: oal

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    711
    Antall liker
    1.578
    Torget vurderinger
    3
    Dagens jobboppdrag ble avlyst: Jeg sov to timer lenger, tok en kjapp dusj og sjekka Mandagstipset. Nå er denne plata i gang, kaffen skal nytes og musikken oppdages. De aller første tonene lover godt. Kanskje det blir live-
    blogging fra godstolen og inn i Mandagstipsettråden…

    hvego
    Håper den faller i smak!
    😊
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    311
    Antall liker
    364
    Wow. Det var litt av en plate!

    Vil ikke falle alle i smak, skrev du. Det er helt sikkert riktig. Den passa meg ypperlig i denne settingen, der den fikk omtrent like stor plass (i meg) som om jeg var på konsert. Det tredje sporet, Kalypso, falt ikke på plass før mot slutten, men da gav til gjengjeld starten på låta virkelig mening.

    Jeg syns jazz - og kanskje andre genre av ikke umiddelbart tilgjengelig musikk - kan gi meg ekstra mye når det på denne måten krever min tilstedeværelse. Det blir en motpart til alt i samfunnet som skal gå så fort, være så enkelt, brukes og kastes. Denne musikken er ikke laget for bruk og kast, men for å være tilstede i.

    Lenge leve Mandagstipset!

    PS: Jeg søkte på nettet etter Paul Motian og fant en fin artikkel i New York Times om ham, skrevet i forbindelse med hans død i 2011(?). Den anbefales for andre som i likhet med meg har gapende hull i allmenndannelsen.

    hvego
     

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    711
    Antall liker
    1.578
    Torget vurderinger
    3
    Wow. Det var litt av en plate!

    Vil ikke falle alle i smak, skrev du. Det er helt sikkert riktig. Den passa meg ypperlig i denne settingen, der den fikk omtrent like stor plass (i meg) som om jeg var på konsert. Det tredje sporet, Kalypso, falt ikke på plass før mot slutten, men da gav til gjengjeld starten på låta virkelig mening.

    Jeg syns jazz - og kanskje andre genre av ikke umiddelbart tilgjengelig musikk - kan gi meg ekstra mye når det på denne måten krever min tilstedeværelse. Det blir en motpart til alt i samfunnet som skal gå så fort, være så enkelt, brukes og kastes. Denne musikken er ikke laget for bruk og kast, men for å være tilstede i.

    Lenge leve Mandagstipset!

    PS: Jeg søkte på nettet etter Paul Motian og fant en fin artikkel i New York Times om ham, skrevet i forbindelse med hans død i 2011(?). Den anbefales for andre som i likhet med meg har gapende hull i allmenndannelsen.

    hvego
    Hei!
    Må bare si meg hundre prosent enig i det du skriver!
    Musikk og andre kunstformer skal iblant kreve litt!!😊
    Supert om du kan legge en link til Motion artikkelen her!?!😊
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    311
    Antall liker
    364
    Det tipset om Paul Motian åpnet opp en skattkiste! Jeg fortsatte med Paul Motian and the electric bebop band og er inne i det tredjej albumet der nå. Nydelig. Dette er gitt ut på plateselskapet Winter & Winter, som jeg tidligere har lagt min elsk på. Jeg har noen CDer fra dem - litt jazz og litt tangomusikk. Der er til og med selve innpakningen lekkert utført. På Tidal kan man så vidt ane det når man ser på albumbildene, men det er selvsagt en helt annen (og mye finere) opplevelse å holde plata i hånda.

    Her er lenke til artikkelen i New York Times.

    hvego
     
    • Love
    Reaksjoner: oal

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    711
    Antall liker
    1.578
    Torget vurderinger
    3
    Midt i natten men likevel mandag!!😊☀
    Og trommiser får fortsatt være i fokus her i mandagstipset!!😊
    Per Oddvar Johansen er en av de aller mest spennende trommiser vi har!!
    Har ikke tall på hvor ofte jeg har hørt han på konsert, og spille hans er like briljant hver gang!!!
    På «THE QUIET CORMORANT» har han med seg Helge Lien og Torben Snekkestad, og dette er bare et unikum av en plate!! Den har liksom alt!! Den er sær, er vakker, og har tidvis et deilig trøkk!
    Og det at Hedvig Mollestad dukker opp på et par spor, er bare med på å ta denne platen til uante høyder!!

    For oss som er glad i norsk jazz, er dette en plate som absolutt ikke får lov til å gå under radaren!!😊
    Ha en strålende fin uke!!☀
    IMG_6656.jpeg

    Per Oddvar Johansen
    THE QUIET CORMORANT
     
    Sist redigert:

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    311
    Antall liker
    364
    Midt i natten men likevel mandag!!😊☀
    Og trommiser får fortsatt være i fokus her i mandagstipset!!😊
    Per Oddvar Johansen er en av de aller mest spennende trommiser vi har!!
    Har ikke tall på hvor ofte jeg har hørt han på konsert, og spille hans er like briljant hver gang!!!
    På «THE QUIET CORMORANT» har han med seg Helge Lien og Torben Snekkestad, og dette er bare et unikum av en plate!! Den har liksom alt!! Den er sær, er vakker, og har tidvis et deilig trøkk!
    Og det at Hedvig Mollestad dukker opp på et par spor, er bare med på å ta denne platen til uante høyder!!

    For oss som er glad i norsk jazz, er dette en plate som absolutt ikke får lov til å gå under radaren!!😊
    Ha en strålende fin uke!!☀
    Vis vedlegget 961041
    Per Oddvar Johansen
    THE QUIET CORMORANT
    Den skal jeg høre på!

    Og ang norsk jazz: Vi er heldige i Norge. Jeg bor i Molde hvor vi har Storyville Jazzklubb som annenhver uke har konserter. Da er det en sjelden gang internasjonale artister, men stort sett norske. Og når jeg forteller om dette til folk, nevner jeg at jeg opplever at norske toppnavn er internasjonale toppnavn. Det virker som at både jazzlinja på NTNU og andre miljøer klekker ut gode artister på løpende bånd. Herlig!

    Hilsen hvego
     

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    711
    Antall liker
    1.578
    Torget vurderinger
    3
    Den skal jeg høre på!

    Og ang norsk jazz: Vi er heldige i Norge. Jeg bor i Molde hvor vi har Storyville Jazzklubb som annenhver uke har konserter. Da er det en sjelden gang internasjonale artister, men stort sett norske. Og når jeg forteller om dette til folk, nevner jeg at jeg opplever at norske toppnavn er internasjonale toppnavn. Det virker som at både jazzlinja på NTNU og andre miljøer klekker ut gode artister på løpende bånd. Herlig!

    Hilsen hvego
    Helt enig!!
    😊
     

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    711
    Antall liker
    1.578
    Torget vurderinger
    3
    Mandag og snøen har vist seg visse plasser! Herlig!!😊❄☀
    Mandagstipset forlater fokuset på trommiser, men Per Oddvar Johansen henger med på neste tips også!😊
    Trygve Seim er i mine ører en av våre (Norges) største nålevende kunstnere!!
    Store ord?
    Mulig det, men alt han «tar i» får en nerve av en helt annen verden, samtidig som han hele tiden tør å gå uttafor ramma!!
    Dagen tips ble utgitt for nitten år siden, og han har gjort/vært med på fantastiske utgivelser etter dette!
    Men likevel er det for meg noe helt spesielt med «Sangam»!!
    Dette er en plate som henger sammen fra start til slutt, og når jeg kommer til slutten, så er det en gedigen nedtur hver gang!😊
    På denne plata har Seim med seg et stort gjeng fantastiske musikere, som er med på å løfte hans komposisjoner til noe helt spesielt innen norsk jazz!
    Om denne ikke sitter på første forsøk, så fortjener den faktisk haugevis av sjanser!😀
    Ha en strålende uke med muligheter for snøfnugg i håret!
    😀❄☀
    IMG_6695.jpeg

    Trygve Seim
    Sangam
    ECM 1797
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    311
    Antall liker
    364
    Aiai. Nok en innertier i Mandagstipset! Dette var nydelig, med virkelig fine arrangementer.

    Jazz er i grunn et rart begrep: Jeg tenker gjerne på improvisasjon eller at det skal swinge, men på denne plata syns jeg at komposisjon og arrangement tar mer plass enn improvisasjon. Jeg har ikke noe imot at «jazz» favner så mye: Det gir mening og innhold til jazzfestivaler og platehyller.

    Denne musikken minner meg om min favoritt Marius Neset - han må nok ha lyttet en del til Trygve Seim? Det skal jeg fremover også!
    Takk!
     

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    711
    Antall liker
    1.578
    Torget vurderinger
    3
    Aiai. Nok en innertier i Mandagstipset! Dette var nydelig, med virkelig fine arrangementer.

    Jazz er i grunn et rart begrep: Jeg tenker gjerne på improvisasjon eller at det skal swinge, men på denne plata syns jeg at komposisjon og arrangement tar mer plass enn improvisasjon. Jeg har ikke noe imot at «jazz» favner så mye: Det gir mening og innhold til jazzfestivaler og platehyller.

    Denne musikken minner meg om min favoritt Marius Neset - han må nok ha lyttet en del til Trygve Seim? Det skal jeg fremover også!
    Takk!
    Hei!
    Alltid like hyggelig med dine tilbakemeldinger og betraktninger!!😀
    Og at sjangerbetegnelsen ofte blir litt diffuse er jeg helt enig i!!😊
    Finns jo egentlig bare to typer musikk!
    Det en liker, og det en ikke liker!!😀
     

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    711
    Antall liker
    1.578
    Torget vurderinger
    3
    Mandag og snø i håret!!❄
    Da er livet fint!!😊❄☀
    Både Per Oddvar Johansen og Trygve Seim, følger med inn i dagens tips!
    Og da er det selvfølgelig The Source det er snakk om!!😊

    Første gang jeg hørte The Source, syns jeg at det var fryktelige sære greier. Men etter å ha vært på utallige konserter med dem, så har det blitt et band jeg bare har blitt mer og mer glad i!
    Og «….but swinging doesn’t bend them down», som er dagens tips, er helt klart min favoritt!!
    Den er ikke veldig sær, og den trøkker, og groover, og svinger!
    Joda, de tøyer strikken litt i blant, men alt annet hadde jo nærmest vært sjokkerende fra denne gjengen!😀
    The Source er noe helt for seg selv innen norsk jazz, og det har de vært i over tredve år!
    Og for meg er deres siste plate også den beste!😊

    Ha en strålende uke med smak av vinter!!😊❄☀
    IMG_6698.jpeg

    THE SOURCE…..but swinging doesn’t bend them down
    ODIN 2021
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.289
    Antall liker
    9.138
    Kjempeplate men liker også Olemanns Kornett veldig godt. Julekonsertene deres er legendariske, vet ikke om de holder på med det enda men de skal på en 30 års jubileumsturnè nå i november. Fikk forresten en tøff t shirt av Seim for noen hundre år siden må se om jeg finner den...
     

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    711
    Antall liker
    1.578
    Torget vurderinger
    3
    Mandag, og snøen har dessverre forlatt hønefossen!!
    Men her ser vi fram til neste gang Kong Vinter svipper innom!
    ❄😊❄
    BAYOU, er en trioplate med
    Thomas Strønen, Ayumi Tanaka, og Marthe Lea.
    Og for en fantastisk plate dette er!!!
    Dette er så sart og nedpå som en får det, men likevel med et driv og et liv og et engasjement, som gjør at det nærmest er umulig å rive seg løs!!
    Det er en sitrende stemning fra start til slutt!!
    Rett og slett helt fantastisk!!
    Velkommen til drømmeland!!
    😊
    IMG_6700.jpeg

    BAYOU
    ECM 2633
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    311
    Antall liker
    364
    Mandag, og snøen har dessverre forlatt hønefossen!!
    Men her ser vi fram til neste gang Kong Vinter svipper innom!
    ❄😊❄
    BAYOU, er en trioplate med
    Thomas Strønen, Ayumi Tanaka, og Marthe Lea.
    Og for en fantastisk plate dette er!!!
    Dette er så sart og nedpå som en får det, men likevel med et driv og et liv og et engasjement, som gjør at det nærmest er umulig å rive seg løs!!
    Det er en sitrende stemning fra start til slutt!!
    Rett og slett helt fantastisk!!
    Velkommen til drømmeland!!
    😊
    Vis vedlegget 967514
    BAYOU
    ECM 2633
    Oooohhhh. Ja, nydelig. Jeg fikk mulighet til å nyte plata da jeg på morgenkvisten oppdaga at jeg ikke måtte på jobb kl 0800, men kl 12! God stol, halvsøvne og den plata gjorde godt!
     
    • Love
    Reaksjoner: oal

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    711
    Antall liker
    1.578
    Torget vurderinger
    3
    Mandag, og november stråler med sitt nærvær!
    HERLIG!!😀☀

    Van Morrison er en helt for mange, men for meg har han aldri truffet ordentlig!!
    Irsk folkemusikk derimot treffer en nerve hos meg!
    Paddy Keenan, The Bothy band, planxty Altan, Faulkner, og mange mange fler, er i mine ører helt fantastisk musikk!!
    Men The Chieftains har aldri vekket noe interesse hos meg!
    Så dagen tips er da selvfølgelig IRISH HEARTBEAT med nevnte Van Morrison og The Chieftains!!
    😀🤣
    Dette er en skikkelig feelgoodplate! Egentlig folkepop av værste sort, men det funker som bare det! Blir i godt humør av hver eneste låt, så når plata er slutt, er fallhøyden stor!🤣
    Rett og slett en gnistrende god plate!😊
    God mandag☀
    IMG_6707.jpeg

    IRISH HEARTBEAT
    Van Morrison and The Chieftains
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    311
    Antall liker
    364
    Takk for nytt tips! Og det er jo bra å gå ut av ECM-bobla noen ganger. Den plata der hadde mye variasjon i seg. Fine greier. Men for en pussig måte å avslutte plata på - den bare fada ut, nesten som om de ikke har laga en slutt på låta.

    Nå må jeg komme meg ut på jobb - ikke sitte og nyte mer musikk…

    hvego
     
    • Liker
    Reaksjoner: oal

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    711
    Antall liker
    1.578
    Torget vurderinger
    3
    Det er søndag kveld, og «redaksjonen» sitter og klør seg litt i hue med tanke på hva som skal være neste ukes mandagstips!😊
    Stua er full av vakre toner fra Verdis
    LA FORZA DEL DESTINO (skjebnens makt), og valget ble plutselig enkelt!!
    En fantastisk flott opera som jeg hørte for første gang for over tredve år siden, og siden den gang har den blitt tatt fram titt og ofte!!
    Rett og slett helt magisk musikk!
    Basta bom!!
    😀❄
    IMG_6718.jpeg

    Guiseppe Verdi
    LA FORZA DEL DESTINO
    London symphony orchestra
    James Levine
     

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    711
    Antall liker
    1.578
    Torget vurderinger
    3
    ☀Mandag☀
    Har aldri lest noe av Jon Fosse, men når en norsk forfatter får Nobelprisen i litteratur, så må han jo leses!😊
    Så forrige uke ble «Morgon og Kveld» lest!
    Og ojojoj for en fantastisk liten bok!!
    Og nei!! Mandagstipset skal ikke være en bokanmeldelse!😀
    Dagen tips handler nemlig om musikken som ble spilt til ukens leseopplevelse!
    Esbjörn Svensson Trio har jeg skrevet om før, men syns likevel at «301» bør få litt egen spalteplass!😊
    Dette er så vidt jeg vet en av platene som ble gitt ut etter hans død, og hvordan denne er mikset og satt sammen, vet jeg ikke!
    Men det jeg vet, er at dette er en fantastisk fin plate!
    Den er rå, brutal og vakker! Og skiller seg absolutt litt ut sammen med «LEUCOCYTE»!
    Den har noe tungt og sugerende over seg, som en bare blir dratt inn i!
    Rett og slett en «MÅ HØRE PLATE»😊
    Ha en strålende uke med friske temperaturer og sol i håret!!
    😊☀❄
    IMG_6748.jpeg

    e.s.t.
    301
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.692
    Antall liker
    58.674
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Mandag, og november stråler med sitt nærvær!
    HERLIG!!😀☀

    Van Morrison er en helt for mange, men for meg har han aldri truffet ordentlig!!
    Irsk folkemusikk derimot treffer en nerve hos meg!
    Paddy Keenan, The Bothy band, planxty Altan, Faulkner, og mange mange fler, er i mine ører helt fantastisk musikk!!
    Men The Chieftains har aldri vekket noe interesse hos meg!
    Så dagen tips er da selvfølgelig IRISH HEARTBEAT med nevnte Van Morrison og The Chieftains!!
    😀🤣
    Dette er en skikkelig feelgoodplate! Egentlig folkepop av værste sort, men det funker som bare det! Blir i godt humør av hver eneste låt, så når plata er slutt, er fallhøyden stor!🤣
    Rett og slett en gnistrende god plate!😊
    God mandag☀
    Vis vedlegget 969380
    IRISH HEARTBEAT
    Van Morrison and The Chieftains
    Beklager at jeg er sent ute, og ikke meningen å ødelegge flyten i denne fine tråden.
    Vil bare gjøre oppmerksom på dette albumet hvor mye bra folk gjør irsk folkemusikk /låter av Chieftains, - sammen med Chieftains.
    Liker man Irish Heartbeat m Van, så liker man også denne. Det er så man får lyst på en pint Guinness 🍀
    Og denne har bedre lyd. 😊
    Screenshot_20231127_101257.jpg

    God mandag. 🙂
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    ☀Mandag☀
    Har aldri lest noe av Jon Fosse, men når en norsk forfatter får Nobelprisen i litteratur, så må han jo leses!😊
    Så forrige uke ble «Morgon og Kveld» lest!
    Og ojojoj for en fantastisk liten bok!!
    Eh, du fikk med deg at han vant kun i «Nynorsk og andre grautmål»-kategorien, og altså ikke den ordentlige prisen?

    IMG_0111.jpeg
     
    Sist redigert:
    • Haha
    Reaksjoner: oal

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    711
    Antall liker
    1.578
    Torget vurderinger
    3
    Beklager at jeg er sent ute, og ikke meningen å ødelegge flyten i denne fine tråden.
    Vil bare gjøre oppmerksom på dette albumet hvor mye bra folk gjør irsk folkemusikk /låter av Chieftains, - sammen med Chieftains.
    Liker man Irish Heartbeat m Van, så liker man også denne. Det er så man får lyst på en pint Guinness 🍀
    Og denne har bedre lyd. 😊
    Vis vedlegget 973389
    God mandag. 🙂
    Bare supert med kommentarer og innspill!!😊
    Flyten er ikke viktig i denne tråden!!
    😊☀
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn