Magnepans venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Noen med formeninger om hva som kreves av en effektforsterker for å drive et par 1.7 på en anstendig+ måte?
    Sitter med en Malminmoddet Musical Innovation MI7, som ikke leverer i kilowattligaen, leverer vel ca 130wpch, men strømforsyningen skal etter hva jeg kan forstå, være ok+...
    Vil MI7 være i stand til å drive 1.7, eller BØR jeg se meg om etter noe med mer muskler? Og, ja, jeg er klar over at jeg nå åpner for svar av typen "du kan aldri få nok effekt....":rolleyes:;)

    mvh
    Proffen
    Jeg brukte en 170w i 4ohm kl D forsterker til å begynne med og var fornøyd. Det var ikke før jeg koblet på større saker før jeg skjønte hvor bra Magnepan virkelig er.
    Om det er nok med 130w i 8 ohm må ørene dine avgjøre. Om den leverer nok strøm til høyttalerene burde den nok hvis det er R.M som har bygget den.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.155
    Antall liker
    984
    Torget vurderinger
    2
    Hei Proffen. Jeg kan ikke skjønne at effekten på den forsterkeren du benytter i dag skal være noe problem. Det er heller et spørsmål om lydkarakteristikken passer høytalerene. Jeg bruker i dag en lite nøytralt sterio effekttrinn fra Copland. Det fungerer helt ok på mine 1,7. Da jeg hadde Gradient måtte jeg benytte et monster fra Bat (Vk500) for å ha kontroll på bassen. Høytalerene står i dag på samme sted som jeg hadde Gradientene, så lytteavstand er identisk. Jeg kjenner ikke til effektforserkeren din, så hvordan det passer med 1,7 har jeg ingen formening om. Det bør prøves.Jeg ser for meg at det kan være andet komponenter i kjeden som kan være mer utsatt for å bli avslørt av 1,7ene, enn effettrinnet. Håper du kommer i land med prosjektet
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Selv bruker jeg en av Malmins nyere kreasjoner på mine Magnepan 1.7 - nemlig MI9.2. Det fungerer meget godt i min stue. Vi snakket om klasse A forsterker på 70 W, med en meget kompetent strømforsyning. Sammenlignet med din, litt eldre konstruksjon, som i praksis er en klasse AB forsterker, ren klasse A forsterker så mye reserver på strømsiden, I stand til å få mer ut av Maggiene.

    på nettet ser jeg mange skryte av kombinasjonen Magnepan og nelson pass sine store klasse A forsterkere. Det bekrefter inntrykket mitt.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.580
    Antall liker
    2.780
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    70w kl A er ikke småtteri nei, så lenge strømforsyningen er ivaretatt, og det inntrykket sitter jeg med at gjelder MI-konstruksjoner generelt.������

    Mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.580
    Antall liker
    2.780
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Et par små, men essensielle spørsmål ifht Magnepan;
    Hvilken type "vedlikehold" krever slike paneler over tid? Kostbart?
    Og hva er "normal" levetid på slike paneler?

    Mvh
    Proffen
     

    JørgenK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    121
    Antall liker
    83
    Sted
    Ringsaker
    Torget vurderinger
    9
    Et par små, men essensielle spørsmål ifht Magnepan;
    Hvilken type "vedlikehold" krever slike paneler over tid? Kostbart?
    Og hva er "normal" levetid på slike paneler?

    Mvh
    Proffen
    Normalt så krever de ikke noe spesielt vedlikehold. På endel eldre Magnepaner, så har limet som fester kobbertråden til membranet, vist seg og tørke ut på enkelte modeller. Da må kobbersløyfene limes på nytt av kyndig person. Dette gjelder i hovedsak modeller som er over 20 år gamle, så til daglig er det ikke så mye jobb med de.
     

    Tore

    Medlem
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    24
    Antall liker
    14
    Sted
    Kopervik, Karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Vurderer å kjøpe Magnepan 1.7i høyttalere siden de får veldig god omtale.
    Problemet er at jeg aldri har hørt Magnepan høyttalere

    Er det noen mellom mellom Bergen og Mandal som har Magnepan høyttalere jeg kan få høre på?
    Bor på Karmøy.

    Tore

     

    RonnyJohansen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.11.2010
    Innlegg
    214
    Antall liker
    79
    Sted
    Rognan
    Torget vurderinger
    20
    Vurderer å kjøpe Magnepan 1.7i høyttalere siden de får veldig god omtale.
    Problemet er at jeg aldri har hørt Magnepan høyttalere

    Er det noen mellom mellom Bergen og Mandal som har Magnepan høyttalere jeg kan få høre på?
    Bor på Karmøy.

    Tore

    Er for langt unna, men vist du er i nærområde noen gang er det bare å sende meg en PM. Holder til på Rognan i Nordland :)
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.580
    Antall liker
    2.780
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Noen som vet noe om impedansekurven for 1.7, mer enn at impedansen er "oppgitt til 4 ohm?"

    Mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.580
    Antall liker
    2.780
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Da melder jeg meg inn her... Har kjøpt et par pent brukte 1.7 fra en trivelig sørlending, så nå gleder jeg meg og er spent på hvordan de vil høres ut i mancave`n her i huset....

    mvh
    Proffen
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.155
    Antall liker
    984
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer Proffen. Det blir spennende å høre om de passer bedre en Gradient, hjemme hos deg
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.580
    Antall liker
    2.780
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Gratulerer Proffen. Det blir spennende å høre om de passer bedre en Gradient, hjemme hos deg
    Takker!
    Har hørt mye positivt om 1.7, og har hørt 3.7, så jeg har store forhåpninger....og jeg aaaaaner at 1.7 vil matche resten av mitt oppsett godt!
    Så det blir spennende å høre hva som passer mine øreganger best, finnene eller maggies....
    Vinneren blir stående, taperen ryker ut.....

    mvh
    Proffen
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Vurderer å kjøpe Magnepan 1.7i høyttalere siden de får veldig god omtale.
    Problemet er at jeg aldri har hørt Magnepan høyttalere

    Er det noen mellom mellom Bergen og Mandal som har Magnepan høyttalere jeg kan få høre på?
    Bor på Karmøy.

    Tore

    Hei - hvis du fortsatt ikke har fått høre disse høytalerne så bor jeg i Haugesund og spiller på 1.6 - på 11. året.Mvh. Øyvind
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.580
    Antall liker
    2.780
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Ja, da var jeg venn med Maggie.... Fikk levert via Nimber kl 2130 på en søndagskveld, ikke verst! Tror jeg har gjort en god deal, prisen var hyggelig, også inkl frakt, og førsteinntrykket, om enn aldri så flyktig, var positivt. Men vil nok trenge litt tid på å venne ørene til høyttalere som spiller annerledes enn mange andre høyttalere.
    Maggiene er nå satt "på plass", ca i samme posisjon som Gradientene stod, men foreløpig bare slengt opp på øyemål.
    Har ca 40cm til sidevegg og drøyt 130 til frontvegg.
    Noen som vil hjelpe med tips ifht anbefalinger når det kommer til plassering ifht side- og frontvegger?Er særlig opptatt av å bli klok på anbefalt avstand til sidevegg, da jeg har godt med plass bak høyttalerne forøvrig....
    DSC_0492.jpg
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.718
    Antall liker
    58.811
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Plassering i fht sidevegg er ikke kritisk.
    Flytt h.t. fram og bakover og hør etter hvor bassen sittet best. Der er det oftest mest ryddig ellers i lydbildet også.
    130cm som du nå har høres ganske fornuftig ut, Jeg har mine på 140cm.
    Ganske små justeringer framover og bakover samt hvor mye du toer inn gjør relativt store forskjeller.

    Sideveis er det lite som påvirker. men det går like mye lyd ut bakover som forover så det er selvsagt helt ulikt de fleste andre høyttalere.

    Jeg hadde fått vekk høyttalerne som står bak, evt andre ting også bak panelene.
    Om det skal stå noe i hjørnene på rommet eller ikke, må man også lytte seg fram til. Dette påvirker bassresponsen mye.

    Toe-in må også lyttes inn. En slags regel er minst mulig for da er "veggen av lyd" opplevelsen størst, men stereobildet skal henge sammen. og likeens må man ha litt toe-in for å få best mulig rom og perspektivgjengivelse.

    Hvordan resultatet blir er i stor grad avhengig av rommet.
    Materialer i vegger, gulv og tak er avgjørende. Likeledes hvordan det er møblert. bruk av tekstiler osv.
    Jeg hadde absolutt forsøkt med et teppe på gulvet mellom/foran Maggiene.

    Mvh
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.580
    Antall liker
    2.780
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Takk for innspill!
    Der skal nok "ryddes" litt i hele rommet etterhvert. Har en datter i huset som har "mellomlandet" i påvente av å flytte inn i egen leilighet, og av den grunn er der noget mer stæsj i kjellerstuen enn det pleier å være.
    Det med toe in blir gjerne den siste finjusteringen.
    Avstanden til frontvegg kanskje viktigst, og så må der jobbes med avstanden mellomhøyttalerne vs avstanden fra høyttaler til lytteposisjon. Ser at Magnepan anbefaler avstand mellom høyttalere = 0,6*avstanden fra høyttaler til lytteposisjon.

    Er det ellers noen fasit på hvor diskanten skal/bør plasseres? Mener bestemt at selger sa han kjørte med diskanten innerst, men det er kanskje slik at man bør prøve hva som funker best.

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.580
    Antall liker
    2.780
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Har ellers lest at der finnes noen som "savner" litt dynamikk fra 1.7. DET har jeg vanskelig for å forstå. Jeg har i allefall aldri hatt mer dynamikk i lydgjengivelsen. Har fått lyttet litt i dag, og det virker som rasende gode høyttalere, i alle fall ut fra mine preferenser.

    mvh
    Proffen
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Grattis med nye høyttalere Proffen!

    For å få mine 0.7 til å låte best mulig innredet jeg frontveggen symmetrisk. Mine Høyre del er identisk med Venstre siden. Dette for å unngå forskyvninger i lydbildet rett og slett. Jeg har også dempet veggen med 2x10 cm plater ( 60x120 cm )
    Mine er toe'et inn slik at de skyter lyden rett på utsiden av ørene mine. Nøyaktig slik 90% av de andre høyttalerene jeg har eid har vært plassert.
    Hadde 1.7 hjemme for vurdering, men de ble desverre et hakk for store estetisk sett.
    Jeg savner strengt talt ikke dynamikk hos meg. Det er ikke noe problem å få lyden til å sparke i brystet hos meg, men det er jo selvsagt ikke en hornhøyttaler som får meg til å blunke når noen slår på skarptrommen.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.580
    Antall liker
    2.780
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Takker!
    Så langt lover det godt, det lille jeg har fått spilt og hørt.
    Finnes der ellers noen fasit for hvor diskanten skal være; innerst eller ytterst?

    mvh
    Proffen
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Ingen fasit. Kun smakssak.
    Jeg foretrekker å ha mine diskanter innerst da jeg synes fokuset ble hakket bedre.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.580
    Antall liker
    2.780
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Ingen fasit. Kun smakssak.
    Jeg foretrekker å ha mine diskanter innerst da jeg synes fokuset ble hakket bedre.
    Takk for svar.
    Det rimer godt med det jeg har lest meg frem til, at mer sentrerte diskanter gir litt bedre fokus/pinpointing, for de som er opptatt av den biten.

    mvh
    Proffen
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.718
    Antall liker
    58.811
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ingen fasit mht diskant. Må prøves,
    Jeg liker å ha diskantene ytterst.


    Depending upon the acoustics of your room, the imaging and sound stage may be better with the tweeters on the inside for listening only in the "sweet spot". For a larger audience and listening further off-axis, try tweeters on the outside. Angle the speakers as shown in Figures 1 or 2.

    Ellers finner du manualen her, hvis du ikke har den:

    http://www.magnepan.com/manual_17
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    35.402
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Mine 12qr er også justert slik at diskanten som jeg har innerst, treffer ørene mine. Storfornøyd med mine magnepaner som jeg har hatt siden 2007.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.580
    Antall liker
    2.780
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hva anbefales, dersom man, mot formodning, med tiden skulle føle behov for å komplettere med en sub som tar seg av den aller dypeste bassen? Gjerne forslag på produsenter og modeller, men med et budsjett på 8k - gjerne brukt.

    Mvh
    Proffen
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Hva anbefales, dersom man, mot formodning, med tiden skulle føle behov for å komplettere med en sub som tar seg av den aller dypeste bassen? Gjerne forslag på produsenter og modeller, men med et budsjett på 8k - gjerne brukt.

    Mvh
    Proffen

    REL
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg har prøvd subwoofer med mine 0.7, men gav opp. Ikke det at jeg ikke fikk til overgang panel-sub, men jeg likte ikke at jeg mistet litt av den tørre raske og oppløste bassen.
    Det lå et sett med Dwm paneler på Finn for en stund siden. Mulig de ikke er solgt. Det er nok muligens det beste valget med mindre du ønsker bass på 20 tallet.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.580
    Antall liker
    2.780
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hva anbefales, dersom man, mot formodning, med tiden skulle føle behov for å komplettere med en sub som tar seg av den aller dypeste bassen? Gjerne forslag på produsenter og modeller, men med et budsjett på 8k - gjerne brukt.

    Mvh
    Proffen

    REL
    For en ikke-kjenner; hvordan er modell T7?

    Mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.580
    Antall liker
    2.780
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har prøvd subwoofer med mine 0.7, men gav opp. Ikke det at jeg ikke fikk til overgang panel-sub, men jeg likte ikke at jeg mistet litt av den tørre raske og oppløste bassen.
    Det lå et sett med Dwm paneler på Finn for en stund siden. Mulig de ikke er solgt. Det er nok muligens det beste valget med mindre du ønsker bass på 20 tallet.
    Hvilken sub var det du prøvde ut hos deg?

    Mvh
    Proffen
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Hva anbefales, dersom man, mot formodning, med tiden skulle føle behov for å komplettere med en sub som tar seg av den aller dypeste bassen? Gjerne forslag på produsenter og modeller, men med et budsjett på 8k - gjerne brukt.

    Mvh
    Proffen

    REL
    For en ikke-kjenner; hvordan er modell T7?

    Mvh
    Proffen
    Hei Proffen.

    Jeg kjenner ikke T7, men hørte Magnepan 1,7 i oppsettet til R.E.S på Horten messen i fjor. Der sammen med S5. Det spillte meget bra IMO. Jeg har god erfaring med 2 sub'er, så vil kanskje sett på en slik løsning. Grunn til REL forslaget er at disse intergreres med HT på en svært god måte når de kobles på høynivå med REL speakon kabelen.

    Heller 2 stk T5, enn 1 stk T7.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    35.402
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker REL og og er svært fornøyd med den, kostet meg ikke mye heller, kjøpte 8mnd brukt..
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg har prøvd subwoofer med mine 0.7, men gav opp. Ikke det at jeg ikke fikk til overgang panel-sub, men jeg likte ikke at jeg mistet litt av den tørre raske og oppløste bassen.
    Det lå et sett med Dwm paneler på Finn for en stund siden. Mulig de ikke er solgt. Det er nok muligens det beste valget med mindre du ønsker bass på 20 tallet.
    Hvilken sub var det du prøvde ut hos deg?

    Mvh
    Proffen
    En lukket Svs sub.
    Nå har ikke jeg voldsom erfaring med Subwoofere, men å få den til å spille med ca likt nivå med resten var ingen problem med Lyngdorf room perfect.
    Likevel ble jeg ikke fornøyd. Hos meg ble lyden omtrent som å skulle spise suppe, men ende opp med grøt. Det låt ikke lengre oppløst i bassen, men kompakt og tregt.

    Brukte penger på mer krefter istedenfor. Har ikke vurdert sub siden.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.718
    Antall liker
    58.811
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    CIMG7237.jpg


    Maggie med REL 528 R som spiller hos meg.
    Meget fornøyd med denne matchen.
    Blir nok litt trangt budsjettet, også om du skulle finne en brukt.

    På Magnepan er du helt avhengig av en rask sub.
    REL er noe av det som er lettest å få til.
    Treg (billig) sub blir bare problemer, og da er det bedre uten.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.718
    Antall liker
    58.811
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Nå ligger det en REL 528 SE på torget her.
    For den som skal ha sub til Maggie er dette en god match.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.580
    Antall liker
    2.780
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hei.
    Noen "stalltips" til avstander man bør ha mellom sidevegg og høyttaler og mellom frontvegg og høyttaler?
    For ordens skyld; spørsmålet gjelder 1.7

    mvh
    PRoffen
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    35.402
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Som stereoanlegg eller "hodetelefoner"?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn