Made in Kina

O

Omar

Gjest
Lurer bare på om hvilke hifiprodusenter som har latt kineserne ta over produksjonen. Jeg har hørt at Audiovector og Creek er flagget ut til Kina. Gjelder dette også for Dynaudio og Arcam? Hva med Naim og Linn, Monitor audio og JBL?

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.630
Torget vurderinger
11
Lista er vel nesten uendelig! Vi har da slike som Hegel, Klipsch PS-Audio o.s.v....

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.916
Sted
Østfold
Musical Fidelity og Martin Logan, de produseres til og med på samme sted.

V

vredensgnag

Gjest
En måte å svare på spørsmålet på, må være å forholde seg til at arbeidslønningene er 1/100 av hva de er i Vesten.
Er vel ikke stort som enten ikke lages i Kina (India), eller som fremstilles av komponenter produsert i Kina, men som settes sammen andre steder.

Selv James Dyson (støvsugeroppfinner) som hadde sverget på å ikke flytte produksjonen dit, måtte gi seg, siden alle konkurrentene gjorde det, og han simpelthen ikke kunne la dem ha den enorme fordelen i fremstillingskost.

Verdt å huske at Kina er et militærdiktatur der det utøves dødsstraff etter standrett; der arbeiderne har like store rettigheter som norske fabrikkarbeidere på 1870-tallet; og der man gjør hva man kan for å snike inn marginer (bl.a. ved bruk av "counterfeit components" i det som lages.

Vestens industriledere tenker langsiktig, og har tenkt å bruke lave asiatiske lønninger og industrivennlige betingelser for å tvinge vestlige arbeidere til å gi avkall på de fordelene de har klart å opparbeide seg.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Naim made in China??? Er du gal mann?? Alt blir selvsagt håndbygget etter ordre på fabrikken i Salisbury. Men det er jo mange som hevder at merket er overpriset i forhold til ting som faktisk blir bygget i kina.

Linn og Rega har heller ikke flyttet ut produksjonen.

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Antall liker
661
Har dere sett dokumetarserien "Connecting People" på NRK (tror jeg det er)?
I en av episodene besøkte de en fabrikk i Kina hvor man produserte mobiltelefonbatterier for NOKIA og Ericsson. Tror de sa at timelønnen var 5 kroner/t! I tillegg måtte man betale for lunsj og husleie. Mulig at dette var et ekstremtilfelle, men dog...

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Det er utviklet og det blir utviklet en enorm kapasitet i kina på produksjon av elektronikk. Det er millioner av produksjonsarbeidere, teknikkere og ingeniører. De produserer med stadig høyere kvalitet og graden av egenproduksjon øker.dette er blitt selvforsterkende. I vesten generelt bygger vi ned denne kapasiteten og dermed kompetansen på produksjon av elektronikk. Vår kunnskap og kapasitet svinner hen, Kinas øker meget hurtig. Det er bare snakk om tid før Made in Kina blir oppfattet som kvalitet. Made in Japan på 70tallet var et skjellsord så er det ikke lenger

Musikkmannen

Æresmedlem
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
32.165
Sted
Kjelleren i kroken
Torget vurderinger
3
Så må en også ta med at en del av fabrikkene som flyttes over til Kina, bruker vestlige maskiner - som gjør at kvaliteten der borte blir meget bra. Innen for mitt yrke så kan en fort merke hva slags kinaprodukter som har blitt produsert med kinesiske maskiner vs. produkter med maskiner utenfra, det være USA, Tyskland, Korea eller Japan, disse holder en høy standar. Mens de produktene som er produsert på kinesiske maskiner er fremdeles meget dårlige. Tipper dette også gjelder for hifi.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
HoJ skrev:
Så må en også ta med at en del av fabrikkene som flyttes over til Kina, bruker vestlige maskiner - som gjør at kvaliteten der borte blir meget bra. Innen for mitt yrke så kan en fort merke hva slags kinaprodukter som har blitt produsert med kinesiske maskiner vs. produkter med maskiner utenfra, det være USA, Tyskland, Korea eller Japan, disse holder en høy standar. Mens de produktene som er produsert på kinesiske maskiner er fremdeles meget dårlige. Tipper dette også gjelder for hifi.
Slik var det på 60-70 tallet vedr. japan også. japanerene brukte foreksempel Amerikansk teknologi til å produsere blant annet halvledere. Nå er det omvendt. man bruker Japansk produksjonsutstyr til produksjon av halvledere. Vi bygger ned, Kina bygger opp

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
512
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Det er ikke ekstremt. De som har laga joggeskoa dine har det ikke så greit de heller:

" Most of the shoe workers in Asia are teenagers and unmarried young women from ages 17 to 30. The average worker produces 4.3 pairs of shoes a day (Brookes and Madden, Internet.), and only gets the minimum wage of $2.50 a day in Indonesia. The daily livable wage in Indonesia is between $4.00 to 4.50, (Tanaka, "Protesters lace Nike labor practices.") yet Nike still pays minimum wage to the workers who make the shoes that sell for over $100. Certain conditions in Vietnam are even worse. Workers only make an average of 20 cents per hour, or $1.60 a day, when the cost of eating three simple meals is $2.10 (Nguyen, e-mail) plus other expenses such as shelter.

About sixty to seventy percent of Nike's overseas workers rent a room in the Nike dormitories. The rooms are all identical, one-story barrack like buildings which face each other in rows. The rooms are three meters by three meters, which are made of concrete walls and floors, where two or three young women live. Along with the small area to live in, a large number of people all use the same toilet and laundry facilities because the rooms are not equipped with these (Connor and Atkinson, "Labour conditions sport shoe industry").

The 30 to 40 percent of the workers that cannot fit in the dormitories live in very small run-down rooms, with someone else to keep the cost down. They do not own a mattress or a bed, so they sleep on the concrete or dirt floor (Goodman, "Slavery plain and simple").

Og så sørger de selvsagt for at arbeidsløsheten er såpass stor at det står kø utenfor fabrikken til å overta plassen din hvis du ikke lever opp til kriteriene.

O

Omar

Gjest
Jeg ser at dere drar inn arbeidsmiljøet i Kina og at hifi produsentene tenker økonomi framfor opprettholdelse av lydkvalitet.
Jeg leste i en av de norske hi-fi bladene om et beseøk hos Focal Jmkal fabrikken i Frankrike og at det krevde usansynlig dyktighet fra arbeiderne for bare å lage et element. Når dette blir lagd i Kina av små jente eller barnehender, så er vel konklusjonen enkel.

Lydkvaliteten blir rett og slett hemmet.

Jeg for min del kjøper ikke Hi-fi produkter som er lagd i Kina fordi lydkvaliteten ikke er bra.

Burmester, densen, Audiophysic, Proac, Cary, Naim, Linn, Aditon og Roksan m.m, produserer IKKE i Kina (så langt jeg vet). Disse produktene låter så bra at det skilder seg ut fra typiske kina produkter.

Jeg har vært rundt omkring og lyttet til forskjellige produkter og får dette inntrykket.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.527
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
For å fylle ut listene litt:
Harbeth er 'Made in England', Sugden er 'Made in Yorkshire', EC er 'Made in Rogaland'.
Jeg syns rett og slett nærhet til produsent er kult.
Og for at jeg ikke skal trå feil: Hvor er KEF Reference laget?

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
29
Og noen av de store produsentene gjør en mellomting, de bygger egne produksjonsfasiliteter i Kina, slik at de kan sitte med billig arbeidskraft OG full kontroll over produktene.
Tyske Behringer har bygd "Behringer city" http://www.behringer.com/EN/Our-Story/BEHRINGER-City.aspx, siden de var tidlig ute med å bygge billig i Kina og slet med mye problemer med byggekvaliteten, måtte de gjøre noe for å bedre ryktet sitt.

Ryktet er fortsatt litt frynsete i proffmiljøer, men produktene, om enn "reverse engineering" av andre bokser, funker bra til prisen det selges for nå.

Er vel endel andre også som har bygget slike "byer" hvor de selv bestemmer hvordan ting skal gjøres, kontra å bygge hos en OEM-produsent hvor det stort sett er vareprøvene som stemmer med kravspec'en.

V

vredensgnag

Gjest
Ønsker å poengtere at jeg ikke med et ord nevnte at kvaliteten var dårligere på kinesiske varer. Har hatt flere kunder som har flyttet sin produksjon til Kina, og som er simpelthen i ekstase over hurtigheten, presisjonen og kvaliteten på det de får - dersom de sørger for å overvåke rutinene.

Spesielt er kinesiske ingeniører i absolutt verdensklasse. En verdenskjent kunde (ikke B&O!) fortalte at man hadde briefet inn et problem en dag, og regnet med å få skisser til løsninger etter noen uker. Dagen etter kom en tropp ingeniører og gikk gjennom en komplett løsning, med kalkyler over prodkost - og hvor denne rutinerte bestilleren ikke fant et eneste punkt hvor man kunne utsette på forslaget.

Men alt skjer altså til en kostnad som ligger på brøkdeler av hva det kosterå gjøre det samme i Europa, og med null rettigheter for arbeidere, forbrukere - ingen beskyttelse av miljøet og absolutt ingen arbeidsmiljølover å snakke om.

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.599
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Krell S300i er laget i Kina.

Når det er sagt; Kina beskytter seg mot import. Så hvis det finnes et marked i Kina for Hifi, "må" det produseres i landet for å få det solgt.

Flere europeiske bilprodusenter har nå Kina-produksjon. Ikke får å sende dem tilbake til Europa, men for å ha muligheter til markedsandeler i det enorme kinesiske markedet, som øker i takt med økende velstand.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.822
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
larkrla skrev:
Når det er sagt; Kina beskytter seg mot import. Så hvis det finnes et marked i Kina for Hifi, "må" det produseres i landet for å få det solgt.
Hvordan forklarer du da at Kina er Electrocompaniets største enkeltmarked?

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Kina er omtalt som "verdens fabrikk".at mennesker blir utnyttet er det liten tvil om.unge under 16 år blir med vitende vilje brukt i 15-16 timers arbeidsøkter selv om alle vet at identitetskortene er forfalsket.enkelte jobber med fyrstikker for å holde øynene åpne.de er i samme fortvilte situasjon nå når finanskrisen er rammet Kina selv.da har de ingenting å leve av heller.

mvh. s,

Musikkmannen

Æresmedlem
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
32.165
Sted
Kjelleren i kroken
Torget vurderinger
3
mikefish skrev:
Kina er omtalt som "verdens fabrikk".at mennesker blir utnyttet er det liten tvil om.unge under 16 år blir med vitende vilje brukt i 15-16 timers arbeidsøkter selv om alle vet at identitetskortene er forfalsket.enkelte jobber med fyrstikker for å holde øynene åpne.de er i samme fortvilte situasjon nå når finanskrisen er rammet Kina selv.da har de ingenting å leve av heller.

mvh. s,
Jo'a, men hvis det ikke var slik så hadde vel produktene blitt dyrere.. -og det liker vi vel ikke..

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
det er jo et tankekors at det at lønner seg å frakte fisk fra norskehavet til Kina for å foredle den der,for så å frakte den tilbake til Norge,er billigere enn å få jobben gjort her.

mvh. s,

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.599
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
coolbiz skrev:
larkrla skrev:
Hvordan forklarer du da at Kina er Electrocompaniets største enkeltmarked?
Tror jeg avstår fra å prøve å forklare det. Jeg var ikke klar over det, det var overraskende. Forklaringen når det gjelder bilprodusenter er den jeg nevnte, de kommer ikke inn på markedet uten å produsere i Kina. Mulig de har spesielle regler for bilproduksjon? Uansett OT.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
10.052
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Nå synes i grunn jeg at det er bra at vo produserer mye i Kina og østen - fordi det gjør 2 ting:
Det skaper inntekter for Kina
Det gir lavere produksjonskostander for varene - og det gir økt velferd for hele verden.

Nå er det selvsagt helt jævlig en del av (Mesteparten ??) av arbeidsforholdene i Kina.....og hva skal man gjøre med det..?

Vel - å ikke produsere i Kina hjelper ingen. Det er trolig bedre å jobbe slavekontrakt enn å ikke ha arbeid i det hele tatt.

Min foreslåtte løsning er:
Internasjonale organisasjoner må jobbe med kinesiske myndigheter for å få på plass lovverk og kontrollaktivitet som bedre ivararetar arbeiderne interesser!
Vi som forbrukere må bli mer kritisk og stille krav.
Vi må stille opp for de organisasjonene som jobber for å avdekke uverdige fohold!

På lik linje med fairtrade og Svane merking kan man sikkert ha en "sertifisering" av typiske kinaprodukter (klær, sko, leker, elektronikk, osv) som garanterer at det i fremstilling av produktet er brukt "akseptable" produksjonsmetoder!

Så kunne jo oljefondet også sette inn litt mer krefter i sin etikkavdeling!

Løsningen er på ingen måte å kutte ned på internasjonal handel!

Mvh
OMF

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.630
Torget vurderinger
11
Det er vel en del produsenter som har "driti paa draget" naar det gjelder produksjon i Kina. Vil nevne PS-Audio som bygger PPP der nede. Jeg har hatt 2 stykker som har "tatt fyr" og en som bare gav opp ??? Tyder paa total mangel paa kvalitets kontroll!!

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.481
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Jeg er glad i ting laget av folk med sjel.

bjos

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.08.2008
Antall liker
58
Sted
Grimstad
whistler skrev:
Har dere sett dokumetarserien "Connecting People" på NRK (tror jeg det er)?
I en av episodene besøkte de en fabrikk i Kina hvor man produserte mobiltelefonbatterier for NOKIA og Ericsson. Tror de sa at timelønnen var 5 kroner/t! I tillegg måtte man betale for lunsj og husleie. Mulig at dette var et ekstremtilfelle, men dog...
Jeg vil anbefale alle å se den dokumentarserien, kan streames gratis på nrk.no Det gir en et nytt perspektiv på hvor elektronikk kommer fra, og hvor det havner når du kaster det. Kansje bør en tenke seg om en gang til før en kjøper en ny duppeditt og kaster den gamle

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
25
Sted
Tromsø
HoJ skrev:
mikefish skrev:

mvh. s,
Jo'a, men hvis det ikke var slik så hadde vel produktene blitt dyrere.. -og det liker vi vel ikke..
Ingen tvil om at forbrukerne har stor makt. Noen ganger er det å beklage.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Hvor tror dere f.eks. klær, eller annen forbruks vare kommer ifra?

Det er snart så vi ikke sår/planter vår egen mat en gang...

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.481
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
f skrev:

Synd vi gikk bort i fra å være selvberget her i Norge.

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
OMF skrev:
Nå synes i grunn jeg at det er bra at vo produserer mye i Kina og østen - fordi det gjør 2 ting:
Det skaper inntekter for Kina
Det gir lavere produksjonskostander for varene - og det gir økt velferd for hele verden.
Vi må stille opp for de organisasjonene som jobber for å avdekke uverdige fohold!
Enig.

Sakte men sikkert vil forhåpentligvis levestandarden øke i Kina og i den tredje verden forøvrig. Det vil føre til at gapet mellom produksjonskostnader der og her utjevnes, og noen av arbeidsplassene flagges hjem igjen. Vi må nok på sikt forvente redusert kjøpekraft.

Et nyttig tankeeksperiment: Prøv å se for deg en situasjon der alt du forbruker er produsert av en med samme lønn som deg selv.. Da vil det meste bli ganske mye dyrere ja. Det er resultatet av en mer rettferdig verden, enten vi liker det eller ikke.

Mvh

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.502
Torget vurderinger
0
mikefish skrev:
det er jo et tankekors at det at lønner seg å frakte fisk fra norskehavet til Kina for å foredle den der,for så å frakte den tilbake til Norge,er billigere enn å få jobben gjort her.

mvh. s,
Velsignelsen med lang vannlinje på skipsskrog. Visstnok brukes det mer drivstoff for å transportere en pakke frossenfisk fra Rema og hjem enn på å få den fra Kina til Norge.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
10.052
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Delle skrev:
Et nyttig tankeeksperiment: Prøv å se for deg en situasjon der alt du forbruker er produsert av en med samme lønn som deg selv.. Da vil det meste bli ganske mye dyrere ja. Det er resultatet av en mer rettferdig verden, enten vi liker det eller ikke.

Mvh
Tja...hvis man gjør det over natten så blir det selvsgat det.

Men med økonomisk vekst og kontinuerlig teknologisk fremgang så er ikke dette et så dystert bilde.

I 1995 kostet et 14 tomemr CRT skjerm til PCen rundt 4000,- hvis jeg ikke husker feil.
I dag koster en 24 tommer LCD 1400,- Eller godt under en 1/4 hvis man inflasjonsjusterer.

Jeg vil nok tro at klær i dag er billigere i kroneverdi, enn det de var for 20 år siden (billigklær altså).

Grunnen til dette er ikke at de kinesiske fabrikkarbeiderne tjener mindre - grunnen er at vi er blitt mer effetkiv til å produsere, transportere, distrubiere osv.

Hvis man tar utgangspunkt i Norge - så kan vi for eksempelets skyld anta at vi har en gjennomsnittlig lønnsvekst på 5%, mens inflasjonen er 2,5%. Reallønnsveksten tilsvarerer da produktivitetsøkningen til den enkelte. Altså - pga mer utdanning, trening, tilgjengelig produksjonsmidler osv - så produserer hver arbeider 2,5% mer i året.

Hvis vi antar at snittlønnen i Norge i dag er 400 000,-.

Hva vil skje om 50 år.
Jo - med samme vekst så vil denne lønna være ca 1,4 mil.

Altså - hvis vi fortsetter å ha en reallønnsvekst på 2,5% i året - så vil snittlønnen i Norge være 1,4 mil (Sammenlignet med dagens priser).

Man kan selvsagt si at vi gjerne kan dele dette med andre - og det regner jeg med at vi kan.

Men på akkurat samme måte vil fattige land skape sin egen vekst! Vår rikdom går ikke på bekostning av andre.

Hvis man tenker litt igjennom hva vi bruker pengene våre på - så er det meste tjenestero g varer som er produsert lokalt.
*helsetjenester
*pleie
*service ytelser (taxcu, frisør, massasje, helsestudio, restaurant, uteliv)
*bolig, oppussing,
*service på bilen
*mat

Så om våre importerte billigvarer (klær, elektronikk, plastdingser,) skulle bli dobbelt så dyre over en femårsperiode, så vil vi nok knapt nok merke det over budskjettet!

Mvh
OMF

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.630
Torget vurderinger
11
Reiser en del rundt i verden og det faktisk billig i Norge naar det gjelder ting som mat, tekstiler og forbruker elektronikk.
Det som koster er tjenester. Dette er blitt saa dyrt at grensa er vel naadd. Naar jeg maa betale over en dagslonn for aa ha bilen paa verksted 1 time saa er det ikke rart at det finnes svart arbeid!
Kineserene gjor at vi kan bedre vaar levestandard aar etter aar!

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Fordi da bestemmer man kvaliteten selv, og kan være uavhengig!

:'(Får ikke svart spørsmål, med svar lenger? Hopper bare nedover på linjen!).

H

Hugh

Gjest
f skrev:

Mine klær og sko kommer fra Italia. Hvorfor velge noe annet enn f.eks Gran Sasso, Ermenegildo Zegna, Luigi Borrelli, Belstaff, Sutor Mantellassi, Enzo Bonafè, We are Replay, Jacob Cohen, Brioni eller Cornelliani? Koster litt, men varer evig. Hva er dessuten galt med skreddersøm?

Mine møbler kommer i sin helhet fra Norge, Sverige, Danmark eller Italia. Greit at en skarve stol kanskje koster mellom 20 og 80kkr, men hva så? Igjen; varer evig og er garantert urørt av kinamann.

Mine lamper kommer i sin helhet fra Italia og Danmark. Ikea, hva er det? Hvorfor skal en lampe koste under 3500kr?

Selv min flatskjerm er IKKE produsert der selv om navnet er Samsung.

Greit at en del komponenter i dag er fra helvete på jord, men da får man heller handle vintage da.

PC’er spill konsoller etc kan man ikke unngå er fra de traktene. Beklageligvis.

Topp Bunn