Delle skrev:
Et nyttig tankeeksperiment: Prøv å se for deg en situasjon der alt du forbruker er produsert av en med samme lønn som deg selv.. Da vil det meste bli ganske mye dyrere ja. Det er resultatet av en mer rettferdig verden, enten vi liker det eller ikke.
Mvh
Tja...hvis man gjør det over natten så blir det selvsgat det.
Men med økonomisk vekst og kontinuerlig teknologisk fremgang så er ikke dette et så dystert bilde.
I 1995 kostet et 14 tomemr CRT skjerm til PCen rundt 4000,- hvis jeg ikke husker feil.
I dag koster en 24 tommer LCD 1400,- Eller godt under en 1/4 hvis man inflasjonsjusterer.
Jeg vil nok tro at klær i dag er billigere i kroneverdi, enn det de var for 20 år siden (billigklær altså).
Grunnen til dette er ikke at de kinesiske fabrikkarbeiderne tjener mindre - grunnen er at vi er blitt mer effetkiv til å produsere, transportere, distrubiere osv.
Hvis man tar utgangspunkt i Norge - så kan vi for eksempelets skyld anta at vi har en gjennomsnittlig lønnsvekst på 5%, mens inflasjonen er 2,5%. Reallønnsveksten tilsvarerer da produktivitetsøkningen til den enkelte. Altså - pga mer utdanning, trening, tilgjengelig produksjonsmidler osv - så produserer hver arbeider 2,5% mer i året.
Hvis vi antar at snittlønnen i Norge i dag er 400 000,-.
Hva vil skje om 50 år.
Jo - med samme vekst så vil denne lønna være ca 1,4 mil.
Altså - hvis vi fortsetter å ha en reallønnsvekst på 2,5% i året - så vil snittlønnen i Norge være 1,4 mil (Sammenlignet med dagens priser).
Man kan selvsagt si at vi gjerne kan dele dette med andre - og det regner jeg med at vi kan.
Men på akkurat samme måte vil fattige land skape sin egen vekst! Vår rikdom går ikke på bekostning av andre.
Hvis man tenker litt igjennom hva vi bruker pengene våre på - så er det meste tjenestero g varer som er produsert lokalt.
*helsetjenester
*pleie
*service ytelser (taxcu, frisør, massasje, helsestudio, restaurant, uteliv)
*bolig, oppussing,
*service på bilen
*mat
Så om våre importerte billigvarer (klær, elektronikk, plastdingser,) skulle bli dobbelt så dyre over en femårsperiode, så vil vi nok knapt nok merke det over budskjettet!
Mvh
OMF